مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


🔻رحیم‌پور ازغدی، فقه انقلابی و ازدواج کودکان🔻

🔸رحیم پور ازغدی در موضوعی چون ازدواج کودکان که در این روزگار حساسیت‌های زیادی را برانگیخته، با اتکا به فقه سنتی که منتقدش هم هست، از حق ازدواج کودکان دفاع می‌کند و آن را نگاه باز اسلام به این موضوع می‌شمارد!. 🔹وی در سال ۱۳۹۴به مناسبت یادبود حضرت خدیجه در نشستی با عنوان «نشست حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان» گفته بود: «اسلام به قدری با مسئله رابطه دختر و پسر باز برخورد کرده که می‌گوید حتی دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. اصلا حد سنی ندارد؛ نه از این طرف نه از آن طرف.». ادامه مطلب👈 ...
  • گزارش تخلف

🔻 قسمت اول مستند (معتقد) 🔻. 📽ساخته شده توسط رضا اصلان، محقق ایرانی-آمریکایی در رابطه با هندوئیسم

🔹تناسخ، کارما و … به چه معناست؟ آگوری‌ها چه کسانی هستند؟. 🔸ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح. *مشاهده این مستند برای همه فعالان حوزه دین و فرهنگ توصیه می‌شود. *. 🔰منبع: انجمن ترنم صلح ….
  • گزارش تخلف

🔻حاشیه‌های فربه‌تر از زیارت🔻.. ✍🏻مهراب صادق‌نیا

🔸 هر بار که به مشهد و زیارت امام رضا علیه‌السلام می‌آیم با پدیده‌ی روز‌افزون ساختمان‌ها، صحن‌ها، رواق‌ها، و نیز ساختارها، سازمان‌ها، و برنامه‌های فرهنگی تازه روبرو می‌شوم. جاهایی که تا چند سال پیش بازار اطراف حرم بود، امروزه به بخشی از ساختمان‌های حرم تبدیل شده‌ و فاصله‌ی زیارت‌کننده را تا ضریح بیش‌تر و پیچیده‌تر کرده‌اند. سیستم‌های آب‌رسانی، آشپزخانه، خودروهای جابجایی زیارت‌کنندگان، بالابرهای مدرن، سیستم‌های صوتی جدید، نورپردازی‌های چشم‌گیر، جلسه‌ها و حلقه‌های مذهبی و چندین و چند پدیده‌ی دیگر حاشیه‌هایی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا زیارت اتفاق بیافتد. فربه شدن این امور، بی‌گمان، بر ذهنیت‌ها و نیت‌های مثبتی چون راحتی زیارت‌کنندگان مبتنی است. اما نباید فراموش کرد که این توسعه‌ها و نوگرایی‌ها در نهایت، معنای زیارت را تغییر می‌دهد. نتیجه‌ی طبیعی افزایش ساختمان‌ها و تراکم سازمان‌ها و ساختارها پنهان ماندن و یا کم سو شدن احساس معنوی زیارت و به حاشیه رفتن شخصیت اخلاقی و ایمانی امام رضا علیه‌السلام است. 🔹زیارت در سنت شیعی همواره به مثابه رفتاری که انسان را به امر قدسی نزدیک می‌کند و انگی ...
  • گزارش تخلف

🔻تقابلی میان ولایت و توحید نیست/ضرورت بیان معارف توحیدی در مجالس شیعه🔻.. ✍مهدی مسائلی

🔸همه می‌دانیم که ولایت ذاتا منحصر در خداست: «فالله هو الولی؛ ولایت منحصرا از آن خداوند است» (شوری/۹)، و اگر از ولایت ائمه‌ (ع) سخن به میان می‌آید این ولایت، متصل به ولایت الهی بوده و چیزی غیر از آن نیست. با این نگاه مقصد و منتهای ولایت راستین به توحید باز می‌گردد. به تعبیر دیگر، ائمه شیعه (ع) هدایتگر امت به سوی توحید و یکتاپرستی هستند و جز اتصال مردم به ولایت الهی هدفی ندارند …تمام رسولان الهی آمده‌اند تا هدف و غایتی جز خداوند در زندگی بشر وجود نداشته باشد: (ولقد بعثنا فی کل أمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!») (نحل /۳۶). 🔹این اعتقادی است که بیشتر شیعیان تردیدی در آن ندارد، ولی با این حال، بعضی از مبلغین شیعه در تبلیغ معارف دینی گاهی یکسویه عمل می‌کنند، به این معنا که فقط از ولایت اهل‌بیت (ع) سخن می‌گویند و این ولایت را به توحید متصل نمی‌کنند و از هدف و آرمان اصلی که همان جامعه توحیدی کمتر سخن می‌گویند. این موضوع موجب می‌شود تا ناآگاهان و دشمنان شیعه، تقابلی میان ولایت و توحید ایجاد کنند؛ همچنان‌ک ...
  • گزارش تخلف

🔻دستاورد مهم و پرهزینه حکومت دینی به روایت یک جامعه‌شناس:. «دولت» ابزار مناسبی برای دین نیست

(مصاحبه با ایرناپلاس به‌مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی) 🔻 …گفت‌وگو از: کیوان مهرگان …محسن حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی دین، در گفت‌وگو با ایرناپلاس، به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، یکی از دستاورد‌های مهم جمهوری اسلامی را فهم این می‌داند که «با ابزار دولت و ایجاد ساختار‌های بوروکراتیک نمی‌توان اصلاحات دینی انجام داد و جامعه را دیندارتر کرد». او معتقد است این دستاورد هرچند با هزینه گزافی به دست آمده، ولی بسیار مهم است. در عین حال باور دارد بازگشت از مسیر ۴۰ ساله‌ای که در حوزه دینی رفته‌ایم هرچند ضروری است، ولی شاید غیرممکن باشد. مظاهری می‌گوید اگر حاکمیت واقعیات را نپذیرد، سیر تحولات آینده، شرایط سختی را برای جامعه دینداران رقم خواهد زد. متن گفت‌وگو با این جامعه‌شناس جوان را در ادامه بخوانید:. ▫️ایرناپلاس: اتفاقی که در بهمن ۱۳۵۷ افتاد، چه بپذیریم چه نپذیریم، حاصل آن یعنی جمهوری اسلامی، ۴۰ سال است که در ایران از خود کارنامه‌ای بر جای گذاشته است. این موجود زنده به نام جمهوری اسلامی به نظر شما برای آینده چه مسیری را باید طی کند و سوخت این نظام دینی برای تداوم حیات چگونه قابل تأ ...
  • گزارش تخلف

‍ 🔻اسلام رحمانی🔻. (برنامه پرتو نور).. 🎙مهندس عبدالعلی بازرگان

🔵 قسمت اول. - اسلام رحمانى چیست و چه پیامى دارد؟. - تجربه ۴۰ سال اسلام سیاسى در ایران و کشورهای منطقه در برداشت‌هاى متفاوت از اسلام!. - برداشت‌هاى خشونت‌آمیز در دین از کجا سرچشمه گرفته است!؟ نظر برخى فقیهان نوگرا!. - اسلام رحمانى چه مستنداتى در قرآن دارد؟. - تفاوت مفهومى رحمن و رحیم؟. - چرا مشرکان با وجود اعتقاد به «الله»، «رحمان» را منکر بودند؟. - عدم باور عمیق به رحمانیت چه عوارضی در اعتقادات موجب می‌گردد؟. ...
  • گزارش تخلف

🔻ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه‌های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده‌های معنوی سکولار خو

📜 نامه حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی:. جناب دکتر مرندی. رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران. سلام علیکم؛. 🔹بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزه‌های علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود …🔸در حوزه‌های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می‌کنند …🔹در کنار این جریانهای نظری، حوزه‌های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنو ...
  • گزارش تخلف

ادامه👆👆👆

چند قرن گذشت و تمدن جدیدی که اعراب مسلمان بنا نهاده بودند، دوران قوت خود را پشت سر گذاشت و وارد دوران ضعف خود شد. این دوران ضعف را دکتر اشرف منصور قرن۱۱ میلادی که هنوز جنگ‌های صلیبی اتفاق نیفتاده بود می‌داند. این بار نیز قبایل کوچنده دیگری _تاتارها و ترک ها_ در هنگامه ضعف تمدن اسلامی به آن هجوم آوردند و خلافت عباسی را منقرض و تمدن اسلامی را از آن خود کردند. این که تاتاران و ترکان بسیار زود اسلام را پذیرفتند و گردن نهادند از سر اتفاق نبود. بلکه به این خاطر بود که این‌ها قبایل کوچنده و صحراگرد بودند و اسلام نیز در روزگار پیشین، دین اعراب صحراگرد بود و تاتاران و ترکان، میان خود و دین اسلام شباهت و قرابت یافتند و آن را برای خود مناسب دیدند و به همین خاطر اسلام در دولت جدید به حیات خود ادامه داد.. دکتر اشرف منصور دوباره به توین بی باز می‌گردد و می‌نویسد: به نظر توین بی، هیچ تمدنی بخاطر عوامل بیرونی و دشمنان خارجی از بین نمی‌رود. بلکه یک تمدن ابتدا بخاطر عوامل درونی که ماهیتی اجتماعی دارند، از درون ضعیف می‌شود و سپس یک عامل خارجی مثل حمله دشمن می‌تواند آن را شکست دهد. قوت و ضعف یک تمدن در «ت ...
  • گزارش تخلف

🔻درآمدی بر جامعه شناسی تاریخ اسلام🔻.. 🔶برگردان فارسی و گزارش کوتاه: جواد شریفی

عنوان مقاله‌ای بلند از دکتر اشرف منصور است که در سال ۲۰۰۷ در سایت الحوار المتمدن (با نام اصلی «مقدمة فی سوسیولوجیا التاریخ الاسلامی» منتشر شد.. در این مقاله تلاش شده که مدل تفسیری توین بی در مطالعه تاریخ تمدن، در مورد تاریخ اسلام تطبیق شود. توین بی _تاریخ دان و فیلسوف تاریخ انگلیسی_ مدل تفسیری خاصی از فراز و فرود تمدن‌ها دارد. توین بی مخالف این بود که واحد تحلیل خودش را در مطالعه تاریخ تمدن، نژاد یا دین یا دولت‌های ملی قرار دهد. توین بی بهترین واحد تحلیل در این باره را، خود «تمدن» _به عنوان مجموعه‌ای از جوامع به هم پیوسته در ذیل فرهنگ واحد_ می‌دانست. از همین رو در مطالعه فراز و فرود جوامع به فرهنگ آن‌ها توجه بسیار داشت. توین بی همچنین با رویکردی که فراز و فرود یک تمدن را به مسائل نژادی (رویکرد ابن خلدونی) یا مسائل اقلیمی (رویکرد مارکسی و نمونه ایرانی اش همایون کاتوزیان) بر می‌گرداند مخالف بود. توین بی همچنین معیاری که بر اساس آن می‌توان فراز و فرود یک تمدن را تفسیر کرد، «توانایی جامعه در پاسخ گویی به چالش‌های نوپدید» می‌دانست. اشرف منصور می‌نویسد: با شروع روند ضعف و اضمحلال یک تمدن، دش ...
  • گزارش تخلف

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.. 🔻معرفی کتاب «شیعه در آمریکای شمالی» 🔻

✍🏻 پروفسور لیاقت تکیم و دکتر علی عسگری یزدی. 🔴یکی از منابع اصلی و البته محدودی است که در زمینه مطالعه وضعیت شیعیان در به چاپ رسیده است. به گفته مؤلف، کل پروژه در حدود ده سال زمان برده است و تلاش بر این بوده که تمام مصاحبه‌ها، گزارشات و آمارها به‌صورت شخصی یا نقل مستقیم انجام گیرد …🔹 مؤلف در فصل اول به سیر تاریخ ورود و همچنین به پرداخته است و بنا بر برخی احتمالات غیررسمی، حتی ورود مسلمانان به آمریکا را قبل از کشف این کشور توسط کریستفر کلمب تخمین می‌زند …🔸 تمرکز کتاب در فصل دوم به و شیعی در آمریکای شمالی معطوف شده است. علاوه بر نام بردن از مهم‌ترین مراکز و پایگاه‌های اسلامی در آمریکای شمالی، بحث از چالش‌های این مراکز از قبیل معضلات جوانان و فاصله گرفتن آن‌ها از مراکز اسلامی، قوم‌گرایی و مسئله زنان مورد بررسی مولف بوده است. پروفسور لیاقت تکیم در این بخش نمونه‌های متعددی از اختلافات قومی و نژادی و دخالت فرهنگ در دین را متذکر می‌شود …🔹 در فصل سوم، گزارش آماری از مراکز متعدد در آمریکای شمالی ارائه‌شده است. این اطلاعات به‌صورت موسمی و مناسبتی قابل‌استفاده می‌باشد. ازجمله إلمان‌های این گزارش ن ...
  • گزارش تخلف

🔻منطق توسعه و بازسازی در عتبات؛ سود اقتصادی یا رفع نیاز زائر 🔻

بخش دوم مناظره‌ی مهدی سلیمانیه و راضیه شیخ‌رضایی (پژوهشگران جامعه‌شناسی تشیع) با علیرضا رادان و میلاد جوادی (مسئولان فرهنگی ستاد بازسازی عتبات) در موضوع «چرایی بازسازی عتبات عالیات، فرصت‌ها و تهدیدها» …برشی از متن:. ایکنا: بخش سوم سخنان آقای سلیمانیه به راهکارها اختصاص داشت که اکنون برای جمع‌بندی درخواست دارم به بیان آن بپردازند. البته خوب است پیش از بیان راهکارها، باتوجه به مطالعات اجتماعی ایشان در تشیع، به این پرسش هم پاسخ گویند: آیا ایده جناب آقای مظاهری در زمینه آئین‌های عزاداری که معتقدند تغییرات عزاداری حاصل تغییرات اجتماعی است، مؤید این مطلب نیست که تغییر و تحولات ایجادشده در عتبات و حول آن مکان‌ها، خوب یا بد، حاصل نیازهای جدید جامعه است؟. سلیمانیه: بحث‌های امشب ما، از جهتی با بحث آقای مظاهری ارتباط می‌یابد. در بحث آقای مظاهری، از منطق اجتماعی دفاع می‌شود و می‌گوید مداخله نداشته باشیم، حداقل اینکه مداخله حداکثری نداشته باشیم!، چراکه مداخلات در زمینه اصلاح آئین‌های عزاداری، شاید ظاهر قضیه را کمی بهبود ببخشد اما در اصل مسئله بهبودی ایجاد نمی‌کند زیرا عمده ماجرا در جایی اتفاق می‌اف ...
  • گزارش تخلف

ادامه 👇👇.. [قسمت ۲ و پایانی] …🔹پنج

آیین پیاده‌روی به قصد زیارت امام‌حسین به‌ویژه از مسیر نجف به کربلا، سنتی است که حداقل یک قرن در بین شیعیان عراق سابقه دارد. مشهورترین زمان اجرای این آیین، ایام اربعین است. اما علاوه بر آن، در ایام دیگر سال خصوصا نیمه‌ شعبان و شب‌های جمعه هم گروه‌هایی از شیعیان عراقی پیاده به زیارت می‌روند [۳]. به فاصله‌ی چند سال پس از سقوط صدام و به‌تبع تحولاتی که در مناسبات سیاسی دو کشور ایران و عراق پدید آمد، پیاده‌روی اربعین مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفت. تا جایی‌که در یک سیر رشد شتابنده به مدد تبلیغات رسانه‌ای گسترده، در عرض چند سال آمار شرکت‌کنندگان ایرانی در این آیین به بیش از دو میلیون نفر رسید و شرکت در پیاده‌روی اربعین به یک مد مذهبی تبدیل شد. درباره‌ی این پدیده، پیشتر و به تفصیل در مقاله‌ی «اربعین‌ ایرانی» نوشته‌ام [۴]. همچنین پیش‌بینی کرده بودم که روند توسعه‌‌ی مناسکی تشیع ایرانی، تنها به اربعین منحصر نخواهد ماند و به دیگر ایام برگزاری این آیین هم سرایت خواهد کرد. این منطق رشد مناسک ثانویه است که مدام نوشدن و تنوع‌خواهی را اقتضا می‌کند. آنگونه که آمارهای رسمی نشان می‌دهد [۵] نرخ رشد زایران ا ...
  • گزارش تخلف

🔻 «پیشقراولان»: فرایند تولید و مصرف مدهای دینداری🔻.. ✍ محسن حسام مظاهری.. [قسمت ۱ از ۲]

🔹یک. در هر شکل از مصرف، میل به «تمایز» در مشتریان وجود دارد. همین میل است که زمینه‌ساز تنوع در تولید می‌شود و «سبک» و «مد» را پدید می‌آورد. مد در وهله‌ی اول گونه‌ای از مصرف متمایز است. به‌تدریج هرچه بر مصرف‌کنندگان مد افزوده می‌شود و مد شیوع می‌یابد، عملا آن گونه قدرت تمایزش را از دست می‌دهد (اصطلاحا «از مد می‌افتد»). برای همین مصرف‌کنندگان حرفه‌ای، مدام سراغ گونه‌های جدید مصرف می‌روند و به نوآوری در مصرف دست می‌زنند. مدام مدهای تازه خلق می‌شود و گروهی را از دیگران، از توده، متمایز می‌کند. و مدام آن دیگران و آن توده به پیروی از مد رو می‌آورند و باز مد تازه و باز شیوع و این روند همینطور ادامه می‌یابد.. 🔸دو. ...
  • گزارش تخلف

🔻 بررسی و نقد کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» اثر مهدی گلشنی🔻.. ✍️ خسرو باقری نوع‌پرست

🔹کتاب از علم سکولار تا علم دینی (گلشنی، ۱۳۷۷/۱۳۹۲) حاصل کوششی برای نقد رویکرد سکولار به علم و دعوت به رویکرد دینی به علم است. مولف در نقد رویکرد سکولار دو گام اساسی برمی دارد. نخست، استدلال می‌کند که علم نیازمند جهت است؛ جهتی که از جهان بینی دانشمند حاصل می‌شود. در ضمن این استدلال، مولف به نقد دیدگاه اثبات گرایی (پوزیتیویسم) می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد که علم پیش فرض‌های متافیزیکی دارد. دوم این که علم در مقام کاربرد یافته‌ها محتاج اخلاق است و بدون آن به تخریب می‌انجامد. در مقاله حاضر، با استفاده از روش نقد درونی و بیرونی، استدلال شده است که به رغم توجه مولف به ارتباط علم با متافیزیک، وی در تبیین این رابطه توفیق نیافته است زیرا آن را از سویی به مقام کاربرد و اخلاق مربوط کرده و از سوی دیگر به صورت افزودن چارچوب متافیزیکی به علم به صورت پسینی محدود کرده است …🔸همین رویکرد افزودنی و پسینی، مولف را ناگزیر از اذعان به ماهیت خنثای علم کرده است که خود نشانگر عدم رهایی کامل وی از اثبات گرایی است. پیشنهاد مقاله حاضر آن است که مفهوم مناسب علم دینی، در گرو توجه به رابطه ارگانیک میان علم و متافیزیک ...
  • گزارش تخلف

🔻نقدی بر مقاله «اشتباهات ما در حجاب» 🔻

✍🏻حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نجفی یزدی، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه. ♦️حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی یادداشتی با عنوان «اشتباهات ما در حجاب» نگاشته است که نظرات او نیازمند بررسی جدی است. در ابتدا چند مورد ادعا را نقل کرده سپس آن را بررسی می‌کنیم …🔹مقاله می‌گوید: چون چارچوب حجاب توسط علما به‌درستی تبیین نشده است، لذا در وقوع نابسامانی بی‌تأثیر نیستند؛ زیرا حجاب از ابعاد شرعی بزرگ‌تر معرفی شده است …🔸مقاله اعتراضی می‌کند چرا چادر را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم و آن را به شرع نسبت داده‌ایم؟. 🔹مقاله می‌گوید: ما حق نداریم عدم پوشش را علامت فساد اخلاقی بدانیم؟. 🔸مقاله اعتراض می‌کند بر علما که وجوب حجاب از عده‌ای مثل کنیزان، زنان سالخورده و زنان غیرمسلمان برداشته شده است، چرا ما آن را مطلق تلقی کرده برای پیرزن‌های غیرمسلمان که وارد کشور می‌شوند حجاب را لازم می‌دانیم با آن‌که اقلیت‌های دینی از آزادی عمل بر طبق دین خود برخوردارند؟. دیگر موارد مقاله و بررسی آن👈 ...
  • گزارش تخلف

♦️آیت‌الله سروش محلاتی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اشتباهات ما در حجاب!» نوشت:

«وضع حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند … …طرح یک سوال. در شرایط کنونی یک سوال هم این است که ایا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده‌ایم؟ و یا بدلیل انکه از آن کاسته یا بر ان افزوده‌ایم در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی ان حجیم‌تر و فربه‌تر معرفی شود، و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم درحقیقت افراد با حجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:.۱. شرعی کردن حجاب عرفی. حجاب شرعی ستر و پوشش است، ولی ما به پوشش عرفی (چادر) اصرار ورزیدیم وان را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم! وحاضر نشدیم این مدل را به شرع نسبت ندهیم بلکه تصریحا و یا تلویحا چادر را معیار حجاب قرار دادیم مثلا وقتی از مرجعی میپرسند که» برای پوشش چادر الزامی است؟ «و کاملا روشن است که فقه چادر را الزامی نمیداند ولی ان مرجع پاسخ میدهد:» حجاب کامل همان چادر است «و با این پاسخ جواب روشنی به سوال داده نمی ...
  • گزارش تخلف

🔻مشی بر اساس عمل؛ نه بر اساس اسم🔻.. ✍🏻مصطفی ملکیان

🔸مولانا می‌گوید حکایت نویس مباش چنان باش که از تو حکایت کنند. کاری نداشته باشید که ائمه چه‌قدر با خدا فاصله دارند یک‌وجب یا یک وجب‌ونیم، یک کاری بکنید که خودتان فاصله‌تان با خدا کم شود. ما چه کار داریم، ائمه یک حسابرسی دارند ما یک حسابرسی دیگر اگر تا آخر عمر بگوییم که ائمه چه خصائصی داشتند ولی خودمان آن خصائص را کسب نکنیم به هیچ دردی نمی‌خورد …🔹در مشهد یک مؤسسه‌ای همه‌جا یک پلاکاردهای باریک و بلند سبز رنگ درست کرده‌اند و به عربی نوشته‌اند: «من کنت مولاه، فهذا على مولاه». گاهی جاها هم همان مؤسسه نوشته است که حق با علی است. اینها شعار است منتها آنها شعار سیاسی است و این شعار دینی هستند. حق با علی است. یعنی چه؟ آیا با این شعار من الآن که اینجا نشسته‌ام می‌توانم چه سخنانی بگویم؟ این حرف‌ها سخنانی است که مطابق با واقع است ولی این قدر مبهم است که برای منی که این سخن مطابق با واقع را می‌گویم هیچ سودی ندارد. ...
  • گزارش تخلف