ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ آلدو لئوپولد:. ظرفیتِ مجموعههای زیستی مختلف در تحملِ تحولاتِ خشن یکسان نیست بعضی از هرمها مانندِ هرمِ زمین در اروپای غربی تحملِ زیادی برای تغییر دارند. در این منطقه گونههای جانوری بزرگی منقرض شدهاند؛ جنگلهای باتلاقیِ آن به علفزار و کشتزار بدل گشتهاند؛ گونههای گیاهی و جانوری متعددی به منطقه معرفی شدهاند که بعضی از آنها به صورتِ آفت عمل کردهاند؛ و جمعیت و پراکندگی گونههای بومی نیز دستخوشِ تغییراتِ گسترده بوده است. با این حال خاکِ این منطقه هنوز سرِ جایش است و به کمکِ وارداتِ موادِ غذایی مانندِ انواعِ کود، هنوز قابلیتِ باروری خود را حفظ کرده است. در ضمن جریانِ آب به صورتِ عادی ادامه دارد و ساختارهای جدیدی ایجاد شدهاند که به نظر میرسد به خوبی کار میکنند. هیچ مانع یا اختلالِ جدی در کارکردِ مدارِ انرژیِ زیستی در اروپا به چشم نمیخورد. به عبارتِ دیگر، اروپایِ غربی مجموعهی زیستی مقاومی دارد. فرایندهای درونیِ آن محکم و انعطافپذیرند و در مقابلِ استرسها تابآوری بالایی از خود نشان میدهند. تغییراتی که توسطِ انسان در اروپا صورت گرفته، هرم را به سمتِ ایجادِ یک قرارِ موقت سوق داده که بر اساسِ آن زیستبومِ اروپا مناسبِ زندگیِ انسان و اغلبِ گیاهان و جانور ... ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت هشتم: هرمِ زمین. حمل و نقل یکی دیگر از عواملِ ایجادِ تغییراتِ اساسی است: گیاهان و جانورانی که بومیِ یک منطقه هستند در منطقهی دیگری مصرف میشوند و به خاک باز میگردند. حمل و نقل باعث میشود که انرژی از صخرهها و هوای یک منطقه برداشت شود، ولی در منطقهی دیگری به کار گرفته شود. ما باغچههایمان را با نیتروژنِ موجود در کودهای گوانو بارور میکنیم. مرغهای دریایی با تغذیه از ماهیهایی که در آنسوی خطِ استوا زندگی میکنند این کودها را گردآوردی کردهاند. بنابراین، ظهورِ حمل و نقلِ مدرن، منجر به تغییرِ مدارهای محلی و خودکفای سابق در مقیاسی جهانی میشود. ... ساحت زیست ۱۶:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ شهردار زابل (الودهترین شهردنیا) برای الگو برداری و فهم چگونگی مدیریت خود به پاریس! سفرکرده! زابل البته ناقابل ده سال تا زاهدان شدن فاصله دارد! و حدود شصت سال هم تا اصفهان شدن!. آخه پاریس؟. ساحت زیست ۱۷:۰۱ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچهای بنگرد که آن را علوم انسانی مینامند جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … میتوانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانالهای تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایشهای نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشتهها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید … ... ساحت زیست ۱۲:۲۳ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ مقایسه بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست با رقم بودجه سال۹۶؛ اگر سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ کار دیگری غیر از مبارزه با ریزگردها ن ساحت زیست ۱۲:۱۸ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ متاسفانه سالهای سال بازنمایی پتانسیلهای نفتی گازی، کشاکش جنگ و سفرهای راهیان نور و مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 08:15, 20.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام حتی در همین ایام قصهی پر غصهی ریزگردها همگی از نیمهی جنوبی این استان بوده است ساحت زیست ۱۲:۵۲ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ حکمرانی آب و نسل کشی فرهنگی در سپتامبر ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۹ دسامبر برابر با نوزده آذر مقارن با سالروز تصویب کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت کشتار دسته جمعی، را به عنوان «روز بین المللی یادبود و کرامت قربانیان جنایت نسل کشی و جلوگیری از این جنایت» نام نهاد.. هدف این روز افزایش آگاهی درباره کنوانسیون مذکور و نقش آن در پیکار و پیشگیری از جنایت نسل کشی، آنچنان که در کنوانسیون تعریف شده است و یادبود و ارج نهادن به قربانیان آن است. (به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد). اما نکته مهم درباره نسل کشی این است که این جنایت نه تنها در ابعاد فیزیکی اتفاق میافتد، بلکه در ابعاد فرهنگی هم قابل تحقق است. وقتی حکمرانی فاجعه بار آب باعث شود تا روستاها و شهرستانهای دور از مرکز دچار خشکسالی شده و بر اثر مهاجرت گروهی ساکنین تبدیل به سرزمینهای متروکه شوند، یک جور پاکسازی فرهنگی صورت گرفته است چرا که سبک پوشش و آداب و رسوم و سنن غذایی و سنتهای دینی و فرهنگی این نواحی بر اثر مهاجرت به مرور کمرنگ شده و در بهترین حالت تبدیل به امری تزیینی میشوند، از آن دست که سرخ پوستان با لباسهای محلی پر نقش و نگار در مراکز بزرگ خ ... ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ پیتر سینگر:. این در برخی موارد بلااشکال است زیرا آنها نیازهای متفاوت و تواناییهای متفاوتی دارند. برخی اوقات ما باید با آنها متفاوت رفتار کنیم. دقیقا همانطور که ما گاهی اوقات - و به درستی - با کودکان به نحوی رفتار میکنیم که با رفتارمان با بزرگسالان فرق میکند. چیزی که مفهوم گونهپرستی بر آن انگشت میگذارد این است که ما برای نیازهای موجوداتی که جزوی از گونه ما نیستند وزن کمتری قائل میشویم، صرفا به این دلیل که آنها عضوی از گونه ما نیستند. اهمیتی به ویژگیهای فردی آنها یا قابلیتهاشان نمیدهیم؛ یا اینکه چه چیز برای آنها خوب یا بد است. ما خیلی ساده میگوییم: «خب، آنها عضوی از گونه هومو ساپینسها/ [انسانها] نیستند. پس ما میتوانیم از آنها برای دستیابی به اهدافمان و خواستههامان استفاده کنیم. ما مجبور نیستیم به نحوی با آنها رفتار کنیم انگار که اهداف آنها نیز اهمیت دارد.» این درحالی است که ما هنگام رفتار با یک انسان - حالا سطح عقلی آن انسان هرچقدر هم باشد - میگوییم که زندگی انسانها حرمت و کرامت دارد. او خودش هدف است. ... ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ گفتوگو نایجل واربرتن با پیتر سینگر در باب حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی قسمت دوم: گونه پرستی در عرض نژاد پرستی. منبع: تارنمای دین آن لاین. نکته جالب اینجاست که بسیاری از منتقدان شما تمرکزشان بر توصیف موقعیتی است که شما در آن انسانی را که کمتر از «شخص» است در مقابل حیوانی قرار میدهید که «شخص» است.. پ. س: به نظر من این ترفند است، منتقدان تصویری کج و معوج از دیدگاههای من رسم میکنند و میگویند من بر آنم که حیوانات شایسته توجه بیشتری به نسبت با انسانها هستند. خب، من فکر میکنم که این به طور کلی درست نیست، هرچند درست است که در برخی موقعیتهای نادر - یعنی زمانی که انسانی از نظر عقلی ناتوان باشد یا توانایی درک امور را نداشته باشد - من حیوانات غیرانسانی را ترجیح میدهم؛ البته به شرط برابر بودن سایر شرایط. در چنین موقعیتهایی حیوانات میل بیشتری به تداوم زندگیشان یا رنج نکشیدن دارند. اما این موضوع حقیقتا هیچ ارتباطی ندارد با اکثریت مواردی که ما در روند [عادی و متعارف] زندگی حیوانات دخالت میکنیم، مثلا، هنگامی که آنها را در دامپروریهای صنعتی پرورش میدهیم تا غذای ما را تامین کنند. پس به هیچوجه برای من ضرورت ندارد که بگویم آنها مقام و مرتبهای مشابه با انسا ... ساحت زیست ۱۲:۳۳ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ سوال ضروری! | شماره جدید اکونومیست به بحران تغییرات و هوا در دوره پرداخته است …🆔 ساحت زیست ۱۳:۰۰ ۱۳۹۵/۰۹/۱۹ درباره پیشنهاد محمدفاضلی و این عکس 👇.. مقام بالادست: از این به بعد دیگر لازم نیست به من بگی قربان! من رو به اسم کوچیکم صدا کن!. مقام فرودست: بله قربان!. این به این خاطر است که زبان ما به قول مولانا «پرده است بر درگاه جان» و بیانگر ناخودآگاه ماست، به همین جهت تا زمانی که پدیدهای ملکه ذهن نگردد و به آن باور عقلی و قلبی پیدا نکنیم همچون آن مقام فرودست نمیتوانیم از بله قربان گفتن دست بکشیم. یکی از کارهای سختی که محمد فاضلی عزیز پیشنهاد کرده است برانداختن هرچه القاب دکترالدوله و مهندس السلطنههای کذایی از پیشوندهای اسم وفامیل است. این ترک عادت زبانی اما آن قدر سخت است که برای انجام آن باید یک ایمان متعصبانه داشت. نمیتوان با تعارفهای معمول از شر این پیشوندها خلاص شد. درجه حساسیت این ایمان باید چنان قوی باشد که حتی نسبت به فراخوان همایشها و جلساتی که شخص در آن دعوت میشود نیز واکنش نشان داده شود. 👇👇 … ... ساحت زیست ۱۷:۱۲ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ مسئول انستیتوی آب سازمان ملل متحد تاکید کرد. منبع: خبرگزاری تسنیم ◀️رضا اردکانیان در نخستین همایش ملی حقوق آب با اشاره به لزوم چارهجویی بلندمدت برای آب گفت: طبیعت آب اقتضا میکند که بهصورت دو جانبه به آب نگریسته شود، افزود: مهمترین مسئله بعد از شناخت صحیح موضوع آب و چاره اصلی در مدیریت منابع آب، نزدیک شدن هر چه بیشتر علوم طبیعی و علوم اجتماعی (علوم انسانی) به همدیگر است و بیشترین رنج آبی، ناشی از جدایی این دو حوزه علمی است. انستیتوی آب سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه هر جا گرهگشایی در مسئله آب بوده است، دلیل آن نزدیک شدن علوم طبیعی و علوم اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ضعف در نظام آموزش عالی یکی از دلایل جدایی این دو عرصه علمی است و اگر روزی نظام آموزش عالی در زمینه آب اصلاح شود و بهصورت بین رشتهای به آن توجه شود، خروجی آن کارشناسانی خواهند بود که میتوانند مدیریت صحیحی بر منابع آب داشته باشند. با اشاره به لزوم تعریف صحیح از مدیریت آب اظهار داشت: مدیریت آب محدود به یک قوه یا یک بخش نیست بلکه آب مقولهای چندجانبه و فراگیر است و شئون متعددی را در برمیگیرد. به گفته وی قرار است از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دههای جدید به عنوان دهه آب و توسعه ... ساحت زیست ۱۱:۱۸ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد: بحران آب در ایران موقعی به وجود آمد که فناوری جدیدی به نام حفر چاه عمیق وارد جامعه شد و به تعبیر جلال آلاحمد صدای موتور آب به نبض آبادی تبدیل میشود. اینجا جایی است که ما نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ را تجربه میکنیم، … یعنی این تعادل با وجود تکنولوژی به هم میخورد و یک نوع شکاف هستیشناختی ایجاد میشود. در وضعیت پیشین، طبیعت خود عرضهکنندهی آب بود، باران بود، برف بود، رود بود، دریاچه بود، کوه بود، چشمه بود، اینها آب را عرضه میکردند و از آن طرف هم نظامهای فرهنگ مبنایی بود که میتوانست از اینها بهرهبرداری بکند و آب را مصرف کند و یک نوع تقاضا را سازماندهی فرهنگی بکند. ما نظامهای بهرهبرداری و آبیاری و دانش و تکنولوژیهای بومی را داریم که میتوانیم از آب استفاده بکنیم، مثل کاریز، گاو چاه و مواردی مثل این که یک نوع فناوری فرهنگی است که بهصورت طبیعی ایجاد شده و مسئلهی کمبود آب را حل میکنند؛ منتها نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ با ورود تکنولوژی ایجاد شد، آدمها تلاش کردند نظامهای فکری بسازند که بتوانند با این وضعیت نامتعادل مواجه شوند و مشکلات خود را حل ک ... ساحت زیست ۱۱:۱۷ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد: در ایران بعد از مشروطه نخبگان به دنبال این مقوله از توسعه هستند که در این ایدئولوژی توسعه یک نوع شیفتگی نسبت به تکنولوژی را احساس میکنیم، یک نوع قائل شدن کارکردهای رفاهی و آزادیبخش برای خود تکنولوژی که به یک نوع تکنوفیلیا میانجامد. به دنبال آن سیاست نوسازی که الگوی توسعهی فنی و اقتصادی است در کشور شکل پیدا میکند و تا اندازهای هم هدفش این است که از امر توسعه سیاستزدایی بکند و امر سیاسی را تبدیل به امر فنی بکند که مبتنی بر خرد ابزاری و همچنین مبتنی بر نظام بروکراسی دولتی است (از بالا به پایین). ... ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز قسمت دوم: ایدئولوژی توسعه، نخبگان و تخریب محیط زیست. توضیح این نظام باید به یک وضعیت نوستالژیک مراجعه کنیم، وضعیت نوستالژیکی که در وضعیت premodern (پیشامدرن) که طبیعت و فرهنگ در یک تعادل و توازنی به سر میبرند؛ شاید این وضعیت کمی ایدئال باشد اما قابل تصور است. ما شرایطی را داشتیم که دو مقولهی طبیعت و فرهنگ از هم تمایزی نداشتند و بین اینها شکاف هستیشناختی وجود نداشت، وضعیتی بود که در آن انسان نوعی همدلی نسبت به طبیعت داشت و بین خود و طبیعت شکاف عظیمی را ایجاد نکرده بود؛ اینکه سبک لباسش چه باشد کاملاً منطبق بر طبیعت بود، اینکه نوع مسکن چه ویژگیهایی داشته باشد از وضعیت طبیعی تبعیت میکرد. در ایران چه پیش از اسلام و چه پس از آن، اهمیت عناصر طبیعی خود را در آدابورسوم نشان میداد، بهنحوی یک اعتقادی به چهار عنصر باد، آب، خاک و هوا وجود داشت، این عناصر اربعه همان عناصری هستند که در حال حاضر دچار بحران شده است؛ بنابراین رابطهی پایداری بین طبیعت و فرهنگ وجود دارد، این رابطهی پایدار کجا میشکند؟ جایی که تکنولوژی نوین وارد میشود. اینکه من میگویم ممکن است وضعیتی نوستالژیک باشد ممکن است مق ... ساحت زیست ۱۱:۱۷ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ اینفوگرافی شرایط بحرانی آب طبق تعریف اتحادیه اروپا. ساحت زیست ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ لئوپولد: اثرِ دخالتهای رادیکالِ انسان، شکارچیانِ بزرگتر از بالایِ هرم حذف میشوند و برایِ اولین بار در تاریخ، زنجیرههای غذایی کوتاهتر میشوند (به جای طولانیتر شدن). گونههای اهلی شده که از سرزمینهای دیگر آورده شدهاند جایگزینِ گونههای وحشی میشوند و گونههای وحشی به زیستبومهای دیگر منتقل میشوند. فرایندِ گسترشِ دامنهی جابهجایی جانوران و گیاهان به سراسرِ جهان باعث میشود که بعضی گونهها به صورتِ آفت و بیماری از کنترل خارج شوند، در حالی که برخی دیگر منقرض میگردند. این نوع عوارض اغلب به صورتِ غیرمنتظره و غیرِ قابلِ پیشبینی رخ میدهند و معمولاً به معنای بازآراییهای ناچیز و غیرِ قابلِ مشاهده در ساختارِ مجموعهی زیستی هستند. میتوان گفت که علومِ کشاورزی عمدتاً مسابقهی بینِ ظهورِ آفتهای جدید و ظهورِ تکنیکهای جدید برای مهارِ آنها است. ... ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت هفتم: هرمِ زمین. فقط خاک نیست، بلکه چشمهای از انرژی است که در مدارهایی از جنسِ خاکها، گیاهان و جانوران جریان مییابد. زنجیرههای غذایی و شریانهای زنده، انرژی را به سمتِ بالا هدایت میکنند؛ در حالی که مرگ و زوال آنرا به خاک باز بر میگرداند. این یک مدارِ بسته نیست؛ بخشی از این انرژی در محیط منتشر شده و به هدر میرود؛ مقداری انرژیِ جدید از هوا جذب میشود؛ و مقداری انرژی در خاکها، توربها و جنگلهای کهنسال ذخیره میشود. با این حال این مدار پایا و متوازن باقی میماند؛ مثلِ یک حسابِ پسانداز که موجودی آن ثابت بماند یا آرام آرام زیاد شود. آب در جریانِ خود در سراشیبِ تپه مقداری از خاک را میشوید، اما این مقدار معمولاً ناچیز است و با فرایندِ پوسیدنِ سنگها و تشکیلِ خاکِ جدید جبران میشود. ... ساحت زیست ۱۷:۵۹ ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ کانال تلگرامی ساحت زیست محلی برای پرداختن به مسائل و مصائب محیط زیستی از دریچه علوم اجتماعی است ما را در این امر یاری کنید … ساحت زیست ۱۱:۲۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ هانتینگتون معتقد بود شهرها بیشتر از شهرستانها و روستاها مستعد جنبشهای اجتماعی اند و باز در خود شهرها این طبقه متوسط هستند که بر امیدوارم در ایران روزی این منبع عظیم انرژی در جهت گفتمان محیط زیستی حرکت کند. زیرا این گفتمان آن قدر ظرفیت دارد که بتواند مطالبات دیگر را نیز در زیر چتر خود در آورد. اندیشههای سبزگرایانه در دل خود هم گرایشهای فمنیستی دارند و هم ضد فساد و ضد اقتدار و ضد سرمایه داری اند و این همان چیزی است که در همه این سالها دانشجویان فریاد کشیده اند …روز دانشجو مبارک. ... ‹ 156 157 158 159 160 161 162 ›
ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ آلدو لئوپولد:. ظرفیتِ مجموعههای زیستی مختلف در تحملِ تحولاتِ خشن یکسان نیست بعضی از هرمها مانندِ هرمِ زمین در اروپای غربی تحملِ زیادی برای تغییر دارند. در این منطقه گونههای جانوری بزرگی منقرض شدهاند؛ جنگلهای باتلاقیِ آن به علفزار و کشتزار بدل گشتهاند؛ گونههای گیاهی و جانوری متعددی به منطقه معرفی شدهاند که بعضی از آنها به صورتِ آفت عمل کردهاند؛ و جمعیت و پراکندگی گونههای بومی نیز دستخوشِ تغییراتِ گسترده بوده است. با این حال خاکِ این منطقه هنوز سرِ جایش است و به کمکِ وارداتِ موادِ غذایی مانندِ انواعِ کود، هنوز قابلیتِ باروری خود را حفظ کرده است. در ضمن جریانِ آب به صورتِ عادی ادامه دارد و ساختارهای جدیدی ایجاد شدهاند که به نظر میرسد به خوبی کار میکنند. هیچ مانع یا اختلالِ جدی در کارکردِ مدارِ انرژیِ زیستی در اروپا به چشم نمیخورد. به عبارتِ دیگر، اروپایِ غربی مجموعهی زیستی مقاومی دارد. فرایندهای درونیِ آن محکم و انعطافپذیرند و در مقابلِ استرسها تابآوری بالایی از خود نشان میدهند. تغییراتی که توسطِ انسان در اروپا صورت گرفته، هرم را به سمتِ ایجادِ یک قرارِ موقت سوق داده که بر اساسِ آن زیستبومِ اروپا مناسبِ زندگیِ انسان و اغلبِ گیاهان و جانور ...
ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت هشتم: هرمِ زمین. حمل و نقل یکی دیگر از عواملِ ایجادِ تغییراتِ اساسی است: گیاهان و جانورانی که بومیِ یک منطقه هستند در منطقهی دیگری مصرف میشوند و به خاک باز میگردند. حمل و نقل باعث میشود که انرژی از صخرهها و هوای یک منطقه برداشت شود، ولی در منطقهی دیگری به کار گرفته شود. ما باغچههایمان را با نیتروژنِ موجود در کودهای گوانو بارور میکنیم. مرغهای دریایی با تغذیه از ماهیهایی که در آنسوی خطِ استوا زندگی میکنند این کودها را گردآوردی کردهاند. بنابراین، ظهورِ حمل و نقلِ مدرن، منجر به تغییرِ مدارهای محلی و خودکفای سابق در مقیاسی جهانی میشود. ...
ساحت زیست ۱۶:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ شهردار زابل (الودهترین شهردنیا) برای الگو برداری و فهم چگونگی مدیریت خود به پاریس! سفرکرده! زابل البته ناقابل ده سال تا زاهدان شدن فاصله دارد! و حدود شصت سال هم تا اصفهان شدن!. آخه پاریس؟.
ساحت زیست ۱۷:۰۱ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچهای بنگرد که آن را علوم انسانی مینامند جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … میتوانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانالهای تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایشهای نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشتهها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید … ...
ساحت زیست ۱۲:۲۳ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ مقایسه بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست با رقم بودجه سال۹۶؛ اگر سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ کار دیگری غیر از مبارزه با ریزگردها ن
ساحت زیست ۱۲:۱۸ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ متاسفانه سالهای سال بازنمایی پتانسیلهای نفتی گازی، کشاکش جنگ و سفرهای راهیان نور و مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 08:15, 20.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام حتی در همین ایام قصهی پر غصهی ریزگردها همگی از نیمهی جنوبی این استان بوده است
ساحت زیست ۱۲:۵۲ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ حکمرانی آب و نسل کشی فرهنگی در سپتامبر ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۹ دسامبر برابر با نوزده آذر مقارن با سالروز تصویب کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت کشتار دسته جمعی، را به عنوان «روز بین المللی یادبود و کرامت قربانیان جنایت نسل کشی و جلوگیری از این جنایت» نام نهاد.. هدف این روز افزایش آگاهی درباره کنوانسیون مذکور و نقش آن در پیکار و پیشگیری از جنایت نسل کشی، آنچنان که در کنوانسیون تعریف شده است و یادبود و ارج نهادن به قربانیان آن است. (به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد). اما نکته مهم درباره نسل کشی این است که این جنایت نه تنها در ابعاد فیزیکی اتفاق میافتد، بلکه در ابعاد فرهنگی هم قابل تحقق است. وقتی حکمرانی فاجعه بار آب باعث شود تا روستاها و شهرستانهای دور از مرکز دچار خشکسالی شده و بر اثر مهاجرت گروهی ساکنین تبدیل به سرزمینهای متروکه شوند، یک جور پاکسازی فرهنگی صورت گرفته است چرا که سبک پوشش و آداب و رسوم و سنن غذایی و سنتهای دینی و فرهنگی این نواحی بر اثر مهاجرت به مرور کمرنگ شده و در بهترین حالت تبدیل به امری تزیینی میشوند، از آن دست که سرخ پوستان با لباسهای محلی پر نقش و نگار در مراکز بزرگ خ ...
ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ پیتر سینگر:. این در برخی موارد بلااشکال است زیرا آنها نیازهای متفاوت و تواناییهای متفاوتی دارند. برخی اوقات ما باید با آنها متفاوت رفتار کنیم. دقیقا همانطور که ما گاهی اوقات - و به درستی - با کودکان به نحوی رفتار میکنیم که با رفتارمان با بزرگسالان فرق میکند. چیزی که مفهوم گونهپرستی بر آن انگشت میگذارد این است که ما برای نیازهای موجوداتی که جزوی از گونه ما نیستند وزن کمتری قائل میشویم، صرفا به این دلیل که آنها عضوی از گونه ما نیستند. اهمیتی به ویژگیهای فردی آنها یا قابلیتهاشان نمیدهیم؛ یا اینکه چه چیز برای آنها خوب یا بد است. ما خیلی ساده میگوییم: «خب، آنها عضوی از گونه هومو ساپینسها/ [انسانها] نیستند. پس ما میتوانیم از آنها برای دستیابی به اهدافمان و خواستههامان استفاده کنیم. ما مجبور نیستیم به نحوی با آنها رفتار کنیم انگار که اهداف آنها نیز اهمیت دارد.» این درحالی است که ما هنگام رفتار با یک انسان - حالا سطح عقلی آن انسان هرچقدر هم باشد - میگوییم که زندگی انسانها حرمت و کرامت دارد. او خودش هدف است. ...
ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ گفتوگو نایجل واربرتن با پیتر سینگر در باب حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی قسمت دوم: گونه پرستی در عرض نژاد پرستی. منبع: تارنمای دین آن لاین. نکته جالب اینجاست که بسیاری از منتقدان شما تمرکزشان بر توصیف موقعیتی است که شما در آن انسانی را که کمتر از «شخص» است در مقابل حیوانی قرار میدهید که «شخص» است.. پ. س: به نظر من این ترفند است، منتقدان تصویری کج و معوج از دیدگاههای من رسم میکنند و میگویند من بر آنم که حیوانات شایسته توجه بیشتری به نسبت با انسانها هستند. خب، من فکر میکنم که این به طور کلی درست نیست، هرچند درست است که در برخی موقعیتهای نادر - یعنی زمانی که انسانی از نظر عقلی ناتوان باشد یا توانایی درک امور را نداشته باشد - من حیوانات غیرانسانی را ترجیح میدهم؛ البته به شرط برابر بودن سایر شرایط. در چنین موقعیتهایی حیوانات میل بیشتری به تداوم زندگیشان یا رنج نکشیدن دارند. اما این موضوع حقیقتا هیچ ارتباطی ندارد با اکثریت مواردی که ما در روند [عادی و متعارف] زندگی حیوانات دخالت میکنیم، مثلا، هنگامی که آنها را در دامپروریهای صنعتی پرورش میدهیم تا غذای ما را تامین کنند. پس به هیچوجه برای من ضرورت ندارد که بگویم آنها مقام و مرتبهای مشابه با انسا ...
ساحت زیست ۱۲:۳۳ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ سوال ضروری! | شماره جدید اکونومیست به بحران تغییرات و هوا در دوره پرداخته است …🆔
ساحت زیست ۱۳:۰۰ ۱۳۹۵/۰۹/۱۹ درباره پیشنهاد محمدفاضلی و این عکس 👇.. مقام بالادست: از این به بعد دیگر لازم نیست به من بگی قربان! من رو به اسم کوچیکم صدا کن!. مقام فرودست: بله قربان!. این به این خاطر است که زبان ما به قول مولانا «پرده است بر درگاه جان» و بیانگر ناخودآگاه ماست، به همین جهت تا زمانی که پدیدهای ملکه ذهن نگردد و به آن باور عقلی و قلبی پیدا نکنیم همچون آن مقام فرودست نمیتوانیم از بله قربان گفتن دست بکشیم. یکی از کارهای سختی که محمد فاضلی عزیز پیشنهاد کرده است برانداختن هرچه القاب دکترالدوله و مهندس السلطنههای کذایی از پیشوندهای اسم وفامیل است. این ترک عادت زبانی اما آن قدر سخت است که برای انجام آن باید یک ایمان متعصبانه داشت. نمیتوان با تعارفهای معمول از شر این پیشوندها خلاص شد. درجه حساسیت این ایمان باید چنان قوی باشد که حتی نسبت به فراخوان همایشها و جلساتی که شخص در آن دعوت میشود نیز واکنش نشان داده شود. 👇👇 … ...
ساحت زیست ۱۷:۱۲ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ مسئول انستیتوی آب سازمان ملل متحد تاکید کرد. منبع: خبرگزاری تسنیم ◀️رضا اردکانیان در نخستین همایش ملی حقوق آب با اشاره به لزوم چارهجویی بلندمدت برای آب گفت: طبیعت آب اقتضا میکند که بهصورت دو جانبه به آب نگریسته شود، افزود: مهمترین مسئله بعد از شناخت صحیح موضوع آب و چاره اصلی در مدیریت منابع آب، نزدیک شدن هر چه بیشتر علوم طبیعی و علوم اجتماعی (علوم انسانی) به همدیگر است و بیشترین رنج آبی، ناشی از جدایی این دو حوزه علمی است. انستیتوی آب سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه هر جا گرهگشایی در مسئله آب بوده است، دلیل آن نزدیک شدن علوم طبیعی و علوم اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ضعف در نظام آموزش عالی یکی از دلایل جدایی این دو عرصه علمی است و اگر روزی نظام آموزش عالی در زمینه آب اصلاح شود و بهصورت بین رشتهای به آن توجه شود، خروجی آن کارشناسانی خواهند بود که میتوانند مدیریت صحیحی بر منابع آب داشته باشند. با اشاره به لزوم تعریف صحیح از مدیریت آب اظهار داشت: مدیریت آب محدود به یک قوه یا یک بخش نیست بلکه آب مقولهای چندجانبه و فراگیر است و شئون متعددی را در برمیگیرد. به گفته وی قرار است از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دههای جدید به عنوان دهه آب و توسعه ...
ساحت زیست ۱۱:۱۸ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد: بحران آب در ایران موقعی به وجود آمد که فناوری جدیدی به نام حفر چاه عمیق وارد جامعه شد و به تعبیر جلال آلاحمد صدای موتور آب به نبض آبادی تبدیل میشود. اینجا جایی است که ما نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ را تجربه میکنیم، … یعنی این تعادل با وجود تکنولوژی به هم میخورد و یک نوع شکاف هستیشناختی ایجاد میشود. در وضعیت پیشین، طبیعت خود عرضهکنندهی آب بود، باران بود، برف بود، رود بود، دریاچه بود، کوه بود، چشمه بود، اینها آب را عرضه میکردند و از آن طرف هم نظامهای فرهنگ مبنایی بود که میتوانست از اینها بهرهبرداری بکند و آب را مصرف کند و یک نوع تقاضا را سازماندهی فرهنگی بکند. ما نظامهای بهرهبرداری و آبیاری و دانش و تکنولوژیهای بومی را داریم که میتوانیم از آب استفاده بکنیم، مثل کاریز، گاو چاه و مواردی مثل این که یک نوع فناوری فرهنگی است که بهصورت طبیعی ایجاد شده و مسئلهی کمبود آب را حل میکنند؛ منتها نوعی ناپایداری در توازن بین طبیعت و فرهنگ با ورود تکنولوژی ایجاد شد، آدمها تلاش کردند نظامهای فکری بسازند که بتوانند با این وضعیت نامتعادل مواجه شوند و مشکلات خود را حل ک ...
ساحت زیست ۱۱:۱۷ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر قانعی راد: در ایران بعد از مشروطه نخبگان به دنبال این مقوله از توسعه هستند که در این ایدئولوژی توسعه یک نوع شیفتگی نسبت به تکنولوژی را احساس میکنیم، یک نوع قائل شدن کارکردهای رفاهی و آزادیبخش برای خود تکنولوژی که به یک نوع تکنوفیلیا میانجامد. به دنبال آن سیاست نوسازی که الگوی توسعهی فنی و اقتصادی است در کشور شکل پیدا میکند و تا اندازهای هم هدفش این است که از امر توسعه سیاستزدایی بکند و امر سیاسی را تبدیل به امر فنی بکند که مبتنی بر خرد ابزاری و همچنین مبتنی بر نظام بروکراسی دولتی است (از بالا به پایین). ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز قسمت دوم: ایدئولوژی توسعه، نخبگان و تخریب محیط زیست. توضیح این نظام باید به یک وضعیت نوستالژیک مراجعه کنیم، وضعیت نوستالژیکی که در وضعیت premodern (پیشامدرن) که طبیعت و فرهنگ در یک تعادل و توازنی به سر میبرند؛ شاید این وضعیت کمی ایدئال باشد اما قابل تصور است. ما شرایطی را داشتیم که دو مقولهی طبیعت و فرهنگ از هم تمایزی نداشتند و بین اینها شکاف هستیشناختی وجود نداشت، وضعیتی بود که در آن انسان نوعی همدلی نسبت به طبیعت داشت و بین خود و طبیعت شکاف عظیمی را ایجاد نکرده بود؛ اینکه سبک لباسش چه باشد کاملاً منطبق بر طبیعت بود، اینکه نوع مسکن چه ویژگیهایی داشته باشد از وضعیت طبیعی تبعیت میکرد. در ایران چه پیش از اسلام و چه پس از آن، اهمیت عناصر طبیعی خود را در آدابورسوم نشان میداد، بهنحوی یک اعتقادی به چهار عنصر باد، آب، خاک و هوا وجود داشت، این عناصر اربعه همان عناصری هستند که در حال حاضر دچار بحران شده است؛ بنابراین رابطهی پایداری بین طبیعت و فرهنگ وجود دارد، این رابطهی پایدار کجا میشکند؟ جایی که تکنولوژی نوین وارد میشود. اینکه من میگویم ممکن است وضعیتی نوستالژیک باشد ممکن است مق ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ لئوپولد: اثرِ دخالتهای رادیکالِ انسان، شکارچیانِ بزرگتر از بالایِ هرم حذف میشوند و برایِ اولین بار در تاریخ، زنجیرههای غذایی کوتاهتر میشوند (به جای طولانیتر شدن). گونههای اهلی شده که از سرزمینهای دیگر آورده شدهاند جایگزینِ گونههای وحشی میشوند و گونههای وحشی به زیستبومهای دیگر منتقل میشوند. فرایندِ گسترشِ دامنهی جابهجایی جانوران و گیاهان به سراسرِ جهان باعث میشود که بعضی گونهها به صورتِ آفت و بیماری از کنترل خارج شوند، در حالی که برخی دیگر منقرض میگردند. این نوع عوارض اغلب به صورتِ غیرمنتظره و غیرِ قابلِ پیشبینی رخ میدهند و معمولاً به معنای بازآراییهای ناچیز و غیرِ قابلِ مشاهده در ساختارِ مجموعهی زیستی هستند. میتوان گفت که علومِ کشاورزی عمدتاً مسابقهی بینِ ظهورِ آفتهای جدید و ظهورِ تکنیکهای جدید برای مهارِ آنها است. ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت هفتم: هرمِ زمین. فقط خاک نیست، بلکه چشمهای از انرژی است که در مدارهایی از جنسِ خاکها، گیاهان و جانوران جریان مییابد. زنجیرههای غذایی و شریانهای زنده، انرژی را به سمتِ بالا هدایت میکنند؛ در حالی که مرگ و زوال آنرا به خاک باز بر میگرداند. این یک مدارِ بسته نیست؛ بخشی از این انرژی در محیط منتشر شده و به هدر میرود؛ مقداری انرژیِ جدید از هوا جذب میشود؛ و مقداری انرژی در خاکها، توربها و جنگلهای کهنسال ذخیره میشود. با این حال این مدار پایا و متوازن باقی میماند؛ مثلِ یک حسابِ پسانداز که موجودی آن ثابت بماند یا آرام آرام زیاد شود. آب در جریانِ خود در سراشیبِ تپه مقداری از خاک را میشوید، اما این مقدار معمولاً ناچیز است و با فرایندِ پوسیدنِ سنگها و تشکیلِ خاکِ جدید جبران میشود. ...
ساحت زیست ۱۷:۵۹ ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ کانال تلگرامی ساحت زیست محلی برای پرداختن به مسائل و مصائب محیط زیستی از دریچه علوم اجتماعی است ما را در این امر یاری کنید …
ساحت زیست ۱۱:۲۶ ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ هانتینگتون معتقد بود شهرها بیشتر از شهرستانها و روستاها مستعد جنبشهای اجتماعی اند و باز در خود شهرها این طبقه متوسط هستند که بر امیدوارم در ایران روزی این منبع عظیم انرژی در جهت گفتمان محیط زیستی حرکت کند. زیرا این گفتمان آن قدر ظرفیت دارد که بتواند مطالبات دیگر را نیز در زیر چتر خود در آورد. اندیشههای سبزگرایانه در دل خود هم گرایشهای فمنیستی دارند و هم ضد فساد و ضد اقتدار و ضد سرمایه داری اند و این همان چیزی است که در همه این سالها دانشجویان فریاد کشیده اند …روز دانشجو مبارک. ...