غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13


📗وبینار قانون در ادیان توحیدی.. ♻️شریعت، حکومت اسلامی و حقوق بشر. 👤

این وبینار در هشت جلسه برگزار شده و در ادامه فایل‌های ویدئویی، صوتی و اسلایدهای هرجلسه عرضه خواهد شد.. ⬛️ظهور گروه مسلح داعش به نام «دولت اسلامی» در عراق و سوریه، بار دیگر پرسش را پررنگ کرد. از آغاز سده‌ی بیستم، جریان‌های اسلامی بسیاری در مصر٬ پاکستان٬ ایران و دیگر کشورها خواهان تشکیل حکومت اسلامی‌اند. یکی از مهم‌ترین ارکان اسلامی بودن حکومت آن است که «شریعت» را اجرا کند. اجرای شریعت از سوی دولت، ایده‌ی جدیدی است و در سنت اسلامی سابقه ندارد. خلیفه یا حاکم در عهد قدیم، خلیفه یا حاکم اسلامی بود، بیشتر از آن جهت که حافظ امنیت سرزمین‌های اسلامی یا «دارالاسلام» به شمار می‌رفت …اما مسئله‌ی «اجرای شریعت» فقط به «حکومت‌های اسلامی» مانند جمهوری اسلامی، طالبان و داعش محدود نمی‌شود. شریعت در عربستان سعودی که ظاهرا «حکومت دینی» ندارد، نیز اجرا می‌شود. در قانون‌های اساسی بیشتر کشورهای اسلامی بخش‌های مهمی از شریعت به ویژه در خصوص احوال شخصیه و آزادی‌های فردی و اجتماعی گنجانده شده است. به سخن دیگر، مسئله‌ی شریعت، بحرانی فراگیر برای مسلمانان جهان است …اکنون نام «اجرای شریعت» و «حکومت اسلامی» با ‌_حقوق ...
  • گزارش تخلف

در حوزه علمیه، خدا و پیغمبر اکرم و ائمه اطهار ننشسته‌اند، فقیهان و عالمان و متکلمان نشسته‌اند که خود انسانند و خطا پذیر …و هرچه ای

در یک نهاد علمی، آدم پرسشگر و مساله دار باید محترم‌ترین آدم باشد. نه آدم جزوه نویس که فقط بلد است و هرچه به او گفتند آنها را حفظ کند و بهتر تحویل بدهد. من میدانم که سخنان که میگویم به مذاق بعضی‌ها شیرین نمی‌آید و می‌دانم که مورد مخالفت قرار میگیرد ولی من اینجا این حق تلخ را مشفقانه میگویم و جز اصلاح مقصدی ندارم و جز رضای خدا چیزی را نمی‌طلبم:. چرا حوزه نسبت به اینهمه روایات سست و مجعول، اینهمه قصص خرافی و اینهمه تعبیرات موهن و دین آزار که بر منابر گفته میشود و در کتب آمده است و ثمری جز القا دینداری عوامانه و خرافی ندارد، حساسیت نشان نمیدهد.؟. آفت تفکر منبری خطابی این است که گرایش به سوی بزک کردن دین را دارد. قدم هایی که حوزه باید بردارد این است که:. -باید از آفت نهانکاری و احتیاط کاری در مساله معرفت دینی دور بماند؛. -هیچ سوالی را شبهه نداند؛. -به مصلحت قدرت سخن نگوید و عمل نکند؛. ...
  • گزارش تخلف

🌿تاریخ.۵۳۹-پیش ازمیلاد:. ()

🌿۴۷۶ ق. م؛. 🔺ایجاد قوانین طبیعی (حقوق شهروندی) توسط امپراطور روم. 🌿۱۲۱۵ میلادی؛. 🔺فرمان کبیر انگلیس با منشور بزرگ. 🌿۱۶۸۹ میلادی؛. 🔺اعلامیه حقوق انگلیس (زندگی، آزادی و دارایی را معرفی کرد). 🌿۱۷۷۶ میلادی؛. 🔺اعلامیه استقلال آمریکا؛ (اعطای حقوقی از جمله آزادی خوشبختی معرفی نظریه همه انسانها برابرند). ...
  • گزارش تخلف

؛. ساعت پنج صبح بود. 📽کارگردان: مصطفی هروی

🎞بازیگران: شبنم طلوعی، مامک خادم، فاطمه اختصاری، شاهین مشکین قلم، حامد نیک پی، کامبیز حسینی، شاهین نجفی، حبیب مفتاح بوشهری، مانا نیستانی، بشری دستورنژاد، و افشین ناغونی. با شرکت هنرمندان ایرانی که از طریق شکل هایی از بیان هنری به شیوه‌ای متفاوت و خلاق واکنش خود را در برابر مجازات اعدام به اجرا در می‌آورند. اعدام هایی که غالبا در هنگام سحرگاهان، در ساعت پنج صبح، اوج عدالت حکومت دینی و نحوه برخورد آن با مشکلات اجتماعی وسیاسی را به نمایش میگذارند. صحنه‌های شگرف و نفس گیر این فیلم، با کمترین سخن، شما را به قلب تجربه‌ای دردناک میبرند با حسی از خاطره‌های سیاه، از حافظه بازماندگان، ارتباطی تلخ با عناصر طبیعت همچون خاک و گیاه و آسمان، همراه با ترانه و تلاش برای رسیدن به …. این فیلم بخشی است از کارزار «حق زندگی»، پروژه‌ای که توسط رادیو زمانه با هدف افزایش آگاهی نسبت به در ایران است. ...
  • گزارش تخلف

اعلامیه جهانی حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر را در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب رساند …این اعلامیه دارای ۳۰ ماده است که با زبانی بسیار ساده و روشن بیان شده‌اند. اولین ماده اعلامیه حقوق بشر این دو جمله است: «تمام افراد بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای خرد و وجدان هستند و باید با یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.». مطالب مرتبط:. سیر تاریخی ابداع حقوق بشر, اثر لین هانت. و حقوق بشر، اثر آن الیزابت مایر. bit. ly/۱INRUDy. مبارزه برای حقوق بشر، سخنرانی النور روزولت. ...
  • گزارش تخلف

📍تولد در کدام کشورها حق شهروندی می‌دهد؟

🔹معمولا کشورها برای ارائه شهروندی دو رویکرد دارند؛ بیشتر کشورها وضعیت شهروندی والدین را در لحظه تولد مد نظر قرار می‌دهند و تعداد کمتری به محل تولد برای شهروندی توجه دارند …🔹در حال حاضر تولد در حدود سی کشور جهان به شهروندی می‌انجامد که شناخته‌ شده‌ترین کشور در این مورد آمریکاست …🔹در این مطلب بخوانید در چه کشورهایی تولد، حق شهروندی می‌دهد؟. ...
  • گزارش تخلف

مابه سوی روشنایی می‌رویم. زوال تدریجی یک توهم

محمدمجتهد شبستری.۱ با ورود افکار و علوم سیاسی جدید به ایران در آغاز قرن بیستم، نظام شریعت فقهی و قدرت سیاسی-اجتماعی فقیهان شیعه که پیوند بسیار محکم با قدرت نظام استبدادی حاکم داشت مورد تهدید قرار گرفت. این تهدید به این سبب بود که آن افکار و علوم بر ضرورت تحقق «مشروعیت سیاسی» حکومت از طریق انتخاب مردم و اعمال حقوق آزادی‌های مسئولانه همه افراد جامعه و برابری همه آنان در برابر قانون و مشروط ساختن قدرت حکومت با قانون و توزیع قدرت و عدالت اجتماعی و مانند این‌ها تأکید می‌کرد و همه این‌ها با نظام شریعت فقهی و قدرت گسترده فقهیان در تعارض بود.۲ فقیهان شیعه برای رفع این تهدید چاره‌ای اندیشیدند؛ آن چاره این بود که گفتند غیر از مشروعیت سیاسی حکومت که به انتخاب مردم مربوط است، مسأله دیگری به نام «مشروعیت دینی حکومت» وجود دارد و این مشروعیت اصلا به انتخاب مردم و حقوق افراد جامعه مربوط نیست. این مشروعیت از سوی خدا می‌آید و راه تحقق آن این است که فقیهان به حاکم عرفی منتخب مردم اجازه حکومت دهند، آن را تأیید کنند و آن را مشروع سازند!.۳ این مدعا، یعنی افزودن مشروعیت دینی بر مشروعیت سیاسی، با پیروزی انقلا ...
  • گزارش تخلف

چیزی که در میان ما، به نظر بنده حتی جوانه هم نزده، همان مفهوم است که ما را پشت پرده نگه داشته و جهان مدرن را با ما آشتی نداده است

ما از این مفهوم بسیار بی‌بهره مانده‌ایم …. در تمام مدارک تعلیمی دینی و فقهی ما یک صفحه و یک فصل هم درباره حقوق بشر وجود ندارد، یعنی روحانیتی که تحصیل می‌کند و از مدرسه قم و مشهد بیرون می‌آید، در تعلیمات خود حتی یک صفحه در مورد حقوق انسان نمی‌خواند، فقط درباره تکالیف بشر می‌خواند …. شما ادبیات قبل از انقلاب را جستجو کنید، روشنفکران ما که رمان نوشته‌اند و شعر گفته‌اند، مبارزه سیاسی کرده‌اند و برای خودشان دفتر قطور مقاومت ساخته‌اند، حتی یکجا سخن از حقوق بشر نگفته‌اند. این بسیار عبرت‌آموز است … … ...
  • گزارش تخلف

☘🍃🍂سنگسار انسان به نام خدا؟!.. امروز در کشور ما با فتوای فقیهان انسان را به نام خدا سنگسار می‌کنند!

بارها گفته‌ام و نوشته‌ام که ابدیت احکام جزائی مسلمانان هیچ دلیل قانع کنندۀ علمی ندارد. توضیح داده‌ام که آنچه آن را فقه سیاسی می‌نامند، بر هیچ پایه و تحلیل محکم استوار نیست و همۀ مبانی و دلائل آن قابل نقض است. من می‌دانم که بسیاری از فقیهان، خود بهتر از دیگران این حقیقت را می‌دانند، اما چه می‌توان کرد قرنها است که فقاهت یک مشغلۀ پربرکات شده است و ظاهرا دوام این برکات با اظهار آن حقیقت نمی‌سازد!. در این چند روز اخیر دوبار حکم سنگسار یک شهروند زن در ایران خبر مهم پاره‌ای از رسانه‌های جهان شده است. من که همیشه آرزو کرده‌ام جامعه‌ی ایران الگوی زندگی انسانی مسلمانان در جهان گردد بار دیگر دچار نهیب وجدان شده‌ام. اخلاق وجدان به من می‌گوید با صراحت بنویسم که سنگسار انسان به نام خدا هم «نفی قداست خدا» است و هم «نفی کرامت انسان» ‌ و بر قباحت و شناعت این عمل با هیچ توجیهی نمی‌توان سرپوش گذاشت. …. آن فقیه که فتوای سنگسار می‌دهد باید شخصا در صحنه‌ی سنگسار حاضر شود و آن صحنه‌ی دلخراش را از نزدیک مشاهده کند و چند سنگ نیز پرتاب کند تا واقعا درک و لمس کند که سنگسار انسان چیست و چقدر شقاوت از آن می‌ریزد؟ ...
  • گزارش تخلف

به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر

در دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که در آن زمان تنها ۵۶ عضو داشت، «اعلامیه جهانی حقوق بشر» را در پاریس به رأی گذاشت. این اعلامیه با ۴۸ رای موافق، ۸ رای ممتنع و بدون مخالف به تصویب رسید. اعلامیه حقوق بشر در واقع عکس‌العملی بود به جنایات نازیسم پیش از جنگ دوم جهانی و میانه آن …این اعلامیه دارای ۳۰ ماده است که با زبانی بسیار ساده و روشن بیان شده‌اند. اولین ماده اعلامیه حقوق بشر این دو جمله است: «تمام افراد بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای خرد و وجدان هستند و باید با یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.». در اینجا برای اولین بار «حیثیت» به عنوان یکی از حقوق انسان‌ها مطرح می‌شود؛ همان‌گونه‌ که حدود دویست سال پیش ساموئل پوفندورف، پروفسور آلمانی، به صورت یک مقوله قضایی بیان کرده بود. از نگاه پوفندورف، حیثیت انسان دارای جایگاه و مقامی برجسته و خدشه‌ناپذیر است …اما حیثیت انسان یعنی چه؟ یعنی این‌که انسان موجودی مستقل، خودبنیاد و فردی حاکم بر سرنوشت خویش است. یعنی او هم برای خود «کسی» است و هم «کس» بودن دیگران را می‌پذیرد. ...
  • گزارش تخلف