غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13


◾️چرا مولانا [قسمت دوم]

«آیا فواید مطالعه آثار مولانا به قدری هست که ما را بر آن دارد، وقت و هزینه خود را صرف آن کنیم؟». 🔺 رجوع ما به مولانا مشروط به شرایطی است که به این شرایط خواهیم پرداخت؛.۱⃣ اولین نکته‌ای که وجود دارد این است که به مولانا به چشم یک معلم بنگریم نه به چشم یک مرشد یا مراد یا شیخ یا پیر، که هر چه گفت را با چشمانی بسته بپذیریم و عقل و مجموعه‌ی قوای ادراکی خود را تعطیل کنیم و بگوییم که هر چه او گفته درست گفته، و هر چه آن خسرو کند، شیرین کند. باید سعی کرد که از مولانا یاد بگیریم، نه اینکه دست بسته تابع او باشیم..۲⃣دومین نکته که می‌تواند ذیل نکته‌ی اول هم مطرح شود این است که نه مواجهه‌ی ستیزه جویانه با مولانا داشته باشیم، و نه او را سفت و سخت بچسبیم. در واقع نگاهمان به مولانا نقادانه باشد و بپذیریم که مولانا نیز همچون هر عالم و عارف و فیلسوف و الهیدان و متفکر و فرزانه‌ی دیگری، ممکن است خطا کند.. «لذا ما باید در خود، مولانا را معاف نکنیم و او را نیز مورد نقد قرار دهیم.».۳⃣نکته‌ی سوم این است که مولانا سخنانی دارد که جزو؛. 🔹منظور از ماندنی‌های مولانا، آن چیزهایی است که امروزه برای ما پذیرفتنی است. و ...
  • گزارش تخلف

📖.. 📗مقاله پنجم.. 🌿‍ در اندرون من بشارتی هست …عجبم می‌آید از این مردمان، که بی آن بشارت شادند

اگر هر یکی را تاج زرین بر سر نهادندی، بایستی که راضی نشدندی، که ما این را چه کنیم؟ ما را گشاد اندرون می‌باید …کاشکی اینچه داریم همه بستندی، و آنچه آن ماست به حقیقت، به ما دادندی …‍ شادی را رها کرده، غم را می‌پرستند!. شادی همچو آب لطیف صاف، به هر جا می‌رسد در حال،. شکوفه‌ی عجبی می‌روید … غم همچو سیلاب سیاه،. به هر جا که رسد، شکوفه را پژمرده کند. …☘ «امید که از بشارات اندکی به اندرون ما نیز ببخشایند.» 🙏. ...
  • گزارش تخلف

◾️رسالت فرهنگ

🌿 پس از جنگ جهانی اول به نامه می‌نویسد و نظرش را به عنوان یک روانشناس درباره جنگ جویا می‌شود. فروید در پاسخ به انیشتین درباره‌ جنگ چنین می‌گوید:. 🍃طبیعت انسان را نمی‌توان عوض کرد. تنها می‌ توان کمی آن را تعدیل کرد. شاید مهم‌ترین رسالت فرهنگ، تعدیل کردن این طبیعت ستیزه‌جو باشد … …. 📚مقاله ضمیر ناخود آگاه. 🔹. ...
  • گزارش تخلف

📖🌠⛱.. 🎵عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت. که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

نا امیدم مکن از سابقه لطف ازل. تو چه دانی که پس پرده که خوبست و که بد. 🌿🔺اریک فروم معتقد است که انسان نمی‌تواند چیزی یا کسی را دوست داشته باشد مگر این که خویش را در او ببیند. 🍂ما با کسی که کاملا مقابل و مخالف ما است، رابطه‌ای نداریم ولی همین که در چشم حافظ نگاه میکنیم، خودمان را می‌بینیم. 🍃حافظ مشکلات مارا مطرح کرده است و به بهترین زبان و هنرمندانه‌ترین بیان، فکر سنتی ما را بیان کرده است. 🍁حافظ ناقد جامعه دینی خویش هم هست. او با تیز بینی، آفت‌های جامعه را می‌دیده و با زبان طعن باز می‌گفته است:. 🍀 در واقع، جامعه ما با جامعه زمان حافظ شباهت بسیار دارد وگرنه حرف حافظ در این جامعه نباید این قدر طرفدار داشته باشد. حافظ این مسائل را در جامعه خود دیده و با آن بیان رسا در اشعارش به ودیعت نهاده است. ...
  • گزارش تخلف

◾️آتش در شعر حافظ. «بخش اول»

🌿🔺آتش را در پارسی امروزی و در لهجه‌های گوناگون به شکل‌های آتش، آتیش، تش آذیش، آذر، اکو، ابر و …میگویند.. 🔹آتش یکی از عناصر چهارگانه مقدس در ایران باستان و در آیین مزدیستی محسوب میشود که با آیین و مراسم خاص در آتشکده‌ها از آن نگهداری میشده است. بنابر روایاتی از جمله در شاهنامه فردوسی هوشنگ از پادشاهان پیشدادی روزی در کوهستان ناگهان چشمش به ماری سیاه افتاد و پاره سنگی به سمت او پرتاب کرد. از برخورد آن با سنگی دیگر جرقه‌ای ایجاد شد و آتش برافروخته شد، هوشنگ به همراهانش گفت که این جرقه فروغی ایزدیست و باید از آن پرستاری کرد؛. از دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ. نشد مار کشته ولیکن ز زار. و از این طبع سنگ آتش آمد فراز. جهاندار پیش جهان آفرین. نیایش همی کرد و خواند آفرین. ...
  • گزارش تخلف

‍ ■ اندیشه‌های فردریش نیچه. «بخش اول»

🌿🔺 نیچه در کتابش فراسوی نیک و بد مطرح می‌کند که باید از دگم گرایی‌ها در اندیشه فلسفی دوری کرد. او حقیقت گرایی مطلق افلاطون را زیر سئوال می‌برد و جستجوی خیر و حقیقت مطلق را باطل می‌داند. وی می‌گوید که برای بشر بنیادی‌تر از بررسی حقیقت جستجوی ارزش آن بوده است و متافیزیسین‌ها همگی به دنبال ارزش گذاری مفاهیم متضاد بوده‌اند. نیچه می‌گوید که باید در تضادهای دوگانه شک کرد. نیز می‌گوید از کجا معلوم که این تضادهای دوگانه اصلا وابسته به هم و یکی نباشند؟ در فلسفه معین ارزشی بیشتر از نامعین دارد همان طور که ارزش نمود کمتر از حقیقت است. اگر چه نیچه مطرح می‌کند که چه بسا این ارزش گذاری‌ها اشتباه و ظاهربینانه است. از نظر وی نادرستی یک حکم باعث نمی‌شود که آن حکم را رد کنیم. او احکام نادرست را برای زندگی بشری ضروری می‌انگارد و رد کردن آنها را به معنای رد کردن زندگی می‌داند. ...
  • گزارش تخلف

◾️نیچه؛ زن و کودک

زن کامل نوع والاتری از انسان، در قیاس با مرد کامل است: همچنین موجودی نادر‌تر …. [،، قطعه ۳۷۷ زن و کودک] …The perfect woman i s a higher type of human being than the perfect man: also something much rarer …" …. 📚 انسانی زیاده انسانی. 🔺نویسنده: فردریش نیچه. 🔹مترجم: سعید فیروز آبادی. 🔹نشر: جامی. ...
  • گزارش تخلف

🍀شرح مثنوی معنوی.. ◾️زندگی اصیل از منظر مولانا و مطالبه دلیل

🌿🔺مولانا در مثنوی فراوان به ما توصیه می‏کند که زندگی اصیل بورزیم. ایشان در دفتر دوم مثنوی می‏گوید: صوفی‏ای وارد شهری شد و چون در آنجا غریب بود سراغ خانقاه صوفیان را گرفت تا بتواند چند روزی در آن شهر به سر ‏برد و مسند و خوراک و… داشته باشد. بالاخره خانقاه صوفیان را پیدا کرد و الاغ خودش را به دست دربان داد تا یکی دو روز در آنجا بماند. اتفاقا اهل خانقاه مدتی بود که وجوه امرار معاششان به تأخیر افتاده بود و طبعا بسیار گرسنه بودند. گروهی وقتی که این الاغ را دیدند گفتند: خوب است آن را بفروشیم و با پولش غذایی فراهم آوریم تا از گرسنگی نجات یابیم. لذا به دربان گفتند: الاغ را ببر و در بازار بفروش و خوراکی تهیه کن. بعد هم آمدند و شروع کردند به رقص و سماع و دم گرفتند که «خر برفت و خر برفت و خر برفت» …🔹این صوفی تازه وارد هم برای اینکه به تعبیر امروز از افکار عمومی تبعیت کرده باشد دست افشان و پای کوبان شروع کرد به گفتن «خر برفت و خر برفت و خر برفت». دربان که مأمور فروش الاغ شده بود، به آنها گفت: این خر نزد من امانت است، چگونه آن را بفروشم؟ این کار خلاف اخلاق است. ...
  • گزارش تخلف

🎵🍃📖 …◾️در بیان شهادت و آن سه نوع است؛. شهادت عوام مردمان. شهادت علما

شهادت عرفا. 📖 و در این مرتبه سر شهد الله انه لا اله الا هو روی نماید …🌿 ما در این دهلیز قاضی قضا. 🌿 بهر دعوی الست ایم و بلی. 🌿 که بلی گفتیم و آن را ز امتحان. 🌿 فعل و قول ما شهودست و بیان …
  • گزارش تخلف

◾️چرا مولانا؟. «آیا ارزش دارد وقت و هزینهٔ خود را صرف مولانا کنیم؟»

🔺سخن بر سر این است که؛. ✔️چرا مولانا؟. ✔️چرا ما باید به مولانا بپردازیم؟. ✔️چه فایده و بالاتر از آن، چه ضرورتی در پرداختن به مولانا در قرن بیست و یک میلادی وجود دارد؟. ✔️آیا ارزش دارد که وقت خود را صرف مطالعه‌ی مجدد آثار مولانا کنیم؟. ✔️آیا فواید مطالعه‌ی مجدد آثار مولانا، به قدری هست که ما را بر آن دارد، وقت خود را صرف آن کنیم؟. 🔹از دو منظر، می‌توان به مولانا نگاه کرد.۱⃣ دیدگاه اول:. «». 🔺دیدگاه اول، دیدگاه هویتی یا هویت جویانه یا هویت طلبانه است. ...
  • گزارش تخلف

◾️آشنایی با بزرگان ایران. «»

[بخش اول]. 🔸نویسنده، پژوهشگر و شاعر با تخلص «م. سرشک» زاده ۱۹ مهر ماه ۱۳۱۸ در کدکن تربت حیدریه اهل ایران است …☘زندگی. 🌿🔺شفیعی کدکنی در اوایل دههٔ ۱۳۸۰. محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن (نیشابور) در خراسان به دنیا آمد. 🔹شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود (که روحانی بود) و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت (در هفت‌سالگی تمام الفیهٔ ابن مالک را از حفظ بود) و فقه، کلام و اصول را نزد شیخ هاشم قزوینی (معروف به «فقیه آزادگان») فراگرفت. اما پس از مرگ شیخ هاشم، تا آخرین مراحل درس خارج فقه را نزد سید محمدهادی میلانی خواند و در این دوره با سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم‌درس بود. 🔹 او به پیشنهاد دکتر علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت …🔹شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸تا کنون استاد دانشگاه تهران است. بدیع‌الزما ...
  • گزارش تخلف

◾️حکایت پنجم.. 🌿بهترین سخن‌ها آن است که مفید باشد نه که بسیار …

🍃بعضی را شاید که سخن اندک مفیدتر باشد از بسیاری. چنان که تنوری را چون آتش به غایت باشد از او منفعت نتوانی گرفتن و نزدیک او نتوانی رفتن، و از چراغی ضعیف فایده گیری …. ☘پس مقصود فایده است …🌿‏دوستان را در دل رنج‌ها باشد. که آن به هیچ دارویی خوش نشود،. نه به خفتن،. نه به گشتن،. نه به خوردن،. الا به دیدار دوست … …. چشمم همی‌پرد مگر آن یار می‌رسد. ...
  • گزارش تخلف

«بزرگانی که تاریخ علم و دانش را رقم زده‌اند».. ◾️ محمد بن موسی خوارزمی

۸۵۰_۷۸۰میلادی. 🔺ستاره شناس، ریاضیدان، جغرافیدان، فیلسوف، مورخ و دانشمند پر آوازه ایرانی. 🔹الگوریتم و جبر. 🔹حساب عرض جغرافیایی. 🔹جداول نجومی. 🌿بیشترین چیره‌دستی وی در حل معادله‌های خطی و درجه دوم بوده‌است. کتاب؛. Algoritmi de numero Indorum. که ترجمه کتاب جمع و تفریق با عددهای هندی او به لاتین است باعث شد تا دستگاه عددی در اروپا از عددنویسی رومی به عددنویسی هندی-عربی تغییر یابد؛ چیزی که هنوز نیز در اروپا و دیگر نقاط جهان فراگیر است …🌿 واژه جبر را اروپائیان بطور کلی از کتاب خوارزمی و اصطلاح امروزی الگوریتم (Algorithmus) از نام خوارزمی گرفته شده‌است. ...
  • گزارش تخلف