ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۸:۳۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ آلدو لئوپولد: یکی از نقاطِ ضعفِ «سیستمِ حفاظت از محیطِ زیست مبتنی بر انگیزههای اقتصادی» این است که اغلبِ اعضایِ اجتماعِ زمین ارزش مثلاً گلهای وحشی و پرندههای سرودخوان (song birds). از میانِ بیش از ۲۲۰۰۰ گونهی گیاهی و جانوریِ بومیِ ایالتِ ویسکانسین در آمریکا، شاید فقط ۵ درصدِ آنها قابلِ فروش، خوردن یا خوراندن هستند (ارزشِ اقتصادی دارند). با این حال همهی این موجودات به اجتماعِ زیستی منطقه تعلق دارند و امتداد یافتنِ حیات گونهشان حقِ آنهاست، همانطور که پایداریِ این اجتماع نیز به یکپارچه ماندنِ آن وابسته است. ... ساحت زیست ۱۸:۳۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت پنجم: جایگزینهای اخلاقِ زمین. وقتی که منطقِ تاریخ از ما «نان» بخواهد و ما در عوض به آن «سنگ» تعارف کنیم، دشواریِ شرحِ شباهتهای سنگ و نان را به جان خریدهایم. در اینجا من به برخی از سنگهایی که به جای نان (یعنی اخلاقِ زمین) ارائه شدهاند اشاره میکنم …یکی از نقاطِ ضعفِ «سیستمِ حفاظت از محیطِ زیست مبتنی بر انگیزههای اقتصادی» این است که اغلبِ اعضایِ اجتماعِ زمین ارزشِ اقتصادی ندارند. مثلاً گلهای وحشی و پرندههای سرودخوان (song birds). از میانِ بیش از ۲۲۰۰۰ گونهی گیاهی و جانوریِ بومیِ ایالتِ ویسکانسین در آمریکا، شاید فقط ۵ درصدِ آنها قابلِ فروش، خوردن یا خوراندن هستند (ارزشِ اقتصادی دارند). با این حال همهی این موجودات به اجتماعِ زیستی منطقه تعلق دارند و امتداد یافتنِ حیات گونهشان حقِ آنهاست، همانطور که پایداریِ این اجتماع نیز به یکپارچه ماندنِ آن وابسته است. ... ساحت زیست ۱۷:۰۵ ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ مردم ایران به مثابه مجانین راننده! وقت پیش لطیفهای در شبکههای اجتماعی دست به دست میگشت به این مضمون که «اگر کسی بخواهد بر مبنای تبلیغات ماهوارهای مردم ایران را ارزیابی کند احتمالا آنها را عدهای معتاد دارای مشکل ریزش مو و ناتوانی جنسی میداند که از عوارض پوستی رنج برده و به شدت خواهان مهاجرت به کشورهای دیگر هستند!» این لطیفه اما به نکته ظریفی اشاره دارد و آن هم این است که بازنمایی اغراق گونه یک پدیده چه تصویر مضحکی را میتواند رقم بزند. این بازنمایی اغراق گونه نه تنها در تبلیغات ماهوارهای که در گزارشات حوادث و سوانح حمل و نقلی در ایران در نهایت خودش عمل میکند. به این صورت که در علت اکثر قریب به اتفاق گزارشات کارشناسی، خطای انسانی جزو علل اصلی تصادفات گنجانده میشود و خواندن این گزارشات کارشناسی شده برای یک ناظر خارجی این تصور را پدید میآورد که مردم ایران احتمالا دیوانگان و مجانینی هستند که تنها هدفشان از رانندگی رساندن تلفات تصادفات جادهای به رقم شانزده هزار نفر در سال ۹۴ است! آیا به راستی مردم ایران چنین اند؟. یکی از مغالطههای رایج در سطوح مدیریتی «تقلیل ساختار به فرد» است. به این معنی که وقتی یک ساختار مستعد ... ساحت زیست ۱۱:۵۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ دکتر مصطفی محقق داماد: یکی از اصول اعتقادی ما در قرآن مجید، حشر حیوانات است (و اذا الوحوش حُشرت، سوره تکویر آیه ۵) وحوش که محشور میشوند، کوه هم محشور میشود و زمین هم محشور میشود. اگر زمین و حیوان محشور میشوند ناشی از آن است که سعادت و رستگاری آنها با هم ارتباط تنگاتنگ دارد. نجات طبیعت دو نجات و دو رستگاری نیست. بلکه جهان باید رستگار شود. این معنای رستگاری کل طبیعت است. ... ساحت زیست ۱۱:۵۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ حقوق حیوانات در اسلام / متن سخنرانی سید مصطفی محقق داماد -. قسمت چهارم: رستگاری جمعی انسان و حیوان این سوگندهای به طبیعت مقدمه این است که نفس آدمی نیز یکی از پدیدههای الهی در کنار خورشید و کوه و شتر و مار و عقرب و موش و غیره است و تفاوت آن این است که پشتیبانی تمام موجودات در ید قدرت الهی است و با قدرت الهی به طرف خداوند میروند. (ما من دابه الا هو آخذ بناصیتها ان ربی علی صراط مستقیم، سوره هود آیه ۵۶) یعنی به جبر تکامل پیدا میکنند. وقتی از (دابه) صحبت میشود تمام جنبندهها را میگوید. اعم از گاو و موش و کوه و صحرا و دریا و غیره را به معنی جنبنده یعنی حیوانات. هیچ حیوانی نیست که پشتیبانی او در دست خداوند نباشد و همه بر صراط مستقیم حق قرار دارند و به جبر پیش برده میشوند و نمیتوانند راهی را که باید نروند. اگر عقرب میگزد، به امر الهی و به سنن تکوینی الهی این امر را انجام میدهد و باید هم انجام دهد. ولی به بشر به دلیل قوه ناطقه و روح الهی میگوید که (و نفس و ما سوّاها فالهمها فجورها و تقویها)، (قل هذه سبیلی، سوره یوسف آیه ۱۰۸) این راه من است. خوب و بد را به تو گفتهام. (اما شاکرا و اما کفورا، سوره انسان آیه ۶) خودت میدانی که کدام راه را انتخاب کنی. ... ساحت زیست ۱۱:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ یکی از جملات آشنا و تقریبا فراگیر که پدران و پدربزرگان همه ما هنگام ذوق زدگی ما از دیدن برف بیان میکنند کم و بیش به این شکل است ک اما گویا در همه روایتها کف برف از زانو پایینتر نیامده است. حالا ترس من این است که با بلایی که سر آسمانمان میآوریم اوضاع به گونهای پیش برود که برای فرزندانمان با ذوق زدگی تعریف کنیم که در زمان ما برف «روی زمین مینشسته» است و نشستن برف و سفیدی آن روی زمین یا درختان یکی از آرزویهای محال نسلهای بعد گردد. بعید نیست برف هم به اندازه همان مرغ وحشی طبیب اصفهانی ذی شعور باشد که زبامی که برخاست مشکل نشیند … ... ساحت زیست ۱۱:۰۹ ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ هرآنچه را که تا کنون درباره زاده شدن انسانها از میمونها شنیده اید فراموش کنید ما از نسل میمونها نیستیم، بلکه خودمان یکی از آنها هستیم! به بیان دقیقتر، انسان امروزی (هوموساپینس) همراه با شامپانزهها، بونوبوها، گوریلها و اورانگوتانها خانواده «میمونهای بزرگ» را تشکیل میدهند که تا کنون بقا یافته اند. ما با دو عضو از این خانواده یعنی بونوبوها و شامپانزهها دارای جد مشترک هستیم و تقریبا پنج میلیون سال قبل از یکدیگر جدا شده ایم. در بین دورههای تکاملی، این جدایی را اصطلاحا «روز قبل از دیروز» مینامند. کنار گذاشتن انسانها از دسته میمونها دیدگاهی است که این روزها از نگاه اکثر نخستی شناسان کاملا ساختگی و غیرواقعی است. ما موجودی «بر فراز» طبیعت هستیم و خود را متفاوت از سایر موجودات میدانیم، این صرفا همانند حسی است که پای لرزان و سست موج سوار «بر فراز» موجهای اقیانوس دارد. بسیاری از ما انسانها به این اطمینان خاطر رسیده ایم که در میان موجودات زنده گونهای خاص و منحصر به فرد هستیم …. و خلاصه از پستیها و حقارتهای نسبت داده شده به دنیای حیوانات مبراییم. جنسی انسان، کریستوفر ریان و ساسیلدا جفا، صفحه ۷ ... ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ سوسیوبیولوژی (زیست شناسی اجتماعی):. «زیست شناسی سرنوشت است» اواسط قرن بیستم، ژان پل سارتر (۱۹۸۰-۱۹۰۵) نویسنده و فیلسوف فرانسوی با رواج فلسفهی اگزیستانسیالیسم، واضع اندیشهای شد که بر خلاف ناتورالیسم معتقد به جبر، به طرح مسالهی اصالت بشر و آزادی وی میپرداخت. از منظر این اندیشه آدمی فاقد طبیعتی بشری ست. یا به تعبیر سارتر «بشر نخست هیچ نیست. سپس چیزی میشود، یعنی چنین و چنان میگردد و چنان میشود که خویشتن را آن چنان میسازد.». به عقیده سارتر و پیروانش، زندگی مفهوم «از پیش بودهای» ندارد. ایشان افراد متعذر به جبر را دچار سوء نیت و خطای آنها را موجب مکتوم نگاه داشتن آزادی کلی اقدام میدانند. سارتر اندیشهی خویش را مورد اعتراض کسانی میداند که «سست عنصر» خطابشان میکند. افرادی که میخواهند معتقد باشند که زبون یا قهرمان زاییده میشوند و مفری برایشان نیست. با خلاصه کردن مفهوم سوسیوبیولوژی در جملهی «زیست شناسی سرنوشت است» یافتههای آن را مرد سالارانه پنداشته و شدیدا مورد انتقاد قرارمی دهند. ... ساحت زیست ۱۶:۴۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﻨﺪﺩ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﯾﺪﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﭘﺮﻭﺍﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﻟﻐﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺍﻣﺎ. ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﭙﯿﺪﯼ. ﻫﯿﭻ ﺟﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﻧﻤﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ!. حمیدرضا شکارسری. ساحت زیست ۱۰:۲۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ آلدو لئوپولد: این ایده که مالکان و کاربرانِ زمین اگر خود واضعِ قوانینی ساده باشند، بهتر خواهند توانست روشهای بهترِ استفاده از زمین را یاد بگیرند در عمل چندان نتیجه نداده است. ما از کشاورز میخواهیم که آنچه را که ساده و سودآور میبیند در راستای مراقبت از زمین انجام دهد. کشاورز هم دقیقاً همین کار را انجام میدهد (در بهترین حالت)، به این معنی که فقط آنچه ساده و سودآور است را انجام میدهد. کشاورزی که درختانی که در شیبِ ۷۵ درجهی تپه رشد کردهاند را قطع کند، دامهایش مراتع را عریان کنند و زبالههایش را در چشمههای اطراف خالی کند هنوز هم یکی از اعضای جامعه است. ما در تلاشمان برای رسیدن به موفقیتهای زودرس، آنچنان بزدل و مضطرب بودهایم که هرگز نتوانستهایم کشاورز را از مسئولیتِ واقعیاش نسبت به زمین آگاه کنیم. مسئولیتها بدونِ وجودِ وجدان معنایی نخواهند داشت و چالشِ اصلی ما این است که بتوانیم وجدانِ اجتماعیمان را به نحوی گسترش دهیم که نه تنها مردمان، بلکه زمین را نیز در برگیرد. تزیینی است. ... ساحت زیست ۱۰:۲۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت چهارم: وجدانِ اکولوژیکی. حفاظتِ محیط زیست وضعیتِ هارمونی بینِ انسان و زمین است. علیرغمِ نزدیک به یک قرن پروپاگاندا، حفاظت از محیطِ زیست با سرعتی حلزونی پیش میرود؛ اغلبِ پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده شاملِ رد و بدل شدنِ تعدادی توصیهنامه و خطابه دربارهی اهمیتِ محیطِ زیست بوده است. این طور به نظر میرسد که به ازای هر گامِ رو به جلو، دو گام رو به عقب برمیداریم …پاسخِ متداول به این مخمصه این است: «باید آموزش در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست را افزایش دهیم.» هیچکس در اهمیتِ آموزش تردیدی ندارد، اما آیا مشکل فقط افزایشِ کمیتِ مطالبِ آموزشی است یا باید به محتوای آنها هم توجه کنیم؟. من ارائهی خلاصهی جامعی از محتوای مطالبِ آموزشی در این زمینه ساده نیست، اما این را میتوانم بگویم که پیامِ اغلبِ آنها چنین است: از قانون پیروی کنید، درست رأی بدهید، به فلان نهاد یا سازمان بپیوندید، آن بخش از سیاس ... ساحت زیست ۱۰:۲۳ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ شرایط بحرانی آب کشور ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی است که اتحادیه اروپا آن را تعریف کرده است … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:33, 1.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ساحت زیست ۱۲:۵۵ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ این عکسی است که گویا از یکی از کتب درسی مقطع تحصیلی دهم دانش آموزان استرالیایی گرفته شده است و گویا پیش بینی دکتر محمد فاضلی زودتر عبرت تاریخ شده ایم. ساحت زیست ۱۲:۴۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ دکتر سید مصطفی محقق داماد: در قرآن مجید، در سوره شمس، خداوند میفرماید: (والشمس و ضحیها و القمر اذا تلیها، سوره شمس آیات ۱ و ۲) که خداوند از قسم به طبیعت شروع میکند تا به (و نفس و ما سواها، سوره شمس آیه ۷) میرسد که (فالهمها فجورها و تقویها، سوره شمس آیه ۸) تمام این سوگندهای به طبیعت مقدمه این است که نفس آدمی نیز یکی از پدیدههای الهی در کنار خورشید و کوه و شتر و مار و عقرب و موش و غیره است. ... ساحت زیست ۱۲:۴۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ حقوق حیوانات در اسلام / متن سخنرانی سید مصطفی محقق داماد -. قسمت سوم: طبیعت به مثابه سکه دورو سوم، نگاه تلفیقی است که خودم بیان کردهام و طرفدار آن هستم و ساختار آن را بیان میکنم. آن نگاه این است که بله، بشر اشرف مخلوقات است به دلیل قوه ناطقه و قوه تفکر و به دلیل واجد بودن روح الهی و امانت خدایی. این نگاه این گونه است که جهان خدایی دارد و جهان سویی دارد و سکه دورویی است. طبیعت یک سکه دورویی است. طبیعت جان دارد و بشر هم جان دارد ولی در بشر ُبعد خاصی هست که در دیگران نیست و آن مسئله روح خدایی است. برای این روح خدایی، حقوقی وجود دارد که اگر از آن به حقوق روح خدایی تعبیر کنیم، سخنی به گزاف نگفته ایم. حقوق روح خدایی این است که بشر حق بهره برداری از طبیعت را دارد ولی نه نامحدود. طبیعت جان دارد، طبیعت خدا را سجده میکند، خدا را تسبیح میکند. ملاصدرا دقیقا میگوید که آیه شریفه (و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن ال تفقهون تسبیحهم، سوره اسراء، آیه ۴۴،) هیچ چیز نیست مگر آنکه به تسبیح خدا مشغول است و شما تسبیح آنها را نمیفهمید و متوجه نمیشوید (را باید) لا یفقهون تسبیحهم: نمیفهمند تسبیح خودشان را، بخوانیم و ضمیر را به خود اینها برگردانیم. ... ساحت زیست ۱۲:۴۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ مانیز مردمی هستیم. در این کانال از اهداف زیست محیطی و اشتغالزایی محصول اجتماعی مانیز میگوییم *کارافرینی اجتماعی، مسءولیت پذیری اجتماعی و محیط زیست از موضوعات مورد تمرکز ما هستند …ارتباط با ادمین:. ساحت زیست ۱۲:۴۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ که باور داریم:.. ✅ برای تغییر و نجات از بحرانهای محیط زیستی ایران باید کارهای درست انجام دهیم ✅باید ارزشهایمان را تسهیم کنیم البته نه بین هم کیشان محیط زیستی مان که در یک جبهه ایم بلکه بین کسانی که کمتر رفتار محیط زیستی انجام میهند و از قضا موثرترین افراد در تشدید بحرانهای محیط زیستی اند.. ✅ باید برای فرهنگسازی محیط زیستی علاوه بر ایجاد ذهنیت، عامل مادی هم فراهم کرد. هر آنچه به کالا تبدیل شود به فرهنگ بدل میگردد … ✅عامل مادی برای فرهنگسازی، در اینجا و اکنون ایران باید؛ در دسترس، ارزان و جذاب باشد البته نه برای گروههای محیط زیستی بلکه بیشتر برای گروههای غیر محیط زیستی موثر در تشدید بحران …✅تولید عامل مادی پروژه فرهنگسازی محیط زیستی باید در سیستم تولید انبوه و در بخش غیر دولتی و غیر سود محور (غیر انتفاعی) و متکی بر منابع اجتماعی انجام شودچون؛. ⭕️برای نبود بازار بزرگ، برای بخش اقتصادی جذابیت ندارند. ⭕️ برای پیچیدگی اجرا و پتانسیل انحراف و رانت خواهی، در بخش دولتی به شکست پروژه فرهنگسازی منجر میشود … ✅پروژه فرهنگسازی محیط زیستی یک پروژه مشارکتی است و با تبدیل شهروندان آگاه محیط زیستی به شهروندان درگیر و کنشگر پیش خواهد رفت. ✅پروژه فرهنگسازی با مشارکت مسولانه اجتماعی بخش خصوصی و ... ساحت زیست ۱۲:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۳۰ روزی رسول اکرم در مسیر با سعد برخورد کردند درحالی که سعد در حال وضو گرفتن بود, حضرت فرمود :ای سعد اسراف نکن سعد گفت:آیا در وضو هم اسراف وجود دارد؟ حضرت فرمود:حتی اگر در کنار نهر جاری باشی …اسلام و محیط زیست, عیسی ولایتی, ص۳۵. ساحت زیست ۱۱:۱۸ ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ تلخیصی از مصاحبه تارنمای خبرآن لاین با پروفسور کردوانی در باره وضعیت فعلی منایع آبی ایران و راه حالهای پیشنهادی ایشان: …◀️تهران ا ◀️در شهرها برای حل بحران آب هیچ کاری انجام ندادیم و شهرها دارند به روند قبلی ساخت و ساز خود ادامه میدهند. الان خانه من که قبلا یک طبقه بود ۱۰ طبقه شده است. شهرداری پول تراکم میگیرد از سویی وزارت نیرو هم که باید با شهرداری مخالفت میکند چون منابع آبش تمام شده است، شهرداری را به انجام این کار تشویق میکند به دلیل که به فکر پول است. در واقع از ساخت و ساز شهرداری و وزارت نیرو پول میگیرند؛ شهرداری پول تراکم میگیرد و وزارت نیرو از سه انشعاب پول میگیرد، یکی وصل کردن انشعاب آب که بسیار گران است، دومی هم وصل کردن فاضلاب و الان ۷۰٪ قبض آب شما برای فاضلاب است. پس ساخت و ساز بیشتر یعنی پول گرفتن بیشتر …◀️مسئولان فقط میگویند صرفهجویی کنید، ولی به مردم برای صرفهجویی در مصرف آب هیچ امکاناتی نمیدهند …. چون اعلام کرده اند که کشاورزها ۹۰ درصد آب را مصرف میکنند، اما نه اصلا چنین چیزی درست نیست. مثلا در همین استان تهران، چگونه ۹۰ درصد آب در کشاورزی مصرف میشود؟ ۱۰ درصد آب استان تهران وارد روستاها هم نمیشود، استان البرز هم همینطور. اینها همه دروغ هستند و عامل آن هم ستاد احیا دریاچه ارومیه است ... ساحت زیست ۱۰:۴۶ ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ شیمیهراسی. بین محصولات ارگانیک و مواد مصنوعی فرقی نیست محصولات «طبیعی» از هر آنچه در آزمایشگاه تولید میشود، مواد شیمیاییِ بیشتری دارند. این مطلب تلخیصی از گزارش منتشر شده به نام شیمی هراسی در تارنمای ترجمان میباشد. کندی. ترجمۀ: مهدی منتظری. ◀️نوعی باکتری که در عسل رشد میکند، ۱٫۳میلیارد برابر از سرب سمیتر است. به همین دلیل است که کودکان هرگز نباید عسل بخورند. یک لیوان دانۀ سیب به اندازهای سیانور طبیعی دارد که قادر است انسان بالغی را بکشد. مواد شیمیایی طبیعی میتواند سودمند باشد؛ امّا بیخطربودن یا زیانبخشی آن بستگی به دُز و چگونگی استفادۀ آن دارد، درست مانند مواد شیمیایی مصنوعی. اینکه یک مادۀ شیمیایی «طبیعی» است، نباید مؤلفهای برای ارزیابی سلامت باشد. ... ‹ 158 159 160 161 162 163 164 ›
ساحت زیست ۱۸:۳۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ آلدو لئوپولد: یکی از نقاطِ ضعفِ «سیستمِ حفاظت از محیطِ زیست مبتنی بر انگیزههای اقتصادی» این است که اغلبِ اعضایِ اجتماعِ زمین ارزش مثلاً گلهای وحشی و پرندههای سرودخوان (song birds). از میانِ بیش از ۲۲۰۰۰ گونهی گیاهی و جانوریِ بومیِ ایالتِ ویسکانسین در آمریکا، شاید فقط ۵ درصدِ آنها قابلِ فروش، خوردن یا خوراندن هستند (ارزشِ اقتصادی دارند). با این حال همهی این موجودات به اجتماعِ زیستی منطقه تعلق دارند و امتداد یافتنِ حیات گونهشان حقِ آنهاست، همانطور که پایداریِ این اجتماع نیز به یکپارچه ماندنِ آن وابسته است. ...
ساحت زیست ۱۸:۳۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت پنجم: جایگزینهای اخلاقِ زمین. وقتی که منطقِ تاریخ از ما «نان» بخواهد و ما در عوض به آن «سنگ» تعارف کنیم، دشواریِ شرحِ شباهتهای سنگ و نان را به جان خریدهایم. در اینجا من به برخی از سنگهایی که به جای نان (یعنی اخلاقِ زمین) ارائه شدهاند اشاره میکنم …یکی از نقاطِ ضعفِ «سیستمِ حفاظت از محیطِ زیست مبتنی بر انگیزههای اقتصادی» این است که اغلبِ اعضایِ اجتماعِ زمین ارزشِ اقتصادی ندارند. مثلاً گلهای وحشی و پرندههای سرودخوان (song birds). از میانِ بیش از ۲۲۰۰۰ گونهی گیاهی و جانوریِ بومیِ ایالتِ ویسکانسین در آمریکا، شاید فقط ۵ درصدِ آنها قابلِ فروش، خوردن یا خوراندن هستند (ارزشِ اقتصادی دارند). با این حال همهی این موجودات به اجتماعِ زیستی منطقه تعلق دارند و امتداد یافتنِ حیات گونهشان حقِ آنهاست، همانطور که پایداریِ این اجتماع نیز به یکپارچه ماندنِ آن وابسته است. ...
ساحت زیست ۱۷:۰۵ ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ مردم ایران به مثابه مجانین راننده! وقت پیش لطیفهای در شبکههای اجتماعی دست به دست میگشت به این مضمون که «اگر کسی بخواهد بر مبنای تبلیغات ماهوارهای مردم ایران را ارزیابی کند احتمالا آنها را عدهای معتاد دارای مشکل ریزش مو و ناتوانی جنسی میداند که از عوارض پوستی رنج برده و به شدت خواهان مهاجرت به کشورهای دیگر هستند!» این لطیفه اما به نکته ظریفی اشاره دارد و آن هم این است که بازنمایی اغراق گونه یک پدیده چه تصویر مضحکی را میتواند رقم بزند. این بازنمایی اغراق گونه نه تنها در تبلیغات ماهوارهای که در گزارشات حوادث و سوانح حمل و نقلی در ایران در نهایت خودش عمل میکند. به این صورت که در علت اکثر قریب به اتفاق گزارشات کارشناسی، خطای انسانی جزو علل اصلی تصادفات گنجانده میشود و خواندن این گزارشات کارشناسی شده برای یک ناظر خارجی این تصور را پدید میآورد که مردم ایران احتمالا دیوانگان و مجانینی هستند که تنها هدفشان از رانندگی رساندن تلفات تصادفات جادهای به رقم شانزده هزار نفر در سال ۹۴ است! آیا به راستی مردم ایران چنین اند؟. یکی از مغالطههای رایج در سطوح مدیریتی «تقلیل ساختار به فرد» است. به این معنی که وقتی یک ساختار مستعد ...
ساحت زیست ۱۱:۵۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ دکتر مصطفی محقق داماد: یکی از اصول اعتقادی ما در قرآن مجید، حشر حیوانات است (و اذا الوحوش حُشرت، سوره تکویر آیه ۵) وحوش که محشور میشوند، کوه هم محشور میشود و زمین هم محشور میشود. اگر زمین و حیوان محشور میشوند ناشی از آن است که سعادت و رستگاری آنها با هم ارتباط تنگاتنگ دارد. نجات طبیعت دو نجات و دو رستگاری نیست. بلکه جهان باید رستگار شود. این معنای رستگاری کل طبیعت است. ...
ساحت زیست ۱۱:۵۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ حقوق حیوانات در اسلام / متن سخنرانی سید مصطفی محقق داماد -. قسمت چهارم: رستگاری جمعی انسان و حیوان این سوگندهای به طبیعت مقدمه این است که نفس آدمی نیز یکی از پدیدههای الهی در کنار خورشید و کوه و شتر و مار و عقرب و موش و غیره است و تفاوت آن این است که پشتیبانی تمام موجودات در ید قدرت الهی است و با قدرت الهی به طرف خداوند میروند. (ما من دابه الا هو آخذ بناصیتها ان ربی علی صراط مستقیم، سوره هود آیه ۵۶) یعنی به جبر تکامل پیدا میکنند. وقتی از (دابه) صحبت میشود تمام جنبندهها را میگوید. اعم از گاو و موش و کوه و صحرا و دریا و غیره را به معنی جنبنده یعنی حیوانات. هیچ حیوانی نیست که پشتیبانی او در دست خداوند نباشد و همه بر صراط مستقیم حق قرار دارند و به جبر پیش برده میشوند و نمیتوانند راهی را که باید نروند. اگر عقرب میگزد، به امر الهی و به سنن تکوینی الهی این امر را انجام میدهد و باید هم انجام دهد. ولی به بشر به دلیل قوه ناطقه و روح الهی میگوید که (و نفس و ما سوّاها فالهمها فجورها و تقویها)، (قل هذه سبیلی، سوره یوسف آیه ۱۰۸) این راه من است. خوب و بد را به تو گفتهام. (اما شاکرا و اما کفورا، سوره انسان آیه ۶) خودت میدانی که کدام راه را انتخاب کنی. ...
ساحت زیست ۱۱:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ یکی از جملات آشنا و تقریبا فراگیر که پدران و پدربزرگان همه ما هنگام ذوق زدگی ما از دیدن برف بیان میکنند کم و بیش به این شکل است ک اما گویا در همه روایتها کف برف از زانو پایینتر نیامده است. حالا ترس من این است که با بلایی که سر آسمانمان میآوریم اوضاع به گونهای پیش برود که برای فرزندانمان با ذوق زدگی تعریف کنیم که در زمان ما برف «روی زمین مینشسته» است و نشستن برف و سفیدی آن روی زمین یا درختان یکی از آرزویهای محال نسلهای بعد گردد. بعید نیست برف هم به اندازه همان مرغ وحشی طبیب اصفهانی ذی شعور باشد که زبامی که برخاست مشکل نشیند … ...
ساحت زیست ۱۱:۰۹ ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ هرآنچه را که تا کنون درباره زاده شدن انسانها از میمونها شنیده اید فراموش کنید ما از نسل میمونها نیستیم، بلکه خودمان یکی از آنها هستیم! به بیان دقیقتر، انسان امروزی (هوموساپینس) همراه با شامپانزهها، بونوبوها، گوریلها و اورانگوتانها خانواده «میمونهای بزرگ» را تشکیل میدهند که تا کنون بقا یافته اند. ما با دو عضو از این خانواده یعنی بونوبوها و شامپانزهها دارای جد مشترک هستیم و تقریبا پنج میلیون سال قبل از یکدیگر جدا شده ایم. در بین دورههای تکاملی، این جدایی را اصطلاحا «روز قبل از دیروز» مینامند. کنار گذاشتن انسانها از دسته میمونها دیدگاهی است که این روزها از نگاه اکثر نخستی شناسان کاملا ساختگی و غیرواقعی است. ما موجودی «بر فراز» طبیعت هستیم و خود را متفاوت از سایر موجودات میدانیم، این صرفا همانند حسی است که پای لرزان و سست موج سوار «بر فراز» موجهای اقیانوس دارد. بسیاری از ما انسانها به این اطمینان خاطر رسیده ایم که در میان موجودات زنده گونهای خاص و منحصر به فرد هستیم …. و خلاصه از پستیها و حقارتهای نسبت داده شده به دنیای حیوانات مبراییم. جنسی انسان، کریستوفر ریان و ساسیلدا جفا، صفحه ۷ ...
ساحت زیست ۱۱:۰۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ سوسیوبیولوژی (زیست شناسی اجتماعی):. «زیست شناسی سرنوشت است» اواسط قرن بیستم، ژان پل سارتر (۱۹۸۰-۱۹۰۵) نویسنده و فیلسوف فرانسوی با رواج فلسفهی اگزیستانسیالیسم، واضع اندیشهای شد که بر خلاف ناتورالیسم معتقد به جبر، به طرح مسالهی اصالت بشر و آزادی وی میپرداخت. از منظر این اندیشه آدمی فاقد طبیعتی بشری ست. یا به تعبیر سارتر «بشر نخست هیچ نیست. سپس چیزی میشود، یعنی چنین و چنان میگردد و چنان میشود که خویشتن را آن چنان میسازد.». به عقیده سارتر و پیروانش، زندگی مفهوم «از پیش بودهای» ندارد. ایشان افراد متعذر به جبر را دچار سوء نیت و خطای آنها را موجب مکتوم نگاه داشتن آزادی کلی اقدام میدانند. سارتر اندیشهی خویش را مورد اعتراض کسانی میداند که «سست عنصر» خطابشان میکند. افرادی که میخواهند معتقد باشند که زبون یا قهرمان زاییده میشوند و مفری برایشان نیست. با خلاصه کردن مفهوم سوسیوبیولوژی در جملهی «زیست شناسی سرنوشت است» یافتههای آن را مرد سالارانه پنداشته و شدیدا مورد انتقاد قرارمی دهند. ...
ساحت زیست ۱۶:۴۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﻨﺪﺩ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﯾﺪﺍﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﭘﺮﻭﺍﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﻟﻐﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻑ ﺍﻣﺎ. ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﭙﯿﺪﯼ. ﻫﯿﭻ ﺟﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﻧﻤﯽﺍﻧﺪﺍﺯﺩ!. حمیدرضا شکارسری.
ساحت زیست ۱۰:۲۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ آلدو لئوپولد: این ایده که مالکان و کاربرانِ زمین اگر خود واضعِ قوانینی ساده باشند، بهتر خواهند توانست روشهای بهترِ استفاده از زمین را یاد بگیرند در عمل چندان نتیجه نداده است. ما از کشاورز میخواهیم که آنچه را که ساده و سودآور میبیند در راستای مراقبت از زمین انجام دهد. کشاورز هم دقیقاً همین کار را انجام میدهد (در بهترین حالت)، به این معنی که فقط آنچه ساده و سودآور است را انجام میدهد. کشاورزی که درختانی که در شیبِ ۷۵ درجهی تپه رشد کردهاند را قطع کند، دامهایش مراتع را عریان کنند و زبالههایش را در چشمههای اطراف خالی کند هنوز هم یکی از اعضای جامعه است. ما در تلاشمان برای رسیدن به موفقیتهای زودرس، آنچنان بزدل و مضطرب بودهایم که هرگز نتوانستهایم کشاورز را از مسئولیتِ واقعیاش نسبت به زمین آگاه کنیم. مسئولیتها بدونِ وجودِ وجدان معنایی نخواهند داشت و چالشِ اصلی ما این است که بتوانیم وجدانِ اجتماعیمان را به نحوی گسترش دهیم که نه تنها مردمان، بلکه زمین را نیز در برگیرد. تزیینی است. ...
ساحت زیست ۱۰:۲۴ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت چهارم: وجدانِ اکولوژیکی. حفاظتِ محیط زیست وضعیتِ هارمونی بینِ انسان و زمین است. علیرغمِ نزدیک به یک قرن پروپاگاندا، حفاظت از محیطِ زیست با سرعتی حلزونی پیش میرود؛ اغلبِ پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده شاملِ رد و بدل شدنِ تعدادی توصیهنامه و خطابه دربارهی اهمیتِ محیطِ زیست بوده است. این طور به نظر میرسد که به ازای هر گامِ رو به جلو، دو گام رو به عقب برمیداریم …پاسخِ متداول به این مخمصه این است: «باید آموزش در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست را افزایش دهیم.» هیچکس در اهمیتِ آموزش تردیدی ندارد، اما آیا مشکل فقط افزایشِ کمیتِ مطالبِ آموزشی است یا باید به محتوای آنها هم توجه کنیم؟. من ارائهی خلاصهی جامعی از محتوای مطالبِ آموزشی در این زمینه ساده نیست، اما این را میتوانم بگویم که پیامِ اغلبِ آنها چنین است: از قانون پیروی کنید، درست رأی بدهید، به فلان نهاد یا سازمان بپیوندید، آن بخش از سیاس ...
ساحت زیست ۱۰:۲۳ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ شرایط بحرانی آب کشور ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی است که اتحادیه اروپا آن را تعریف کرده است … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:33, 1.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۱۲:۵۵ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ این عکسی است که گویا از یکی از کتب درسی مقطع تحصیلی دهم دانش آموزان استرالیایی گرفته شده است و گویا پیش بینی دکتر محمد فاضلی زودتر عبرت تاریخ شده ایم.
ساحت زیست ۱۲:۴۸ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ دکتر سید مصطفی محقق داماد: در قرآن مجید، در سوره شمس، خداوند میفرماید: (والشمس و ضحیها و القمر اذا تلیها، سوره شمس آیات ۱ و ۲) که خداوند از قسم به طبیعت شروع میکند تا به (و نفس و ما سواها، سوره شمس آیه ۷) میرسد که (فالهمها فجورها و تقویها، سوره شمس آیه ۸) تمام این سوگندهای به طبیعت مقدمه این است که نفس آدمی نیز یکی از پدیدههای الهی در کنار خورشید و کوه و شتر و مار و عقرب و موش و غیره است. ...
ساحت زیست ۱۲:۴۷ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ حقوق حیوانات در اسلام / متن سخنرانی سید مصطفی محقق داماد -. قسمت سوم: طبیعت به مثابه سکه دورو سوم، نگاه تلفیقی است که خودم بیان کردهام و طرفدار آن هستم و ساختار آن را بیان میکنم. آن نگاه این است که بله، بشر اشرف مخلوقات است به دلیل قوه ناطقه و قوه تفکر و به دلیل واجد بودن روح الهی و امانت خدایی. این نگاه این گونه است که جهان خدایی دارد و جهان سویی دارد و سکه دورویی است. طبیعت یک سکه دورویی است. طبیعت جان دارد و بشر هم جان دارد ولی در بشر ُبعد خاصی هست که در دیگران نیست و آن مسئله روح خدایی است. برای این روح خدایی، حقوقی وجود دارد که اگر از آن به حقوق روح خدایی تعبیر کنیم، سخنی به گزاف نگفته ایم. حقوق روح خدایی این است که بشر حق بهره برداری از طبیعت را دارد ولی نه نامحدود. طبیعت جان دارد، طبیعت خدا را سجده میکند، خدا را تسبیح میکند. ملاصدرا دقیقا میگوید که آیه شریفه (و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن ال تفقهون تسبیحهم، سوره اسراء، آیه ۴۴،) هیچ چیز نیست مگر آنکه به تسبیح خدا مشغول است و شما تسبیح آنها را نمیفهمید و متوجه نمیشوید (را باید) لا یفقهون تسبیحهم: نمیفهمند تسبیح خودشان را، بخوانیم و ضمیر را به خود اینها برگردانیم. ...
ساحت زیست ۱۲:۴۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ مانیز مردمی هستیم. در این کانال از اهداف زیست محیطی و اشتغالزایی محصول اجتماعی مانیز میگوییم *کارافرینی اجتماعی، مسءولیت پذیری اجتماعی و محیط زیست از موضوعات مورد تمرکز ما هستند …ارتباط با ادمین:.
ساحت زیست ۱۲:۴۶ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ که باور داریم:.. ✅ برای تغییر و نجات از بحرانهای محیط زیستی ایران باید کارهای درست انجام دهیم ✅باید ارزشهایمان را تسهیم کنیم البته نه بین هم کیشان محیط زیستی مان که در یک جبهه ایم بلکه بین کسانی که کمتر رفتار محیط زیستی انجام میهند و از قضا موثرترین افراد در تشدید بحرانهای محیط زیستی اند.. ✅ باید برای فرهنگسازی محیط زیستی علاوه بر ایجاد ذهنیت، عامل مادی هم فراهم کرد. هر آنچه به کالا تبدیل شود به فرهنگ بدل میگردد … ✅عامل مادی برای فرهنگسازی، در اینجا و اکنون ایران باید؛ در دسترس، ارزان و جذاب باشد البته نه برای گروههای محیط زیستی بلکه بیشتر برای گروههای غیر محیط زیستی موثر در تشدید بحران …✅تولید عامل مادی پروژه فرهنگسازی محیط زیستی باید در سیستم تولید انبوه و در بخش غیر دولتی و غیر سود محور (غیر انتفاعی) و متکی بر منابع اجتماعی انجام شودچون؛. ⭕️برای نبود بازار بزرگ، برای بخش اقتصادی جذابیت ندارند. ⭕️ برای پیچیدگی اجرا و پتانسیل انحراف و رانت خواهی، در بخش دولتی به شکست پروژه فرهنگسازی منجر میشود … ✅پروژه فرهنگسازی محیط زیستی یک پروژه مشارکتی است و با تبدیل شهروندان آگاه محیط زیستی به شهروندان درگیر و کنشگر پیش خواهد رفت. ✅پروژه فرهنگسازی با مشارکت مسولانه اجتماعی بخش خصوصی و ...
ساحت زیست ۱۲:۰۰ ۱۳۹۵/۰۸/۳۰ روزی رسول اکرم در مسیر با سعد برخورد کردند درحالی که سعد در حال وضو گرفتن بود, حضرت فرمود :ای سعد اسراف نکن سعد گفت:آیا در وضو هم اسراف وجود دارد؟ حضرت فرمود:حتی اگر در کنار نهر جاری باشی …اسلام و محیط زیست, عیسی ولایتی, ص۳۵.
ساحت زیست ۱۱:۱۸ ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ تلخیصی از مصاحبه تارنمای خبرآن لاین با پروفسور کردوانی در باره وضعیت فعلی منایع آبی ایران و راه حالهای پیشنهادی ایشان: …◀️تهران ا ◀️در شهرها برای حل بحران آب هیچ کاری انجام ندادیم و شهرها دارند به روند قبلی ساخت و ساز خود ادامه میدهند. الان خانه من که قبلا یک طبقه بود ۱۰ طبقه شده است. شهرداری پول تراکم میگیرد از سویی وزارت نیرو هم که باید با شهرداری مخالفت میکند چون منابع آبش تمام شده است، شهرداری را به انجام این کار تشویق میکند به دلیل که به فکر پول است. در واقع از ساخت و ساز شهرداری و وزارت نیرو پول میگیرند؛ شهرداری پول تراکم میگیرد و وزارت نیرو از سه انشعاب پول میگیرد، یکی وصل کردن انشعاب آب که بسیار گران است، دومی هم وصل کردن فاضلاب و الان ۷۰٪ قبض آب شما برای فاضلاب است. پس ساخت و ساز بیشتر یعنی پول گرفتن بیشتر …◀️مسئولان فقط میگویند صرفهجویی کنید، ولی به مردم برای صرفهجویی در مصرف آب هیچ امکاناتی نمیدهند …. چون اعلام کرده اند که کشاورزها ۹۰ درصد آب را مصرف میکنند، اما نه اصلا چنین چیزی درست نیست. مثلا در همین استان تهران، چگونه ۹۰ درصد آب در کشاورزی مصرف میشود؟ ۱۰ درصد آب استان تهران وارد روستاها هم نمیشود، استان البرز هم همینطور. اینها همه دروغ هستند و عامل آن هم ستاد احیا دریاچه ارومیه است ...
ساحت زیست ۱۰:۴۶ ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ شیمیهراسی. بین محصولات ارگانیک و مواد مصنوعی فرقی نیست محصولات «طبیعی» از هر آنچه در آزمایشگاه تولید میشود، مواد شیمیاییِ بیشتری دارند. این مطلب تلخیصی از گزارش منتشر شده به نام شیمی هراسی در تارنمای ترجمان میباشد. کندی. ترجمۀ: مهدی منتظری. ◀️نوعی باکتری که در عسل رشد میکند، ۱٫۳میلیارد برابر از سرب سمیتر است. به همین دلیل است که کودکان هرگز نباید عسل بخورند. یک لیوان دانۀ سیب به اندازهای سیانور طبیعی دارد که قادر است انسان بالغی را بکشد. مواد شیمیایی طبیعی میتواند سودمند باشد؛ امّا بیخطربودن یا زیانبخشی آن بستگی به دُز و چگونگی استفادۀ آن دارد، درست مانند مواد شیمیایی مصنوعی. اینکه یک مادۀ شیمیایی «طبیعی» است، نباید مؤلفهای برای ارزیابی سلامت باشد. ...