محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra
🔵امروز مصادف است با زادروز حسین نصر، نظریهپرداز اسلامی و نویسنده سرشناس سنتگرای ایرانی در سال ۱۳۱۳
🔵امروز مصادف است با زادروز حسین نصر، نظریهپرداز اسلامی و نویسنده سرشناس سنتگرای ایرانی در سال ۱۳۱۳. او را که نوه شیخفضلالله نوری است به دفاع از سنت و فلسفه اسلامی میشناسند. و به سبب مشارکت در طرحوبرنامههای علمی و فرهنگی عصر پهلوی، پساز انقلاب مجبور به مهاجرت به آمریکا شد. او بانی موسسه حکمت و فلسفه، رئيسدانشگاه آریامهر(شریف) و معاون دانشگاه تهران بوده و مدتی هم رئيسدفتر فرح پهلوی شد.
(منبع این مقدمه: روزآروز)
🔸از ديدگاه دكتر نصر بحران محيط زيست در وهله نخست چالشی معنوی است و علت اصلي بروز آن فقدان مابعدالطبيعه است. مراد وی از مابعدالطبيعه، كه آن را تنها در چارچوب يك سنت وحيانی قابل حصول میداند، امري متفاوت با فلسفه مدرن است.
@sahatzist
🔸مابعدالطبيعه تنها به شرق تعلق ندارد بلكه در مغرب زمين نيز مابعدالطبيعه حقيقی در بالاترين سطح وجود داشتهاست.
در دل سنت، مابعدالطبيعه و فلسفه سنتی قرار دارد كه آنرا فلسفه جاودان مینامد و شامل مجموعهای از آموزهها درباره سرشت حقيقت است. قلب سنت همين فلسفه جاودان است ....براساس آموزههای فلسفه جاودان میتوان فلسفه سنتی غرب و خطاهای فلسفه جديد را بهتر فهميد.
🔸به باور نصر معنويتزدايی از طبيعت و تنزل قوانين عالم به قوانين رياضی محض كه به اعتقاد وی علت بحران محيط زيست است، ناشی از فلسفه متجدد است و نه علم متجدد.
به همين دليل به واكاوی تاريخ غرب از ديدگاه مابعدالطبيعی و مذهبی میپردازد تا به كشف علل اين بحران نائل شود در اين بررسی، سه علت مهم را برمیشمارد:
تقدس زدايی تدريجی از طبيعت
خردگرايي (راسيوناليسم)
انسانگرايی (اومانيسم)
@sahatzist
🖊برشی از مقاله "ديدگاههای سيدحسين نصر درباره بحران محيط زيست و راه حلهای آن" نوشته اعظم قاسمی نشر یافته در نشریه حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
ساحت زیست
@sahatzist