مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشتهای تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal
🔻منطق توسعه و بازسازی در عتبات؛ سود اقتصادی یا رفع نیاز زائر 🔻
🔻منطق توسعه و بازسازی در عتبات؛ سود اقتصادی یا رفع نیاز زائر 🔻
بخش دوم مناظرهی مهدی سلیمانیه و راضیه شیخرضایی (پژوهشگران جامعهشناسی تشیع) با علیرضا رادان و میلاد جوادی (مسئولان فرهنگی ستاد بازسازی عتبات) در موضوع «چرایی بازسازی عتبات عالیات، فرصتها و تهدیدها»
برشی از متن:
ایکنا: بخش سوم سخنان آقای سلیمانیه به راهکارها اختصاص داشت که اکنون برای جمعبندی درخواست دارم به بیان آن بپردازند. البته خوب است پیش از بیان راهکارها، باتوجه به مطالعات اجتماعی ایشان در تشیع، به این پرسش هم پاسخ گویند: آیا ایده جناب آقای مظاهری در زمینه آئینهای عزاداری که معتقدند تغییرات عزاداری حاصل تغییرات اجتماعی است، مؤید این مطلب نیست که تغییر و تحولات ایجادشده در عتبات و حول آن مکانها، خوب یا بد، حاصل نیازهای جدید جامعه است؟
سلیمانیه: بحثهای امشب ما، از جهتی با بحث آقای مظاهری ارتباط مییابد. در بحث آقای مظاهری، از منطق اجتماعی دفاع میشود و میگوید مداخله نداشته باشیم، حداقل اینکه مداخله حداکثری نداشته باشیم!، چراکه مداخلات در زمینه اصلاح آئینهای عزاداری، شاید ظاهر قضیه را کمی بهبود ببخشد اما در اصل مسئله بهبودی ایجاد نمیکند زیرا عمده ماجرا در جایی اتفاق میافتد که رؤیتپذیر نیست. مثل بحث حجاب؛ گشت ارشاد سعی میکند در خیابان با پوششهای متفاوت از پوشش مد نظرش مبارزه کند، اما تغییرات دیگر اجتماعی دیگری را که بر انتخاب نوع پوشش تأثیرگذار است، میخواهد چه کار کند؟ در زمینه تحلیل بازسازی عتبات هم اتفاقاً بحث آقای مظاهری در زمینه آئینهای عزاداری، کارساز است. این مداخلاتی که در زمینه بازسازی اتفاق میافتد، بروکراتیک، فرمایشی و ازبالاست، حرف ما هم همین است که این مداخلات از منطق اجتماعی تبعیت نمیکند. منطق کار در اعتاب، منطق «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» است، یعنی کفشهایت را دربیاور، اینجا جای مقدسی است. این منطق با مگامالساختنها و پروژههای پیچیده همخوانی ندارد. در مداخلات شهری و به خصوص در این فضاهایی که میراث فرهنگی و اعتقادی بخشهای گستردهای از جامعه هستند، باید کفشهای تفکر صرفاً مهندسی و صرفاً اقتصادی و صرفاً تبلیغی را درآورد و به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و نرم و زیسته این مداخلات در بافت توجه جدی کرد. البته من در زمینه آئینهای عزاداری با ایده آقای مظاهری در عین اشتراکات، اختلاف نظرهایی هم دارم اما از این وجهی که عرض کردم، بحث نوع رویکرد غیراجتماعی و از بالا و فرمایشی و سیاسی و اقتصادی بازسازی عتبات با ایده ایشان همخوانی دارد.
متن کامل:
http://iqna.ir/00Fs9k
🔰منبع: دین | فرهنگ | جامعه - محسن حسام مظاهری
@religionandsociety