School of Aufklärung غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13 School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه دوم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه سوم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه چهارم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه پنجم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه ششم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه هفتم. 🆔 سخنرانیها School of Aufklärung ۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ♻️اخلاق نزد مولانا. در ۹ جلسه 👤. School of Aufklärung ۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ استاد مصطفی ملکیان: در اینکه واقعا روایات از دهان معصوم بیرون آمدهاند، فراوان تشکیک شده است اینکه اینقدر احادیث را به صحیح، موثق، حسن، ضعیف و … تقسیم میکنند معنایش همین است که در مورد اکثریت قریب به اتفاق روایات، نمیتوان به ضرس قاطع گفت که بیان معصوم است. یکوقت اگر اشتباه نکنم در نوشتههای مرحوم محمد باقر صدر (ظاهرا در اقتصادنا) - که فقیه طراز اول و اصولی بسیار قویی بودند - دیدم که اظهار میکنند که در باب احادیث فقهی یا کل احادیث (تشکیک از خود بنده است، البته هر کدام را بگویند فرقی نمیکند. اگر در باب احادیث فقهی بگویند در باب دیگر احادیث هم بهطریق اولی صادق است) میگویند که فقط ۵٪ احادیث مورد اعتماد صددرصد داریم. این آمار خیلی تکان دهندهای است، اگر اینطور باشد …اما در باب قرآن این مشکل وجود ندارد. قطعیت قرآن، قطعیالصدور و قطعیالسند بودن قرآن را اصلا نمیتوان با روایات قیاس کرد. بدون مبالغه اگر یک کتاب در کل جهان وجود داشته باشد که قبل از پیدایش صنعت چاپ نوشته/گردآوری شده باشد و به یقین دستخوش تحریف نشده باشد، قرآن است. این را من چون مسلمانم نمیگویم. یکی از متفکران مورخ و فیلسوف انگلیسی، جناب (H. B. ... School of Aufklärung ۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ مبحث رمان فی نفسه اهمیت دارد که بیشتر مایلم درباره آن صحبت کنم رسالتی در رمان هست که به نوعی با تجدد ارتباط دارد. در همین ارتباط کتابی خواندم از هوسرل که برایم هشدار دهنده بود. هوسرل میگوید علم جدید از یک سو کشف کننده یا «عیان ساز» است، چون با پی بردن به راز ماده انسان را به حقایق ملموس و محسوسات وارد میکند، ولی از سوی دیگر «نهان ساز» است چون بنا به اصطلاحی که هوسرل آلمانی به کار میبرد (دنیای حیاتی) انسان را از افق دید او نهان میسازد؛ منظور از دنیای حیاتی عرصه روان، عشق احساسات و از این قبیل است. در اینجاست که رمان پا به میدان میگذارد و رسالت بیان این عوالم پس رانده شده را به دوش میگیرد. پس به موازات پدیدار شدن علوم جدید، رمان هم ظهور میکند. چنان که گفتم پیش از این دوران سر و کار ما با حماسه است، نه رمان. در رمان بر خلاف حماسه آدم تنهاست. عجیب آنکه دن کیشوت اثر سروانتس اولین رمانی است که نوشته میشود و از قضا ماجرای شخیصتی است که در دنیایی که دیگر آنرا نمیشناسد، گم شده است. قهرمان این رمان مطابق اعتقادی که به حقایق مطلق دنیای قرون وسطایی دارد، به دنبال جنگ با شر میرود و میخواهد با اژدها بجنگد. ... School of Aufklärung ۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ 🍃🔹چرایی تاثیرگذاری یک رمان 🔹بریت ویت، یکی از فیزیکدانان معروف امریکایی که به واسطهی مقالهای که در مورد فلسفهی دین نوشت، شخصیتی مهم یافت؛ در همان مقاله- که او را به عنوان فیلسوف دین معرفی کرد- جملهای دارد که میگوید: کسانی که از راه خواندن کتاب «سلوک زائر»، تحول پیدا کردهاند، تعدادشان بسیار فراوان است. 🔹 این کتاب داستان انسانی است که، زمانی از قیل و قال زندگی و از اینکه زندگی گذشتهاش را به این صورت طی کرده، به تنگ میآید و به نظرش میرسد که زندگی آینده اش دیگر نباید ضمیمهی زندگی گذشتهاش شود، باید آیندهاش با رمان گذشتهاش واقعا تفاوت پیدا کند. از اینجاست که به یک سری سیر و سلوکهای معنوی، دست میزند. این کتاب یک رمان است؛ اما یک رمان دینی و مذهبی. به گفتهی ویت، این کتاب بیشترین تأثیر را در تغییر روحی مردم امریکا و اروپا در دو قرن و نیم اخیر داشته است …🔹واقعا رمز آن چیست که یک رمان این همه اثر میگذارد ولی استدلالهای فلسفی و این مقدمهچینیها این اثر را نمیگذارد؟ اگر ما در رمان بتوانیم یک نفر را متقاعد کنیم، گرچه به لحاظ منطقی این تقاعد خیلی قابل دفاع نیست؛ اما به لحاظ تکوینی بسیار موفق هستی ... School of Aufklärung ۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 🔸🔹کسی که فقط چکش در اختیار دارد، همهی دنیا را میخ میبیند! تماشای مداوم یک رسانه یا شبکهی خبری خاص، مطالعهی پیوستهی کتابها یا نشریات خاص، گوش کردن مداوم یک سخنرانی خاص، شرکت کردن مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبی خاص، و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودیهای مغز به روی تنوعات فکری عالم و فقط یک مجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن، به تدریج و چهبسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک ربات برنامهریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زر و زور) تبدیل میکند.. زندگی انسانی، یعنی باز کردن مجراهای مختلف در ذهن، و مواجهی آگاهانه و فعالانه و نقادانه با طرز تفکرات مختلف …. ✍️. ... School of Aufklärung ۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ «برادران کارامازوف». اثر فئودور داستایفسکی (در ۲جلسه). با حضور دکتر. School of Aufklärung ۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 📚 برادران کرامازوف (جلد اول). 👤 برادران کارامازوف ج١.pdf ( 5.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 📚 برادران کرامازوف (جلد دوم). 👤 برادران کارامازوف ج٢.pdf ( 7.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 📚. ♻️ برادران کرامازوف (۲جلد). 👤 School of Aufklärung ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ⚡️چرا باید رمان بخوانیم؟.. ✔️مصطفی ملکیان در گفتگو با مجله الف یا🔻 🔹خدمتی که رمان میکند در اینکه من خودم را بشناسم و دیگران را بشناسم از خدمتی که فلسفه میکند به مراتب وسیعتر است. ما برخلاف قرصهای آسپرین که یک میلیاردش هم از دستگاه بیرون بیاید مثل هم است، مثل هم نیستیم و اگر کسی گمان کند ما انسانها مثل هم هستیم از شناخت انسانها واقعا غافل افتاده و جهل مرکب نسبت به انسانها دارد نه علم. اگر بخواهیم جهل مرکب تبدیل به علم شود باید از کلیگوئیها بیایم و نشان بدهیم که هرانسانی سرنوشت خاص خودش را دارد در عین اینکه سرشت مشترکی هم با دیگر انسانها دارد.. 🔹رمان خواندن هر بار ما را با یک، دو، سه و N انسان بینظیر دیگر هم مواجه میکند. این طور نیست که هرکسی شجاع باشد سخی هم باشد، بیا انسان شجاع بخیل نشانت بدهم، این طور هم نیست که هر کسی سخیست شجاع هم هست، من سخی بزدل هم نشان میدهم. همه همبستگیهایی را که ما گمان میکنیم در ویژگیهای انسانی وجود دارد بهم میزند و نشان میدهد این همبستگیها توهمی است. ما فکر میکنیم همبستگی وجود دارد بین پولدار بودن و بیرحم بودن، بین فقیر بودن و متواضع بودن، بین صداقت و سخا؛ اصلا و ابدا اینگونه نیست. همبستگیهای معنادار ر ... School of Aufklärung ۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ⭕️ رمان چیست؟.. 🔹 من اگر در یک نوشته ادبی چهار ویژگی جمع شود به آن رمان میگویم...۱️⃣نوشته نثر باشد نکته اول به لحاظ صوری است و این است که نوشته به نثر باشد و نه به نظم. اما ویژگیهای دوم و سوم و چهارم کاملا محتوائی است..۲️⃣پرداختن به امر اجتماعی در برابر امر جمعی. ویژگی دوم این است که در رمان به یک امر اجتماعی در برابر یک امر جمعی پرداخته شود. امر اجتماعی در برابر امر جمعی یعنی امری collective در برابر امری social؛ یعنی به امری پرداخته شود که در آن امر کنش و واکنش من در فضای انفراد صورت نمیگیرد. اگر امروز باران ببارد شما فقط و فقط برای اینکه بدن و لباسهای خودتان را از رطوبت و خیسی نجات دهید چتر به دست میگیرید، من هم به همین انگیزه چتر به دست میگیرم. اما حاصلش این است که مثلا رادیو میتواند اعلام کند ۷۵٪ تهرانیها چتر به دست گرفتند. چتر به دست گرفتن امری collectiveاست؛ socialنیست. در اینجا درست است که ۷۵٪ ما عملی مشابه را انجام دادهایم اما هرکسی در اندیشه شخص شخص شخص خودش بوده است. به همین ترتیب اگر من صبح غذا ببرم به محل کارم و شما هم غذا ببرید به محل کارتان و بعد آمار نشان دهد که ۶۴٪ مردم تهران ناهارشان را با خودشان همراه میبرند باز با امری collective. ... School of Aufklärung ۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ عقب ماندگی ما ایرانیان ✍️ مصطفی ملکیان … نباید یک سلسله حرفهای کلیشهای را تکرار کنیم که باعث عقب ماندن ما میشود. 🔹ما با تکرار در حرفهای گذشته رشد نمیکنیم، بلکه باید رشد کنیم و نباید یک سلسله حرفهای کلیشهای را تکرار کنیم که باعث عقب ماندن ما میشود، چون عالم در حال گذر است. به قول حافظ: دور فلک درنگ ندارد، شتاب کن. ممکن است اگر در یک قطار ما واگن سوم باشیم و نسبت به واگن سیام ۲۷ واگن جلوتر باشیم اما اگر یک قطاری آمد و از کل این قطار جلو بزند ما عقب ماندهایم. لذا نباید به کمترینها نسبت به خودمان نگاه کنیم و خودمان را با آنها مقایسه کنیم و دلخوش به این باشیم که از آنها جلوتریم درحالی که از قطارهای دیگر عقب ماندهایم …✔️راه حل رشد مطالعه است …راه حل رشد، مطالعه است و باید کتاب بخوانیم و با هم بحث کنیم. پرداختن به مسائل فرهنگی نیاز به مادهٔ خام دارد و مادهٔ آن مطالعه است. باید کتابهایی بخوانیم که فرهنگ ما را عوض کند. مطالب فیزیک، شیمی و جغرافیا و … معلومات ما را افزایش میدهد ولی فرهنگ ما را تغییر نمیدهد. ما باید در حوزهٔ روانشناسی، فلسفه، ادبیات (خصوصا رمان، داستان کوتاه و شعر)، عرفان و حوزهٔ دین مطا ... School of Aufklärung ۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ «محیط زیست مسئله روشنفکر ایرانی نیست».. 👤گفتگو با رامین جهانبگلو شعرهای سپهری یا کسانی که میخواهند این دید زیباییشناختی را دنبال کنند کسانی هستند که با دیدی نوستالژیک به طبیعت نگاه میکنند. همان طور که به ایران قدیم به صورت نوستالژیک نگاه میکنند. مسئله ما دید نوستالژیک به طبیعت نیست، بلکه جدل و گفتگو و نقد شکل مسلط مدرنیتهای است که به ایران وارد شد که همان سرمایهداری و تفکر تکنیکی است. 🔸در زمان شاه وقتی میخواستند دانشگاه صنعتی اصفهان را بسازند آقای نصر با ساختمان بلند مخالف بود و پیشنهاد میداد که ساختمان باید افقی باشد نه عمودی. خب پروژهٔ نقد مدرنیتهٔ نصر اینجا خودش را نشان میداد، اما از این فراتر نمیرفت. مفهوم پیشرفت برای شاه بسیار کلیدی بود. شاه میگفت ما باید مثل ژاپن و سوئد بشویم. ولی خوب زیاد معلوم نبود این پیشرفت چیست و کجا باید خودش را نشان بدهد …🔸من به این موضوع خیلی فکر کردم که چرا ما در این دوره چهل ساله بیشتر طبعیت را ویران کردهایم. فکر میکنیم ویرانی طبیعت با ویرانی انسانها در این سالها همراه بوده است. ... School of Aufklärung ۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ♻️فلسفه تاریخ _تاریخ وسیره.. جلسه دهم @sokhanranihaa – 10- @sokhanranihaa - فلسفه تاریخ - سروش- کانال سخنرانی ها ( 48:55, 11.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 👤. ‹ 31 32 33 34 35 36 37 ›
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه دوم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه سوم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه چهارم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه پنجم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه ششم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ 🔊فایل صوتی.. سلسله سخنرانی دکتر.. با عنوان: جلسه هفتم. 🆔 سخنرانیها
School of Aufklärung ۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ استاد مصطفی ملکیان: در اینکه واقعا روایات از دهان معصوم بیرون آمدهاند، فراوان تشکیک شده است اینکه اینقدر احادیث را به صحیح، موثق، حسن، ضعیف و … تقسیم میکنند معنایش همین است که در مورد اکثریت قریب به اتفاق روایات، نمیتوان به ضرس قاطع گفت که بیان معصوم است. یکوقت اگر اشتباه نکنم در نوشتههای مرحوم محمد باقر صدر (ظاهرا در اقتصادنا) - که فقیه طراز اول و اصولی بسیار قویی بودند - دیدم که اظهار میکنند که در باب احادیث فقهی یا کل احادیث (تشکیک از خود بنده است، البته هر کدام را بگویند فرقی نمیکند. اگر در باب احادیث فقهی بگویند در باب دیگر احادیث هم بهطریق اولی صادق است) میگویند که فقط ۵٪ احادیث مورد اعتماد صددرصد داریم. این آمار خیلی تکان دهندهای است، اگر اینطور باشد …اما در باب قرآن این مشکل وجود ندارد. قطعیت قرآن، قطعیالصدور و قطعیالسند بودن قرآن را اصلا نمیتوان با روایات قیاس کرد. بدون مبالغه اگر یک کتاب در کل جهان وجود داشته باشد که قبل از پیدایش صنعت چاپ نوشته/گردآوری شده باشد و به یقین دستخوش تحریف نشده باشد، قرآن است. این را من چون مسلمانم نمیگویم. یکی از متفکران مورخ و فیلسوف انگلیسی، جناب (H. B. ...
School of Aufklärung ۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ مبحث رمان فی نفسه اهمیت دارد که بیشتر مایلم درباره آن صحبت کنم رسالتی در رمان هست که به نوعی با تجدد ارتباط دارد. در همین ارتباط کتابی خواندم از هوسرل که برایم هشدار دهنده بود. هوسرل میگوید علم جدید از یک سو کشف کننده یا «عیان ساز» است، چون با پی بردن به راز ماده انسان را به حقایق ملموس و محسوسات وارد میکند، ولی از سوی دیگر «نهان ساز» است چون بنا به اصطلاحی که هوسرل آلمانی به کار میبرد (دنیای حیاتی) انسان را از افق دید او نهان میسازد؛ منظور از دنیای حیاتی عرصه روان، عشق احساسات و از این قبیل است. در اینجاست که رمان پا به میدان میگذارد و رسالت بیان این عوالم پس رانده شده را به دوش میگیرد. پس به موازات پدیدار شدن علوم جدید، رمان هم ظهور میکند. چنان که گفتم پیش از این دوران سر و کار ما با حماسه است، نه رمان. در رمان بر خلاف حماسه آدم تنهاست. عجیب آنکه دن کیشوت اثر سروانتس اولین رمانی است که نوشته میشود و از قضا ماجرای شخیصتی است که در دنیایی که دیگر آنرا نمیشناسد، گم شده است. قهرمان این رمان مطابق اعتقادی که به حقایق مطلق دنیای قرون وسطایی دارد، به دنبال جنگ با شر میرود و میخواهد با اژدها بجنگد. ...
School of Aufklärung ۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ 🍃🔹چرایی تاثیرگذاری یک رمان 🔹بریت ویت، یکی از فیزیکدانان معروف امریکایی که به واسطهی مقالهای که در مورد فلسفهی دین نوشت، شخصیتی مهم یافت؛ در همان مقاله- که او را به عنوان فیلسوف دین معرفی کرد- جملهای دارد که میگوید: کسانی که از راه خواندن کتاب «سلوک زائر»، تحول پیدا کردهاند، تعدادشان بسیار فراوان است. 🔹 این کتاب داستان انسانی است که، زمانی از قیل و قال زندگی و از اینکه زندگی گذشتهاش را به این صورت طی کرده، به تنگ میآید و به نظرش میرسد که زندگی آینده اش دیگر نباید ضمیمهی زندگی گذشتهاش شود، باید آیندهاش با رمان گذشتهاش واقعا تفاوت پیدا کند. از اینجاست که به یک سری سیر و سلوکهای معنوی، دست میزند. این کتاب یک رمان است؛ اما یک رمان دینی و مذهبی. به گفتهی ویت، این کتاب بیشترین تأثیر را در تغییر روحی مردم امریکا و اروپا در دو قرن و نیم اخیر داشته است …🔹واقعا رمز آن چیست که یک رمان این همه اثر میگذارد ولی استدلالهای فلسفی و این مقدمهچینیها این اثر را نمیگذارد؟ اگر ما در رمان بتوانیم یک نفر را متقاعد کنیم، گرچه به لحاظ منطقی این تقاعد خیلی قابل دفاع نیست؛ اما به لحاظ تکوینی بسیار موفق هستی ...
School of Aufklärung ۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 🔸🔹کسی که فقط چکش در اختیار دارد، همهی دنیا را میخ میبیند! تماشای مداوم یک رسانه یا شبکهی خبری خاص، مطالعهی پیوستهی کتابها یا نشریات خاص، گوش کردن مداوم یک سخنرانی خاص، شرکت کردن مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبی خاص، و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودیهای مغز به روی تنوعات فکری عالم و فقط یک مجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن، به تدریج و چهبسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک ربات برنامهریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زر و زور) تبدیل میکند.. زندگی انسانی، یعنی باز کردن مجراهای مختلف در ذهن، و مواجهی آگاهانه و فعالانه و نقادانه با طرز تفکرات مختلف …. ✍️. ...
School of Aufklärung ۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ «برادران کارامازوف». اثر فئودور داستایفسکی (در ۲جلسه). با حضور دکتر.
School of Aufklärung ۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 📚 برادران کرامازوف (جلد اول). 👤 برادران کارامازوف ج١.pdf ( 5.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ 📚 برادران کرامازوف (جلد دوم). 👤 برادران کارامازوف ج٢.pdf ( 7.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۴:۰۶ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ⚡️چرا باید رمان بخوانیم؟.. ✔️مصطفی ملکیان در گفتگو با مجله الف یا🔻 🔹خدمتی که رمان میکند در اینکه من خودم را بشناسم و دیگران را بشناسم از خدمتی که فلسفه میکند به مراتب وسیعتر است. ما برخلاف قرصهای آسپرین که یک میلیاردش هم از دستگاه بیرون بیاید مثل هم است، مثل هم نیستیم و اگر کسی گمان کند ما انسانها مثل هم هستیم از شناخت انسانها واقعا غافل افتاده و جهل مرکب نسبت به انسانها دارد نه علم. اگر بخواهیم جهل مرکب تبدیل به علم شود باید از کلیگوئیها بیایم و نشان بدهیم که هرانسانی سرنوشت خاص خودش را دارد در عین اینکه سرشت مشترکی هم با دیگر انسانها دارد.. 🔹رمان خواندن هر بار ما را با یک، دو، سه و N انسان بینظیر دیگر هم مواجه میکند. این طور نیست که هرکسی شجاع باشد سخی هم باشد، بیا انسان شجاع بخیل نشانت بدهم، این طور هم نیست که هر کسی سخیست شجاع هم هست، من سخی بزدل هم نشان میدهم. همه همبستگیهایی را که ما گمان میکنیم در ویژگیهای انسانی وجود دارد بهم میزند و نشان میدهد این همبستگیها توهمی است. ما فکر میکنیم همبستگی وجود دارد بین پولدار بودن و بیرحم بودن، بین فقیر بودن و متواضع بودن، بین صداقت و سخا؛ اصلا و ابدا اینگونه نیست. همبستگیهای معنادار ر ...
School of Aufklärung ۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ⭕️ رمان چیست؟.. 🔹 من اگر در یک نوشته ادبی چهار ویژگی جمع شود به آن رمان میگویم...۱️⃣نوشته نثر باشد نکته اول به لحاظ صوری است و این است که نوشته به نثر باشد و نه به نظم. اما ویژگیهای دوم و سوم و چهارم کاملا محتوائی است..۲️⃣پرداختن به امر اجتماعی در برابر امر جمعی. ویژگی دوم این است که در رمان به یک امر اجتماعی در برابر یک امر جمعی پرداخته شود. امر اجتماعی در برابر امر جمعی یعنی امری collective در برابر امری social؛ یعنی به امری پرداخته شود که در آن امر کنش و واکنش من در فضای انفراد صورت نمیگیرد. اگر امروز باران ببارد شما فقط و فقط برای اینکه بدن و لباسهای خودتان را از رطوبت و خیسی نجات دهید چتر به دست میگیرید، من هم به همین انگیزه چتر به دست میگیرم. اما حاصلش این است که مثلا رادیو میتواند اعلام کند ۷۵٪ تهرانیها چتر به دست گرفتند. چتر به دست گرفتن امری collectiveاست؛ socialنیست. در اینجا درست است که ۷۵٪ ما عملی مشابه را انجام دادهایم اما هرکسی در اندیشه شخص شخص شخص خودش بوده است. به همین ترتیب اگر من صبح غذا ببرم به محل کارم و شما هم غذا ببرید به محل کارتان و بعد آمار نشان دهد که ۶۴٪ مردم تهران ناهارشان را با خودشان همراه میبرند باز با امری collective. ...
School of Aufklärung ۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ عقب ماندگی ما ایرانیان ✍️ مصطفی ملکیان … نباید یک سلسله حرفهای کلیشهای را تکرار کنیم که باعث عقب ماندن ما میشود. 🔹ما با تکرار در حرفهای گذشته رشد نمیکنیم، بلکه باید رشد کنیم و نباید یک سلسله حرفهای کلیشهای را تکرار کنیم که باعث عقب ماندن ما میشود، چون عالم در حال گذر است. به قول حافظ: دور فلک درنگ ندارد، شتاب کن. ممکن است اگر در یک قطار ما واگن سوم باشیم و نسبت به واگن سیام ۲۷ واگن جلوتر باشیم اما اگر یک قطاری آمد و از کل این قطار جلو بزند ما عقب ماندهایم. لذا نباید به کمترینها نسبت به خودمان نگاه کنیم و خودمان را با آنها مقایسه کنیم و دلخوش به این باشیم که از آنها جلوتریم درحالی که از قطارهای دیگر عقب ماندهایم …✔️راه حل رشد مطالعه است …راه حل رشد، مطالعه است و باید کتاب بخوانیم و با هم بحث کنیم. پرداختن به مسائل فرهنگی نیاز به مادهٔ خام دارد و مادهٔ آن مطالعه است. باید کتابهایی بخوانیم که فرهنگ ما را عوض کند. مطالب فیزیک، شیمی و جغرافیا و … معلومات ما را افزایش میدهد ولی فرهنگ ما را تغییر نمیدهد. ما باید در حوزهٔ روانشناسی، فلسفه، ادبیات (خصوصا رمان، داستان کوتاه و شعر)، عرفان و حوزهٔ دین مطا ...
School of Aufklärung ۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ «محیط زیست مسئله روشنفکر ایرانی نیست».. 👤گفتگو با رامین جهانبگلو شعرهای سپهری یا کسانی که میخواهند این دید زیباییشناختی را دنبال کنند کسانی هستند که با دیدی نوستالژیک به طبیعت نگاه میکنند. همان طور که به ایران قدیم به صورت نوستالژیک نگاه میکنند. مسئله ما دید نوستالژیک به طبیعت نیست، بلکه جدل و گفتگو و نقد شکل مسلط مدرنیتهای است که به ایران وارد شد که همان سرمایهداری و تفکر تکنیکی است. 🔸در زمان شاه وقتی میخواستند دانشگاه صنعتی اصفهان را بسازند آقای نصر با ساختمان بلند مخالف بود و پیشنهاد میداد که ساختمان باید افقی باشد نه عمودی. خب پروژهٔ نقد مدرنیتهٔ نصر اینجا خودش را نشان میداد، اما از این فراتر نمیرفت. مفهوم پیشرفت برای شاه بسیار کلیدی بود. شاه میگفت ما باید مثل ژاپن و سوئد بشویم. ولی خوب زیاد معلوم نبود این پیشرفت چیست و کجا باید خودش را نشان بدهد …🔸من به این موضوع خیلی فکر کردم که چرا ما در این دوره چهل ساله بیشتر طبعیت را ویران کردهایم. فکر میکنیم ویرانی طبیعت با ویرانی انسانها در این سالها همراه بوده است. ...
School of Aufklärung ۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ ♻️فلسفه تاریخ _تاریخ وسیره.. جلسه دهم @sokhanranihaa – 10- @sokhanranihaa - فلسفه تاریخ - سروش- کانال سخنرانی ها ( 48:55, 11.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 👤.