مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


‍ 🔻تأسیس گروه مسلمانان سکولار در آلمان🔻

✔️پیش از آغاز کنفرانس اسلامی، تشکیل گروهی با عنوان مسلمانان سکولار در صدر خبرهای آلمان قرار گرفته است. دکتر فرید حافظ، پژوهشگر گروه علوم سیاسی دانشگاه سالزبورگ، درباره این گروه و انگیزه‌های آنان یادداشتی نوشته که در سایت اسلامیک منتشر شده است. او که از سال ۲۰۱۰ سالنامه‌ای را در حوزه پژوهش‌های مربوط به اسلام‌هراسی منتشر می‌کند، در این یادداشت به تناقضات گروه تازه تأسیس مسلمانان سکولار اشاره کرده است: پس از موفقیت چشمگیر حزب سبزها در انتخابات ایالتی آلمان، جم ازدمیر، رئیس سابق این حزب با تأسیس گروه مسلمانان سکولار درصدر اخبار قرار گرفت …به گزارش دین‌آنلاین به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، اشپیگل در آستانه برگزاری کنفرانس اسلامی در آلمان نوشت: «کارشناسان برجسته حوزه مطالعات اسلامی، راهی برای گسترش اسلام سکولار پیدا کردند.» با این وجود، بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که این گروه از مفهوم سکولاریسم نیز درکی بسیار سطحی دارند و برعکس ادعایی که می‌کنند، تشکیل این گروه باعث سیاسی‌شدن بیشتر دین می‌شود …همچنین در میان موسسان این گروه، نام افراد مشکوکی دیده می‌شود که باعث نگرانی بسیاری از اف ...
  • گزارش تخلف

🔻خطر ظهور «سکولاریسم ستیزه‌جو» در ایران! 🔻.. ✍️ مهران صولتی

▫️با جان باختن محمد تولایی؛ طلبه مضروب مشهدی، تعداد سوء‌قصدهایی که منجر به فوت روحانیون در مکان عمومی شده به انگشتان یک دست رسیده است. تعداد مجروحین البته بسیار بیشتر از این است. به نظر می‌رسد انبان کینه‌ها آنچنان لبریز شده است که کسی توجه نمی‌کند این طلبه‌های جوانی که به سختی در پی معیشت خود در میان شهروندان دیگر زیست می‌کنند چندان نسبتی با آن روحانیون مسئولی ندارند که هرگز بدون محافظ در جامعه ظاهر نمی‌شوند …▫️روشن است که این رویداد را باید نشانه‌ای از عمیق‌تر شدن شکاف میان جامعه با خوانشی از دینداری حکومتی دانست که بیش از همه خود را در تحمیل یک سبک زندگی سختگیرانه از جنس گشت ارشاد به نمایش می‌گذارد. نگرشی که نه تنها در قبال تحولات اجتماعی، انعطافی از خود نشان نمی‌دهد بلکه تک صداهای مخالفی همچون نقویان، دانشمند، زائری و … را نیز از عرصه رسانه‌های فراگیری همچون صدا و سیما حذف می‌کند!. ▫️در چنین بستری است که نوعی برخورد هیستریک علیه نمادهای دینداری در جامعه شکل گرفته و شمایلی از ظهور یک سکولاریسم ستیزه جو در افق فردای ایران پدیدار شده است. در قاموس چنین سکولاریسمی دین عامل تمامی ناکامی‌ ...
  • گزارش تخلف

📜سخنی با مراجع بزرگوار شیعه.. 🔻رضا بابایی در کانال تلگرامی خود نوشت:

🔹اگر کسی از من بپرسد نابودکننده‌ترین خطر برای مراجع گرانقدر شیعه چیست، می‌گویم: قانونی نانوشته که نقد ایشان را منع می‌کند و جرم می‌انگارد. مرجعیت شیعه را نه مخالفان و منتقدان آن، که مداحان و دوستان نادان به خطر انداخته‌اند. اگر گفت‌وگوی انتقادی با بزرگان حوزه، رسمیت نیابد و منتقدان دلسوز ایشان در رسانه‌های عمومی اجازۀ نقد نیابند یا نقد آنان بر جسارت و توهین و دشمنی حمل شود، کار مرجعیت شیعه پیش از قرن بیست‌ویکم به پایان می‌رسد. نقد نیز باید عمومی باشد تا اثر کند؛ وگرنه نصیحت است و به نیروی پند و نصیحت، تا امروز هیچ نهادی اصلاح نشده است …🔹مراجع گرانقدر تقلید، به‌رغم آگاهی‌های بسیار در فقه و شریعت و به‌رغم سلامت نفس، به‌شدت نیازمند آشنایی با علوم جدید و نیز پیچیدگی‌های سیاست و اقتصاد و بانک و تاریخ اسلام و ایران و قوانین جزایی و روش‌های متنوع و نوبنیاد در تربیت و گفت‌وگو با انسان معاصرند. و اگر دانش‌اندوزی در این زمینه‌ها را در شأن خویش نمی‌بینند یا فرصت آن را ندارند، دست‌کم جانب احتیاط را فرونگذارند. ما از ایشان آموخته‌ایم که گاهی «توقف»، به اندازۀ فتوا اثر دینی و ارزش علمی دارد. آموخته‌ ...
  • گزارش تخلف

🔻کلیتی به نام «سنت شیعی» وجود ندارد🔻.. ✍آرمان ذاکری.. 💭 گزیده‌ای از متن:

🔷در فرانسه به صورت مشخص یک جریان مطالعات «کربنی» وجود دارد که تحت تاثیر هانری کربن شکل گرفته و تاکنون هم ادامه دارد و یکی از منابع اصلی معرفی تشیع به جامعه فرانسه و حتی اروپا است. در سال‌های دهه بیست و سی هانری کربن به ایران می‌آید، پروژه «پدیدار‌شناسی تشیع» خود را آغاز و نشر آثار فلسفی ایران را پیگیری می‌کند. کتاب «اسلام ایرانی» را می‌نویسد و روایتی از تشیع را که بیشتر متمرکز بر وجوه «باطنی» تشیع است، به جامعه فرانسه معرفی می‌کند. با منتقل شدن این مباحث به جامعه فرانسه، یک جریان شیعه‌شناسی در آنجا شکل می‌گیرد که تا امروز هم توسط شاگردان او از جمله کریستین ژامبه و امیرمعزی زنده است.. 🔶سنت پدیدار شناسی فکر می‌کرد که در سنت شیعی پاسخی برای مساله معنایی یافته که بخصوص بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا به صورت بسیار جدی مطرح بود. چون جنگ جهانی دوم نقطه عطفی برای کل فضای فرهنگی اروپاست. به این دلیل که آنطور که گفته‌اند «ابتذال شر»، خود را نشان می‌دهد، تمام منابع معرفتی دچار عدم اعتبار می‌شوند، پرونده‌ها هویدا می‌شود، همکاری جریانات مختلف با نازیسم آشکار می‌شود و در نتیجه مساله معنا به صورت جدی ...
  • گزارش تخلف

🔻فقه سنتی در تدبیر امور جاری ناتوان است 🔻

🔸حجت الاسلام علی شفیعی از موانع آزاداندیشی در فقه به مجله خیمه گفت:. 🔹در مشروطیت ما ناگهان با عده‌ای مواجه شدیم که از واژه آزادی با تعبیر «ملعونه» یاد می‌کردند و آزادی را از واژه‌های مطرود می‌دانستند که نام بردن از آن هم گناه بود، چون همه چیز را در درون دین جستجو می‌کردند و آزادی به معنای مدرن را در دین نمی‌یافتند. در دهه هفتاد باز همان حمله به آزادی از زبان برخی دیگر تکرار شد و هنوز هم تریبون‌های رسمی در اختیار کسانی است که آزادی را مزاحم خویش می‌دانند.. ♦️نواندیشی در جامعه ما هزینه دارد که متاسفانه پاره‌ای از این هزینه‌ها که بر نواندیشان تحمیل می‌شود از طرف نهادها و دستگاه‌هایی است که حضوری رسمی در ساختار قدرت ندارند اما تلاش می‌کنند خودشان را منتسب به برخی نهادها و جریان‌های قدرت نشان دهند تا کار را سخت کنند.. 🔹وقتی بین آزادی و وحی تعارض شکل می‌گیرد که مفسران دین، دریافت‌های خودشان را عین دین بدانند. مدافعان قرائت سنتی دینی چون دریافت و فهم خودشان را از وحی، عین وحی می‌دانند به صورت طبیعی نمی‌توانند مدافع آزاداندیشی باشند.. ♦️در بحث فقه و آزاداندیشی دو نکته را باید از هم تفکیک کرد ک ...
  • گزارش تخلف

🔻نقض قاعده «نفی سبیل» در فضای مجازی/فقه باید بروزرسانی شود🔻.. 🔸سید علیرضا آل داود:

🔹در فضای مجازی با مباحث فقهی جدید مانند لایک حرام (پسندیدن حرام) روبرو هستیم که نمی‌توان با مسائل قدیمی آنها را مدیریت کرد لذا باید فقه این فضا عرضه شود …🔹ارتقای سواد رسانه‌ای هماهنگ با فقه این فضا نیست و اگر متناسب با یکدیگر رشد پیدا نکنند دچار انحطاط و انحرافات در فضای حقیقی و مجازی می‌شویم …🔹 «تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود» و مطابق با مسائل فقهی فضای مجازی این فتوا لازم الاجرا است …🔹بحث بسیار مهم فقه فضای مجازی در کشور بسیار مغفول مانده در حالی که آموختن احکام شرعی فقه فضای مجازی واجب و ضروری است. 🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻سید القمنی در بیشتر آثار خود به تاریخ اسلام پرداخته

برخی معتقدند وی نظرگاهی مارکسیستی به تاریخ اسلام دارد و بعضی دیگر معتقدند افکار جسورانه وی به ترویج ایدئولوژی اسلام سیاسی دامن می‌زند؛ اما او خودش را پیرو اندیشه معتزلی می‌داند. از آن جا که نظر وی مبنی بر «ضرورت تحول در رویکردهای اسلامی» همراستا با اهداف ایالات متحده است، بعضی نیز وی را مرتدی می‌دانند که از سوی گروه‌های ضداسلامی تامین شده و بلندگوی آمریکا در جهان اسلام است. در پی انفجارهای تروریستی سال ۲۰۰۴ در مصر، لحن مقالات سید القمنی علیه اسلام سیاسی و شیوخ آن چنان تند شد که از طرف این گروه‌ها به قتل تهدید شد.. 🔶 وی درباره قرآن معتقد است که قرآن دو جنبه دارد. یکی واقعیت‌های تاریخی و دیگری معنوی و اسطوره شناختی. که در این بعد اخیر، معانی نمادین جایگاه ویژه‌ای دارند و نباید با منطق واقعیت‌های تاریخی با این جنبه روبرو شد. برای یک پژوهشگر، تفکیک این دو جنبه بسیار ضروری است.. 🔶 وی معتقد است میراث فرهنگی عرب از اسلام شروع نشد بلکه مجموعه‌ای از انباشت‌های فرهنگی و تمدنی ملل مختلفی از خاورمیانه، پیش و پس از ظهور اسلام است و اساسا ممکن نیست برای هیچ فرهنگ یا تمدنی نقطه شروع مشخصی تعیین کرد و ...
  • گزارش تخلف

♦️دکتر سعید زیباکلام در گفت‌وگو با مجله خیمه:.. 🔻

🔶اساسا چه کسی گفته که اصحاب حکومت، هر قدر هم که صادق و صدیق و امین و خیرخواه و مردمی و خادم خلایق باشند، باید به فکر افزایش دین‌داری مردم باشند؟ بنده بر این گمان نیستم که افزایش ایمان و دین‌داری مردم، مردم هر قوم و قبیله و ولایتی، بر عهده حاکمان باشد. بی‌تردید بسیاری از مردم که در اثر عوام‌فریبی‌ها، دروغگویی‌ها، و شیادی‌های بسیاری از مسئولان در این چند دهه، از دین و دیانت رمیده و یا دست کم دل‌مرده و بی‌تفاوت شده‌اند، از این سخن خرسند و دل‌شاد می‌شوند اما بلافاصله باید بیفزایم که حتی اگر هیچ‌یک از آن عوام‌فریبی‌ها و دروغ‌ها و غارت‌ها و پنهان‌کاری‌ها هم رخ نداده بود باز هم این سؤال به طور راهبردی موضوعیت دارد که بر چه اساسی می‌خواهیم قائل شویم که: حاکمان را باید که ایمان و دیانت خلایق حفظ و بلکه افزایش دهند؟. 🔶مادامی که در عرصه‌ی اندیشگی و سیاسی قائل باشیم یک یا تنی چند عرش‌نشین هستند که آراء درست و عقلانی را نهایتا می‌دانند هیچ جای جدی‌ای نه برای آزادی اندیشه و آراء می‌ماند و نه برای پژوهشی آزاد که به اندیشه و آرائی بدیع و نوآورانه بینجامد. در این صورت است که مابقی که فرش‌نشین‌اند کما ب ...
  • گزارش تخلف

👆👆👆.. هشام تأکید می‌کند اینها نتایج دهها سال مطالعه و تحقیق اوست

دکتر خالد کبیر علال در کتاب دروغ‌ها و خرافه‌ها (أباطیل و خرافات حول القرآن الکریم و النبی محمد) اسطوره‌های محمد عابد الجابری و دروغ‌های هشام جعیط راجع به قرآن و پیامبر را رد می‌کند. منبع: کتاب روشنفکران جهان عرب، مسعود فکری_مریم صالحی. 🔰منبع: کانال مطالعات اجتماعی فقه. ...
  • گزارش تخلف

‍ ❇️هشام جعیط: متولد ۱۹۵۳ تونس؛ نویسنده و روشنفکر لیبرال مسلمان؛ دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه پاریس؛ عضو مرکز مطالعات ملی فرانسه،

🔻گزیده‌ای از اندیشه‌های هشام جعیط🔻. 🔶هشام جعیط معتقد است مدرنیته ساختار جدیدی است که مفهوم انسانیت چهار یا پنج قرن پیش در اروپا به آن راه یافت و از ۱۵۰ سال پیش در دنیا گسترش یافت. از نظر او، با توجه به بحرانی که فرهنگ اسلامی با آن روبه رو شده است، صحبت از یک طرح متمدن عربی دشوار است. جعیط می‌گوید: «ما مانند رهگذرانی هستیم و سرزمین‌های عربی و اسلامی در همه زمینه‌ها بیابان فرهنگی اند؛ در میراث، در جذب فرهنگ غرب، در نگارش کتاب، در نقاشی، موسیقی، تئاتر و ادبیات. چون دستگاه حکومت جامعه مدنی را از بین برد و جامعه هم آن را پذیرفت و از آن لذت می‌برد، در حال حاضر راه خروجی از این بن بست وجود ندارد. بدون شک ما باید پذیرای مدرنیته باشیم، یعنی تحول فرهنگی گسترده‌ای را دنبال کنیم و به منشأ جغرافیایی آن توجه نکنیم، مدرنیته غربی، اسلامی، چینی یا هندی و آفریقایی با همه ابعاد خود یکی هستند و سخن گفتن با هدف فروپاشی ارزش‌های مدرنیته نفاقی بزرگ و گمراهی آشکاری است. ما بیشتر اعتراض و رویارویی میکنیم تا ابداع، خلاقیت و جست وجوی آرامش و خوشبختی. مفهوم خوشبختی برایمان یکنواخت است و به بافت خانوادگی و اجتماعی ...
  • گزارش تخلف

🔻 تغییر کاربری کلیساهای آمریکا به هتل و رستوران و مجتمع تجاری🔻

🔸کلیساهای آمریکا به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های نگهداری بنای ساختمان، در حال تعطیل شدن و تغییر کاربری هستند. سالانه بین ۶ تا ده هزار کلیسا از فهرست کلیساهای فعال آمریکا خارج میشوند و این تعداد رو به افزایش است. هم اکنون هزاران کلیسا در این کشور تبدیل به بار، رستوران و هتل و مجموعه‌های تجاری تفریحی شده‌اند. این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از آمریکائیها خود را مومن به دین مسیحیت میدانند …🔸مالکان کلیسا در آمریکا معمولا افراد عادی هستند که با توجه به وضعیت امروز آمریکا مایل به تبدیل املاک خود به مکانهای سودآوری مثل رستوران و هتل هستند. در برخی موارد حتی کلیسا تبدیل به زمین اسکیت، زمین ورزشی یا در یک مورد کارخانه تولید چسب لیزری شده است. 🔰منبع: کانال ارتباطات شیعه. ...
  • گزارش تخلف

🔻قانون بازنشستگی شامل ائمه جمعه هم بشود🔻.. ✔️حجت الاسلام رکنی، امام جمعه بندرلنگه:

🔹استدعای ما از مقام معظم رهبری این است که این قانون در مورد ائمه جمعه نیز اجرا شود و بنده حاضرم اولین کسی باشم که از همین تریبون نماز جمعه با مردم خداحافظی کنم …🔹حتی اگر این قانون شامل همه هم نشود برخی باید داوطلب باشند تا جوانان با نشاط و پرتلاش در این جایگاه‌ها قرار بگیرند …🔹امثال ما کارخودشان را کردند و الان هم بهترین از این نمی‌توانند کار کنند واین نیز طبیعی است و ما باید خودمان پیشقدم شویم …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻آزادی دینی در اسلام و اعدام مرتدان.. ✍عبدالله سعید

🔹قرآن و احادیث منابعی غنی برای حمایت از نظم دموکراتیک هستند. اگر مسلمانان می‌خواهند مدرنیته را بپذیرند و درون جامعه‌ای پلورالیست و دموکراتیک زندگی کنند بدون آنکه بخواهند عقیده خود را کنار بگذارند باید به مبحث آزادی دین که در مرکز تاریخ دین و متون دینی آنها است توجه کنند. اگرچه اسناد زیادی برای حمایت از آزادی دین وجود دارد، آیه قرآن مربوط به جزیه و حدیث مربوط به ارتداد از جانب پیامبر بر همه اسناد دیگر شامل قرآن، احادیث و اعمال پیامبر که حامی انتخاب آزادانه دین هستند در افکار عمومی غلبه کرده است. با نگاهی جزئی‌نگر می‌توان بیشتر با دیدگاه واقعی اسلام در این باب آشنا شد …📎 متن کامل این نوشتار در دین آنلاین:. ...
  • گزارش تخلف

🔻الهیات، دفاعیات و فلسفه دین.. ✍آستین کلاین

🔹هم الهیات (تئولوژی) و هم فلسفه دین نقش مهمی در فرهنگ غربی ایفا کرده‌اند اما تفاوت‌های میان آن دو را همه کس به آسانی درک نمی‌کنند. انگیزه‌های الهیات و فلسفه دین بسیار متفاوت هستند، اما پرسش‌ها و موضوعاتشان، اغلب یکسانند …📎 متن کامل این نوشتار در دین آنلاین:. ...
  • گزارش تخلف