این کانال جهت آشنایی با مفاهیم سیاسی،اصطلاحات و واژگان سیاسی،تحلیل های روز،اخبار و هر آنچه که در حوزه سیاست می باشد ،ایجاد شده است مدیر کانال: محمد سجاد شیرودی دانشجوی دکتری جامعه شناسی ایمیل: [email protected] ارتباط با ادمین : @S_h_shirody_2018
۳- خدا
3- خدا
بنابر نظر وبر، مفهوم «خدا» مانند مفهوم «روح» يك سير تكاملى را طى كرده و يك فرايند تكاملى، از يك نيروى مبهم، تشخص نيافته و حتى بدون نام، به خدايان متشخص و داراى قلمرو و مسؤوليتهاى خاص و سپس به خداى واحد و متعال رسيده است. در مرحله چند خدايى، صلاحيت و قدرت خدايان غالبا مساوى با هم نبوده و در اثر مقتضيات اوضاع و احوال طبيعى و اجتماعى، تفاوتهايى در توان و قدرت آنها براى دستيافتن به مقام عالى و يا الوهيت انحصارى به وجود آمده است. عوامل متعددى در برترى يافتن يك خدا بر ساير خدايان دخيل بوده كه برخى از آنها را وبر بدين ترتيب برشمرده است:
· عامل اول، صرفا عقلانى است. هر جا احكام خاصى ثباتيافته و توسط تفكر دينى به رسميت شناخته شده، خدايانى چون خداى آسمان و ستارگان، كه بيشترين نظم را در رفتار خود نشان دادهاند، فرصت دستيابى به تعالى را يافتهاند.
· عامل دوم، روحانيت است. خدايان آسمان در هند، ايران و بابل به وسيله تبليغات روحانيت پديد آمدند.
· عامل سوم، نقش اقتصادى و سياسى يك خداست. خدايى كه از اهميت اقتصادى و سياسى برخوردار است فرصت بيشترى براى تعالى يافتن دارد.
· عامل چهارم، پيروزىهاى سياسى و نظامى است. غلبههاى سياسى و نظامى موجب غلبه خداى گروه غالب بر خداى گروه مغلوب مىگردد.
به عقيده وبر، تقريبا در همه جا اشكالى از يكتاپرستى شكل مىگرفت، ولى موانعى از توسعه آن در دين مردم جلوگيرى مىكرد. وى مکرّر متذکر شده كه در ميان اديان، تنها يهوديت و اسلام به توحيد - به معناى واقعى كلمه - دستيافتهاند.
از نظر يكى از عوامل مهم پيدايش مفهوم تك خدايى در خاور نزديك اين بود كه در اين منطقه، طبقاتى كه حامل اخلاق دينى بدون خدا - مانند هند و چين - باشند، وجود نداشتند
🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper