محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra
🔴برعلیه سرمایه داری سبز!
🔴برعلیه سرمایه داری سبز!
@sahatzist
🔸طبقه حاکم هرگز از سوخت فسیلی دست نخواهد کشید، زیرا این کلیدِ قدرت آنها بر کارگران است.
✅مطلب زیر قسمت هایی از از مقاله "طبیعت سرمایه داری" نوشته تروی وتسه است که در تارنمای ژاکوبنی ها نشریافته و رادیو زمانه به بازنشرآن پرداخته است.
🔸جرم کل کشتیهای دریانوردی همین حالا از جِرم کل تمام ماهیهای جهان بیشتر است. از سوی دیگر، اقیانوس عظیم است و به همین خاطر گونههای در معرض خطر به ندرت کاملاً از آن محو میشوند. اما این مسئله ابداً در مورد حیوانات و گیاهان خشکی صادق نیست چرا که انتظار میرود نیمی از این گونههای جانوری تا آخر قرن حاضر منقرض شوند.
🔸بسیاری از این حیوانات به دلایلی بسیار سادهتر از گرمایش جهانی در حال انقراض هستند؛ انسانها زیستگاههای جانوری را هر چه بیشتر اشغال میکنند و طبیعت بکر را به حومه شهر، معدن، زمین کشتوکار، و چراگاه بدل میکنند. این موارد بحرانهای محیط زیستی در هم گرهخوردهای هستند که چپ برای فهمیدن آنها هیچ چارچوبی در اختیار ندارد، چه برسد به اینکه قادر به ارائه راهحل برای آنها باشد. در کل، مارکسیستها چندان به مطالعه طبیعت دل نمیدهند و آثار آنها در این حیطه غالباً از آثاری درجه دوم فراتر نمیرود.
🔸اما این موضوع انگار در حال تغییر است. سرمایه فسیلی اثر آندراس مالم، یک اثر پژوهشی درخور است که با بررسی تاریخ قرنها و رشتههای علمی به مفهومپردازی دوباره رابطه بین طبیعت، سرمایهداری و مارکسیسم میپردازد.
@sahatzist
🔸نمیتوان خلاصهای از این اثر به دست داد، اما نگاه نافذ و دقیق مالم از همان اوایل آشکار میشود. او در نخستین صفحات کتاب موضوع باب روز «تاریخ آبوهوا» را ــ یعنی بررسی شیوه برخورد تمدنهای پیشین با آبوهوای غیرقابلپیشبینی را ــ کنار میگذارد و استدلال میکند که پژوهشگران نباید «به دنبال آبوهوا در تاریخ، بلکه تاریخ در آبوهوا باشند. دادههای مربوط به مقررات کارخانهها یا سیاستهای تجارت آزاد را باید ابتدا پیش کشید و سپس از باران و یخ حرف زد، و نه برعکس.»
🔸سرمایه فسیلی تغییرات آبوهوایی را بهعنوان مسئلهای تاریخی و خاص سرمایهداری صنعتی طرح میکند که به باور مالم خاستگاه آن را باید در بریتانیای قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم جست. این هدفی بلندپروازانه است. با این وجود، مالم به عنوان یک پژوهشگر جوان از پس این کار برمیآید و با قاطعیت در تقریباً تمام بحثهای آکادمیک در این باره مداخله میکند. چرا انقلاب صنعتی رخ داد؟ چرا در بریتانیا؟ چرا در قرن هجدهم؟ چرا بر پایه زغال سنگ؟ مالم با اتخاذ چارجوبی مارکسیستی پاسخهایی قانعکننده به این پرسشها میدهد و با این کار، پژوهشهای پیشین این حیطه را که غالباً از اقتصادی نوکلاسیک استفاده میکنند، شدیداً به نقد میکشد.
🔸یکی دیگر از مفاهیم آکادمیکی که مالم آن را ویرانگرانه نقد میکند، مفهوم «آنتروپوسن» [انسانمرکز] است. نامیدن دوران ما به عنوان عصر آنتروپوسن یعنی دوران جغرافیایی کنونی بهواسطه مداخله جمعی «بشریت» در فرآیندهای طبیعی جهانی تعریف میشود. مالم این مفهوم را تلاشی میداند برای مقصرشمردن فقیران و ضعیفان بر سر افتضاحی که ثروتمندان و قدرتمندان اتلافگر آفریدهاند.
@sahatzist
🔸او استدلال میکند که از همان آغاز، اقلیت سرمایهدار صنعتیسازی را بر اکثریت جمعیت تحمیل کردند. در واقع، طبقه کارگر در نیمه نخست قرن نوزدهم به کرات قیام کرد تا علیه توسیع و تعمیق نظام کارخانه مبارزه کند. کارگرها ــ یعنی زنان، کودکان و مردان ــ با تشکیل اتحادیهها، درهمشکستن ماشینآلات، اعتصاب، تظاهرات، و شورش در برابر مکانیزهکردن تولید و خوارشماری زندگی اعتراض میکردند.
برای خواندن متن کامل این مقاله روی INSTANT VIEW بروید.👇
ساحت زیست
@sahatzist
https://goo.gl/EXSPgP