ماجرای باورنکردنی

ماجرای باورنکردنی #هیرکان
@sahatzist
1️⃣تابستان ‌سال ۹۳ بود که دو توله پلنگ نر و ماده داخل کارتنی پشت درِ اداره محیط‌زیست شهرستان کردکوی استان گلستان پیدا شدند. معلوم نشد چه کسی دو پلنگ دوماهه را سر راه گذاشته و آنها را اصلا از کجا آورده است اما هرچه بود، سرنوشت دو حیوان متفاوت تر از آنی شد که کسی فکرش را بکند!

توله ماده هیرکان و توله نر ورکان نام گرفتند و هر دو، ببا مراقبت بسیار جان گرفتند و بزرگ شدند و تصمیم این شد که رها شوند اما هیرکان برای زندگی در طبیعت آماده‌تر بود. او دوم شهریور پارسال رهاسازی شد. او که مجهز به یک ردیاب ماهواره ای شده بود تنها سی و پنج روز بعد از رهاسازی تلف شد. علت مرگ هیرکان اگرچه مهم است اما از آن مهمتر نوع مواجه یکی از معاونان اداره کل حفاظت از محیط زیست با این واقعه است. معاون محترم به جای اعلام این خبر به دلایلی که هنوز معلوم نیست به محیط بانان دستور می دهد تا لاشه پلنگ را در فریز سازمان قرار دهند و با جابه جایی ردیاب وانمود کنند که پلنگ هنوز زنده است! به همین جهت ردیاب هیرکان ماه ها توسط کارکنان محیط زیست جابه جا می شد و حتی بعد از افشاگری فعالین محیط زیستی از این اقدام، سازمان تا مدت ها این اتفاق را تکذیب می کرد تا سرانجام دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور رسمی اعلام کرد که این پلنگ ٣٥روز پس از رهاسازی در پارک ملی گلستان، در درگیری با حیوانی دیگر جان داده است.
@sahatzist
2️⃣سازمان محیط زیست خودش به تنهایی به لحاظ جایگاهش در ساختار سیاسی کشور دارای تناقضات و مشکلات عدیده است. به همین علت هم معمولا مدیرانی که انتخاب می شوند اگر آزموده و مجرب و دور از رانت و بده بستان باشند در نهایت بتوانند وضع را در همینی که هست نگه دارند و گرنه همچون دولت پاک دستان شاخص زیست محیطی ایران را به شصت و چهارپله پایین تر از قبل نزول خواهند داد. در همین دولت آقای روحانی کسانی مثل ویز صنعت و وزیر نیرو نشان داده اند که حتی در ظاهر نیز قائل به وجود شان تصمیم گیری برای این سازمان نیستند و سازمان را تنها ماشینی امضا برای تایید ارزیابی پروژه های عمرانی می دانند. بودجه سازمان با وجود رشد چشمگیر هنوز از در آمد یکی از شهرداری های مناطق شهر تهران کمتر است و محیط بانان معدود ان وظیفه محافظت محیط زیست از شر دلالان و زمین و کوه و چشمه و چنگل و دریا خوارانی را دارند که منفعتشان در نبود این سازمان است و تازه علاوه بر همه اینها جامعه ای وجود دارد که هنوز راه درازی تا نهادینه شدن نگرش و رفتار محیط زیستی در افرادش را در پیش رو دارد.
@sahatzist
3️⃣حالا در این شرایط "گل "گونه تنها مدیران "سبزه" مسلکی برای "آراسته" شدن سازمان کم اند که آنهم به حمد الله به نظر می رسد اندک اندک از راه می رسند.
@sahatzist
4️⃣در شرایط کنونی و مشکلات ساختاری سیاست کشور برای پاسداشت منابع طبیعی ، انتظار فعالین محیط زیستی از مدیریت محترم سازمان این است که معاونین و مدیران را به گونه ای انتخاب کنند که اگر خیری نمی رسانند دست کم شر و گافی اینچنین هم از حضورشان متصور نباشد.
ایمان معمار
@sahatzist

http://uupload.ir/files/d1s5_1396031417175880711067144.jpg