پرسش سوم.. باسلام وعرض خسته نباشید خدمت دکتر سروش دباغ

پرسش سوم

باسلام وعرض خسته نباشید خدمت دکتر سروش دباغ

پرسش بنده اینست که با توجه به رویای رسول آن "قل هایی" که خطاب به پیامبر آمده است چه می شود؟ چه کسی به پیامبر می گوید قل(بگو) مگر پیامبر فقط ناظر نبود مگر دکتر سروش نگفتن که پیامبر مخاطب نیست وصرفا نشنیده بلکه دیده؟
آیا پیامبر فقط دیده؟یا هم دیده وهم شنیده؟
ایا پیامبر هم میشنده وهم می دیده؟حرف های ملائک ودوزخیان وبهشتیان ومجادله ومحاورت آن ها رو می شنده یا مثلا کسی مانند جبراییل در حال اینکه پیامبر می دیده به او چیزی می گفته ویا چیزی تعریف می کرده یا خبری می داده و...خدا خطاب گونه به پیامبر مثلا می گوید بگو کسانی که مطیع من و مطیع تو(رسولم ) هستن در امان اند.
این چه؟آیا پیامبر این رو شنیده ومورد خطاب واقع شده ویا نه این را دیده وهمان مانند دیالوگ گفته وبه طوری که حتی مورد خطاب خطیب واقع نشده؟!
باتشکر.

پرسش چهارم

با عرض ادب و احترام؛

یک سوالی داشتم آقای دکتر در قرآن در آیه 50 سوره احزاب و 5 سوره تحریم ، مسائلی نوشته شده راجع به پیامبر که میتواند با هر زنی که دلش خواست باشد و فقط او از این لحاظ متمایز از سایر مومنان است ، طوری که اگر وارد خانه ای شد میتواند با همسر یا کنیز صاحب خانه هم همبستر شود.
خیلی برای من عجیب است ، ابتدائا خداوند به این مسائل برای محمد چه کاری داشته؟ و این مسائل چه مشکلاتی از بشر حل میکند؟ دوما این چه آیاتی است مگر می شود کسی به خود چنین اجازه ای دهد.
و این موضوع در رویای به چه صورت قرار می گیرد؟

پرسش پنجم

با سلام خدمت استاد بزگوار

دكتر سروش براي تشريح و توضيح تئوري روياي رسولانه آن اياتي كه حالت تصويري دارند و اكثرا مربوط به قيامت هستند را مورد بررسي قرار ميدهند ، حال انكه بسياري از ايات صريح و ساده هستند و به نظر نمي ايد كه بتوان انها را خوابگزاري كرد و خود قران هم مي گويد كه قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏ ايم، پس آيا پندگيرنده‏ اى هست؟ ولي مطمئنا همه خوابگزاري بلد نيستند و كار ساده اي نيست . يكي از دلايل جهت اثبات تئوري تناقضات علمي قرآن است كه اگر اينگونه تناقضات را بپذيريم پس ممكن است اشتباهاتي ديگر در جاهاي ديگر قرآن از طرف پيامبر رخ داده باشد و اگر مشكل با خوابگزاري حل ميشود چرا با همان روش متداول يعني تاويل حل نمي شود؟