ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ انجمن مهندسان عمران آمریکا کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن، را به عنوان یکی از پنج برنده جایزه تحقیقاتی ه ساحت زیست ۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ تریلر رسمی مستند سیاره زمین … ساحت زیست ۱۰:۴۰ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ 🔹معرفی فیلم محیطزیستی.. ✅صد سال پیش، یک و نیم میلیارد نفر روی زمین زندگی میکردند اکنون، بیش از شش میلیارد نفر سیارۀ شکنندۀ ما را اشغال کردهاند. اما با این حال، هنوز جاهایی هستند که توسط بشر دستنخورده ماندهاند. این مجموعه شما را به سرزمینهای تازهای میبرد و سیارهای را همراه حیاتوحش آن به شما نشان میدهد که تاکنون ندیدهاید. این جملات توصیف مجموعه مستند «سیاره زمین (Planet Erth)» است که شبکه بیبیسی آن را تهیه کرده است. ساخت این مستند ۵ سال زمان برده و سازندگانش آن را نگاهی جامع به تنوع گونههای زیستی زمین میدانند. این مجموعه ۱۱ قسمتِ ۵۰دقیقهای دارد که در هر قسمت آن به یکی از زیستگاههای زمین میپردازد. به گواه کارشناسان این مجموعه بهترین مستند طبیعتی است که تا به حال ساخته شده است. نام قسمتهای این مجموعه به شرح زیر است:. ۱. ... ساحت زیست ۱۲:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ هرگونه بهره برداری از تالابها ممنوع شد گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس کلیات لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالابهای کشور را با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر تصویب کردند. نماینگان مجلس همچنین با تصویب ماده ۱ این لایحه مقرر کردند هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها شود، ممنوع است. براساس این مصوبه مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران سازمان حفاظت محیط زیست است. در تبصره این ماده نیز مقرر شد: دستورالعمل تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد تا مبنای عمل سازمان مذکور و تمامی مراجع ذی ربط قرار گیرد. این دستور العمل باید متضمن حفظ و احیاء تالابهای کشور باشد …🔴🔴🔴🔴آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ حالا که دیگر جازموریان و پریشان و گاوخونی وجود ندارد، هامونمان رفته است و هورالعظیم در حال احتضار است. اقدام مجلس قابل تقدیر است اما این قانون بی شباهت به ممنوعیت شکار شیرمازندران و دایناس ... ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: یکی از نمونههایی که اغلب مورد بحث متفکران اکوفمینیست قرار میگیرد «جنبش چیپکو» است. در ۱۹۷۴ میلادی، ۲۷ زن روستایی در شمال هندوستان با درآغوش گرفتن درختان جنگل مانع قطع شدن آنها به دست چوببُرها شدند. این جنبش نشاندهندۀ نظرگاه متفاوت زنان روستایی در مقابل کارشناسان بیگانهای بود که شروع به تخریب جنگلها میکنند. این زنانِ بومی هستند که جنگلها و استفادههای گوناگون از آن را میشناسند و میدانند چگونه از آن برای تهیۀ غذا، سوخت، گیاه دارویی و… استفاده کنند نه کارشناسان آموزشدیده با علوم غربی …. ... ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: شیوا معتقد است توسعه یا رشد ناصحیح با استعمار کشورهای آسیایی و افریقایی به دست اروپاییان آغاز شد و نتیجۀ آن خلق اقتصادهای مبتنی بر پول مطابق مدل اروپایی بود. استعمارگران محصولات غذایی بومی و جنگلها را از میان بردند و محصولاتی مانند گلهای آفتابگردان، اوکالیپتوس و چوب ساج را جایگزین آن کردند که برای صادرات مناسب بود. باز استعمارگران تفکیک جنسیتی کار را با خود همراه آوردند که در آن مرد در ساختار اقتصاد پولی به کار گرفته میشد و زنان مسئول همۀ کارهای خانگی و مشاغل بیمزد شناخته میشدند. با از میان رفتن اقتصاد معیشتی، پروژۀ توسعۀ ناصحیح فقر مادیای را با خود به همراه آورد که پیش از این وجود نداشت و نقش واقعی در زنانه شدن فقر، فرودستی زنان و تخریب طبیعت بازی کرد …. ... ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: اکوفمینیستهای مارکسیست با استفاده از مفاهیم مارکسیستیِ «ابزارهای تولید» که شامل مواد خام زمین و منابع انرژی میشود و «نیروهای تولید» که دربردارندۀ کارخانهها، ماشینآلات، تکنولوژی و مهارتهای کارگران است علیه «سرمایهداری مردسالار» موضعگیری میکنند. نظام سلطۀ مذکرِ مالکیتِ مردانه بر ابزارها و نیروهای تولید منجر به توزیع و تخصیص مردمحور منابع اقتصادی جامعه میشود که به شکل نظاممندی زنان را از نظر اقتصادی در حاشیه قرار میدهد و از طبیعت سوءاستفاده میکند …. ... ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته اقتصادی اجتماعی: بنا به باور اکوفمینیسمِ ماتریالیستیای که ریشه در مارکسیسم دارد، شرایط اجتماعی اقتصادی در سلطه بر طبیعت و زنان اهمیت محوری دارد و ارتباط زنان و مردان بهمثابۀ حلقۀ واسط میان طبیعت و فرهنگ یکسان نیست. اکوفمینیستهای مارکسیست با استفاده از مفاهیم مارکسیستیِ «ابزارهای تولید» که شامل مواد خام زمین و منابع انرژی میشود و «نیروهای تولید» که دربردارندۀ کارخانهها، ماشینآلات، تکنولوژی و مهارتهای کارگران است علیه «سرمایهداری مردسالار» موضعگیری میکنند. نظام سلطۀ مذکرِ مالکیتِ مردانه بر ابزارها و نیروهای تولید منجر به توزیع و تخصیص مردمحور منابع اقتصادی جامعه میشود که به شکل نظاممندی زنان را از نظر اقتصادی در حاشیه قرار میدهد و از طبیعت سوءاستفاده میکند. نظریات واندانا شیوا عبارتهایی چون «توسعه نیافتگی نظاممند» یا «رشد بد و ناصحیح» در توصیف توسعۀ غرب به کار رفته است که حکایت از توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادیدر اندیشههای او دارد. شیوا معتقد است توسعه یا رشد ناصحیح با استعمار کشورهای آسیایی و افریقایی به دست اروپاییان آغاز شد و نتیجۀ آن خلق اقتصادهای مبتنی بر ... ساحت زیست ۱۴:۱۶ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ تبلیغ عجیب یک جگرکی ساحت زیست ۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ این نامه که خطاب به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نوشته شده حاوی درخواستهای اصلاح طالبان واقعی یعنی مردم از این شورا برای شفا هر حال این درست است که مردم هنوز با یک «تکرار میکنم» سید خندان به کلهم اجمعین لیست رای میدهند اما باز بودن در دیزی دلیلی برای بی حیایی اطلاح طلبان نباید باشد و آنها باید نه تنها موازین خود برای انتخاب افراد حاضر در لیست را شفاف و واضح بیان کنند بلکه باید نسبت به تصمیمات آتی افراد حاضر در لیست هم پاسخگو باشند. یعنی هر وقت افراد شورای شهر لیست امید دست از پا خطا کردند چنان ترتیبشان را یعنی ترتیب مواخذه شان را بدهند که فرد مورد نظر دیگر به فکر موز برداشتن و اینها نیفتاد. فلذا بروید این درخواست را از لینک زیر دانلود کنید و بخوانید و در صورت موافقت با آن امضا بفرمایید. ایمان معمار. ساحت زیست. ... ساحت زیست ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ و هنگامی که سیبی را با دندان میشکافی در دل با او بگو: «تخمهای تو در تن من خواهند زیست، و شکوفههای فردای تو در دل من خواهند شکفت ". جبران خلیل جبران. گیاه خواری نه یک رژیم غذایی، که یک فضیلت اخلاقی است …ساحت زیست. ساحت زیست ۱۰:۴۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ میزان صرفه جویی اقتصادی رژیم کم گوشت در سراسر جهان ساحت زیست ۱۰:۴۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ میزان صرفه جویی رژیم کم گوشت در آمریکا بر حسب دلار ساحت زیست ۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ برشی از مقاله «جهانِ گیاهخواران، رؤیای اقتصاد جهانی است» نوشته لورِن کِسانی دیویس: حالا سوال اساسی این است:. اگر مردم گوشت کمتری میخوردند، در ایالات متحده و سراسر جهان چقدر صرفهجویی میشد؟. شاید رقم باور نکردنی به نظر برسد اما 👇👇👇. و گروهش با استفاده از مقیاسی تقریبا دقیق، که «ارزش یک زندگیِ آماری» نام دارد صرفهجوییِ ناشی از نخوردن گوشت را در حدود ۲تا۳تریلیون دلار در ایالات متحده و ۲۰تا۳۰تریلیون دلار در سراسر جهان تخمین میزند.. 🔴پی نوشت: تریلیون عددی است برابر با ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک هزار میلیارد) که پیشوند آن در SI با ترا شناخته میشود. به عنوان نمونه یک ترا بایت یعنی یک میلیون میلیون بایت. ساحت زیست. ... ساحت زیست ۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ این مطلب تلخیصی است از مقاله «جهانِ گیاهخواران، رؤیای اقتصاد جهانی است» نوشته لورِن کِسانی دیویس و ترجمۀ: نجمه رمضان که در تارنما گیاهخوارانِ جهان سر میز شام دست رد به مرغ مادربزرگ میزنند، بازپرسی میشوند. آنان استدلالهای زیادی برای نخوردن گوشت دارند. بسیاری از این استدلالها معروفاند؛ مثل تلاش برای آزاررسانیِ کمتر به حیوانات، سودرسانی به محیطزیست یا داشتن زندگی سالم.. ➕حالا به این فهرست، وضعیت اقتصادی را هم بیفزایید. در مطالعهای که در پراسیدینگز آو نشنال آکادمی آو ساینسز چاپ شد، مارکو اسپرینگمن و همکارانش در دانشگاه آکسفورد تخمین زدند که اگر مردم الگوهای کنونیِ مصرف گوشت را ادامه دهند و به رژیمی متعادلتر و گیاهیتر روی نیاورند، تا قبل از سال ۲۰۵۰، برای ایالات متحده سالانه بین ۱۹۷تا ۲۸۹میلیارد دلار و برای اقتصاد جهانی بالغ بر ۱٫۶تریلیون دلار هزینه به بار خواهند آورد. اسپرینگمن یکی از محققینی است که با پژوهشگاه مارتینِ دانشگاه آکسفورد، در «برنامۀ آیندۀ غذا» همکاری میکند. او معتقد است: «خیلی سخت است که انسان واقعاً درک کند جلوگیری از تغییرات اقلیمی یا پیشگیری از مرگِ حتی یک نفر بر اثر بیماریهای مربوط به رژیم غذایی، چقدر ارزشمند است. هدف ما این بود که میزان این منافع را روشن سازیم.». ✅اسپرینگمن و گروهش سنار ... ساحت زیست ۱۳:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ 🔴🔴🔴تفاوت بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان با یک آپارتمان متوسط در سعادت آباد تهران! پیدا کنید پرتقال فروش را! …🌑احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان: بودجه سال ۹۵ این استان برای حفاظت از محیط زیست فقط ۱۵ میلیارد ریال معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بوده که بخش اعظم آن صرف دستمزد افراد شاغل در طرحها شده است. اقلیمی خوزستان بدین شرح است:. 🔸در شمال خوزستان محدوده زاگرس با مساحت ۳۵ هزار هکتار و جنگلهای بلوط. 🔸بخش میانه و جنوب، مشهور به جلگه خوزستان، با پنج رودخانه دائمی و آخرین بازمانده جنگلهای گرمسیری دز و کرخه. 🔸وجود بیشترین مساحت تالابی کشور و خوریات در این استان. 🔸بیش از یک میلیون هکتار منطقه حفاظت شده. 🌑لازم به ذکر است غیر از مشکلات شناخته شده مثل گرد و غبار و خشکسالی که محیط زیست این استان و حتی استانهای مجاور را تهدید میکند، در این استان ۱۵ هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی و فرعی نفت وجود دارد که مدام دچار حادثه و نشتی میشوند و باید به موقع کنترل و نمونه برداری شوند. منبع: ایرنا. ... ساحت زیست ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: اگر، آنگونه که بر طبق دیدگاه آخرالزمانی مسیحی تعلیم داده میشود، احتمال آن وجود داشته باشد که نسل هفتم هرگز پا به عرصه وجود نگذارد، و جهان کنونی قلمرو یک شیطانی باشد که عن قریب باید هزیمت بیابد، در آن صورت دلیل چندانی برای اهتمام به طبیعت یا نسلهای آینده وجود ندارد. ظاهراً، با تلقی خداوند به عنوان خصم طبیعت جای چندانی برای بوم محوری باقی نمیماند … ... ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: معاد شناسیهای برخی از سنتهای سرخپوستان آمریکا …. معتقدند نباید انتظار داشت که زمان به زودی به پایان برسد و نیز بدن و مرگ را اموری که باید از آنها تعالی جست، تلقی نمیکنند. برای این گروه از سرخپوستان ارزش آتی خلقت آنقدر بالا است که هیچ عملی که آثاری زیانآور برای نسلهای آینده داشته باشد، مجاز نیست، حتی اگر این آثار تا هفت نسل بعد نیز نمایان نشود. مربوط به افسانه قبائل مادر تباری است. در این افسانه در عالم تنها دو زن وجود داشتند که در اقیانوس زندگی میکردند که توسط کفهای اقیانوس باردار میشوند. فرزند یکی پسر و فرزند دیگری دختر است. این دو بعدها با هم ازدواج میکنند و قبائل سرخپوستی را تشکیل میدهند … ... ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: قائلان به ثنویت جهانشناسانه، عالم مادی را خصم خداوند، یعنی آن را یک شر ضروری میدانند که خداوند باید به اجبار آن را تسلیم خویش سازد …. وقتی لذت را اخلاقاً ناصواب و خود جسم را ذاتاً منحط میدانیم، معنایش این نیست که دیدگاهی داشته باشیم که به راحتی برای حمایت از تعظیم فرآیندهای طبیعی یا حفظ گونههای در معرض خطر، مناسب و مساعد باشد. ... ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ خداباوری و اخلاق زیست محیطی این مطلب تلخیصی است از مقالهای به همین نام منتشر شده در ماه نامه اطلاعات حکمت و معرفت سال ۱۳۸۷ شماره ۱. 🖋: پروفسور گری کامستوک فیلسوف و دین پژوه, عضو موسسه مطالعاتی «بشر و دانشهای اجتماعی» و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. مترجم: انشاالله رحمتی. قسمت سوم: آیا خدا خصم طبیعت است؟. رابطه خداباوری با اخلاق زیست محیطی را مورد بحث قرار میدهیم، بلافاصله با مسأله سخن گفتن از خدا روبرو میشویم. یک موجود که برتر از مقولات زبانی است، به حسب ذاتش، در قالب تعابیر حقیقی و قضایای مستقیم قابل توصیف نیست. بیشتر خداباوران تصدیق دارند که برای توصیف صفات خداوند به استفاده از گفتار غیرمستقیم یعنی تشبیه، تمثیل و حکایت، نیاز است. در تلاش خداباوران برای بیان رابطه خدا با طبیعت در قالب مفاهیم، شش تشبیه تکرار میشود: این تشبیهها عبارتند از:. خدا به عنوان خصم. ... ‹ 130 131 132 133 134 135 136 ›
ساحت زیست ۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ انجمن مهندسان عمران آمریکا کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن، را به عنوان یکی از پنج برنده جایزه تحقیقاتی ه
ساحت زیست ۱۰:۴۰ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ 🔹معرفی فیلم محیطزیستی.. ✅صد سال پیش، یک و نیم میلیارد نفر روی زمین زندگی میکردند اکنون، بیش از شش میلیارد نفر سیارۀ شکنندۀ ما را اشغال کردهاند. اما با این حال، هنوز جاهایی هستند که توسط بشر دستنخورده ماندهاند. این مجموعه شما را به سرزمینهای تازهای میبرد و سیارهای را همراه حیاتوحش آن به شما نشان میدهد که تاکنون ندیدهاید. این جملات توصیف مجموعه مستند «سیاره زمین (Planet Erth)» است که شبکه بیبیسی آن را تهیه کرده است. ساخت این مستند ۵ سال زمان برده و سازندگانش آن را نگاهی جامع به تنوع گونههای زیستی زمین میدانند. این مجموعه ۱۱ قسمتِ ۵۰دقیقهای دارد که در هر قسمت آن به یکی از زیستگاههای زمین میپردازد. به گواه کارشناسان این مجموعه بهترین مستند طبیعتی است که تا به حال ساخته شده است. نام قسمتهای این مجموعه به شرح زیر است:. ۱. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ هرگونه بهره برداری از تالابها ممنوع شد گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس کلیات لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالابهای کشور را با ۱۳۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر تصویب کردند. نماینگان مجلس همچنین با تصویب ماده ۱ این لایحه مقرر کردند هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها شود، ممنوع است. براساس این مصوبه مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران سازمان حفاظت محیط زیست است. در تبصره این ماده نیز مقرر شد: دستورالعمل تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد تا مبنای عمل سازمان مذکور و تمامی مراجع ذی ربط قرار گیرد. این دستور العمل باید متضمن حفظ و احیاء تالابهای کشور باشد …🔴🔴🔴🔴آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ حالا که دیگر جازموریان و پریشان و گاوخونی وجود ندارد، هامونمان رفته است و هورالعظیم در حال احتضار است. اقدام مجلس قابل تقدیر است اما این قانون بی شباهت به ممنوعیت شکار شیرمازندران و دایناس ...
ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: یکی از نمونههایی که اغلب مورد بحث متفکران اکوفمینیست قرار میگیرد «جنبش چیپکو» است. در ۱۹۷۴ میلادی، ۲۷ زن روستایی در شمال هندوستان با درآغوش گرفتن درختان جنگل مانع قطع شدن آنها به دست چوببُرها شدند. این جنبش نشاندهندۀ نظرگاه متفاوت زنان روستایی در مقابل کارشناسان بیگانهای بود که شروع به تخریب جنگلها میکنند. این زنانِ بومی هستند که جنگلها و استفادههای گوناگون از آن را میشناسند و میدانند چگونه از آن برای تهیۀ غذا، سوخت، گیاه دارویی و… استفاده کنند نه کارشناسان آموزشدیده با علوم غربی …. ...
ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: شیوا معتقد است توسعه یا رشد ناصحیح با استعمار کشورهای آسیایی و افریقایی به دست اروپاییان آغاز شد و نتیجۀ آن خلق اقتصادهای مبتنی بر پول مطابق مدل اروپایی بود. استعمارگران محصولات غذایی بومی و جنگلها را از میان بردند و محصولاتی مانند گلهای آفتابگردان، اوکالیپتوس و چوب ساج را جایگزین آن کردند که برای صادرات مناسب بود. باز استعمارگران تفکیک جنسیتی کار را با خود همراه آوردند که در آن مرد در ساختار اقتصاد پولی به کار گرفته میشد و زنان مسئول همۀ کارهای خانگی و مشاغل بیمزد شناخته میشدند. با از میان رفتن اقتصاد معیشتی، پروژۀ توسعۀ ناصحیح فقر مادیای را با خود به همراه آورد که پیش از این وجود نداشت و نقش واقعی در زنانه شدن فقر، فرودستی زنان و تخریب طبیعت بازی کرد …. ...
ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ برشی از مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد: اکوفمینیستهای مارکسیست با استفاده از مفاهیم مارکسیستیِ «ابزارهای تولید» که شامل مواد خام زمین و منابع انرژی میشود و «نیروهای تولید» که دربردارندۀ کارخانهها، ماشینآلات، تکنولوژی و مهارتهای کارگران است علیه «سرمایهداری مردسالار» موضعگیری میکنند. نظام سلطۀ مذکرِ مالکیتِ مردانه بر ابزارها و نیروهای تولید منجر به توزیع و تخصیص مردمحور منابع اقتصادی جامعه میشود که به شکل نظاممندی زنان را از نظر اقتصادی در حاشیه قرار میدهد و از طبیعت سوءاستفاده میکند …. ...
ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانهنگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. 🖋نوشته اقتصادی اجتماعی: بنا به باور اکوفمینیسمِ ماتریالیستیای که ریشه در مارکسیسم دارد، شرایط اجتماعی اقتصادی در سلطه بر طبیعت و زنان اهمیت محوری دارد و ارتباط زنان و مردان بهمثابۀ حلقۀ واسط میان طبیعت و فرهنگ یکسان نیست. اکوفمینیستهای مارکسیست با استفاده از مفاهیم مارکسیستیِ «ابزارهای تولید» که شامل مواد خام زمین و منابع انرژی میشود و «نیروهای تولید» که دربردارندۀ کارخانهها، ماشینآلات، تکنولوژی و مهارتهای کارگران است علیه «سرمایهداری مردسالار» موضعگیری میکنند. نظام سلطۀ مذکرِ مالکیتِ مردانه بر ابزارها و نیروهای تولید منجر به توزیع و تخصیص مردمحور منابع اقتصادی جامعه میشود که به شکل نظاممندی زنان را از نظر اقتصادی در حاشیه قرار میدهد و از طبیعت سوءاستفاده میکند. نظریات واندانا شیوا عبارتهایی چون «توسعه نیافتگی نظاممند» یا «رشد بد و ناصحیح» در توصیف توسعۀ غرب به کار رفته است که حکایت از توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادیدر اندیشههای او دارد. شیوا معتقد است توسعه یا رشد ناصحیح با استعمار کشورهای آسیایی و افریقایی به دست اروپاییان آغاز شد و نتیجۀ آن خلق اقتصادهای مبتنی بر ...
ساحت زیست ۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ این نامه که خطاب به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نوشته شده حاوی درخواستهای اصلاح طالبان واقعی یعنی مردم از این شورا برای شفا هر حال این درست است که مردم هنوز با یک «تکرار میکنم» سید خندان به کلهم اجمعین لیست رای میدهند اما باز بودن در دیزی دلیلی برای بی حیایی اطلاح طلبان نباید باشد و آنها باید نه تنها موازین خود برای انتخاب افراد حاضر در لیست را شفاف و واضح بیان کنند بلکه باید نسبت به تصمیمات آتی افراد حاضر در لیست هم پاسخگو باشند. یعنی هر وقت افراد شورای شهر لیست امید دست از پا خطا کردند چنان ترتیبشان را یعنی ترتیب مواخذه شان را بدهند که فرد مورد نظر دیگر به فکر موز برداشتن و اینها نیفتاد. فلذا بروید این درخواست را از لینک زیر دانلود کنید و بخوانید و در صورت موافقت با آن امضا بفرمایید. ایمان معمار. ساحت زیست. ...
ساحت زیست ۱۰:۴۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ و هنگامی که سیبی را با دندان میشکافی در دل با او بگو: «تخمهای تو در تن من خواهند زیست، و شکوفههای فردای تو در دل من خواهند شکفت ". جبران خلیل جبران. گیاه خواری نه یک رژیم غذایی، که یک فضیلت اخلاقی است …ساحت زیست.
ساحت زیست ۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ برشی از مقاله «جهانِ گیاهخواران، رؤیای اقتصاد جهانی است» نوشته لورِن کِسانی دیویس: حالا سوال اساسی این است:. اگر مردم گوشت کمتری میخوردند، در ایالات متحده و سراسر جهان چقدر صرفهجویی میشد؟. شاید رقم باور نکردنی به نظر برسد اما 👇👇👇. و گروهش با استفاده از مقیاسی تقریبا دقیق، که «ارزش یک زندگیِ آماری» نام دارد صرفهجوییِ ناشی از نخوردن گوشت را در حدود ۲تا۳تریلیون دلار در ایالات متحده و ۲۰تا۳۰تریلیون دلار در سراسر جهان تخمین میزند.. 🔴پی نوشت: تریلیون عددی است برابر با ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک هزار میلیارد) که پیشوند آن در SI با ترا شناخته میشود. به عنوان نمونه یک ترا بایت یعنی یک میلیون میلیون بایت. ساحت زیست. ...
ساحت زیست ۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ این مطلب تلخیصی است از مقاله «جهانِ گیاهخواران، رؤیای اقتصاد جهانی است» نوشته لورِن کِسانی دیویس و ترجمۀ: نجمه رمضان که در تارنما گیاهخوارانِ جهان سر میز شام دست رد به مرغ مادربزرگ میزنند، بازپرسی میشوند. آنان استدلالهای زیادی برای نخوردن گوشت دارند. بسیاری از این استدلالها معروفاند؛ مثل تلاش برای آزاررسانیِ کمتر به حیوانات، سودرسانی به محیطزیست یا داشتن زندگی سالم.. ➕حالا به این فهرست، وضعیت اقتصادی را هم بیفزایید. در مطالعهای که در پراسیدینگز آو نشنال آکادمی آو ساینسز چاپ شد، مارکو اسپرینگمن و همکارانش در دانشگاه آکسفورد تخمین زدند که اگر مردم الگوهای کنونیِ مصرف گوشت را ادامه دهند و به رژیمی متعادلتر و گیاهیتر روی نیاورند، تا قبل از سال ۲۰۵۰، برای ایالات متحده سالانه بین ۱۹۷تا ۲۸۹میلیارد دلار و برای اقتصاد جهانی بالغ بر ۱٫۶تریلیون دلار هزینه به بار خواهند آورد. اسپرینگمن یکی از محققینی است که با پژوهشگاه مارتینِ دانشگاه آکسفورد، در «برنامۀ آیندۀ غذا» همکاری میکند. او معتقد است: «خیلی سخت است که انسان واقعاً درک کند جلوگیری از تغییرات اقلیمی یا پیشگیری از مرگِ حتی یک نفر بر اثر بیماریهای مربوط به رژیم غذایی، چقدر ارزشمند است. هدف ما این بود که میزان این منافع را روشن سازیم.». ✅اسپرینگمن و گروهش سنار ...
ساحت زیست ۱۳:۴۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ 🔴🔴🔴تفاوت بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان با یک آپارتمان متوسط در سعادت آباد تهران! پیدا کنید پرتقال فروش را! …🌑احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان: بودجه سال ۹۵ این استان برای حفاظت از محیط زیست فقط ۱۵ میلیارد ریال معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بوده که بخش اعظم آن صرف دستمزد افراد شاغل در طرحها شده است. اقلیمی خوزستان بدین شرح است:. 🔸در شمال خوزستان محدوده زاگرس با مساحت ۳۵ هزار هکتار و جنگلهای بلوط. 🔸بخش میانه و جنوب، مشهور به جلگه خوزستان، با پنج رودخانه دائمی و آخرین بازمانده جنگلهای گرمسیری دز و کرخه. 🔸وجود بیشترین مساحت تالابی کشور و خوریات در این استان. 🔸بیش از یک میلیون هکتار منطقه حفاظت شده. 🌑لازم به ذکر است غیر از مشکلات شناخته شده مثل گرد و غبار و خشکسالی که محیط زیست این استان و حتی استانهای مجاور را تهدید میکند، در این استان ۱۵ هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی و فرعی نفت وجود دارد که مدام دچار حادثه و نشتی میشوند و باید به موقع کنترل و نمونه برداری شوند. منبع: ایرنا. ...
ساحت زیست ۱۰:۵۵ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: اگر، آنگونه که بر طبق دیدگاه آخرالزمانی مسیحی تعلیم داده میشود، احتمال آن وجود داشته باشد که نسل هفتم هرگز پا به عرصه وجود نگذارد، و جهان کنونی قلمرو یک شیطانی باشد که عن قریب باید هزیمت بیابد، در آن صورت دلیل چندانی برای اهتمام به طبیعت یا نسلهای آینده وجود ندارد. ظاهراً، با تلقی خداوند به عنوان خصم طبیعت جای چندانی برای بوم محوری باقی نمیماند … ...
ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: معاد شناسیهای برخی از سنتهای سرخپوستان آمریکا …. معتقدند نباید انتظار داشت که زمان به زودی به پایان برسد و نیز بدن و مرگ را اموری که باید از آنها تعالی جست، تلقی نمیکنند. برای این گروه از سرخپوستان ارزش آتی خلقت آنقدر بالا است که هیچ عملی که آثاری زیانآور برای نسلهای آینده داشته باشد، مجاز نیست، حتی اگر این آثار تا هفت نسل بعد نیز نمایان نشود. مربوط به افسانه قبائل مادر تباری است. در این افسانه در عالم تنها دو زن وجود داشتند که در اقیانوس زندگی میکردند که توسط کفهای اقیانوس باردار میشوند. فرزند یکی پسر و فرزند دیگری دختر است. این دو بعدها با هم ازدواج میکنند و قبائل سرخپوستی را تشکیل میدهند … ...
ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ برشی از مقاله «خداباوری و اخلاق زیست محیطی» نوشته پروفسور: قائلان به ثنویت جهانشناسانه، عالم مادی را خصم خداوند، یعنی آن را یک شر ضروری میدانند که خداوند باید به اجبار آن را تسلیم خویش سازد …. وقتی لذت را اخلاقاً ناصواب و خود جسم را ذاتاً منحط میدانیم، معنایش این نیست که دیدگاهی داشته باشیم که به راحتی برای حمایت از تعظیم فرآیندهای طبیعی یا حفظ گونههای در معرض خطر، مناسب و مساعد باشد. ...
ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ خداباوری و اخلاق زیست محیطی این مطلب تلخیصی است از مقالهای به همین نام منتشر شده در ماه نامه اطلاعات حکمت و معرفت سال ۱۳۸۷ شماره ۱. 🖋: پروفسور گری کامستوک فیلسوف و دین پژوه, عضو موسسه مطالعاتی «بشر و دانشهای اجتماعی» و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی است. مترجم: انشاالله رحمتی. قسمت سوم: آیا خدا خصم طبیعت است؟. رابطه خداباوری با اخلاق زیست محیطی را مورد بحث قرار میدهیم، بلافاصله با مسأله سخن گفتن از خدا روبرو میشویم. یک موجود که برتر از مقولات زبانی است، به حسب ذاتش، در قالب تعابیر حقیقی و قضایای مستقیم قابل توصیف نیست. بیشتر خداباوران تصدیق دارند که برای توصیف صفات خداوند به استفاده از گفتار غیرمستقیم یعنی تشبیه، تمثیل و حکایت، نیاز است. در تلاش خداباوران برای بیان رابطه خدا با طبیعت در قالب مفاهیم، شش تشبیه تکرار میشود: این تشبیهها عبارتند از:. خدا به عنوان خصم. ...