School of Aufklärung غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13 School of Aufklärung ۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه پنجم:.. ♻️ جدایی دین از دولت؛ تجربه تاریخی.. مدرس: دکتر Audio file ( 1:50:54, 12.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۲:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه پنجم:. ♻️ جدایی دین ازدولت؛ تجربه تاریخی. مدرس: دکتر اصطلاح «جدایی دین و دولت» به صورت «جدایی کلیسا و دولت» را نخستین بار راجر ویلیامز (Roger Williams)، کشیش پروتستان در قرن هفدهم، که کلنی Providence Plantation را در خلیج ماساچوست بنیان گذاشت، به کار برده است. نگاهی به تاریخ ایالات متحده آمریکا از زاویه بحث دین و دولت را با توصیف موازینی که راجر ویلیامز در کلنی خود برقرار کرد آغاز میکنیم. سپس به بنیانگذاری ایالات متحده میپردازیم و طرح مختصری از تاریخ رابطه دین و دولت در آن کشور به دست میدهیم. در ادامه از آمریکا به فرانسه میرویم. نخست بررسی میکنیم که «رژیم کهنه» یعنی رژیم پیش از انقلاب چه رابطهای با کلیسا داشته است. سپس به انقلاب کبیر فرانسه میپردازیم و نگرشی را که با این انقلاب در فرانسه نسبت به قدرت کلیسا پرجلوه شد. در ادامه خود را به سال ۱۹۰۵ میرسانیم، سالی که در آن قانون لائیسیته (Laïcité) به تصویب مجمع ملی فرانسه رسید. به این قانون و الگویی که برای جدایی قطعی میان دین و دولت عرضه کرده است، توجه میکنیم و …. ... School of Aufklärung ۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم دوره جدایی دین از دولت، آزادی مذهبی و پلورالیسم. عنوان جلسه: تنوع اشکال رابطه دین و دولت جلسه_چهارم_جدایی_دین_از_دولت،_آزادی.3gp ( 46.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر goo. gl/۷pEiyB School of Aufklärung ۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم:.. ♻️ تنوع اشکال رابطه دین و دولت.. مدرس: دکتر Audio file ( 2:06:06, 14.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم:. ♻️ تنوع اشکال رابطه دین ودولت. مدرس: دکتر موضوع جلسه چهارم بررسی رابطه دین و دولت در طول تاریخ در جامعههای مختلف است. ما در اینجا تنها میتوانیم به ذکر برخی نکتههای عمومی و آوردن چند مثال روشنگر اکتفا کنیم. ابتدا به جوامع کهن میپردازیم. جایی که الگوی رابطه دین و دولت در آن در عصرهای بعدی برای جامعههایی چون ما تعیینکننده بوده است، مصر است. در بررسی خود به ایران باستان هم میپردازیم. در ادامه توقفی میکنیم در قرون وسطای اروپایی و سپس در ایران در فاصله میان آمدن اسلام و انقلاب مشروطیت. این بحث را که عصر جدید چیست و چه تحولاتی در آن بروز کرده، از جمله در رابطه دین و دولت، در جلسه دوم آغاز کردیم. در جلسه سوم به این موضوع پرداختیم. بحث در این باره را ادامه میدهیم و در بررسی خود به قرن بیستم که میرسیم درمینگریم که برآمد جنبشهای دینی در ربع آخر این قرن چه علتها و پیامدهایی داشته است.. ... School of Aufklärung ۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم دوره جدایی دین از دولت، آزادی مذهبی و پلورالیسم. مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر goo جلسه_سوم_جدایی_دین_ازدولت،آزادی.3gp ( 133.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام gl/fcPKPs School of Aufklärung ۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم:.. ♻️ جهان بینی دینی وسکولار.. مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر Audio file ( 1:34:56, 10.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم:. ♻️ جهان بینی دینی و سکولار. 👤مدرس: دکتر دین در طول تاریخ ثابت نمانده است. دیانت فرد عادی تحصیلکردهای که امروزه در یک شهر بزرگ زندگی میکند، بسیار متفاوت است از دیانت عضو یک قبیله بدوی یا انسانی در عهد باستان. به ویژه با آغاز عصر جدید زیست و نگرش دینی انسانها دستخوش تغییرات عمدهای شده است. ما بحث جلسه پیشین را پی میگیریم تا دریابیم جهان در این-جهانی-بودگیای که مشخصه جهانبینی سکولار است، چه مختصاتی دارد. در این رابطه به تحول علم، به شهرنشینی، گسترش سواد و دانش، و تغییرات ساختاری در جامعه اشاره میکنیم. در بحث مشخص در مورد اینکه سکولاریسم چیست به بررسی اثری میپردازیم که در ترویج اصطلاح «سکولاریسم» پیشاهنگ بوده است: «اصول سکولاریسم»، نوشته جرج هولیوک. این نوشته در سال ۱۸۷۱ انتشار یافته است. در آن نگرش انسانگرایانه، پلورالیستی، و صلحدوستانه بسیار برجسته است. و نیز در آن به خوبی میتوان دید که ایده پیشرفت و امیدواری به رواج جهانبینی علمی چه انگیزههای قویای در پاگیری سکولاریسم به عنوان یک تفکر را داشته است. ... School of Aufklärung ۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ 🔴فقه در پستو، فقه در میدان: از فقه &aposسکولار&apos تا فقه &aposانقلابی&apos 🔹یاسر میردامادی، پژوهشگر دین و فلسفه در یادداشتی برای صفحه ناظران با اشاره به تاریخچه کشاکش میان اکثریگرایان و اقلیگرایان فقهی نتیجه گرفته است این نزاع به بخش نزدیک به حکومت حوزه نیز سرایت کرده است …🔶به گفته او میتوان حدس زد که این کشاکش در آینده، به ویژه در بحران احتمالی جانشینی رهبر، موجب صفبندیهای آشکارتری میان دو طرف نزاع شود …📌در INSTANT VIEW بیشتر بخوانید:. ... School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ حوزه، نظام و سکولاریسم.. مصاحبه با برنامه شصت دقیقه، بی بی سی فارسی، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 12:33, 18.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ حوزه، نظام و سکولاریسم کدیور – حوزه، نظام و سکولاریسم ( 12:33, 5.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ خلاصه.. حوزه، نظام و سکولاریسم نسل جدید حوزه در حداقل چهار محور دچار تحول شده است:.۱. برای سامان یک زندگی خوب غیر از دین عوامل بسیار مهم دیگری مطرح است..۲. انتظار از فقه دیگر نگاه حداکثری آقای خمینی نیست. نگاه جدید نگاهی حداقلی است که به موقت بودن کلیه احکام جزایی و برخی احکام مدنی شرعی رسیده است. از این منظر از فقه مدیریت و سیاست درنمی آید..۳. انتظار از عالمان دین تبیین معارف دینی و الگوهای عملی زندگی مومنانه است. وظیفه مروجان دین اجرای مناسک عمومی دینی است. همکاری با نظام دارد ضد ارزش میشود..۴. حکومت و سیاست تخصصهایی میخواهد که در علوم دینی یافت نمیشود.. ... School of Aufklärung ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ و کدیور – سکولاریسم و نواندیشی دینی ( 57:52, 26.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ و کدیور – پرسش و پاسخ جلسه سکولاریسم و نواندیشی دینی ( 1:01:01, 27.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ خلاصه.. و نواندیشی دینی از سکولاریسم به معنی جدایی نهاد دین از دولت دفاع میکند، و آنرا به نفع دین و دولت هر دو میداند.. لازمهی سکولاریسم نفی هرنوع حکومت دینی، و انکار هرگونه حق ویژهای برای دینداران یا صنفی از ایشان از قبیل فقیهان در قضاوت یا حق وتوی قوانین یا حق نظارت عالیه بر قانونگذاری، أمور اجرایی یا حتی فرهنگی جامعه است.. هیچ مسلمانی نمیتواند به سکولاریسم ذهنی قائل باشد. ایمان به خداوند أساس مسلمانی است و سکولاریسم ذهنی یا فلسفی ضد اسلام است.. سکولاریسم عینی یا سیاسی یعنی جدایی دولت از نهادهای دینی. «جدایی دین از سیاست» نه ممکن است نه مطلوب. تاثیر دین در سیاست امری فارغ از اراده و تمایل افراد است.. محل نزاع در سکولاریسم «امتیاز حقوقی» نهاد دین در دولت است. این امتیاز حقوقی به دو سوال اساسی برمیگردد.. ... School of Aufklärung ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ ♻️ و باورهای دینی و مذهبی نباید منجر به «امتیاز حقوقی» در تصدی سمتهایی در هیات حاکمه یا «حق نظارت یا وتو» در قانونگذاری و أمور اجرائی شود. 👤. School of Aufklärung ۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ سیاسی یا:.. سکولاریسم سیاسی یعنی. انسان، نهاد را از نهاد دولت جدا کند و نسبت به تمام فرقهها و مذاهب نگاهی یکسان داشته باشد و تکثر آنها را به رسمیت بشناسد و نسبت به همه آنها بیطرف باشد.. سکولاریسم سیاسی به معنای جدا کردن حکومت از دین است، نه جدا کردن از.. اگرچه یک معنی سکولاریسم نفی دخالت روحانیت در امور تعریف میشود ولی این به معنی نفی دخالت دین نیست.. با سکولاریسم سیاسی فرا دینی کسی هم که مومن است، خاطر جمع میشود که دین و ایمانش محفوظ خواهد ماند و حکومت به اعتقاد و عمل او تعرضی نخواهد کرد.. با آمدن و سکولاریسم سیاسی، به دین و به عمل دینداران لطمهای نخواهد خورد … از طرف دیگر با آمدن دموکرات، مشی سیاسی غیردینداران هم آسیبی نخواهد دید؛ یعنی همزیستی مسالمت آمیزی در سایه یک نظام دموکراتیک تحقق خواهد یافت …سکولاریسم فلسفی:. سکولاریسم دیگری داریم با نام سکولاریسم فلسفی که معادل با بی دینی و بی اعتقادی به دیانت است و نوعی ماتریالیسم (مادهگرایی) است.. این نوع سکولاریسم با اندیشه دینی غیر قابل جمع است …برای اینکه دین جان سالم به در برد و ایمان، آزادانه و نه به تحمیل صورت گیرد، به نظر من سکولاریسم سیاسی یک امر بسیار پسندیده است. اما سکولاریسم فلسفی نه، چون با ... School of Aufklärung ۱۷:۵۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ مسئلهای که به ویژه در خارج از کشور پدید آمده، این است که:. یعنی اعتقادی به معنویت و دیانت ندارند البته آنان مختارند که چنین باشند،. اما وقتی فقط اینها مدافع سکولاریسم میشوند، سکولاریسم برای جامعه ایرانی معنای وحشتناکی پیدا میکند.. یعنی تصور میکنند دم زدن از سکولاریسم، مترادف است با دست کشیدن از اعتقاد و دیانت. این خطا و توهم را باید تصحیح کرد. سکولاریسم سیاسی بیطرف بودن حکومت از نظر ایدئولوژی است. در نظریه ولایت فقیه از آن جهت که فرد فقیه است، حق حکومت دارد،. ولی در اندیشه سکولاریسم این باطل است و فرد فقیه هیچگونه امتیازی برای حکومت کردن ندارد.. در جهان امروز حکومت مبتنی بر هیچ دیانت خاصی نیست. و نسبت به دین بیطرف است … ... School of Aufklärung ۱۷:۴۹ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ ۲نکته درباره سکولاریسم یا. حکومت فرادینی … School of Aufklärung ۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ سروش در پاسخ گفت: نزدیکترین لغتی که در فرهنگ اسلامی به لغت سکولار وجود دارد واژه «دهر» است وی افزود: اما در گفتمان فلاسفه و متکلمین اسلامی از واژه «عقلانی» به معنای غیروحیانی برای سکولار استفاده میکنند. در مباحث فلسفی همواره مشاهده میشود که مثلا میگویند این بحثی بر مبنای دین است اما حال بیایید بحثی عقلانی داشته باشیم که یعنی بحثی بدون استناد به وحی داشته باشیم. اما این تنها به کاربرد فلسفی مربوط میشود، نه نهادهای اجتماعی. دینامیزم موجود در جهان اسلام به مسئله حقوق و تکالیف باز میگردد نه به مسئله سکولار و غیرسکولار. او گفت: «بازگشت دین در عصر «سکولار زدایی» با گذشته متفاوت خواهد بود، زیرا این بار علم با قد و قامت پیشین در برابر دین ظاهر نخواهد شد. علم وجهه اولوهیت خود در قرون ۱۷ و ۱۸ را از دست داده و بسیار نحیفتر شده است. اکنون همه ما میدانیم که موقعیت علم حتی در دنیای آکادمیک بسیار ضعیفتر از گذشته است. در دنیایی که بعضی فرامدرن میخوانند حتی علم نیز یک ایدئولوژی دیده میشود». آقای سروش گفت: «دین به یک جامعه گلوبالیزه (جهانی شده) باز میگردد که در آن علم دیگر خدا نیست. ... ‹ 33 34 35 36 37 38 39 ›
School of Aufklärung ۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه پنجم:.. ♻️ جدایی دین از دولت؛ تجربه تاریخی.. مدرس: دکتر Audio file ( 1:50:54, 12.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۲:۴۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه پنجم:. ♻️ جدایی دین ازدولت؛ تجربه تاریخی. مدرس: دکتر اصطلاح «جدایی دین و دولت» به صورت «جدایی کلیسا و دولت» را نخستین بار راجر ویلیامز (Roger Williams)، کشیش پروتستان در قرن هفدهم، که کلنی Providence Plantation را در خلیج ماساچوست بنیان گذاشت، به کار برده است. نگاهی به تاریخ ایالات متحده آمریکا از زاویه بحث دین و دولت را با توصیف موازینی که راجر ویلیامز در کلنی خود برقرار کرد آغاز میکنیم. سپس به بنیانگذاری ایالات متحده میپردازیم و طرح مختصری از تاریخ رابطه دین و دولت در آن کشور به دست میدهیم. در ادامه از آمریکا به فرانسه میرویم. نخست بررسی میکنیم که «رژیم کهنه» یعنی رژیم پیش از انقلاب چه رابطهای با کلیسا داشته است. سپس به انقلاب کبیر فرانسه میپردازیم و نگرشی را که با این انقلاب در فرانسه نسبت به قدرت کلیسا پرجلوه شد. در ادامه خود را به سال ۱۹۰۵ میرسانیم، سالی که در آن قانون لائیسیته (Laïcité) به تصویب مجمع ملی فرانسه رسید. به این قانون و الگویی که برای جدایی قطعی میان دین و دولت عرضه کرده است، توجه میکنیم و …. ...
School of Aufklärung ۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم دوره جدایی دین از دولت، آزادی مذهبی و پلورالیسم. عنوان جلسه: تنوع اشکال رابطه دین و دولت جلسه_چهارم_جدایی_دین_از_دولت،_آزادی.3gp ( 46.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر goo. gl/۷pEiyB
School of Aufklärung ۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم:.. ♻️ تنوع اشکال رابطه دین و دولت.. مدرس: دکتر Audio file ( 2:06:06, 14.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه چهارم:. ♻️ تنوع اشکال رابطه دین ودولت. مدرس: دکتر موضوع جلسه چهارم بررسی رابطه دین و دولت در طول تاریخ در جامعههای مختلف است. ما در اینجا تنها میتوانیم به ذکر برخی نکتههای عمومی و آوردن چند مثال روشنگر اکتفا کنیم. ابتدا به جوامع کهن میپردازیم. جایی که الگوی رابطه دین و دولت در آن در عصرهای بعدی برای جامعههایی چون ما تعیینکننده بوده است، مصر است. در بررسی خود به ایران باستان هم میپردازیم. در ادامه توقفی میکنیم در قرون وسطای اروپایی و سپس در ایران در فاصله میان آمدن اسلام و انقلاب مشروطیت. این بحث را که عصر جدید چیست و چه تحولاتی در آن بروز کرده، از جمله در رابطه دین و دولت، در جلسه دوم آغاز کردیم. در جلسه سوم به این موضوع پرداختیم. بحث در این باره را ادامه میدهیم و در بررسی خود به قرن بیستم که میرسیم درمینگریم که برآمد جنبشهای دینی در ربع آخر این قرن چه علتها و پیامدهایی داشته است.. ...
School of Aufklärung ۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم دوره جدایی دین از دولت، آزادی مذهبی و پلورالیسم. مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر goo جلسه_سوم_جدایی_دین_ازدولت،آزادی.3gp ( 133.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام gl/fcPKPs
School of Aufklärung ۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم:.. ♻️ جهان بینی دینی وسکولار.. مدرس: دکتر محمدرضا نیکفر Audio file ( 1:34:56, 10.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ جلسه سوم:. ♻️ جهان بینی دینی و سکولار. 👤مدرس: دکتر دین در طول تاریخ ثابت نمانده است. دیانت فرد عادی تحصیلکردهای که امروزه در یک شهر بزرگ زندگی میکند، بسیار متفاوت است از دیانت عضو یک قبیله بدوی یا انسانی در عهد باستان. به ویژه با آغاز عصر جدید زیست و نگرش دینی انسانها دستخوش تغییرات عمدهای شده است. ما بحث جلسه پیشین را پی میگیریم تا دریابیم جهان در این-جهانی-بودگیای که مشخصه جهانبینی سکولار است، چه مختصاتی دارد. در این رابطه به تحول علم، به شهرنشینی، گسترش سواد و دانش، و تغییرات ساختاری در جامعه اشاره میکنیم. در بحث مشخص در مورد اینکه سکولاریسم چیست به بررسی اثری میپردازیم که در ترویج اصطلاح «سکولاریسم» پیشاهنگ بوده است: «اصول سکولاریسم»، نوشته جرج هولیوک. این نوشته در سال ۱۸۷۱ انتشار یافته است. در آن نگرش انسانگرایانه، پلورالیستی، و صلحدوستانه بسیار برجسته است. و نیز در آن به خوبی میتوان دید که ایده پیشرفت و امیدواری به رواج جهانبینی علمی چه انگیزههای قویای در پاگیری سکولاریسم به عنوان یک تفکر را داشته است. ...
School of Aufklärung ۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ 🔴فقه در پستو، فقه در میدان: از فقه &aposسکولار&apos تا فقه &aposانقلابی&apos 🔹یاسر میردامادی، پژوهشگر دین و فلسفه در یادداشتی برای صفحه ناظران با اشاره به تاریخچه کشاکش میان اکثریگرایان و اقلیگرایان فقهی نتیجه گرفته است این نزاع به بخش نزدیک به حکومت حوزه نیز سرایت کرده است …🔶به گفته او میتوان حدس زد که این کشاکش در آینده، به ویژه در بحران احتمالی جانشینی رهبر، موجب صفبندیهای آشکارتری میان دو طرف نزاع شود …📌در INSTANT VIEW بیشتر بخوانید:. ...
School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ حوزه، نظام و سکولاریسم.. مصاحبه با برنامه شصت دقیقه، بی بی سی فارسی، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 12:33, 18.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ حوزه، نظام و سکولاریسم کدیور – حوزه، نظام و سکولاریسم ( 12:33, 5.7 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۸:۰۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ خلاصه.. حوزه، نظام و سکولاریسم نسل جدید حوزه در حداقل چهار محور دچار تحول شده است:.۱. برای سامان یک زندگی خوب غیر از دین عوامل بسیار مهم دیگری مطرح است..۲. انتظار از فقه دیگر نگاه حداکثری آقای خمینی نیست. نگاه جدید نگاهی حداقلی است که به موقت بودن کلیه احکام جزایی و برخی احکام مدنی شرعی رسیده است. از این منظر از فقه مدیریت و سیاست درنمی آید..۳. انتظار از عالمان دین تبیین معارف دینی و الگوهای عملی زندگی مومنانه است. وظیفه مروجان دین اجرای مناسک عمومی دینی است. همکاری با نظام دارد ضد ارزش میشود..۴. حکومت و سیاست تخصصهایی میخواهد که در علوم دینی یافت نمیشود.. ...
School of Aufklärung ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ و کدیور – سکولاریسم و نواندیشی دینی ( 57:52, 26.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۸:۰۱ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ و کدیور – پرسش و پاسخ جلسه سکولاریسم و نواندیشی دینی ( 1:01:01, 27.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ خلاصه.. و نواندیشی دینی از سکولاریسم به معنی جدایی نهاد دین از دولت دفاع میکند، و آنرا به نفع دین و دولت هر دو میداند.. لازمهی سکولاریسم نفی هرنوع حکومت دینی، و انکار هرگونه حق ویژهای برای دینداران یا صنفی از ایشان از قبیل فقیهان در قضاوت یا حق وتوی قوانین یا حق نظارت عالیه بر قانونگذاری، أمور اجرایی یا حتی فرهنگی جامعه است.. هیچ مسلمانی نمیتواند به سکولاریسم ذهنی قائل باشد. ایمان به خداوند أساس مسلمانی است و سکولاریسم ذهنی یا فلسفی ضد اسلام است.. سکولاریسم عینی یا سیاسی یعنی جدایی دولت از نهادهای دینی. «جدایی دین از سیاست» نه ممکن است نه مطلوب. تاثیر دین در سیاست امری فارغ از اراده و تمایل افراد است.. محل نزاع در سکولاریسم «امتیاز حقوقی» نهاد دین در دولت است. این امتیاز حقوقی به دو سوال اساسی برمیگردد.. ...
School of Aufklärung ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ ♻️ و باورهای دینی و مذهبی نباید منجر به «امتیاز حقوقی» در تصدی سمتهایی در هیات حاکمه یا «حق نظارت یا وتو» در قانونگذاری و أمور اجرائی شود. 👤.
School of Aufklärung ۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ سیاسی یا:.. سکولاریسم سیاسی یعنی. انسان، نهاد را از نهاد دولت جدا کند و نسبت به تمام فرقهها و مذاهب نگاهی یکسان داشته باشد و تکثر آنها را به رسمیت بشناسد و نسبت به همه آنها بیطرف باشد.. سکولاریسم سیاسی به معنای جدا کردن حکومت از دین است، نه جدا کردن از.. اگرچه یک معنی سکولاریسم نفی دخالت روحانیت در امور تعریف میشود ولی این به معنی نفی دخالت دین نیست.. با سکولاریسم سیاسی فرا دینی کسی هم که مومن است، خاطر جمع میشود که دین و ایمانش محفوظ خواهد ماند و حکومت به اعتقاد و عمل او تعرضی نخواهد کرد.. با آمدن و سکولاریسم سیاسی، به دین و به عمل دینداران لطمهای نخواهد خورد … از طرف دیگر با آمدن دموکرات، مشی سیاسی غیردینداران هم آسیبی نخواهد دید؛ یعنی همزیستی مسالمت آمیزی در سایه یک نظام دموکراتیک تحقق خواهد یافت …سکولاریسم فلسفی:. سکولاریسم دیگری داریم با نام سکولاریسم فلسفی که معادل با بی دینی و بی اعتقادی به دیانت است و نوعی ماتریالیسم (مادهگرایی) است.. این نوع سکولاریسم با اندیشه دینی غیر قابل جمع است …برای اینکه دین جان سالم به در برد و ایمان، آزادانه و نه به تحمیل صورت گیرد، به نظر من سکولاریسم سیاسی یک امر بسیار پسندیده است. اما سکولاریسم فلسفی نه، چون با ...
School of Aufklärung ۱۷:۵۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ مسئلهای که به ویژه در خارج از کشور پدید آمده، این است که:. یعنی اعتقادی به معنویت و دیانت ندارند البته آنان مختارند که چنین باشند،. اما وقتی فقط اینها مدافع سکولاریسم میشوند، سکولاریسم برای جامعه ایرانی معنای وحشتناکی پیدا میکند.. یعنی تصور میکنند دم زدن از سکولاریسم، مترادف است با دست کشیدن از اعتقاد و دیانت. این خطا و توهم را باید تصحیح کرد. سکولاریسم سیاسی بیطرف بودن حکومت از نظر ایدئولوژی است. در نظریه ولایت فقیه از آن جهت که فرد فقیه است، حق حکومت دارد،. ولی در اندیشه سکولاریسم این باطل است و فرد فقیه هیچگونه امتیازی برای حکومت کردن ندارد.. در جهان امروز حکومت مبتنی بر هیچ دیانت خاصی نیست. و نسبت به دین بیطرف است … ...
School of Aufklärung ۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ سروش در پاسخ گفت: نزدیکترین لغتی که در فرهنگ اسلامی به لغت سکولار وجود دارد واژه «دهر» است وی افزود: اما در گفتمان فلاسفه و متکلمین اسلامی از واژه «عقلانی» به معنای غیروحیانی برای سکولار استفاده میکنند. در مباحث فلسفی همواره مشاهده میشود که مثلا میگویند این بحثی بر مبنای دین است اما حال بیایید بحثی عقلانی داشته باشیم که یعنی بحثی بدون استناد به وحی داشته باشیم. اما این تنها به کاربرد فلسفی مربوط میشود، نه نهادهای اجتماعی. دینامیزم موجود در جهان اسلام به مسئله حقوق و تکالیف باز میگردد نه به مسئله سکولار و غیرسکولار. او گفت: «بازگشت دین در عصر «سکولار زدایی» با گذشته متفاوت خواهد بود، زیرا این بار علم با قد و قامت پیشین در برابر دین ظاهر نخواهد شد. علم وجهه اولوهیت خود در قرون ۱۷ و ۱۸ را از دست داده و بسیار نحیفتر شده است. اکنون همه ما میدانیم که موقعیت علم حتی در دنیای آکادمیک بسیار ضعیفتر از گذشته است. در دنیایی که بعضی فرامدرن میخوانند حتی علم نیز یک ایدئولوژی دیده میشود». آقای سروش گفت: «دین به یک جامعه گلوبالیزه (جهانی شده) باز میگردد که در آن علم دیگر خدا نیست. ...