مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


️ فاحشه‌ها کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با حجاب کامل!.. ‍ ️ ابراهیم فیاض

 ️ فاحشه‌ها کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با حجاب کامل!.. ‍ ️ ابراهیم فیاض
افزایش فحشا در قم به خاطر صیغه کردن‌های آقایان است. ابراهیم فیاض جامعه شناس اصولگرا در گفت‌وگو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «اسلام با چند همسری موافق نیست» گفت: «قرآن می‌گوید یک قلب است و محبت هم به یک نفر تعلق می‌گیرد. انسان دو قلب ندارد که به دو نفر بدهد. یعنی می‌گوید یک عشق، یک عاطفه و یک همسر است. بله؛ در دورانی که مردان در جنگ‌های صدراسلام کشته می‌شدند، مردان چند همسر می‌گرفتند تا تعادل برقرار شود و زنان بی شوهر نمانند که فساد شود.». وی در واکنش به عده‌ای که بالا بودن آمار دختران و زنان مجرد را بهانه ترویج چندهمسری کرده‌اند، گفت: «در ایران به خاطر مسائل اقتصادی و فاصله سنی ازدواج حدود سه، چهار میلیون مجرد داریم اما چندهمسری راه مقابله با آن نیست. یک وقتی همین آقای قرائتی از ازدواج موقت می‌گفت. دیدند نتوانستند حالا می‌گویند چند همسری! آقایان پولدار هم که می‌خواهند جو ایجاد کنند تا خودشان زن بگیرند آن هم دختران جوان.». ...
  • گزارش تخلف

موقعیت بی‌چرایی سخن‌وران مذهبی.. مهراب صادق‌نیا

مدتی است دوست جامعه‌شناس‌ام، جناب محسن‌ حسام‌مظاهری با تکیه بر داده‌های تجربی از پدیده‌ی فربه‌شدن، تورم، و توسعه‌ی مناسک در میان شیعیان می‌گویند و می‌نویسند. تا اندازه‌ی زیادی با برساخت مفهومی ایشان موافقم؛ ولی به گمانم به این پدیده‌ها باید به مثابه نشانه‌هایی از تحول در نظام باورداشت‌های شیعیان نگریست. زیرا همان‌گونه که برخی جامعه‌شناسان گفته‌اند مناسک، صورت عینیت‌یافته‌ی باورداشت‌ها هستند و تورم مناسک نشانه‌ی تغییراتی ماهوی در باورداشت‌ها و یا گفتمان اعتقادی شیعیان است … فرآیند تغییر در گفتمان باورداشت‌های شیعی به گونه‌ای است که پیدایش مناسک جدید کم‌ترین و نزدیک‌ترین ره‌آورد آن است؛ در این فرآیند باید منتظر پیدایش دین و یا گروه‌های دینی جدید بود؛ حسن بصری یمانی، سید محمود صرخی، خراسانی، یعقوبی، شیرازی‌ها، و. زائیده‌ی همین ادبیات‌اند. از چند دهه پیش که منبری‌های مورد حمایت برخی نهادهای رسمی در ایران، گفتمان اعتقادی شیعه را به ادبیات عاطفی نزدیک و صنعت مداحی را متولی این گفتمان کردند، زمینه برای رشد ادعاهایی فراهم شد که خود را «بی‌چون» و «بی‌چرا» می‌انگارند. در این گفتمان راه برای هر ا ...
  • گزارش تخلف

هشتم ربیع: یک مناسبت بلاتکلیف … محسن حسام مظاهری …هشتم ربیع یک وضعیت دوگانه و بلاتکلیف دارد که در پوستر زیر (مربوط به هیئتی در روس

هشتم ربیع: یک مناسبت بلاتکلیف … محسن حسام مظاهری …هشتم ربیع یک وضعیت دوگانه و بلاتکلیف دارد که در پوستر زیر (مربوط به هیئتی در روس
تناقض اینجاست که شام شهادت دیگر ائمه، با عنوان «شام غریبان» عزاداری می‌شود. شام غریبان، آنطور که عبدالله مستوفی در خاطراتش آورده (شرح زندگانی من، ج۱)، از زمان مظفرالدین شاه رایج شد. این مراسم ابتدا مختص عزای امام حسین بود (شب یازدهم محرم) و همانطور که از نامش پیداست مناسبتش زنان و کودکان بازمانده کاروان کربلا بود. بعدها در مشهد مشابه آن درباره امام رضا (ع) راه افتاد که هنوز برگزار می‌شود. اخیرا و در راستای مناسبت‌سازی و توسعه تقویم مناسکی، برخی هیئتها برای امام علی (ع) و دیگر ائمه هم شام غریبان می‌گیرند. با توسعه مفهوم غریبان از اسرای کربلا به خانواده همه امامان دیگر!. با چنین منطقی، در شام هشتم ربیع هم می‌توان شام غریبان امام یازدهم را برگزار کرد. اتفاقا با توجه به خردسالی امام زمان هنگام شهادت پدر و شرایط آن مقطع، «غریبان» هم چندان بی مسما نیست …از طرف دیگر، اگر بحث آغاز امامت باشد می‌توان شام شهادت دیگر ائمه را هم به عنوان آغاز امامت امام بعدی جشن گرفت. مثلا آغاز امامت امام جواد به جای شام غریبان امام رضا. ...
  • گزارش تخلف

تعبیر؛ «لا جمعیهم»، نشان دهنده این حقیقت است گرچه بسیاری از فقهاء شرائط مرجع بودن را دارند اما فقط برخی از آنان شایسته این منصب هس

چرا که «مرجع یک مقام عالی روحانی» است و هر کسی لایق این مرتبه نیست. و اگر مقلد توجه نکند؛ قطعا تقلید او مذموم است. پس «حق تشکیک» برای همه محفوظ است و با تحقیق مستمر میتوان در یقین باقی ماند …در این نقطه؛ مجتهد و فقیه به دقت خاصی میرسد وباید در سه خصوصیت جدی باشد؛. الف) اجتهاد در مسائل روز و نو، و حل معضلات زندگی مردم. اگر مجتهدی به این ضرورت بی توجه باشد به تعبیر استاد مطهری؛ «در صف مردگان بشمار میآید»! (نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر/۹۴). و شاید برای همین است که فقیهان؛ تقلید از میت راجائز نمی‌شمارند. مقلد باید مجتهدش؛ مجتهدواقعی باشد یعنی بتواند گره‌های جدیدی که مانند تار عنکبوت بر شریعت چمبره میزند را شناسائی نموده و باز کند و این از یک صاحب «دانش عمیق دینی» که دارای «شجاعت» باشد، ساخته است …ب) در حل مسائل روز؛ ازمبانی و چهار چوب «اجتهاد و مبانی استنباط» غفلت نکرده و خدای نخواسته سخاوتمندانه از اسلام مایه نگذارند. و اگر به این خصوصیت، بی محل باشد؛ دیری نگذرد که اسلام بکلی مسخ میشود!. ...
  • گزارش تخلف

نگاه متفاوت به «فقیه و تقلید» با الهام از امام عسکری علیه السلام …️ …به نام خدا

در معارف دینی ما شیعیان بحث «اجتهادوتقلید» در دو علم «فقه واصول» جایگاه مهمی دارد. «تقلیدازفقیهان» از آن دسته معارفی است که محدود به کتابهای حوزوی نشده ودر جامعه بشکل وسیعی مطرح است …ازجمله معارف بلندی که از امام عسکری (ع) به نقل جناب طبرسی در کتاب «الاحتجاج؛ ج ۲ص۵۱۱» به ما رسیده موضوع تقلید است که امام (ع) با یک شجاعت مثال زدنی به آسیب شناسی بسیار دقیقی از آن پرداخته است …این قلم؛ گوشه‌ای از آن معارف را تقدیم میدارد …مطلب اول؛. امام عسکری فرمود:. 《مراد از آیه ۷۸ سوره بقره؛ 'منهم أمیون لا یعلمون الکتاب إلآ أمانی و إن هم إلا یظنون'، آن عده‌ای ازیهودیانند که از علمای خود تقلید کردند و به خاطر این تقلید، مورد سرزنش قرآن هستند. 》. تقلید دو نوع متفاوت از یکدیگر دارد:.۱- تقلید ممنوع - تقلید از شخصیتها و بزرگترها و نیکان - در این نوع تقلید، قرآن مبارز میدان است تا جائیکه استاد مطهری میگوید: «در دنیا کتابی به مانند قرآن پیدا نمیشود که سرسختانه با تقلید مبارزه کرده باشد.» (پانزده گفتار/۲۱۱).۲ - تقلید مشروع -تقلیدی است از جنس مراجعه به صاحب تخصص- و این، البته به حکم عقل است …مطلب دوم؛. امام عسکر ...
  • گزارش تخلف

‍.. انتهای تسلط فقها، پایان حجاب اجباری.. (خرد_جنسی / قسمت سی ششم)

گفتگوی با دکتر. لینک فایل ویدیو اینجا. جلسه قبل اینجا. ️یاسر عرب. انتهای تسلط فقها، پایان حجاب اجباری …صحرای مطالبات زنان در کشور ما عرصات قیامت است. و مگر مصادیق آن تمام می‌شود؟ حق حضانت، ارث، دیه، تمکین، اذن ولی، حق طلاق، بکارت، سفر و مهاجرت، برابری حقوق، حضور اجتماعی، و همین روزها مسئله‌ی چند همسری و بسیاری دیگر از امور انضمامی، که ریشه در خاستگاهی معرفت شناسانه و غلبه‌ی اوامر فقیهانه دارند.. این دومین ارائه‌ی سرکار خانم دکتر صدیقه‌ی وسمقی در قسمت سی و ششم مجموعه خرد جنسی است. ما برای آشنایی با منظومه فکری ایشان چندین مورد از مسائل زنان را پیش کشیدیم. ...
  • گزارش تخلف

«دین» و «چاقو».. علیرضاموثق

دکتر ابوالقاسم فنایی در مناظره با دکتر محمدرضا نیکفر، آنگاه که به تاریخ خون-بار و سیاه و پرخشونت و پرشقاوت ادیان اشاره می‌شود، نقل به مضمون ادعا می‌کند که «دین مثل چاقو است و وقتی از آن سوء استفاده می‌شود، تقصیر چاقو نیست»؛. این مغالطه و ادعای خلاف واقع که دین مثل «رسن» است و «بی جهت» و «صامت» است، قبل از ظهور روشنفکران دینی نیز سابقه داشته است و مآلا دکتر سروش این پیش-فرض خطا را در نظریهٔ «قبض و بسط تئوریک شریعت» پروراند؛. کتابی که حدود ۵۰۰ آیهٔ فقهی دارد و سرشار از «ارزش» و «باور» است، چطور «بدون جهت» و «صامت» است؟ در قرآن وقتی اشاره می‌شود که گوشت خوک و شراب، حرام است و ارث و دیه و شهادت زن، نصف مرد است و مسلمان نباید با مشرک ازدواج کند و مرتد به جهنم می‌رود و اعمال نیک و صالح اش، ضایع می‌شود و … این آموزه‌ها به زندگی و افکار و ارزش‌ها و احکام و اهداف و عواطف و رفتار (گفتار و کردار) شما «جهت» می‌دهد؛ برای مثال، فعل خوردن و آشامیدن شما، مقید می‌شود و نباید جهت اش در سر سفرهٔ غذا، به سمت خوردن گوشت خوک و شراب باشد …دکتر فنایی در این راستا به یک آیهٔ قرآن اشاره می‌کند و می‌گوید که خود ...
  • گزارش تخلف

️اطلاعیه‌ی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌ی علمیه‌ی قم» جهت ثبت‌نام از طلاب برای شرکت در «گردهمایی بیعت با امام‌زمان (ع)»

️اطلاعیه‌ی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌ی علمیه‌ی قم» جهت ثبت‌نام از طلاب برای شرکت در «گردهمایی بیعت با امام‌زمان (ع)»
این رسمیت‌بخشی (و نیز به نوعی مشروعیت‌بخشی) به یک مراسم مذهبی ابداعی و بی‌سابقه از سوی مرکز مدیریت حوزه، کم‌سابقه و قابل تأمل است و شاهدی بر وجود اراده‌ی حکومتی در ترویج مراسم «عید بیعت».. ورود نهادهای رسمی حوزه به روند مناسک‌سازی پیامدهای جدی برای فرهنگ دینداری و آینده‌ی سازمان دینی به دنبال خواهد داشت …۱۳۹۸/۸/۱۴. منبع: دین، فرهنگ و جامعه - محسن حسام مظاهری. ...
  • گزارش تخلف

️زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و

ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم …بانو مجتهده گل گیری در درس اخلاق جامعه‌الزهرا با موضوع «التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن طلبگی». مسئله حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مطرح شد، اکنون نیز دولت موظف به اجرای احکام حجاب است که وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد … شاید این سؤال مطرح شود که اگر حجاب واجب و ترک آن حرام است، آیا حکومت باید برخورد کند، جواب ما منفی است، حکومت باید بندهای ۱۶ گانه را اجرا کند و با تبیین موضوع عفاف و حجاب، فرهنگسازی و تذکر و مدارا به ترویج عفاف و حجاب بپردازد و و اگر فردی لجبازی می‌کند و برای ایجاد بی حجابی در جامعه مأموریت دارد، باید برخورد شود … بحث حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار مهم است، تبیین و ترویج عفاف و حجاب وظیفه دولت است، اما دیگران هم در کنار دولت تکلیف دارند …زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در ...
  • گزارش تخلف

مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس

مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس
حجت‌الاسلام والمسلمین سیف‌الله صرامی، در سمینار «حقوق، مسئولیت‌ها و احکام آستان‌های مقدس»:. ما یک نهاد مهمی در شیعه داریم به اسم آستان‌های مقدس که رکن دین‌‌داری تشیع هم هست ولی در عین حال احکام آن خیلی مشخص نیست. لذا دغدغه این تحقیق بحث در مورد احکام فقهی حقوقی آستان‌های مقدس‌ می‌باشد …آیه اصحاب کهف به عنوان مهم‌‌ترین دلیل مشروعیت برپایی آستان‌های مقدس است. در این بحث توحیدمحوری در آستان‌های مقدس به لحاظ مبنای فقهی اثبات شده است …اثبات وجوب تعظیم شعائر علاوه بر حرمت اهانت بر شعائر است. همچنین تعیین معنا و اقسام شعائر نیز از دیگر نوآوری‌های تحقیق در بخش دوم است …ادامه مطلب. ...
  • گزارش تخلف

فقه «مبارزه با استکبار»، ابواب و مسائل

فقه «مبارزه با استکبار»، ابواب و مسائل
گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:. در رأس مسائل مهم فقه مبارزه با استکبار دشمن‌شناسی و شناخت خود مستکبرین است. در مرتبه دوم اولویت‌بندی جهاد مطرح می‌شود …در فقه مبارزه با استکبار یک بعد ایجابی و یک بعد سلبی وجود دارد. بعد ایجابی آن، امت سازی و تمدن سازی است و بعد سلبی آن، مقابله با دشمن و تلاش برای حاکمیت نظام اسلامی است …صلح بر پایه عدالت تنها در سایه مبارزه با استکبار محقق می‌شود و فلسفه جهاد فی سبیل الله مبارزه با استکبار است …ادامه مطلب. ...
  • گزارش تخلف

درنگی در حکمت عزاداری امام حسن عسکری (ع).. مهدی مسائلی

تأکید بر عزاداری امام حسن عسکری (ع) در سال‌های اخیر و حتی اصرار بر تعطیلی سال‌روز شهادت آن حضرت، بر اساس رابطه پدر و فرزندی ایشان با امام زمان (ع) تعریف شده است. به این معنا که گویا امام زمان (ع) بعد از هزار و صد و هشتاد سال هنوز سوگوار درگذشت پدر است و باید به او تسلی خاطر داد. این نگاه صورتی عاطفی و شخصی به عزاداری می‌دهد و با عزاداری امام حسین (ع) که اصل همه عزاداری‌ها بوده و صورتی اعتراضی و سیاسی دارد، اصلا همسان و یکسو نیست. در این توجیه عزاداری سخن از بزرگداشت یک مظلوم و محکومیت یک ظالم نیست، بلکه سخن از تسلی خاطر امام زمان (ع) است و تمام توجیهاتی که عزاداری را فرع احیای تعالیم سیاسی دین اسلام می‌داند، با این نگاه نفی می‌شود. صراحتا باید بگویم عزاداری امام حسن عسکری (ع) با عزاداری سایر ائمه (ع) هیچ تفاوتی ندارد، و اگر تأثر و اندوهی برای شهادت امام وجود دارد به جهت مظلومیت ایشان است، وگرنه مرگ که پایان وجود انسان نیست که بعد از هزار و اندی سال هنوز غصه آن برای فرزند ایشان وجود داشته باشد، مگر رحلت از این دنیا برای همه وجود ندارد و کسی را چاره‌ و گریزی از آن دارد؟ پس چرا سوگواری رح ...
  • گزارش تخلف

️ نقش اتاق فکرها در ترویج اسلام هراسی در انگلستان.. حاکم قاسمی، عزیزالله حاتم زاده

چکیده: اسلام هراسی در چند دهه اخیر به عنوان یک چالش جدی برای مردم و دولت‌های غربی به ویژه در انگلستان مطرح بوده است. این مساله پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تشدید شد و ابعاد جدیدی به خود گرفت. اسلام‌هراسی ریشه در گذشته دارد و اقدامات گروههای اسلام گرای افراطی مانند القاعده در ایجاد تشدید آن تاثیر فراوانی داشته، اما اتاق فکر‌های جوامع غربی نیز نقش و تاثیر بسیار مهمی در تقویت، گسترش و جهت دهی آن به آن داشته‌اند. با توجه به تمرکز مقاله حاضر بر روی کشور انگلستان، پرسش مقاله اینست که اتاقهای فکر در این کشور چه نقش و تاثیری در تقویت، گسترش، و جهت دهی به اسلام هراسی دارند؟. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی و رصد فعالیت‌ها و اقدامات اتاق فکر «تبادل سیاست» در انگلستان تلاش می‌شود تا به این پرسش پاسخ داده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتاق فکر راست‌گرا به شکل هدفمند به تهیه گزارشها و انتشار و ترویج ایده هایی می‌پردازد که اسلام و مسلمانان را به عنوان یک تهدید معرفی می‌کنند و از این طریق بر افکار مردم و تصمیم گیران و سیاستمداران و عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد و آنها را برای مقابله ...
  • گزارش تخلف

مراجع تقلید مناسک‌ساز: پارادوکس نخبه‌گرایی فقاهت و توده‌گرایی مناسک.. ️محسن حسام مظاهری..۱

مراجع تقلید مناسک‌ساز: پارادوکس نخبه‌گرایی فقاهت و توده‌گرایی مناسک.. ️محسن حسام مظاهری..۱
در مناسک ثانویه، تعیین مولف و مبدع امر دشواری است. بسیاری از آیین‌ها و مناسک مذهبی سنتی، دقیقا‌ مشخص نیست توسط چه فرد یا افرادی و دقیقا در چه تاریخی ابداع شده و به فهرست مناسک مذهبی افزوده شده‌اند. آیین‌پژوهان و مورخان و انسان‌شناسان فرضیات مختلفی طرح می‌کنند و هرکدام براساس شواهد و مستندات سعی در تعریف تباری برای آیین‌ها دارند، اما همه‌ی این‌ها نهایتا در حد فرضیه است و هیچ‌کدام قطعی نیست. به نظر می‌رسد خیلی اوقات در آیین‌های سنتی با یک تألیف گروهی و زمانمند مواجه‌ایم. متن‌ها، مراسم‌ها، نشانه‌ها و نمادها هرکدام یک سیر تکوین و تکامل تدریجی را طی کرده‌اند و گروه‌هایی از افراد در ادوار مختلف و از جغرافیای متفاوت، بدون آن‌که هم را بشناسند و ببینند و از هم اطلاع داشته باشند، در این پروسه ایفای نقش کرده‌اند …۲. در مناسک نوظهور اما تعیین مؤلف و مبدع آسان‌تر است و با مرور سیر تغییرات و بررسی اقوال و اسناد (که هنوز عمدتا شفاهی‌اند)، می‌توان مبدعان و مؤسسان را شناسایی کرد. این مبدعان و مؤسسان، گاه دولت و حکومت، گاه یک سازمان (دولتی، فرهنگی، مذهبی)، گاه یک گروه (هیئت) و گاه حتی یک فرد (واعظ، مداح ...
  • گزارش تخلف

️یونان معبر فلسفه الهی است نه مبدأ آن/ دین به «قلم» قسم یاد می‌کند نه به اسلحه و موشک

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار دیمیتری الکساندر کیس، سفیر یونان:. سقراط می‌گوید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است و منشأ این تفکر، آموزه‌هایی است که از رهبران الهی و انبیای دریافت کرده بود، در واقع یونان، معبر فلسفه الهی است نه مبدأ آن؛ ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت‌های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بردا و سلاما» رخ داد.. یونانی‌های خوش‌فهم این پیام ابراهیم خلیل را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می‌کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می‌رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید.. دول غربی، حداقل ۷۰ میلیون انسان را در جنگ جهانی اول و دوم کشتند، اینها فکر می‌کردند اسلحه، موشک و قدرت نظامی، انسان را متمدن می‌کند، هم اکنون نیز برخی این چنین فکر می‌کنند، اما سقراط، ثابت کرد انسان با قربانی شدن و جانفشانی در پای عقیده الهی خود می‌تواند به آن نقطه ثبات که مقصد اوست برسد.. این تفکر و سخنانی است که بوی وحدت بین تفکر یونان و تفکر الهی ما را می‌دهد، ...
  • گزارش تخلف

️آیت‌الله سیستانی: مردان دین و روحانیون برای امور اجرایی شایسته نیستند.. سیدجواد خویی

یکی از خصایص مکتب نجف، دوری از سیاست، است، دوربودن حوزۀ نجف از سیاست به این دلیل نیست که حوزه، سیاست نمی‌داند یا چون سیاست موضوع بسیار مهم و عظیمی است و عقل فوق‌العاده‌ای می‌خواهد یا اینکه کسر شأن آن‌هاست که وارد این موضوعات شوند. این امر به این دلیل است که نجف به تخصص خود احترام قائل است و می‌گوید: «… من در علوم دین و شریعت متخصص هستم و از من نخواهید کار دیگری کنم …» مانند اینکه به یک مهندس معماری بگویند مدیر آموزش‌و‌پرورش یا کشاورزی شود؛ قطعا نمی‌پذیرد و. می‌گوید شغل من نیست، نجف، عقلا و شرعا تعارض می‌بیند …»؛ لذا آقای سیستانی برای مقلدین خود فتوا دارد، لاینبغی الرجال دین تصدی للامور اجرائیه و تنفیذیه: مردان دین و روحانیون برای امور اجرایی شایسته نیستند …. آقای سیستانی قائل به ولایت انسان بر خود است و می‌گوید: «کسی ولایت بر من ندارد؛ مگر دلیل بیاید»؛ مثلا اسلام می‌گوید [که] پدر ولی توست؛ اما، اگر برای این ولایت دلیل نداشته باشم و تو نتوانستی دلیل بیاوری، ولایت جعلی است و اصل ولایت ثابت نمی‌شود …. آقای ثانی می‌گوید «ولایت نکاح النفس» …. میرزای نائینی می‌گوید «ولایت امة» که همان شورا و ...
  • گزارش تخلف

همایش خوانش اجتماعی انقلاب اسلامی.. دکتر ابراهیم فیاض.. «مبنای مردم عدالت است

ما بعد از انقلاب حزب قبول نکردیم. اگر الان یک حزب در کشور هست به من بگویید. اصل انقلاب عدالت بود. اما از دل خود روحانیت ضد عدالت مطرح شد. قبل از انقلاب، عدالت این قدر محور بود که انقلابیون می‌گفتند مارکسیسم اسلامی. بعد همانها گفتند التقاطی. بعد انقلاب یک اسلامی سر کار آوردند آقایان که عدالت رفت کنار. اصلا می‌گویند ما برای رفاه مردم انقلاب نکردیم. برای معنویت کردیم. ...
  • گزارش تخلف

مراجع را مقلد خود نپنداریم.. عمیدرضا اکبری:

آقای امیر مسروری یادداشت ‌هایی در نقد فتوای برخی از فقها در مورد فیلم مولوی نوشته‌اند. در میان آن با آنکه برخی از مسئولان شیعی را که در مرزها در ظاهر خدمت به زوار و آب دادن برآمده‌اند، بدون دلیل روشن متهم به «نفاق» و «اسلام‌فروشی» کرده، و بی ذکر دلیل «بی‌شعوری» جملگی مسئولان را مسلم می‌دانند؛ اما در ادامه معتقدند «بیش از ۵۰۰ میلیون مسلمان صوفی مسیر رسیدن به سعادت را مستقیما از معارف اهل بیت می‌دانند. و معتقدند آن‌ها … مسیر و مقصد رسیدن انسان به عرفان حقیقی و شناخت و ادراک الهی هستند.». و چنین بر هم سلکان خود چنین تیغ قلم کشیده، و اغیار را چنان تزکیه می‌کنند. حال نمی‌دانیم نویسنده این همه فرق گوناگون صوفی از مایلان به غلو شیعی تا گروندگان به دشمنان اهل بیت ع و … را چگونه یک کاسه می‌کند؟ و از اساس مگر چقدر از صوفیه عملا مدعی مرجعیت معارفی و اعتقادی ائمه امامیه ع هستند؟ چه مرجعیت فقهی را که اکثرا آشکارا کنار گذاشته یا منکرند. حتی صوفیان شیعی هم مرجعیت معارفی اهل بیت ع را بیشتر به زبان و شعار پذیرفته‌اند. و گرنه کجا پایه‌های کلام و عقاید خود را از معارف معتبر مروی از ائمه ع می‌گیرند؟ ...
  • گزارش تخلف

آموزش و پرورش و استتار مدارس دخترانه.. خانم دکتر وسمقی - آبان ۱۳۹۸.. به موی زنان سیر بنگرید!

روی سخنم با شما مردان است، مردان ایران زمین، به ویژه آن دسته از مردان که موی زنان را دام گناه و ریسمان شیطان و باب دوزخ می‌دانند. به موی همسر، دختر، خواهر و مادر خود سیر بنگرید. این مو چیست که چنین مردان و حکومت و کشور را بیمار ساخته و زنان و دختران را به مشقت درانداخته است؟ آیا به راستی این موی زنان است که این همه معضل آفریده است یا عقده‌ها و نیازهای جنسی سرکوب شده به دلیل عدم کفایت حکومت برای تامین رفاه ملت و اجرای سیاست‌های معیوب و و نیز انتشار افکار بیمار علیه زنان توسط بخشی از روحانیت و قشر سنتی مذهبی است که چنین معضل و مشقتی را آفریده است. انگیزه‌ی من برای نگاشتن این سطور، دردی است که در تمام وجود خود تا بن استخوانها احساس کردم هنگامی که اطلاع یافتم وزارت آموزش و پرورش بر آن است تا مدارس دخترانه را استتار کند. استتار کند تا دختران ما پشت دیوارهای مدرسه بتوانند مقنعه را از سر برگیرند تا موهای نوجوانشان که آفتاب ندیده کمی هوا بخورد. آموزش و پرورش می‌خواهد روی دیوارهای بلند مدرسه، دیوارهایی بلندتر بسازد، دیوارها را بالاتر ببرد و هر کجا که در اطراف مدرسه خانه‌ای بلندتر از مدرسه هست و ...
  • گزارش تخلف

نکاتی درباره نظر آیت الله وحید خراسانی نسبت به عزاداری ایام محسنیه.. مهدی مسائلی

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ دفتر آیت الله وحیدخراسانی موضع ایشان را درباره عزاداری ایام محسنیه این‌گونه اعلام کرد:. 《پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی عدم‌عزاداری در هفته اول ماه ربیع الاول موجب هتک‌حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد. 》. این اعلامیه تنها یک روز پس از آن بود که به نقل از جناب حسینی قمی (سخنران معروف)، حکایت از نظر منفی آیت الله وحید خراسانی درباره عزاداری محسنیه شده بود. جناب حامد کاشانی در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «در جلسه‌ای که … در قم در منزل آقای حسینی قمی برگزار شد، ایشان گفتند من از حضرت آیت‌الله وحید خراسانی سؤال کردم، آقا شما بعد از صفر، و در آغاز ربیع عزاداری دیگری دارید؟ پاسخ ایشان منفی بود و آمادگی و کمک به شور و حرارت مردم برای ایام فاطمیه را ترجیح دادند …حاج آقای نظری منفرد گفت، من هم همین را از حضرت آیت‌الله وحید پرسیدم و مثل پاسخی را که به شما دادند به من هم فرمودند و برای ایام محسنیه در اوایل ربیع به صورت عمومی نظری نداشتند.». پیش از این بنده مط ...
  • گزارش تخلف