✳️⬅️ ملی کردن درآمد موقوفات و بستن مالیات بر مالکیت زمین. ✍ کوروش فرجی

✳️⬅️ ملی کردن درآمد موقوفات و بستن مالیات بر مالکیت زمین
✍ کوروش فرجی

⬅️پس از چندین ماه تلاطم کمرشکن در اقتصاد کشور، سوداگری از بازر ارز، طلا و مسکن در حال ورود به عرصه زمینهای شهری است.
برای پیشگیری از سفته بازی در بازار زمین و به طور کلی تر پیش دستی در برابر مافیای زمین نکات ذیل ارائه می گردد:

🔸اول: رقیق کردن قانون مالکیت نهادی، صنفی، وقفی و خصوصی بر زمینهای شهری و غیر شهری با غلیظ کردن حق انتفاع از زمین به شرط بهره برداری در اشکال مختلف مسکونی، کشاورزی، صنعتی و....با قراردادهای مدت دار به طوریکه انتفاع از زمین نه به دلیل صرف مالکیت انحصاری بلکه مبتنی بر سود حاصل از فعالیتهای ارزش آفرین و متنوع اقتصادی باشد.

🔸دوم: اخذ مالیات سنگین از سوداگری در زمینهای شهری و همچنین اخذ مالیات سنگین از بایر گذاشتن زمینهای غیر شهری متناسب با مرغوبیت و کاربری زمین

🔸سوم: ملی کردن زمینهای موقوفه گام مهم دیگری در تحقق عدالت اجتماعی است. البته ملی کردن موقوفات به معنای انحراف از نیت واقف یا انتقال مالکیت به دولت و ایجاد پتانسیل فساد در نقطه دیگر نیست. بلکه به معنای شکستن امتیازات و انحصارات صنفی و توزیع ملی ثروت حاصل از درآمد سرشار موقوفات است.

🔸چهارم: با توجه به وسعت سرزمینی ایران، مزایای اصلاحات فوق خارج از حد شمارش است. از جمله میتوان به آبادانی سرزمینی، کاهش فاصله طبقاتی، جلوگیری از تورم افسار گسیخته در زمینهای شهری، حفظ محیط زیست، کاهش پرونده های قضائی و.......اشاره نمود.
البته شکستن این انحصارات و امتیازات و در انداختن طرحی نو در عرصه اقتصادی نیازمند عزم ملی در برابر ویژه خواران بزرگ و کوچک است.

@politicology