محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


🔴استاد منابع آب دانشگاه ملبورن:. استرالیا ۴۰ سال پیش سدسازی را متوقف کرد

گزارش خبرنگار مهر، استاد گروه منابع آب و هیدرولوژی محیط زیست دانشگاه ملبورن که برای همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه به ایران آمده گفت: منابع آبی ایران در میانه‌های دهه نود میلادی کم شده و در استرالیا نیز همزمان این اتفاق رخ داده است …جان لنگفورد افزود: ایران و استرالیا اگرچه در دو نیمکره شمالی و جنوبی هستند اما از نظر عرض جغرافیایی شباهت دارند. هر دوی ما اقلیم خشکی داریم که رو به خشک‌تر شدن نیز هست و با چالش‌های مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنیم …✅استاد دانشگاه ملبورن تصریح کرد: نباید بگذاریم آبیاری کشاورزی توسعه پیدا کند و باید توسعه اراضی زیر کشت را متوقف کنیم. مثال‌های زیادی در دنیا پیش روی ماست. چینی‌ها در اوایل دهه ۹۰ یک رودخانه را به کلی خشک کردند. در استرالیا دریاچه ماری دارلینگ را داشتیم که اصلاحاتی برای آن انجام دادیم و در آمریکا نیز رودخانه کلرادو و تالاب‌هایشان با مشکل رو به رو شد. این‌ها را تجربه کرده‌ایم و یاد گرفته‌ایم که باید جلوی توسعه اراضی کشاورزی را بگیریم وگرنه حقابه محیط زیست روز به روز کمتر خواهد شد …وی در پاسخ به پرسشی درباره راه حل رویارویی با تغییر اقلیم گفت: ما ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

لین وایت: الگوی مالکیت انسان‌ها را از طبیعت منفک می‌سازد، آنها را در قالب نوعی ثنویت سلسله مراتبی روح و ماده، نفوس و ابدان، که به حسب آن اعتقاد بر این است که روح باید بر ماده و انسان‌ها باید بر طبیعت حاکم باشند، از عالم خلقت جدا می‌کند. در حالی که مشرکان پیش از مسیحیت در هماهنگی با زمین روزگار می‌گذراندند، زیرا معتقد بودند که ارواحی در گرگ‌ها، درخت‌ها و جویبارها خانه دارد، به اعتقاد وایت ثنویت مسیحی حیوانات وحشی را ماشین و همه عالم ارگانیک و نباتی را لخت و مرده، در نظر گرفت.. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

وایت در مقاله معروفش به سال ۱۹۶۷ با عنوان «ریشه‌های تاریخی بحران بوم شناختی ما» با استناد به چهار باب نخست سفر تکوین در کتاب مقدس، اشاره می‌کند نتیجه می‌گیرد که طبق این متون خداوند، با به کار بستن اقتدار غایی خویش، انسان‌ها را بر طبیعت حاکمیت می‌بخشد و به آنها اجازه می‌دهد تا گیاهان را بخورند و حیوانات را نام‌گذاری کنند. انسان‌ها پس از اخراج از باغ عدن و جان سالم به در بردن از طوفان نوح، اجازه خوردن حیوانات را نیز به دست آوردند. ...
  • گزارش تخلف

برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور:

لین وایت بر آن است که دیدگاه کتاب مقدس درباره خدا به عنوان مالک طبیعت و درباره انسان‌ها به عنوان سرپرست‌هایی که خداوند برای طبیعت برگزیده است، یهودیان و مسیحیان را به اتحاد رویکردی در قبال محیط زیست کشاند که شبیه است به همانی که در مسلک قائلان به خدا به عنوان خصم طبیعت یافت می‌شود …. اگر خداوند انسان‌ها را حاکم بر نظام مادی قرار داده است، دیگر دلیل چندانی در اختیار نداریم تا بر مبنای آن با انسان‌هایی که طبیعت را برای برآوردن امیال خویش استثمار می‌کنند، مادام که از حدود توافق قراردادی تخطی نکرده باشند، مخالفت بورزیم … ...
  • گزارش تخلف

خداباوری و اخلاق زیست محیطی

این مطلب تلخیصی است از مقاله‌ای به همین نام منتشر شده در ماه نامه اطلاعات حکمت و معرفت سال ۱۳۸۷ شماره ۱. 🖋: پروفسور گری کامستوک فیلسوف و دین پژوه, عضو موسسه مطالعاتی «بشر و دانش‌های اجتماعی» و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. مترجم: انشاالله رحمتی. قسمت چهارم: مشرکان سبزترند یا مسیحیان و یهودیان؟ لین وایت پاسخ می‌دهد. به عنوان مالک طبیعت. 🔸الهیات مسیحی سنتی وجود شیطان را تصدیق می‌کند ولی بر نقش خداوند به عنوان خالق یک جهان کامل، تأکید می‌ورزد، البته این جهان کامل آن هنگام که انسان‌ها اختیار خویش را به کار بستند و از لطف خداوند به دور ماندند، از حالت بهشتی‌اش؛ هبوط کرد. بر طبق این دیدگاه، خداوند به بهروزی بشر اهتمام دارد، زیرا انسان‌ها بر صورت خدا آفریده شده‌اند و وظیفه مراقبت از حیوانات و جمادات را عهده‌دار هستند. همان‌طور که مالک به حفظ و بهبود دارایی خصوصی‌اش به خاطر ارزش عارضی و ابزاری آن اهتمام دارد، انسان‌ها نیز باید به طبیعت، به خاطر مقاصد نیکویی که می‌توان طبیعت را در جهت آنها به کار گرفت، اهتمام داشته باشند. ...
  • گزارش تخلف

⭕️هنر‌ محیطی.. قسمت سیزدهم‌: آینه‌های بهشتی

شیرین عابدینی‌راد هنرمند تبریزی است که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته گرافیک و طراحی مد در تهران گذرانده‌است. اما از آنجا که به هنر مفهومی علاقه‌مند بود سعی کرد راه‌هایی را تجربه کند که طراحی مد را با هنر مفهومی پیوند می‌زند. بعدها او برای گسترش مطالعاتش به موسسه‌ای در ایتالیا دعوت شد و کارهایش را در زمینه‌های مربوط به جنسیت و انسان گسترش داد. ویدیوهای هنری وی حتی مورد تحسین عباس کیارستمی هم‌ قرار گرفت. از پروژه‌های خانم عابدینی‌راد که در کویر مرکزی ایران نزدیک اصفهان در سال ۲۰۱۳ انجام شده است پروژه «یادگار (Evocation)» است. وی در این پروژه به مسئله کمبود آب پرداخته است‌ و برای این کار آینه‌هایی را در بیابان قرار داده که با انعکاس آسمان آبی کویر در آن گویی استخر کوچکی در میان شن‌‌های طلایی به نظر می‌رسد …برای دیدن پروژه‌های زیبای دیگر این هنرمند خلاق ایرانی به سایت شخصی وی مراجعه کنید:. www. shirinabedinirad. com … …. ...
  • گزارش تخلف

امروز دوم اردبهشت روز زمین است

زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۰ مارس) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود. ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با دوم اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیتهای زیست محیطی اختصاص می‌دهند. به نقل از ویکی پدیا. زیست. تصویر مربوط به نماد رسمی روز زمین است … ...
  • گزارش تخلف

از پالمیرا تا قزوین!

به گزارش تارنمای دوات کهن‌ترین گورستان قزوین علی رغم اعتراضات فراوان فعالان فرهنگی و محیط زیستی تخریب و مدتی بعد چند تکه از سنگ نوشته‌های این نماد فرهنگی و تاریخی قزوین در جداول خیابانی مشاهده شده است. قسمت هایی از این گزارش را در زیر می‌خوانید و برای خواندن کتن کامل گزارش می‌توانید به تارنمای دوات مراجه کنید … که فعالان میراث فرهنگی در این استان می‌گویند شهرداری، پس از تخریب کهن‌ترین گورستان قزوین، آرامگاه‌های این گورستان را به قیمت‌های چند میلیون تومانی به فروش رسانده و به عقیده این فعالان، در جریان این تخریب‌ها، بخشی از فرهنگ و تاریخ این شهر را نیز تخریب کرده است. حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین درباره این ماجرا به دوات می‌گوید: من در آن زمان یعنی سال ۸۹ که این گورستان تخریب شد، پستی در سازمان میراث فرهنگی نداشتم، با این حال همان موقع به شهرداری مراجعه کردم و درخواست دادم این گورستان که بخشی از تاریخ شهر است و عالمان مهم قزوین را در خود جای داده، تخریب نشود. 🌑حضرتی درباره سنگ‌هایی که روی آن خوشنویسی کنده‌کاری شده می‌گوید: احمد ابوطالبیان که از هنرمندان معروف قزوین است این موض ...
  • گزارش تخلف