مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


شصت‌ودومین جلسه از سلسله نشست‌های با موضوع «آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی».، جامعه شناس فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه

به دلیل بی اعتمادی که در جامعه وجود دارد، حاکمیت هر چه تلاش کند باز مردم به پیام رسان‌ها اعتماد نمی‌کنند. مردم فرودست راه‌های بسیاری برای مقاومت کردن علیه قدرت دارند و با تخطی کردن از فرمان‌های اجباری حاکمیت مقاومت خود را نشان می‌دهند. نظام هایی که مردم سال‌ها در آن با بی سامانی زندگی می‌کنند همیشه آماده بحران هستند و معطل این نیستند که حاکمیت برای آنها کاری انجام بدهد. نقش حاکمیت باید به تسهیل، حمایت و نظارت تقلیل پیدا کند تا گروه‌های مختلف و جوانان تشویق شوند و به میدان بیایند. ...
  • گزارش تخلف

شصت‌ودومین جلسه از سلسله نشست‌های با موضوع «آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی»..، جامعه‌شناس فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگا

شبکه‌های اجتماعی پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به پیام رسان‌ها دارند. گروه‌های زیادی نشان می‌دهند که دغدغه فرهنگی دارند ولی حاضر به هزینه برای دغدغه خود نیستند. مسله اصلی در کشور تغییرات اجتماعی است که در نتیجه ارتباط با رسانه به وجود آمده و تمام ابعاد زندگی ما را در هر لحظه تحت تاثیر قرار داده است. نرخ تجرد قطعی در ایران بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته است. ...
  • گزارش تخلف

یادداشت وارده از یکی از مخاطبان دین و جامعه؛.. علیرضا کیانپور

چهل و یک سال از حکمرانی جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی که در فلسفه سیاسی و قانون اساسی خود دعوی ابتنای بر شریعت را دارد می‌گذرد اما آیا به راستی عرصه حکمرانی در این دوره مبتنی بر اسلام فقاهتی بوده است. کدام اسلام فقاهتی؟ این پرسش اساسی است. قبل از پرداختن به این مسئله لازم است نکته‌ای را طرح کنم و آن این است که هر دو طیف روشنفکری دینی که نگارنده به آن تعلق ندارد و نواندیشی دینی که من دل در گرو آن دارم با این عرصه مواجه‌ای حقوقی و حقوق بشری و هرمنوتیکی داشته‌اند که از سنخ نخبه گرایی و با دغدغه نخبه گرایانه بوده حال وقت آن است که خوانش اجتماعی، معطوف به زندگی روزمره عموم شهروندان، آزادی‌های اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی و عدالت اجتماعی و در یک کلام خوانشی جامعه شناسانه از ظرفیت‌های فقاهت به مثابه یک نظام نرماتیو و هنجاری داشته باشیم. آیا به راستی در خوانش علوی از فقه ما رد پایی از سیاست‌های پلیسی در حوزه اجتماعی می‌بینیم یا رد پای این نوع نگاه را باید در شیوه حکومت داری خلیفه دوم و به نحو اتم و اکمل در حکومت بنی امیه و اسلام اموی ببنیم. آیا دیدگاه فقه شیعه به راستی در حوزه زندگی، امر جنسی و ...
  • گزارش تخلف

️ مستند اثری پژوهشی است در باره تاریخچه برگزاری سنت پیاده روی اربعین حسینی

توضیح ویدئو: متاسفانه بنا به دلایلی این سکانس از فیلم هنگام انتشار حذف شده است، به بهانه پخش این اثر در فیلیمو، از جناب محمدرضا پویافر عزیز برای همراهی شان با این اثر قدردانی می‌کنم..
  • گزارش تخلف

اولین پیمایش و داده تجربی در مورد اربعین ۹۹.. سوال این بود که اربعین امسال برگزار میشود یا نه؟

اولین پیمایش و داده تجربی در مورد اربعین ۹۹.. سوال این بود که اربعین امسال برگزار میشود یا نه؟
اگر در میان عراقیان برگزار شود، تکلیف ایرانیان چیست؟ چه تصمیمی باید در این مورد گرفت؟. هرچند روند شیوع و آمارهای ابتلای جدید در هفته‌های آینده میتواند شرایط را مشخص کند،. اما پاسخ به نحوه تصمیم گیری و سیاستگذاری در این مورد بدون توجه به نظر مردم و زایرانی که هر سال بیش از سال قبل میل به قدم گذاشتن در مسیر پیاده روی دارند، غیر منطقی بوده است. بنابراین پیمایشی به پیشنهاد من انجام شد تا قبل از هر تصمیم بدون شناخت از طرف نهادهای سیاستگذار یا هر اقدام نسنجیده از طرف گروه‌های غیر رسمی برای تحریک مردم به حضور در اربعین، نظر خود مردم بررسی شود. این پیمایش به شیوه تلفنی در یک نمونه هفتصد نفری از زایران اربعین سال قبل انجام شده است. نمونه‌ها به طور تصادفی از بانک شماره‌های تلفن زایران انتخاب شده‌اند … نتایج جالب توجهی به دست آمده که مهم‌ترین آنها در این جا ارایه شده است..۲۰٫۷درصد. گفته‌اند که در صورت ادامه شدت شیوع کرونا در ایران و عراق بازهم قطعا یا احتمالا در پیاده‌روی اربعین شرکت میکنند …۲۰٫۱ درصد. گفته‌اند که در صورت کم شدن شدت شیوع کرونا در ایران و ادامه شدت آن در عراق بازهم قطعا یا احتمالا ...
  • گزارش تخلف

ادامه

با این اوصاف باید گفت، بر جامعه و البته حکومت در وضعیت پسااسلامیسم است که خوانش مارکسیستی (قیام) و لیبرالیستی (اصلاح) از عاشورا را برنتابد و پارادیم خروج را همان گونه که حاتمی کیا در فیلم اخیر خود با زبان الکن و ایما و اشاره به کرسی نشاند) به مثابه الگوی عاشورایی بپذیرد. پارادیم خروج یعنی به رسمیت نشناختن هر جنس فاسد عرضه شده، امتناع از هرگونه معامله یک طرفه به هر قیمتی، بالا بردن میزان مطالبه و البته پرداخت هزینه و پذیریش قربانی کردن نسبی زندگی و این البته با خروج نیهیلستی، عربده کشی، قشون کشی و سرکشی محض تفاوت عمده دارد. پارادیم خروج یعنی من به مثابه جامعه از جنس سوپر مارکت سرکوچه گرفته تا روحانی محل تا معلم مدرسه، تا کنکور تا وضعیت صداوسیما تا محتوای قابل مصرف در فضای مجازی، تا الیگارشی‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در معرض یک بیع هستم، در معرض انتخاب، در معرض به رسمیت شناساندن خود، در معرض به رسمیت شناختن وضعیت یا جنس ارائه شده، که خرید (بیع) من، امتداد وضع موجود است و «خروج» من نیازمند گذار نسبی من از شهوت بقا و البته تبدیل به انسان شدن، تبدیل به خود شدن. آری، عاشورای قیام، بر قربا ...
  • گزارش تخلف

استیت ما از منظر فاصله طبقاتی، توزیع رانت و فساد داخلی اگر قابل تناظر با دستگاه‌های اموی نیست، قطعا شباهت‌های زیادی هم به دستگاه ع

پس ما چه هستیم؟ «. اینجاست که نتواسلامیست‌ها یا همان صاحبان ساختار مسلط، واجد هیچ الگویی برای قدرت ورزی خود نیستند و لذا درجا می‌زنند و سعی می‌کنند بین فسادهای مسلط و دستگاه قدرت ورزی ائمه از طریق خوانش‌های مغرض تاریخی تناظر ایجاد کرده، وضع موجود را نرمالیزه کنند. این درجازدگی معرفتی نتواسلامیست هاست که به جای فاسدان مختلف اقتصادی و سیاسی، در اغلب موارد مبارزان فساد را به عنوان» خطر امنیت ملی «هویت یابی می‌کنند و بیش از اینکه جامعه را از منظر کنش حسینی تحلیل کنند زاویه دید ایشان در طرف ساختار قرار گرفته است. این یعنی به جای اینکه خروج‌های غیرنیهیلیستی و صالح جامعه را به مثابه فرصتی برای اصلاح ساختار ببینند، دیگری را همواره موضوع خطر فرض کرده به جای اصلاح موضوع بیع به تداوم وضع موجود اصرار می‌ورزند. این البته سرنوشت سیاست بدون الگوست. | البته (نئو) اسلامیست‌ها همچنان بر مفهوم قیام و یا اصلاحات از حرکت امام حسین اصرار می‌ورزند، البته قیامی که قبلا انجام شده و قرار نیست دوباره تکرار شود و یا اصلاحاتی که نه از طریق خروج بلکه فتح صندلی استیت قرار است محقق شود. برای همین است که اصول گرایان و ...
  • گزارش تخلف

ادامه.. اینجاست که ساختار به خاطر برتری که از منظر قدرت فیزیکی بر دیگری دارد

بقا و زندگی دیگری را در دستان خود می‌بیند. ساختار می‌گوید: از آنجا که قدرت من از تو بیشتر است. از آنجا که من امکان تهدید جان تو را دارم. از آنجا که اگر اراده کردم می‌توانم تو را بکشم، عدم به رسمیت شناختن من برای تو مساوی با یک چیز است: مرگ. «و این یعنی خروج کننده همواره چیزی نزد ساختار قدرت دارد، همواره تقدیر یک چیزی از خروج کننده در نزد صاحب قدرت است: زندگی. اینجاست که اصلاح از مسیر خروج، همواره بازی با زندگی یا به بیانی دیگر بازی با مرگ است! اینجاست که اصلاح از مسیر خروج، همواره با نوعی از خطر بقا برای خروج کننده همراه است که جز با فائق آمدن بر هراس مرگ و یا حرکت به سمت آن نمی‌توان به اصلاح از طریق خروج امیدوار بود. اینجاست که اصلاح از طریق خروج. همواره رفتاری فراماتریالیستی، کنشی معنوی و لاجرم در آمیخته با مذهب است و جز با باور به جهان پس از مرگ غیر ممکن است. ...
  • گزارش تخلف

در پارادایم قیام، قیام کننده همچنان به منطق اداره قدرت مسلط مؤمن است

او با موضوع قدرت یا همان شخص اداره کننده قدرت سر چالش دارد. و این دقیقا اختلاف امام باقر (ع) با زید بود. زید به پارادایم قیام معتقد بود و به دست گرفتن شمشیر را لزوم امامت می‌دانست حال اینکه باقر (ع) چنین روشی را بر نمی‌تافت. بعد از مختار این عباسیان بودند که قیام کردند، قیام مختار در مجموع به شکست انجامید. حال که قیام کنندگان عباسی پیروز شدند، اما آنها پارادایم قدرت مسلط را واژگون نکردند، بلکه به جای امویان خود را در مسند استیت نشاندند. فرق قیام با خروج در این است که قیام کننده ساختار را پذیرفته، اما اداره کننده ساختار را نمی‌پذیرد، حال آنکه خروج از اساس، مشروعیت ساختار را صرف نظر از صاحب ساختار زیر سؤال می‌برد. برای همین امام حسین (ع) اصرار داشت که در پس خروجش به دنبال سلطنت نیست، بلکه یگانه انگیزه او امر به معروف و نهی از منکر است: اللهم إنک تعلم انه لم یکن ما کان منا منافسة فی سلطان و لا التماش شیء من فصول الحطام و لکن لنزد المعالم من دینک و نظهر الإصلاح فی بلادک، فیأمن المظلومون من عبادک وتقام المعطلة من حدوډک. خروج البته می‌تواند شکل قیام به خود بگیرد، که در این صورت هم ساختار و ه ...
  • گزارش تخلف

️ حسین نه قیام کرد، نه انقلاب، حسین «خروج» کرد.. ️ عاشورا، خروج ویسا اسلامیسم

میلاد دخانچی. ️غائله عاشورا بر سر یک چیز است: بیعت. یزید بیعت حسین (ع) را می‌خواهد و حسین (ع) از بیعت سر باز می‌زند. در پس مفهوم بیعت، به رسمیت شناختن، پذیرش فرمانبرداری و نوعی معامله (بیع) نهفته است. وقتی کالایی مورد معامله قرار می‌گیرد، به عنوان مثال، پولی در ازای یک کاسه شیر پرداخت می‌شود، آن شیر به عنوان شیر سالم به رسمیت شناخته شده، اما اگر شیر فاسد باشد به عنوان موضوع معامله به رسمیت شناخته نشده، پولی پرداخت نمی‌شود و هیچ معامله یا بیعی صورت نمی‌گیرد. | استیت اموی از همان ابتدا به این به رسمیت شناخته شدن از جانب اهل بیت نیازمند بود. اعتبار معنوی و نفوذ اجتماعی اهل بیت همواره آنان را در جایگاه مزاحمانی قرار میداد که فانتزی ساخت استیت یکدست اموی را واژگون می‌کرد. بنابراین، بیعت اهل بیت با استیت اموی، به منزله به رسمیت شناختن، هضم آنان در ساختار قدرت و تصرف قدرت معنوی خاندان پیامبر بود. برای همین معاویه در اواخر عمرشبه طرق مختلف بر بیعت حسین (ع) با جانشین خودش اصرار کرد، تلاشی که بعدا توسط یزید ادامه یافت با علم به ارزش بیعت. ...
  • گزارش تخلف

دعوت به مشارکت

برای انجام یک پژوهش در مورد تجربه‌های «روزه نداری» در میان «روزه داری»، قصد دارم با تعدادی از «روزه نداران» مصاحبه کنم. لطفتان شامل حال من میشود اگر از روزه نداران هستید و به من اطلاع دهید تا برای یک گپ و گفت آزاد چند دقیقه‌ای بتوانم وقت شما را بگیرم. ️برای این همکاری تحصیلات، جنسیت، سن و شغل فرد اهمیتی ندارد و مهم آمادگی گفتگو در این موضوع است. آدرس شخصی من در همه پیام‌رسان‌های اینترنت:. دوستان دیگری را هم که مایل به همکاری هستند معرفی کنید جای تشکر دارد …اگر هم با بازنشر این اطلاعیه به یافتن گزینه‌های جدید کمک کنید، بازهم کمک خوبی خواهد بود …محمدرضا پویافر ...
  • گزارش تخلف