دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻بررسی و نقد الاهیات دکتر عبدالکریم سروش🔻.. 🔹کرسی ترویجی «عرضه و نقد دیدگاه علمی» …♦️ارائه دهنده: دکتر ابوالقاسم فنائی. ♦️ناقدان:. دکتر میر سعید موسوی کریمی. دکتر وحید سهرابیفر. دانشگاه مفید - ۲ اردیبهشت ۹۸. 🔹ورود برای عموم مجاز است. 🔰منبع: نامههای حوزوی. دین و جامعه ۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻بدون نظریه پردازی در فلسفه دین نمیتوان فقه را متحول کرد🔻.. 👤 علی اکبر رشاد 🔹فلسفله دین در جامعه علمی ما شناخته شده نیست و کارکردهای آن مورد توجه قرار نمیگیرد و حتی در حوزه علمیه نیز کمتر مورد ابتنا است در حالی که فسلفه دین فرزند حوزه است نه دانشگاه و حوزه باید توجه ویژهای به فلسفه دین داشته باشد …🔸پایه تحول در دانشهای حوزوی توجه به فلسفلههای مضاف است و در میان آنها توجه به فسلفه دین جایگاه خاصی دارد آن هم فلسفه دین اسلامی، زیرا سایر فلسفههای دین ممکن است زیان بار باشد …🔹در گذشته گفته میشد فقه مبتنی بر علم اصول و اصول نیز مبتنی بر علم کلام است اما امروزه چالش اصلی، کلام نیست بلکه فلسلفه دین است و کلام نیز تحت تأثیر فلسفه دین است و اصول فقه باید مبتنی بر فلسفه دین باشد و فقه علاوه بر التزام به قواعد اصولیه باید نگاه فلسفله دینی داشته باشد و اگر قرار است فقه ما فقه حکومت، یا فقه نظام باشد و مدیریت جامعه را برعهده گیرد بدون نظریه پردازی در فلسفه دین چنین موردی امکان ندارد …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻 سرکوب مسلمانان در چین🔻. قفل و زنجیر بر در مساجد 📰 مجلهٔ امریکایی فارینپالیسی [ترجمهٔ شفقنا] نوشت:.۱⃣ حزب کمونیست چین با برقراری و اجباری کردن کمپهای بازآموزی برای بیش از یک میلیون مسلمان اویغور، تهدید مسلمین هوی به خراب کردن مسجدشان، و البته بستن کلیساهای بزرگ مسیحیان پروتستان، در زمینه آزادی مذهبی در سرتاسر کشور چین روزبهروز محدودیتهای بیشتری ایجاد میکند. این اقدامات در راستای تلاشهای دولت چین برای چینیکردن اسلام در آن کشور است. اخبار این اقدامات یک هفته پس از اینکه پلیس در مقابله با پیروان مسلمین هوی چند مسجد را مهروموم کرد، رسانهای شد. آن روزها چند ویدئوی خشن درباره اقدامات پلیس چین در مقابله با این مسلمانان فضای مجازی و بهطور مشخص توئیتر را متاثر کرد. انتشار چند مصاحبه در مامیچانگ و هویهویدنگ- جاهایی که مساجد مسلمین تخریب شده بود- مسلمین را در موقعیت دشواری قرار داد؛ و درواقع مسلمانان این ایالتها را بین عشقشان به خدا و قوانین کشورشان سردرگم کرد. یکی از اعضای مسجد مهروموم شده شهر مامیچانگ میگوید که «اسلام نمیتواند و نباید چینی شود». او که نمیخواهد نامی ازش در گزارش بیاید میگوید که قصدشان پایبند ماندن به عبادات ... دین و جامعه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻ظرفیتها و چالشهای اندیشه دینی در حوزه نظریه پردازی🔻.. 🎙محمدسروش محلاتی ظرفیت ها و چالش ها.m4a (41 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ▪️قم، مؤسسه فهیم، ۲۹ فروردین۹۸. 🔰نو اندیشی دینی کیان. دین و جامعه ۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ♦️عزت و اقتدار امروز اسلام حاصل «ولایت فقیه» است یا «نظارت فقیه»؟ سایت رجانیوز: 🔸هر جایی که مرجعیت به موفقیتی در عرصه سیاسی و اجتماعی دست یافته، دقیقا آنجایی بوده است که از مشی منزویانه و حداقلی خود فاصله گرفته و از مکتب علمای انقلابی و به طور خاص امام خمینی (ره) توشه گرفته است.. 🔹اگر آیت الله سیستانی در بسیج مردم عراق علیه داعش موفق عمل کرده است، اگر به اصرار ایشان قانون اساسی جدید تدوین شده است، اگر با هدایت ایشان انتخابات آزاد در کشور نهادینه شده است و دهها «اگر» دیگر، دقیقا به این علت است که آیت الله سیستانی در این مسائل انقلابی عمل کرده است و به مشی امام خمینی (ره) و قائلان ولایت مطلقه فقیه نزدیک شده است، این خروجیها حاصل مکتب انقلاب است نه مرجعیت منفعلانه، دور از سیاست و در انزوا که آقایان متحجر با افتخار از آن یاد میکنند.. 🔸در حالیکه خروجی مرجعیت نظارتی نهایتا صدور فتوای جهاد دفاعی در مقابل داعش است همزمان، خروجی ولایت مطلقه فقیه اعلام موفقیت سردار سلیمانی در ماموریت پاکسازی «کل منطقه» از داعش و داعشیان است …🔹متحجران و سکولارهای حوزه باید پاسخ دهند آنان که در دور دستترین نقاط جهان به اسلام و مکتب اهل بیت (ع) روی آوردهاند، عکس چه کسانی را در دست دارند و ... دین و جامعه ۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻قدرتی آرام؛ آنچه از حوزهٔ نجف فهمیدم🔻.. ✍🏻فرید مدرسی 🔹نجف نه قم است و نه تهران اما با این دو نه سرناسازگاری دارد و نه رقابت؛ بلکه هویتی دارد همافزا با این دو. هم از اصول خود سخت پاسداری میکند و هم به به اصول اینان احترام میگذارد و به خوبی آن را میشناسد؛ گاهی بهتر از مقیمان قم و تهران …🔸نجف در مبانی فقهی، اصول مدرسهداری و آموزشی و چگونگی رابطه با قدرت چیدمان خاص خود را دارد که نه آنچنان است که ایرانیان پیمیگیرند و نه آنگونه است که غرب بر آن نام «سکولار» میگذارد. اگر اینگونه نبود باید تمام قد در قدرت شریک میشد؛ یا کاملا از آن جدا و منقطع میگشت …🔹آیتالله سیستانی، مرجع اعلای نجف نه اجازه حضور در قدرت را به حوزه نجف میدهد و نه آنچنان سیاستمداران عراقی را رها میکند که هر آنچه میاندیشند، عمل کنند. او مرجعیت نجف را دقیقا جبههای مدنی میپندارد که نه در دریای سیاست غرق میشوند و نه اینکه این دریا را رها میکنند. دغدغههای او گاهی در خطبههای نماز جمعه کربلا و گاهی در دیدار با مقامات بینالمللی و سیاسی/اجتماعی موید این سخن است …🔸نهتنها قم و تهران، بلکه دانشآموختگان مکتب نجف پیشینی که سالها در قم اقامت گزیدند و از بزرگان قم شدهاند ... دین و جامعه ۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ♦️یکسان انگاری دین و مله … (برداشت ناموثق موثق از آیات قرآن) / حسن محدثی گیلوایی / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ⚜تقدیم به مخاطبان گرامی. 🔰منبع: زیر سقف آسمان. دین و جامعه ۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻چرا دنیای اسلام در زمینه علوم تجربی عقب ماند؟ 🔻.. ✍🏻رسول جعفریان 🔹به طور مرتب، اظهاراتی در باره نگرش توحیدی به علوم تجربی و طبیعی مطرح میشود. این افکار بی سابقه نیست، اما نباید تصور کرد، تکرار یک روش و طرح یک مطلب قدیمی در بیان جدید، ما را به نتایج متفاوتی از آنچه تاکنون در درجا زدن داشتهایم، میرساند. علوم تجربی، از نوع آنچه از یونان تاکنون بوده، یعنی علومی که به دنیای اسلام رسیده و رشد مختصری داشته، و همین طور آنچه امروزه در غرب هست، نسبت به تفکر توحیدی یا شرک، لابشرط است. چه شما موحد باشید چه مشرک، میتوانید در علوم تجربی رشد کنید، مگر آن که خودتان دست خودتان را با افکار خود ساخته ببندید. فهرست بلندی از فیزیکدانان ناباور به خدا را میتوانید در وبسایتی که اسامی و تخصص و مقام بلند آنها آمده بنگرید. همین طور فهرستی طولانی از فیزیکدانانی که به خداوند باور دارند. هیچ تفاوتی از نظر علم فیزیک در این زمینهها نیست، مگر آن که فیزیک هم بخواهد فلسفی حرف بزند.. 🔸این وضعیت، در شیمی و ریاضی هم با فیزیک همسان بلکه روشنتر است. یعنی هیچ ارتباطی میان این علوم با تفکر توحیدی یا شرک آمیز از نظر علمی نیست. ... دین و جامعه ۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻 مهر پنهان در سرزمین مردان؛ درنگی مردمشناختی در یک تابوی دینی زنانه🔻.. ✍ جواد شریفی بخش ۲ از ۲ …🔸اما بازگردیم به سه پرسش آغاز جستار …. 🔹به پندار من شاید چندان نادرست نباشد اگر بهبود شماری از حقوق زنان در شریعت محمدی را بازتابی از زندوستی و زننوازی پیامبر اسلام در تأثر از فرهنگ مادرتباری بدانیم. این تأثر دستکم از دو سو میتوانسته باشد:. یکی، داشتن همسری مانند خدیجه که تأثرش از فرهنگ مادرتباری چندان بیراه نمینماید. دوم، زیستن در میان قبایل یمنی اوس و خزرج؛ یک بار در کودکی هنگام سفر به یثرب همراه مادر و بار دیگر پس از هجرت.. 🔸اما این به معنای پذیرش هنجارهای مادرتبارانه در شریعت محمدی نبوده؛ چرا که بستر شریعت محمدی، جامعه مردسالار و پدرتبار اعراب عدنانی بهویژه قریشی بود. از همین رو به پندار متواضع نویسنده، نکوهش همانندی زن به مرد در آموزههای پیامبر اسلام برای برساخت دوگانهٔ رفتار زنانه/رفتار مردانه و سرکوب خردهفرهنگهای مادرتبارانه بوده است …🔹اما در پاسخ به اندیشمندانی همچون مرتضی مطهری که بر این باورند «زن را ناز سزد و مرد را نیاز» و خواستگاری مرد از زن را هماهنگ با سرشت آدمی و همساز با آموزههای اسلام دانستهاند، نخست باید پرسید اگر چنین باشد پس آیا خدیجه خلاف سر ... دین و جامعه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻مهر پنهان در سرزمین مردان؛ درنگی مردمشناختی در یک تابوی دینی زنانه🔻.. ✍ جواد شریفی.. بخش ۱ از ۲ 📌چرا زن با آن که برای بسیاری از اعراب ارزش چندانی نداشت، برای پیامبر اسلام محمد بن عبدالله بسیار گرامی بود؟!. 📌چرا پیامبر اسلام زنی که خودش را به مرد همانند کند نکوهیده است؟! (ثلاثة لاینظر الله الیهم یوم القیامة … والمرأة المترجلة … روایت نسائی). 🔸بسیاری از دینداران ابراز مهر و دوستی از سوی زن به مرد را برازندۀ زن نمیدانند. ازین رو کم نیستند زنانی که مهر خود به یک مرد را از ترس داوری ناشایست مردم پنهان میکنند. برخی مانند مرتضی مطهری این سرکوب عاطفی را، بر پایه سرشت و اینکه زن را ناز سزد و مرد را نیاز، توجیه کردهاند. این سخن چه اندازه درست است؟. 🔹رشته پیوند این سه پرسش در گرو چندی از دادههای مردمشناختی است.. 🔸سدهها پیش از اسلام، در جنوب جزیرة العرب و در یمن کنونی، سرزمین آباد و بهرونق قحطانیان وجود داشت. ... دین و جامعه ۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ♦️اولین دایرة المعارف شیعه رونمایی شد 🔸این کتاب در ده فصل همه اطلاعات لازمی که یک کودک یا نوجوان راجع به اعتقادات شیعه، تاریخ شیعه، اختلافات فقهی ما با اهل سنت، جایگاه عزاداری و سایر مطالب محوری مکتب تشیع، نیاز دارد را به او منتقل میکند …🔹در بهره گیری از منابع سعی شده از منابع اصیل و دست اول استفاده شود و مؤلف در این امر هیچگونه غرض تبلیغی نداشته که مثلا بخواهد یک مکتب یا جریان فکری خاصی را بر سایر مکاتب شیعی ترجیح دهد …🔸کتاب صد تصویر رنگی دارد که هم منجر به جذابیت آن برای کودکان خواهد شد و هم علاوه بر اطلاع رسانی و جنبهی آموزشی آن، این تصاویر باعث انتقال «حس شیعی» به کودکان میشود …🔹این کتاب که توسط غلامرضا حیدری ابهری نوشته شده، اولین دایرةالمعارف شیعه است که تا کنون نوشته شده است …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻نمیتوانیم مرجعیت را محدود و محصور به مردان کنیم🔻 👥 گفتگوی شبکه اجتهاد با معصومه ظهیری، استاد دانشگاه فاطمیه قم:. 🔹یکی از دلایلی که زنان به جایگاه اجتهاد نرسیدهاند عدمتأمین زیرساختهای لازم است …🔸زنان نیز مانند مردان میتوانند به یکی از پستهای علمی بهعنوان مرجعیت دست بیابند؛ اما در مقام اجرای این مهم، بهدلیل سختیها و مشکلاتی که پیشروی بانوان قرار دارد و سایر وظایف، آنان تا کنون وارد این عرصه نشدهاند …🔹رسیدن به رتبه علمی اجتهاد از قدیم هم باب بوده؛ اما بهدلیل نگاه تنگنظرانه به زنان متاسفانه بستر و عرصههای لازم برای کسب این مهم برای زنان فراهم نشده است.. ادامه گفتگو👇.. ... دین و جامعه ۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. خدایش «واجب الوجود» نبود «خدا» بود فقط. اگر میخواست از ائمه بگوید کاری به «ولایت تامهی علیهی عالیه» نداشت. اسلاماش «مکتب مبارزه» نبود. تشیعاش «ایدئولوژی ستیز با استثمارگران تاریخ» نبود. مسألهها و دغدغههاش سادهتر از این حرفها بودند؛ خیلی سادهتر. دغدغهاش مینیژوپنپوشیدن دخترها بود. دغدغهاش به «شهر نو» نرفتن جوانها بود. دغدغهاش تختهکردن در کابارهها و کازینوها و مشروبفروشیها و سینماها بود. دغدغهاش این بود که مردم گوشت یخی نخرند، چون حرام است. ... دین و جامعه ۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. «معمول» البته نه بهمعنای «متعارف» (که کاش چنین بود)، بلکه در مقابل «مخصوص» کافی، رفته بود حوزه درس خوانده بود که آخوند شود. و آخوند شده بود که آخوندی کند. همین. یعنی برای مردم منبر برود، تبلیغ دین کند، به اصلاح جامعهی اطرافش کمک کند، مسایل شرعیشان را جواب دهد، اصلاح ذات بین کند، مردم را با خدا و پیامبر و اهل بیت آشتی دهد، به رحمت خدا امیدوار کند و از غضبش بترساندشان، به آنها بگوید که گناه نکنند، بگوید که دین چیز خوبیست و به دردشان میخورد. همین کارهای ساده و پیشپاافتاده (و صدالبته مهم و مغفول). در حوزه هم بههمان اندازه که کارش راه بیفتد ماند و خواند. نخواست «مرجع عالیقدر جهان تشیع» شود که دفتر و بیت و محافظ و دربان داشته باشد و نتواند در کوچه و خیابان آسوده راه برود و با مردم خوش و بش کند و دیگر منبررفتن برایش کسر شأن باشد. نخواست محدث و متکلم و فقیه باشد. شاید هم اگر اینها را میخواست، نمیتوانست. ... دین و جامعه ۱۰:۳۶ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. این را حتی مخالفان و منتقدانش هم نمیتوانند انکار کنند اما چه چیزهایی کافی را پدیده کرد؟ …۱⃣ کافی یک آخوند مردمی بود. «مردمی» البته از آن صفات پرابهام و کلیشهشده است که باید دقیق معنی شود. منظورم آخوندی است که زندگیاش در مثلث «مدرس منزل مسجد» محدود نمیشود. آخوندی که لابهلای مردم و در متن اجتماع است. معیار این لابهلای مردم بودن هم فقط یا لزوما این نیست که فلان روحانی راننده دارد و با اتومبیل شخصی رفتوآمد میکند یا سوار تاکسی و اتوبوس میشود و خودش میرود خرید. معیار مهمتری هم هست و آن «دیدن» است؛ دیدن مردم. بعضی روحانیها در کوچه و بازار بین مردم هستند، اما مردم را نمیبینند. مسألهشان مردم نیست. ... دین و جامعه ۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور آیت الله جوادی آملی 🔰منبع: سرائر. دین و جامعه ۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️ حمایت مطلق؟!.. ✍🏻محمدسروش محلاتی 🔹در فرهنگ تشیع چون مبنای امامت، «عصمت» است لذا تسلیم امام بودن بمعنی تسلیم «حقیقت» بودن است و کاملا قابل قبول است که از اطاعت مطلق و حمایت مطلق در برابر امام معصوم دفاع شود. از این رو سخن ابن ابی یعفور که به امام صادق ع گفت: اگر نیمی از یک انار را حلال و نیم دیگر آنرا حرام بدانی میپذیرم، با این مبنای اعتقادی سازگار است: لو فلقت رمانه بنصفین فقلت هذا حرام و هذا حلال لشهدت ان الذی قلت حلال حلال و ان الذی قلت حرام حرام (رجال کشی). 🔸ولی در برابر هر شخصیت دیگر، حتی اگر اطاعت او «واجب» هم باشد، «اطاعت مشروط» است. مثلا گاه حمایت و اطاعت از سلطان جائر واجب میشود تا او بتواند از کیان جامعه اسلامی در برابر تهاجم بیگانگان دفاع کند، ولی این حمایت فقط در همین محدوده و کاملا مقید است و نباید ان را به «حمایت مطلق» توسعه داد. لذا حضرت رضا به یونس بن عبد الرحمن فرمود در برابر تهاجم رومیان در صحنه دفاع وارد شود ولی برای خود و مردم و دین قتال کند و هرگز از جائران دفاع نکند: ان خاف علی بیضه الاسلام و المسلمین قاتل فیکون قتاله لنفسه لا للسلطان (الکافی). 🔹پس حفظ دولت جائر فقط در حد صیانت از کیان مسلمانان جا ... دین و جامعه ۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️ دو قطبی نجف_قم یا دوگانه سیستانی_خامنهای.. ✍🏻آروین فرشی نعیم 🔹این روزها دعوای مکتب نجف _ قم در فضای رسانهای کشور در سطح قابل توجهی اوج گرفته است که البته مسئلهی غیر قابل پیش بینی نبود. مدت هاست که عدهای تلاش میکنند تا دوگانه نجف _ قم را آن هم با قرائت خودشان زنده کنند …🔸دوگانهای که یک سمتش نجف باشد و دیگری قم یا دقیقتر بگوییم دوگانهای که یک سمتش مشی مرجعیت نظارتی است و سمت دیگرش ولایت مطلقه فقیه؛ حتی میشود دقیقتر با عصر حاضر تطبیق کرد و وارد مصداق شد، دوگانهای که یک سمتش آیت الله سیستانی است و سمت دیگرش امام و رهبری …🔹جریان سنتی و سکولار حوزه مدت هاست در تلاش اند تا از این دو مصداق، دوگانه بسازند و زمین بازی طراحی کنند. زمین بازی که برد _ برد در آن معنایی ندارد و هرچقدر یک طرف زمین را پیروز و موفق جلوه دهند به همان میزان طرف مقابل شکست خورده خواهد بود …🔸اگر صریح بخواهیم سخن بگوییم دعواها و جنجالهای اخیر شروع و یا امتداد همین زمین بازی است. زمین بازی که قرار است با پر رنگ کردن موفقیتهای آیت الله سیستانی در عراق، مشی امام و رهبری و مکتب انقلاب اسلامی در ایران شکست خورده جلوه شود …🔹اگر بخواهیم از کاذب بودن این دوگانه و شیطانی و تفرقه ان ... دین و جامعه ۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ♦️فقه، علوم دیگر را به مسیر درست هدایت میکند. 👤محمدجواد فاضل لنکرانی 🔸یکی از عناوین بسیار مهم، این است که ببینیم بین فقه ما و سایر علوم بشری چه ارتباطی وجود دارد؟ یک سؤال بسیار مهم در اذهان بسیاری مطرح است که وقتی علم پیشرفت میکند و راههایی را ابداع میکند، آیا فقه اصلا صلاحیت ورود در این میدان را دارد یا اینکه فقه محکوم برای علم است؟ وقتی علم کاشف از یک حقیقت تکوینی است، نقش فقه در این زمینه چیست؟ موضوع فقه احکام مکلفین است اما علومی که مربوط به عالم تکوین است مثل نقطهجوش آب، اینیک امر مسلم است. فقه چگونه میتواند در این مباحث وارد شود؟. 🔹در بحث تلقیح مصنوعی، فقه چگونه میتواند وارد شود؟ هر محققی تا وقتی این سؤالات را حل نکند، نمیتواند وارد مبحث فقهی شود. آیا در تلقیح مصنوعی با قطعنظر از ملاحظات و مقارنات و عناوین اولیه و ثانویه، فقه میتواند وارد شود؟ در همین بحث انرژیدرمانی، فقه چگونه میتواند وارد شود و حالآنکه ازلحاظ علمی این مطلب به اثبات رسیده است. ... دین و جامعه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ 🔻 الاهیات فاجعه؛ خداوند و ماشین طبیعت🔻.. ✍ سید محمود نجاتی حسینی 🔹فاجعههای طبیعی مانند زلزله و سیل و سونامی و توفان و گردباد و بهمن بخشی از مکانیزم طبیعی ماشین مخرب طبیعتاند …🔸فاجعهها از منظرهای گوناگون اقتصادی (تبعات ضررهای اقتصادی فاجعهها)، روان شناسی اجتماعی (لطمات روحی روانی و ترومای ناشی از فاجعهها بر روح و روان فرد و گروههای اجتماعی) و جامعه شناسی و انسان شناسی (نسبت جامعه و فرهنگ با رخ دادن فاجعهها و تأثیر اجتماعی فرهنگی فاجعهها بر زندگی جمعی) بحث شدهاند …🔹اما جالبترین و قابل تأملترین سپهر مطالعه فاجعههای طبیعی، «الاهیات فاجعه» است که مضمون اصلی این بحث درباره نسبت «خواست خداوند» و «وقوع فاجعههای طبیعی» است.. 🔸 «الاهیات فاجعه» پرسشهایی مهم در این محدوده طرح میکند که قابل تأملاند و ضمنا پاسخهای مجاب کنندهای هم ندارد، دستکم برای افرادی که شکاکاند و یا اعتقادات دینی سنتی ندارند، و یا باورهای دینی مدرنشده ومتزلزلی دارند، و یا در اصل سکولارگرا هستند و چندان اعتقادی به این که ماشین طبیعت، مخلوق خداوند مهندس است ندارند …🔹اما پرسشهایی که از منظر «الاهیات فاجعه» قابل تأملاند:. ▪️چگونه خداوند رحمان و رحیم اجازه میدهد فاجعه ... ‹ 17 18 19 20 21 22 23 ›
دین و جامعه ۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻بررسی و نقد الاهیات دکتر عبدالکریم سروش🔻.. 🔹کرسی ترویجی «عرضه و نقد دیدگاه علمی» …♦️ارائه دهنده: دکتر ابوالقاسم فنائی. ♦️ناقدان:. دکتر میر سعید موسوی کریمی. دکتر وحید سهرابیفر. دانشگاه مفید - ۲ اردیبهشت ۹۸. 🔹ورود برای عموم مجاز است. 🔰منبع: نامههای حوزوی.
دین و جامعه ۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻بدون نظریه پردازی در فلسفه دین نمیتوان فقه را متحول کرد🔻.. 👤 علی اکبر رشاد 🔹فلسفله دین در جامعه علمی ما شناخته شده نیست و کارکردهای آن مورد توجه قرار نمیگیرد و حتی در حوزه علمیه نیز کمتر مورد ابتنا است در حالی که فسلفه دین فرزند حوزه است نه دانشگاه و حوزه باید توجه ویژهای به فلسفه دین داشته باشد …🔸پایه تحول در دانشهای حوزوی توجه به فلسفلههای مضاف است و در میان آنها توجه به فسلفه دین جایگاه خاصی دارد آن هم فلسفه دین اسلامی، زیرا سایر فلسفههای دین ممکن است زیان بار باشد …🔹در گذشته گفته میشد فقه مبتنی بر علم اصول و اصول نیز مبتنی بر علم کلام است اما امروزه چالش اصلی، کلام نیست بلکه فلسلفه دین است و کلام نیز تحت تأثیر فلسفه دین است و اصول فقه باید مبتنی بر فلسفه دین باشد و فقه علاوه بر التزام به قواعد اصولیه باید نگاه فلسفله دینی داشته باشد و اگر قرار است فقه ما فقه حکومت، یا فقه نظام باشد و مدیریت جامعه را برعهده گیرد بدون نظریه پردازی در فلسفه دین چنین موردی امکان ندارد …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۱۲:۴۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻 سرکوب مسلمانان در چین🔻. قفل و زنجیر بر در مساجد 📰 مجلهٔ امریکایی فارینپالیسی [ترجمهٔ شفقنا] نوشت:.۱⃣ حزب کمونیست چین با برقراری و اجباری کردن کمپهای بازآموزی برای بیش از یک میلیون مسلمان اویغور، تهدید مسلمین هوی به خراب کردن مسجدشان، و البته بستن کلیساهای بزرگ مسیحیان پروتستان، در زمینه آزادی مذهبی در سرتاسر کشور چین روزبهروز محدودیتهای بیشتری ایجاد میکند. این اقدامات در راستای تلاشهای دولت چین برای چینیکردن اسلام در آن کشور است. اخبار این اقدامات یک هفته پس از اینکه پلیس در مقابله با پیروان مسلمین هوی چند مسجد را مهروموم کرد، رسانهای شد. آن روزها چند ویدئوی خشن درباره اقدامات پلیس چین در مقابله با این مسلمانان فضای مجازی و بهطور مشخص توئیتر را متاثر کرد. انتشار چند مصاحبه در مامیچانگ و هویهویدنگ- جاهایی که مساجد مسلمین تخریب شده بود- مسلمین را در موقعیت دشواری قرار داد؛ و درواقع مسلمانان این ایالتها را بین عشقشان به خدا و قوانین کشورشان سردرگم کرد. یکی از اعضای مسجد مهروموم شده شهر مامیچانگ میگوید که «اسلام نمیتواند و نباید چینی شود». او که نمیخواهد نامی ازش در گزارش بیاید میگوید که قصدشان پایبند ماندن به عبادات ...
دین و جامعه ۱۲:۴۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻ظرفیتها و چالشهای اندیشه دینی در حوزه نظریه پردازی🔻.. 🎙محمدسروش محلاتی ظرفیت ها و چالش ها.m4a (41 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ▪️قم، مؤسسه فهیم، ۲۹ فروردین۹۸. 🔰نو اندیشی دینی کیان.
دین و جامعه ۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ♦️عزت و اقتدار امروز اسلام حاصل «ولایت فقیه» است یا «نظارت فقیه»؟ سایت رجانیوز: 🔸هر جایی که مرجعیت به موفقیتی در عرصه سیاسی و اجتماعی دست یافته، دقیقا آنجایی بوده است که از مشی منزویانه و حداقلی خود فاصله گرفته و از مکتب علمای انقلابی و به طور خاص امام خمینی (ره) توشه گرفته است.. 🔹اگر آیت الله سیستانی در بسیج مردم عراق علیه داعش موفق عمل کرده است، اگر به اصرار ایشان قانون اساسی جدید تدوین شده است، اگر با هدایت ایشان انتخابات آزاد در کشور نهادینه شده است و دهها «اگر» دیگر، دقیقا به این علت است که آیت الله سیستانی در این مسائل انقلابی عمل کرده است و به مشی امام خمینی (ره) و قائلان ولایت مطلقه فقیه نزدیک شده است، این خروجیها حاصل مکتب انقلاب است نه مرجعیت منفعلانه، دور از سیاست و در انزوا که آقایان متحجر با افتخار از آن یاد میکنند.. 🔸در حالیکه خروجی مرجعیت نظارتی نهایتا صدور فتوای جهاد دفاعی در مقابل داعش است همزمان، خروجی ولایت مطلقه فقیه اعلام موفقیت سردار سلیمانی در ماموریت پاکسازی «کل منطقه» از داعش و داعشیان است …🔹متحجران و سکولارهای حوزه باید پاسخ دهند آنان که در دور دستترین نقاط جهان به اسلام و مکتب اهل بیت (ع) روی آوردهاند، عکس چه کسانی را در دست دارند و ...
دین و جامعه ۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻قدرتی آرام؛ آنچه از حوزهٔ نجف فهمیدم🔻.. ✍🏻فرید مدرسی 🔹نجف نه قم است و نه تهران اما با این دو نه سرناسازگاری دارد و نه رقابت؛ بلکه هویتی دارد همافزا با این دو. هم از اصول خود سخت پاسداری میکند و هم به به اصول اینان احترام میگذارد و به خوبی آن را میشناسد؛ گاهی بهتر از مقیمان قم و تهران …🔸نجف در مبانی فقهی، اصول مدرسهداری و آموزشی و چگونگی رابطه با قدرت چیدمان خاص خود را دارد که نه آنچنان است که ایرانیان پیمیگیرند و نه آنگونه است که غرب بر آن نام «سکولار» میگذارد. اگر اینگونه نبود باید تمام قد در قدرت شریک میشد؛ یا کاملا از آن جدا و منقطع میگشت …🔹آیتالله سیستانی، مرجع اعلای نجف نه اجازه حضور در قدرت را به حوزه نجف میدهد و نه آنچنان سیاستمداران عراقی را رها میکند که هر آنچه میاندیشند، عمل کنند. او مرجعیت نجف را دقیقا جبههای مدنی میپندارد که نه در دریای سیاست غرق میشوند و نه اینکه این دریا را رها میکنند. دغدغههای او گاهی در خطبههای نماز جمعه کربلا و گاهی در دیدار با مقامات بینالمللی و سیاسی/اجتماعی موید این سخن است …🔸نهتنها قم و تهران، بلکه دانشآموختگان مکتب نجف پیشینی که سالها در قم اقامت گزیدند و از بزرگان قم شدهاند ...
دین و جامعه ۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ♦️یکسان انگاری دین و مله … (برداشت ناموثق موثق از آیات قرآن) / حسن محدثی گیلوایی / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ⚜تقدیم به مخاطبان گرامی. 🔰منبع: زیر سقف آسمان.
دین و جامعه ۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ 🔻چرا دنیای اسلام در زمینه علوم تجربی عقب ماند؟ 🔻.. ✍🏻رسول جعفریان 🔹به طور مرتب، اظهاراتی در باره نگرش توحیدی به علوم تجربی و طبیعی مطرح میشود. این افکار بی سابقه نیست، اما نباید تصور کرد، تکرار یک روش و طرح یک مطلب قدیمی در بیان جدید، ما را به نتایج متفاوتی از آنچه تاکنون در درجا زدن داشتهایم، میرساند. علوم تجربی، از نوع آنچه از یونان تاکنون بوده، یعنی علومی که به دنیای اسلام رسیده و رشد مختصری داشته، و همین طور آنچه امروزه در غرب هست، نسبت به تفکر توحیدی یا شرک، لابشرط است. چه شما موحد باشید چه مشرک، میتوانید در علوم تجربی رشد کنید، مگر آن که خودتان دست خودتان را با افکار خود ساخته ببندید. فهرست بلندی از فیزیکدانان ناباور به خدا را میتوانید در وبسایتی که اسامی و تخصص و مقام بلند آنها آمده بنگرید. همین طور فهرستی طولانی از فیزیکدانانی که به خداوند باور دارند. هیچ تفاوتی از نظر علم فیزیک در این زمینهها نیست، مگر آن که فیزیک هم بخواهد فلسفی حرف بزند.. 🔸این وضعیت، در شیمی و ریاضی هم با فیزیک همسان بلکه روشنتر است. یعنی هیچ ارتباطی میان این علوم با تفکر توحیدی یا شرک آمیز از نظر علمی نیست. ...
دین و جامعه ۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻 مهر پنهان در سرزمین مردان؛ درنگی مردمشناختی در یک تابوی دینی زنانه🔻.. ✍ جواد شریفی بخش ۲ از ۲ …🔸اما بازگردیم به سه پرسش آغاز جستار …. 🔹به پندار من شاید چندان نادرست نباشد اگر بهبود شماری از حقوق زنان در شریعت محمدی را بازتابی از زندوستی و زننوازی پیامبر اسلام در تأثر از فرهنگ مادرتباری بدانیم. این تأثر دستکم از دو سو میتوانسته باشد:. یکی، داشتن همسری مانند خدیجه که تأثرش از فرهنگ مادرتباری چندان بیراه نمینماید. دوم، زیستن در میان قبایل یمنی اوس و خزرج؛ یک بار در کودکی هنگام سفر به یثرب همراه مادر و بار دیگر پس از هجرت.. 🔸اما این به معنای پذیرش هنجارهای مادرتبارانه در شریعت محمدی نبوده؛ چرا که بستر شریعت محمدی، جامعه مردسالار و پدرتبار اعراب عدنانی بهویژه قریشی بود. از همین رو به پندار متواضع نویسنده، نکوهش همانندی زن به مرد در آموزههای پیامبر اسلام برای برساخت دوگانهٔ رفتار زنانه/رفتار مردانه و سرکوب خردهفرهنگهای مادرتبارانه بوده است …🔹اما در پاسخ به اندیشمندانی همچون مرتضی مطهری که بر این باورند «زن را ناز سزد و مرد را نیاز» و خواستگاری مرد از زن را هماهنگ با سرشت آدمی و همساز با آموزههای اسلام دانستهاند، نخست باید پرسید اگر چنین باشد پس آیا خدیجه خلاف سر ...
دین و جامعه ۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻مهر پنهان در سرزمین مردان؛ درنگی مردمشناختی در یک تابوی دینی زنانه🔻.. ✍ جواد شریفی.. بخش ۱ از ۲ 📌چرا زن با آن که برای بسیاری از اعراب ارزش چندانی نداشت، برای پیامبر اسلام محمد بن عبدالله بسیار گرامی بود؟!. 📌چرا پیامبر اسلام زنی که خودش را به مرد همانند کند نکوهیده است؟! (ثلاثة لاینظر الله الیهم یوم القیامة … والمرأة المترجلة … روایت نسائی). 🔸بسیاری از دینداران ابراز مهر و دوستی از سوی زن به مرد را برازندۀ زن نمیدانند. ازین رو کم نیستند زنانی که مهر خود به یک مرد را از ترس داوری ناشایست مردم پنهان میکنند. برخی مانند مرتضی مطهری این سرکوب عاطفی را، بر پایه سرشت و اینکه زن را ناز سزد و مرد را نیاز، توجیه کردهاند. این سخن چه اندازه درست است؟. 🔹رشته پیوند این سه پرسش در گرو چندی از دادههای مردمشناختی است.. 🔸سدهها پیش از اسلام، در جنوب جزیرة العرب و در یمن کنونی، سرزمین آباد و بهرونق قحطانیان وجود داشت. ...
دین و جامعه ۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ♦️اولین دایرة المعارف شیعه رونمایی شد 🔸این کتاب در ده فصل همه اطلاعات لازمی که یک کودک یا نوجوان راجع به اعتقادات شیعه، تاریخ شیعه، اختلافات فقهی ما با اهل سنت، جایگاه عزاداری و سایر مطالب محوری مکتب تشیع، نیاز دارد را به او منتقل میکند …🔹در بهره گیری از منابع سعی شده از منابع اصیل و دست اول استفاده شود و مؤلف در این امر هیچگونه غرض تبلیغی نداشته که مثلا بخواهد یک مکتب یا جریان فکری خاصی را بر سایر مکاتب شیعی ترجیح دهد …🔸کتاب صد تصویر رنگی دارد که هم منجر به جذابیت آن برای کودکان خواهد شد و هم علاوه بر اطلاع رسانی و جنبهی آموزشی آن، این تصاویر باعث انتقال «حس شیعی» به کودکان میشود …🔹این کتاب که توسط غلامرضا حیدری ابهری نوشته شده، اولین دایرةالمعارف شیعه است که تا کنون نوشته شده است …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ 🔻نمیتوانیم مرجعیت را محدود و محصور به مردان کنیم🔻 👥 گفتگوی شبکه اجتهاد با معصومه ظهیری، استاد دانشگاه فاطمیه قم:. 🔹یکی از دلایلی که زنان به جایگاه اجتهاد نرسیدهاند عدمتأمین زیرساختهای لازم است …🔸زنان نیز مانند مردان میتوانند به یکی از پستهای علمی بهعنوان مرجعیت دست بیابند؛ اما در مقام اجرای این مهم، بهدلیل سختیها و مشکلاتی که پیشروی بانوان قرار دارد و سایر وظایف، آنان تا کنون وارد این عرصه نشدهاند …🔹رسیدن به رتبه علمی اجتهاد از قدیم هم باب بوده؛ اما بهدلیل نگاه تنگنظرانه به زنان متاسفانه بستر و عرصههای لازم برای کسب این مهم برای زنان فراهم نشده است.. ادامه گفتگو👇.. ...
دین و جامعه ۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. خدایش «واجب الوجود» نبود «خدا» بود فقط. اگر میخواست از ائمه بگوید کاری به «ولایت تامهی علیهی عالیه» نداشت. اسلاماش «مکتب مبارزه» نبود. تشیعاش «ایدئولوژی ستیز با استثمارگران تاریخ» نبود. مسألهها و دغدغههاش سادهتر از این حرفها بودند؛ خیلی سادهتر. دغدغهاش مینیژوپنپوشیدن دخترها بود. دغدغهاش به «شهر نو» نرفتن جوانها بود. دغدغهاش تختهکردن در کابارهها و کازینوها و مشروبفروشیها و سینماها بود. دغدغهاش این بود که مردم گوشت یخی نخرند، چون حرام است. ...
دین و جامعه ۱۰:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. «معمول» البته نه بهمعنای «متعارف» (که کاش چنین بود)، بلکه در مقابل «مخصوص» کافی، رفته بود حوزه درس خوانده بود که آخوند شود. و آخوند شده بود که آخوندی کند. همین. یعنی برای مردم منبر برود، تبلیغ دین کند، به اصلاح جامعهی اطرافش کمک کند، مسایل شرعیشان را جواب دهد، اصلاح ذات بین کند، مردم را با خدا و پیامبر و اهل بیت آشتی دهد، به رحمت خدا امیدوار کند و از غضبش بترساندشان، به آنها بگوید که گناه نکنند، بگوید که دین چیز خوبیست و به دردشان میخورد. همین کارهای ساده و پیشپاافتاده (و صدالبته مهم و مغفول). در حوزه هم بههمان اندازه که کارش راه بیفتد ماند و خواند. نخواست «مرجع عالیقدر جهان تشیع» شود که دفتر و بیت و محافظ و دربان داشته باشد و نتواند در کوچه و خیابان آسوده راه برود و با مردم خوش و بش کند و دیگر منبررفتن برایش کسر شأن باشد. نخواست محدث و متکلم و فقیه باشد. شاید هم اگر اینها را میخواست، نمیتوانست. ...
دین و جامعه ۱۰:۳۶ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ 🔻پدیدهی «کافی» 🔻. این را حتی مخالفان و منتقدانش هم نمیتوانند انکار کنند اما چه چیزهایی کافی را پدیده کرد؟ …۱⃣ کافی یک آخوند مردمی بود. «مردمی» البته از آن صفات پرابهام و کلیشهشده است که باید دقیق معنی شود. منظورم آخوندی است که زندگیاش در مثلث «مدرس منزل مسجد» محدود نمیشود. آخوندی که لابهلای مردم و در متن اجتماع است. معیار این لابهلای مردم بودن هم فقط یا لزوما این نیست که فلان روحانی راننده دارد و با اتومبیل شخصی رفتوآمد میکند یا سوار تاکسی و اتوبوس میشود و خودش میرود خرید. معیار مهمتری هم هست و آن «دیدن» است؛ دیدن مردم. بعضی روحانیها در کوچه و بازار بین مردم هستند، اما مردم را نمیبینند. مسألهشان مردم نیست. ...
دین و جامعه ۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور آیت الله جوادی آملی 🔰منبع: سرائر.
دین و جامعه ۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️ حمایت مطلق؟!.. ✍🏻محمدسروش محلاتی 🔹در فرهنگ تشیع چون مبنای امامت، «عصمت» است لذا تسلیم امام بودن بمعنی تسلیم «حقیقت» بودن است و کاملا قابل قبول است که از اطاعت مطلق و حمایت مطلق در برابر امام معصوم دفاع شود. از این رو سخن ابن ابی یعفور که به امام صادق ع گفت: اگر نیمی از یک انار را حلال و نیم دیگر آنرا حرام بدانی میپذیرم، با این مبنای اعتقادی سازگار است: لو فلقت رمانه بنصفین فقلت هذا حرام و هذا حلال لشهدت ان الذی قلت حلال حلال و ان الذی قلت حرام حرام (رجال کشی). 🔸ولی در برابر هر شخصیت دیگر، حتی اگر اطاعت او «واجب» هم باشد، «اطاعت مشروط» است. مثلا گاه حمایت و اطاعت از سلطان جائر واجب میشود تا او بتواند از کیان جامعه اسلامی در برابر تهاجم بیگانگان دفاع کند، ولی این حمایت فقط در همین محدوده و کاملا مقید است و نباید ان را به «حمایت مطلق» توسعه داد. لذا حضرت رضا به یونس بن عبد الرحمن فرمود در برابر تهاجم رومیان در صحنه دفاع وارد شود ولی برای خود و مردم و دین قتال کند و هرگز از جائران دفاع نکند: ان خاف علی بیضه الاسلام و المسلمین قاتل فیکون قتاله لنفسه لا للسلطان (الکافی). 🔹پس حفظ دولت جائر فقط در حد صیانت از کیان مسلمانان جا ...
دین و جامعه ۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ♦️ دو قطبی نجف_قم یا دوگانه سیستانی_خامنهای.. ✍🏻آروین فرشی نعیم 🔹این روزها دعوای مکتب نجف _ قم در فضای رسانهای کشور در سطح قابل توجهی اوج گرفته است که البته مسئلهی غیر قابل پیش بینی نبود. مدت هاست که عدهای تلاش میکنند تا دوگانه نجف _ قم را آن هم با قرائت خودشان زنده کنند …🔸دوگانهای که یک سمتش نجف باشد و دیگری قم یا دقیقتر بگوییم دوگانهای که یک سمتش مشی مرجعیت نظارتی است و سمت دیگرش ولایت مطلقه فقیه؛ حتی میشود دقیقتر با عصر حاضر تطبیق کرد و وارد مصداق شد، دوگانهای که یک سمتش آیت الله سیستانی است و سمت دیگرش امام و رهبری …🔹جریان سنتی و سکولار حوزه مدت هاست در تلاش اند تا از این دو مصداق، دوگانه بسازند و زمین بازی طراحی کنند. زمین بازی که برد _ برد در آن معنایی ندارد و هرچقدر یک طرف زمین را پیروز و موفق جلوه دهند به همان میزان طرف مقابل شکست خورده خواهد بود …🔸اگر صریح بخواهیم سخن بگوییم دعواها و جنجالهای اخیر شروع و یا امتداد همین زمین بازی است. زمین بازی که قرار است با پر رنگ کردن موفقیتهای آیت الله سیستانی در عراق، مشی امام و رهبری و مکتب انقلاب اسلامی در ایران شکست خورده جلوه شود …🔹اگر بخواهیم از کاذب بودن این دوگانه و شیطانی و تفرقه ان ...
دین و جامعه ۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ♦️فقه، علوم دیگر را به مسیر درست هدایت میکند. 👤محمدجواد فاضل لنکرانی 🔸یکی از عناوین بسیار مهم، این است که ببینیم بین فقه ما و سایر علوم بشری چه ارتباطی وجود دارد؟ یک سؤال بسیار مهم در اذهان بسیاری مطرح است که وقتی علم پیشرفت میکند و راههایی را ابداع میکند، آیا فقه اصلا صلاحیت ورود در این میدان را دارد یا اینکه فقه محکوم برای علم است؟ وقتی علم کاشف از یک حقیقت تکوینی است، نقش فقه در این زمینه چیست؟ موضوع فقه احکام مکلفین است اما علومی که مربوط به عالم تکوین است مثل نقطهجوش آب، اینیک امر مسلم است. فقه چگونه میتواند در این مباحث وارد شود؟. 🔹در بحث تلقیح مصنوعی، فقه چگونه میتواند وارد شود؟ هر محققی تا وقتی این سؤالات را حل نکند، نمیتواند وارد مبحث فقهی شود. آیا در تلقیح مصنوعی با قطعنظر از ملاحظات و مقارنات و عناوین اولیه و ثانویه، فقه میتواند وارد شود؟ در همین بحث انرژیدرمانی، فقه چگونه میتواند وارد شود و حالآنکه ازلحاظ علمی این مطلب به اثبات رسیده است. ...
دین و جامعه ۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ 🔻 الاهیات فاجعه؛ خداوند و ماشین طبیعت🔻.. ✍ سید محمود نجاتی حسینی 🔹فاجعههای طبیعی مانند زلزله و سیل و سونامی و توفان و گردباد و بهمن بخشی از مکانیزم طبیعی ماشین مخرب طبیعتاند …🔸فاجعهها از منظرهای گوناگون اقتصادی (تبعات ضررهای اقتصادی فاجعهها)، روان شناسی اجتماعی (لطمات روحی روانی و ترومای ناشی از فاجعهها بر روح و روان فرد و گروههای اجتماعی) و جامعه شناسی و انسان شناسی (نسبت جامعه و فرهنگ با رخ دادن فاجعهها و تأثیر اجتماعی فرهنگی فاجعهها بر زندگی جمعی) بحث شدهاند …🔹اما جالبترین و قابل تأملترین سپهر مطالعه فاجعههای طبیعی، «الاهیات فاجعه» است که مضمون اصلی این بحث درباره نسبت «خواست خداوند» و «وقوع فاجعههای طبیعی» است.. 🔸 «الاهیات فاجعه» پرسشهایی مهم در این محدوده طرح میکند که قابل تأملاند و ضمنا پاسخهای مجاب کنندهای هم ندارد، دستکم برای افرادی که شکاکاند و یا اعتقادات دینی سنتی ندارند، و یا باورهای دینی مدرنشده ومتزلزلی دارند، و یا در اصل سکولارگرا هستند و چندان اعتقادی به این که ماشین طبیعت، مخلوق خداوند مهندس است ندارند …🔹اما پرسشهایی که از منظر «الاهیات فاجعه» قابل تأملاند:. ▪️چگونه خداوند رحمان و رحیم اجازه میدهد فاجعه ...