دین و جامعه مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal دین و جامعه ۱۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ️جامعه ایران به کدام گروه نیازمندتر است: نواندیشان دینی یا دینداران معنویتاندیش ️ عباسعلی منصوری. دین و دینداری در جامعه کنونی ایران در وضعیت عجیب و متناقض نمایی است. از یک طرف آمارها و مشاهدات نشان از کم رنگ شدن التزام مردم به مناسک و آداب دینی دارد و دینداری در ظاهر و رفتار و کلام انسان ایرانی به تدریج نقش کم رنگتری پیدا میکند و میزان نفوذ نهادهای دینی رو به کاهش است …از طرف دیگر فکر دینی و دینداری همچنان جایگاه مهمی در سپهر اندیشه انسان ایرانی دارد و فرهنگ عمومی و اخلاق فردی و اجتماعی مردم تاثیرات خودآگاه و ناخودآگاه فراوانی از دین میگیرد. به بیان بهتر میتوان مدعی شدکه لباس زیرین جامعه ایران همچنان دین است و به راحتی نمیتوان این ادعا که ایران همچنان یک جامعه دینی است را نفی نمود. زیرا حداقل در بخش اعتقادات و باورها، اکثریت جمیعت ایران معتقد به معنادار بودن زندگی، خدا، غیب، ماوراء، معاد و … هستند. این امر در میان جوانان و لایههای به ظاهر سکولار هم صادق است …لذا از یک طرف دین و دینداری جامعه ایران در وضعیتی است که بخاطر نفوذ و گستره آن نمیتوان نسبت به آن بی تفات بود یا آن را عنصری کم اهمیت جلوه داد. و از طرف دیگر مشکلات دینداری (چه در مقام نظر و چه در مقام ... دین و جامعه ۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ دین در رهگذر تغییرات اجتماعی.. ️ جلسهی دوم در این جلسه به برخی از ویژگیها و مشخصات تغییرات اجتماعی پرداخته شد. تغییراتی که سبب میشود جهان امروز را از جهان دیروز به نحو معناداری متفاوت کند. ربط و نسبت میان تغییرات اجتماعی و تغییراتی که در نحوه و شیوهی دینداریها وجود دارد نیز مورد توجه قرار گرفت و در آخر، به تحولات دینداری در چند دههی اخیر و صورتهای جدید این گونه از دینداری نیز اشارتی شد …. ️ فایل صوتی جلسهی اول: فایل صوتی جلسهی دوم: ... دین و جامعه ۱۵:۴۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ تصویر آیین و مناسک در حیات شهری.. ️ حسین فتحی اکبری یکی از ویژگی شهر این است که تنوع در مناسک و آیینهای دینی ایجاد میکند و این تنوع در میدانهای تولید فرهنگ به اشکال مختلف در شهر متکثر میشوند. به عبارتی شهرها امکان تکثر فرمها – صورت بندیها – و سبکهای دین داری را برای مردم فراهم میکنند. به نوعی ما با تنوع دین – پیچیده شدن الهیات دین – و ظریف سازی عقاید و آیینهای دینی در شهرها مواجه هستیم؛ در واقع کمتر در شهر آن نوع سادگی دین داری در روستا را شهود میکنیم … منشاء جوامع انسانی منشاء دینی است، ما هیچ جامعهی نداریم که دینی نباشد، در واقع شکل تجربه دینی در شهرهای ما متفاوت است ولی یک تجربه دینی است که این تجربه دینی، یک تجربه جهان پدیداری است. این تجربه دینی کاملا میتواند برای افراد مختلف در شرایط مختلف اگر امکانش را داشته باشند محسوس باشد، مثل مسجد که اگر مسجد باشد محیطی روحانی است که حالت آرامش و پیوند با خدا را برای فرد نزدیک میکند …شهرها نیاز به مناسک دارند و هیچ شهری الآن در ایران نیست که شما در آن مناسکی نداشته باشی که به شیوههای مختلف و اعتقادات مختلف انجام میشود. شهر بدون مناسک در ایران نداریم چون شهر بدون مناسک یعنی ... دین و جامعه ۱۵:۴۱ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ الهیات تعزیت ️الاهیات تعزیت، مجموعه بحثهای الاهیاتیای را دربرمیگیرد که به ارتباط سوگواریهای دینی با خداوند میپردازد. ارتباط سوگواری با خداوند، چگونگی رابطه علم، قدرت و اراده الاهی با مصیبت و رنج، نسبت اندوه با اسماء و صفات الاهی، نسبت فدیه با خداوند و با گناه مؤمنان و تأثیر تعزیت دینی در رفتارهای اجتماعی دیندارانه، از مهمترین موضوعات الاهیات تعزیت است. در این پرونده که به مناسبت ایام سوگواری امام حسین علیهالسلام تهیه شده، به برخی از این مضامین پرداختهایم … پیشدرآمدی به «الاهیات تعزیت». یاسر میردامادی. ️هدف نهایی این نوشتار، گشودن، و یا باز نگاه داشتن، باب تأمل سنجشگرانهی الاهیاتی دربارهی سوگواری است. مضامین «الاهیات تعزیت» در اسلام و مسیحیت. نعیمه پورمحمدی. ️این نوشتار با آگاهی از اختلاف بنیادین شهادت امام حسین (ع) و صلیب مسیح (ع) به دنبال آن نیست که نشان دهد «هویت این دو رخداد» با هم مشترک هستند، بلکه از «رویکرد دینداران به این دو رخداد» سخن میگوید. بر رابطه مؤمن سوگوار با خداوند. ... دین و جامعه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ️وقتی رضاخان، حارث تعزیه را به خاطر زدن طفلان مسلم کتک زد! زنها هم شروع به تشویقش کردند عین السلطنه در شرح عزاداری جلوی شمس العماره نوشته است: جلوى شمس العماره در میدان سه تخت چوبى روى هم روى هم گذاشته بودند. گفتند دست آخر دسته چاله میدان مىآید خیمه آتش مىزنند و اموال غارت مىکنند (شبیه عاشوراى ۶۱). دسته جات طهران دراین بین- چندین سال که من نبودم- تغییرات کرده. اولا از محلى و گذرى به صنفى مبدل شده، هریک از اصناف دستهاى حرکت مىکنند، با همان قباهاى مشکى و سینه باز، جز مال چاله میدان که محلى حرکت مىکند. ثانیا آن اسبها، یدکها، کتلها، طبق هاى چراغ، نعشها، ضریحها تخفیف کلى یافته، بلکه متروک شده. در حقیقت تجملات کم و بر سوگوارى اضافه شده …️آمدن سردار سپه. در این بین درشکه وزیر جنگ رسید. سر درشکه باز [بود] و پاى خود را روى پا انداخته، قبضه و ته شمشیر را هم با دو دست روى پاى خود گرفته [بود]. رسید به میدان پیاده شد. ... دین و جامعه ۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ متن کامل «دریغها» - علی شریعتی Darigh ha_0002.pdf (1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام دین و جامعه ۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ «دریغها».. پسرم، نمیخواهم برایت سخنرانی کنم، نه قصدش را دارم و نه حالش را. (…) زندگی را در فرهنگ اروپایی هشتاد سال معدل میگرفتند و چهل سال را نیمه راه زندگی مینامیدند. (…) بر این اساس من به نیمهی راه زندگانی خویش رسیدهام اما من نه در فرهنگ غربی که در شرق زندگی میکنم. معدل عمر ما خود چهل سال نیست و اگر عمر امثال مرا ملاک بگیری که اساس بر جوانمرگی است.. به هر حال من احساس میکنم که دیوارها از پیرامون من دمبهدم، لحظه به لحظه به من نزدیکتر میشوند. اندک اندک احساس میکنم که با پوست تن من مماس شدهاند، حتی گاه احساس میکنم که بر روی سینهام فشار میآورند. در پشت هر دیوار کمینی، از هر سایهای خطری و از هر گوشهای توطئهای. این است فضایی که در آن تنفس میکنم. (…). اما بیشک هر احساسی و هر روحی و هر موجود زندهای، به خصوص در لحظههایی که بیم خطر و فنا میرود و بوی مرگ را استشمام میکند، دو گونه احساس و دو گونه خاطره در جانش قوت بیشتر میدهد و فضای یادش را سرشار میکند: یکی «دریغها» و یکی «آرزوها». ... دین و جامعه ۰۰:۵۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ محرم فرصتی برای درک حسینی یا یزیدی بودن ما!.. دکتر امانالله تمندهرو/بلوچستان محرم، آغاز سال جدید هجری و طلیعهی ماهی است که تاریخ ظلمی را که در این ماه بر خاندان پیامبر اسلام رفت فراموش نخواهد کرد. از قضای روزگار هم ظالمان و هم مظلومان از جامعهی مسلمانان بوده و هر دو گروه نیز خود را بر حق میدانستند و مسلمان واقعی. اما تاریخ بر مظلومیت و حقانیت امام حسین رضیاللهعنه گواهی میدهد. درسی که از محرم و مبارزهی خاندان پیامبر صلیاللهعلیه وسلم با کجروی و بدعت در دین، با اشرافی کردن حکومت اسلامی، با انحراف و ثروتاندوزی از طریق حکومت و سیاست میگیریم این است که از ظلم و ظالم حمایت نکنیم، به خاطر مطامع دنیا و چند صباح زندگی و رسیدن به مقام و مکنت تن به ذلت ندهیم. ظلمی که به امام حسین شد، تشنه و مظلومانه کشتهشدن او نبود چراکه هر صاحب قدرتی که جلال و جبروت و نیروی نظامی فراوان دارد و گروهی اندک و فاقد قدرت را بکشد قطعا بر آن گروه ظلم روا داشته، چه او را تشنه بکشد، چه سیراب. تنهایی امام حسین، فهمیدهنشدنش، نگه نداشتن حرمت فرزندان جدش و دیدن مسلمانان در صف ظالمان و دنیاپرستان بسی سنگینتر و ظالمانهتر از تشنه شهید شدنش است. دنیای امروز ما نیز پر است از ظالمان و یزیدیا ... دین و جامعه ۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ️یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد!.. یادداشت تحلیلی_ انتقادی/ رسول جعفریان: این روزها، هر کسی با استناد به جملهای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه میکند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است؛ اما صرف نظر از آن، هیچگاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارشهای تاریخی برای استفاده در گزارههای حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند.. در دوره اخیر، درباره امربهمعروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشتهای زیادی میشود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده و به عکس درباره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کردهاند …دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشتهای سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟. ... دین و جامعه ۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ️حوزه «جامعه شناسی ادیان» یکی از بزرگان خویش را از دست داد. سید جواد میری برای مطالعه بیشتر درباره پروفسور روف به مقاله ذیل مراجعه کنید: …. کانال نویسنده. دین و جامعه ۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ️نقش شورای فقهی بانک مرکزی تشریفاتی است حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی، مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات:. مراجع عظام تقلید هشدارهای جدی در خصوص فعالیتهای بانکی دادند که کمتر نظیر داشته است و طرح بانکداری جدید اشکالات مورد استناد مراجع عظام تقلید را برطرف نمیکند، این طرح اگر تصویب شود تا سالها نمیتوان آن را تغییر داد …انتخاب فقهای شورای فقهی بانک مرکزی باید توسط حوزه علمیه باشد، نه این که انتخاب فقها توسط رئیس بانک مرکزی صورت بگیرد، ساز و کاری برای برخورد با عدم اجرای مصوبات این شورا توسط بانک مرکزی وجود ندارد، شورا تاکنون نقش تشریفاتی داشته است …بانک مرکزی موظف است که با همکاری حوزه در یک مدت مشخص مدل بانکداری اسلامی مبنی بر احکام و شرایط اقتصادی کشور را طراحی کند که اقتصاد مقاومتی در آن در نظر گرفته شده باشد …شورای فقهی بانک مرکزی اختیارات لازم را ندارد تا پایبندی سیستم بانکی به شرع را تضمین کند، نهاد دین کمترین نقش را در مرحله اجرایی سیستم بانکی دارد، در حالی که انتظار مردم از نظام دینی فراتر از این است …منبع: شبکه اجتهاد. ... دین و جامعه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ نقد به فقها و نیاز به تغییر قوانین زیست جنسی و جنسیتی!.. ️یاسر عرب دکتر صدیقه وسمقی را میتوان نظریه پردازی شهرآشوب قلمداد کرد. هر چند او خود معتقد است «هر شهرآشوبی به نیت شهرآشوبی، شهرآشوبی نمیکند!» اما در این سخن معانی بسیاری نهفته. از جمله اینکه تلاش برای تغییر گروه مرجع در ثبت و مهر قوانین تلاشی هزار و اندی ساله است و در این میان همچنان فقه میان دار و سایر خوانشها در حاشیه بودهاند. (چه حلاجها رفته بر دارها). شاعر، ادیب، ژورنالیست، نقاش، محقق، استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزهی دین، زندانی سیاسی، و … قطار کردن این صفات تنها بخشی از شخصیت این بانوی مسلمان و فرهیخته را بازنمایی میکند. او رهرو راهی است که امروزه ما حدود و ثغور اش را تحت عنوان روشنفکری دینی میشناسیم. و از این رو اگر نقدی بر تن دستگاه فقاهت دارد نه از پشت دیوار دین بلکه از دیسکورس و خاستگاهی درون دینی بیان میشود …دکتر وسمقی دو ارائه را در این فصل از مجموعه خرد جنسی به خود اختصاص داده است و شروع مباحث ایشان با اشاره به کتاب «بازخوانی شریعت» و با نقد دستگاه فقاهت و تکیه بر جدایی حوزهی قوانین از حوزهی دین است. (این کتاب در ایران اجازهی انتشار پیدا نکرده است) ایشان سخنان شنیدنی بسیار د ... دین و جامعه ۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ «طب اسلامی» از روایات قابل استحصال نیست حجتالاسلام والمسلمین یوسف غضبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:. تعداد اندکی روایت مستند قابل اعتنا در مورد طب داریم؛ در تحقیقی که صورت گرفته از دوازده هزار روایت طبی تنها ۹۰۰ روایت سند دارد و بقیه بیسند است. از این ۹۰۰ روایت هم کمتر از ۱۰۰ روایت سند معتبر و قابل استفاده دارند و این روایات نیز بهطور عمده مربوط به خواص خوراکیها، پیشگیری و بهداشتاند و در مورد درمان بسیار اندکاند و این میزان روایت برای تولید یک علم به نام طب اسلامی بسنده نمیکند …طب، در حد کلی و مبنایی است و نمیتواند طبی جدای از سایر طبها به نام طب اسلامی را ایجاد کرد …ادامه گفتگو ... دین و جامعه ۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ️انا لله و انا الیه راجعون️ پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت …کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.. کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانوادهای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود …وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر میزیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت.. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به درآمد.. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلامشناسی به تحصیل پرداخت و آنجا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد …او تحت راهنماییهای احمد حمپاته – عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه – بود که به درآمد و نام خود را به ... دین و جامعه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ️ معرفی کتاب عاشورا، بیتردید، یکی از بنیادهای فرهنگ شیعی است و شرکت در مراسم و مناسک عاشورایی، جزیی مهم از سبک زندگی شیعیان. تنوع و تکثر این مراسم و مناسک، خصوصا در دورهی معاصر، سبب شده است هرکدام ما از عاشورا تجربهای متفاوت داشته باشیم؛ عاشورایی شخصی. محور کتابهای مجموعهی کآشوب، روایت همین عاشوراهای شخصی است. روایت روضههایی که زندگی میکنیم. پس از «کآشوب» و «رستخیز»، حالا سومین جلد این مجموعه با نام «زان تشنگان» منتشر شده است. در این سه کتاب، جمعا ۷۱ روایت مستند از تجربهی ۷۱ نفر در مواجهه با مفهوم عاشورا و محرم و حضور در مجلس روضه آمده است …. زانتشنگان. دبیر مجموعه: نفیسه مرشدزاده. نشر اطراف.۱۳۹۸. ... دین و جامعه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ️نوآوریهای فقهی آیتالله وحید/ آیتالله وحید بسیار کوشش میکند زن و مرد را مساوی جلوه دهد/ زن در نگاه ایشان میتواند وزیر، رئیس سید مجید بنی هاشمی از شاگردان آیت الله وحید خراسانی در گفتگو با شفقنا:. ایشان نوآوریهای بسیاری دارند، اما من به یک نمونه اشاره میکنم. امروز در جهان داستان تغذیه یک رکن است، تجارتهای مهم، بحث حلیت و حرمت و صادرات و واردات گوشت و مرغ و مباحثی که در این زمینه باید خوراک جامعه انسانی به ویژه اسلامی را تأمین کنند، کارخانه داران و دامداران و تجار و حتی دولتها، وقتی پای نظرات فنی ایشان مینشینند میبینیم که این نظرات درست است چرا که ظاهر فقهی و مستندات دینی از آیات و روایات دارد. اگر بخواهید از یک منظر دیگر نظرات را بیاورید مانند نظرات روانشناسان میبینید که از این منظر نیز دریای مطلب در نظرات ایشان وجود دارد …آیت الله وحید خراسانی در مباحث قضایی، چه حقوق متهم و حقوق زندانی و مجرم و حقوق مباحث عدالت اجتماعی، زندان زدایی یا بحث حدود و کیفر و جزا نیز نظرات مهمی دارند. نگاهها و عملکردها در دستگاههای مختلف جهان اسلام به خصوص جهان تشیع نشان میدهد که تا چه میزان از نظر مبانی فقهی احترام و حقوق یک زندانی مجرم اهمیت دارد. نمیتوانید به مجرم حتی مجرمی که محکوم به قصاص است، توهین کنید و آبروی او ... دین و جامعه ۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ چالشهای نوین دینداری در جهان اسلام: تخطی از هنجارهای «رسمی» در اجتماعات دینی. پیوستها: …پیوست ۱: گزارشی از جنجال نماز عید قربان امسال در مصر و موضع دارالإفتا. ۲: . گزارشی از فعالیت داعین عبدالله امامجماعت همجنسگرای واشنگتن. ۳:. گزارشی از مسجد زنانه در کپنهاک. ۴:. گزارشی از مسجد همجنسگرایان در فرانسه. ۵:. گزارشی از مسجد فمینیستی در برلین. ... دین و جامعه ۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ چالشهای نوین دینداری در جهان اسلام: تخطی از هنجارهای «رسمی» در اجتماعات دینی (به بهانهی جنجال نماز عید قربان در مصر) …️ محسن حسام مظاهری … [قسمت ۱ از ۲] …امسال نیز برگزاری نماز عید قربان (عید الاضحی) در مصر با حواشی و جنجالهایی همراه بود. جنجال نخست را یک دختر جوان آفرید. او فیلمی از خود در شبکههای اجتماعی منتشر کرد که در آن، پشت به جمعیت نمازگزار عید، درحال خواندن آواز است. این فیلم واکنش منفی برخی کاربران مذهبی را به دنبال داشته که معتقدند این دختر با ارتکاب یک عمل حرام (غنا) حرمت نماز عید را زیرپا گذاشته.. اما حاشیه و جنجال اصلی، بر سر اقامهی این نماز بهصورت مختلط در برخی نقاط ازجمله مسجد مصطفی محمود (استان جیزه در مرکز مصر) رخ داد. این اقدام، با واکنش منفی وزارت اوقاف و دارالإفتاء الازهر مواجه شده است. دکتر شوق علام رییس دار الإفتای مصر در اظهارنظری صریح اختلاط زن و مرد را موجب بطلان نماز و سرپیچی از سنت رسولالله دانسته و آن را به فهم غلط نمازگزاران از آموزههای دینی نسبت داده است.. اما نکتهی جالب اینست که اختلاط امسال برای نخستینبار نبوده و سال گذشته نیز در مسجد مذکور نماز به صورت مختلط برگزار شده بود. آن سال نیز مقامات مذهبی رسمی مصر رسما واکنش ... دین و جامعه ۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ اوایل انقلاب از این خرافهها نبود.. محمد مجتهد شبستری ما مسلمانان در بحران هستیم و باید تجدید هویت و تجدید حیات کنیم وگرنه در زیر خروارها حوادث این جهان متلاطم دفن خواهیم شد! اینکه بنشینند و مرتبا بنویسند طهارت چیه؟ نجاست چیه اینها چه مشکلی را از زندگی مسلمانان امروز حل میکند. ". تفسیرهای جدید از اسلام در دهههای گذشته منحصر به آن مثالها که آوردم نیست. امروز کارهای «داعش» هم از همین تفسیرهای جدید است. او هم دارد از اسلام تفسیر میکند، منتهی یک تفسیر بسیار خشن و وحشتناک. کسی نمیتواند به لحاظ دین شناسی بگوید داعش ربطی به اسلام ندارد. از لحاظ دین شناسی اینها هم یک عده آدم هایی هستند که میخواهند اسلام را این طوری پیاده کنند که میبینید. ... دین و جامعه ۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ حجاب مردان!.. احمد زیدآبادی هر قرائتی از دین چارچوب خاص خود را دارد؛ از جمله قرائت سنتی از دین که عمدتا به نام قرائت فقهی از آن یاد میشود. در حقیقت قرائت فقهی یا سنتی از دین در دهههای اخیر، بیش از آنکه از نقد نوگرایان دینی تضعیف شده باشد، از دستاندازی نوعی قرائت بنیادگرایانه به چارچوبهای آن، آسیب دیده است. در قرائت فقهی از دین، حدودی از حجاب برای زنان تعریف شده است و البته «زنان بازایستاده از زه» (قواعد) نیز بنا به جواز «یضعن ثیابهن» (برگرفتن پوشش) مورد استتثاء قرار گرفتهاند. با این همه، در قرائت فقهی از دین هرگز چیزی به نام «حجاب مردان» مورد مناقشه نبوده است. تا آنجا که من میدانم، طبق احکام فقهی، مردان موظف به پوشش «عورتین» خویشاند و حکمی بیش از این برای آنان مقرر نشده است. این در حالی است که طی سالهای اخیر، برخی افراد از موضع سخنگوی شریعت، مدعی حجاب برای مردان هم شدهاند تا آنجا که پوشیدن لباس آستین کوتاه را هم برنمیتابند!. این در حالی است که طبق نوشتۀ سیرهها، پیامبر اسلام شخصا لباس زرد آستین کوتاه میپوشیده و آستینهای بلند که نشانۀ اشرافیت به شمار میرفته، مورد نکوهش او بوده است. البته من بر این باو ... ‹ 6 7 8 9 10 11 12 ›
دین و جامعه ۱۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ️جامعه ایران به کدام گروه نیازمندتر است: نواندیشان دینی یا دینداران معنویتاندیش ️ عباسعلی منصوری. دین و دینداری در جامعه کنونی ایران در وضعیت عجیب و متناقض نمایی است. از یک طرف آمارها و مشاهدات نشان از کم رنگ شدن التزام مردم به مناسک و آداب دینی دارد و دینداری در ظاهر و رفتار و کلام انسان ایرانی به تدریج نقش کم رنگتری پیدا میکند و میزان نفوذ نهادهای دینی رو به کاهش است …از طرف دیگر فکر دینی و دینداری همچنان جایگاه مهمی در سپهر اندیشه انسان ایرانی دارد و فرهنگ عمومی و اخلاق فردی و اجتماعی مردم تاثیرات خودآگاه و ناخودآگاه فراوانی از دین میگیرد. به بیان بهتر میتوان مدعی شدکه لباس زیرین جامعه ایران همچنان دین است و به راحتی نمیتوان این ادعا که ایران همچنان یک جامعه دینی است را نفی نمود. زیرا حداقل در بخش اعتقادات و باورها، اکثریت جمیعت ایران معتقد به معنادار بودن زندگی، خدا، غیب، ماوراء، معاد و … هستند. این امر در میان جوانان و لایههای به ظاهر سکولار هم صادق است …لذا از یک طرف دین و دینداری جامعه ایران در وضعیتی است که بخاطر نفوذ و گستره آن نمیتوان نسبت به آن بی تفات بود یا آن را عنصری کم اهمیت جلوه داد. و از طرف دیگر مشکلات دینداری (چه در مقام نظر و چه در مقام ...
دین و جامعه ۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ دین در رهگذر تغییرات اجتماعی.. ️ جلسهی دوم در این جلسه به برخی از ویژگیها و مشخصات تغییرات اجتماعی پرداخته شد. تغییراتی که سبب میشود جهان امروز را از جهان دیروز به نحو معناداری متفاوت کند. ربط و نسبت میان تغییرات اجتماعی و تغییراتی که در نحوه و شیوهی دینداریها وجود دارد نیز مورد توجه قرار گرفت و در آخر، به تحولات دینداری در چند دههی اخیر و صورتهای جدید این گونه از دینداری نیز اشارتی شد …. ️ فایل صوتی جلسهی اول: فایل صوتی جلسهی دوم: ...
دین و جامعه ۱۵:۴۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ تصویر آیین و مناسک در حیات شهری.. ️ حسین فتحی اکبری یکی از ویژگی شهر این است که تنوع در مناسک و آیینهای دینی ایجاد میکند و این تنوع در میدانهای تولید فرهنگ به اشکال مختلف در شهر متکثر میشوند. به عبارتی شهرها امکان تکثر فرمها – صورت بندیها – و سبکهای دین داری را برای مردم فراهم میکنند. به نوعی ما با تنوع دین – پیچیده شدن الهیات دین – و ظریف سازی عقاید و آیینهای دینی در شهرها مواجه هستیم؛ در واقع کمتر در شهر آن نوع سادگی دین داری در روستا را شهود میکنیم … منشاء جوامع انسانی منشاء دینی است، ما هیچ جامعهی نداریم که دینی نباشد، در واقع شکل تجربه دینی در شهرهای ما متفاوت است ولی یک تجربه دینی است که این تجربه دینی، یک تجربه جهان پدیداری است. این تجربه دینی کاملا میتواند برای افراد مختلف در شرایط مختلف اگر امکانش را داشته باشند محسوس باشد، مثل مسجد که اگر مسجد باشد محیطی روحانی است که حالت آرامش و پیوند با خدا را برای فرد نزدیک میکند …شهرها نیاز به مناسک دارند و هیچ شهری الآن در ایران نیست که شما در آن مناسکی نداشته باشی که به شیوههای مختلف و اعتقادات مختلف انجام میشود. شهر بدون مناسک در ایران نداریم چون شهر بدون مناسک یعنی ...
دین و جامعه ۱۵:۴۱ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ الهیات تعزیت ️الاهیات تعزیت، مجموعه بحثهای الاهیاتیای را دربرمیگیرد که به ارتباط سوگواریهای دینی با خداوند میپردازد. ارتباط سوگواری با خداوند، چگونگی رابطه علم، قدرت و اراده الاهی با مصیبت و رنج، نسبت اندوه با اسماء و صفات الاهی، نسبت فدیه با خداوند و با گناه مؤمنان و تأثیر تعزیت دینی در رفتارهای اجتماعی دیندارانه، از مهمترین موضوعات الاهیات تعزیت است. در این پرونده که به مناسبت ایام سوگواری امام حسین علیهالسلام تهیه شده، به برخی از این مضامین پرداختهایم … پیشدرآمدی به «الاهیات تعزیت». یاسر میردامادی. ️هدف نهایی این نوشتار، گشودن، و یا باز نگاه داشتن، باب تأمل سنجشگرانهی الاهیاتی دربارهی سوگواری است. مضامین «الاهیات تعزیت» در اسلام و مسیحیت. نعیمه پورمحمدی. ️این نوشتار با آگاهی از اختلاف بنیادین شهادت امام حسین (ع) و صلیب مسیح (ع) به دنبال آن نیست که نشان دهد «هویت این دو رخداد» با هم مشترک هستند، بلکه از «رویکرد دینداران به این دو رخداد» سخن میگوید. بر رابطه مؤمن سوگوار با خداوند. ...
دین و جامعه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ️وقتی رضاخان، حارث تعزیه را به خاطر زدن طفلان مسلم کتک زد! زنها هم شروع به تشویقش کردند عین السلطنه در شرح عزاداری جلوی شمس العماره نوشته است: جلوى شمس العماره در میدان سه تخت چوبى روى هم روى هم گذاشته بودند. گفتند دست آخر دسته چاله میدان مىآید خیمه آتش مىزنند و اموال غارت مىکنند (شبیه عاشوراى ۶۱). دسته جات طهران دراین بین- چندین سال که من نبودم- تغییرات کرده. اولا از محلى و گذرى به صنفى مبدل شده، هریک از اصناف دستهاى حرکت مىکنند، با همان قباهاى مشکى و سینه باز، جز مال چاله میدان که محلى حرکت مىکند. ثانیا آن اسبها، یدکها، کتلها، طبق هاى چراغ، نعشها، ضریحها تخفیف کلى یافته، بلکه متروک شده. در حقیقت تجملات کم و بر سوگوارى اضافه شده …️آمدن سردار سپه. در این بین درشکه وزیر جنگ رسید. سر درشکه باز [بود] و پاى خود را روى پا انداخته، قبضه و ته شمشیر را هم با دو دست روى پاى خود گرفته [بود]. رسید به میدان پیاده شد. ...
دین و جامعه ۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ متن کامل «دریغها» - علی شریعتی Darigh ha_0002.pdf (1 MB) دانلود و مشاهده در تلگرام
دین و جامعه ۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ «دریغها».. پسرم، نمیخواهم برایت سخنرانی کنم، نه قصدش را دارم و نه حالش را. (…) زندگی را در فرهنگ اروپایی هشتاد سال معدل میگرفتند و چهل سال را نیمه راه زندگی مینامیدند. (…) بر این اساس من به نیمهی راه زندگانی خویش رسیدهام اما من نه در فرهنگ غربی که در شرق زندگی میکنم. معدل عمر ما خود چهل سال نیست و اگر عمر امثال مرا ملاک بگیری که اساس بر جوانمرگی است.. به هر حال من احساس میکنم که دیوارها از پیرامون من دمبهدم، لحظه به لحظه به من نزدیکتر میشوند. اندک اندک احساس میکنم که با پوست تن من مماس شدهاند، حتی گاه احساس میکنم که بر روی سینهام فشار میآورند. در پشت هر دیوار کمینی، از هر سایهای خطری و از هر گوشهای توطئهای. این است فضایی که در آن تنفس میکنم. (…). اما بیشک هر احساسی و هر روحی و هر موجود زندهای، به خصوص در لحظههایی که بیم خطر و فنا میرود و بوی مرگ را استشمام میکند، دو گونه احساس و دو گونه خاطره در جانش قوت بیشتر میدهد و فضای یادش را سرشار میکند: یکی «دریغها» و یکی «آرزوها». ...
دین و جامعه ۰۰:۵۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ محرم فرصتی برای درک حسینی یا یزیدی بودن ما!.. دکتر امانالله تمندهرو/بلوچستان محرم، آغاز سال جدید هجری و طلیعهی ماهی است که تاریخ ظلمی را که در این ماه بر خاندان پیامبر اسلام رفت فراموش نخواهد کرد. از قضای روزگار هم ظالمان و هم مظلومان از جامعهی مسلمانان بوده و هر دو گروه نیز خود را بر حق میدانستند و مسلمان واقعی. اما تاریخ بر مظلومیت و حقانیت امام حسین رضیاللهعنه گواهی میدهد. درسی که از محرم و مبارزهی خاندان پیامبر صلیاللهعلیه وسلم با کجروی و بدعت در دین، با اشرافی کردن حکومت اسلامی، با انحراف و ثروتاندوزی از طریق حکومت و سیاست میگیریم این است که از ظلم و ظالم حمایت نکنیم، به خاطر مطامع دنیا و چند صباح زندگی و رسیدن به مقام و مکنت تن به ذلت ندهیم. ظلمی که به امام حسین شد، تشنه و مظلومانه کشتهشدن او نبود چراکه هر صاحب قدرتی که جلال و جبروت و نیروی نظامی فراوان دارد و گروهی اندک و فاقد قدرت را بکشد قطعا بر آن گروه ظلم روا داشته، چه او را تشنه بکشد، چه سیراب. تنهایی امام حسین، فهمیدهنشدنش، نگه نداشتن حرمت فرزندان جدش و دیدن مسلمانان در صف ظالمان و دنیاپرستان بسی سنگینتر و ظالمانهتر از تشنه شهید شدنش است. دنیای امروز ما نیز پر است از ظالمان و یزیدیا ...
دین و جامعه ۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ️یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد!.. یادداشت تحلیلی_ انتقادی/ رسول جعفریان: این روزها، هر کسی با استناد به جملهای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه میکند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است؛ اما صرف نظر از آن، هیچگاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارشهای تاریخی برای استفاده در گزارههای حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند.. در دوره اخیر، درباره امربهمعروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشتهای زیادی میشود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده و به عکس درباره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کردهاند …دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشتهای سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟. ...
دین و جامعه ۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ️حوزه «جامعه شناسی ادیان» یکی از بزرگان خویش را از دست داد. سید جواد میری برای مطالعه بیشتر درباره پروفسور روف به مقاله ذیل مراجعه کنید: …. کانال نویسنده.
دین و جامعه ۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ️نقش شورای فقهی بانک مرکزی تشریفاتی است حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی، مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات:. مراجع عظام تقلید هشدارهای جدی در خصوص فعالیتهای بانکی دادند که کمتر نظیر داشته است و طرح بانکداری جدید اشکالات مورد استناد مراجع عظام تقلید را برطرف نمیکند، این طرح اگر تصویب شود تا سالها نمیتوان آن را تغییر داد …انتخاب فقهای شورای فقهی بانک مرکزی باید توسط حوزه علمیه باشد، نه این که انتخاب فقها توسط رئیس بانک مرکزی صورت بگیرد، ساز و کاری برای برخورد با عدم اجرای مصوبات این شورا توسط بانک مرکزی وجود ندارد، شورا تاکنون نقش تشریفاتی داشته است …بانک مرکزی موظف است که با همکاری حوزه در یک مدت مشخص مدل بانکداری اسلامی مبنی بر احکام و شرایط اقتصادی کشور را طراحی کند که اقتصاد مقاومتی در آن در نظر گرفته شده باشد …شورای فقهی بانک مرکزی اختیارات لازم را ندارد تا پایبندی سیستم بانکی به شرع را تضمین کند، نهاد دین کمترین نقش را در مرحله اجرایی سیستم بانکی دارد، در حالی که انتظار مردم از نظام دینی فراتر از این است …منبع: شبکه اجتهاد. ...
دین و جامعه ۱۸:۰۷ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ نقد به فقها و نیاز به تغییر قوانین زیست جنسی و جنسیتی!.. ️یاسر عرب دکتر صدیقه وسمقی را میتوان نظریه پردازی شهرآشوب قلمداد کرد. هر چند او خود معتقد است «هر شهرآشوبی به نیت شهرآشوبی، شهرآشوبی نمیکند!» اما در این سخن معانی بسیاری نهفته. از جمله اینکه تلاش برای تغییر گروه مرجع در ثبت و مهر قوانین تلاشی هزار و اندی ساله است و در این میان همچنان فقه میان دار و سایر خوانشها در حاشیه بودهاند. (چه حلاجها رفته بر دارها). شاعر، ادیب، ژورنالیست، نقاش، محقق، استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزهی دین، زندانی سیاسی، و … قطار کردن این صفات تنها بخشی از شخصیت این بانوی مسلمان و فرهیخته را بازنمایی میکند. او رهرو راهی است که امروزه ما حدود و ثغور اش را تحت عنوان روشنفکری دینی میشناسیم. و از این رو اگر نقدی بر تن دستگاه فقاهت دارد نه از پشت دیوار دین بلکه از دیسکورس و خاستگاهی درون دینی بیان میشود …دکتر وسمقی دو ارائه را در این فصل از مجموعه خرد جنسی به خود اختصاص داده است و شروع مباحث ایشان با اشاره به کتاب «بازخوانی شریعت» و با نقد دستگاه فقاهت و تکیه بر جدایی حوزهی قوانین از حوزهی دین است. (این کتاب در ایران اجازهی انتشار پیدا نکرده است) ایشان سخنان شنیدنی بسیار د ...
دین و جامعه ۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ «طب اسلامی» از روایات قابل استحصال نیست حجتالاسلام والمسلمین یوسف غضبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:. تعداد اندکی روایت مستند قابل اعتنا در مورد طب داریم؛ در تحقیقی که صورت گرفته از دوازده هزار روایت طبی تنها ۹۰۰ روایت سند دارد و بقیه بیسند است. از این ۹۰۰ روایت هم کمتر از ۱۰۰ روایت سند معتبر و قابل استفاده دارند و این روایات نیز بهطور عمده مربوط به خواص خوراکیها، پیشگیری و بهداشتاند و در مورد درمان بسیار اندکاند و این میزان روایت برای تولید یک علم به نام طب اسلامی بسنده نمیکند …طب، در حد کلی و مبنایی است و نمیتواند طبی جدای از سایر طبها به نام طب اسلامی را ایجاد کرد …ادامه گفتگو ...
دین و جامعه ۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ️انا لله و انا الیه راجعون️ پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت …کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.. کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانوادهای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود …وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر میزیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت.. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به درآمد.. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلامشناسی به تحصیل پرداخت و آنجا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد …او تحت راهنماییهای احمد حمپاته – عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه – بود که به درآمد و نام خود را به ...
دین و جامعه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ️ معرفی کتاب عاشورا، بیتردید، یکی از بنیادهای فرهنگ شیعی است و شرکت در مراسم و مناسک عاشورایی، جزیی مهم از سبک زندگی شیعیان. تنوع و تکثر این مراسم و مناسک، خصوصا در دورهی معاصر، سبب شده است هرکدام ما از عاشورا تجربهای متفاوت داشته باشیم؛ عاشورایی شخصی. محور کتابهای مجموعهی کآشوب، روایت همین عاشوراهای شخصی است. روایت روضههایی که زندگی میکنیم. پس از «کآشوب» و «رستخیز»، حالا سومین جلد این مجموعه با نام «زان تشنگان» منتشر شده است. در این سه کتاب، جمعا ۷۱ روایت مستند از تجربهی ۷۱ نفر در مواجهه با مفهوم عاشورا و محرم و حضور در مجلس روضه آمده است …. زانتشنگان. دبیر مجموعه: نفیسه مرشدزاده. نشر اطراف.۱۳۹۸. ...
دین و جامعه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ️نوآوریهای فقهی آیتالله وحید/ آیتالله وحید بسیار کوشش میکند زن و مرد را مساوی جلوه دهد/ زن در نگاه ایشان میتواند وزیر، رئیس سید مجید بنی هاشمی از شاگردان آیت الله وحید خراسانی در گفتگو با شفقنا:. ایشان نوآوریهای بسیاری دارند، اما من به یک نمونه اشاره میکنم. امروز در جهان داستان تغذیه یک رکن است، تجارتهای مهم، بحث حلیت و حرمت و صادرات و واردات گوشت و مرغ و مباحثی که در این زمینه باید خوراک جامعه انسانی به ویژه اسلامی را تأمین کنند، کارخانه داران و دامداران و تجار و حتی دولتها، وقتی پای نظرات فنی ایشان مینشینند میبینیم که این نظرات درست است چرا که ظاهر فقهی و مستندات دینی از آیات و روایات دارد. اگر بخواهید از یک منظر دیگر نظرات را بیاورید مانند نظرات روانشناسان میبینید که از این منظر نیز دریای مطلب در نظرات ایشان وجود دارد …آیت الله وحید خراسانی در مباحث قضایی، چه حقوق متهم و حقوق زندانی و مجرم و حقوق مباحث عدالت اجتماعی، زندان زدایی یا بحث حدود و کیفر و جزا نیز نظرات مهمی دارند. نگاهها و عملکردها در دستگاههای مختلف جهان اسلام به خصوص جهان تشیع نشان میدهد که تا چه میزان از نظر مبانی فقهی احترام و حقوق یک زندانی مجرم اهمیت دارد. نمیتوانید به مجرم حتی مجرمی که محکوم به قصاص است، توهین کنید و آبروی او ...
دین و جامعه ۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ چالشهای نوین دینداری در جهان اسلام: تخطی از هنجارهای «رسمی» در اجتماعات دینی. پیوستها: …پیوست ۱: گزارشی از جنجال نماز عید قربان امسال در مصر و موضع دارالإفتا. ۲: . گزارشی از فعالیت داعین عبدالله امامجماعت همجنسگرای واشنگتن. ۳:. گزارشی از مسجد زنانه در کپنهاک. ۴:. گزارشی از مسجد همجنسگرایان در فرانسه. ۵:. گزارشی از مسجد فمینیستی در برلین. ...
دین و جامعه ۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ چالشهای نوین دینداری در جهان اسلام: تخطی از هنجارهای «رسمی» در اجتماعات دینی (به بهانهی جنجال نماز عید قربان در مصر) …️ محسن حسام مظاهری … [قسمت ۱ از ۲] …امسال نیز برگزاری نماز عید قربان (عید الاضحی) در مصر با حواشی و جنجالهایی همراه بود. جنجال نخست را یک دختر جوان آفرید. او فیلمی از خود در شبکههای اجتماعی منتشر کرد که در آن، پشت به جمعیت نمازگزار عید، درحال خواندن آواز است. این فیلم واکنش منفی برخی کاربران مذهبی را به دنبال داشته که معتقدند این دختر با ارتکاب یک عمل حرام (غنا) حرمت نماز عید را زیرپا گذاشته.. اما حاشیه و جنجال اصلی، بر سر اقامهی این نماز بهصورت مختلط در برخی نقاط ازجمله مسجد مصطفی محمود (استان جیزه در مرکز مصر) رخ داد. این اقدام، با واکنش منفی وزارت اوقاف و دارالإفتاء الازهر مواجه شده است. دکتر شوق علام رییس دار الإفتای مصر در اظهارنظری صریح اختلاط زن و مرد را موجب بطلان نماز و سرپیچی از سنت رسولالله دانسته و آن را به فهم غلط نمازگزاران از آموزههای دینی نسبت داده است.. اما نکتهی جالب اینست که اختلاط امسال برای نخستینبار نبوده و سال گذشته نیز در مسجد مذکور نماز به صورت مختلط برگزار شده بود. آن سال نیز مقامات مذهبی رسمی مصر رسما واکنش ...
دین و جامعه ۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ اوایل انقلاب از این خرافهها نبود.. محمد مجتهد شبستری ما مسلمانان در بحران هستیم و باید تجدید هویت و تجدید حیات کنیم وگرنه در زیر خروارها حوادث این جهان متلاطم دفن خواهیم شد! اینکه بنشینند و مرتبا بنویسند طهارت چیه؟ نجاست چیه اینها چه مشکلی را از زندگی مسلمانان امروز حل میکند. ". تفسیرهای جدید از اسلام در دهههای گذشته منحصر به آن مثالها که آوردم نیست. امروز کارهای «داعش» هم از همین تفسیرهای جدید است. او هم دارد از اسلام تفسیر میکند، منتهی یک تفسیر بسیار خشن و وحشتناک. کسی نمیتواند به لحاظ دین شناسی بگوید داعش ربطی به اسلام ندارد. از لحاظ دین شناسی اینها هم یک عده آدم هایی هستند که میخواهند اسلام را این طوری پیاده کنند که میبینید. ...
دین و جامعه ۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ حجاب مردان!.. احمد زیدآبادی هر قرائتی از دین چارچوب خاص خود را دارد؛ از جمله قرائت سنتی از دین که عمدتا به نام قرائت فقهی از آن یاد میشود. در حقیقت قرائت فقهی یا سنتی از دین در دهههای اخیر، بیش از آنکه از نقد نوگرایان دینی تضعیف شده باشد، از دستاندازی نوعی قرائت بنیادگرایانه به چارچوبهای آن، آسیب دیده است. در قرائت فقهی از دین، حدودی از حجاب برای زنان تعریف شده است و البته «زنان بازایستاده از زه» (قواعد) نیز بنا به جواز «یضعن ثیابهن» (برگرفتن پوشش) مورد استتثاء قرار گرفتهاند. با این همه، در قرائت فقهی از دین هرگز چیزی به نام «حجاب مردان» مورد مناقشه نبوده است. تا آنجا که من میدانم، طبق احکام فقهی، مردان موظف به پوشش «عورتین» خویشاند و حکمی بیش از این برای آنان مقرر نشده است. این در حالی است که طی سالهای اخیر، برخی افراد از موضع سخنگوی شریعت، مدعی حجاب برای مردان هم شدهاند تا آنجا که پوشیدن لباس آستین کوتاه را هم برنمیتابند!. این در حالی است که طبق نوشتۀ سیرهها، پیامبر اسلام شخصا لباس زرد آستین کوتاه میپوشیده و آستینهای بلند که نشانۀ اشرافیت به شمار میرفته، مورد نکوهش او بوده است. البته من بر این باو ...