محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


جهان نیازمند کاهش عقلانیت ویرانگر طبیعت بود

زنان اگر هم غریزی‌تر و عاطفی‌تر از مردان باشند بسیار عالی است: آنان پادزهرند. زنان با داشتن حس پیوند با ریتمهای طبیعت به طور غریزی پیوستگی میان این ریتمها و انسان‌ها را در می‌یابند. واکنش به نابودی محیط زیست دقیقا بسته به همین پیوند ویژه بود. بدین ترتیب بود که زنان را با طبیعت یکی دانستن پروژه‌ای مثبت شد که آنان را به مقام پاسداران پیام اکولوژیست ارتقا می‌داد. …. اما، آنانی که برای پیشبرد حقوقشان مبارزه می‌کنند، از شنیدن این حرفها بیزار شده بودند. فریادشان برخاست که اکوفمینیسم کلیشه‌های مردسالارانه را دستکاری و غالب می‌کند: یک دشنام بسیار کهنه را گرفته و حالا به عنوان خوشامدگویی جا می‌زند. این کلیشه‌ها در سده نوزدهم به کار توجیه ایدئولوژی «حوزه‌های جداگانه» آمده بودند. ایدئولوژی ای که گزینه‌های زندگی زنان را به دنیای خانگی محدود کرده بود، در عین آنکه میله‌های قفس آنان را با تعارفهای اغراق آمیز درباره برتری اخلاقی شان آراسته بود. ...
  • گزارش تخلف

پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟

قسمت دوم: زنان بر علیه زنان؛ بازتولید کلیشه‌های جنستی توسط اکوفمنیسم. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیست. این نابودی محیط زیست مردانی بودند که طبیعت را به مجموعه‌ای از منابع قابل بهره برداری و تبدیل شدنی به کالا فرو می‌کاستند. چند هزار سال پیش ارسطو عقلانیت را مردانه دانست، او گمان می‌کرد که زنان کمتر مستعد اندیشه ورزی اند و به همین سبب انسانیت شان کمتر است. به مدت دو هزار سال پس از او، فرهنگ اروپایی زنان را معلول ذهنی تلقی کرده بود و به پیروی از اصول مندرج در سفر پیدایش کوشیده بود در زمین چیرگی یابد. سپس روشنگری، که آن هم پروژه‌ای مردانه بود، با استفاده از دانش و فن آوری و کارخانه‌ها راههای تازه‌ای برای غارت طبیعت یافته بود. مسببان این نابودی محیط زیست مردانی بودند که طبیعت را به مجموعه‌ای از منابع قابل بهره برداری و تبدیل شدنی به کالا فرو می‌کاستند. ...
  • گزارش تخلف

رابطه‌ ای ویژه میان زنان و طبیعت وجود دارد. زنان می‌توانند افسون گرانی «وحشی» باشند

دشنامی که صورت خوش آمدگویی به خود گرفت. عکس، نیروهایی که می‌کوشیدند «طبیعت را رام نمایند» و «به زمین تجاوز کنند» از آن دانش، فن آوری و عقلانیت بودند: این‌ها همه پروژه هایی مردانه اند. چند هزار سال پیش ارسطو عقلانیت را مردانه دانست، او گمان می‌کرد که زنان کمتر مستعد اندیشه ورزی اند و به همین سبب انسانیت شان کمتر است. به مدت دو هزار سال پس از او، فرهنگ اروپایی زنان را معلول ذهنی تلقی کرده بود و به پیروی از اصول مندرج در سفر پیدایش کوشیده بود در زمین چیرگی یابد … زیست. ...
  • گزارش تخلف

پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟

قسمت اول: سقط جنین در خدمت اکوفمنیسم. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیستJanet Biehl, Rethinking Eco-feminist politics, South End Press, Cambridge (Massachusetts) , ۱۹۹۱. موارد زایش در منزل، ستایش تغذیه نوزاد با شیر مادر … در چند سال اخیر برآمدن اکولوژی نگرش حاکم بر وظایف مادرانه را دگرگون کرده است. از به پرسش گرفتن افراط در مداخلات پزشکی یا لابیهای صنعتی که بگذریم، گاه شاهد آنیم که ایده مورد مناقشه «ذات زنانه» روی می‌نماید. برگردان: Vida AMIRMOKRI ویدا امیرمکری. آیا زنان از مردان «سبز» ترند؟ آیا رابطه‌ ویژه‌ای با طبیعت یا دیدگاهی ممتاز درباره مشکلات زیست محیطی دارند؟ ...
  • گزارش تخلف

اخلاق و فلسفه محیط زیست وضرورت توجه به نقش آن درجهان امروز.. سید محمدرضا علوی مقدم؛ اعظم قاسمی

۱عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،، تهران، ایران. ۲پژوهشگر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ازمسائلی که درسال‌های اخیرمورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است این است که علیرغم صرف هزینه‌های کلان برای پروژه‌های عظیم محیط زیستی نتایج چندان رضایت بخشی حاصل نمی‌شود. این موضوع متفکران را به این فکر رهنمون کرد که حل مسائل محیط زیستی جدای از امور فنی نیازمند رویکرد جدیدی شامل رویکردهای جامعه شناختی، اخلاقی، فلسفی و …. می‌باشد. اخلاق زیست محیطی شاخه جدیدی ازمبحث اخلاق فلسفی است و در خصوص روابط اخلاقی بین انسانها و دنیای پیرامون آنها بحث می‌کند. هدف این مقاله، آشناکردن متخصصان محیط زیست با دیدگاههای مختلف اخلاق و فلسفه محیط زیست در جهان امروز است. ضمن شرح مختصری از مکاتب مختلف اخلاقی به بیان مکاتب اخلاقی زیست محیطی مانند مکتب انسانمدارانه و خداباورانه پرداخته می‌شود. در این میان لازم است متفکران کشور ما نیز با توجه به پیشینه‌های مذهبی و فرهنگی دیدگاههای اخلاقی و فلسفی خود را در خصوص محیط زیست ارائه دهند تا پروژه‌های مهندسی و محیط زیستی در عر ...
  • گزارش تخلف

قناری گفت: کره‌ی ما. که هر بهار

متبلور می‌شود … کرکس گفت: سیاره‌ی من. سیاره‌ی بی همتایی که در آن. مرگ. مائده می‌آفریند … کوسه گفت: زمین. سفره‌ی برکت خیز اقیانوس‌ها …. انسان سخنی نگفت. تنها او بود که جامه به تن داشت. و آستینش از اشک‌تر بود … زیست. ...
  • گزارش تخلف

گوشه‌ای از اعتقادات زیبای سرخپوستان …🍀 ما جزئى از طبیعت هستیم نه رئیس آن

🍀 ما هیچگاه گیاهى را با ریشه از خاک جدا نمیکنیم. 🍀 ما موقع ساختن خانه، خاک را زیاد جابجا نمى کنیم. 🍀 ما در فصل بهار، آرام روى زمین قدم بر مى داریم چون ((مادر طبیعت)) باردار است. 🍀 ما هرگز به درختان آسیب نمى رسانیم. ما فقط درختان پیر و خشک را قطع مى کنیم و قبل از قطع کردن، براى آرامش روحش دعا مى کنیم. 🍀 حتى حیواناتى که براى مایحتاج غذایى در حد نیاز از آنها استفاده مى کنیم را نیز با اجازه و دعا براى آرامش روحش او را از چرخه ى هستى جدا میکنیم. 🍀 به اندازه ى مصرفمان درخت مى بریم و گوشت تهیه مى کنیم. 🍀 هرگز هیزم‌ها را إسراف نمى کنیم. 🍀 اگر حتى یک درخت جوان و سرسبز را قطع کنیم، همه ى درختان دیگر جنگل، اشک مى ریزند. ...
  • گزارش تخلف

تا کجای این جهان مال من است؟.. 🖋زینب یوسف زاده

بهار که در کوهها قدم می‌زنیم تضاد رنگ زرد و بنفش گلها دیوانه مان می‌کند. در این فوران رنگ، شوریده و مست می‌شویم. دلمان می‌خواهد این زیبایی وصف ناپذیر را به خانه ببریم. دست بر کمر نحیف گل می‌نهیم و با ضربی آرام شاخه تردش می‌شکند. از همان لحظه مردن و پلاسیدنش آغاز می‌شود. شکارچی قوچ ساعتها آواره کوه و بیابان می‌شود تا سر بزرگترین و زیباترین قوچ را روی دیوار خانه خودش داشته باشد. زمانی که از عظمت آن، چیزی جز چشمهای کدر شده و پوست تاکسیدرمی شده و پر شده از کاه و گل نمانده است. کجای کار ایراد دارد؟ انگار که به یک جور سادیسم پیچیده مبتلا هستیم. ...
  • گزارش تخلف

چرا جامعه‌شناسی محیط زیست؟. منبع: خبرگزاری مستقل محیط زیست. قسمت دوم

سوم، که البته مهم‌ترین زمینه‌ی انجام مطالعات اجتماعی در حوزه‌ی محیط زیست هم هست، حوزه پیش‌بینی، مهار و انطباق با پیامدهای بحران‌های محیط زیستی و اقلیمی است. خشکسالی دارد با خشونت و سرسختی و تلخی در کشور ما دامن می‌گستراند و دیر نیست که دامن‌گیر خانه‌ها و دمساز سرسخت و بیرحم هرروزه‌ی جامعه شهری شود؛ بحران بدفرجامی که تبعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌اش به زودی و به سختی کام ما را تلخ خواهد کرد. «جامعه شناسی محیط زیست» بی‌شک تنها حوزه‌ای است که قادر است تبعات اجتماعی گسترده این بدفرجامی را توضیح دهد و قبل از گسترش، همه‌گیری و غیرقابل کنترل شدن پیامدها، نسبت به وقوع آن هشدار دهد و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را برانگیزد تا با برنامه‌ریزی مناسب و توسعه راهکارهای انطباق، این پیامدها را به حداقل برسانند. توجه داشت کلی‌گویی‌هایی که با چاشنی چند واژه‌ی جامعه شناختی در مباحث آب و محیط زیست مطرح می‌شوند، یا مطالعات کم‌مایه‌ی جامعه‌شناختی در حوزه‌ی محیط زیست و یا دستورالعمل‌های توجیهی که به ظاهر در قالب مطالعات جامعه شناختی مطرح می‌شود، اما در واقع گزارش‌هایی فرمایشی‌اند تا راهکارهای ...
  • گزارش تخلف

پرسشنامه زیر از طرف گروهی از دانشجویان رشته طراحی دانشگاه تهران برای طراحی دوچرخه هیبریدی تهیه شده است

با کمی اغماض به اشکالات روشی این پرسشنامه، صرف وقت جهت پاسخگویی به آن احتمالا کمک قابل توجهی به این دانشجویان عزیز برای طراحی دوچرخه‌های متناسب با کلان شهرها خواهد نمود. این پرسشنامه در کانال آقای درویش معرفی شده است … دوستان گرامی ممنونم از وقتی که می‌گذارید برای پاسخگویی به این پرسشنامه. (توجه: به اواخر پرسشنامه که رسیدید، پرسشها به صورت درجه بندی از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف تنظیم شده، اگر با گوشی وارد صفحه پرسشنامه شدید برای دیدن همه گزینه‌ها صفحه را به چپ و راست بلغزانید تا همه گزینه‌ها را مشاهده بفرمایید.) سپاس. ...
  • گزارش تخلف

چرا جامعه‌شناسی محیط زیست؟. منبع: خبرگزاری مستقل محیط زیست. قسمت اول

تخصصی بسیار مهم و معروف «جامعه‌شناسی محیط زیست» آنقدرها که باید، در ایران شناخته شده نیست، مثل برخی دیگر از حوزه‌های تخصصی جامعه‌شناسی. البته «جامعه‌شناسی محیط زیست» که «جامعه‌شناسی آب» هم زیر مجموعه‌ی آن قرار می‌گیرد، در دنیا نیز موضوعی جدید و نوپا است. اگر عمر جامعه‌شناسی را به مفهوم یک رشته‌ی تخصصی نهادی، در دنیا ۲۰۰ ساله بدانیم، عمر «جامعه‌شناسی محیط زیست» بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال نیست و در واقع از دهه ۱۹۷۰ به این طرف و در پی گسترش جنبش‌های حامی محیط زیست شکل گرفته است. طبیعی است با وجود نوپابودن این زیرشاخه‌ی جامعه‌شناسی در دنیا، در ایران هم این رشته‌ی تخصصی-کاربردی چندان شناخته‌شده نباشد. «محیط زیست» موضوعی کاملا بین رشته‌ای است و ابعاد مختلف آن در تخصص‌های مختلف علمی قابل بررسی است. «جامعه‌شناسی محیط زیست» به معنای خاص در سه مفهوم کلیدی خاستگاه، پیامدها، و راهکارهای مهار و انطباق، که محورهای اصلی بحران‌های محیط‌زیستی را شکل می‌دهند، می‌تواند ورود پیدا کند و در چند حوزه‌ی مطالعاتی-پژوهشی موثر باشد:. حوزه اول، شناخت بسترهای تاریخی، سیاسی، فلسفی و اقتصادی است که مشکلات محیط زیستی و مسا ...
  • گزارش تخلف

پشت پرده لابی سیاسی- اقتصادی سدسازان: فقط ده سال فرصت داریم!.: عصر ایران

این نوشتار تلخیصی است از مصاحبه آقای عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی با تارنمای ساعت ۲۴. ساحت زیست ذکر این توضیح را ضروری می‌داند که برخی از کارشناسان محیط زیست نقدهای بسیار جدی به کارنامه آبی ایشان در دوران هشت ساله وزارت کشاورزی داشته و حتی ایشان را به دلیل انجام طرح هایی مثل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دریاچه ارومیه از محصول کم آب بر انگور به محصول پرآب بر سیب، به بهانه مبارزه با تولید مشروبات الکلی، شریک جرم خشک شدن دریاچه ارومیه می‌دانند. نمی‌توان منکر لزوم سدسازی بود. همین طور کانال‌سازی و حفط محیط زیست. یکی زمانی بود که آگاهی‌ ما ناقص بود. مفهوم توسعه پایدار هنوز در ایران جایگاه واقعی خودش را نیافته بود (یعنی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) یعنی دانش بشر ناقص بود. فکر می‌کردند که همه جا آب‌ها را باید مهار کنند. فکرشان نمی‌رسید که این سیاست همیشه جواب نمی‌دهد. تا سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۵ این کار قابل توجیه بود، ولی در سال ۱۳۷۵ به بعد دیگر قابل قبول نبود. ...
  • گزارش تخلف

مراد فرهادپور:. ایدئولوژیک با پایان ایدئولوژی و پایان سیاست متفاوت است

انکار به این معنا است که انتخابی وجود ندارد و ما همه توحش را قبول کرده‌ایم؛ هم در ارتباط با طبیعت ثانویه و هم در ارتباط با طبیعت بیرون …عملکرد ساختاری و فرمال ایدئولوژی [انکار] مهم‌تر از محتوای آن است. مسئله این نیست که شرکت‌های نفتی مسئولیت گرم‌کردن زمین را بر عهده نمی‌گیرند. این محتوای ایدئولوژی است، مهم‌تر از آن، فرم آن است. مثال، ظرف آبی را در نظر بگیرید که جسمی داخل آن می‌اندازید. مهم نیست که این جسم از جنس آهن است یا طلا، بلکه حجم، شکل جسم، میزان موج و تغییر سطح آب در این ظرف مهم است. ایدئولوژی در فضای گفتاری، مانع طرح پرسش‌های بسیاری می‌شود و این مهم‌تر از آن است که تنها به پاسخ سؤال‌های موجود بسنده کنیم. ...
  • گزارش تخلف

این مطلب تلخیصی است از گزارش روزنامه شرق پیرامون سمینار «سرمایه‌داری، سلطه، محیط‌زیست» که با حضور فرهادپور، گنجی و عیسی‌پور در موس

خلاصه قسمت قبل: در مجموع می‌توان لب و لباب سخن فرهاد پور در سمینار «سرمایه‌داری، سلطه، محیط‌زیست» را ترویج «گفتار ایدئولوژیک انکار» در جهان امروز و به‌صورت خاص، انکار بحران محیط‌زیست دانست. گفتاری با سخنگوهای فراوان؛ از ‌میلیاردرهای نیمه‌دیوانه آمریکایی، آنهایی که هنوز اصرار دارند بحرانی وجود ندارد گرفته تا اندیشمندانی مثل پوپر و هایک، که تقلا می‌کنند زمین‌شناسی و اکولوژی را از دایره علوم خارج بگذارند. فرهادپور تأکید دارد انتخاب ما دیگر بین توحش و تمدن نیست، چون این انتخاب پشت‌سر ماست. او معتقد است سرمایه‌داری خود را با ذات خود یکی کرده و این توحش، همگانی شده است. از نظر او، ایدئولوژی در مقام انکار، یعنی گسترش توحش در همه‌جا …قسمت دوم:. بر این توحش نه‌فقط به دلیل کشتار بیش از ۲۰۰ ‌هزار نفر در سوریه یا استفاده از بمب شیمیایی یا بمب‌های خوشه‌ای و بشکه‌ای، بلکه به‌دلیل لوث‌شدن مسئله کشتار است. اینکه این اتفاق آن‌قدر تکرار شده و رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند که باقی جهان با اخبار سوریه مثل اخبار روزمره و پیش‌بینی وضع آب‌وهوا برخورد می‌کنند؛ برخوردی که نشان می‌دهد توحش بیش از اعمال وحشیانه و د ...
  • گزارش تخلف

در مجموع می‌توان لب و لباب سخن فرهاد پور در سمینار «سرمایه‌داری، سلطه، محیط‌زیست» را ترویج «گفتار ایدئولوژیک انکار» در جهان امروز

گفتاری با سخنگوهای فراوان؛ از ‌میلیاردرهای نیمه‌دیوانه آمریکایی، آنهایی که هنوز اصرار دارند بحرانی وجود ندارد گرفته تا اندیشمندانی مثل پوپر و هایک، که تقلا می‌کنند زمین‌شناسی و اکولوژی را از دایره علوم خارج بگذارند. فرهادپور تأکید دارد انتخاب ما دیگر بین توحش و تمدن نیست، چون این انتخاب پشت‌سر ماست. او معتقد است سرمایه‌داری خود را با ذات خود یکی کرده و این توحش، همگانی شده است. از نظر او، ایدئولوژی در مقام انکار، یعنی گسترش توحش در همه‌جا.. ...
  • گزارش تخلف

این مطلب تلخیصی است از گزارش روزنامه شرق پیرامون سمینار «سرمایه‌داری، سلطه، محیط‌زیست» که با حضور فرهادپور، گنجی و عیسی‌پور در موس

قسمت اول:. تخریب جهانی محیط‌زیست برای اولین‌بار مسئله بقای محیط‌زیست و ادامه گونه انسان را مطرح کرده است. امسال گرم‌ترین سال در صد سال گذشته بود. به‌جز گرمایش زمین بر اثر گازهای گلخانه‌ای، تغییر دمایی فصول در مناطق جغرافیایی، خشک‌سالی، ذوب‌شدن یخ‌های قطب و بالاآمدن سطح آب، سوراخ‌شدن لایه ازن، انقراض بسیاری از گونه‌های حیوانی، گیاهی و …، برخی دیگر از مشکلات محیط‌زیست هستند. ارتباط این تخریب گسترده با نیروهای تولیدی سرمایه‌داری در آثار مارکس و انگلس بحث شده است. سرمایه‌داری، فقط با تخریب منابع اصلی ثروت یعنی زمین و کارگر است که در مسیر رشد قرار می‌گیرد. آیا حل بحران محیط‌زیست بدون توجه به نقش آن در تأمین ارزش و انباشت در فرماسیون سرمایه‌داری و بدون دگرگونی این فرماسیون، امکان‌پذیر است؟ چقدر می‌توان به اثرگذاری نهادهایی که در مورد محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، امیدوار بود؟ وقتی نمونه اعلای آن حزب سبزهای آلمان بود که در اتحاد با مرکل از بمب‌های خوشه‌ای حمایت کرد!. ...
  • گزارش تخلف

دکتر امین قانعی راد:

مقرون‌به‌صرفه‌بودن از نظر اقتصادی یا امکان‌پذیربودن از نظر فنی، فقط دو معیار ارزیابی طرح‌های زیست‌محیطی- و لزوما نه مهم‌ترین آنها- هستند. یکی از مشکلات مدیریتی ما تأکید بر این دو معیار و نادیده‌گرفتن سایر معیار‌هاست. گویا فقط امر فنی و امر اقتصادی اهمیت دارد و تصمیم نهایی درباره هر طرحی، فقط به این دو معیار بستگی دارد. این طرح‌ها به‌عنوان طرح اقتصادی یا طرح عمرانی از ابتدا حذف‌کننده و شیوه‌ای برای کنارنهادن سایر رشته‌هاست و داوری درباره آنها را تنها در صلاحیت اقتصاددانان و مهندسان قرار می‌دهد. گفت‌وگوی بین متخصصان، معیارهای دیگری نیز برای ارزیابی این طرح‌ها آشکار می‌کند. برخی گفت‌وگوی بین متخصصان را می‌پذیرند؛ ولی درک محدودی از متخصصان دارند. آنها می‌گویند مگر جامعه‌شناس، انسان‌شناس، مورخ، فیلسوف و … در آب یا محیط‌زیست تخصص دارند؟. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

آگاهی زیست محیطی یا جنبش نان؟. قسمت چهارم: انتقال آب و ایدئولوژی‌های حرفه‌ای. دکتر امین قانعی راد

می‌گویند ما بحران کمبود آب نداریم؛ بلکه بحران مدیریت آب داریم. اینان می‌گویند آب در کشور به اندازه کافی وجود دارد و باید خوب توزیع شود. به نظر آنها مدیریت آب باید طرح‌هایی را برای توزیع منابع آبی تعریف کند؛ اما درباره طرح‌های انتقال آب باید تجدیدنظر کرد؛ البته نمی‌توان درباره ضرورت سدزدن حکم کلی صادر کرد و در هر مورد باید بر مبنای پراکنش مخاطره و بحران اظهارنظر کرد. چگونه می‌توان زدن ده‌ها سد در مسیر یک رودخانه در حال خشک‌شدن را توجیه کرد؟ طرح‌های مهار آب اغلب از طریق سدزدن پیامدهای این اقدامات را در یک زمینه کلی‌تر اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی بررسی نمی‌کنند. در ارزیابی طرح‌های زیست‌‌محیطی، ازجمله در ارزیابی طرح‌های انتقال آب، به بسیاری از عوامل باید توجه کرد. مقرون‌به‌صرفه‌بودن از نظر اقتصادی یا امکان‌پذیربودن از نظر فنی، فقط دو معیار ارزیابی طرح‌های زیست‌محیطی- و لزوما نه مهم‌ترین آنها- هستند. یکی از مشکلات مدیریتی ما تأکید بر این دو معیار و نادیده‌گرفتن سایر معیار‌هاست. گویا فقط امر فنی و امر اقتصادی اهمیت دارد و تصمیم نهایی درباره هر طرحی، فقط به این دو معیار بستگی دارد. ...
  • گزارش تخلف