School of Aufklärung غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13 School of Aufklärung ۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ◾️ در سبب نظم شعر و حکایت 🌿🔺یک روز در مجالس «فیه ما فیه» مولانا تصریح که اقدام او بر نظم شعر و نقل حکایت جز به خاطر یاران نیست و در این زمینه حال خود را به حال آنکس مانده میافت که به خاطر مهمان شکنبه (سیرابی) میپزد و ازینکه برای خاطر میهمان دست درون شکنبه فرو میکند و دست و انگشت خود را بدان پلیدیها که درون شکنبهها است بیالاید روی در هم نمیکشد و هیچ احساس نفرت نمیکند، وی نیز اشتغال به شعر و حکایت را مستلزم این سختی و خواری میدید و به خاطر عزیزان آن را بر خود آسان میدید. اینکه از قافیه اندیشی اظهار ملال میکرد، اینکه نفس شعر را «خار دیوار رزان» و در واقع مانع نیل به سرچشمه فیض و سکر روحانی میخواند و اینکه قافیه را در ردیف مغلطه به دست سیلاب میسپرد و از مفتعلن مفتعلن که او را در اوزان سنتی محدود میدارد مینالید و مخصوصا اینکه از حیث تعداد ابیات غزلها و حتی تعداد ابیات غزلها و حتی احیانا از لحاظ آهنگ اوزان پایبندی زیادی به سنتهای رایج در شعر قدما نشان نمیدهد معلوم میدارد که در اشتغال به شاعری آزاد و مختار نیست، مجبور و مضطر است، در احوالی که او تحت تاثیر آن شعر میگوید و از ناچاری تسلیم به قید وزن و قافیه هم میشود ح ... School of Aufklärung ۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 🎙. ◾️شرح فیه ما فیه «جلسه دوم». 👤 Audio file ( 1:46:08, 98.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ◾️. 🔺سلسله درسگفتار شرح فیه ما فیه مولانا.. «جلسه دوم» 📗 توضیح واژه خارخار. 📗 شرح تعبیر دلآرام. 📗 تتمه حمله مغولان و تاتاران. 📗 چرایی عدم تفطن مولانا به مسئله شرور در عالم و مقایسه با حافظ و خیام. 📗 نکات نغز قبض و بسط و گشودگی و بسط ضمیر و روح در مثنوی و فیه ما فیه. 🌿ای حیات عاشقان در مردگی. 🌿دل نیابی جز که در دلبردگی …📚:. 🔺 تصحیح فیه ما فیه توسط جعفر مدرسی صادقی. 🔹ارائه شده توسط؛. ... School of Aufklärung ۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 📗 حکایت دهم؛ مولانای شکر فروش 🌿🔺چون در خدمت عطار آمدی شکر بسیار است اما میبیند که سیم چند آوردی به قدر آن دهد. سیم اینجا همت و اعتقاد است، به قدر همت و اعتقاد سخن فرود آید، سخن بی پایان است اما به قدر طالب فرو میآید. چون آمدی به طلب شکر در جوالت بنگرند چه قدر است به قدر آن دهند کیلویی یا دو. اما اگر قطارهای اشتر و جوالها بسیار آورده باشند فرمایند که کیالان بیاورند. همچنین آدمی بیاید که او را دریاها بس نکند و آدمی باشد که او را قطرهٔ چند بس باشد و زیاده از آن زیانش دارد و این تنها در عالم معنی و علوم و حکمت نیست در همه چیز چنین است. در مالها و زرها و کانها جمله بی حدست اما بر قدر شخص فرود آید زیرا که افزون بر آن نتابد و دیوانه شود، نمیبینی که در فرعون چون ملک و مال افزون ریختند دعوی خدایی کرد.. دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد. به زیر آن درختی رو که او گلهایتر دارد. در این بازار عطاران مرو هر سو چو بیکاران. ... School of Aufklärung ۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 📖 حکایت چهارم: کر و بیمار 🌿🔺 به شخصی ناشنوا خبر دادند همسایهات بیمار شده، او خواست که حق همسایگی ادا کند و به عیادت بیمار برود، ولی پیش خود گفت من با این گوش ناشنوا از سخن آن چه میفهمم، مخصوصا این که این شخص، براثر بیماری توان حرف زدن درستی ندارد اما چارهای نیست باید مراتب ادب را پاس داشت و به عیادت همسایه بیمار رفت؛. او پیش خود چاره اندیشید، به لبهای بیمار نگاه میکنم، سوالاتی از او میکنم همینکه لب بیمار به حرکت در آمد حدس خود را میزنم و مقصودش را درمیابم پس دیگر مشکلی وجود ندارد و درنگ جایز نیست. آن ناشنوا پیش خود، پرسشها و پاسخ هایی را تنظیم کرد بدین گونه؛. به او میگویم حالت چطور است؟. او حتما میگوید: الحمدلله خوبم. من هم میگویم: خدا را شکر. سپس میگویم غذا چه خوردهای. او خواهد گفت شربت یا آش ماش خوردهام. میگویم نوش جانت. ... School of Aufklärung ۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ کتاب.. او در فلسفه به یونانیان پیش از سقراط خصوصا برداشت آنها از مفهوم تنازع (agonis) متمایل است اعتقاد به این که هر فرد تنها از راه منازعه به آنچه موهبت ذاتی اوست، دست خواهد یافت. نیچه به انگیزههای کسی که از منازعه باز میماند و ادعای فداکاری دارد، عمیقا بی اعتماد است. راهنمای او در این مقوله شوپنهاور است. او معتقد است چیزی به نام کمک به دیگری وجود ندارد، بلکه هرکس میخواهد بر دیگری مسلط شود و بر اقتدار خویش بیفزاید در موارد معدودی که قدرتش را به دیگری تفویض کرده، به احساس ویرانی و خشم رسیده است. …📚. 🔹. 🔹 مترجم: سپیده حبیب. ... School of Aufklärung ۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📖🌹☘.. مرو از پی هرچه دل خواهدت. که تمکین تن نور جان کاهدت از علل دور شدن از معنویت، به تعبیر سعدی، تمکین بیش از حد تن و پروراندن آن و در نتیجه از تعالی روح کاستن است. به تعبیر سادهتر، کسانی که جز به پروراندن تن و توجه به جسم نمیپردازند و آن را به روح و امور معنوی ترجیح میدهند، از نور فاصله میگیرند و تاریکی هر دم آنها را فرا میگیرد. این افراد به آنچه نفس میخواهد سریعا پاسخ میدهند و هرگز مهاری بر آن نمیزنند. در حقیقت نفس آنها را در دام خود میگیرد و اسیر نگاه میدارد. آنان فرصتی برای امور معنوی نمییابند و همین به معنای دور شدن از نور هدایت و غرق شدن در تاریکی است. راهکار این است که همواره نفس سرکش را در مهار داشته باشیم و هرگز او را به خود رها نکنیم و نگذاریم که او بر ما سروری کند. جسم و نیازهای او البته که میبایست در حد لازم مورد توجه قرار گیرند اما بیش از آن جز لاغری روح و به سوی تاریکی رفتن نیست. ... School of Aufklärung ۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ☘حکایت ششم: مگوی اندوه خویش با دشمنان.. ◾️با صدای: خسروشکیبایی Khosro Shakibaei (www.VavMusic.com) – Bazargani Hezar Dinar (www.VavMusic.com) ( 01:00, 1.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ◾️باصدای خسرو شکیبایی.. ☘حکایت هفتم: مگوی اندوه خویش با دشمنان 🌿 بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد پسر را گفت نباید که این سخن با کسی در میان نهی. گفت ای پدر فرمان تراست، نگویم ولکن خواهم مرا بر فایده این مطلع گردانی که مصلحت در نهان داشتن چیست؟ گفت تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه. مگوی اندوه خویش با دشمنان. که لا حول گویند شادی کنان. ... School of Aufklärung ۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ◾️برای عمیق بودن نیاز به دشوارگویی نیست 🌿متاسفانه در کشور ما قلنبه سلنبه نویسی، بریده گویی، الفاظ و اصطلاحات خیلی فنی و مغلق به کار بردن، اصطلاحاتی به کار بردن که فقط در حیطه گروهی خاص است؛. این یک هنر به حساب میآید انگار دشوار گویی یک هنر است انگار خوب است مقاله را جوری بنویسیم که فقط صد نفر در کشور میتوانند آن را بفهمند بقیه دیگر از بیرون میبنند.. فیلسوف معروف دایرة المعارف فلسفی شاگرد مستقیم بود. او میگفت؛ من آنچه در محضر برتراند راسل آموختم اکثر یا بیشتر آن را فراموش کردهام و از آن چیزها که به خاطر دارم در خیلی موارد با راسل موافق نیستم ولی راسل کاری کرد که میتوانم بگویم هر چه دارم از راسل دارم و آن این که او به من یاد داد:. «برای عمیق بودن نیاز به دشوار گویی نیست». خود راسل نیز به دلیل عمق کم نظیری که داشت اما هر چه مینوشت به سادهترین صورت ممکن مینوشت …این معنایش این است که آسان نویسی و آسان گویی هنر و فضیلت است نه مفتخر بودن به قلنبه سلنبه نویسی و این که نوشتههای مرا از صد نفر یک نفر فهم نمیکنند …. ... School of Aufklärung ۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ #اهمیت_مطالعه_تاریخ_فلسفه🔹جهان ادیان بسیاری را دیده است آیین بودا ، آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت ، ادیان بسیاری را دیده است آیین بودا، آیین زرتشت، یهودیت، مسیحیت، اسلام و غیره لیکن این امر اثبات نمیکند که مسیحیت دین حق نیست؛ برای اثبات آن، رد کامل دفاعیات مسیحیت ضروری خواهد بود. اما درست همانگونه که این سخن نامعقول و باطل است که گویا وجود اختلاف و تنوع ادیان عملا ادعای هردینی را برای این که دین حق باشد رد میکند، همین طور هم باطل و بی معنی است است که بگوییم که توالی و تعاقب فلسفه عملا حجت است بر این که هیچ فلسفه درستی وجود ندارد و هیچ فلسفه درستی نمیتواند وجود داشته باشد …◾️ماهیت تاریخ فلسفه. 🔺تاریخ فلسفه مسلما گردآوری محض عقاید یا نقل و حکایت مطالب جدا و مجزای فکر که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، نیست. تاریخ فلسفه، اگر فقط به عنوان فهرستی از عقاید گوناگون تلقی شود و همه این عقاید یکسان به عنوان با ارزش یا بی ارزش ملاحظه شود پس بصورت داستانی بی فایده یا اگر ترجیح میدهید پژوهشی عالمانه در میآید. استمرار و ارتباط، عمل و عکس العمل، وضع و وضع مقابل وجود دارد. و هیچ فلسفهای نمیتواند به طور کامل فهمیده شود مگر آنکه در آن و در پرتو ارتباطش با نظامهای دیگر فهمیده شود. چگونه کسی میتوان ... School of Aufklärung ۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ تاریخ فلسفه 🔺اهمیت تاریخ فلسفه از فلسفه جدا نیست و غیر فیلسوف نمیتواند به حقیقت تاریخ فلسفه آگاهی پیدا کند. تاریخ پزشکی از یک پزشک منفک است و یک شخص میتواند بدون اینکه از تاریخ پزشکی آگاهی داشته باشد، با کارهای پزشکی (در صورتی که علم آن را فراگرفته باشد- مبادرت نماید. در مورد بسیاری از علوم دیگر نیز وضع به همین ترتیب است. اما در مورد آنچه به فلسفه مربوط میگردد، وضع به گونهای دیگر است. کسی که با تاریخ فلسفه آشنایی ندارد و از چگونگی تحولات فکر و اندیشه بی خبر است، نمیتواند به عنوان یک فیلسوف مورد توجه قرار گیرد …◾️ارتباط فهم نظام فلسفی با وضع تاریخی هر دوره. 🔺نخستین مطلبی که در مطالعه تاریخ فلسفه اهمیت دارد، فهم نظام فلسفی و ارتباط آن با محیط و وضع تاریخی دوره خود است. آشکار است که ما فقط وقتی میتوانیم حالت ذهنی یک فیلسوف و دلیل وجودی فلسفه او را به قدر کافی دریابیم که:. ابتدا آن را بفهمیم. مثلا ما هنگامی میتوانیم گفتههای ارسطو را کاملا درک کنیم که بدانیم افلاطون چه گفته است و محیط آن زمان چگونه بوده است. ... School of Aufklärung ۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ #کاوش_های_فلسفی◾️فصل دوم_قسمت اول #اهمیت_مطالعه_تاریخ_فلسفه_چیست🌿🔺اولین مواجهه بسیاری از علاقمندان ◾️فصل دوم_قسمت اول …🌿🔺اولین مواجهه بسیاری از علاقمندان به فلسفه از طریق مطالعه تاریخ فلسفه اتفاق افتاده است. تاریخ فلسفه بر خلاف اثار اصلی فیلسوفان و بر خلاف بسیاری از آثار فلسفی غامض و پیچیده، معمولا گزارشی ساده، روان و شیرین از فلسفه یک فیلسوف ارائه میدهد و خواننده با درک دیدگاهها و نظرات مختلف یک فیلسوف احساس نشاط زایدالوصفی را در خود مییابد …🔹 در میان بسیاری از علاقمندان فلسفه کسی که یک دوره کامل تاریخ فلسفه را مرور کرده باشد به ندرت پیدا میشود. پس باز هم باید به کسانی که هنوز در مرحله مطالعه تاریخ فلسفه به جای خود فلسفه یک فیلسوف و آثار فلسفی او باقی ماندهاند دست مریزاد گفت، چرا که این نیز تلاشی در خور و شایسته در مسیر آشنایی با دانش فلسفه و آغازی برای مسیر فلسفه ورزی است.. 🔹آشنایی با پرسشهای گذشتگان و چگونگی پاسخ گویی آنها میتواند قوای محرکه فکری فرد را تحریک کرده و او را به اندیشیدن و فلسفیدن وا دارد. ... School of Aufklärung ۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 📖🌻🌞.. ◾️شادی حقیقی. روح بخش بی بدل! ای لذت علم و عمل!. باقی بهانه است و دغل، کاین علت آمد وآن دوا. 🌿هر علم و آگاهی و عملی که از حقیقت برنخیزد لذت حقیقی نیست، بلکه هوس هرزه سودایی بیش نیست؛ زیرا که جز لذت حقانی، همه لذتها دروغ راست نماست؛. هر آن دلها که بی تو شاد باشد. چو خاشاکی میان باد باشد. چو مرغ خانگی کز اوج پرد. چو شاگردی که بی استاد باشد. 🌿آن کس که به شادی حقیقی وصل شود هرگز به دام غمهای جان فرسا گرفتار نیاید؛. درویشی و آنگه غم؟ ... School of Aufklärung ۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 🎵🍃🌻. 🔺قرائت تک غزل از غزلیات شمس. (قسمت هشتم) Dr. Soroush – 30- هیچ می دانی چه می گوید رباب ( 03:39, 1.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام هیچ میدانی چه میگوید رباب. ز اشک چشم و از جگرهای کباب. 💠 مولانا. 💠دکلمه: عبدالکریم سروش. School of Aufklärung ۱۴:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ از جمله به زنان و دختران زیبا روی و سبز چهره و نمکین کار برد داشته و آزاده گی و طراوت و زیبایی را هم میرساند. 🌴حضرت حافظ، در بیت زیر واژهٔ «سبز» را به همان معنی اصلی اش که با رنگ آسمان شباهت دارد، به کار برده است:. 🌿 مزرع سبز فلک دیدم و، داس مه ء نو. 🌿یادم از کشتهء خویش آمد و، هنگام درو. 🍁🔺 «مزرع سبز فلک» کنایه از آسمان نیلگون است. مناسبت میان رنگ آسمان ورنگ سبز، وماه نو وداس وکشت ودرو کردن که بصورت (لف ونشر) آمدهاند معلوم است. 🌲ویا بیتی ازحضرت مولانا که آسمانرا «چرخ سبز» گفته:. 🌿اینک آن جویی که «چرخ سبز» را گردان کند. 🌿 اینک آن رویی که ماه و زهره را، حیران کند. ... School of Aufklärung ۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ در شعر مولانا، حافظ و فرهنگ فارسی☘.. 🌿🔺واژهها در زبان، سرنوشت عجیبی دارند مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:30, 5.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام زیرا وقتی به آنها معنی داده شود واندیشه در آن جاری گردد، جان پیدا کرده ظاهر وباطن جهان، طبیعت و انسانها را تغییر میدهند. بعنوان مثال زمانی که از واژهٔ عشق سخن میگوییم، هرکسی از آن،. تعبیر ومعنای متفاوتی را مراد معنی میکند. عشق از دیدگاه مجنون:. 🌿گفت لیلی را خلیفه: کاین تویی؟. 🌿کزتو محبنون شد، پریشان وغوی. 🌿از دگر خوبان تو افزون نیستی. 🌿گفت: خامش، چون تو مجنون نیستی (مولوی). ☘عشق از دیدگاه یک فرد کامروا ولذت پرست، جز ارضاء غرایز نفسانی وکسب لذت دیگر معنایی ندارد. ... School of Aufklärung ۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 📖.. 📗مقاله ششم: معنی ولایت.. 🌿 معنی ولایت چه باشد؟ آنکه او را لشکرها و شهرها و سبزه زارها؟ نی.. بلکه ولایت آن باشد که او را ولایت باشد بر نفس خویشتن و بر احوال خویشتن و بر صفات خویشتن و برکلام خویشتن و بر صفات خویشتن و بر کلام خویشتن و سکوت خویشتن و قهر در محل قهر و لطف در محل لطف و چون عارفان جبری آغاز نکند که من عاجزم و او قادرست، نی …. می باید تو قادر باشی بر همهٔ صفات خود؛ و بر سکوت در موضع سکوت و جواب در محل جواب و قهر در محل قهر ولطف در محل لطف و اگر نه صفات او بر وی بلا باشد و عذاب، چو محکوم او نبود حاکم او بود …تا خود را به چیزی ندادی به کلیت، آن چیز صعب و دشوار مینماید؛ چون خود را بکلی به چیزی دادی، دیگر دشواری نماند. باطن من همه یکرنگی است؛ اگر ظاهر شود و مرا ولایتی باشد و حکمی، همه عالم یکرنگ شدی شمشیر نماندی؛ قهرنماندی و این سنت الله نیست که عالم چنین باشد. ... School of Aufklärung ۱۰:۲۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ■ حقیقت انسان به آنچه اظهار میدارد نیست بلکه حقیقت او نهفته در آن چیزی است که از اظهار آن عاجز است …. بنابراین اگر خواستی او را بشناسی. نه به گفته هایش …بلکه به ناگفته هایش گوش کن …. 👤. School of Aufklärung ۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 🔹 تعریف حافظ از انسان.. دوش رفتم به در میکده خواب آلوده خرقهتر دامن و سجاده شراب آلوده. آمد افسوس کنان مغبچه باده فروش. گفت بیدار شو ای رهرو خواب آلوده. 🌿🔺یکی اینکه ما آدمیان همیشه خواب آلودهایم. دوم اینکه همیشه شراب آلودهایم.. ☘همیشه خواب آلودهایم یعنی با چشم نیم باز به عالم نگاه میکنیم. حقایق را در روشنی کامل نمیبینیم. ما به لحاظ معرفت شناسی و اپیستمولوژی همیشه در پردهایم.. 🍃وقتی نخواهد رسید که ما تمام این حجاب ظلمت و جهل را بدریم و حقایق را با چشم باز کامل ببینیم. ... ‹ 1 2 3 4 5 ›
School of Aufklärung ۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ◾️ در سبب نظم شعر و حکایت 🌿🔺یک روز در مجالس «فیه ما فیه» مولانا تصریح که اقدام او بر نظم شعر و نقل حکایت جز به خاطر یاران نیست و در این زمینه حال خود را به حال آنکس مانده میافت که به خاطر مهمان شکنبه (سیرابی) میپزد و ازینکه برای خاطر میهمان دست درون شکنبه فرو میکند و دست و انگشت خود را بدان پلیدیها که درون شکنبهها است بیالاید روی در هم نمیکشد و هیچ احساس نفرت نمیکند، وی نیز اشتغال به شعر و حکایت را مستلزم این سختی و خواری میدید و به خاطر عزیزان آن را بر خود آسان میدید. اینکه از قافیه اندیشی اظهار ملال میکرد، اینکه نفس شعر را «خار دیوار رزان» و در واقع مانع نیل به سرچشمه فیض و سکر روحانی میخواند و اینکه قافیه را در ردیف مغلطه به دست سیلاب میسپرد و از مفتعلن مفتعلن که او را در اوزان سنتی محدود میدارد مینالید و مخصوصا اینکه از حیث تعداد ابیات غزلها و حتی تعداد ابیات غزلها و حتی احیانا از لحاظ آهنگ اوزان پایبندی زیادی به سنتهای رایج در شعر قدما نشان نمیدهد معلوم میدارد که در اشتغال به شاعری آزاد و مختار نیست، مجبور و مضطر است، در احوالی که او تحت تاثیر آن شعر میگوید و از ناچاری تسلیم به قید وزن و قافیه هم میشود ح ...
School of Aufklärung ۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 🎙. ◾️شرح فیه ما فیه «جلسه دوم». 👤 Audio file ( 1:46:08, 98.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ◾️. 🔺سلسله درسگفتار شرح فیه ما فیه مولانا.. «جلسه دوم» 📗 توضیح واژه خارخار. 📗 شرح تعبیر دلآرام. 📗 تتمه حمله مغولان و تاتاران. 📗 چرایی عدم تفطن مولانا به مسئله شرور در عالم و مقایسه با حافظ و خیام. 📗 نکات نغز قبض و بسط و گشودگی و بسط ضمیر و روح در مثنوی و فیه ما فیه. 🌿ای حیات عاشقان در مردگی. 🌿دل نیابی جز که در دلبردگی …📚:. 🔺 تصحیح فیه ما فیه توسط جعفر مدرسی صادقی. 🔹ارائه شده توسط؛. ...
School of Aufklärung ۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 📗 حکایت دهم؛ مولانای شکر فروش 🌿🔺چون در خدمت عطار آمدی شکر بسیار است اما میبیند که سیم چند آوردی به قدر آن دهد. سیم اینجا همت و اعتقاد است، به قدر همت و اعتقاد سخن فرود آید، سخن بی پایان است اما به قدر طالب فرو میآید. چون آمدی به طلب شکر در جوالت بنگرند چه قدر است به قدر آن دهند کیلویی یا دو. اما اگر قطارهای اشتر و جوالها بسیار آورده باشند فرمایند که کیالان بیاورند. همچنین آدمی بیاید که او را دریاها بس نکند و آدمی باشد که او را قطرهٔ چند بس باشد و زیاده از آن زیانش دارد و این تنها در عالم معنی و علوم و حکمت نیست در همه چیز چنین است. در مالها و زرها و کانها جمله بی حدست اما بر قدر شخص فرود آید زیرا که افزون بر آن نتابد و دیوانه شود، نمیبینی که در فرعون چون ملک و مال افزون ریختند دعوی خدایی کرد.. دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد. به زیر آن درختی رو که او گلهایتر دارد. در این بازار عطاران مرو هر سو چو بیکاران. ...
School of Aufklärung ۱۲:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 📖 حکایت چهارم: کر و بیمار 🌿🔺 به شخصی ناشنوا خبر دادند همسایهات بیمار شده، او خواست که حق همسایگی ادا کند و به عیادت بیمار برود، ولی پیش خود گفت من با این گوش ناشنوا از سخن آن چه میفهمم، مخصوصا این که این شخص، براثر بیماری توان حرف زدن درستی ندارد اما چارهای نیست باید مراتب ادب را پاس داشت و به عیادت همسایه بیمار رفت؛. او پیش خود چاره اندیشید، به لبهای بیمار نگاه میکنم، سوالاتی از او میکنم همینکه لب بیمار به حرکت در آمد حدس خود را میزنم و مقصودش را درمیابم پس دیگر مشکلی وجود ندارد و درنگ جایز نیست. آن ناشنوا پیش خود، پرسشها و پاسخ هایی را تنظیم کرد بدین گونه؛. به او میگویم حالت چطور است؟. او حتما میگوید: الحمدلله خوبم. من هم میگویم: خدا را شکر. سپس میگویم غذا چه خوردهای. او خواهد گفت شربت یا آش ماش خوردهام. میگویم نوش جانت. ...
School of Aufklärung ۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ کتاب.. او در فلسفه به یونانیان پیش از سقراط خصوصا برداشت آنها از مفهوم تنازع (agonis) متمایل است اعتقاد به این که هر فرد تنها از راه منازعه به آنچه موهبت ذاتی اوست، دست خواهد یافت. نیچه به انگیزههای کسی که از منازعه باز میماند و ادعای فداکاری دارد، عمیقا بی اعتماد است. راهنمای او در این مقوله شوپنهاور است. او معتقد است چیزی به نام کمک به دیگری وجود ندارد، بلکه هرکس میخواهد بر دیگری مسلط شود و بر اقتدار خویش بیفزاید در موارد معدودی که قدرتش را به دیگری تفویض کرده، به احساس ویرانی و خشم رسیده است. …📚. 🔹. 🔹 مترجم: سپیده حبیب. ...
School of Aufklärung ۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📖🌹☘.. مرو از پی هرچه دل خواهدت. که تمکین تن نور جان کاهدت از علل دور شدن از معنویت، به تعبیر سعدی، تمکین بیش از حد تن و پروراندن آن و در نتیجه از تعالی روح کاستن است. به تعبیر سادهتر، کسانی که جز به پروراندن تن و توجه به جسم نمیپردازند و آن را به روح و امور معنوی ترجیح میدهند، از نور فاصله میگیرند و تاریکی هر دم آنها را فرا میگیرد. این افراد به آنچه نفس میخواهد سریعا پاسخ میدهند و هرگز مهاری بر آن نمیزنند. در حقیقت نفس آنها را در دام خود میگیرد و اسیر نگاه میدارد. آنان فرصتی برای امور معنوی نمییابند و همین به معنای دور شدن از نور هدایت و غرق شدن در تاریکی است. راهکار این است که همواره نفس سرکش را در مهار داشته باشیم و هرگز او را به خود رها نکنیم و نگذاریم که او بر ما سروری کند. جسم و نیازهای او البته که میبایست در حد لازم مورد توجه قرار گیرند اما بیش از آن جز لاغری روح و به سوی تاریکی رفتن نیست. ...
School of Aufklärung ۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ☘حکایت ششم: مگوی اندوه خویش با دشمنان.. ◾️با صدای: خسروشکیبایی Khosro Shakibaei (www.VavMusic.com) – Bazargani Hezar Dinar (www.VavMusic.com) ( 01:00, 1.1 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۹:۴۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ◾️باصدای خسرو شکیبایی.. ☘حکایت هفتم: مگوی اندوه خویش با دشمنان 🌿 بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد پسر را گفت نباید که این سخن با کسی در میان نهی. گفت ای پدر فرمان تراست، نگویم ولکن خواهم مرا بر فایده این مطلع گردانی که مصلحت در نهان داشتن چیست؟ گفت تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه. مگوی اندوه خویش با دشمنان. که لا حول گویند شادی کنان. ...
School of Aufklärung ۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ◾️برای عمیق بودن نیاز به دشوارگویی نیست 🌿متاسفانه در کشور ما قلنبه سلنبه نویسی، بریده گویی، الفاظ و اصطلاحات خیلی فنی و مغلق به کار بردن، اصطلاحاتی به کار بردن که فقط در حیطه گروهی خاص است؛. این یک هنر به حساب میآید انگار دشوار گویی یک هنر است انگار خوب است مقاله را جوری بنویسیم که فقط صد نفر در کشور میتوانند آن را بفهمند بقیه دیگر از بیرون میبنند.. فیلسوف معروف دایرة المعارف فلسفی شاگرد مستقیم بود. او میگفت؛ من آنچه در محضر برتراند راسل آموختم اکثر یا بیشتر آن را فراموش کردهام و از آن چیزها که به خاطر دارم در خیلی موارد با راسل موافق نیستم ولی راسل کاری کرد که میتوانم بگویم هر چه دارم از راسل دارم و آن این که او به من یاد داد:. «برای عمیق بودن نیاز به دشوار گویی نیست». خود راسل نیز به دلیل عمق کم نظیری که داشت اما هر چه مینوشت به سادهترین صورت ممکن مینوشت …این معنایش این است که آسان نویسی و آسان گویی هنر و فضیلت است نه مفتخر بودن به قلنبه سلنبه نویسی و این که نوشتههای مرا از صد نفر یک نفر فهم نمیکنند …. ...
School of Aufklärung ۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ #اهمیت_مطالعه_تاریخ_فلسفه🔹جهان ادیان بسیاری را دیده است آیین بودا ، آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت ، ادیان بسیاری را دیده است آیین بودا، آیین زرتشت، یهودیت، مسیحیت، اسلام و غیره لیکن این امر اثبات نمیکند که مسیحیت دین حق نیست؛ برای اثبات آن، رد کامل دفاعیات مسیحیت ضروری خواهد بود. اما درست همانگونه که این سخن نامعقول و باطل است که گویا وجود اختلاف و تنوع ادیان عملا ادعای هردینی را برای این که دین حق باشد رد میکند، همین طور هم باطل و بی معنی است است که بگوییم که توالی و تعاقب فلسفه عملا حجت است بر این که هیچ فلسفه درستی وجود ندارد و هیچ فلسفه درستی نمیتواند وجود داشته باشد …◾️ماهیت تاریخ فلسفه. 🔺تاریخ فلسفه مسلما گردآوری محض عقاید یا نقل و حکایت مطالب جدا و مجزای فکر که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، نیست. تاریخ فلسفه، اگر فقط به عنوان فهرستی از عقاید گوناگون تلقی شود و همه این عقاید یکسان به عنوان با ارزش یا بی ارزش ملاحظه شود پس بصورت داستانی بی فایده یا اگر ترجیح میدهید پژوهشی عالمانه در میآید. استمرار و ارتباط، عمل و عکس العمل، وضع و وضع مقابل وجود دارد. و هیچ فلسفهای نمیتواند به طور کامل فهمیده شود مگر آنکه در آن و در پرتو ارتباطش با نظامهای دیگر فهمیده شود. چگونه کسی میتوان ...
School of Aufklärung ۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ تاریخ فلسفه 🔺اهمیت تاریخ فلسفه از فلسفه جدا نیست و غیر فیلسوف نمیتواند به حقیقت تاریخ فلسفه آگاهی پیدا کند. تاریخ پزشکی از یک پزشک منفک است و یک شخص میتواند بدون اینکه از تاریخ پزشکی آگاهی داشته باشد، با کارهای پزشکی (در صورتی که علم آن را فراگرفته باشد- مبادرت نماید. در مورد بسیاری از علوم دیگر نیز وضع به همین ترتیب است. اما در مورد آنچه به فلسفه مربوط میگردد، وضع به گونهای دیگر است. کسی که با تاریخ فلسفه آشنایی ندارد و از چگونگی تحولات فکر و اندیشه بی خبر است، نمیتواند به عنوان یک فیلسوف مورد توجه قرار گیرد …◾️ارتباط فهم نظام فلسفی با وضع تاریخی هر دوره. 🔺نخستین مطلبی که در مطالعه تاریخ فلسفه اهمیت دارد، فهم نظام فلسفی و ارتباط آن با محیط و وضع تاریخی دوره خود است. آشکار است که ما فقط وقتی میتوانیم حالت ذهنی یک فیلسوف و دلیل وجودی فلسفه او را به قدر کافی دریابیم که:. ابتدا آن را بفهمیم. مثلا ما هنگامی میتوانیم گفتههای ارسطو را کاملا درک کنیم که بدانیم افلاطون چه گفته است و محیط آن زمان چگونه بوده است. ...
School of Aufklärung ۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ #کاوش_های_فلسفی◾️فصل دوم_قسمت اول #اهمیت_مطالعه_تاریخ_فلسفه_چیست🌿🔺اولین مواجهه بسیاری از علاقمندان ◾️فصل دوم_قسمت اول …🌿🔺اولین مواجهه بسیاری از علاقمندان به فلسفه از طریق مطالعه تاریخ فلسفه اتفاق افتاده است. تاریخ فلسفه بر خلاف اثار اصلی فیلسوفان و بر خلاف بسیاری از آثار فلسفی غامض و پیچیده، معمولا گزارشی ساده، روان و شیرین از فلسفه یک فیلسوف ارائه میدهد و خواننده با درک دیدگاهها و نظرات مختلف یک فیلسوف احساس نشاط زایدالوصفی را در خود مییابد …🔹 در میان بسیاری از علاقمندان فلسفه کسی که یک دوره کامل تاریخ فلسفه را مرور کرده باشد به ندرت پیدا میشود. پس باز هم باید به کسانی که هنوز در مرحله مطالعه تاریخ فلسفه به جای خود فلسفه یک فیلسوف و آثار فلسفی او باقی ماندهاند دست مریزاد گفت، چرا که این نیز تلاشی در خور و شایسته در مسیر آشنایی با دانش فلسفه و آغازی برای مسیر فلسفه ورزی است.. 🔹آشنایی با پرسشهای گذشتگان و چگونگی پاسخ گویی آنها میتواند قوای محرکه فکری فرد را تحریک کرده و او را به اندیشیدن و فلسفیدن وا دارد. ...
School of Aufklärung ۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 📖🌻🌞.. ◾️شادی حقیقی. روح بخش بی بدل! ای لذت علم و عمل!. باقی بهانه است و دغل، کاین علت آمد وآن دوا. 🌿هر علم و آگاهی و عملی که از حقیقت برنخیزد لذت حقیقی نیست، بلکه هوس هرزه سودایی بیش نیست؛ زیرا که جز لذت حقانی، همه لذتها دروغ راست نماست؛. هر آن دلها که بی تو شاد باشد. چو خاشاکی میان باد باشد. چو مرغ خانگی کز اوج پرد. چو شاگردی که بی استاد باشد. 🌿آن کس که به شادی حقیقی وصل شود هرگز به دام غمهای جان فرسا گرفتار نیاید؛. درویشی و آنگه غم؟ ...
School of Aufklärung ۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 🎵🍃🌻. 🔺قرائت تک غزل از غزلیات شمس. (قسمت هشتم) Dr. Soroush – 30- هیچ می دانی چه می گوید رباب ( 03:39, 1.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام هیچ میدانی چه میگوید رباب. ز اشک چشم و از جگرهای کباب. 💠 مولانا. 💠دکلمه: عبدالکریم سروش.
School of Aufklärung ۱۴:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ از جمله به زنان و دختران زیبا روی و سبز چهره و نمکین کار برد داشته و آزاده گی و طراوت و زیبایی را هم میرساند. 🌴حضرت حافظ، در بیت زیر واژهٔ «سبز» را به همان معنی اصلی اش که با رنگ آسمان شباهت دارد، به کار برده است:. 🌿 مزرع سبز فلک دیدم و، داس مه ء نو. 🌿یادم از کشتهء خویش آمد و، هنگام درو. 🍁🔺 «مزرع سبز فلک» کنایه از آسمان نیلگون است. مناسبت میان رنگ آسمان ورنگ سبز، وماه نو وداس وکشت ودرو کردن که بصورت (لف ونشر) آمدهاند معلوم است. 🌲ویا بیتی ازحضرت مولانا که آسمانرا «چرخ سبز» گفته:. 🌿اینک آن جویی که «چرخ سبز» را گردان کند. 🌿 اینک آن رویی که ماه و زهره را، حیران کند. ...
School of Aufklärung ۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ در شعر مولانا، حافظ و فرهنگ فارسی☘.. 🌿🔺واژهها در زبان، سرنوشت عجیبی دارند مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:30, 5.5 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام زیرا وقتی به آنها معنی داده شود واندیشه در آن جاری گردد، جان پیدا کرده ظاهر وباطن جهان، طبیعت و انسانها را تغییر میدهند. بعنوان مثال زمانی که از واژهٔ عشق سخن میگوییم، هرکسی از آن،. تعبیر ومعنای متفاوتی را مراد معنی میکند. عشق از دیدگاه مجنون:. 🌿گفت لیلی را خلیفه: کاین تویی؟. 🌿کزتو محبنون شد، پریشان وغوی. 🌿از دگر خوبان تو افزون نیستی. 🌿گفت: خامش، چون تو مجنون نیستی (مولوی). ☘عشق از دیدگاه یک فرد کامروا ولذت پرست، جز ارضاء غرایز نفسانی وکسب لذت دیگر معنایی ندارد. ...
School of Aufklärung ۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 📖.. 📗مقاله ششم: معنی ولایت.. 🌿 معنی ولایت چه باشد؟ آنکه او را لشکرها و شهرها و سبزه زارها؟ نی.. بلکه ولایت آن باشد که او را ولایت باشد بر نفس خویشتن و بر احوال خویشتن و بر صفات خویشتن و برکلام خویشتن و بر صفات خویشتن و بر کلام خویشتن و سکوت خویشتن و قهر در محل قهر و لطف در محل لطف و چون عارفان جبری آغاز نکند که من عاجزم و او قادرست، نی …. می باید تو قادر باشی بر همهٔ صفات خود؛ و بر سکوت در موضع سکوت و جواب در محل جواب و قهر در محل قهر ولطف در محل لطف و اگر نه صفات او بر وی بلا باشد و عذاب، چو محکوم او نبود حاکم او بود …تا خود را به چیزی ندادی به کلیت، آن چیز صعب و دشوار مینماید؛ چون خود را بکلی به چیزی دادی، دیگر دشواری نماند. باطن من همه یکرنگی است؛ اگر ظاهر شود و مرا ولایتی باشد و حکمی، همه عالم یکرنگ شدی شمشیر نماندی؛ قهرنماندی و این سنت الله نیست که عالم چنین باشد. ...
School of Aufklärung ۱۰:۲۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ■ حقیقت انسان به آنچه اظهار میدارد نیست بلکه حقیقت او نهفته در آن چیزی است که از اظهار آن عاجز است …. بنابراین اگر خواستی او را بشناسی. نه به گفته هایش …بلکه به ناگفته هایش گوش کن …. 👤.
School of Aufklärung ۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 🔹 تعریف حافظ از انسان.. دوش رفتم به در میکده خواب آلوده خرقهتر دامن و سجاده شراب آلوده. آمد افسوس کنان مغبچه باده فروش. گفت بیدار شو ای رهرو خواب آلوده. 🌿🔺یکی اینکه ما آدمیان همیشه خواب آلودهایم. دوم اینکه همیشه شراب آلودهایم.. ☘همیشه خواب آلودهایم یعنی با چشم نیم باز به عالم نگاه میکنیم. حقایق را در روشنی کامل نمیبینیم. ما به لحاظ معرفت شناسی و اپیستمولوژی همیشه در پردهایم.. 🍃وقتی نخواهد رسید که ما تمام این حجاب ظلمت و جهل را بدریم و حقایق را با چشم باز کامل ببینیم. ...