محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


✳️پونیو (Ponyo). این دو در همان اولین برخورد پیوندی قوی با یکدیگر برقرار می‌کنند

اما پونیو توسط نگهبان دریاها به محل زندگی‌اش در اعماق دریا که هنوز از آلودگی زباله‌های انسانی در امان مانده است بر می‌گرداند. پونیو که لذت محبت را چشیده است زمانی که علت ممنوعیت ورود به دنیای انسان‌ها را در این می‌بیند که آنها به طبیعت احترام نمی‌گذارند و آن را از بین می‌برند، تلاش می‌کند تا با استفاده از نیرویی باستانی که در طبیعت وجود دارد آلودگی را از بین ببرد. او در نهایت نیروی عظیمی را رها می‌کند که باعث می‌شود تمام شهر انسان‌ها به زیر آب برود و تمام آلودگی‌ها و حتی کینه و نفرت انسان‌ها از بین برود. داستانی تعریف می‌کند که در آن انسان‌ها به طبیعت احترام نمی‌گذارند و آن را از بین می‌برند. اما این پیام ‌را به راحتی و شعارگونه به مخاطب خود نمی‌دهد و همین تفاوت فیلم‌های او را متمایز و دیدنی می‌کند …. ...
  • گزارش تخلف

♦️معرفی فیلم محیط زیستی

این قسمت از معرفی فیلم به سراغ کارگردان ژاپنی فیلم‌های انیمیشن، هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) رفته‌ایم …وی از مشهورترین کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان انیمیشن دنیاست. موفقیت‌های او در حد انیماتورهای والت‌دیزنی و کارگردانان مشهور مانند اسپیلبرگ یا اورسن ولز است. او جایزه اسکار و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را نیز از آنِ خود کرده است. اما آنچه که در اینجا برای ما اهمیت دارد غیر از جنبه‌های تکنیکی و زیبایی‌شناسی، تفکر این کارگردان است که در اغلب کارهای معروفش دیده می‌شود‌. در مصاحبه‌ای می‌گوید: «من به مرحله‌ای رسیده‌ام که جز ساختن فیلم‌هایی که در آن‌ها از مشکل انسانیت به عنوان بخشی از اکوسیستم اشاره نشده باشد، راهی ندارم.». میازاکی برای نشان دادن این موضوع از نشانه‌های ژاپنی و اروپایی استفاده می‌کند. از فیلم‌های مشهور او می‌توان‌ به این موارد اشاره کرد:. همسایه من توتورو (My Neighbor Tororo)، پرنسس مونوکو (Princess Mononoke)، قلعه متحرک هاول (Howl&aposs moving Castle)، شهر اشباح (Spirited Away)، پونیو (Ponyo) و باد برمی‌خیزد (The Wind Rises). سایت رسمی کمپانی فیلم‌سازی میازاکی:. ...
  • گزارش تخلف

تحلیلگر مسائل سیاسی:

وقتی محیط زیست در هر حوزه‌ای تخریب می‌شود منافع کوتاه‌مدت و هزینه‌های بلندمدتی دارد که به آن توجه نمی‌کنیم و معمولا آن هزینه‌های بلندمدت قربانی این منافع کوتاه‌مدت می‌شود. [به همین علت] در جامعه ما ساختارهایی وجود دارد که تا آنها را تغییر ندهیم سخت می‌توانیم در مسائل محیط زیست خود تغییری ایجاد کنیم. شاید بهتر باشد که متغیر اصلی را مطرح کنیم که بخش عمده آن تحلیل ساختاری جامعه ایران و عوامل اجتماعی است. تحلیل‌های روانشناسی و روانشناختی [اینکه چرا بعضی در طبیعت زباله می‌ریزند و …] خیلی به درک ماجرا کمک نمی‌کند. مربوط به خشک شدن تالاب هورالعظیم است. کارشناسان یکی از علت‌های خشک شدن این تالاب را به فعالیت وزارت نفت در دولت‌های مختلف برای استخراج نفت منتسب می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب:

اجزای دخیل در محیط زیست دو گروه هستند: یک گروه جامعه هستند و گروه دیگر دولت. فرق این دو در این است که دولت یک مجموعه قدرتمند، متمرکز و سازمان‌‌یافته است اما گروه دیگر غیرمتمرکز و سازمان‌نیافته است. نکته کلیدی در تفاوت بین جامعه و دولت این است که منافع جزء جامعه لزوما ربطی به منافع کل آنها ندارد و حتی ممکن است در تضاد نیز باشد. بنابراین، جزء به دنبال منافع خود می‌رود در حالی که کل ضرر می‌کند … ...
  • گزارش تخلف

پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب:

آیا کسی که در جایگاه تصمیم‌گیری نشسته است آلودگی هوا، فرسایش خاک و … را نمی‌بیند؟. اتفاقا هوش خوبی دارد و درست پول خرج کردن را نیز به خوبی می‌داند اما در نهایت، می‌بینیم که تصمیم‌گیری او در سیستم دولتی آن چیزی نمی‌شود که مطلوب است و علت آن همین شکاف است. شکاف بین دولت و ملت به وجود می‌آید، خرج کردن از جیب ملت برای دولت یا از جیب ملت برای ملت ساختار تصمیم‌گیری دولت می‌شود و تعیین می‌کند که منابع را چگونه صرف کند. وقتی از جیب ملت برای خود دولت خرج می‌کند نتیجه آن فسادی است که می‌بینید و وقتی از جیب ملت برای ملت خرج می‌کند اساسا کاری به هزینه و نتایج آن ندارد. حال اگر این شکاف را‌ بردارید، کل این ساختار به هم می‌ریزد. در ساختاری که شکاف وجود دارد، نمی‌توانید منطق تصمیم خرید از جیب خود برای خود را پیاده کنید زیرا منطق آن خرید از جیب دیگری برای دیگری است. تا وقتی چنین وضعیت و شکافی وجود داشته باشد، خواهیم دید که این منطق نیز وجود دارد … ...
  • گزارش تخلف

این مطلب تلخیصی از سخنرانی آقای عباس عبدی است که در یکصد‌وچهارمین نشست پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات و در جریان اکران مستند «روزگ

منبع مطلب فوق تارنمای روزنامه اعتماد می‌باشد …🔵قسمت پنجم: مسئله محیط زیست مرتبط با ساختارهای سیاسی است!. محیط زیست در هر حوزه‌ای تخریب می‌شود منافع کوتاه‌مدت و هزینه‌های بلندمدتی دارد که به آن توجه نمی‌کنیم و معمولا آن هزینه‌های بلندمدت قربانی این منافع کوتاه‌مدت می‌شود. اما ربط این بحث به ساختار سیاسی چیست و چرا در ایران این اتفاق به این شکل رخ می‌دهد. می‌توان دلایل مختلفی برای آن ذکر کرد اما من معتقد هستم که باید به علل ریشه‌ای و ساختاری و آنچه اصطلاحا به آن متغیر مستقل گفته می‌شود، توجه کرد. تحلیل‌های روانشناسی و روانشناختی خیلی به درک ماجرا کمک نمی‌کند. در جامعه ما ساختارهایی وجود دارد که تا آنها را تغییر ندهیم سخت می‌توانیم در مسائل محیط زیست خود تغییری ایجاد کنیم. شاید بهتر باشد که متغیر اصلی را مطرح کنیم که بخش عمده آن تحلیل ساختاری جامعه ایران و عوامل اجتماعی است. اجزای دخیل در محیط زیست دو گروه هستند: یک گروه جامعه هستند و گروه دیگر دولت. فرق این دو در این است که دولت یک مجموعه قدرتمند، متمرکز و سازمان‌‌یافته است اما گروه دیگر غیرمتمرکز و سازمان‌نیافته است. ...
  • گزارش تخلف

۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچه‌ای بنگرد که آن را علوم انسانی می‌نامند

جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … می‌توانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانال‌های تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایش‌های نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشته‌ها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید و یا به هر شکلی که مایلید در اداره آن سهیم باشید … ...
  • گزارش تخلف

متن زیر تلخیصی است از مصاحبه روزنامه ایران با دکتر هایده شیرزادی، دانش آموخته اکولوژی حفاظت از محیط زیست از آلمان، بنیانگذار بازیا

پول نفت می‌شود همه چیز وارد کرد جز محیط زیست. این شعار من است که «با پول نفت می‌شود همه چیز می‌توان وارد کرد جز محیط زیست.» شما اگر محیط زیست‌تان از دست رفت نمی‌توانی از خارج و به اتکای پول نفت محیط زیست وارد کنی. آیا عربستان توانسته با دلارهای نفت از خارج جنگل و مرتع وارد کند؟ هیچ کس نمی‌تواند. چند وقت پیش می‌گفتند مردم نگران نباشید اگر پرتقال‌ها یخ زده است. ما از مصر پرتقال وارد می‌کنیم اما آیا می‌شود محط زیست را هم وارد کرد؟. ۳ هزار سال پیش نیاکان ما جشن «نیازردن چهارگوهران» می‌گرفتند، جشنی برای آزار ندادن آب، باد، آتش و خاک. ما این ریشه‌ها را داریم اما برایش برنامه‌ریزی‌ای نمی‌کنیم و می‌گوییم ایران هنوز بزرگ است، هنوز برای زباله جا دارد. همان کاری که گربه‌ها می‌کنند، برو بپوشان و نبین. ...
  • گزارش تخلف

اکوفمنیسم جنبشی است که پیوندهای عمیقی بین استثمار زمین و فرودستی آن از یک طرف و فرمانبرداری و ستم بر زنان از طرف دیگر قایل می‌شود

این جنبش در میانه‌های دهه هفتاد و بحبوحه موج دوم جنبش فمنیستی و جنبش‌های سبز ظاهر گردید. اکوفمنیسم عناصری از فمنیسم و طبیعت گرایی را با یکدیگر ترکیب می‌کند چرا که به نظر می‌رسد هردوی آن‌ها همزمان با یک چالش مواجه هستند. این جنبش از طبیعت گرایی نگرانی‌ها درباره تاثیرات مخرب حیات انسانی بر حیات غیر انسانی را اخذ می‌کند و از دیدگاه فمنیستی این چشم انداز را به عاریت می‌گیرد که بشریت به عنوان امری جنسیت زده در حال استثمار و سرکوب و مطیع کردن زنان است. مقدمه‌ای بر فمنیست و اکولوژی، ماری ملور، دانشگاه نیویورک، سخنرانی سال ۱۹۹۷، برگردان به فارسی ایمان معمار …. ...
  • گزارش تخلف

زنانه بودن محیط‏ زیست به این معناست که توجه به طبیعت ما را در فهم بهتر فرودستی زنان و راه‌های برطرف کردن آن یاری می‌کند

به عبارت دیگر طبیعت مسئله‌ای زنانه است زیرا فهم مشکلات محیط‏ زیست و طبیعت کمک می‌کند بفهمیم چطور و چرا فرودستی زنان با سلطۀ ناحق بر طبیعت و بهره‌‏برداری ناموجه از آن در ارتباط است. مثلاً آمار نشان می‌دهد زنان‏ خاصه زنان فقیر یا روستاییِ خانه‌دار در کشورهای کمتر‏توسعه‏‌یافته‏ از مسائلی مانند جنگل‌زدایی، آلودگی آب، و انتشار سموم در محیط‏ زیست به‏‌شدت آسیب می‌بینند …. ...
  • گزارش تخلف

ترجمه و تلخیصِ مدخل «فلسفه محیط زیست زنانه‌نگر» از دانشنامه فلسفی استنفورد. اول: طبیعت زنانه

🖋نوشته. 🔵جدیدترین نظریه‏ پردازی‌ها در قلمرو فلسفۀ محیط‏ زیست زنانه‌نگر غالباً بر رویکردهای اخلاقیِ درباب روابط میان زنان، طبیعت و حیوانات تمرکز دارد و رویکردهای فلسفی متنوع و گاه ناسازگاری را دربارۀ مناسبات میان زنان، از نژادها/اقوام مختلف، وضعیت‌های اجتماعی‏ ‏ اقتصادی و موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت از یک سو و طبیعت و حیوانات از سوی دیگر پوشش در بر می‌گیرد. مسئله‌‏ای زنانه. زنانه بودن محیط‏ زیست به این معناست که توجه به طبیعت ما را در فهم بهتر فرودستی زنان و راه‌های برطرف کردن آن یاری می‌کند. به عبارت دیگر طبیعت مسئله‌ای زنانه است زیرا فهم مشکلات محیط‏ زیست و طبیعت کمک می‌کند بفهمیم چطور و چرا فرودستی زنان با سلطۀ ناحق بر طبیعت و بهره‌‏برداری ناموجه از آن در ارتباط است. مثلاً آمار نشان می‌دهد زنان‏ خاصه زنان فقیر یا روستاییِ خانه‌دار در کشورهای کمتر‏توسعه‏‌یافته‏ از مسائلی مانند جنگل‌زدایی، آلودگی آب، و انتشار سموم در محیط‏ زیست به‏‌شدت آسیب می‌بینند. غربی. با یک بررسی تاریخی مشخص می‌شود در سنت فلسفی که به یونان باستان بازمی‌گردد توافق جدی و جامعی دربارۀ برخی «چارچوب‌های مفهومی» باورها، ...
  • گزارش تخلف

مقایسه نظرات تام ریگان و پیتر سینگر به عنوان فیلسوفان مدافع حقوق حیوانات

حقوق حیوانات جدید، اولین حرکت اصلاح گرانه‌ی اجتماعی است که توسط فیلسوفان شروع‌شده است. پیتر سینگر فیلسوف استرالیایی و تام ریگان فیلسوف آمریکایی نقش ویژه‌ای دراین مورددارند نه‌فقط ازاین‌جهت که آثارشان مؤثر بوده است بلکه آنها دو تفکر فلسفی غالب مرتبط با حقوق اخلاقی حیوانات را بیان می‌کنند. که کتابش آزادی حیوانات به‌عنوان یکی از کتابهای کلیدی این جنبش موردتوجه است این‌گونه استدلال می‌کند که علائق انسانها و علائق حیوانات باید به‌طور مساوی موردتوجه قرار بگیرد. سینگر به‌عنوان فیلسوف پیرو مکتب منفعت‌گرایانه می‌گوید که رفتارها تا جایی که لذت را بیشینه و اندوه را کمینه کنند ازلحاظ اخلاقی درست‌اند؛ نکته‌ی اصلی این است که آیا یک حیوان با ادراک است و بنابراین می‌تواند رنج را درک یا لذت را تجربه کند یا نه. این نکته نخست توسط پایه‌گذار مکتب منفعت‌گرایی مدرن، جرمی بنتهام در قرن نوزدهم بیان‌شده است. بنتهام درباره‌ی حیوانات نوشت: «مسئله این نیست که آیا آنها می‌توانند استدلال کنند یا می‌توانند صحبت کنند یا نه؛ بلکه این است که آیا آنها می‌توانند رنج را درک کنند؟». پیتر سینگر استدلال می‌کند که اگر بپذیریم ...
  • گزارش تخلف

نظر تام ریگان [Tom Regan] فیلسوف معاصر اخلاق در باره ارتباط گیاه خواری و اخلاق اجتماعی-سیاسی:

برای من درس دیگری هم داشت که همچون زخمی التیام نیافته چرکین شده بود. مردم در اینکه اخلاق را به شیوه سوم شخص زندگی کنند هیچ مشکلی ندارند. این ادعا که فلان یا بهمان شخص کار نادرستی انجام میدهد و اینکه او باید انجام آن را متوقف کند کار آسانی است. دانشگاهیان نیز در این نوع از درگیریِ اخلاقی در جهان مهارتِ ویژه‌ای دارند. ما دوست داریم دور هم نشسته و درباره رئیس جمهور X یا سناتور Y که کارهای وحشتناکی انجام میدهند از موضع حق سخن بگوییم.. دانشگاهیان نیز همچون عمومِ مردم، با اخلاقی زیستن به شیوه اول شخص مشکل دارند. دشوارترین چیز در جهان اذعان به این مطلب است که من کار نادرستی انجام میدهم و اینکه باید انجام آن را متوقف کنم. درباره زندگی من [ریگان] نیز صادق بود. در خیابانها به خاطر اینکه دولتِ ایالات متحده کار نادرستی انجام میداد دست به راهپیمایی میزدم. ...
  • گزارش تخلف

🌑تام ریگان استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، فعال حقوق حیوانات و ملقب به «پدر حقوق جانوران نو» درگذشت

این فیلسوف تحلیلی آمریکایی با استفاده از آموزه‌های فلسفی ایمانوئل کانت در اخلاق، نظریه‌ای موسوم به نظریه حقوق طراحی کرده است. وی معتقد بود هر موجودی که متعلَّق حیات باشد، ارزش ذاتی دارد. به این معنی که جدا از این که زندگی هر جاندار در راستای منافع آدمی است یا به ظاهر در خلاف جهت منافع بشریت، می‌بایست حق حیات او محترم شمرده شود و به هیچ وجه مورد استفاده ابزاری قرار نگیرد. وی باور داشت که بیشتر جانداران و به خصوص پستانداران همچون انسان‌ها، تجربیات درونی و باطنی ای همچون باور، آرزو و درک مفهوم آینده را دارند. نظریه اخلاق او اساساً معیار درستی یا نادرستی یک فعل را بر اساس همین طرز تفکر تمیز می‌دهد، یعنی اگر با موجودی که ارزش ذاتی دارد به مثابه ابزار رفتار شود، آنگاه با او به بی‌احترامی رفتار شده است و چنین فعلی اخلاقاً نادرست است و اگر با موجودی که ارزش ذاتی دارد به عنوان غایت لنفسه رفتار شد، آنگاه احتراماو را پاس داشته‌ایم و چنین عملی اخلاقاً درست است. نظر ریگان به سبب آن که حیوانات –حداقل پستانداران، پرندگان و ماهی ها–متعلق حیات اند، ارزش ذاتی داشته و از حقوقی پایه همچون آدمیان برخوردارن ...
  • گزارش تخلف

سازه، مجسمه غول‌پیکر یک هشت‌پا است که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق بازوها و چشم‌های این‌نرم‌تن بزرگ با هم ارتباط برقرار کنند

این‌ اثر ساخته موراداواگا (Moradavaga) است و در کشور پرتغال نصب شده است …موراداواگا هدف خود از این طراحی را یادآوری زندگی دریایی غنی در مجمع‌الجزایر اقیانوس اطلس دانسته است. آثار دیگر:. Moradavaga. com …. ...
  • گزارش تخلف

محیطی چیست؟.. 🔵قسمت هفتم: یادآوری طبیعت و الهام از آن

هنرهای محیطی مربوط به محیط زیست گاه می‌خواهند رفتار نامناسب انسان‌ها را نسبت به طبیعت و حیوانات گوشزد کنند و اغلب به صورت نمادین، تقابل انسان و محیط‌زیست را نشان ‌می‌دهند اما گاهی این ‌یادآوری شکل دیگری به خود می‌گیرد؛ دوستانه‌تر و نزدیک‌تر. برای مثال با آوردن طبیعتِ به ظاهر دور و غیرقابل دسترس به میان انسان‌ها می‌توان به نوعی آشنایی و آشتی دوباره میان آنها امید داشت. این مجسمه «باران‌» است؛ اثر هنرمند اکراینی بایلیک نظر (Bilyk Nazar) که در پارک کیف‌فشن اُکراین نصب شده است. بایلیک اعتقاد دارد که «این‌ مجسمه نماد دیالوگی است که انسان باید با تمام تنوعات حیاتی برقرار کند.». برای دیدن آثار دیگر این هنرمند می‌توانید به این سایت مراجعه نمایید:. Bilyknazar. com … …. ...
  • گزارش تخلف