محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


در سال ۱۹۹۶، مجله تازه‌ای در دانشگاه جورجیان تحت عنوان «اخلاق و محیط زیست» منتشر شد (درسال ۲۰۰۱ این مجله به انتشارات دانشگاه ایندی

در سال ۱۹۹۷، دومین انجمن بین المللی با نام «انجمن بین المللی فلسفه زیست محیطی» آغاز به کار کرد. از موضوعاتی که این انجمن مد نظر خود قرار داده بود تاکیدی بر پدیدار شناسی محیطی بود. زیست.
  • گزارش تخلف

روزی که فلسفه به محیط زیست رسید.. قسمت دوم:. منبع: خبرگزارى مهر

اوایل دهه ۱۹۸۰ «کاب» کتاب دیگری با همکاری «چارلز بریچ» تحت عنوان «آزادی زندگی» منتشر کرد. این کتاب رویکردی فلسفی اتخاد کرده بود که با فلسفه ارگانیسم (زیستمند) «آلفرد ورث وایتهد» هماهنگی داشت. «رابین آتفیلد» فیلسوفی اهل ولز، کتابی تحت عنوان «نگرانی اخلاق زیست محیطی نوشت» که اولین کتابی بود که به طور کامل پاسخی به «پاسمور» تلقی می‌شد. سال ۱۹۸۲ نقطه عطفی در اخلاق زیست محیطی به حساب می‌آید زیرا به ناگاه موج عظیمی از کتاب‌های در این باره پیشخوان کتاب فروشی‌ها را فراگرفت. این میان می‌توان به کتاب «احترام به طبیعت»، نوشته «پا تیلور»، «اخلاق زیست محیطی»، نوشته «هلمز رولستون»، «اقتصاد زمین»، نوشته «مارک ساگوف»، «بنیادهای اخلاق زیست محیطی» نوشته «اوژن سی هارگرو» و مجموعه مقالات «جی بارید کالیکات»، «در دفاع از سرزمین اخلاق»، مقاله «چرا تنوع طبیعی را حفظ کنیم؟» و کتاب‌های بسیار که توسط «کریستین شرادر فرچت» اشاره کرد. دهه ۱۹۸۰ دومین جنبش به نام اکوفمنیسم (ecofeminism) به وجود آمد. اکوفمنیسم دربرگیرنده متفکران بسیاری از دیگر عرصه‌ها بود، «کارن وارن» مهمترین فیلسوف این رشته به شمار می‌رود. به دنبال ا ...
  • گزارش تخلف

روزی که فلسفه به محیط زیست رسید.. قسمت اول:. منبع: خبرگزارى مهر

جستار زیر ترجمه مقاله‌ای درباره اخلاق زیست محیطی است که در پایگاه اینترنتی مرکز فلسفه زیست محیطی منتشر شده است. در این جستار سیر تاریخی اخلاق زیست محیطی و آثاری که در این زمینه نوشته شده مورد توجه قرار گرفته است.. اولین جشن «روز زمین» در سال ۱۹۷۰ [جشنی همزمان به اعتدال بهاری] الهام بخش به وجود آمدن عرصه‌ای به نام اخلاق زیست محیطی شد. آن زمان محیط زیست شناسان از فیلسوفان که به محیط زیست علاقه داشته خواستند تا کاری درباره اخلاق زیست محیطی انجام دهند. فضای روشنفکری که در طی چند سال پیش از دهه ۱۹۶۰ حاکم شد، بخش اعظم آن به دلیل انتشار دو مقاله درباره علم نوشته «لین وایت» تحت عنوان «ریشه‌های تاریخی بحران زیست بوم شناختی» (مارس ۱۹۶۷) و مقاله «گارت هاردین» تحت عنوان «تراژدی عوام» (دسامبر ۱۹۶۸) بود. اگر چه تأتیر گذارترین مقاله ازاین نوع تفکر مقاله‌ای بود که توسط «لئوپولد» تحت عنوان «سرزمین اخلاق» نوشته شده بود. «لئوپولد» در این مقاله صریحاً ادعا کرده بود که ریشه بحران بوم شناختی فلسفی است. فعالیت‌های آکادمیک دردهه ۱۹۷۰ به بحث درباره فرضیه «لین وایت» و تراژدی عوام گذشت. این مباحثات از نظر مقدمه ...
  • گزارش تخلف

👥👥👥 خلاصه سخنرانی دکتر آخیم اشتاینر، معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران

✅ امروزه می‌توان از عصر جدیدی سخن گفت که به اصطلاح آن را آنتروپوسن (Anthropocene) می‌نامند. در این دوران، رد پای اکولوژیکی انسان‌ها بر کره زمین به قدری عمیقشده که در حال تغییر شرایط زیستی و جغرافیایی زمین است.. ✅ ما در صد سال گذشته نیمی از تالاب هایمان را از دست داده ایم، بیش از شصت درصد ذخایر ماهی کاهش یافته و اخیرا شاهد سفید شدن مرجان‌ها در صخره‌های مرجانی استرالیا بوده ایم. اینها نشانگر بر هم خوردن تعادل اکوسیستم‌ها و تغییر شرایط زیستی است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، هر ساله هفت میلیون نفر از اثرات آلودگی‌ها میمیرند …✅ جالب اینکه در کشورهای مدرن مانند آمریکا و ژاپن، این اوضاع وخیم‌تر است. به زودی کنفرانسی در نایروبی (کنیا) برگزار خواهد شد که ارتباط بین سلامت و رفاه انسان را با محیط زیست بررسی می‌کند …✅ طبق آخرین سنجش صورت گرفته در ایستگاهی مستقر در هاوایی، میزان دی اکسید کربن جو به ۴۰۷ پی پی ام رسیده و تاکنون زمین یک درجه گرم‌تر شده است. در دسامبر گذشته، توافق پاریس با هدف کنترل بیشتر و جدی‌تر پدیده «گرم شدن زمین» صورت گرفت. در غیر این صورت، چهل درصد از جمعیت کره زمین در معرض کم ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب: زنان و محیط ‌زیست اثر عباس محمدی‌اصل. منبع: پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

«زنان و محیط ‌زیست» به قلم دکتر عباس محمدی‌اصل استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با تکیه بر این اصل که عشق و نگاه زنان می‌تواند محیط‌زیست را جان دوباره بخشد، در ۵ فصل تدوین شده است: «طبیعت اسیر فرهنگ می‌شود»، «ماهیت آدمی، از خودبیگانه می‌شود»، «طبیعت، راهی یافتن مادر خود می‌شود»، «محیط‌زیست در بی سالاری سبز می‌شود»، «آسمان آبی، جهانی می‌شود.». بخش اول در ذیل بحثی در باب «بحران محیط‌زیست» آمده است: «به هر تقدیر گسترش مرز‌های دانش، ایجاد پارک‌های ملی و حفاظت حیوانات وحشی را در کنار کنترل آلایندگی تکنولوژی و استفاده مخرب از منابع با وجود هزینه‌های آن ایجاب کرد. نرم‌افزار این جنبش عبارت از تعمیم چهره حمایت‌پذیر مادر به طبیعت جهت التیام جراحت‌های آن بود. مع‌هذا تا زمان عدم تحقق خرد دوجنسیتی در نگاه به پیوستگی اکوسیستم جهانی و عدم ترکیب عقل و تمایل در هماهنگی با آن، بحران محیط‌زیست همچنان به حیات خویش استمراری ژرف می‌بخشد.». در بررسی «نسبت طبیعت و جامعه» می‌کوشد با بررسی نگاه مکتب‌های مختلف به طبیعت، چنین نتیجه‌گیری کند: «به نظر می‌رسد ما در جامعه‌ای به سر می‌بریم که با جزئی‌نگری عقل مذکر در کسب ...
  • گزارش تخلف

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.. مادر محیط زیست ایران؛ زنی در آستانه یک قرن زندگی پرثمر

مَلّاح متولد ۱۲۹۶ شمسی فعال محیط‌زیست. فرزند خدیجه افضل وزیری و نوهٔ بی‌بی‌خانم استرآبادی، بنیان‌گذار سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست» است و از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود. ملاح مشهور به مادر محیط زیست ایران ۹۶ سال سن دارد، زندگی خود را وقف محیط زیست ایران کرده و بیش از نیم قرن است که زباله‌ی «تَر» از خانه‌اش بیرون نگذاشته است؛ این زائدات را در گودالی در حیاط منزلش می‌ریزید تا تبدیل به کود شود و پای درختان بریزد …او لیسانس خود را در رشته فلسفه و فوق لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران گرفت و برای اخذ مدرک دکترا به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت. بعد از بازگشت در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول به کار و مدتی بعد عهده دار ریاست کتابخانه موسسه تحقیقات روان‌شناسی شد. خانم ملاح استاد دانشگاه تهران نیز بوده است. در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاه علاقه‌مند به محیط‌زیست، سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست» را بنیان گذاشت. وی در این رابطه می‌گوید: «به این نتیجه رسیدم که نام تشکل باید جمع ...
  • گزارش تخلف

پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان یک ماشین ظرفشویی بزرگ است!.. 🖋ایمان معمار

سازی امروز در ایران بیش از آن که نیازی زیستی را برای مردم پیرامونش تامین کند تبدیل به منبع درآمدی برای مافیای شرکت‌های اغلب نیمه دولتی و سد ساز شده است. این شرکت‌ها در طول سال هایی که سد سازی یک شاخص پیشرفت و توسعه پنداشته می‌شد با تزریق بی محابای دلارهای نفتی و خرید ماشین آلات و تجهیزات و آموزش نیروی انسانی تبدیل یه ابرشرکت هایی با تخصص انحصاری سد سازی در کشوری دارای تنش آبی و بی نیاز از سد شده اند. این درست مثل این می‌ماند که شرکتی با سرمایه گذاری کلان و سود‌های کلان‌تر توانسته باشد به تمام مردم یک شهر ماشین لباسشویی بفروشد و حالا خود و سرمایه‌اش را محصور در بازار اشباع از ماشین لباسشویی بیابد. شما اگر به جای رییس این شرکت بودید چه می‌کردید؟ بله! درست است. شما سعی می‌کردید با تغییراتی در خط تولید خود , ماشین ظرفشویی بسازید. پروژه انتقال آب از دریای مازندارن به سمنان یک ماشین ظرفشویی خیلی بزرگ است!. سودی که از این کار نصیب شرکت‌های عمرانی و پیمانکار این پروژه می‌شود آن قدر زیاد است که گویا همچون سفره‌ای پهن شده قرار است همه گرایش‌های سیاسی از آن منتفع شوند، مدعای این گزاره این است که ...
  • گزارش تخلف

دکتر فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

در حوزه محیط زیست برخی مسائل از قبیل «مسأله آب» توسط قدرت (منظور از قدرت صرفاً نظام حاکمیتی و سیاسی نیست، قدرت گاهی توسط یک شرکت خصوصی، پیمانکار، مشاور، رسانه و غیره اعمال می‌شود) برساخته شده است. برای مثال، ایران به این معنا کم‌آب است که میانگین بارندگی آن در مقایسه با دنیا بسیار کمتر است. راه بردن از تعریف مسأله کم‌آبی به ضرورت سدسازی یا طرح‌های انتقال آب، نیازمند طی شدن فرایند برساختن مسأله آب و قدرت تکنولوژی سد یا انتقال آب به عنوان راهکار حل مسأله است. این برساختن از طریق تصویرسازی سدسازی به عنوان تکنولوژی پیشرو و نماد پیشرفت صنعتی، قدرت ملی و جلوه قدرت مهندسی و امکانی برای صادرات خدمات فنی-مهندسی صورت گرفته است. ساحت زیست: محلی برای اندیشیدن‌های زیست محیطی. ...
  • گزارش تخلف

چرایی مغفول ماندن محیط زیست. قسمت سوم: جعل راه حل کم آبی با سد سازی.. 🖋دکتر محمد فاضلی

این مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا با عنوان «باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی» منتشر شده است. برساخته‌شده. برساخته‌شدن مسائل در فضای گفتمانی، واقعیتی است که در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی به‌طور کلی و در حوزه جامعه‌شناسی محیط زیست به‌طور خاص درباره آن بسیار گفته شده است. در حوزه محیط زیست هم برخی مسائل از قبیل «مسأله آب» توسط قدرت (منظور از قدرت صرفاً نظام حاکمیتی و سیاسی نیست، قدرت گاهی توسط یک شرکت خصوصی، پیمانکار، مشاور، رسانه و غیره اعمال می‌شود) برساخته شده است. برای مثال، ایران به این معنا کم‌آب است که میانگین بارندگی آن در مقایسه با دنیا بسیار کمتر است. اما راه بردن از تعریف مسأله کم‌آبی به ضرورت سدسازی یا طرح‌های انتقال آب، نیازمند طی شدن فرایند برساختن مسأله آب و قدرت تکنولوژی سد یا انتقال آب به عنوان راهکار حل مسأله است. این برساختن از طریق تصویرسازی سدسازی به عنوان تکنولوژی پیشرو و نماد پیشرفت صنعتی، قدرت ملی و جلوه قدرت مهندسی و امکانی برای صادرات خدمات فنی-مهندسی صورت گرفته است. ادعا کرد که از میان همه مسائل توسعه و محیط زیست که می‌توانسته است د ...
  • گزارش تخلف

۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچه‌ای بنگرد که آن را علوم انسانی می‌نامند

جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … می‌توانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانال‌های تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایش‌های نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشته‌ها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید … ...
  • گزارش تخلف

واندانا شیوا: «از لحظه‌ای که یک شخص به شهر نقل مکان می‌کند، مصرف انرژیش به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ مصرف آبش به شدت افزایش می‌یابد

زیربناهایی که برای اداره یک شهر به ازاء هر فرد لازم هستند، بسیار بزرگتر از زیربناهایی هستند که برای ایجاد یک زندگی سطح بالا در یک روستا لازم است.».
  • گزارش تخلف

تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟.. قسمت دهم.. 🖋 مترجم: مسلم یوسف زاده

۵. جهانی سازی شهرنشینی متکی به مصرف انرژی را ترویج می‌کند. فرهنگ مصرف گرایی که جهانی سازی آن را ترویج می‌کند به صورت فزاینده‌ای شهریست. در نگاه اول به نظر می‌رسد که زندگی متراکم باید میزان سرانه مصرف منابع را کاهش دهد. ولی این تنها در مقایسه با زندگی در حاشیه شهرها درست است. در قیاس با مدل‌های اصیلتر زندگی نامتمرکز در شهرهای کوچک و روستاهایی که هنوز در بخش‌های کمتر صنعتی شده دنیا وجود دارند، شهرنشینی به شدت نیازمند منابع است. از دلایل این امر آن است که تقریبا تمامی مواد مورد نیاز جمعیت به شدت شهری شده باید از جای دیگری آورده شود و برای این کار تاسیسات عظیم انرژی بر لازم است. برای مثال، تقریبا تمامی غذای مصرفی ساکنین شهرها باید به صورت معمول در مزارع بسیار بزرگ انرژی بر و آکنده از مواد شیمیایی پرورش یابند؛ سپس تمام این مواد غذایی باید از طریق جاده هایی که به منظور رفت و آمد کامیونهای بزرگ ساخته شده اند، به داخل شهرها حمل شوند. به صورت مشابه، فراهم کردن آب مستلزم ایجاد سدهای بسیار بزرگ و ذخایر مصنوعی، و کانالهای کشیده شده به دره‌ها و کوه‌های دور دست است. ...
  • گزارش تخلف

🔰🌍🔰🌍🔰🌍🔰. ﺩﺑﯿﺮ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺍﺩﺑﯽ «ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺯﻣﯿﻦ» ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ: ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺧﻮﺏ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﺨﺶ ﺭﻗﺎﺑﺘﯽ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ

ﺩﺑﯿﺮ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺍﺩﺑﯽ ﻣﺤﯿﻂ‌ ﺯﯾﺴﺘﯽ «ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯽ‌ﻧﻮﯾﺴﻢ» ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ …ﭘﺮﯾﺴﺎ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﮔﻔﺖ‌ﻭﮔﻮ ﺑﺎ ﺑﻮﯼ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﮐﺮﺩ: ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﻣﻠﯽ ﺍﺩﺑﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﻢ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺩﻭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﺟﻠﻮﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺳﺒﮑﻬﺎﯼ ﺍﺩﺑﯽ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻮﻡ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﯾﻦ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ‌ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺨﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﺩﺍﺩﻧﺎﻣﻪ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻭ ﺑﺨﺶ ﺁﺯﺍﺩ (ﺷﻌﺮ، ﮐﺎﺭﯾﮑﻠﻤﺎﺗﻮﺭ ﻭ …) ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﮐﺮﺩ: ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﮔﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﮐﻨﯿﻢ: ﺗﻬﺮﺍﻥ , ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ , ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ, ﮔﯿﻼ‌ﻥ, ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ, ﺯﻧﺠﺎﻥ , ﻗﻢ , ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ,ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ , ﻓﺎﺭﺱ , ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ , ﺍﺭﺩﺑﯿﻞ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻭ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﻮﺍﻧﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﻩ ۱۸ ﺳﺎﻝ ﻭ ﻣﺴﻨﺘﺮﯾﻦ ﺁﻧﻬﺎ ۷۰ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ...
  • گزارش تخلف

دکتر فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

وقتی مسأله بدخیم به صورت خوش‌خیم در نظر گرفته می‌شود، اولین اتفاقی که می‌افتد، آن است که گفتگو به عنوان جزء ضروری بررسی مسأله حذف خواهد شد؛ با مساله به مثابه یک معادله ریاضی برخورد می‌شود که جنس تخصص‌های لازم برای حل آن کم است، و ماهیت اجتماعی مسأله نادیده گرفته می‌شود. همین دلیل است که در ایران، ۴۰ سال ضرورت گفتگو درباره محیط زیست نادیده گرفته شده و تصمیم‌گیری درباره سدسازی، جایابی کارخانجاتی که شدیداً بر محیط زیست مؤثرند، مسکن مهر تخصیص آب، در رویه‌ای بوروکراتیک انجام شده است. ساحت زیست: محلی برای اندیشیدن‌های زیست محیطی. مربوط به کارخانه سیمان ایلام است که مشکلات زیادی را برای محیط زیست آن منطقه به وجود آورده است. ...
  • گزارش تخلف

چرایی مغفول ماندن محیط زیست.. قسمت دوم: واژگونه نمایی محیط زیست به عنوان یک مسئله خوش خیم

🖋دکتر محمد فاضلی …این مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا با عنوان «باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی» منتشر شده است. خوش‌خیم نمایانده‌شده. محیط زیست در ایران با تقلیل مسأله بدخیم به خوش‌خیم نیز مواجه بوده است. مسائل محیط زیست ذاتا مسائلی بدخیم [۲] بوده و هستند اما در ایران به صورت مسائلی خوش‌خیم مطرح شده‌اند. مسأله بدخیم، مسأله‌ای است که اولاً تعریفش مشخص نیست و ثانیاً راهکار حل مسأله بر روی تعریف مسأله اثر دارد. در شرایط عادی مساله طرح شده و جست‌وجوی راهکارهای آن آغاز می‌شود. اما در مسأله بدخیم، بسته به اینکه چه راهکاری برای حل در نظر گرفته شود، خود مسأله عوض خواهد شد. مسأله بدخیم، نقطه پایان حل مسأله یا نقطه توقف ندارد و مثل مسأله ریاضی نیست که بتوان مشخص کرد در چه وضعیتی، مسأله پایان می‌یابد. ارزش‌ها و سلیقه‌ها در مسائل بدخیم خیلی مؤثرند و ماجرا کاملا فنی نیست. ...
  • گزارش تخلف