دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ دلایل شکوفایی مسیحیت در آمریکا.. ️ لیویا گرشون ایالات متحدۀ آمریکا همواره کشوری دارای گوناگونی مذهبی بوده است، اما به هر حال معمولا آن را یک کشور «مسیحی» مینامند. جان باتلر تاریخدان عواملی را که باعث شده است مسیحیت به چنان نیروی قدرتمندی در زندگی مردم آمریکا تبدیل شود بررسی کرده است …. تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اوت ۲۰۱۹. ادامۀ مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:. نو اندیشی دینی کیان …. ... دین و جامعه ۱۳:۰۳ ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ظهور «قدرت نرم اسلامی».. ️پیتر مانداویل و شادی حمید.. دین و سیاست خارجه در جهان اسلام ظرف دو دهۀ گذشته اسلام به یکی از موضوعات اصلی مباحثات عمومی تبدیل شده است. از گروههای اسلامگرایی مثل اخوانالمسلمین که تلاش دارند از طریق صندوقهای رأی به قدرت برسند گرفته تا افراطگراییهای خشونتآمیز داعش، وجهۀ غالب دین اسلام در عرصۀ سیاست جهانی یک ایدئولوژی مذهبی بوده که بازیگران غیردولتیای که میخواهند شکل «اسلامیتری» از سیاست را پیاده سازند آن را پیش میرانند … امروز دولتها (حتی دولتهای سکولار و پیشرو) میخواهند اسلام را به سیاست خارجۀ خود تزریق کنند؛ چراکه اندیشههای دینی بر اعتبار و منزلت آنها میافزاید و منافع خارجی آنها را تقویت میکند؛ این همان چیزی است که ما نامش را «قدرت نرم اسلامی» گذاشتهایم …. تاریخ انتشار مطلب: ۷ دسامبر ۲۰۱۸. ادامۀ مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:. ... دین و جامعه ۱۹:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️در رابطه با نحوست ماه صفر!.. هادی قابل جامی هیچ دلیل روایی مبنی بر نحوست و یا سنگینی ماه صفر نداریم. برعکس ماه صفر با عنوان «صفرالخیر» نام گذاری شده است. مثل: «محرم الحرام» شعبان المعظم «شوال المکرم». اصولا هیچ مخلوقی از مخلوقات الهی شوم و یا نحس نیستند!. شوم و نحس بودن حاصل عمل و رفتار ما انسانها است. روزهایی که در قرآن هم نحس شمرده شده بخاطر عملکرد انسانهایی بوده! وگرنه ایام بذات خود نحوستی ندارند!. بدنیست به فرمایش علامه طباطبایی بزرگ مفسر قران در این رابطه توجه کنیم:. *دیدگاه علامه طباطبایی درباره نحسی ایام:. ... دین و جامعه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️ نگاهی کوتاه بر کتاب تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. محمد علی خوانین زاده @studiesofshia_نگاهی_کوتاه_بر_کتاب.pdf (393.8 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام آیینه پژوهش، سال ۲۷، شماره ۳. مطالعات شیعه در غرب. دین و جامعه ۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ …️ تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. نویسندگان: @studiesofshia_پیش_نمایش_کتاب_تاریخ.pdf (343.9 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام ایگناتس گلدتسیهر، یوزف شاخت، هارالد موتسکی و دیگران. به کوشش سید علی آقایی … دین و جامعه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ …️تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. ترجمه: جمعی از مترجمان، به کوشش و ویرایش سید علی آقایی مجموعه حاضر دربرگیرنده دوازده نوشتار از ده محقق صاحب نام در حوزه مطالعات اسلامی است. در فهرست نویسندگان این مجموعه، علاوه بر محققانی از نسلهای گذشته نظیر ایگناتس گلدتسیهر (د.۱۹۲۱) و یوزف شاخت (۱۹۶۹)، چند پژوهشگر سرشناس غربی از جمله یوزف فان اس و مایکل کوک و هارالد موتسکی و محققانی مسلمان همچون محمد مصطفی اعظمی حضور دارند. محققان غربی احادیث را داده هایی تاریخی برای شناخت و بازسازی جنبههای مختلف تاریخ اسلام تلقی کردهاند و برای ارزیابی اعتبار و تعیین اصالت این دادهها به تاریخ گذاری آنها پرداختهاند. تاریخ گذاری حدیث مسئلهای در میان گروهی از اسلام شناسان غربی است که روشها و ابزارهایی متنوع را برای بررسی تاریخ پیدایش و رواج روایات اسلامی به کار میگیرند. telegram. me/bayeganitabligh/۴۸۶. «تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها» حاوی ترجمه فارسی بخشی از مهمترین نوشتهها در پیوند با این مسئله مهم در حدیث پژوهی غربیان است که با رهیافتها و نتایج متفاوت در طول چند دهه اخیر منتشر شدهاند. خواننده کتاب حاضر علاوه بر آشنایی با روشها و نتایج پژوهشهای نوین غربی درباره تاریخ گذاری حدیث، به امک ... دین و جامعه ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️ شیعه در آسیای جنوبی مدرن: دین، تاریخ و سیاست @studiesofshia_The_Shi‘a_in_Modern.pdf (2.1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ️ The Shi‘a in Modern South Asia: Religion, History and Politics. Justin Jones and Ali Usman Qasmi. منبع: مطالعات شیعه در غرب. دین و جامعه ۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ امکان تبدیل شدن فتوا به زیست اجتماعی.. ️ مهراب صادقنیا ️ این روزها فتوای دو نفر از مراجع محترم تقلید مبنی بر نامشروع بودن ساخت سریال شمس تبریزی نقل محافل و شبکههای مجازی است. فتوایی که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که خود دانشآموختهی حوزهی علمیه است، آن را محترم شمرد ولی گفت در این زمینه باید تابع قوانین کشور بود. پیشتر نیز فتواهایی چون حرام بودن موتورسواری و دوچرخهسواری دختران و نیز ورود آنها به ورزشگاهها خبرساز شده بود. آنجا نیز مسئولان اجرایی کشور ناگزیر شدند، به دلیل تن دادن به ضرب و زور فیفا هم که شده، فتوای مراجع را نادیده بگیرند و شرایط ورود بانوان به ورزشگاهها را فراهم کنند. مسائل پیش آمده بر سر فتواهای یاد شده، ما را با این سؤال جدی روبرو میکند که: امروزه، فتوای مراجع تقلید و اساسا فقه تا چه اندازه میتواند به زیست اجتماعی تبدیل شود؟ " برای آنکه اهمیت پرسش یادشده را بدانیم کافی است به این نکته توجه کنیم که در طول تاریخ آنچه پایگاه اجتماعی فقیهان شیعه را اعتبار میبخشیده، امکان تبدیل فتوا به سبک زندگی فردی و جمعی بوده است؛ اما حالا این موارد، و مواردی دیگر نشان میدهد که فتوا و فقه با چالش جدیدی روبروست. شر ... دین و جامعه ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ آیا دین رایج برای ترویج گفتگو در جامعه، کمکی به ما خواهد کرد؟!.. جواد شریفی بیاییم و فرض کنیم گفتگو یک ضرورت اجتماعی برای این روزهای ماست و باید هرچه را در توش و توان داریم برای تحقق این هدف به کار گیریم. در این میانه کسانی هستند که معتقدند دین برای تحقق این هدف ظرفیتهای مثبت بسیاری دارد. اما ادعای این سیاهه این است که دین رایج نه تنها در این مسیر یاریرسان نیست، که مانعی سخت است.. یکی از مهمترین سازوکارهای دین برای خلق سوژه «انسان متعبد» برساختن دوگانهای است که آن را «منطق متعالی الهی/منطق متعارف انسانی» نام مینهم. دین برای واداشتن انسان به اوامر و نواهیاش مدعی میشود که این اوامر و نواهی مبتنی بر منطقی هستند که فراتر از منطق انسانی است و انسان در صورت التزام به آنها، در آخرت سودی خواهد برد یا از زیانی در امان خواهد بود. اسم رمز این قضیه در ادبیات فقهی اصطلاح «مصالح خفیه» است. روشن است که وقتی منطق دین چنین است مجالی برای گفتگو نخواهد بود.. پس از انقلاب صنعتی و تغییر شرایط زیستی و مناسبات تولیدی انسانها و ظهور فردیتگرایی دوره مدرن، تحولی بنیادین در شیوه نگرش انسان به دین رخ داد. وضعیت به گونهای پیش رفت که انسان مدرن به دین نه به عنوان یک تکلیف، که به ... دین و جامعه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️نشست ششم و هفتم ۴ نشست ششم و هفتم.png (112.9 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️نشست چهارم و پنجم ۳ نشست چهارم و پنجم.png (112.7 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۷:۴۳ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️نشست دوم و سوم ۲ نشست دوم و سوم.png (99 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️افتتاحیه و نشست اول ۱ افتتاحیه و نشست اول.png (75.8 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️سومین همایش بین المللی اربعین در یک روز، دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۸ از ۸ صبح تا ظهر برگزار میشود عزیزانی که چکیده ارسال کردهاند و یا سخنرانی دارند برای ورود به دانشگاه نیاز به هماهنگی ندارند اما دیگر میهمانانی که خارج از دانشگاه تشریف میآورند باید جهت هماهنگی برای ورود به دانشگاه و شرکت در همایش مشخصات خود را به دبیرخانه همایش (تلفن ۴۸۳۹۳۵۰۵) اعلام فرمایند. برنامه همایش و سخنرانیهای هر نشست. ... دین و جامعه ۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت سوم و پایانی) اما در اینجا در حقیقت، عزاداری روزمره شده است. محتوای دینی موجود در فرهنگ شیعی تا حد زیادی از دست رفته است و تماما بحث از مسائل روز و زمینهمند و مقطعی در دستور کار مداح قرار گرفته است. از زبان فاخر و هنرمندانه و سخنشناسانه خبری نیست. محتوا و بیان کاملا سیاستزده است و اندیشهها و ارزشهای عامگرایانه جای خود را به محتوا و بیانی خاصگرایانه داده است.. روشن است که وقتی چند سال از زمان این نوع عزاداری بگذرد و مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور تغییر کند، جذابیت و اثرگذاری این نوع عزاداری بهکلی از دست میرود. بدین ترتیب، عزاداری انتقادیای از این نوع، کاملا با مسائل و نیازهای مردمان زمانه پیوند میخورد و کاملا زمینهمند میشود و احساسات آنان را شدیدا تحریک میکند، اما برد و دوام تأثیرگذاریاش (از نظر فکری، معنوی، وجودی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حتا سیاسی) به حداقل میرسد و کیفیت زیباییشناختی و معنوی و فکری عزاداری انتقادی بهشدت تنزل مییابد و عزاداریای سیاستزده باقی میماند که صرفا برای تهییج اجتماعی و سیاسی بهکار میآید و میتواند به ابزاری برای این یا آن گروه سیاسی و اجتماعی ب ... دین و جامعه ۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت دوم) روزمره شدن در این جا به معنای تنزیل و تبدل امر عام به امر خاص، امر فرازمینهای به امر زمینهمند، امر اجتماعی-سیاسی به امر سیاستزده، امر فراگیر به امر مقطعی، و امر انسانی به امر جاری میشود (محدثی، ۱۳۸۱: ۹۶). نمونهی جالب روزمره شدن عزاداری انتقادی را میتوانیم در عزاداری «تبریزیهای مقیم تهران در ماه رمضان ۱۳۹۷ در حسینیهی اعظم مکتب العباس تهران در شب ۱۹ رمضان به مداحی حاج طاهر قلندری» (این اطلاعات در ویدئوی منتشر شده مندرج است) مشاهده کنیم. متن مداحی چنین است:. "یا علی ایله مدد دیل دولومی غمدی آقا. زندگی اهل تولایه جهنم دی آقا. (یا علی مددی فرما دل مالامال از غم است / زندگی برای اهل تولا جهنم شده است آقا). هارداسان آش گوزووی شیعهلهری حالینه باخ. ظلم الی لن پوزولان گلشن آمالینه باخ. (کجایی آقا؟ ... دین و جامعه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت اول).. حسن محدثی گیلوایی عزاداری انتقادی که در دههی هشتاد شکل گرفته و عمدتا در سالهای پایانی این دهه کم و بیش شناخته شده و از استان یزد فراتر رفته و قدری رواج عامتر یافته، متمایز از عزاداری انقلابی دههی پنجاه خورشیدی است. عزاداری انتقادی، برخلاف عزاداری انقلابی، معطوف به براندازی سیاسی یا تحول انقلابی نیست بلکه معطوف به نقد اجتماعی-سیاسی و فرهنگی از مجرای گفتمان دینی نواندیشانه است. تحولآفرینی صلحآمیز و تدریجی اما بنیادی، مد نظر عزاداری انتقادی و روایت انتقادی عاشورایی است. هدف آن محدود به نقد عرصهی سیاسی نیست بلکه کلیت جامعه و بهویژه انحطاط اجتماعی نشانگاه و آماج اصلی نقد آن است. بیش از آن که تغییر و تحول حکومت و حکومتگران و عرصهی سیاسی مورد اعتنای عزاداری انتقادی باشد، تحول زندگی اجتماعی-سیاسی و اعتلای کلیت جهان اجتماعی و رشد کیفیت زندگی اجتماعی، مطلوب این نوع عزاداری است. عزاداری انتقادی غایتی دوردستتر و متعالیتر و البته دیریابتر دارد. بررسی محتوای عزاداری انتقادی این امر را به خوبی نمایان میسازد. لذا با توجه به این تمایز، ضروری است که خطر روزمره شدن عزاداری انتقادی بهنحو جدی مورد توجه علا ... دین و جامعه ۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ساخت سریال شمس تبریزی شرعا جایز نیست آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به بیانیه جمعی از طلاب حوزه علمیه قم:. متن بیانیه و پاسخ ایشان بدین شرح است:. سلام علیکم و رحمة الله. طبق اخبار واصله از خبرگزاریهای معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجههای دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام میباشد. با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقهی طاهره (س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود میباشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظمله جهت توقف هرچه سریعتر این مسئلهی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگمرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم. (وما علینا الا البلاغ ا ... دین و جامعه ۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ …️ «سعودیهای غیرخودی». (شیعهگرایی، مخالفت و فرقهگرایی).. توبی ماتیسن ترجمهی علیرضا محمدی نیگجه و سیدعبدالمجید زواری. نشر جوینده، ۱۳۹۸.۱۳۹۸/۷/۲. منبع: دین، فرهنگ، جامعه - محسن حسام مظاهری. دین و جامعه ۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ آیت الله سیدمصطفی محقق داماد: … اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم چرا که دین بدون معرفت به مراتب از بیدی شاید به اندازهای که جهل ناشی از دین خون ریخته، سر بریده، و انسانهای دیگر را به قصد قربت قطعه قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کجاندیشی دینی را ایفا نکرده است. والله این حرف دروغ است که یک عدهای برای پول به کربلا آمدند. این طور نیست! جز یکی دو نفر مثل عمر سعد که برای گرفتن ولایت ری آمدند، بقیهشان برای خدا امام حسین را کشتند؛ حواستان باشد که بیدینها امام حسین (ع) را نکشتند، دیندارها کشتند.. مستضعف یعنی کسی که او را از آگاهی پوچ کردهاند و در مغزش جهل تزریق کردهاند. طبق برداشت از قرآن، ایمان و کفر هیچ ربطی به حقوق شهروندی ندارد. در این ۱۴۰۰ سال در دین خیلی دروغ درست شده است. این همه نوشتیم و نوشتید، اما نتوانستیم یک نفر را آگاه کنیم. متن کامل سخنان آیت الله محقق داماد را در لینک زیر بخوانید:. ... ‹ 4 5 6 7 8 9 10 ›
دین و جامعه ۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ دلایل شکوفایی مسیحیت در آمریکا.. ️ لیویا گرشون ایالات متحدۀ آمریکا همواره کشوری دارای گوناگونی مذهبی بوده است، اما به هر حال معمولا آن را یک کشور «مسیحی» مینامند. جان باتلر تاریخدان عواملی را که باعث شده است مسیحیت به چنان نیروی قدرتمندی در زندگی مردم آمریکا تبدیل شود بررسی کرده است …. تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اوت ۲۰۱۹. ادامۀ مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:. نو اندیشی دینی کیان …. ...
دین و جامعه ۱۳:۰۳ ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ظهور «قدرت نرم اسلامی».. ️پیتر مانداویل و شادی حمید.. دین و سیاست خارجه در جهان اسلام ظرف دو دهۀ گذشته اسلام به یکی از موضوعات اصلی مباحثات عمومی تبدیل شده است. از گروههای اسلامگرایی مثل اخوانالمسلمین که تلاش دارند از طریق صندوقهای رأی به قدرت برسند گرفته تا افراطگراییهای خشونتآمیز داعش، وجهۀ غالب دین اسلام در عرصۀ سیاست جهانی یک ایدئولوژی مذهبی بوده که بازیگران غیردولتیای که میخواهند شکل «اسلامیتری» از سیاست را پیاده سازند آن را پیش میرانند … امروز دولتها (حتی دولتهای سکولار و پیشرو) میخواهند اسلام را به سیاست خارجۀ خود تزریق کنند؛ چراکه اندیشههای دینی بر اعتبار و منزلت آنها میافزاید و منافع خارجی آنها را تقویت میکند؛ این همان چیزی است که ما نامش را «قدرت نرم اسلامی» گذاشتهایم …. تاریخ انتشار مطلب: ۷ دسامبر ۲۰۱۸. ادامۀ مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:. ...
دین و جامعه ۱۹:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️در رابطه با نحوست ماه صفر!.. هادی قابل جامی هیچ دلیل روایی مبنی بر نحوست و یا سنگینی ماه صفر نداریم. برعکس ماه صفر با عنوان «صفرالخیر» نام گذاری شده است. مثل: «محرم الحرام» شعبان المعظم «شوال المکرم». اصولا هیچ مخلوقی از مخلوقات الهی شوم و یا نحس نیستند!. شوم و نحس بودن حاصل عمل و رفتار ما انسانها است. روزهایی که در قرآن هم نحس شمرده شده بخاطر عملکرد انسانهایی بوده! وگرنه ایام بذات خود نحوستی ندارند!. بدنیست به فرمایش علامه طباطبایی بزرگ مفسر قران در این رابطه توجه کنیم:. *دیدگاه علامه طباطبایی درباره نحسی ایام:. ...
دین و جامعه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️ نگاهی کوتاه بر کتاب تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. محمد علی خوانین زاده @studiesofshia_نگاهی_کوتاه_بر_کتاب.pdf (393.8 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام آیینه پژوهش، سال ۲۷، شماره ۳. مطالعات شیعه در غرب.
دین و جامعه ۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ …️ تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. نویسندگان: @studiesofshia_پیش_نمایش_کتاب_تاریخ.pdf (343.9 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام ایگناتس گلدتسیهر، یوزف شاخت، هارالد موتسکی و دیگران. به کوشش سید علی آقایی …
دین و جامعه ۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ …️تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها.. ترجمه: جمعی از مترجمان، به کوشش و ویرایش سید علی آقایی مجموعه حاضر دربرگیرنده دوازده نوشتار از ده محقق صاحب نام در حوزه مطالعات اسلامی است. در فهرست نویسندگان این مجموعه، علاوه بر محققانی از نسلهای گذشته نظیر ایگناتس گلدتسیهر (د.۱۹۲۱) و یوزف شاخت (۱۹۶۹)، چند پژوهشگر سرشناس غربی از جمله یوزف فان اس و مایکل کوک و هارالد موتسکی و محققانی مسلمان همچون محمد مصطفی اعظمی حضور دارند. محققان غربی احادیث را داده هایی تاریخی برای شناخت و بازسازی جنبههای مختلف تاریخ اسلام تلقی کردهاند و برای ارزیابی اعتبار و تعیین اصالت این دادهها به تاریخ گذاری آنها پرداختهاند. تاریخ گذاری حدیث مسئلهای در میان گروهی از اسلام شناسان غربی است که روشها و ابزارهایی متنوع را برای بررسی تاریخ پیدایش و رواج روایات اسلامی به کار میگیرند. telegram. me/bayeganitabligh/۴۸۶. «تاریخ گذاری حدیث: روشها و نمونهها» حاوی ترجمه فارسی بخشی از مهمترین نوشتهها در پیوند با این مسئله مهم در حدیث پژوهی غربیان است که با رهیافتها و نتایج متفاوت در طول چند دهه اخیر منتشر شدهاند. خواننده کتاب حاضر علاوه بر آشنایی با روشها و نتایج پژوهشهای نوین غربی درباره تاریخ گذاری حدیث، به امک ...
دین و جامعه ۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ️ شیعه در آسیای جنوبی مدرن: دین، تاریخ و سیاست @studiesofshia_The_Shi‘a_in_Modern.pdf (2.1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام ️ The Shi‘a in Modern South Asia: Religion, History and Politics. Justin Jones and Ali Usman Qasmi. منبع: مطالعات شیعه در غرب.
دین و جامعه ۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ امکان تبدیل شدن فتوا به زیست اجتماعی.. ️ مهراب صادقنیا ️ این روزها فتوای دو نفر از مراجع محترم تقلید مبنی بر نامشروع بودن ساخت سریال شمس تبریزی نقل محافل و شبکههای مجازی است. فتوایی که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که خود دانشآموختهی حوزهی علمیه است، آن را محترم شمرد ولی گفت در این زمینه باید تابع قوانین کشور بود. پیشتر نیز فتواهایی چون حرام بودن موتورسواری و دوچرخهسواری دختران و نیز ورود آنها به ورزشگاهها خبرساز شده بود. آنجا نیز مسئولان اجرایی کشور ناگزیر شدند، به دلیل تن دادن به ضرب و زور فیفا هم که شده، فتوای مراجع را نادیده بگیرند و شرایط ورود بانوان به ورزشگاهها را فراهم کنند. مسائل پیش آمده بر سر فتواهای یاد شده، ما را با این سؤال جدی روبرو میکند که: امروزه، فتوای مراجع تقلید و اساسا فقه تا چه اندازه میتواند به زیست اجتماعی تبدیل شود؟ " برای آنکه اهمیت پرسش یادشده را بدانیم کافی است به این نکته توجه کنیم که در طول تاریخ آنچه پایگاه اجتماعی فقیهان شیعه را اعتبار میبخشیده، امکان تبدیل فتوا به سبک زندگی فردی و جمعی بوده است؛ اما حالا این موارد، و مواردی دیگر نشان میدهد که فتوا و فقه با چالش جدیدی روبروست. شر ...
دین و جامعه ۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ آیا دین رایج برای ترویج گفتگو در جامعه، کمکی به ما خواهد کرد؟!.. جواد شریفی بیاییم و فرض کنیم گفتگو یک ضرورت اجتماعی برای این روزهای ماست و باید هرچه را در توش و توان داریم برای تحقق این هدف به کار گیریم. در این میانه کسانی هستند که معتقدند دین برای تحقق این هدف ظرفیتهای مثبت بسیاری دارد. اما ادعای این سیاهه این است که دین رایج نه تنها در این مسیر یاریرسان نیست، که مانعی سخت است.. یکی از مهمترین سازوکارهای دین برای خلق سوژه «انسان متعبد» برساختن دوگانهای است که آن را «منطق متعالی الهی/منطق متعارف انسانی» نام مینهم. دین برای واداشتن انسان به اوامر و نواهیاش مدعی میشود که این اوامر و نواهی مبتنی بر منطقی هستند که فراتر از منطق انسانی است و انسان در صورت التزام به آنها، در آخرت سودی خواهد برد یا از زیانی در امان خواهد بود. اسم رمز این قضیه در ادبیات فقهی اصطلاح «مصالح خفیه» است. روشن است که وقتی منطق دین چنین است مجالی برای گفتگو نخواهد بود.. پس از انقلاب صنعتی و تغییر شرایط زیستی و مناسبات تولیدی انسانها و ظهور فردیتگرایی دوره مدرن، تحولی بنیادین در شیوه نگرش انسان به دین رخ داد. وضعیت به گونهای پیش رفت که انسان مدرن به دین نه به عنوان یک تکلیف، که به ...
دین و جامعه ۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️نشست ششم و هفتم ۴ نشست ششم و هفتم.png (112.9 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام
دین و جامعه ۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️نشست چهارم و پنجم ۳ نشست چهارم و پنجم.png (112.7 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام
دین و جامعه ۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️افتتاحیه و نشست اول ۱ افتتاحیه و نشست اول.png (75.8 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام
دین و جامعه ۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️سومین همایش بین المللی اربعین در یک روز، دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۸ از ۸ صبح تا ظهر برگزار میشود عزیزانی که چکیده ارسال کردهاند و یا سخنرانی دارند برای ورود به دانشگاه نیاز به هماهنگی ندارند اما دیگر میهمانانی که خارج از دانشگاه تشریف میآورند باید جهت هماهنگی برای ورود به دانشگاه و شرکت در همایش مشخصات خود را به دبیرخانه همایش (تلفن ۴۸۳۹۳۵۰۵) اعلام فرمایند. برنامه همایش و سخنرانیهای هر نشست. ...
دین و جامعه ۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت سوم و پایانی) اما در اینجا در حقیقت، عزاداری روزمره شده است. محتوای دینی موجود در فرهنگ شیعی تا حد زیادی از دست رفته است و تماما بحث از مسائل روز و زمینهمند و مقطعی در دستور کار مداح قرار گرفته است. از زبان فاخر و هنرمندانه و سخنشناسانه خبری نیست. محتوا و بیان کاملا سیاستزده است و اندیشهها و ارزشهای عامگرایانه جای خود را به محتوا و بیانی خاصگرایانه داده است.. روشن است که وقتی چند سال از زمان این نوع عزاداری بگذرد و مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور تغییر کند، جذابیت و اثرگذاری این نوع عزاداری بهکلی از دست میرود. بدین ترتیب، عزاداری انتقادیای از این نوع، کاملا با مسائل و نیازهای مردمان زمانه پیوند میخورد و کاملا زمینهمند میشود و احساسات آنان را شدیدا تحریک میکند، اما برد و دوام تأثیرگذاریاش (از نظر فکری، معنوی، وجودی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حتا سیاسی) به حداقل میرسد و کیفیت زیباییشناختی و معنوی و فکری عزاداری انتقادی بهشدت تنزل مییابد و عزاداریای سیاستزده باقی میماند که صرفا برای تهییج اجتماعی و سیاسی بهکار میآید و میتواند به ابزاری برای این یا آن گروه سیاسی و اجتماعی ب ...
دین و جامعه ۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت دوم) روزمره شدن در این جا به معنای تنزیل و تبدل امر عام به امر خاص، امر فرازمینهای به امر زمینهمند، امر اجتماعی-سیاسی به امر سیاستزده، امر فراگیر به امر مقطعی، و امر انسانی به امر جاری میشود (محدثی، ۱۳۸۱: ۹۶). نمونهی جالب روزمره شدن عزاداری انتقادی را میتوانیم در عزاداری «تبریزیهای مقیم تهران در ماه رمضان ۱۳۹۷ در حسینیهی اعظم مکتب العباس تهران در شب ۱۹ رمضان به مداحی حاج طاهر قلندری» (این اطلاعات در ویدئوی منتشر شده مندرج است) مشاهده کنیم. متن مداحی چنین است:. "یا علی ایله مدد دیل دولومی غمدی آقا. زندگی اهل تولایه جهنم دی آقا. (یا علی مددی فرما دل مالامال از غم است / زندگی برای اهل تولا جهنم شده است آقا). هارداسان آش گوزووی شیعهلهری حالینه باخ. ظلم الی لن پوزولان گلشن آمالینه باخ. (کجایی آقا؟ ...
دین و جامعه ۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ️عزاداری انتقادی و خطر روزمرهشدن.. (قسمت اول).. حسن محدثی گیلوایی عزاداری انتقادی که در دههی هشتاد شکل گرفته و عمدتا در سالهای پایانی این دهه کم و بیش شناخته شده و از استان یزد فراتر رفته و قدری رواج عامتر یافته، متمایز از عزاداری انقلابی دههی پنجاه خورشیدی است. عزاداری انتقادی، برخلاف عزاداری انقلابی، معطوف به براندازی سیاسی یا تحول انقلابی نیست بلکه معطوف به نقد اجتماعی-سیاسی و فرهنگی از مجرای گفتمان دینی نواندیشانه است. تحولآفرینی صلحآمیز و تدریجی اما بنیادی، مد نظر عزاداری انتقادی و روایت انتقادی عاشورایی است. هدف آن محدود به نقد عرصهی سیاسی نیست بلکه کلیت جامعه و بهویژه انحطاط اجتماعی نشانگاه و آماج اصلی نقد آن است. بیش از آن که تغییر و تحول حکومت و حکومتگران و عرصهی سیاسی مورد اعتنای عزاداری انتقادی باشد، تحول زندگی اجتماعی-سیاسی و اعتلای کلیت جهان اجتماعی و رشد کیفیت زندگی اجتماعی، مطلوب این نوع عزاداری است. عزاداری انتقادی غایتی دوردستتر و متعالیتر و البته دیریابتر دارد. بررسی محتوای عزاداری انتقادی این امر را به خوبی نمایان میسازد. لذا با توجه به این تمایز، ضروری است که خطر روزمره شدن عزاداری انتقادی بهنحو جدی مورد توجه علا ...
دین و جامعه ۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ساخت سریال شمس تبریزی شرعا جایز نیست آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به بیانیه جمعی از طلاب حوزه علمیه قم:. متن بیانیه و پاسخ ایشان بدین شرح است:. سلام علیکم و رحمة الله. طبق اخبار واصله از خبرگزاریهای معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجههای دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام میباشد. با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقهی طاهره (س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود میباشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظمله جهت توقف هرچه سریعتر این مسئلهی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگمرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم. (وما علینا الا البلاغ ا ...
دین و جامعه ۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ …️ «سعودیهای غیرخودی». (شیعهگرایی، مخالفت و فرقهگرایی).. توبی ماتیسن ترجمهی علیرضا محمدی نیگجه و سیدعبدالمجید زواری. نشر جوینده، ۱۳۹۸.۱۳۹۸/۷/۲. منبع: دین، فرهنگ، جامعه - محسن حسام مظاهری.
دین و جامعه ۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ آیت الله سیدمصطفی محقق داماد: … اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم چرا که دین بدون معرفت به مراتب از بیدی شاید به اندازهای که جهل ناشی از دین خون ریخته، سر بریده، و انسانهای دیگر را به قصد قربت قطعه قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کجاندیشی دینی را ایفا نکرده است. والله این حرف دروغ است که یک عدهای برای پول به کربلا آمدند. این طور نیست! جز یکی دو نفر مثل عمر سعد که برای گرفتن ولایت ری آمدند، بقیهشان برای خدا امام حسین را کشتند؛ حواستان باشد که بیدینها امام حسین (ع) را نکشتند، دیندارها کشتند.. مستضعف یعنی کسی که او را از آگاهی پوچ کردهاند و در مغزش جهل تزریق کردهاند. طبق برداشت از قرآن، ایمان و کفر هیچ ربطی به حقوق شهروندی ندارد. در این ۱۴۰۰ سال در دین خیلی دروغ درست شده است. این همه نوشتیم و نوشتید، اما نتوانستیم یک نفر را آگاه کنیم. متن کامل سخنان آیت الله محقق داماد را در لینک زیر بخوانید:. ...