مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


♦️دکتر بیژن عبدالکریمی | دومین دوره طرح دانشجویی ابوذر

🔸 حکومت پهلوی فقط نوگرایان را شهروند خود می‌دید و جمهوری اسلامی فقط سنت گرایان را و این همان اشتباه پهلوی است …🔹 تفکر آینده با مصباح یزدی و مطهری نخواهد بود! آینده در اختیار تفکری است که هم زبان سنت را بفهمد و هم زبان تجدد را …🔸 ما باید منادی عشق در کشور باشیم تا دیگر برادر در مقابل برادر قرار نگیرد. حوادث سال ٨٨ حوادث زشتی بود …. 🔰منبع: طرح دانشجویی ابوذر. ...
  • گزارش تخلف

🔻برنده‌هایی که بازنده شرعی شدند!.. ♦️استفتاء در مورد مسابقه برنده باش/ اغلب مراجع: اشکال دارد

🔵در مورد مسابقه تلویزیونی «برنده باش» جدا از همه حواشی پیش آمده و پیش بینی حواشی آینده، درباره شیوه اجرایی آن، نظرات و آراء مراجع معظم تقلید بدین شرح است؛. 🔸آیت الله خامنه‌ای:. اگر شبیه بخت آزمایی باشد بنا بر احتیاط جایز نیست …🔹آیت الله مکارم شیرازی:. در این گونه موارد باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل شود و در صورتی که جوایز از آن پول‌ها داده می‌شود و یا لااقل پول‌ها پشتوانه‌ای برای آن جوایز است، شبیه بخت آزمایی می‌باشد و اشکال دارد …🔸آیت الله نوری همدانی:. اشکال دارد …🔹آیت الله وحیدخراسانی:. اگر مسابقه‌ای به این صورت باشد که از شرکت کنندگان در آن پولی دریافت شود تا از همان پول به برنده یا برندگان جایزه داده شود این امر جایز نیست؛ مگر آن که برگزارکننده مسابقه از این پول‌ها، امکاناتی هم در اختیار شرکت کنندگان قرار دهد مثلا در یک مسابقه ورزشی، بخشی از پول جمع شده نیز برای توزیع توپ و وسائل ورزشی و مانند آن در بین شرکت کنندگان هزینه شود. به هر حال در فرض مطرح شده باید بیان داشت که این شیوه یعنی هزینه کردن بسیاری از افراد و سپس اعطای جایزه به تعدادی محدود از همین پول، بسیار نزدیک به ق ...
  • گزارش تخلف

🔻حجاب اجباری🔻. (نگارکی درباره اخلاق حجاب).. ✍🏻محمد موسوی عقیقی

در متون دینی/فقهی هیچ خاصیتی برای اینکه خانمی حجاب بگذارد نیامده است. حجاب بیشتر برای تبعیض زن آزاد از کنیز و زن شوهردار از زن مجرد و به گونه‌ای نمادین بود. اما در عصر بنی عباس/امامت امام باقر ورق تئوری پایه گذاری حجاب از حجاب نمادین به حجاب شرعی بازگشت. بعدها نیز با رسوخ فقه در میان حاکمیت حجاب قانون شرعی گردید، به همین دلیل در جمهوری اسلامی ایران اگر کسی تظاهر به بی حجابی کند سزایش هفتاد ضربه شلاق است …اما چند نکته:. ▪از هیچ یک از متون دینی اجباری بودن حجاب استفاده نمی‌شود. حجاب در فقه مشهور یا «واجب» است یا «الزام». «واجب» یعنی بایدهای اختیاری و «الزام» یعنی بایدهای اجباری؛ بین واجب و الزام جمع بین النقیضین است. این جمع نقض‌ها ناشدنی است و هیچ گاه بین بایدهای اختیاری با بایدهای غیراختیاری نمی‌توان جمعی برقرار کرد. حجاب نه مظهر عفاف است و نه شاقولی برای عفت عمومی، در فرهنگ آموزه‌های قرآن نیز نگاه به زنان یا آرایش زنان مورد نهی واقع نشده، بلکه فقط نگاه منجر به عمل منافی حقوق شخص مثل نگاه تعدی آمیز و … مورد نهی واقع شده است …▪آیات حجاب همگی مربوط به اواخر دوره مدینه هستند، یعنی دو - سه ...
  • گزارش تخلف

🔻فقه بریده از متن 🔻.. ✍🏻 محمد موسوی عقیقی

🔹قرآن آیه جالبی دارد، در این آیه مردم از اینکه سوالات خود را با پیشوایان دینی در میان بگذارند و در خواست حکم کنند منع و نهی شده‌اند:. یا أیها الذین آمنوا لا تسألوا عن أشیاء إن تبد لکم تسؤکم. (مائده:۱۰۱). 🔸در صحیح مسلم روایت ۲۳۵۹ خبری نقل شده که پیامبر به بالای منبر رفته و به مردم توصیه می‌کند بنابر همین آیه درخواست‌های فقهی خود را جز آنچه که خودش بیان می‌کند، بیان نکنند. با این حال فقیهان بسیاری به این آیه وقعی ننهاده یا حداقل دچار زیاده روی شدند. ابوالقاسم خویی و جواد تبریزی هر کدام بیش از ۲۰ جلد پرسش و پاسخ فقهی منتشر کرده‌اند. صادق روحانی نیز حدود ۲۰ جلد استفتائات دارد. ابراهیم جناتی در ۸ جلد مجموعه پرسش هایی که از او شده را پاسخ گفته است …🔹به نظرم دوره فقاهت چه در شیعه و چه در اهل سنت کارنامه مناسب و قابل توجهی ندارد. اکثر کتاب هایی که شرح زده شده‌اند در حیطه فقه است. ...
  • گزارش تخلف

🔻بسیاری از روایات مخالف با نوروز، به دلیل دعوای عرب و عجم جعل شده‌اند/ روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است🔻

🎙حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، در نشست «جایگاه سنت‌های ملی از منظر اسلام»:. 🔹دینی که تکثرها در هویتش هست، نمی‌تواند یک مدل خاص را ترویج کند و با بقیه خرده‌فرهنگ‌ها دربیفتد و از بین ببرد …🔸در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک می‌فرمایند وقتی به مصر رفتی، با سنت‌های خوب در نیفت. در متون دینی تعبیرهای زیادی داریم که دین برخی از سنت‌های جاهلی را امضا کرده است.. 🔹دین با حفظ خرده‌فرهنگ‌ها به یک دین جهانی تبدیل می‌شود و الا دین نمی‌تواند ماندگار باشد. در مقابل تعلقات و هویت‌های جزئی، دین تاب مقاومت ندارد. یک دین جهانی باید بر اقل مشترکات دست بگذارد …تفصیل مطلب👇. ...
  • گزارش تخلف

♦️برای تمدن‌سازی باید ظرفیت‌ها آن وجود داشته باشد/با راه‌اندازی یک دفتر در قم و تهران نمی‌توان تمدن‌سازی کرد/تمدن‌سازی نیاز به تعا

👥مهدی مسائلی در گفت وگو باخبرگزاری شبستان:. 🔹برای تمدن سازی در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، باید ظرفیت تمدن سازی در این گستره‌ها ایجاد شده باشد و از طرف دیگر با کشورهای دیگر و ظرفیت‌های تمدنی آنها نیز آشنا شویم تا بتوانیم بازخوردهای مثبت را از آنها دریافت کرده و طبق اهدافی که بر اساس آنها می‌خواهیم تمدن سازی کنیم، جمع بندی کرده و به مقصود برسیم …🔸وی ابراز کرد: در روزگار قبل از انقلاب دو الگو و رویکرد برنامه ریزی شده بود که شامل نظام لیبرالی و کمونیستی بود که نظام لیبرالی همچنان هم وجود دارد. انقلاب اسلامی نمونه سومی از تمدن سازی بود که جرقه هایش از همان ابتدا زده شد و ادعای ارائه تمدنی مبتنی بر دین را دارد. ما باید با یک نگاه جدید بسیاری از ظرفیت‌های نهفته را بالفعل کنیم اما این مهم نیازمند تعامل است. اگر قرار است تمدنی نوین بر پایه‌های معارف اسلام را ارایه و آن را به جهانیان نیز معرفی کنیم باید بتوانیم در قالب تعاملات علمی آن را مطرح کنیم. برخی افراد تمدن سازی را موضوعی سهل می‌گیرند … ذیل همین نگاه هم می‌آیند دفتری در قم یا تهران راه اندازی و با عده و عده‌ای مح ...
  • گزارش تخلف

🔻نقد روش شناسانه بر اعتراض مدنی علیه حجاب اجباری🔻.. ✍🏻 محمد موسوی عقیقی

🔹من به مانند مسیح علی نژاد مخالف حجاب اجباری ام، ولی مخالفت با هرچیزی که ریشه در دین/مذهب و آیین‌های عرفی دارد، برخورد یا سخنان بی مهابا و معلق بر اندیشه، نیست. علی نژاد یا هرکس دیگری، چه بخواهند چه نخواهند حجاب در ایران یک باور متقدم و پرطول و دراز است. با چند اعتراض مدنی، یک باور از بین نمی‌رود، نه آنکه تا زمانی استدلال موافقان حجاب با استدلال‌های مهمی جواب داده شود …🔸اعتراض مدنی به یک مسأله اعتقادی ریشه دوانده، شاید در کوتاه زمانی نتیجه بخش باشد ولی چه تضمینی است که در سال‌های بعد، همان اعتقاد با استدلال هایی که دارد مجددا به جامعه بازنگردد؟. چه تضمینی وجود دارد جامعۂ آینده مذهبی‌تر از الان نباشد؟. چه ضمانتی است که مذهب منفصل از سیاست و ضداجباری که اکنون در عراق و قم تبلیغ می‌شود در جامعه، گسترش نیابد؟ …🔹اینها اندکی از کاستی‌های فعالیت مسیح علی نژاد است. این اعتراض‌ها آرام آرام به تقابل‌های فیزیکی می‌رسد. ایجاد تقابل میان دو شیوه اندیشه و رفتاری، حالا که فراتر از تقابل‌های لفظی رسیده بذر خشونت را در جامعه می‌کارد.. 🔸این شیوه از اعتراض مدنی که علی نژاد به راه انداخته، جدای از آنکه حر ...
  • گزارش تخلف

♦️نشست‌ نقد و بررسی کتاب ۱۹.. 🔵 «عاشورا: ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها».. باحضور:

محمد اسفندیاری. محمدرضا سنگری. سعید طاووسی مسرور. 📆۲۱ اسفند ۹۷. دبیرخانه کتابسال عاشورا. بنیاد دعبل خزاعی. 🔰منبع: دین | فرهنگ | جامعه - محسن حسام مظاهری.
  • گزارش تخلف

♦️سیره شیعه، فقط بر عزاداری در محرم و صفر است/ تعظیم همه شعائر دینی، واجب نیست/ دهه‌سازیهای جدید، بدعت است

👥 گفتگوی جذاب و خواندنی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ناصرالدین انصاری قمی:. 🔹پایه‌گذاری دهه‌ها عوارض و تبعات دارد. از عوارض و تبعاتش این است که باید زندگی مردم تعطیل بشود. مردم باید جشن‌ها و عروسی‌ها و مجالس سرور خود را تعطیل کنند. ما باید ببینیم شیعه چه‌کار می‌کرده است؟. 🔸ما نباید در غیر محرم و صفر از مردم توقع داشته باشیم که گوش به حرف ما کرده وزندگی معمولی خود را تعطیل کنند. این کار اتفاقا ضررش بیشتر است …ادامه گفتگو 👇. ...
  • گزارش تخلف

🔻بیت کوین از مصادیق اکل مال بالباطل است🔻

🎙آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در نشست علمی «بیت کوین از منظر فقه»:. 🔹بیت کوین حباب ارزی است و در یک لحظه می‌تواند از بین برود و علاوه بر این از مصادیق اکل مال بالباطل است به طوری که مانند قمار، بازنده پول داده است و در عوض چیزی نصیبش نمی‌شود …🔸این که پول در فضای مجازی است دلیل این نمی‌شود بدون پشتوانه باشد و به این که برخی افراد بگویند این پول است، نباید اعتنا کرد؛ چرا که جمیع عقلا و مردم باید بگویند پول اعتبار دارد و آن را تایید کنند …🔹در فقه غرر حین معامله مورد نهی است در فرض این که غرر به معنای خطر باشد، ادعای ما این هست که در حین معامله بیت کوین، غرر وجود دارد …🔸بیت کوین در واقع هیچ عوض و پشتوانه‌ای ندارد و علاوه بر این در بیت کوین طرف معاوضه وجود ندارد و فقط در برابر دلار رمز و کد می‌دهد …🔹در بیت کوین تبانی بر مالیت است و از اصل مال خبری نیست و علاوه بر این از مفاهیمی است که عرف جامعه آن را نه پول می‌داند و نه مال …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

♦️یک مرجع در دنیای امروز باید رسانه‌ای قوی داشته باشد/انتظاراتی فراتر از شرایط فعلی از روحانیت وجود دارد

🎙دکتر عزیزالله سالاری، استاد فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه صداوسیما:. 🔹در بحث‌های کلان جهانی، روحانیت باید از شکل کاملا سنتی خارج شود چرا که امروز دنیا، جهان اینترنت، ماهواره‌ها، فضای مجازی و فناوری هست و با آن شرایط سنتی بسیار متفاوت است …🔸روحانیت باید از شکل کاملا سنتی خارج شود. روحانیت شیعه وابسته به مردم و روحانیت اهل تسنن وابسته به دولت هستند …🔹امروز مرجعیت در رأس کسانی است که در حوزه‌ها تحول ایجاد می‌کنند. مرجعیت بعد از ولایت فقیه که خود هم مرجع است، عالی‌ترین مقامات تشیع، افرادی خاکی، فروتن و اوج حوزه‌ها هستند.. 🔸مردم، روحانیت را مرجع و مرکزیت خود می‌دانند و حتی از آن‌ها انتظارات بالاتر از واقعیت دارند. حوزه‌ها و روحانیون نیز موظف به پاسخگویی به انتظارات مردم هستند …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻سوالات دانشجویان اسرائیل در رابطه با حوزه علمیه قم!!! 🔻 (قسمت۲از۲)

🔹 از چاه جمکران و کمک ده میلیون دلاری احمدی‌نژاد به جمکران تا دعوای علما بر سر فلسفه!. ♦️رابرت گلیو پاسخ میدهد!. 🔸پروفسور (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر. وی محقق اسلامی و فقه شیعه ۱۲ امامی است که مهمان بسیاری از نشست‌های تخصصی دینی در ایران است!!!. 📽 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح. 🔰 منبع: ترنم صلح. ...
  • گزارش تخلف

🔻سوالات دانشجویان اسرائیل در رابطه با حوزه علمیه قم!!! (قسمت۱از۲) 🔻

🔹از فلسفه ارسطو تا ملاصدرا، از شهریه تا خدمت سربازی طلبه‌ها!. ♦️رابرت گلیو پاسخ میدهد!. 🔸پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر. وی محقق اسلامی و فقه شیعه ۱۲ امامی است که مهمان بسیاری از نشست‌های تخصصی دینی در ایران است!!!. 📽 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح. 🔰منبع: ترنم صلح. ...
  • گزارش تخلف

🔻نشست هایی درباره نظریه دکتر. عبدالکریم سروش: مبنای هرمنوتیکی قبض و بسط تئوریک شریعت🔻

♦️جلسه چهارم «سی سالگی یک نظریه». (جلسه چهارم: قسمت دوم). 🔹پرسش و پاسخ با دکتر امیر مازیار. ▪️١٣ اسفند ماه ٩٧. 🔰منبع: باشگاه اندیشه.
  • گزارش تخلف

🔻نشست هایی درباره نظریه دکتر عبدالکریم سروش: مبنای هرمنوتیکی قبض و بسط تئوریک شریعت🔻

♦️جلسه چهارم «سی سالگی یک نظریه». 🎙 دکتر امیر مازیار. (جلسه چهارم: قسمت اول). ▪️١٣ اسفند ماه ٩٧. 🔰منبع: باشگاه اندیشه.
  • گزارش تخلف

ادامه 👆

🔹باید دانست که در جهان امروز غرب، عمده تمرکز مطالعاتی روی متون کهن و موضوعات شیعی، به ویژه شیعه اثنی‌عشری (امامیه)، بیش‌تر از سوی شرق‌شناسانی صورت می‌گیرد که در اروپا و آمریکا مستقر هستند؛ به عبارت دیگر، شیعه‌شناسی، در سال‌های اخیر صورتی بین‌المللی به خود گرفته است و در همه کشورهای غربی، به خصوص در آمریکا، فرانسه، انگلستان و ایتالیا رواج دارد، اما در سرزمین ژرمن‌ها، یعنی آلمان، شیعه‌شناسی به لحاظ کمی و کیفی، از رونق خاصی برخوردار است. نگاهی به لیست اسامی ده‌ها اسلام‌شناس و پژوهشگر برجسته آلمانی در پروسه خاورشناسی، اسلام‌شناسی و شیعه‌پژوهی و نیز تحقیقات عمیق و متنوع آنان در زمینه‌های مختلف اسلامی، همچون تئودور نولدکه، ویلهلم آلوارت، آنه ماری شیمل، هرمان اته، برتولد اشپولر، رودولف اشترومان، کارل بروکلمان، یوهان رایسکه، هلموت ریتر، ادوارد زاخائو، یوسف شاخت، گوستاو فلوگل، ویلفرد مادلونگ، ماکس مایرهوف، هالم هاینتس، ارنست هرتسفلد، هاینریش وستنفلد، یولیوس ولهائوزن و جز آن‌ها، نشانگر سهم عظیم آلمان‌ها در پیشبرد مطالعات اسلامی به نحو عام و مطالعات شیعی، به نحو خاص می‌باشد و برای آشنایی بیش‌تر ب ...
  • گزارش تخلف