ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ دکتر محمد فاضلی: نظریه بازی و نظریه انتخاب عاقلانه نشان دادهاند که ممکن است وضعیتی دائماً به زیان کل بدتر شود اما همگان به دلیل م نماینده مجلس با فشار بر منابع آبی رای میگیرد، کشاورز چاه میزند، مدت محدودی کار میکند و محصولات غیراقتصادی به بازار میفرستد، دولت نمایش توسعه میدهد، و مشروعیت میخرد، پیمانکاران عظمت اقدامات سازهای را نمایش میدهند، دانشگاهیان پروژههای تحقیقاتی مربوط به منابع آب را انجام میدهند، و مهندسان سروری میکنند؛ اما صداهای ضعیف و ناشنیده نابود میشوند: تغییر اکولوژیک تنوع زیستی و حیات گیاهی و حیوانی را نابود میکند، کشاورزان اندک اندک رو به نابودی میروند، قناتها میخشکند، بیابانها دامنشان گستردهتر میشود و بادهای نمکی و ریزگردها روستاها و شهرها را درمینوردند. این فرایند، همه دستآوردهای اولیه را به باد خواهد داد. نمایش توسعه رنگ میبازد، مشروعیتها زوال مییابند، و شرکتهای پیمانکاری و مشاورهای بیآبرو میشوند. چنین وضعیتی، یکی از بدترین کارها این است که برای کاهش بحران چشم به بوروکراسی دوخته شود. ... ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت پنجم: بوروکراسی و ادامه بحران. ✒️دکتر محمد فاضلی دولت در جایگاه سیاسی و بوروکراتیک، بدون مشورت ذینفعان تصمیمگیری کرده است و این نخستین ویژگی حاکمیت دولت بر آب است. کیک بزرگ «آب» در اختیار بوروکراسیای که امروز در فساد آن هیچ شکی نیست قرار داده شده است. این بوروکراسی از سوی نمایندگان تحت فشار قرار گرفته و قدرت بدون نیاز به مشورت آن با ذینفعان، انگیزههای بهرهبرداری از آب بهمثابه کالای عمومی را فراهم کرده است. محیط زیست، توسعه پایدار و عقلانیت بلندمدت در چنین وضعیتی هیچ جایگاهی نمییابد. نظریه بازی و نظریه انتخاب عاقلانه نشان دادهاند که ممکن است وضعیتی دائماً به زیان کل بدتر شود اما همگان به دلیل منافعی که از وضعیت عایدشان میشود مسبب بدتر شدن وضعیت شوند. نماینده مجلس با فشار بر منابع آبی رای میگیرد، کشاورز چاه میزند، مدت محدودی کار میکند و محصولات غیراقتصادی به بازار میفرستد، دولت نمایش توسعه میدهد، و مشروعیت میخرد، پیمانکاران عظمت اقدامات سازهای را نمایش میدهند، دانشگاهیان پروژههای تحقیقاتی مربوط به منابع آب را انجام میدهند، و مهندسان سروری میکنند؛ اما صداهای ضعیف و ناشنیده نابود میشوند: تغییر اکولوژیک تنوع زیستی و ... ساحت زیست ۱۰:۳۱ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ غلامرضا کاشی: اصلاح طلبان تنها گروهی هستند که فاقد تفکر اضطراریاند جناح مقابل آنان، بر مقوله امنیت تمرکز کرده است و الگویی از تفکر اضطراری ساماندهی کرده است. انصافاً در این زمینه هم موفق بوده است. صرف مقایسه وضعیت فعلی ایران با آنچه در منطقه میگذرد، و صرف مقایسه خیابانهای تهران با حلب و درعا، مردم را به این نتیجه میرساند که هر چه در عرصه سیاست خارجی و در الگوهای تفکر نظامی و امنیتی در کشور جاری است به حق و شایسته است.. مردم میتوانند در پرتو تداوم امنیت، فقدان دمکراسی، اشتغال و بیکاری وبحران محیط زیست را تحمل کنند و بر این باور شوند که امنیت را پاس داریم و بقیه را به ناچار بپذیریم چرا که تفکر اضطراری توانسته است امری را به متن و امور دیگر را به حاشیه براند …ضروری است میدانی از مواجهه میان دو یا چند الگوی تفکر اضطراری گشوده شود. تفکر اضطراری حاکم باید ببیند و بداند که به حاشیه راندن مسائلی نظیر آب و فقر و فساد، سرانجام بنیاد همه چیز و همه کس را بر باد خواهد داد.. ... ساحت زیست ۱۰:۲۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ سیاست و تفکر اضطراری. قسمت دوم: سیاست و کثرت مسائل عینی و ضروری.. 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». همین سیاق، به مسائل دیگر ما نیز بیاندیشید. فقر و فساد و بیکاری نیز در همین شمارند. این امکان و استعداد وجود دارد که حول و حوش هر یک از آنها الگویی از تفکر اضطراری شکل گیرد و حاملان و مدعیانی در عرصه سیاست، فرصت را از دیگران بگیرند. بنابراین تفکر اضطراری اگر چه با تفکر کارشناسانه سر ستیز ندارد، اما در بنیاد خود سیاسی است و نمیتوان آن را به تفکر کارشناسانه تقلیل داد. وقتی سخن از آب و فساد و فقر میرود، گاهی چنین وانمود میشود که سیاستمداران باید دست بردارند تا کارشناسان فهیم مسائل را حل کنند. اما واقع این است که دقیقاٌ به دلیل همین بی توجهی به سرشت سیاسی تفکر اضطراری است که تشخیصهای کارشناسانه قادر نیستند به مساله برنامه ریزان حوزه سیاست تبدیل شوند. اگر به این ماجرا از موضع مخالف نگاه کنیم، مساله وضوح بیشتری پیدا میکند: همه نیروهای سیاسی موثر، اثربخشی خود را از طریق بهره مندی از یک تفکر اضطراری تحصیل میکند. در یادداشت قبلیام، تلویحا به این نکته توجه داشتم که اصلاح طلبان تنها گروهی هستند که فاقد تفکر اضطراریاند. ... ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ چهارچوب اخلاقیات انسان محور: اصل اوّل یا اصل دفاع از خود: انسانها اخلاقاً حق دارند در مقابل تعرض سایر موجودات از خود و سایر انسانها دفاع کنند، حتّی اگر لازمه این دفاع تعرض به منافع اساسی موجود مهاجم باشد. برای مثال، اگر انسانی مورد حمله یک شیر درنده قرار بگیرد، در صورت لزوم حق دارد که برای حفظ جان خود آن شیر را از میان ببرد. دوّم یا اصل بقا: انسانها اخلاقاً حق دارند برای رفع نیازهای اساسی خود یا انسانهای دیگر در صورت لزوم به منافع اساسی موجودات زنده دیگر تعرض نمایند. برای مثال، انسانها میتوانند در صورت لزوم برای نجات از گرسنگی حیوانات دیگر را شکار نمایند. البته باید توجه داشت که «اصل بقا» انسانها را مجاز نمیدارد که برای تأمین نیازهای اساسی خود به هر نحوی که میپسندند با سایر موجودات زنده رفتار کنند. در مواردی که انسانها ناگزیرند برای تأمین نیازهای اساسی خود نیازهای اساسی سایر موجودات زنده را زیر پا نهند، باید کمترین زیان و رنج ممکن را بر ایشان تحمیل نمایند. از سوی دیگر، توجه به این نکته نیز مهم است که «اصل بقا» بر مناسبات میان انسانها قابل اطلاق نیست. یعنی، انسانها حق ندارند برای تأمین نیازهای اساسی خود منافع اس ... ساحت زیست ۱۱:۵۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ حتّی در آن موارد نادری هم که فرد بنا به ضرورت گوشت میخورد، بهتر آن است که در صورت امکان از گوشت حیواناتی استفاده کند که قابلیت تج حیوانات ردههای تکاملی بالا نظیر گاو و گوسفند به علّت سلسله اعصاب پیشرفتهای که دارند هم درد را بشدّت تجربه میکنند، و هم وحشت را. ظاهراً گوسفند یا گاوی که برای ذبح آماده میشود پیشاپیش خطر مرگ را احساس میکند، و پیش از آنکه ذبح شود وحشتی عمیق را میآزماید. اما حیوانات ردههای تکاملی پایینتر مانند بسیاری از جانوران دریایی (مثلاً میگو یا بسیاری از انواع ماهیها) به علّت آنکه سلسله اعصاب ابتداییتری دارند فاقد حسّ درد و حسّ پیش بینی مرگ هستند، و حتّی وقتی که صید میشوند درد و وحشتی را که دام و طیور میآزمایند، تجربه نمیکنند. بنابراین، در مواردی که خوردن گوشت ضروری تلقی میشود، مصرف (برای مثال) میگو یا گوشت ماهی بر مصرف گوشت گوسفند یا گاو اخلاقاً ترجیح دارد. ... ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت پنجم: فلسفه در خدمت یا خیانت گوشت خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. حقیقت این است که امروزه غالب کارشناسان علم تغذیه معتقدند که گزاره ۲ صادق است، یعنی تأمین مواد ضروری برای سلامت بدن انسان بدون خوردن گوشت نیز کاملاً ممکن است، مشروط بر آنکه فرد رژیم غذایی جایگزین را با دقت کافی اختیار کند. خصوصاً امروزه صنعت غذاسازی چندان پیشرفت کرده است که به آسانی میتوان کمبودهای بدن انسان را که ناشی از ترک گوشتخواری است به شیوههای دیگر جبران کرد. در این صورت خوردن گوشت را نمیتوان از جمله نیازهای اساسی انسان دانست. اما ممکن است کسانی بنا به پارهای دلایل در صدق گزاره ۲ مناقشه کنند. بنابراین، بگذارید فرض را بر این بگذاریم که خوردن گوشت تنها راه (یا دست کم دسترس پذیرترین شیوه) تأمین پارهای از مواد غذایی ضروری برای سلامت انسان است. در این صورت خوردن گوشت تا آنجا که مواد لازم را برای سلامت انسان تأمین میکند، از جمله نیازهای اساسی انسان بشمار میآید. اما در اینجا توجه به دو نکته مهّم ا ... ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت چهارم: فلسفه در خدمت یا خیانت گوشت خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. اکنون میتوانیم مهمترین اصولی را باید بر مناسبات انسانها با سایر موجودات زنده حاکم باشد، به قرار زیر برشماریم:. اصل اوّل یا اصل دفاع از خود: انسانها اخلاقاً حق دارند در مقابل تعرض سایر موجودات از خود و سایر انسانها دفاع کنند، حتّی اگر لازمه این دفاع تعرض به منافع اساسی موجود مهاجم باشد. برای مثال، اگر انسانی مورد حمله یک شیر درنده قرار بگیرد، در صورت لزوم حق دارد که برای حفظ جان خود آن شیر را از میان ببرد. اصل دوّم یا اصل بقا: انسانها اخلاقاً حق دارند برای رفع نیازهای اساسی خود یا انسانهای دیگر در صورت لزوم به منافع اساسی موجودات زنده دیگر تعرض نمایند. برای مثال، انسانها میتوانند در صورت لزوم برای نجات از گرسنگی حیوانات دیگر را شکار نمایند. البته باید توجه داشت که «اصل بقا» انسانها را مجاز نمیدارد که برای تأمین نیازهای اساسی خود به هر نحوی که میپسندند با سایر موجودات زنده رفتار کنند. در مواردی که انس ... ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ امروز بنا به ضرورت محتوایی ناچارم دو قسمت از سلسله یادداشتهای دکتر نراقی درباره اینکه آیا گیاهخواری یک فضیلیت اخلاقی هست یا خیر ر همان طور که قبلا گفتم خواندن این مقاله اگر چه کمی زمان بر و خارج از عرف نوشتههای تلگرامی است اما اگر به مباحث اخلاقی در باره گیاهخواری علاقه مند باشید، بینش فوق العادهای خدمتتان ارائه میدهد. ساحت زیست ۱۱:۴۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ قربانی کردن به روش سیستانیان اگر کسی به شما بگوید فلانی برای برکت محصول امسالش یا به شکرانه برداشت خوب از مزرعهاش حیوانی را قربانی کرده است، آن را کاملا طبیعی میپندارید اما جالب است بدانید که کشاورزانی هم وجود داشته اند که به جای ریختن خون حیوانات از بریان کردن گندم و پیشکش آن به خدا یا خدایان استفاده میکرده اند. مراسم «پیرگندم بریان» در پای کوه اوشیدا که کوه رستم و کوه خواجه نیز خوانده میشود یکی از رسومی است که ثابت میکند مراسم قربانی به شکل کنونی آن به هیچ وجه در گذشته دست کم در نواحی بزرگی از ایران رایج نبوده و موارد نقض آن هم وجود داشته است. در مراسم پیرگندم بریان که دیگر منسوخ شده است، کشاورزان سیستانی که دیگر نیستند سوار بر قایق هایی که دیگر نیستند شده و با عبور از هامونی که دیگر نیست به پای کوه اوشیدار رفته و گندمهای بریان خود را بر کف معابد و زیارتگاههای خود میریختند تا شاهد افزایش محصول و برکت در مال و اموال خود باشند. وجه تسمیه این مراسم که معمولا همراه با رقص و پایکوبی نیز بوده است بر خلاف تصور رایج به هیچ وجه نتیجه گرمای فوق العاده هوا نبوده و اشتراک نام آن با دیگر مناطق کویری فقط و فقط اشتراک ل ... ساحت زیست ۲۰:۳۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ در روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی: 🔸سازمان هواشناسی جهانی: دیاکسید کربن جو زمین از حد آستانه گذشته. 🔺متوسط غلظت دیاکسید کربن در جو زمین که در سال گذشته میلادی به آستانه مهم و نمادین چهارصد در میلیون رسیده بود، امسال از این مرز گذشته و به حد بیسابقهای رسیده و «نسلهای متمادی» همینطور باقی خواهد ماند. 🔺ال نینیوی سال گذشته باعث خشکسالی در مناطق حارهای شد و توان جنگلها، پوششهای گیاهی و اقیانوسها را برای جذب دیاکسید کربن کاهش داد. ... ساحت زیست ۱۷:۳۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی: ۲۴ اکتبر برابر با سوم آبان اقلیمی از خصوصیات ذاتی سیاره زمین است و تولید گازهای گلخانهای و گرمایش زمین از واقعیتهای انکارناپذیر عصر مدرن میباشند که تحت تأثیر فعالیت انسان رخ داده است. «روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی» روز اقدام برای کاهش میزان دیاکسیدکربن در همه نقاط و توسط همه افراد است که در آن مردم بنام مبارزه برای کاهش تغییرات اقلیمی از هیمالیا تا صخرههای مرجانی و از کودکان تا سیاستمداران زنگها را به صدا در آورده و عدد ۳۵۰ را بر کوه و دشت و دریا نقش میزنند و به هر شیوهای از مسئولین حکومتها میخواهند تا کاری کنند که سطح دیاکسیدکرین به زیر ۳۵۰ کاهش یابد. سازمان غیرانتفاعی ۳۵۰ این فعالیتها را هدایت و رصد میکند …روز دوم آبان (۲۴ اکتبر) هر سال، روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی است. در این روز انسانها بصورت مستقیم (اقدامات زیستمحیطی) یا غیرمستقیم (فعالیتهای هنری) برای مقابله با گرمایش زمین بویژه به روش کاهش تولید دیاکسیدکربن به اقدام میپردازند. مردم در این روز به بهانههای مختلف درخت میکارند. هنرمندان آثار هنری خود را در قالب زمانی ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه خلق میکنند. معتقدین به باورهای مذهبی در ... ساحت زیست ۱۲:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ معرفی کتاب: Native American Wisdom. ناشر: نشر یاهو. ▪️ گردآوری متون: گرگوری سی آرون. ▪️ ترجمه: شکوه عبداللهی …این کتاب زیبا، یادآور حکمتی کهن است، حکمتی که سرخپوستان آمریکا طی قرنهای متمادی زندگی در قلب دشتهای وسیع و سرزمینهای بکر، بدان دست یافته بودند، حکمت هماهنگی با طبیعت …کتاب، با متن زیبای سخنان رئیس سیاتل، رئیس قبیله سرخپوستان سوکوامیش آغاز میگردد، سخنانی که به بیان خود او، همانند ستارگان، هیچگاه غروب نخواهند کرد:. «چگونه میتوان آسمان و یا گرمای یک سرزمین را خرید یا آنها را فروخت؟ تصور چنین چیزی برای ما دور از ذهن و بیگانه است. وقتی ما مالک طراوت هوا و شفافیت آبها نیستیم، چگونه میتوان آنها را از ما خرید؟..». این کتاب، به ۴ فصل اصلی تقسیم میشود که عناوین آنها عبارتند از: «از پدر به پسر»، «یک آسمان بالای سر ما»، «در راه نیکی گام بردار» و بالاخره «رایحه دلانگیز گلها». یک از فصول کتاب، با سخنان حکیمانه و در عین حال دلنشین مردان بزرگ سرخپوست مزین شده است. تصاویر زیبای کتاب نیز که اوج سادگی و آرامش این مردمان را به تصویر میکشد، بر زیبایی آن افزوده است …این کتاب زیبا را که در قطع مربعی و به صورت دو زبانه به چاپ رسیده میتوانید از نشر یاهو دریافت نمایید ... ساحت زیست ۱۲:۰۷ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ محمد فاضلی: دشتها، رودخانهها، آبخوانها و سایر منابع آبی و منابع مرتبط بر اثر مالکیت دولتی به «سرمایههای بیدفاع» تبدیل شده ان اگر به فرض، کنترل دشتها، رودخانهها یا منابع آب زیرزمینی در اختیار کشاورزان و مالکان اراضی باقی میماند و دست دولت و دستگاه بوروکراتیک از صدور مجوزها و برداشت آزادانه از منابع کوتاه میشد، احتمال داشت نظامی نظیر قنات شکل بگیرد که مبتنی بر صیانت جمعی از منابع عمل میکرد. ... ساحت زیست ۱۲:۰۶ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ محمد فاضلی: قیمتگذاری نشدن منابع آب و یارانه تخصیصیافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی اس مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و صرف کشت محصولاتی شود که ارزش افزوده ندارند و بهواقع کشت آنها غیراقتصادی و حتی به شرط صادرات، به معنای صادرات آب مجازی هستند. ساحت زیست. عکس مربوط به کشاورزی غرقابی به عنوان روشی منسوخ شده در جهان و رایج در ایران است … ... ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت چهارم: نقش پر رنگ سیاست و پارادوکس کنش جمعی ✒️دکتر محمد فاضلی.. فرایندهای مذکور [به قسمت سوم این سلسله مقالات مراجعه شود] بر بستر چند واقعیت دیگر، مسیری همگرا به سوی بحران را ساختهاند. چهار دهه است که بهرهوری کشاورزی ایران رشد قابل ملاحظهای نداشته است. حتی آمارها حکایت از آن دارد که تولید محصول بر هکتار در خصوص محصولی نظیر گندم از حدود ۳٫۸ تن بر هکتار در سال ۱۳۸۴ به ۲٫۹ تن در سال ۱۳۹۲ تقلیل یافته است. بهرهوری کشاورزی ایران حتی قابل مقایسه با میزان برداشت محصول در کشوری نظیر مصر نیست که بهطور متوسط تولیدی معادل ۶٫۸ تن گندم بر هکتار دارد. اضافه تولید حاصل شده در ایران، محصول زیر کشت بردن اراضی بیشتر از طریق تأمین آب بیشتر و فشار فزاینده بر منابع زیرزمینی و سطحی است. نشدن منابع آب و یارانه تخصیصیافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی است، به هزینه منافع ملی و به خطر افتادن حیات تمدنی کشور، اقتصادی شود. مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و ص ... ساحت زیست ۱۲:۲۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ تفکر اضطراری در میدان سیاست موضوعیت پیدا میکند اصولا حیات سیاسی با الگویی از تفکر اضطراری شکل میگیرد. آنچه به یک مساله اصلی تبدیل میشود و الگویی از تفکر اضطراری حول و حوش آن شکل میگیرد، بستر ساز تقویت و اولویت یک گروه و نیروی سیاسی بر نیروها و جریانات سیاسی دیگر است. ... ساحت زیست ۱۲:۱۷ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ سیاست و تفکر اضطراری.. قسمت اول: تفکر اضطراری چیست؟.. 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». دهه است آلودگیهای محیط زیستی گریبان ما را گرفته است. مساله آب مهمترین آنهاست …میخوردیم، راه میرفتیم، افتخار میکردیم، بحث میکردیم، فلسفه میبافتیم، آرزو میکردیم، عاشق میشدیم، افسرده میشدیم و در باره پیشینیان و فرزندانمان سخن میگفتیم. در میان این همه بحث و هیجان و احساس، اگر کسی سخن از آب میگفت، به سبک مغزیاش متهم میکردیم …حالا متوجه شدهایم که آب، همه گذشته و آینده ما را در مخاطره افکنده است. تازه فهمیدهایم که خویشاوندی شگفتی میان آب وآتش وجود دارد. آتش با بودش و آب با نبودش میتوانند همه تاریخ و فرهنگ و سرنوشت یک قوم را به نابودی تهدید کنند …با این همه آب مساله مرکزی دنیای ما نیست. برنامه محوری رئیس جمهور است و نه گروههای سیاسی. هر روز همه شاهدیم که خود و همسایگانمان با دلی آرام و لبخند زنان باعچههای جلو خانه را آب میدهیم و کوچه را با آب فراوانی که جاری میکنیم تازه و پر طراوت میکنیم …آب مساله اضطراری ما هست اما فاقد تفکر و روح و حالی هستیم که به این مساله اضطراری مان بیاندیشیم. واژه تفکر اضطراری را من از امید مهرگان وام گرفتهام اما م ... ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت سوم: گوشتخواری نیازی اساسی یا غیر اساسی؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. نفی «اصل انسان-محوری» نوع مناسبات اخلاقی ما را با سایر موجودات زنده دچار تحوّلی بنیادین میکند. نخستین نتیجهای که از نفی آن اصل برمی آید این است که از منظر اخلاقی باید منافع و مصالح تمام گونههای زنده را علی الاصول برابر دانست. بنابراین، از منظر اخلاقی نمیتوان منافع و نیازهای انسانها را صرفاً از آن رو که انسان هستند، بر منافع و نیازهای گونههای زنده دیگر مقدم دانست. مقدم داشتن منافع و نیازهای یک گونه بر گونه دیگر فقط در صورتی اخلاقاً دفاع پذیر است که دلایل اخلاقی موّجهی برای آن ترجیح وجود داشته باشد. روشن است که در میان تمام موجودات زنده رعایت این ملاحظات اخلاقی صرفاً بر انسانها فرض است. به بیان دیگر، اگر «اصل انسان-محوری» را نامعتبر بدانیم، در آن صورت بر انسانها به عنوان فاعلان اخلاقی فرض است که در مناسبات خود را با سایر موجودات زنده تجدید نظر اساسی کنند، و رفتارهای خود را با سایر موجودات زنده در چار ... ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ مادر محیط زیست ایران از نگاه رخشان بنی اعتماد. امروز ساعت شش نیم عصر, تهران ,سینما چهارسو ‹ 162 163 164 165 166 167 168 ›
ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ دکتر محمد فاضلی: نظریه بازی و نظریه انتخاب عاقلانه نشان دادهاند که ممکن است وضعیتی دائماً به زیان کل بدتر شود اما همگان به دلیل م نماینده مجلس با فشار بر منابع آبی رای میگیرد، کشاورز چاه میزند، مدت محدودی کار میکند و محصولات غیراقتصادی به بازار میفرستد، دولت نمایش توسعه میدهد، و مشروعیت میخرد، پیمانکاران عظمت اقدامات سازهای را نمایش میدهند، دانشگاهیان پروژههای تحقیقاتی مربوط به منابع آب را انجام میدهند، و مهندسان سروری میکنند؛ اما صداهای ضعیف و ناشنیده نابود میشوند: تغییر اکولوژیک تنوع زیستی و حیات گیاهی و حیوانی را نابود میکند، کشاورزان اندک اندک رو به نابودی میروند، قناتها میخشکند، بیابانها دامنشان گستردهتر میشود و بادهای نمکی و ریزگردها روستاها و شهرها را درمینوردند. این فرایند، همه دستآوردهای اولیه را به باد خواهد داد. نمایش توسعه رنگ میبازد، مشروعیتها زوال مییابند، و شرکتهای پیمانکاری و مشاورهای بیآبرو میشوند. چنین وضعیتی، یکی از بدترین کارها این است که برای کاهش بحران چشم به بوروکراسی دوخته شود. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت پنجم: بوروکراسی و ادامه بحران. ✒️دکتر محمد فاضلی دولت در جایگاه سیاسی و بوروکراتیک، بدون مشورت ذینفعان تصمیمگیری کرده است و این نخستین ویژگی حاکمیت دولت بر آب است. کیک بزرگ «آب» در اختیار بوروکراسیای که امروز در فساد آن هیچ شکی نیست قرار داده شده است. این بوروکراسی از سوی نمایندگان تحت فشار قرار گرفته و قدرت بدون نیاز به مشورت آن با ذینفعان، انگیزههای بهرهبرداری از آب بهمثابه کالای عمومی را فراهم کرده است. محیط زیست، توسعه پایدار و عقلانیت بلندمدت در چنین وضعیتی هیچ جایگاهی نمییابد. نظریه بازی و نظریه انتخاب عاقلانه نشان دادهاند که ممکن است وضعیتی دائماً به زیان کل بدتر شود اما همگان به دلیل منافعی که از وضعیت عایدشان میشود مسبب بدتر شدن وضعیت شوند. نماینده مجلس با فشار بر منابع آبی رای میگیرد، کشاورز چاه میزند، مدت محدودی کار میکند و محصولات غیراقتصادی به بازار میفرستد، دولت نمایش توسعه میدهد، و مشروعیت میخرد، پیمانکاران عظمت اقدامات سازهای را نمایش میدهند، دانشگاهیان پروژههای تحقیقاتی مربوط به منابع آب را انجام میدهند، و مهندسان سروری میکنند؛ اما صداهای ضعیف و ناشنیده نابود میشوند: تغییر اکولوژیک تنوع زیستی و ...
ساحت زیست ۱۰:۳۱ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ غلامرضا کاشی: اصلاح طلبان تنها گروهی هستند که فاقد تفکر اضطراریاند جناح مقابل آنان، بر مقوله امنیت تمرکز کرده است و الگویی از تفکر اضطراری ساماندهی کرده است. انصافاً در این زمینه هم موفق بوده است. صرف مقایسه وضعیت فعلی ایران با آنچه در منطقه میگذرد، و صرف مقایسه خیابانهای تهران با حلب و درعا، مردم را به این نتیجه میرساند که هر چه در عرصه سیاست خارجی و در الگوهای تفکر نظامی و امنیتی در کشور جاری است به حق و شایسته است.. مردم میتوانند در پرتو تداوم امنیت، فقدان دمکراسی، اشتغال و بیکاری وبحران محیط زیست را تحمل کنند و بر این باور شوند که امنیت را پاس داریم و بقیه را به ناچار بپذیریم چرا که تفکر اضطراری توانسته است امری را به متن و امور دیگر را به حاشیه براند …ضروری است میدانی از مواجهه میان دو یا چند الگوی تفکر اضطراری گشوده شود. تفکر اضطراری حاکم باید ببیند و بداند که به حاشیه راندن مسائلی نظیر آب و فقر و فساد، سرانجام بنیاد همه چیز و همه کس را بر باد خواهد داد.. ...
ساحت زیست ۱۰:۲۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ سیاست و تفکر اضطراری. قسمت دوم: سیاست و کثرت مسائل عینی و ضروری.. 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». همین سیاق، به مسائل دیگر ما نیز بیاندیشید. فقر و فساد و بیکاری نیز در همین شمارند. این امکان و استعداد وجود دارد که حول و حوش هر یک از آنها الگویی از تفکر اضطراری شکل گیرد و حاملان و مدعیانی در عرصه سیاست، فرصت را از دیگران بگیرند. بنابراین تفکر اضطراری اگر چه با تفکر کارشناسانه سر ستیز ندارد، اما در بنیاد خود سیاسی است و نمیتوان آن را به تفکر کارشناسانه تقلیل داد. وقتی سخن از آب و فساد و فقر میرود، گاهی چنین وانمود میشود که سیاستمداران باید دست بردارند تا کارشناسان فهیم مسائل را حل کنند. اما واقع این است که دقیقاٌ به دلیل همین بی توجهی به سرشت سیاسی تفکر اضطراری است که تشخیصهای کارشناسانه قادر نیستند به مساله برنامه ریزان حوزه سیاست تبدیل شوند. اگر به این ماجرا از موضع مخالف نگاه کنیم، مساله وضوح بیشتری پیدا میکند: همه نیروهای سیاسی موثر، اثربخشی خود را از طریق بهره مندی از یک تفکر اضطراری تحصیل میکند. در یادداشت قبلیام، تلویحا به این نکته توجه داشتم که اصلاح طلبان تنها گروهی هستند که فاقد تفکر اضطراریاند. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ چهارچوب اخلاقیات انسان محور: اصل اوّل یا اصل دفاع از خود: انسانها اخلاقاً حق دارند در مقابل تعرض سایر موجودات از خود و سایر انسانها دفاع کنند، حتّی اگر لازمه این دفاع تعرض به منافع اساسی موجود مهاجم باشد. برای مثال، اگر انسانی مورد حمله یک شیر درنده قرار بگیرد، در صورت لزوم حق دارد که برای حفظ جان خود آن شیر را از میان ببرد. دوّم یا اصل بقا: انسانها اخلاقاً حق دارند برای رفع نیازهای اساسی خود یا انسانهای دیگر در صورت لزوم به منافع اساسی موجودات زنده دیگر تعرض نمایند. برای مثال، انسانها میتوانند در صورت لزوم برای نجات از گرسنگی حیوانات دیگر را شکار نمایند. البته باید توجه داشت که «اصل بقا» انسانها را مجاز نمیدارد که برای تأمین نیازهای اساسی خود به هر نحوی که میپسندند با سایر موجودات زنده رفتار کنند. در مواردی که انسانها ناگزیرند برای تأمین نیازهای اساسی خود نیازهای اساسی سایر موجودات زنده را زیر پا نهند، باید کمترین زیان و رنج ممکن را بر ایشان تحمیل نمایند. از سوی دیگر، توجه به این نکته نیز مهم است که «اصل بقا» بر مناسبات میان انسانها قابل اطلاق نیست. یعنی، انسانها حق ندارند برای تأمین نیازهای اساسی خود منافع اس ...
ساحت زیست ۱۱:۵۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ حتّی در آن موارد نادری هم که فرد بنا به ضرورت گوشت میخورد، بهتر آن است که در صورت امکان از گوشت حیواناتی استفاده کند که قابلیت تج حیوانات ردههای تکاملی بالا نظیر گاو و گوسفند به علّت سلسله اعصاب پیشرفتهای که دارند هم درد را بشدّت تجربه میکنند، و هم وحشت را. ظاهراً گوسفند یا گاوی که برای ذبح آماده میشود پیشاپیش خطر مرگ را احساس میکند، و پیش از آنکه ذبح شود وحشتی عمیق را میآزماید. اما حیوانات ردههای تکاملی پایینتر مانند بسیاری از جانوران دریایی (مثلاً میگو یا بسیاری از انواع ماهیها) به علّت آنکه سلسله اعصاب ابتداییتری دارند فاقد حسّ درد و حسّ پیش بینی مرگ هستند، و حتّی وقتی که صید میشوند درد و وحشتی را که دام و طیور میآزمایند، تجربه نمیکنند. بنابراین، در مواردی که خوردن گوشت ضروری تلقی میشود، مصرف (برای مثال) میگو یا گوشت ماهی بر مصرف گوشت گوسفند یا گاو اخلاقاً ترجیح دارد. ...
ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت پنجم: فلسفه در خدمت یا خیانت گوشت خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. حقیقت این است که امروزه غالب کارشناسان علم تغذیه معتقدند که گزاره ۲ صادق است، یعنی تأمین مواد ضروری برای سلامت بدن انسان بدون خوردن گوشت نیز کاملاً ممکن است، مشروط بر آنکه فرد رژیم غذایی جایگزین را با دقت کافی اختیار کند. خصوصاً امروزه صنعت غذاسازی چندان پیشرفت کرده است که به آسانی میتوان کمبودهای بدن انسان را که ناشی از ترک گوشتخواری است به شیوههای دیگر جبران کرد. در این صورت خوردن گوشت را نمیتوان از جمله نیازهای اساسی انسان دانست. اما ممکن است کسانی بنا به پارهای دلایل در صدق گزاره ۲ مناقشه کنند. بنابراین، بگذارید فرض را بر این بگذاریم که خوردن گوشت تنها راه (یا دست کم دسترس پذیرترین شیوه) تأمین پارهای از مواد غذایی ضروری برای سلامت انسان است. در این صورت خوردن گوشت تا آنجا که مواد لازم را برای سلامت انسان تأمین میکند، از جمله نیازهای اساسی انسان بشمار میآید. اما در اینجا توجه به دو نکته مهّم ا ...
ساحت زیست ۱۱:۴۹ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت چهارم: فلسفه در خدمت یا خیانت گوشت خواری؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. اکنون میتوانیم مهمترین اصولی را باید بر مناسبات انسانها با سایر موجودات زنده حاکم باشد، به قرار زیر برشماریم:. اصل اوّل یا اصل دفاع از خود: انسانها اخلاقاً حق دارند در مقابل تعرض سایر موجودات از خود و سایر انسانها دفاع کنند، حتّی اگر لازمه این دفاع تعرض به منافع اساسی موجود مهاجم باشد. برای مثال، اگر انسانی مورد حمله یک شیر درنده قرار بگیرد، در صورت لزوم حق دارد که برای حفظ جان خود آن شیر را از میان ببرد. اصل دوّم یا اصل بقا: انسانها اخلاقاً حق دارند برای رفع نیازهای اساسی خود یا انسانهای دیگر در صورت لزوم به منافع اساسی موجودات زنده دیگر تعرض نمایند. برای مثال، انسانها میتوانند در صورت لزوم برای نجات از گرسنگی حیوانات دیگر را شکار نمایند. البته باید توجه داشت که «اصل بقا» انسانها را مجاز نمیدارد که برای تأمین نیازهای اساسی خود به هر نحوی که میپسندند با سایر موجودات زنده رفتار کنند. در مواردی که انس ...
ساحت زیست ۱۱:۴۸ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ امروز بنا به ضرورت محتوایی ناچارم دو قسمت از سلسله یادداشتهای دکتر نراقی درباره اینکه آیا گیاهخواری یک فضیلیت اخلاقی هست یا خیر ر همان طور که قبلا گفتم خواندن این مقاله اگر چه کمی زمان بر و خارج از عرف نوشتههای تلگرامی است اما اگر به مباحث اخلاقی در باره گیاهخواری علاقه مند باشید، بینش فوق العادهای خدمتتان ارائه میدهد.
ساحت زیست ۱۱:۴۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ قربانی کردن به روش سیستانیان اگر کسی به شما بگوید فلانی برای برکت محصول امسالش یا به شکرانه برداشت خوب از مزرعهاش حیوانی را قربانی کرده است، آن را کاملا طبیعی میپندارید اما جالب است بدانید که کشاورزانی هم وجود داشته اند که به جای ریختن خون حیوانات از بریان کردن گندم و پیشکش آن به خدا یا خدایان استفاده میکرده اند. مراسم «پیرگندم بریان» در پای کوه اوشیدا که کوه رستم و کوه خواجه نیز خوانده میشود یکی از رسومی است که ثابت میکند مراسم قربانی به شکل کنونی آن به هیچ وجه در گذشته دست کم در نواحی بزرگی از ایران رایج نبوده و موارد نقض آن هم وجود داشته است. در مراسم پیرگندم بریان که دیگر منسوخ شده است، کشاورزان سیستانی که دیگر نیستند سوار بر قایق هایی که دیگر نیستند شده و با عبور از هامونی که دیگر نیست به پای کوه اوشیدار رفته و گندمهای بریان خود را بر کف معابد و زیارتگاههای خود میریختند تا شاهد افزایش محصول و برکت در مال و اموال خود باشند. وجه تسمیه این مراسم که معمولا همراه با رقص و پایکوبی نیز بوده است بر خلاف تصور رایج به هیچ وجه نتیجه گرمای فوق العاده هوا نبوده و اشتراک نام آن با دیگر مناطق کویری فقط و فقط اشتراک ل ...
ساحت زیست ۲۰:۳۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ در روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی: 🔸سازمان هواشناسی جهانی: دیاکسید کربن جو زمین از حد آستانه گذشته. 🔺متوسط غلظت دیاکسید کربن در جو زمین که در سال گذشته میلادی به آستانه مهم و نمادین چهارصد در میلیون رسیده بود، امسال از این مرز گذشته و به حد بیسابقهای رسیده و «نسلهای متمادی» همینطور باقی خواهد ماند. 🔺ال نینیوی سال گذشته باعث خشکسالی در مناطق حارهای شد و توان جنگلها، پوششهای گیاهی و اقیانوسها را برای جذب دیاکسید کربن کاهش داد. ...
ساحت زیست ۱۷:۳۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی: ۲۴ اکتبر برابر با سوم آبان اقلیمی از خصوصیات ذاتی سیاره زمین است و تولید گازهای گلخانهای و گرمایش زمین از واقعیتهای انکارناپذیر عصر مدرن میباشند که تحت تأثیر فعالیت انسان رخ داده است. «روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی» روز اقدام برای کاهش میزان دیاکسیدکربن در همه نقاط و توسط همه افراد است که در آن مردم بنام مبارزه برای کاهش تغییرات اقلیمی از هیمالیا تا صخرههای مرجانی و از کودکان تا سیاستمداران زنگها را به صدا در آورده و عدد ۳۵۰ را بر کوه و دشت و دریا نقش میزنند و به هر شیوهای از مسئولین حکومتها میخواهند تا کاری کنند که سطح دیاکسیدکرین به زیر ۳۵۰ کاهش یابد. سازمان غیرانتفاعی ۳۵۰ این فعالیتها را هدایت و رصد میکند …روز دوم آبان (۲۴ اکتبر) هر سال، روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی است. در این روز انسانها بصورت مستقیم (اقدامات زیستمحیطی) یا غیرمستقیم (فعالیتهای هنری) برای مقابله با گرمایش زمین بویژه به روش کاهش تولید دیاکسیدکربن به اقدام میپردازند. مردم در این روز به بهانههای مختلف درخت میکارند. هنرمندان آثار هنری خود را در قالب زمانی ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه خلق میکنند. معتقدین به باورهای مذهبی در ...
ساحت زیست ۱۲:۰۸ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ معرفی کتاب: Native American Wisdom. ناشر: نشر یاهو. ▪️ گردآوری متون: گرگوری سی آرون. ▪️ ترجمه: شکوه عبداللهی …این کتاب زیبا، یادآور حکمتی کهن است، حکمتی که سرخپوستان آمریکا طی قرنهای متمادی زندگی در قلب دشتهای وسیع و سرزمینهای بکر، بدان دست یافته بودند، حکمت هماهنگی با طبیعت …کتاب، با متن زیبای سخنان رئیس سیاتل، رئیس قبیله سرخپوستان سوکوامیش آغاز میگردد، سخنانی که به بیان خود او، همانند ستارگان، هیچگاه غروب نخواهند کرد:. «چگونه میتوان آسمان و یا گرمای یک سرزمین را خرید یا آنها را فروخت؟ تصور چنین چیزی برای ما دور از ذهن و بیگانه است. وقتی ما مالک طراوت هوا و شفافیت آبها نیستیم، چگونه میتوان آنها را از ما خرید؟..». این کتاب، به ۴ فصل اصلی تقسیم میشود که عناوین آنها عبارتند از: «از پدر به پسر»، «یک آسمان بالای سر ما»، «در راه نیکی گام بردار» و بالاخره «رایحه دلانگیز گلها». یک از فصول کتاب، با سخنان حکیمانه و در عین حال دلنشین مردان بزرگ سرخپوست مزین شده است. تصاویر زیبای کتاب نیز که اوج سادگی و آرامش این مردمان را به تصویر میکشد، بر زیبایی آن افزوده است …این کتاب زیبا را که در قطع مربعی و به صورت دو زبانه به چاپ رسیده میتوانید از نشر یاهو دریافت نمایید ...
ساحت زیست ۱۲:۰۷ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ محمد فاضلی: دشتها، رودخانهها، آبخوانها و سایر منابع آبی و منابع مرتبط بر اثر مالکیت دولتی به «سرمایههای بیدفاع» تبدیل شده ان اگر به فرض، کنترل دشتها، رودخانهها یا منابع آب زیرزمینی در اختیار کشاورزان و مالکان اراضی باقی میماند و دست دولت و دستگاه بوروکراتیک از صدور مجوزها و برداشت آزادانه از منابع کوتاه میشد، احتمال داشت نظامی نظیر قنات شکل بگیرد که مبتنی بر صیانت جمعی از منابع عمل میکرد. ...
ساحت زیست ۱۲:۰۶ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ محمد فاضلی: قیمتگذاری نشدن منابع آب و یارانه تخصیصیافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی اس مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و صرف کشت محصولاتی شود که ارزش افزوده ندارند و بهواقع کشت آنها غیراقتصادی و حتی به شرط صادرات، به معنای صادرات آب مجازی هستند. ساحت زیست. عکس مربوط به کشاورزی غرقابی به عنوان روشی منسوخ شده در جهان و رایج در ایران است … ...
ساحت زیست ۱۲:۰۵ ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ جامعهشناسی سیاسی بحران آب در ایران. قسمت چهارم: نقش پر رنگ سیاست و پارادوکس کنش جمعی ✒️دکتر محمد فاضلی.. فرایندهای مذکور [به قسمت سوم این سلسله مقالات مراجعه شود] بر بستر چند واقعیت دیگر، مسیری همگرا به سوی بحران را ساختهاند. چهار دهه است که بهرهوری کشاورزی ایران رشد قابل ملاحظهای نداشته است. حتی آمارها حکایت از آن دارد که تولید محصول بر هکتار در خصوص محصولی نظیر گندم از حدود ۳٫۸ تن بر هکتار در سال ۱۳۸۴ به ۲٫۹ تن در سال ۱۳۹۲ تقلیل یافته است. بهرهوری کشاورزی ایران حتی قابل مقایسه با میزان برداشت محصول در کشوری نظیر مصر نیست که بهطور متوسط تولیدی معادل ۶٫۸ تن گندم بر هکتار دارد. اضافه تولید حاصل شده در ایران، محصول زیر کشت بردن اراضی بیشتر از طریق تأمین آب بیشتر و فشار فزاینده بر منابع زیرزمینی و سطحی است. نشدن منابع آب و یارانه تخصیصیافته به انرژی نیز امکانی فراهم کرده تا تولید محصولاتی که واقعاً غیراقتصادی است، به هزینه منافع ملی و به خطر افتادن حیات تمدنی کشور، اقتصادی شود. مجانی بودن تقریبی منابع آبی – بالاخص در منابع آب زیرزمینی – و پایین بودن قیمت انرژی، این امکان را فراهم کرده که آب از عمق ۳۰۰ متری استحصال شود و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع ششصد متر پمپاژ و ص ...
ساحت زیست ۱۲:۲۰ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ تفکر اضطراری در میدان سیاست موضوعیت پیدا میکند اصولا حیات سیاسی با الگویی از تفکر اضطراری شکل میگیرد. آنچه به یک مساله اصلی تبدیل میشود و الگویی از تفکر اضطراری حول و حوش آن شکل میگیرد، بستر ساز تقویت و اولویت یک گروه و نیروی سیاسی بر نیروها و جریانات سیاسی دیگر است. ...
ساحت زیست ۱۲:۱۷ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ سیاست و تفکر اضطراری.. قسمت اول: تفکر اضطراری چیست؟.. 🖋محمد جواد غلامرضا کاشی برگرفته از وبلاگ «زاویه دید». دهه است آلودگیهای محیط زیستی گریبان ما را گرفته است. مساله آب مهمترین آنهاست …میخوردیم، راه میرفتیم، افتخار میکردیم، بحث میکردیم، فلسفه میبافتیم، آرزو میکردیم، عاشق میشدیم، افسرده میشدیم و در باره پیشینیان و فرزندانمان سخن میگفتیم. در میان این همه بحث و هیجان و احساس، اگر کسی سخن از آب میگفت، به سبک مغزیاش متهم میکردیم …حالا متوجه شدهایم که آب، همه گذشته و آینده ما را در مخاطره افکنده است. تازه فهمیدهایم که خویشاوندی شگفتی میان آب وآتش وجود دارد. آتش با بودش و آب با نبودش میتوانند همه تاریخ و فرهنگ و سرنوشت یک قوم را به نابودی تهدید کنند …با این همه آب مساله مرکزی دنیای ما نیست. برنامه محوری رئیس جمهور است و نه گروههای سیاسی. هر روز همه شاهدیم که خود و همسایگانمان با دلی آرام و لبخند زنان باعچههای جلو خانه را آب میدهیم و کوچه را با آب فراوانی که جاری میکنیم تازه و پر طراوت میکنیم …آب مساله اضطراری ما هست اما فاقد تفکر و روح و حالی هستیم که به این مساله اضطراری مان بیاندیشیم. واژه تفکر اضطراری را من از امید مهرگان وام گرفتهام اما م ...
ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ آیا گیاه خواری یک فضیلت اخلاقی است؟.. قسمت سوم: گوشتخواری نیازی اساسی یا غیر اساسی؟ 🖋 آرش نراقی؛ آرش نراقی با نام مستعار احمد نراقی (زاده ۱۳۴۵ در تهران) نویسنده، مترجم، دانشیار کالج موروین است. عمدهٔ فعالیتهای وی در زمینهٔ فلسفهٔ دین و معرفتشناسی است.: تارنمای صدانت. نفی «اصل انسان-محوری» نوع مناسبات اخلاقی ما را با سایر موجودات زنده دچار تحوّلی بنیادین میکند. نخستین نتیجهای که از نفی آن اصل برمی آید این است که از منظر اخلاقی باید منافع و مصالح تمام گونههای زنده را علی الاصول برابر دانست. بنابراین، از منظر اخلاقی نمیتوان منافع و نیازهای انسانها را صرفاً از آن رو که انسان هستند، بر منافع و نیازهای گونههای زنده دیگر مقدم دانست. مقدم داشتن منافع و نیازهای یک گونه بر گونه دیگر فقط در صورتی اخلاقاً دفاع پذیر است که دلایل اخلاقی موّجهی برای آن ترجیح وجود داشته باشد. روشن است که در میان تمام موجودات زنده رعایت این ملاحظات اخلاقی صرفاً بر انسانها فرض است. به بیان دیگر، اگر «اصل انسان-محوری» را نامعتبر بدانیم، در آن صورت بر انسانها به عنوان فاعلان اخلاقی فرض است که در مناسبات خود را با سایر موجودات زنده تجدید نظر اساسی کنند، و رفتارهای خود را با سایر موجودات زنده در چار ...
ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ مادر محیط زیست ایران از نگاه رخشان بنی اعتماد. امروز ساعت شش نیم عصر, تهران ,سینما چهارسو