محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra
نوشته زیر تلخیصی است از صحبتهای دکتر فرهادی مردم شناس برجسته کشورمان در سازمان محیط زیست که متن کامل سخنرانی ایشان در پایگاه خبری
نوشته زیر تلخیصی است از صحبت های دکتر فرهادی مردم شناس برجسته کشورمان در سازمان محیط زیست که متن کامل سخنرانی ایشان در پایگاه خبری ایسنا قایل مشاهده است :
قسمت اول: فرهنگ یارگیری و تمدن کاریزی ایرانیان
◀️ فرهادی: ایرانیان در سالهای دور، محور یاریگری و مشارکت و برکتبخشی بودند، از همه NGOها، طبیعتدوستان و طرفداران حفظ محیط زیست درخواست میکنم به بحث مشارکت برگردند و تاریخ مشارکت را در ایران مطالعه کنند.
@sahatzist
◀️مرتضی فرهادی در چهاردهمین گفتوگوی پردیسان با محوریت «ریآوری (خیر خیزی) فرهنگ یارگیری (بستر و پتانسیل فراموششده توسعه پایدار و بهورزی زیستبوم) » که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه ما باید به جهان مثل یک فیلم مستند نگاه کنیم تا نگاهمان بیشتر به واقعیت نزدیکباشد، اظهار کرد: باید از نگاه عکس گونه به جهان خودداری کنیم، برای همین لازم است برای بحث در مورد ریآوری- فرهنگ یارگیری، بحثهای تاریخی را نیز اضافه کنیم.
@sahatzist
◀️وی با تاکید بر اینکه کشور ما دچار انقطاع و گسل فرهنگی شده است، گفت: این انقطاع حتی در روابط شخصی ما ایرانیان نیز تبلور پیدا کرده، در روابط طبیعتدوستان، هنرمندان، روشنفکران، فیلمسازان و... نیز قابل مشاهده است. برای مثال مردمشناسان کشور از همدیگر خبری ندارند، آن تعدادی هم که همدیگر را میشناسند کلنگ به دست در حال نابودی آثار قبل از خود هستند.
وی با اشاره به اینکه یک نمونه از قطع ارتباط، بین دستگاهها و سازمانها و همچنین سازمانهای مردمی است، گفت: صاحبان NGOها و تحصیلکردگان باید بدانند که نمیتوان کار مشارکتی انجام داد بدون آنکه کارها و اقدامات مشارکتی دیگران را مطالعه نکرده باشیم.
@sahatzist
◀️وی با بیان اینکه طرفداران محیط زیست حداقل باید شعرهایی که در مدح درختان و طبیعت سروده شده است را عمومی کرده و همگان آن را زمزمه کنند، گفت: چگونه میتوانیم طبیعت را دوست داشته باشیم ولی ادبیات دوستدار طبیعت جهان و ایران را مطالعه نکنیم. چطور میتوانیم مشارکت داشته باشیم ولی مروری بر تاریخ جهان و ایران نداشته باشیم. باید بدانیم عمر بشر کفاف تجربه دوباره اتفاقات را نمیدهد. بنابراین برای صرفهجویی در زمان لازم است تجربیات نیاکان خود و دیگر کشورها را مرور کنیم.
◀️فرهادی با اشاره به اینکه محور صحبت من خیرخیزی فرهنگی یارگیری و تبعات آن در توسعه پایدار زیستبوم است، گفت: برکت، یکی از اصطلاحات فرهنگی رایج در فرهنگ ایرانی و سایر فرهنگهای دیندارانه جهان است. در زبان فارسی کلمه ریآوری در معنای خیرخیزی داریم و شاید نام شهر باستانی ری از همینجا نشات گرفته باشد. در قرآن نیز 32 بار کلمات همریشه برکت ذکر شده و در عهد عتیق 398 بار کلمه برکت آمده است. بنابراین به طور کلی در ادیان جهان روی مساله ریآوری و برکت تکیه بسیار شده است.
◀️فرهادی با اشاره به اینکه برکت همان چیزی است که جامعهشناسان از آن به یاریگری یاد میکنند، گفت: در یاریگری، ریآوری و برکتبخشی اتفاق میافتد. ملت ایران دارای پیشینه یاریگرانه فراوان است، کشور ما کشوری خشک و کم آب و علف است. جامعهشناسان و باستانشناسان معتقدند که تمدن در جایی که آب فراوان وجود دارد شکل میگیرد اما چطور شده که در سرزمین خشکی مثل ایران به تمدن چندین هزار ساله دست یافتهایم.
@sahatzist
◀️وی با بیان اینکه در تمدنهای سرزمینهای خشک با معجزه مشارکت تمدن ایجاد شده است، گفت: این معجزه یک فرهنگ جمعگرایی و یاریگری است. در این سرزمین این فرهنگ باعث ایجاد تمدن کاریزی یا قناتی شده است. برای شناخت کشور ایران و نسخهپیچی درست برای آن ، باید کاریز و تمدن کاریزی را به درستی شناخت.
ساحت زیست محلی برای اندیشیدن های زیست محیطی
عکس مربوط به شهر زیرزمینی کاریز کیش می باشد که آن را متعلق به دوره اشکانیان می دانند.
@sahatzist
http://s1.upzone.ir/45490/img-1791.jpg