محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


پیتر سینگر:. تعریف‌ها نمی‌گویند که کدام کار درست است و کدام نادرست است

اما موجودی را در نظر بگیرید که می‌تواند در مورد آینده ‌اش بیندیشد و آن را تصور کند. به نظر من، چنین موجودی از نظر اخلاقی دارای اهمیت است. زیرا اگر شما مقایسه‌ ای انجام دهید میان کشتن موجودی که قادر است برخی پیش‌بینی‌ها در مورد آینده ‌اش داشته باشد، برخی خواسته ‌ها برای آینده داشته باشد، شاید حتی پروژه‌ هایی داشته باشد که بخواهد در آینده تکمیلشان کند، و شما چنین کسی را که می‌خواهد به زندگی اش ادامه دهد به قتل برسانید، کاری خطا در حق آن شخص مرتکب شده‌ اید. اما اگر همین کار را با موجودی کنید که کاملا شخص نیست و آرزو یا امیدی در آینده ندارد که کشتن او باعث از بین رفتن این آرزوها و امیدها شود کارتان متفاوت خواهد بود.. ...
  • گزارش تخلف

گفت‌وگو نایجل واربرتن با پیتر سینگر در باب حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی

قسمت اول: تفاوت شخص با حیوان. منبع: تارنمای دین آن لاین. ادموندز: ‌ کتاب آزادی حیوانات در سال ۱۹۷۵ میلادی منتشر شد. در نگاه به گذشته، این کتاب اثر فلسفی مهمی است که باعث ظهور جنبش پاسداری از حقوق حیوانات، به معنای مدرن آن، شد. البته نویسنده‌ کتاب به طور مستقیم از حقوق [حیوانات] سخن نمی‌گفت، بلکه او، در مقام یک فایده‌گرا، از بیشینه کردن منافع یا خرسندی سخن می‌راند. نویسنده‌ استرالیایی کتاب هم اکنون در دانشگاه پرینستون است و می‌توان ادعا کرد که مشهورترین فیلسوف دنیاست. او بر آن است که برخی حیوانات از مرتبه‌ اخلاقی بالاتری، در مقایسه با برخی انسان‌ها، برخوردارند و بی‌ توجهی ما نسبت به رنج حیوانات نقطه‌ ضعف اخلاقی سرزنش ‌باری است. او همچنین دیدگاه‌های مناقشه برانگیزی در باب اتانازی، سقط جنین، کشتار کودکان، نافرمانی مدنی - و نیز این امر که ما تا چه اندازه باید به امور خیریه بپردازیم - دارد. اما ما با پیتر سینگر صرفا در این باره سخن می‌گوییم که انسان‌ها چگونه باید با حیوانات رفتار کنند.. ...
  • گزارش تخلف

رهبران قبایل سرخپوستان سو در آمریکا می‌گویند ارتش آمریکا تایید کرده که لوله انتقال نفت از داکوتای شمالی و نزدیکی سرزمین سرخپوستان

سرخپوستان سو و دیگر قبایل در کنار فعالان محیط زیست و تعداد زیادی از کهنه سربازان آمریکایی با تحصن در منطقه استندینگ راک داکوتای شمالی خواستار توقف عملیات احداث این لوله انتقال نفت بودند. اعلام این خبر امروز (یکشنبه چهارم دسامبر - ۱۴ آذر) با شادی فراوان سرخپوستان سو روبرو شد؛ آنها تصمیم ارتش آمریکا را «تاریخی» خوانده‌اند و گفته‌اند «برای همیشه قدردان باراک اوباما» خواهند بود …منبع: بی بی سی فارسی. تصویر مربوط به نماد قبائل سو می‌باشد …. ...
  • گزارش تخلف

قانعی راد: رویکردی در اکولوژیست وجود دارد که از یک نوع تقلیل اکولوژی استفاده می‌کند و معتقد است مشکلی که در حال حاضر در حوزه‌ی محی

از نگاه آن‌ها یک نوع climate change در جهان اتفاق افتاده که منطقه‌ی خاورمیانه را هم در بر گرفته است؛ بنابراین مسئله پیش از هر چیز مسئله‌ای اقلیمی است، یعنی نیاز به بحث‌های جامعه‌شناسی یا علوم سیاسی ندارد و خود اکولوژیست‌ها می‌توانند دریابند مسئله چیست و چگونه با آن برخورد کنند. ...
  • گزارش تخلف

مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز. قسمت اول: مقدمات بحث

توسعه، محیط زیست»، عنوان سمیناری بود که مؤسسه‌ی مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش به مناسبت هفته‌ی جهانی محیط زیست در سال ۹۴ برگزار کرد. در این سمینار حسینعلی نوذری و محمدامین قانعی‌راد به ترتیب با موضوعات «جایگاه نظریه‌های محیط زیست در نظریه‌ی سیاسی معاصر» و «الگوهای توسعه، عدالت و محیط زیست» به سخنرانی پرداختند. در گزارش پیشین این سمینار سخنان دکتر نوذری با این محوریت که ساختار قدرت عامل اصلی تخریب محیط زیست است به طور مفصل ارائه شد. در گزارش پیش رو که به سخنان دکتر قانعی‌راد اختصاص دارد ایشان به این مسئله پرداخت که چگونه الگوهای توسعه و عدالت موجبات تخریب محیط زیست را ایجاد می‌کنند. دکتر قانعی‌راد البته تأکید کردند که ما هم به توسعه نیاز داریم و هم به عدالت، اما مسئله اینجاست که این دو آن‌گونه که بر ما پدیدار شد تخریب‌کننده‌ی محیط زیست بودند و در پیوند با یکدیگر گردباد تخریب محیط زیست در کشور را ایجاد کردند. این سخنان البته آنجا که مربوط به بحث عدالت بود واکنش‌هایی را از سوی دکتر نوذری در پی داشت که بی‌شک باز هم به نگاه متفاوت یک استاد علوم سیاسی و یک استاد جامعه‌شناسی برمی‌گردد. راد: رویک ...
  • گزارش تخلف

زبان طبیعت- زبان اشیاء …

بنیامین در فرازی شگفت آور ورازآلود در برابر سیل هولناکی که بشر تحت عنوان «تغییر کاربری طبیعت در جهت تامین نیازهای بشری» قرنهاست که بر پا ساخته و در هر برهه‌ای بر وسعت ودامنه و عمق آن خارج از مدار محاسبه شونده افزوده کرده است-می گوید: اگر به طبیعت زبانی اعطا می‌شد همه طبیعت آغاز به شکوه می‌کرد ودرست آنکه از خودِ زبان شکایت میکرد که ارتباط بشر با «زبان اشیا» را دچار گسست کرده است. طبیعت مسکون و لال است و اگر درست بنگریم این «اندوهناکی» طبیعت است که او را گنگ ولال می‌سازد. حتی در خش خش گیاهان نیز طنین شکوه از این تخریب بی محابای هر چیز (که در دسترس بشر باشد) بگوش می‌رسد. با هجرت از هرگونه شهودِ اشیا، بنیان مشترک خود را با کلیت بهم پیوسته جهان ازدست داده است و این «از دست دادگی» در هر گام سرعت محیرالعقول‌تری می‌یابد. ازدست دادن شهودی که زبان اشیا از طریق آن در انسان حلول میکرد وبر ولع دیوانه وار «او» مهار و لگام میزد. زندگی برمبنای «مهمل بافیِ برآمده از استدلال کلامی و عقل زبانی» وبرده سازی جهان در قالب همین مهملات، اگر در طول چند هزار سال توسط «طبیعت تحمل وترمیم وبازسازی شده است؛ امروز با ...
  • گزارش تخلف

میخائیل زورن:

تخریب زیست محیطی ناشی از رفاه و تخریب زیست محیطی ناشی از فقر، یک تفاوت اساسی وجود دارد. در حالی که بسیاری از تهدیدهای بوم شناسانه ناشی از ثروت، از بروز هزینه‌های تولید ریشه می‌گیرند، در مورد تخریب بوم شناسانه ناشی از فقر، این فقرا هستند که خود را با اثرات جانبی اغنیا از بین می‌برند. به عبارتی دیگر تخریب زیست محیطی ناشی از ثروت، به طور برابر در جهان توزیع می‌شود، در حالی که تخریب زیست محیطی ناشی از فقر، تنها به شکل اثرات جانبی که در میان مدت پدیدار می‌شوند، بر نقاط خاصی وارد می‌شوند و سپس بین المللی می‌شوند. در مخاطره جهانی، اولریش بک، ترجمه مهدی زاده، نشر اختران، صفحه ۶۴. ...
  • گزارش تخلف

فجایع سوریه و یمن از فرط تکرار کمتر از اخبار تغییرات شدید آب و هوایی تاثیر گذار شده اند

اما گاهی خبر مرگ افرادی، بیشتر از آستانه تکرار پذیری آدمی متاثر کننده می‌شود. اینکه شخصی سعی کند وسط آن همه بمب و موشک و مهاجم انتحاری و تک تیرانداز داعشی و دزدی و غارت‌های مرسوم یک شهر جنگ زده لباس دلقک بپوشد تا صرفا کودکان آسیب دیده از جنگ را خوشحال کند، بیشتر به یک تراژدی کمدی ساخته ذهن یک کارگردان شاعر مسلک شبیه است تا واقعیت جنگی. چیزی همانند فیلم زندگی زیباست اثر روبرتو بنینی …. اناس البشا، ۲۴ ساله، مدیر «فضایی برای امید» که در مناطق جنگ زده سوریه فعالیت مدنی داشت و سعی می‌کرد که با شبیه شدن به دلقک کودکان آسیب دیده را شاد کند، در بمباران حلب کشته شد. بی بی سی فارسی. مرگ به سراغت می‌آید. کاش به هیئت سِل بیاید. به هیئت سرما. نه «حمله‌ی انتحاری».. ...
  • گزارش تخلف

آلدو لئوپولد:

اخلاقی که بخواهد به مثابهِ مکمل و راهنمایِ رابطه‌‌ی اقتصادی با زمین عمل کند، وجودِ نوعی تصویرِ ذهنی از زمین به مثابهِ یک مکانیسمِ زیستی را فرض می‌گیرد. ما فقط وقتی می‌توانیم نسبتِ به چیزی اخلاقی عمل کنیم که بتوانیم آن‌را ببینیم، حس کنیم، بفهمیم، به آن عشق بورزیم یا ایمان داشته باشیم …. باستانیِ خاک-بلوط-آهو-سرخ‌پوست امروز به زنجیره‌ی خاک-ذرت-گاو-کشاورز تبدیل شده است …. آهو به غیر از بلوط، از صدها نوع گیاهِ دیگر تغذیه می‌کند، همین‌طور گاو می‌تواند صدها گیاهِ غیر از ذرت را مصرف کند. بنابراین، هر دوی آن‌ها حلقه‌هایی در صدها زنجیره‌ی مختلف هستند. هرمِ یاد شده شبکه‌ای پیچیده از زنجیره‌های مختلفِ غذایی است، آن‌قدر پیچیده که ممکن است بی‌نظم و آشفته به نظر برسد؛ با این‌حال پایداری (stability) سیستم گواهی است بر ساختارِ فوق‌العاده نظام‌مندِ آن. کارکردِ آن به همکاری و رقابت میانِ اجرایِ متعدد و متنوعِ آن بستگی دارد. ...
  • گزارش تخلف

اخلاق زمین. مطلب یکی از فصل‌های مهم کتاب «سالنامه‌ی یک شهرستان شنی» نوشته‌ی «آلدو لئوپولد» است

این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن می‌گذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزه‌ی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه‌: روزبه فیض. قسمت ششم: هرمِ زمین. اخلاقی که بخواهد به مثابهِ مکمل و راهنمایِ رابطه‌‌ی اقتصادی با زمین عمل کند، وجودِ نوعی تصویرِ ذهنی از زمین به مثابهِ یک مکانیسمِ زیستی را فرض می‌گیرد. ما فقط وقتی می‌توانیم نسبتِ به چیزی اخلاقی عمل کنیم که بتوانیم آن‌را ببینیم، حس کنیم، بفهمیم، به آن عشق بورزیم یا ایمان داشته باشیم. که معمولاً در آموزش‌های مربوط به حفاظت از محیطِ زیست ارائه می‌شود عبارت است از «توازنِ طبیعت». بنا به دلایلی که شرحِ آن‌ها در این‌جا نمی‌گنجد، این نوع صحبت کردن قادر به توصیفِ دقیقِ میزانِ نادانیِ ما نسب به مکانیسم‌های زمین نیست. تصویرِ به مراتب واقع‌بینانه‌تر تصویری است که در علمِ اکولوژی استفاده می‌شود: هرمِ زیستی (biotic pyramid). ...
  • گزارش تخلف

دکتر مصطفی محقق داماد:

در سیستم فقهی خودمان در قرن اول و دوم این نهضت انجام شده که روایات اخلاقی تبدیل به کد قانونی شده است. اگر خیلی از کارها را امروز حرام می‌دانیم وقتی به تاریخ آن برمی گردیم هیچ کلمه حرام نمی‌بینید و فقط روایت است که این کار را انجام ندهید. مثلاً غیبت، که خداوند در قرآن کریم انسان را از انجام آن نهی می‌کند و نهی دلالت بر حرمت می‌کند و فتوای حرمت داده شده است. و بسیاری از چیزها. ولی بسیاری دیگر در همین حد روایات اخلاقی مانده است و تبدیل به کد قانونی نشده است. ربا و غیبت و زنا، مال مردم خوری تبدیل به کد قانونی شده است. شما اساتید حیوان شناس و مدافع حقوق حیوانات اول کارتان باید این باشد که به دستگاههای مختلف کشور فشار بیاورید که در آخر رساله‌های عملی، حقوق حیوانات را از اخلاق تبدیل به کد قانونی کنند و گرنه نسل آهو در کشور از بین می‌رود. نسل حیوانات متنوع از بین خواهد رفت. این تنوع حیوانات که دارد کم می‌شود به دلیل این است که این قانون‌ها را نداریم … یکی از این حقوق‌ها مسئله حیوانات است که باید از بعد اخلاقی به کد قانونی تبدیل شود. ...
  • گزارش تخلف

حقوق حیوانات در اسلام / متن سخنرانی سید مصطفی محقق داماد -

در سمینار روان و رفتار حیوانات فرهنگستان علوم در سال ۱۳۸۶. قسمت پنجم: خلاء کدهای قانونی درباره حقوق حیوانات. نکته را عرض می‌کنم. حق از نظر حقوقی همیشه به یک معنی نیست. یک حق است که به معنی حق داشتن است و یک حق به معنی حق بودن است. یک حق هم به معنی حق حمایت است. حق داشتن با حق بودن فرق می‌کند. حق بودن این است که خدا حق است. این خبر حق است. ...
  • گزارش تخلف

نوام چامسکی:

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا نتایج یکی از تحقیقاتش را منتشر کرده است که این نتایج برای دانشمندانی که دربارۀ یخ‌های قطبی مطالعه می‌کنند، هم زنگ خطر بود و هم مایۀ شگفتی. بر اساس این تحقیق، «یخچال غول‌پیکر گرینلند موسوم به زکریا ایستروم که تا سال ۲۰۱۲ از منظر یخرفت‌شناسی پایدار بود، اکنون ثبات خویش را از دست داده و وارد مرحلۀ عقب‌نشینی فزاینده شده است» و این یعنی مرحله‌ای غیرمنتظره و سخت شوم. این یخچال «بدان میزان آب دارد که اگر تماماً آب شود، به‌تنهایی می‌تواند سطح آب دریاها را حدود ۱۸ اینچ (۴۶ سانتی‌متر) بالا ببرد. این یخچال اکنون وارد مرحلۀ فروپاشی شده و سالانه حدود پنج‌میلیارد تن از حجمش را از دست می‌دهد. تمامی تکه‌های فروپاشیدۀ این یخچال وارد اقیانوس آتلانتیک شمالی می‌شود». ...
  • گزارش تخلف

نیویورک‌تایمز «به‌طور سنتی، در چنین نشست‌هایی [مذاکرات پاریس] مذاکره‌کنندگان درصدد انعقاد موافقت‌نامه‌ای هستند که از نظر قانونی ال

لذا برنامه‌های داوطلبانه جایگزین اهدافِ الزامیِ از بالا به پایین شد.» اقدامات داوطلبانه هیچ معنایی ندارد، مگر شکست موافقت‌نامه. شکست، آن هم «به‌خاطر ایالات متحده»، به‌عبارت دقیق‌تر، به‌خاطر جمهوری‌خوا‌هان که اکنون بدل به خطری جدی برای بقای بشریت شده‌‌اند. ...
  • گزارش تخلف

* این نوشتار برشی است از کتاب جدید نوام چامسکی با عنوان «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟»

چامسکی: بحران بسیار عمیق‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. خطر گرمایش جهانی در دراز مدت از خطر حملات هسته‌ای بیشتر است. منبع: تارنمای ترجمان. ژانویۀ ۲۰۱۵، بولتن دانشمندان هسته‌ای ساعت آخرالزمانِ** مشهور خود را به سه دقیقۀ قبل از نیمه‌شب جلو برد و این یعنی ما هم‌اکنون با چنان تهدیدی مواجهیم که در سی‌سالۀ اخیر بی‌سابقه است. بولتن برای این کار دو علت اصلی را نام برد که بقای بشر را تهدید می‌کند: سلاح‌های هسته‌ای و «تغییرات لجام‌گسیختۀ آب‌وهوایی». بولتن در بیانیۀ خود رهبران جهان را محکوم کرد که نتوانسته‌اند «به‌سرعت واکنش نشان داده یا دست به اقداماتی بزنند که برای محافظت از شهروندان در برابر فاجعۀ آینده ضروری است … اکنون تک‌تک افراد روی زمین در معرض خطر نابودی‌اند؛ چون رهبران جهان نتوانسته‌اند به مهم‌ترین وظیفه‌شان جامۀ عمل بپوشانند، یعنی تضمین و مراقبت از سلامت و حیات تمدن انسانی» …از همین رو، دلایل خوبی داریم تا توجهمان را معطوفِ دست‌های آلوده‌ای کنیم که ما را تا آستانۀ آخرالزمان پیش برده است. پایان سال ۲۰۱۵ رهبران جهان در پاریس گرد هم آمدند تا دربارۀ مشکل حاد «تغییرات لجام‌گسختۀ آب‌وهوایی» ...
  • گزارش تخلف