School of Aufklärung غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13 School of Aufklärung ۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ .. «از جان تا جهان: جهاننگریهای مولانا و حافظ».. موسسه سروش مولانا - سال ۱۳۹۲ انتشار برای اولین بار در تلگرام. 🆔 School of Aufklärung ۱۹:۵۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🌹 هشت شخصیت بزرگ معنوی تاریخ که تحول درونی عظیم داشتند …🌺 شخصیتها به ترتیب تاریخی: ۱- بودا ۲- آگوستین قدیس ۳- غزالی ۴- سنایی 👌 بسیار زیبا …🍁 فایلهای دیگر را در اینجا ببینید:. School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ بابیش از ۵۰۰ بار تجدید چاپ رکورد پرفروشترین رمان ترکیه رابه دست آورده است این کتاب هم چنین ۶۰بار در ایران تجدید چاپ شده است. School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤 دباغ/سروش/ مدرسه مولانا – گفتگوى ملّت عشق ( 2:14:34, 61.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام باحضور؛. عبدالکریم سروش و سروش دباغ.. School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 00:56, 3.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام باحضور؛. عبدالکریم سروش و سروش دباغ. School of Aufklärung ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤. مترجم؛ ارسلان فصیحی ملت-عشق-نوشته-شافاک-ترجمه-فصیحی.pdf ( 14.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۳:۵۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚. ♻️ «ملت عشق». 👤 مترجم: ارسلان فصیحی. School of Aufklärung ۰۷:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🌷🌷زندگی عاریتی و غیراصیل از منظر مولانا 🔹مولانا در مثنوی فراوان به ما توصیه میکند که زندگی اصیل بورزیم. ایشان در دفتر دوم مثنوی میگوید: صوفیای وارد شهری شد و چون در آنجا غریب بود سراغ خانقاه صوفیان را گرفت تا بتواند چند روزی در آن شهر به سر برد و مسند و خوراک و… داشته باشد. بالاخره خانقاه صوفیان را پیدا کرد و الاغ خودش را به دست دربان داد تا یکی دو روز در آنجا بماند. اتفاقا اهل خانقاه مدتی بود که وجوه امرار معاششان به تأخیر افتاده بود و طبعا بسیار گرسنه بودند. گروهی وقتی که این الاغ را دیدند گفتند: خوب است آن را بفروشیم و با پولش غذایی فراهم آوریم تا از گرسنگی نجات یابیم. لذا به دربان گفتند: الاغ را ببر و در بازار بفروش و خوراکی تهیه کن. بعد هم آمدند و شروع کردند به رقص و سماع و دم گرفتند که «خر برفت و خر برفت و خر برفت» …🔹این صوفی تازه وارد هم برای اینکه به تعبیر امروز از افکار عمومی تبعیت کرده باشد دست افشان و پای کوبان شروع کرد به گفتن «خر برفت و خر برفت و خر برفت». دربان که مأمور فروش الاغ شده بود، به آنها گفت: این خر نزد من امانت است، چگونه آن را بفروشم؟ این کار خلاف اخلاق است. ... School of Aufklärung ۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🍃🍃🍃مولانا و ترس از مرگ.. 🔻 ۱- دل «نابستن» به چیزها ترس از مرگ را کاهش میدهد 🔻 ۲- مولانا و دیگر عرفا مانند غزالی اعتقاد دارند که زیاده روی در استفاده از لذات دنیا ترس از مرگ را افزایش میدهد. در اینجا مولانا در برابر «رولو می» پدر روان درمانی اگزیستانسیال قرار دارد وی بیان میکرد: چنان در جهان زندگی کنید که هرچه خوشی میتوانید در جهان بکنید و هرچه خوبی میتوانید به جهان بدهید. به زعم «رولو می» این نوع زیستن در جهان ترس از مرگ را کاهش میدهد.. 🔻 ۳- دیگر عاملی که مولانا آن را تاثیرگذار در ازدیاد ترس از مرگ میداند، خودشیفتگی است. مولانا توصیه میکند که هرچه میتوانید خود را در برابر دیگران فرو بکاهید تا ترس از مرگ در شما کاهش پیدا کند.. 🔻 ۴- مولانا به عادت کردن به رنج اشاره میکند و میگوید که رنجهای زندگی جزیی از مرگ هستند. اگر با این جزء بتوانید کنار بیایید و آشتی کنید با رنج کل که مرگ باشد میتوانید آشتی کنید.. 🔻 ۵- مولانا بین اخلاقی زندگی کردن و ترس از مرگ هم نسبت بر قرار میکند و میگوید هرچی اخلاقیتر زندگی کنید، ترس از مرگ در زندگی شما کاهش پیدا میکند.. 🔻 ۶- تا هنگامی که میخواهی نادانستهها را به دانسته تبدیل کنید و نه اینکه دانستهها را به کرده، ترس از ... School of Aufklärung ۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🖌چرا بسیاری مواقع نمیتوانیم دیگران را دوست داشته باشیم؟ 🔹اینکه ما نمیتوانیم آدمها را دوست بداریم به دلیل این است که به «آشکاری حقیقت» قائل هستیم و میگوییم که حقیقت بسیار آشکار است و آن حقیقت آشکار هم پیش ماست و هرکس که به این حقیقت آشکاری که پیش ماست، معتقد نیست این مقابل حکم عقل است! خب، آدم با افراد دیگر نمیتواند دوستی کند، رابطه داشته باشد؛ اما اگر کسی بگوید آشکارگی حقیقت یک چیز غلطی است و حقیقت آنقدر آشکار نیست و این معنایش این است که هم من در تاریکیها درحال قدمزدن هستم و هم رفیقم که مخالف من است در تاریکی قدم میزند. اینکه مولانا میگوید:. ما که کورانه عصاها میزنیم. لاجرم قندیلها را بشکنیم. (مثنوی معنوی، دفتر دوم). یعنی، همهی ما داریم قندیل میشکنیم. نگویید که ما قندیل نمیشکنیم و هر قندیلی را که در عالم است، بقیه شکستهاند؛ نه آقا، همهی ما در تاریکی عصا میزنیم.. 🔹من بارها و بارها گفتهام که علت اینکه عدهای قدرت تحمل و دوستداشتن مردم را ندارند، نه بدان علت است که بدذاتاند؛ بلکه چون یک ایدهی غلطی دارند، آن ایدهی غلط این است که: حق، واضح است و هرکسی را که مخالف با این باشد، نمیتوان دوست داشت. ... School of Aufklärung ۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🍀🌷☘🌹🌿🌺 از جمله که بر نوشته شده، عبارتند از:.۱⃣ که اولین کسی که درباره مولانا شرح نوشته و درباره مولانا گفته: خوش مردی بوده است مولانا. مهمترین ویژگی در شرحهای اولیه حالت و هوای عرفانه آنهاست که بیشترین همدلی وهمزبانی را با مولانا دارد.۲⃣ اولین و بهترین از معنوی کتابی است به نام مثنوی نوشته، که به صورت خلاصه کتاب مثنوی را توضیح داده است.۳⃣ از مرحوم که در ۲۰ تا ۳۰جلد تنظیم شده است. در ۱۶ جلد از آثار اوست.۴⃣ استاد از دیگر شرح هایی است که بصورت کوتاه وخوب نوشته شده است.۵⃣، که در آن آمده مولوی قبل از دیدار شمس یک غزالی بوده است.۶⃣ _نی یکی از بهترین و مهمترین شرحهای مثنوی است که توسط مرحوم نوشته شده است. البته این کتاب برای مبتدیان نوشته نشده بلکه برای منتهیان (کسانی که با مولانا. آشنا هستند) نوشته شده است.۷⃣کتاب دیگر از به و نیز در خصوص مولانا میباشد.۸⃣ دکتر برای مناسب است.۹⃣ دکتر نیز کتاب فوق العاده خوبی است که در آن به جز به جز ابیات اشاره شده و شرح هایی دیگران را در آن آورده است …از شکیبایی همراهان سپاسگذاریم🙏☘🌹. 📘مدرسه روشنفکری دینی. 📗مدرسه مولانا. ... School of Aufklärung ۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊. ♻️ زبان حکایت در مثنوی. 👤 Audio file ( 26:13, 3.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ حق تعالی با حرف و صوت سخن نمیگوید..۱۱ مهر ۱۳۹۷ فصل چهل و یکم از کتاب فیهمافیه مولانا جلالالدین رومی. این کسانی که تحصیلها کردهاند (۱۴۰۲) میپندارند که اگر اینجا ملازمت کنند علم را فراموش کنند (۱۴۰۳) بل چون اینجا میآیند علمهاشان همه جان میگیرد چون علمها همه نقشند چون جان گیرند چنان باشد که قالب بیجان پذیرفته باشد اصل همۀ علمها از عالم بیحرف و صوتند (۱۴۰۴) «وکلم الله موسى تکلیما» (۱) حق تعالی با موسی با حرف و صوت سخن نگفت (۱۴۰۵) زیرا حرف و صوت باکام و لب میباید او منزه است (۱۴۰۶) پس انبیاء را در عالم بیحرف و صوت گفت و شنود است که اوهام این عقول جز وی آنجا نرسد و نتوانند پی بدانجا بردن اما انبیاء صلوات الله علیهم از عالم بیحرف در عالم صوت و حرف درمیآیند و طفل میشوند برای آن طفلان قال صلی الله علیه و آله «بعثت معلما» (۲) اکنون اگرچه این جماعت که در حرف و صوت ماندهاند به احوال ایشان نرسد (۱۴۰۷) اما از ایشان قوت گیرند و نشو و نما یابند و به وی بیارامند. نظیر: همچنان که طفل اگرچه مادر را نمیشناسد اما به وی میآرامد و قوت میگیرد و همچنین میوه بر شاخ میآرامد و شیرین میشود و از درخت خبر ندارد و همچنین ایشان را از انب ... School of Aufklärung ۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ اسلام رسمی و اسلام روشنفکری در مقایسه با اسلام رسمی که «صورت گرا» بود، اسلام روشنفکری «غایت گرا» است و معتقد است کلیه احکام، مناسک و گزارههای دینی در خدمت یک غایت متعالی است. این غایت متعالی در کلیترین بیان آن «کرامت انسانی» است، که از آن به تقرب به خداوند یا سعادت نهایی نیز تعبیر میشود. هر یک از اوامر، نواهی، مناسک، احکام و گزارههای اسلامی غایتی جزئی دارد. این غایات همگی در راستای آن غایت نهایی و مطلوب متعالی هستند، دین در مجموع اجزای خود یک جهت گیری به سوی امر متعالی برای رهایی و کمال انسان است. ارزش اعمال و مناسک دینی زمانی محقق میشود که این جهت گیری تامین شده باشد. به عبارت دیگر ظاهر، صورت و پوسته برای وصول به محتوا، باطن و مغز است. غایات دینی ثابت، دائمی، فرازمانی و فرامکانی هستند، اما ابزار و احکامی که حاصل این غایات هستنددر شرایط زمانی مکانی تغییر میکنند. لذا طبیعی است که برخی از احکامی که در صدر اسلام و تا قرنها بعد تامین کننده غایات متعالی دین بودند. با تغییر شرایط زمانی _ مکانی برآورنده چنین هدفی نباشند. ... School of Aufklärung ۰۸:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ «فقه، تصوف و روشنفکری دینی».. ✍ اگر بتوان برای روشنفکری دینی، تباری شناسنامهدار در تاریخ مسلمانان یافت، به گمان من عرفان و تصوف است. میگوید سه بار من را از خودکشی نجات داد. بدون، چنین نامآور نمیشد. اگر عطار و سنایی و مولوی و محییالدین را از روشنفکران دینی بگیرند، گویی جوانکی بیپناه را در سنگستان تنهایی رها کردهاند. دلدادگی روشنفکری دینی به عرفان و تصوف، بیشتر از وام او به فلسفههای جدید نیست؛ اما اگر فلسفه و کلام، کالبد روشنفکری دینی است، تصوف و عرفان روح آن است؛ هم آنگاه که در موضع نقد و آسیبشناسی است و هم آنگاه که در مقام ایجاب و آفرینشگری است. روشنفکران دینی، آنجا که میخواهند دربارۀ حقیقت ایمان و نسبت دین با آن سخن بگوید، چیزی بیش از مثنوی مولوی و منطق الطیر عطار و حدیقۀ سنایی نمیگویند؛ حتی اگر این کتابها را نخوانده باشند یا مذاق عرفانی نداشته باشند …تصوف، گرایشی عام در همۀ ادیان است که میکوشد آموزهها و باورهای دینی را درونی کند و در برابر بسندگی به ظواهر بایستد. از همین رو است که دستگاه فقاهت بیش از هر دانش و گرایش دیگری به تصوف یا چیزی شبیه آن نیازمند است تا ظاهرگرایی متکلفانهاش را روحانی کند و جا ... School of Aufklärung ۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.... …لینک بخش نخست 👇 سخنرانی ها👇. 🆔 School of Aufklärung ۰۸:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سخنرانی.. و آن در …عالی عالی حتما گوش کنید. …🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه هشتم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه نهم و پایان. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه اول. 🆔 سخنرانیها ‹ 30 31 32 33 34 35 36 ›
School of Aufklärung ۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ .. «از جان تا جهان: جهاننگریهای مولانا و حافظ».. موسسه سروش مولانا - سال ۱۳۹۲ انتشار برای اولین بار در تلگرام. 🆔
School of Aufklärung ۱۹:۵۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🌹 هشت شخصیت بزرگ معنوی تاریخ که تحول درونی عظیم داشتند …🌺 شخصیتها به ترتیب تاریخی: ۱- بودا ۲- آگوستین قدیس ۳- غزالی ۴- سنایی 👌 بسیار زیبا …🍁 فایلهای دیگر را در اینجا ببینید:.
School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ بابیش از ۵۰۰ بار تجدید چاپ رکورد پرفروشترین رمان ترکیه رابه دست آورده است این کتاب هم چنین ۶۰بار در ایران تجدید چاپ شده است.
School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤 دباغ/سروش/ مدرسه مولانا – گفتگوى ملّت عشق ( 2:14:34, 61.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام باحضور؛. عبدالکریم سروش و سروش دباغ..
School of Aufklärung ۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 00:56, 3.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام باحضور؛. عبدالکریم سروش و سروش دباغ.
School of Aufklärung ۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 📚 ملت عشق. 👤. مترجم؛ ارسلان فصیحی ملت-عشق-نوشته-شافاک-ترجمه-فصیحی.pdf ( 14.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۰۷:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🌷🌷زندگی عاریتی و غیراصیل از منظر مولانا 🔹مولانا در مثنوی فراوان به ما توصیه میکند که زندگی اصیل بورزیم. ایشان در دفتر دوم مثنوی میگوید: صوفیای وارد شهری شد و چون در آنجا غریب بود سراغ خانقاه صوفیان را گرفت تا بتواند چند روزی در آن شهر به سر برد و مسند و خوراک و… داشته باشد. بالاخره خانقاه صوفیان را پیدا کرد و الاغ خودش را به دست دربان داد تا یکی دو روز در آنجا بماند. اتفاقا اهل خانقاه مدتی بود که وجوه امرار معاششان به تأخیر افتاده بود و طبعا بسیار گرسنه بودند. گروهی وقتی که این الاغ را دیدند گفتند: خوب است آن را بفروشیم و با پولش غذایی فراهم آوریم تا از گرسنگی نجات یابیم. لذا به دربان گفتند: الاغ را ببر و در بازار بفروش و خوراکی تهیه کن. بعد هم آمدند و شروع کردند به رقص و سماع و دم گرفتند که «خر برفت و خر برفت و خر برفت» …🔹این صوفی تازه وارد هم برای اینکه به تعبیر امروز از افکار عمومی تبعیت کرده باشد دست افشان و پای کوبان شروع کرد به گفتن «خر برفت و خر برفت و خر برفت». دربان که مأمور فروش الاغ شده بود، به آنها گفت: این خر نزد من امانت است، چگونه آن را بفروشم؟ این کار خلاف اخلاق است. ...
School of Aufklärung ۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🍃🍃🍃مولانا و ترس از مرگ.. 🔻 ۱- دل «نابستن» به چیزها ترس از مرگ را کاهش میدهد 🔻 ۲- مولانا و دیگر عرفا مانند غزالی اعتقاد دارند که زیاده روی در استفاده از لذات دنیا ترس از مرگ را افزایش میدهد. در اینجا مولانا در برابر «رولو می» پدر روان درمانی اگزیستانسیال قرار دارد وی بیان میکرد: چنان در جهان زندگی کنید که هرچه خوشی میتوانید در جهان بکنید و هرچه خوبی میتوانید به جهان بدهید. به زعم «رولو می» این نوع زیستن در جهان ترس از مرگ را کاهش میدهد.. 🔻 ۳- دیگر عاملی که مولانا آن را تاثیرگذار در ازدیاد ترس از مرگ میداند، خودشیفتگی است. مولانا توصیه میکند که هرچه میتوانید خود را در برابر دیگران فرو بکاهید تا ترس از مرگ در شما کاهش پیدا کند.. 🔻 ۴- مولانا به عادت کردن به رنج اشاره میکند و میگوید که رنجهای زندگی جزیی از مرگ هستند. اگر با این جزء بتوانید کنار بیایید و آشتی کنید با رنج کل که مرگ باشد میتوانید آشتی کنید.. 🔻 ۵- مولانا بین اخلاقی زندگی کردن و ترس از مرگ هم نسبت بر قرار میکند و میگوید هرچی اخلاقیتر زندگی کنید، ترس از مرگ در زندگی شما کاهش پیدا میکند.. 🔻 ۶- تا هنگامی که میخواهی نادانستهها را به دانسته تبدیل کنید و نه اینکه دانستهها را به کرده، ترس از ...
School of Aufklärung ۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ 🖌چرا بسیاری مواقع نمیتوانیم دیگران را دوست داشته باشیم؟ 🔹اینکه ما نمیتوانیم آدمها را دوست بداریم به دلیل این است که به «آشکاری حقیقت» قائل هستیم و میگوییم که حقیقت بسیار آشکار است و آن حقیقت آشکار هم پیش ماست و هرکس که به این حقیقت آشکاری که پیش ماست، معتقد نیست این مقابل حکم عقل است! خب، آدم با افراد دیگر نمیتواند دوستی کند، رابطه داشته باشد؛ اما اگر کسی بگوید آشکارگی حقیقت یک چیز غلطی است و حقیقت آنقدر آشکار نیست و این معنایش این است که هم من در تاریکیها درحال قدمزدن هستم و هم رفیقم که مخالف من است در تاریکی قدم میزند. اینکه مولانا میگوید:. ما که کورانه عصاها میزنیم. لاجرم قندیلها را بشکنیم. (مثنوی معنوی، دفتر دوم). یعنی، همهی ما داریم قندیل میشکنیم. نگویید که ما قندیل نمیشکنیم و هر قندیلی را که در عالم است، بقیه شکستهاند؛ نه آقا، همهی ما در تاریکی عصا میزنیم.. 🔹من بارها و بارها گفتهام که علت اینکه عدهای قدرت تحمل و دوستداشتن مردم را ندارند، نه بدان علت است که بدذاتاند؛ بلکه چون یک ایدهی غلطی دارند، آن ایدهی غلط این است که: حق، واضح است و هرکسی را که مخالف با این باشد، نمیتوان دوست داشت. ...
School of Aufklärung ۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🍀🌷☘🌹🌿🌺 از جمله که بر نوشته شده، عبارتند از:.۱⃣ که اولین کسی که درباره مولانا شرح نوشته و درباره مولانا گفته: خوش مردی بوده است مولانا. مهمترین ویژگی در شرحهای اولیه حالت و هوای عرفانه آنهاست که بیشترین همدلی وهمزبانی را با مولانا دارد.۲⃣ اولین و بهترین از معنوی کتابی است به نام مثنوی نوشته، که به صورت خلاصه کتاب مثنوی را توضیح داده است.۳⃣ از مرحوم که در ۲۰ تا ۳۰جلد تنظیم شده است. در ۱۶ جلد از آثار اوست.۴⃣ استاد از دیگر شرح هایی است که بصورت کوتاه وخوب نوشته شده است.۵⃣، که در آن آمده مولوی قبل از دیدار شمس یک غزالی بوده است.۶⃣ _نی یکی از بهترین و مهمترین شرحهای مثنوی است که توسط مرحوم نوشته شده است. البته این کتاب برای مبتدیان نوشته نشده بلکه برای منتهیان (کسانی که با مولانا. آشنا هستند) نوشته شده است.۷⃣کتاب دیگر از به و نیز در خصوص مولانا میباشد.۸⃣ دکتر برای مناسب است.۹⃣ دکتر نیز کتاب فوق العاده خوبی است که در آن به جز به جز ابیات اشاره شده و شرح هایی دیگران را در آن آورده است …از شکیبایی همراهان سپاسگذاریم🙏☘🌹. 📘مدرسه روشنفکری دینی. 📗مدرسه مولانا. ...
School of Aufklärung ۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊. ♻️ زبان حکایت در مثنوی. 👤 Audio file ( 26:13, 3.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ حق تعالی با حرف و صوت سخن نمیگوید..۱۱ مهر ۱۳۹۷ فصل چهل و یکم از کتاب فیهمافیه مولانا جلالالدین رومی. این کسانی که تحصیلها کردهاند (۱۴۰۲) میپندارند که اگر اینجا ملازمت کنند علم را فراموش کنند (۱۴۰۳) بل چون اینجا میآیند علمهاشان همه جان میگیرد چون علمها همه نقشند چون جان گیرند چنان باشد که قالب بیجان پذیرفته باشد اصل همۀ علمها از عالم بیحرف و صوتند (۱۴۰۴) «وکلم الله موسى تکلیما» (۱) حق تعالی با موسی با حرف و صوت سخن نگفت (۱۴۰۵) زیرا حرف و صوت باکام و لب میباید او منزه است (۱۴۰۶) پس انبیاء را در عالم بیحرف و صوت گفت و شنود است که اوهام این عقول جز وی آنجا نرسد و نتوانند پی بدانجا بردن اما انبیاء صلوات الله علیهم از عالم بیحرف در عالم صوت و حرف درمیآیند و طفل میشوند برای آن طفلان قال صلی الله علیه و آله «بعثت معلما» (۲) اکنون اگرچه این جماعت که در حرف و صوت ماندهاند به احوال ایشان نرسد (۱۴۰۷) اما از ایشان قوت گیرند و نشو و نما یابند و به وی بیارامند. نظیر: همچنان که طفل اگرچه مادر را نمیشناسد اما به وی میآرامد و قوت میگیرد و همچنین میوه بر شاخ میآرامد و شیرین میشود و از درخت خبر ندارد و همچنین ایشان را از انب ...
School of Aufklärung ۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ اسلام رسمی و اسلام روشنفکری در مقایسه با اسلام رسمی که «صورت گرا» بود، اسلام روشنفکری «غایت گرا» است و معتقد است کلیه احکام، مناسک و گزارههای دینی در خدمت یک غایت متعالی است. این غایت متعالی در کلیترین بیان آن «کرامت انسانی» است، که از آن به تقرب به خداوند یا سعادت نهایی نیز تعبیر میشود. هر یک از اوامر، نواهی، مناسک، احکام و گزارههای اسلامی غایتی جزئی دارد. این غایات همگی در راستای آن غایت نهایی و مطلوب متعالی هستند، دین در مجموع اجزای خود یک جهت گیری به سوی امر متعالی برای رهایی و کمال انسان است. ارزش اعمال و مناسک دینی زمانی محقق میشود که این جهت گیری تامین شده باشد. به عبارت دیگر ظاهر، صورت و پوسته برای وصول به محتوا، باطن و مغز است. غایات دینی ثابت، دائمی، فرازمانی و فرامکانی هستند، اما ابزار و احکامی که حاصل این غایات هستنددر شرایط زمانی مکانی تغییر میکنند. لذا طبیعی است که برخی از احکامی که در صدر اسلام و تا قرنها بعد تامین کننده غایات متعالی دین بودند. با تغییر شرایط زمانی _ مکانی برآورنده چنین هدفی نباشند. ...
School of Aufklärung ۰۸:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ «فقه، تصوف و روشنفکری دینی».. ✍ اگر بتوان برای روشنفکری دینی، تباری شناسنامهدار در تاریخ مسلمانان یافت، به گمان من عرفان و تصوف است. میگوید سه بار من را از خودکشی نجات داد. بدون، چنین نامآور نمیشد. اگر عطار و سنایی و مولوی و محییالدین را از روشنفکران دینی بگیرند، گویی جوانکی بیپناه را در سنگستان تنهایی رها کردهاند. دلدادگی روشنفکری دینی به عرفان و تصوف، بیشتر از وام او به فلسفههای جدید نیست؛ اما اگر فلسفه و کلام، کالبد روشنفکری دینی است، تصوف و عرفان روح آن است؛ هم آنگاه که در موضع نقد و آسیبشناسی است و هم آنگاه که در مقام ایجاب و آفرینشگری است. روشنفکران دینی، آنجا که میخواهند دربارۀ حقیقت ایمان و نسبت دین با آن سخن بگوید، چیزی بیش از مثنوی مولوی و منطق الطیر عطار و حدیقۀ سنایی نمیگویند؛ حتی اگر این کتابها را نخوانده باشند یا مذاق عرفانی نداشته باشند …تصوف، گرایشی عام در همۀ ادیان است که میکوشد آموزهها و باورهای دینی را درونی کند و در برابر بسندگی به ظواهر بایستد. از همین رو است که دستگاه فقاهت بیش از هر دانش و گرایش دیگری به تصوف یا چیزی شبیه آن نیازمند است تا ظاهرگرایی متکلفانهاش را روحانی کند و جا ...
School of Aufklärung ۰۸:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سخنرانی.. و آن در …عالی عالی حتما گوش کنید. …🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه هشتم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه نهم و پایان. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه اول. 🆔 سخنرانیها