غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13


◾️فسق، استبداد و عزل رهبر

🌿اهتمام به مشورت والیان در حدی بود که والی اگر فسق او ظاهر میشد عزل نمیشد و چنانچه خودرأیی و ترک مشورت وی روشن میگشت معزول میشد، زیرا فسق گناه شخصی است؛ ولی ترک مشورت مستلزم فوت حق عمومی. 📚 تفسیر التحریر و التنویر. 🔺۱۹۷۳_۱۸۷۹ تونس. 🔹جلد ۳ _ صفحه ۲۶۸. 🔹چاپ: لبنان. ...
  • گزارش تخلف

◾️آتش در شعر حافظ. «بخش دوم»

ماجرا کم کن و باز آ که مرا مردم چشم. خرقه از سر به درآورد و بشکرانه بسوخت. 🌿 «خرقه پوشی علامت پارسائی است و حافظ، عشق و رسوائی را بر زهد و عافیت و پارسائی ترجیح مینهد. در خانه زن آتش که خم ابروی ساقی. بر می‌شکند گوشه محراب امامت. 🌿ابروی یار در نظر و خرقه سوخته، جامی به یاد گوشه محراب می‌زدم، خرقه سوزی از علائم و لوازم رندی است حاصل آنکه حرف سوختن حافظ، از آنجا که خرقه‌اش را ریائی میشمارد یک عمل مثبت است و شکرانه دارد …. آن روز شوم ساغر می‌خرمنم بسوخت. کآتش ز عکس عارض ساقی در آن گرفت. 🌿این تعبیر ریشه در زندگی روستایی دارد یعنی خرمن را که هستی و نیستی و دار و ندار یک کشاورز است آتش زدن با اشاره صاعقه به محصول و خرمن دارد ولی مجازا یعنی از هستی ساقط کردن. ...
  • گزارش تخلف

‍ ■ اندیشه‌های فردریش نیچه. «بخش دوم»

🌿🔺نیچه در انتقاد از فلسفه «کانت» معتقد است که او در یافتن حکم تالیفی ماتقدم نیز اشتباه کرده است و این حکم را نمی‌توان یک قوه تازه بشری دانست، اگرچه کانت به یافتن آن مغرور بود. او به جای این پرسش کانت که «احکام تالیفی ماتقدم چکونه ممکن هستند؟» این سئوال را که «چرا اصلا باید باور به این نوع احکام ضروری ست؟» لازم برای پاسخ دادن می‌داند. نیچه این احکام را نادرست می‌داند. او کانت را به دلیل جستجوی قوه اخلاقی برای بشر شایسته انتقاد می‌داند.. 🔹همچنین «شلینگ» را به دلیل شهود عقلی نامیدن قوه حسی آدمی جهت راضی کردن دینداران استهزا می‌کند. نیچه این رمانتیسم را عامل فریب روح آلمانی می‌داند و می‌گوید که باید بر فریب حواس خود پیروز شویم همان طور که «کوپرنیک» حرکت زمین را ثابت کرد با وجود آن که به حواس ما درنمی آید. نیچه نیاز آدمی به متافیزیک را باطل می‌داند. او ابدی و بخش ناپذیر بودن روح را که طبق اندیشه مسیحی ست به تمسخر می‌گیرد اگرچه علم به جای روح ذهن و عاطفه را جایگزین کرده است. از نظر نیچه علم جهان را توضیح نمی‌دهد بلکه تفسیر می‌کند و در واقع معنایی برای وجود نباید در نظر گرفت …🔹 نیچه از «دکارت ...
  • گزارش تخلف

📖🌊.. ◾️غم و غم زدایی از دیدگاه مولانا.. چون به قوت آب جو گردد روان

غم نپاید در درون عارفان. 🌿مولانا معتقد است ورود غم به روح آدمی به دلیل بسته بودن جریان‌های روحیست، مثل آبی که در حوضی گرد آمده این خارو خاشاک غم روی آن مینشیند …. 🌱برای این که این غم‌ها شسته شود برود باید این جریان‌های روحی را چالاک کرد باید این حوض یا برکه وجود را به یک دریای جاری متصل کرد، آن دریای جاری که خیلی وسیعتر است آن آدمیان بزرگند آدمیانی هستند که محدودیت‌های روحی ما را ندارند …. 🍃یک مرتبه که شما به دریا وصل شدید میبینید شما هم بزرگ شده‌اید شما هم دریا شده‌اید؛. قطره دریاست اگر با دریاست. ور نه او قطره و دریا دریاست. خم که از دریا در او راهی بود. پیش او جیحون‌ها زانو زند. 🍃خم که به دریا وصل است خود، دریاست، اگر میخواهید دنیای شما گشاد بشود پیش دریا بنشینید پیش کسی که دید فراخ‌تر ونگاه دیگری به دنیا دارد و میتواند دست شما را بگیرد و به پرواز در آورد و غم و رنج و اندوه را از دل شما بشوید …. ...
  • گزارش تخلف

🎵🍃📖 …◾️رشحه سوم. 📖 در بیان عبادت و آن سه مرتبه دارد؛ اول عبادت و آن مر عامه مومنان راست …

دوم عبودیت و ان مر خواص طریقت راست …سوم عبودت و آن خاصه اخص الخواص است …. 🌿 ما خلقت الجن و الانس این بخوان. 🌿 جز عبادت نیست مقصود از جهان. 📖در بیان آنکه عاشقان را همه اوقات به طاعت و عبادت مصروف است. 🌿پنج وقت آمد نماز و رهنمون. 🌿عاشقان را فی صلوة دائمون … ...
  • گزارش تخلف

◾️خیال در شعر مولانا.. آدمی را فربهیست از خیال

گر خیالاتش بود صاحب جمال. 🔺اگر آدمی دارای افکار و خیالات خوب و زیبایی باشد بر روی جسم او تاثیر میگذارد و نیرو و توان پیدا میکند …وز خیالاتش نماید ناخوشی. می گذارد همچو موم از آتشی. 🔺و اگر خیالاتش پریشان باشد مانند شمع سوزانی آب میشود. مار و کژدم مر تو را مونس شود. کان خیالت کیمیای مس بود. 🔺اگر مار وعقرب با افکار و خیالات خوب تو مونس شوند آن مار و کژدم با تو انس میگیرند زیرا خیالات خوش تو مانند کیمیایی است که مس را به طلا تبدیل میکند. صبر شیرین از خیال خوش شده است. کان خیالات فرج بیش آمده ست. ...
  • گزارش تخلف

◾️چرا مولانا [قسمت سوم].. 🔹 اگر بتوان اندیشه‌های یک انسان را به بخش‌های زیر تقسیم کرد؛

★ هستی شناسی. ★ خدا شناسی. ★ جهان شناسی. ★ انسان شناسی. ★ معرفت شناسی. ★ ارزش شناسی. 🔺به نظر من، در سه بخش ۱_انسان شناسی، ۲_معرفت شناسی و۳_ اخلاق (وظیفه شناسی) مولانا، سخنان پذیرفتنی بسیاری وجود دارند.. 🔹مولانا در این سه قسمت، نظراتی دارد که اگر کل نظام اندیشگی او را هم نپذیریم، می‌توانیم نظرات او را در این سه قسمت، به عنوان یک بدیل قابل دفاع در برابر نظرات سایر متفکرین مطرح کنیم.. 🔹نظرات مولانا در معرفت شناسی، قابل طرح در کنار نظریات اپیستمولوژیست‌های معاصر است که فقط از منظر فلسفی به موضوع نگاه می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

◾️حکایت ششم. «رشوه از نگاه مولانا»

🌿 «روزی علوی معرف، قاضی را به خدمت او مدح می‌کرد و می‌گفت که چنین قاضی در عالم نباشد! رشوت نمی‌ستاند! بی‌میل و بی‌محابا، خالص مخلص جهت حق میان خلق، عدل می‌کند. گفت:» اینکه می‌گویی که او رشوت نمی‌ستاند این یک، باری دروغ است! تو مرد علویی از نسل مصطفی، او را مدح می‌کنی و ثنا می‌گویی که او رشوت نمی‌ستاند! این رشوت نیست؟! و از این بهتر چه رشوت خواهد بودن که در مقابله او، او را شرح می‌گویی؟! ". ☘توضیح:. ...
  • گزارش تخلف

📖☘🌹.. خنک نیک‌بختی که در گوشه‌ای

به دست آرد از معرفت توشه‌ای …خوردن و خوابیدن، روزمرگی‌کردن، روز و شب را پی انباشت مادیات صرف‌کردن و از معرفت‌اندوزی غافل‌ماندن شرط آدمیت نیست. سعدی یکی از شروط نیک‌بختی را در معرفت‌اندوزی می‌داند. معرفت به آدمی آگاهی می‌بخشد تا هم خود را بهتر بشناسد، هم عالم را بهتر و دقیق‌تر ببیند و عمر خود را به بطالت نگذراند. به تعبیر سعدی خوشا به حال کسی که توشه‌ای از معرفت در طول عمر خود فراهم می‌کند و عمر باارزش خود را صرفا به خور و خواب، امور سطحی و جهل و غفلت نمی‌گذراند …. ☘قلاب. 💠آواز: همایون شجریان. 💠همخوان: دنیا آرام. 💠آهنگساز: سهراب پورناظری. 💠طراحی فیلم: فواد معماریان. ...
  • گزارش تخلف

◾️با صدای: خسروشکیبایی.. ☘حکایت چهارم: در اخلاق درویشان

🌿درویشی را دیدم سر بر آستان کعبه همی‌مالید و می‌گفت یا غفور یا رحیم تو دانی که از ظلوم و جهول چه آید. عذر تقصیر خدمت آوردم. که ندارم به طاعت استظهار. عاصیان از گناه توبه کنند. عارفان از عبادت استغفار. 🍂عابدان جزای طاعت خواهند و بازرگانان بهای بضاعت من بنده امید آورده‌ام نه طاعت و بدریوزه آمده‌ام نه به تجارت. اصنع بی ما انت اهله …بر در کعبه سائلی دیدم. که همی‌گفت و می‌گرستی خوش. می‌نگویم که طاعتم بپذیر. ...
  • گزارش تخلف

🎼.. 🎵مرا عهدیست با شادی که شادی آن من باشد. مرا قولیست با جانان که جانان جان من باشد

به خط خویشتن فرمان به دستم داد آن سلطان. که تا تختست و تا بختست او سلطان من باشد. اگر هشیار اگر مستم نگیرد غیر او دستم. وگر من دست خود خستم همو درمان من باشد. چه زهره دارد اندیشه که گرد شهر من گردد. کی قصد ملک من دارد چو او خاقان من باشد. بدرم زهره زهره خراشم ماه را چهره. برم از آسمان مهره چو او کیوان من باشد. بدرم جبه مه را بریزم ساغر شه را. ...
  • گزارش تخلف

📖🌻🌞.. ◾️پیغمبر عشق «قسمت دوم»

🌿در تاریخ فرهنگ، تصوف زاهدانه و خائفانه مقدم بر تصوف عاشقانه پدید آمد و غزالی پیش از مولوی پا به عرصه فرهنگ نهاد و مولانا تنها با عبور از خوف و زهد وی بود که به عشق رسید. ولذا شاید بتوان مدعی شد که مثنوی حقیقت مجمل و مظلومی را از اهمال و اجمال رهانید و چندان در آن دمید که خود جان بخش و ایمان‌ساز شد. و آن حقیقت، عشق بود. وی در کنار خشیت‌نامه قرآن، عشق‌نامه مثنوی و در برابر حزن مؤمنانه و خوف عابدانه، طرب عاشقانه را نهاد، و مرغ ملکوتی دین را که با یک بال می‌پرید، به دو بال آراست تا طیرانش موزون و طربناک شود …🍃او پیغمبر عشق بود و دین او دین عشق، که از دیگر ملت‌ها جدا بود و کتابش مثنوی. او به جای بندگی، عاشقی را نهاد، و معشوق را هم‌ راز دید هم ناز. و فتوت را برتر از شریعت نشاند:. که فتوت بخشش بی‌علت است. پاکبازی خارج هر ملت است. ملت عشق از همه دین‌ها جداست. ...
  • گزارش تخلف