ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۲:۵۷ ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ تصویری فراگیر ایجاد شده که انگار کامپیوترها یک تکنولوژی «پاک» هستند؛ بر خلاف مثلا آسیابهای فولادی و کارخانه هایی که تعطیل و به ج ولی دهها هزار مرکز داده که بخش اعظم تککنولوژی روز دنیا به آنها وابسته است نیازمند مقادیر بالای انرژی هستند: یک مرکز داده به تنهایی میتواند به اندازه یک شهر متوسط برق مصرف کند؛ و در مقیاس جهانی این مراکز به اندازه خروجی ۳۰ نیروگاه هستهای انرژی مصرف میکنند. این انرژی به سادگی هدر میرود: یعنی به مصرف آماده نگه داشتن سرورها برای وضعیتی میرسد که در آن یک فعالیت ناگهانی باعث کاهش سرعت یا توقف کار سرور اصلی شود. به گفته یکی از مدیران ارشد اجرایی صنعتی «این یک راز کثیف صنعتی است. اگر ما یک کارخانه صنعتی بودیم، به سرع از گردونه خارج میشدیم». همچنین برای جلوگیری از قطع شبکه در هنگام قطع برق، بسیاری از شرکتهای اینترنت-محور، مانند Google و Facebook، از مجموهای از دیزل ژنراتورها در مراکز دیتای خود استفاده میکنند که توجهات را در مورد نقض قانون هوای پاک به سوی آنها جلب کرده است. ... ساحت زیست ۱۲:۵۶ ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟.. قسمت نهم.. 🖋 مترجم: مسلم یوسف زاده ۴. جهانی سازی نیروی کار انسانی را با تکنولوژیهای انرژی بر جایگزین میکند. جهانی سازی هم مقیاس و هم سرعت اقتصاد را بالا میبرد؛ دو عاملی که تکنولوژیهای انرژی بر را ممتاز و در مقابل نیروی کار انسانی را کم ارزش جلوه میدهند. زنجیرههای تامین هم اکنون به صورت معمول دهها کشور را شامل میشوند و بازارها حتی بزرگتر از این هستند. رباتها به صورت فزایندهای برای انجام کارهای کارخانهای که زمانی توسط انسان انجام میشد، مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین بانکها و سایر موسسات مالی نیز که معاملات تجاری را با دهها واحد پولی مختلف و صدها بورس و بازار کالا در سر تا سر دنیا انجام میدهند، به الگوریتمهای کامپیوتری برای هدایت مقادیر عظیم پول وابسته اند. گردش ابرشرکتها بر چنین مداری آن است که تمام آنها محصول ایده بازدهی مقیاس هستند. با این وجود، وقتی تمامی هزینهها مورد توجه قرار گیرند، تکنولوژیهای انرژی بر پربازدهتر نیستند. به علت اینکه هزینههای اکولوژیک انرژی – شامل انتشار گازهای گلخانهای – در قیمت آن لحاظ نشده، به صورت مصنوعی استفاده هرچه بیشتر از آن هرچه ارزان تمام میشود. ... ساحت زیست ۱۳:۳۱ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ از نجاست سگ و خوک در فقه اسلامی مجوز آزار آنها استخراج نمیشود.. کانال دکتر مصطفی ملکیان فقه اسلامی حالا چه این فقه مستند بر قول پیامبر اسلام (ص) باشد و چه نه، سگ و خوک نجس هستند و بدین معنا است که ما وقتی با سگ و خوک تماس پیدا کردیم باید بدن خود را شست وشو دهیم. از دل این سخن سگ زاری و خوک آزاری بر نمیآید. پیامبر اسلام در آن حدیث معروف فرمود که «خدای متعال شخصی را فقط به خاطر این که یک گربه را زندانی کرد و آنقدر به او غذا نداد که مُرد، به درک جهنم فرستاد.» و بعد فرمود که «خدای متعال به خاطر سگی شخصی را به بهشت وارد کرد.» حتی در بعضی تعابیر هست که زن بد کارهای را. صرف این که از لحاظ فقهی و از لحاظ مناسک شعائری، دینی بگوید که اگر شما دستتان را به سگ زدید باید دستتان را بشویید و در رابطه با شتر و گاو و گوسفند این چنین نیست از این سگ آزاری استخراج نمیشود. نکته بعد این است که در عین حال نسل هایی که در این گفتمان (به قول شما جوانها) رشد میکنند، اگر فهم نکنند و یاد نگیرند که بین حکم فقهی شعائری و اخلاقی تفاوت وجود دارد، شکی نیست که کم کم یک گذر روانی خواهند داشت و از اینکه سگ نجس است، مجوز سگ آزاری هم در خود میبینند. اما مسئله بر سر این است که وقتی که اخلاق ضعیف میشود این ... ساحت زیست ۱۳:۳۱ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ در جامعه خودمان، اگر ازهای کسانی که چوب و چماق و بیل به دست میگیرند و به حیوانات حمله میکنند، یا از شکنجه حیوانات لذت میبرند آ براستی، انگیزه این افراد چیست؟ مادی است؟ ایدئولوژیک است؟ تعصبات است؟ ریشه در بی فرهنگی و ناآگاهی دارد؟ و ناکامیهای اجتماعی است؟. بطور دقیق «اولین قربانی» کدام یک از این ناهنجاریهای انسانی میشوند؟. آیا خشونت انسان همچنان باید ادامه داشته باشد و آیا راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد؟. تنها چاره موجود به نظر میرسد. ... ساحت زیست ۱۳:۳۰ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ متصدی: نیازی به انتقال آب بین حوضهای نداریم محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره انتقال آب خزر به سمنان و خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد که ما نیازی به انتقال آب بین حوضهای نداریم و صرفا به عنوان آخرین گزینه تامین آب مطرح خواهد بود.. سعید متصدی گفت: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب نداریم، ۲۵ تا ۳۰ درصد آب در شبکههای توزیع هدر میرود و کشاورزی که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف میکند، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبیاری دارد این گزینهها، گزینه تامین آب هستند و نه انتقال آب.. چرا باید آب را با هزینه مترمکعبی ۱۰ هزار تومان منتقل کنیم و بعد ۴۰ درصد آن را هدر دهیم. تنها وقتی آب به درستی استفاده شود و راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی به ۹۰ درصد رسید و باز هم آب نداشتیم، آن گاه میتوانیم به سراغ انتقال آب برویم. طرح انتقال آب خزر به سمنان و خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در سالهای گذشته از این سازمان مجوز گرفته است و امروز استراتژی سازمان تغییر کرده و انتقال آب تنها به عنوان آخرین گزینه مطرح است.. چه دلیلی دارد گزینه آخر مطرح شود، وقتی میتوانیم با مدیریت صحیح و هزینه ک ... ساحت زیست ۱۷:۲۸ ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ صد و پانزده هنرمند ایرانی بحران آب را فریاد میزنند «آب» برای اولین بار سوژه نمایشگاهی گروهی در ایران میشود. گزارش ایلنا؛ بیش از یکصد هنرمند ایرانی در حالی از سوم اردیبهشت آثار خود را با موضوع آب در گالری اعتماد به تماشا میگذارند تا این خطر را گوشزد کنند که حتی بارندگیهای اخیر هم ایران را از بحران کم آبی و خشکسالی نجات نداده است. «طلای آبی» نامی است که لیلا وارسته و ویدا زعیم، کیوریتورهای این نمایشگاه به آن دادهاند. این نمایشگاه جمعه سوم اردیبهشت ساعت ۱۵ در گالری شماره یک و دو «اعتماد» افتتاح میشود و تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد. در این نمایشگاه آثار ۷۳ هنرمند به تماشا گذاشته میشود و به دلیل استقبال بالایی که از این رویداد شده، آثار ۴۲ هنرمند دیگر در سایت گالری اعتماد به نمایش گذاشته میشود. ویژگی مهم این نمایشگاه حضور پر تعداد نقاشان جوان است؛ ضمن آنکه محسن وزیری مقدم، آیدین آغداشلو، مارتین ورتمان، علی فرامرزی، خسرو حسنزاده، مهرداد محبعلی، امیر حسین حشمتی و فرساد لباف هم از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. درباره چگونگی گرد آوری آثار این نمایشگاه اضافه میکند: «ما سال پیش اقدام به انتشار فراخوانی برای دعوت از هنرمندان کردی ... ساحت زیست ۱۶:۵۸ ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ به نقل از کانال محمد درویش:. را بیرون بیاورید! در سوم اردیبهشت امسال، همزمان با روز جهانی زمین قرار است گروهی از رهبران جهان به منظور بررسی خطرات روزافزون تغییرات اقلیمی کره زمین در مقر سازمان ملل متحد گردهم آیند. عکسی را که مشاهده میکنید، حرکت نمادین و اعتراضی را نشان میدهد که مدتی پیش در کشور استرالیا برگزار شد. گروهی از طرفداران محیط زیست در اعتراض به بی توجهی و انفعال جهانی نسبت به تغییرات اقلیمی، این حرکت نمادین را انجام دادند. این گروه معتقدند که همانطور که کبکها سر خود را در برف فرو میبرند تا صورت مساله را پاک کرده و در نهایت هم به دلیل اصرار بر این حماقت، خطر را دستکم گرفته اغلب به دام میافتند! دولتها هم سر خود را در خاک پنهان کرده اند و گویی نمیخواهند ببیند که بی توجهی آنها چگونه دنیا را در معرض خطر و نیستی قرار داده است. باید سرهای خود را بلند کرد و نسبت به تهدیدی که متوجه محیط زیست است، پژواکی سزاوارانه و متحد نشان داد …پافشاری شگفت انگیز و تاسف بار بر استفاده از نیروگاههای حرارتی، تولید برق از طریق احداث سد، ترویج فرهنگ استفاده از خودرو شخصی، مسابقه و جنون رقابت شهرداریها برای ساخت آزادراه و بلوار و پل و تونل ب ... ساحت زیست ۰۹:۳۱ ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ یک توییت تلخ :. منبع: twitter. com/HRMirzadeh/status/۷۲۲۰۸۹۷۰۶۹۴۷۷۸۴۷۰۸ ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ فاجعه قتل ستایش توسط یک نوجوان ایرانی بدون شک بازنمایی ناکارآمدی یک نظام آموزشی است که حتی رعایت سادهترین اصول انسانی را نیز نمی به این معنا ما در نقطهای ایستاده ایم که از نوجوانان پرورش یافته و بالیده در این دستگاه تربیتی نه تنها نمیتوان انتظار فضیلت هایی مثل «دادن صندلی خالی به افراد مسن و زنان باردار» یا «احترام به حقوق حیوانات» را داشت بلکه گویا احتیاج به تجدید نظری اساسی در انتظارات و توقعات ما از این نسل ضرورری به نظر میرسد. که آموزشهای زیست محیطی مبنی بر احترام به طبیعت از دوران کودکی میتواند منجر به چه پیامدهای تربیتی در بزرگسالی شود منظور نظر این نوشتار نیست اما نکته مهم اینجاست که اولین وظیفه هر نظام آموزشی، درونی کردن هنجارهای اخلاقی و اجتماعی به نحوی است که بتواند به حفظ ثبات و امنیت نظام سیاسی کمک کند. وقتی دستگاه آموزشی یک جامعه نتواند فضائل اخلاقی و ترویج شده خود را بازتولید کند آن جامعه دچار «فرو نشست ارزشی» میگردد. سویی دیگر عدهای معتقدند در ماجرای قتل ستایش بزرگ نمایی صورت گرفته و در همه کشورهای دیگر نیز نوجوانان بزهکاری پیدا میشوند که با اسلحه سرد و گرم دست به قتل همسالان و همالان خود میزنند اما باید توجه داشت که قتل ستایش از آن جهت میبایست مورد توجه قرار گیرد که این قتل نه مربوط به ... ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار میگیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا میسازد. ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت سوم این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه میباشد …🖋 سیمین یکتایی. همچنین با همکاری ماریا مایز، جامعه شناس و اکوفمینیست مارکسیست آلمانی، کتابی با نام «بازمرتبط سازی جهان جداشده» در ۱۹۹۳ به چاپ رساند. در این کتاب نویسندگان، نظام اقتصادی سرمایه داری پدرسالارانه را با سرکوب زنان در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی مرتبط ساختند. وی همچنین استدلال میکند» «هرگاه زنان در برابر تخریب محیط زیستی یا نابودی سلاحهای هستهای مبارزه کرده اند، «از ارتباط میان خشونت پدرسالارانه علیه زنان، دیگر گروههای اجتماعی و طبیعت آگاه بوده اند» …واندانا شیوا. اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت. این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار میگیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا میسازد.ها و تألیفات شیوا به طور گستردهای مورد نقد قرار گرفته است. کسانی گفته اند که وی در کتاب «زنده ماندن» استدلالهای خود را که مربوط به زنان روستایی شمال غرب هند است، به کل زنان جهان سوم تعمیم ... ساحت زیست ۱۰:۵۶ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ مسئولیت علوم اجتماعی در برابر محیط زیست چیست؟. دکتر محمدفاضلی باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی. ساحت زیست ۱۰:۴۹ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ دکتر فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری: یکی از سازوکارهایی که افراد و جریانها در ایران به کار بردهاند ایجاد «دو قطبی» های مختلف است. شماری از دوقطبیها برای خارج کردن محیط زیست از دستور کار بهکار گرفته شده است. سیاستمداران و کلیت جامعه در دوقطبی بین «توسعه» و «محیط زیست» قرار داده شدهاند. در بهترین حالت گفته شده که توسعه اولویت نخست و محیط زیست اولویت بعدی است، و از طریق چارچوببندی کردن ذهن مردم و حذف سایر گزینههای ممکن، تعارضی بین توسعه و محیط زیست ایجاد شده و ایدئولوژیای را برساختهاند که بنیانی واقعی نداشته است. ساحت زیست: محلی برای اندیشیدنهای زیست محیطی. ... ساحت زیست ۱۰:۴۸ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ چرایی مغفول ماندن محیط زیست. قسمت اول: تغییر اولویت محیط زیست. 🖋 دکتر محمدفاضلی باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی. مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا منتشر شده است). طرح مسأله. بحران محیط زیست ایران و تاختن آن به سوی ناپایداری بیشتر که بیثباتی اجتماعی و سیاسی را محتمل میسازد، فرایندی تدریجی بوده که در چند دهه گذشته پدید آمده و تشدید شده است. سؤال مهم این است که این فرایند تحت چه شرایطی، در سکوت نسبی پیش رفت تا به نقطه فعلی رسید. من در این نوشتار میکوشم تا تحلیل و فرضیاتی برای پاسخ به این سؤال ارائه کنم. امیدوارم نشان دهم بحران محیط زیست بر بستر فرایندهایی رخ داده است که علوم اجتماعی به معنای عام، میتوانستهاند بسیار درباره آنها بگویند. اگرچه بحران محیط زیست ایران علل ساختاری بسیاری دارد، اما در فضای سکوت غیرمسئولانه عالمان اجتماعی نیز فرصت فربه شدن یافته است. دست چندم شدن مسأله محیط زیست. ... ساحت زیست ۱۲:۱۶ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ روش تهیه کتاب هبوط:.. قبل از مراجعه از موجود بودن کتاب اطمینان حاصل کنید: ۶۶۴٨٧۶٢۶-٠٢١ و ۶۶۴٨٧۶٢۵-٠٢١. البته جهاد دانشگاهی مشهد (ناشر) امکان ارسال پستی را نیز دارد:. ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ معرفی کتاب هبوط: سوار بر قطار وحشت با اسماعیل قارونی: کتاب حاضر، با هیچ معیار متعارفی یک رمان به حساب نمیآید. «اسماعیل» سیزده سال روی میز نویسندهاش خاک خورد چون هیچ ناشری حاضر به چاپش نبود، اما پس از چاپ، جایزهی نیم میلیون دلاری ترنر («حامی آثار داستانیای که راهکارهای سازندهای برای بحرانهای جهانی پیشنهاد میدهند») را از آن خود کرد، بیش از یک میلیون نسخه فروخت، و به سی زبان برگردانده شد. بدون نام این اثر، نویسندهی دههی شصتیِ کمالگرا اما سرخوردهای است که پس از دیدن یک آگهی روزنامه («معلمی شاگرد میپذیرد… شخصاً حضور یابید.») با گوریلی به نام اسماعیل ارتباط برقرار میکند. کویین تلاش کرده است تا گفتگوهای میان گوریل و راوی، در عین آسانفهمی، با تأسی از الگوی سقراطی، مواضع فلسفی مخاطب را به چالش بکشد و او را به بازنگری در پیشفرضهای خود وا دارد. برگردان فارسی همین کتاب «اسماعیل» نوشتهی «دنیل کویین» هست که در زمستان سال ۱۳۹۰، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد چاپ شده است … ... ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ مینا خبوشانی:. متن آگهی از این قرار بود: «معلمی شاگرد میپذیرد داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند. شخصا حضور یابید.». پس از ورود به محل مورد نظر و مشاهده پوستری که بر روی آن نوشته: «اگر انسان نباشد، آیا امیدی برای گوریل باقیست؟»، با گوریلی عظیم الجثه مواجه میگردد که بر خلاف انتظار وی ناطق بوده و ازقضا همان معلم مورد نظر است!. از این قسمت به بعد رمان، شاهد گفتگوهایی میان این شاگرد و استاد هستیم که در خصوص ریشههای فلسفی بحران محیط زیست فعلی که گریبانگیر جامعه جهانی شده به بحث میپردازند. یا همان گوریل معلم، به شیوهای جالب توجه، با بیان پرسشهای مکرر و درگیر کردن ذهن نویسنده، وی را مرحله به مرحله از چگونگی پیدایش اسطورههای آفرینش تا تقسیم بندی انسانهای هوشمند به دو گروه بخواهها یا طرفداران غلبه بر طبیعت و نخواهها یا طرفداران زندگی با طبیعت به پیش میبرد و ضمن ریشه یابی و اثبات غلبه بخواهها بر نخواهها از عصر کشاورزی تاکنون، این شیوه زندگی را علیرغم ظاهر فریبنده و موفقیت آمیز آن، خلاف سیر طبیعی حیات بر شمرده و پیروان آن را در حال سقوط آزاد تجسم کرده و آنان را محکوم به زوال و نابودی میداند. پایان این ماجرا، «اسماعیل» پس از مواج ... ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ اسماعیل؛ روایت نانوشته تاریخ طبیعت.. همه چیز با یک آگهی روزنامه شروع میشود: «معلمی شاگرد میپذیرد داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند.»، این آغاز، شروع دیالوگهای جذاب بین راوی داستان و موجودی است ظاهرا در اسارت «من یه جایی در جنگلهای استوایی غرب افریقا متولد شدم. هرگز تلاش نکردم بفهمم اون جا دقیقاٌ کجاست و الان هم دلیلی برای این کار نمیبینم. راستی چیزی درمورد جمع آوری حیوانات برای باغ وحشها و سیرکها میدونی؟».های تاریخی بحران بوم شناختی دستمایه اصلی کتاب پیش روست. محاوره میان انسان و چیزی شبیه وجدان بوم شناختی، تجزیه و تحلیلی هوشمندانه از سیرتاریخ طبیعی انسان در این کتاب ارائه میدهد. پرسش هایی ژرف واساسی نظیر آنکه آیا جهان صرفا به انسان تعلق دارد؟ «به اطرافت نگاه کن میتونی موجوداتی را ببینی که طوری رفتار میکنن که انگار جهان به اونا تعلق داره و موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار اونها به جهان تعلق دارن. میتونی از هم تفکیکشون کنی؟ موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار به جهان تعلق دارن از قانون پاسدار صلح تبعیت میکنن و چون این قانون را رعایت میکنن به سایر موجودات هم این فرصت رو میدن که در مسیر تکامل پیش برن.» طرح تفکرات بوم شناختی مبنی بر اینکه طبیعت ... ساحت زیست ۱۲:۱۱ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ عبدالحسین وهابزاده، استاد پیشکسوت بوم شناسی و محیط زیست در توصیف این کتاب میگوید: «از نخستین باری که لین وایت در اواسط قرن گذشته ساحت زیست ۱۲:۱۰ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ قسمت هایی از کتاب اسماعیل ترجمه شده به اسم هبوط: یه بار وقتی دانشجو بودم مقالهای برای یک کلاس فلسفه نوشتم. درست یادم نیست موضوع درس چی بود، چیزی مربوط به معرفت شناسی. به طورکلی متنی که من نوشتم از این قرار بود: حدس بزن چی شده؟ نازیها آخر جنگ رو نباختن. پیروز شدن و گسترش پیدا کردن. چهان رو گرفتن و تا آخرین یهودی، تا آخرین کولی، تا آخرین سرخ پوست رو کشتن …این کار مدت خیلی خیلی زیادی طول کشید، ولی وقتی تموم شد، همه مردم جهان صددرصد آریایی بودن، و همه خیلی خیلی خوشحال. کتابهای درسی دیگه به هیچ نژادی به جز آریایی، هیچ زبانی به جز آلمانی، هیچ مکتبی به جز هیتلریسم و هیچ سیستمی به جز حزب نازی اشاره نمیکرد. دلیلی هم براش وجود نداشت. بعد از چند نسل، هیچ کس حتی اگه میخواست هم نمیتونست چیز متفاوتی تو کتابها بنویسه، چون اساسا چیز متفاوتی نمیدونست. ... ‹ 187 188 189 190 191 192 193 ›
ساحت زیست ۱۲:۵۷ ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ تصویری فراگیر ایجاد شده که انگار کامپیوترها یک تکنولوژی «پاک» هستند؛ بر خلاف مثلا آسیابهای فولادی و کارخانه هایی که تعطیل و به ج ولی دهها هزار مرکز داده که بخش اعظم تککنولوژی روز دنیا به آنها وابسته است نیازمند مقادیر بالای انرژی هستند: یک مرکز داده به تنهایی میتواند به اندازه یک شهر متوسط برق مصرف کند؛ و در مقیاس جهانی این مراکز به اندازه خروجی ۳۰ نیروگاه هستهای انرژی مصرف میکنند. این انرژی به سادگی هدر میرود: یعنی به مصرف آماده نگه داشتن سرورها برای وضعیتی میرسد که در آن یک فعالیت ناگهانی باعث کاهش سرعت یا توقف کار سرور اصلی شود. به گفته یکی از مدیران ارشد اجرایی صنعتی «این یک راز کثیف صنعتی است. اگر ما یک کارخانه صنعتی بودیم، به سرع از گردونه خارج میشدیم». همچنین برای جلوگیری از قطع شبکه در هنگام قطع برق، بسیاری از شرکتهای اینترنت-محور، مانند Google و Facebook، از مجموهای از دیزل ژنراتورها در مراکز دیتای خود استفاده میکنند که توجهات را در مورد نقض قانون هوای پاک به سوی آنها جلب کرده است. ...
ساحت زیست ۱۲:۵۶ ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟.. قسمت نهم.. 🖋 مترجم: مسلم یوسف زاده ۴. جهانی سازی نیروی کار انسانی را با تکنولوژیهای انرژی بر جایگزین میکند. جهانی سازی هم مقیاس و هم سرعت اقتصاد را بالا میبرد؛ دو عاملی که تکنولوژیهای انرژی بر را ممتاز و در مقابل نیروی کار انسانی را کم ارزش جلوه میدهند. زنجیرههای تامین هم اکنون به صورت معمول دهها کشور را شامل میشوند و بازارها حتی بزرگتر از این هستند. رباتها به صورت فزایندهای برای انجام کارهای کارخانهای که زمانی توسط انسان انجام میشد، مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین بانکها و سایر موسسات مالی نیز که معاملات تجاری را با دهها واحد پولی مختلف و صدها بورس و بازار کالا در سر تا سر دنیا انجام میدهند، به الگوریتمهای کامپیوتری برای هدایت مقادیر عظیم پول وابسته اند. گردش ابرشرکتها بر چنین مداری آن است که تمام آنها محصول ایده بازدهی مقیاس هستند. با این وجود، وقتی تمامی هزینهها مورد توجه قرار گیرند، تکنولوژیهای انرژی بر پربازدهتر نیستند. به علت اینکه هزینههای اکولوژیک انرژی – شامل انتشار گازهای گلخانهای – در قیمت آن لحاظ نشده، به صورت مصنوعی استفاده هرچه بیشتر از آن هرچه ارزان تمام میشود. ...
ساحت زیست ۱۳:۳۱ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ از نجاست سگ و خوک در فقه اسلامی مجوز آزار آنها استخراج نمیشود.. کانال دکتر مصطفی ملکیان فقه اسلامی حالا چه این فقه مستند بر قول پیامبر اسلام (ص) باشد و چه نه، سگ و خوک نجس هستند و بدین معنا است که ما وقتی با سگ و خوک تماس پیدا کردیم باید بدن خود را شست وشو دهیم. از دل این سخن سگ زاری و خوک آزاری بر نمیآید. پیامبر اسلام در آن حدیث معروف فرمود که «خدای متعال شخصی را فقط به خاطر این که یک گربه را زندانی کرد و آنقدر به او غذا نداد که مُرد، به درک جهنم فرستاد.» و بعد فرمود که «خدای متعال به خاطر سگی شخصی را به بهشت وارد کرد.» حتی در بعضی تعابیر هست که زن بد کارهای را. صرف این که از لحاظ فقهی و از لحاظ مناسک شعائری، دینی بگوید که اگر شما دستتان را به سگ زدید باید دستتان را بشویید و در رابطه با شتر و گاو و گوسفند این چنین نیست از این سگ آزاری استخراج نمیشود. نکته بعد این است که در عین حال نسل هایی که در این گفتمان (به قول شما جوانها) رشد میکنند، اگر فهم نکنند و یاد نگیرند که بین حکم فقهی شعائری و اخلاقی تفاوت وجود دارد، شکی نیست که کم کم یک گذر روانی خواهند داشت و از اینکه سگ نجس است، مجوز سگ آزاری هم در خود میبینند. اما مسئله بر سر این است که وقتی که اخلاق ضعیف میشود این ...
ساحت زیست ۱۳:۳۱ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ در جامعه خودمان، اگر ازهای کسانی که چوب و چماق و بیل به دست میگیرند و به حیوانات حمله میکنند، یا از شکنجه حیوانات لذت میبرند آ براستی، انگیزه این افراد چیست؟ مادی است؟ ایدئولوژیک است؟ تعصبات است؟ ریشه در بی فرهنگی و ناآگاهی دارد؟ و ناکامیهای اجتماعی است؟. بطور دقیق «اولین قربانی» کدام یک از این ناهنجاریهای انسانی میشوند؟. آیا خشونت انسان همچنان باید ادامه داشته باشد و آیا راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد؟. تنها چاره موجود به نظر میرسد. ...
ساحت زیست ۱۳:۳۰ ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ متصدی: نیازی به انتقال آب بین حوضهای نداریم محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره انتقال آب خزر به سمنان و خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد که ما نیازی به انتقال آب بین حوضهای نداریم و صرفا به عنوان آخرین گزینه تامین آب مطرح خواهد بود.. سعید متصدی گفت: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب نداریم، ۲۵ تا ۳۰ درصد آب در شبکههای توزیع هدر میرود و کشاورزی که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف میکند، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبیاری دارد این گزینهها، گزینه تامین آب هستند و نه انتقال آب.. چرا باید آب را با هزینه مترمکعبی ۱۰ هزار تومان منتقل کنیم و بعد ۴۰ درصد آن را هدر دهیم. تنها وقتی آب به درستی استفاده شود و راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی به ۹۰ درصد رسید و باز هم آب نداشتیم، آن گاه میتوانیم به سراغ انتقال آب برویم. طرح انتقال آب خزر به سمنان و خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در سالهای گذشته از این سازمان مجوز گرفته است و امروز استراتژی سازمان تغییر کرده و انتقال آب تنها به عنوان آخرین گزینه مطرح است.. چه دلیلی دارد گزینه آخر مطرح شود، وقتی میتوانیم با مدیریت صحیح و هزینه ک ...
ساحت زیست ۱۷:۲۸ ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ صد و پانزده هنرمند ایرانی بحران آب را فریاد میزنند «آب» برای اولین بار سوژه نمایشگاهی گروهی در ایران میشود. گزارش ایلنا؛ بیش از یکصد هنرمند ایرانی در حالی از سوم اردیبهشت آثار خود را با موضوع آب در گالری اعتماد به تماشا میگذارند تا این خطر را گوشزد کنند که حتی بارندگیهای اخیر هم ایران را از بحران کم آبی و خشکسالی نجات نداده است. «طلای آبی» نامی است که لیلا وارسته و ویدا زعیم، کیوریتورهای این نمایشگاه به آن دادهاند. این نمایشگاه جمعه سوم اردیبهشت ساعت ۱۵ در گالری شماره یک و دو «اعتماد» افتتاح میشود و تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد. در این نمایشگاه آثار ۷۳ هنرمند به تماشا گذاشته میشود و به دلیل استقبال بالایی که از این رویداد شده، آثار ۴۲ هنرمند دیگر در سایت گالری اعتماد به نمایش گذاشته میشود. ویژگی مهم این نمایشگاه حضور پر تعداد نقاشان جوان است؛ ضمن آنکه محسن وزیری مقدم، آیدین آغداشلو، مارتین ورتمان، علی فرامرزی، خسرو حسنزاده، مهرداد محبعلی، امیر حسین حشمتی و فرساد لباف هم از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. درباره چگونگی گرد آوری آثار این نمایشگاه اضافه میکند: «ما سال پیش اقدام به انتشار فراخوانی برای دعوت از هنرمندان کردی ...
ساحت زیست ۱۶:۵۸ ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ به نقل از کانال محمد درویش:. را بیرون بیاورید! در سوم اردیبهشت امسال، همزمان با روز جهانی زمین قرار است گروهی از رهبران جهان به منظور بررسی خطرات روزافزون تغییرات اقلیمی کره زمین در مقر سازمان ملل متحد گردهم آیند. عکسی را که مشاهده میکنید، حرکت نمادین و اعتراضی را نشان میدهد که مدتی پیش در کشور استرالیا برگزار شد. گروهی از طرفداران محیط زیست در اعتراض به بی توجهی و انفعال جهانی نسبت به تغییرات اقلیمی، این حرکت نمادین را انجام دادند. این گروه معتقدند که همانطور که کبکها سر خود را در برف فرو میبرند تا صورت مساله را پاک کرده و در نهایت هم به دلیل اصرار بر این حماقت، خطر را دستکم گرفته اغلب به دام میافتند! دولتها هم سر خود را در خاک پنهان کرده اند و گویی نمیخواهند ببیند که بی توجهی آنها چگونه دنیا را در معرض خطر و نیستی قرار داده است. باید سرهای خود را بلند کرد و نسبت به تهدیدی که متوجه محیط زیست است، پژواکی سزاوارانه و متحد نشان داد …پافشاری شگفت انگیز و تاسف بار بر استفاده از نیروگاههای حرارتی، تولید برق از طریق احداث سد، ترویج فرهنگ استفاده از خودرو شخصی، مسابقه و جنون رقابت شهرداریها برای ساخت آزادراه و بلوار و پل و تونل ب ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ فاجعه قتل ستایش توسط یک نوجوان ایرانی بدون شک بازنمایی ناکارآمدی یک نظام آموزشی است که حتی رعایت سادهترین اصول انسانی را نیز نمی به این معنا ما در نقطهای ایستاده ایم که از نوجوانان پرورش یافته و بالیده در این دستگاه تربیتی نه تنها نمیتوان انتظار فضیلت هایی مثل «دادن صندلی خالی به افراد مسن و زنان باردار» یا «احترام به حقوق حیوانات» را داشت بلکه گویا احتیاج به تجدید نظری اساسی در انتظارات و توقعات ما از این نسل ضرورری به نظر میرسد. که آموزشهای زیست محیطی مبنی بر احترام به طبیعت از دوران کودکی میتواند منجر به چه پیامدهای تربیتی در بزرگسالی شود منظور نظر این نوشتار نیست اما نکته مهم اینجاست که اولین وظیفه هر نظام آموزشی، درونی کردن هنجارهای اخلاقی و اجتماعی به نحوی است که بتواند به حفظ ثبات و امنیت نظام سیاسی کمک کند. وقتی دستگاه آموزشی یک جامعه نتواند فضائل اخلاقی و ترویج شده خود را بازتولید کند آن جامعه دچار «فرو نشست ارزشی» میگردد. سویی دیگر عدهای معتقدند در ماجرای قتل ستایش بزرگ نمایی صورت گرفته و در همه کشورهای دیگر نیز نوجوانان بزهکاری پیدا میشوند که با اسلحه سرد و گرم دست به قتل همسالان و همالان خود میزنند اما باید توجه داشت که قتل ستایش از آن جهت میبایست مورد توجه قرار گیرد که این قتل نه مربوط به ...
ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار میگیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا میسازد.
ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰ اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت سوم این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه میباشد …🖋 سیمین یکتایی. همچنین با همکاری ماریا مایز، جامعه شناس و اکوفمینیست مارکسیست آلمانی، کتابی با نام «بازمرتبط سازی جهان جداشده» در ۱۹۹۳ به چاپ رساند. در این کتاب نویسندگان، نظام اقتصادی سرمایه داری پدرسالارانه را با سرکوب زنان در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی مرتبط ساختند. وی همچنین استدلال میکند» «هرگاه زنان در برابر تخریب محیط زیستی یا نابودی سلاحهای هستهای مبارزه کرده اند، «از ارتباط میان خشونت پدرسالارانه علیه زنان، دیگر گروههای اجتماعی و طبیعت آگاه بوده اند» …واندانا شیوا. اصول جنبش اکوفمینیستی شیوا بدین شرح است: ارتباط، کلیت، وابستگی درونی و معنویت. این اصول، در مقابل زیربناهای علم پدرسالارانه و سرمایه دارانه غربی قرار میگیرند که بر پایه جداسازی و جزئی نگری قرار دارد، علمی که کالبدشکافی کرده و برای شناخت چیزها آنها را از کلیت جدا میسازد.ها و تألیفات شیوا به طور گستردهای مورد نقد قرار گرفته است. کسانی گفته اند که وی در کتاب «زنده ماندن» استدلالهای خود را که مربوط به زنان روستایی شمال غرب هند است، به کل زنان جهان سوم تعمیم ...
ساحت زیست ۱۰:۵۶ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ مسئولیت علوم اجتماعی در برابر محیط زیست چیست؟. دکتر محمدفاضلی باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی.
ساحت زیست ۱۰:۴۹ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ دکتر فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری: یکی از سازوکارهایی که افراد و جریانها در ایران به کار بردهاند ایجاد «دو قطبی» های مختلف است. شماری از دوقطبیها برای خارج کردن محیط زیست از دستور کار بهکار گرفته شده است. سیاستمداران و کلیت جامعه در دوقطبی بین «توسعه» و «محیط زیست» قرار داده شدهاند. در بهترین حالت گفته شده که توسعه اولویت نخست و محیط زیست اولویت بعدی است، و از طریق چارچوببندی کردن ذهن مردم و حذف سایر گزینههای ممکن، تعارضی بین توسعه و محیط زیست ایجاد شده و ایدئولوژیای را برساختهاند که بنیانی واقعی نداشته است. ساحت زیست: محلی برای اندیشیدنهای زیست محیطی. ...
ساحت زیست ۱۰:۴۸ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ چرایی مغفول ماندن محیط زیست. قسمت اول: تغییر اولویت محیط زیست. 🖋 دکتر محمدفاضلی باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی. مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا منتشر شده است). طرح مسأله. بحران محیط زیست ایران و تاختن آن به سوی ناپایداری بیشتر که بیثباتی اجتماعی و سیاسی را محتمل میسازد، فرایندی تدریجی بوده که در چند دهه گذشته پدید آمده و تشدید شده است. سؤال مهم این است که این فرایند تحت چه شرایطی، در سکوت نسبی پیش رفت تا به نقطه فعلی رسید. من در این نوشتار میکوشم تا تحلیل و فرضیاتی برای پاسخ به این سؤال ارائه کنم. امیدوارم نشان دهم بحران محیط زیست بر بستر فرایندهایی رخ داده است که علوم اجتماعی به معنای عام، میتوانستهاند بسیار درباره آنها بگویند. اگرچه بحران محیط زیست ایران علل ساختاری بسیاری دارد، اما در فضای سکوت غیرمسئولانه عالمان اجتماعی نیز فرصت فربه شدن یافته است. دست چندم شدن مسأله محیط زیست. ...
ساحت زیست ۱۲:۱۶ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ روش تهیه کتاب هبوط:.. قبل از مراجعه از موجود بودن کتاب اطمینان حاصل کنید: ۶۶۴٨٧۶٢۶-٠٢١ و ۶۶۴٨٧۶٢۵-٠٢١. البته جهاد دانشگاهی مشهد (ناشر) امکان ارسال پستی را نیز دارد:.
ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ معرفی کتاب هبوط: سوار بر قطار وحشت با اسماعیل قارونی: کتاب حاضر، با هیچ معیار متعارفی یک رمان به حساب نمیآید. «اسماعیل» سیزده سال روی میز نویسندهاش خاک خورد چون هیچ ناشری حاضر به چاپش نبود، اما پس از چاپ، جایزهی نیم میلیون دلاری ترنر («حامی آثار داستانیای که راهکارهای سازندهای برای بحرانهای جهانی پیشنهاد میدهند») را از آن خود کرد، بیش از یک میلیون نسخه فروخت، و به سی زبان برگردانده شد. بدون نام این اثر، نویسندهی دههی شصتیِ کمالگرا اما سرخوردهای است که پس از دیدن یک آگهی روزنامه («معلمی شاگرد میپذیرد… شخصاً حضور یابید.») با گوریلی به نام اسماعیل ارتباط برقرار میکند. کویین تلاش کرده است تا گفتگوهای میان گوریل و راوی، در عین آسانفهمی، با تأسی از الگوی سقراطی، مواضع فلسفی مخاطب را به چالش بکشد و او را به بازنگری در پیشفرضهای خود وا دارد. برگردان فارسی همین کتاب «اسماعیل» نوشتهی «دنیل کویین» هست که در زمستان سال ۱۳۹۰، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد چاپ شده است … ...
ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ مینا خبوشانی:. متن آگهی از این قرار بود: «معلمی شاگرد میپذیرد داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند. شخصا حضور یابید.». پس از ورود به محل مورد نظر و مشاهده پوستری که بر روی آن نوشته: «اگر انسان نباشد، آیا امیدی برای گوریل باقیست؟»، با گوریلی عظیم الجثه مواجه میگردد که بر خلاف انتظار وی ناطق بوده و ازقضا همان معلم مورد نظر است!. از این قسمت به بعد رمان، شاهد گفتگوهایی میان این شاگرد و استاد هستیم که در خصوص ریشههای فلسفی بحران محیط زیست فعلی که گریبانگیر جامعه جهانی شده به بحث میپردازند. یا همان گوریل معلم، به شیوهای جالب توجه، با بیان پرسشهای مکرر و درگیر کردن ذهن نویسنده، وی را مرحله به مرحله از چگونگی پیدایش اسطورههای آفرینش تا تقسیم بندی انسانهای هوشمند به دو گروه بخواهها یا طرفداران غلبه بر طبیعت و نخواهها یا طرفداران زندگی با طبیعت به پیش میبرد و ضمن ریشه یابی و اثبات غلبه بخواهها بر نخواهها از عصر کشاورزی تاکنون، این شیوه زندگی را علیرغم ظاهر فریبنده و موفقیت آمیز آن، خلاف سیر طبیعی حیات بر شمرده و پیروان آن را در حال سقوط آزاد تجسم کرده و آنان را محکوم به زوال و نابودی میداند. پایان این ماجرا، «اسماعیل» پس از مواج ...
ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ اسماعیل؛ روایت نانوشته تاریخ طبیعت.. همه چیز با یک آگهی روزنامه شروع میشود: «معلمی شاگرد میپذیرد داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند.»، این آغاز، شروع دیالوگهای جذاب بین راوی داستان و موجودی است ظاهرا در اسارت «من یه جایی در جنگلهای استوایی غرب افریقا متولد شدم. هرگز تلاش نکردم بفهمم اون جا دقیقاٌ کجاست و الان هم دلیلی برای این کار نمیبینم. راستی چیزی درمورد جمع آوری حیوانات برای باغ وحشها و سیرکها میدونی؟».های تاریخی بحران بوم شناختی دستمایه اصلی کتاب پیش روست. محاوره میان انسان و چیزی شبیه وجدان بوم شناختی، تجزیه و تحلیلی هوشمندانه از سیرتاریخ طبیعی انسان در این کتاب ارائه میدهد. پرسش هایی ژرف واساسی نظیر آنکه آیا جهان صرفا به انسان تعلق دارد؟ «به اطرافت نگاه کن میتونی موجوداتی را ببینی که طوری رفتار میکنن که انگار جهان به اونا تعلق داره و موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار اونها به جهان تعلق دارن. میتونی از هم تفکیکشون کنی؟ موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار به جهان تعلق دارن از قانون پاسدار صلح تبعیت میکنن و چون این قانون را رعایت میکنن به سایر موجودات هم این فرصت رو میدن که در مسیر تکامل پیش برن.» طرح تفکرات بوم شناختی مبنی بر اینکه طبیعت ...
ساحت زیست ۱۲:۱۱ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ عبدالحسین وهابزاده، استاد پیشکسوت بوم شناسی و محیط زیست در توصیف این کتاب میگوید: «از نخستین باری که لین وایت در اواسط قرن گذشته
ساحت زیست ۱۲:۱۰ ۱۳۹۵/۰۱/۲۸ قسمت هایی از کتاب اسماعیل ترجمه شده به اسم هبوط: یه بار وقتی دانشجو بودم مقالهای برای یک کلاس فلسفه نوشتم. درست یادم نیست موضوع درس چی بود، چیزی مربوط به معرفت شناسی. به طورکلی متنی که من نوشتم از این قرار بود: حدس بزن چی شده؟ نازیها آخر جنگ رو نباختن. پیروز شدن و گسترش پیدا کردن. چهان رو گرفتن و تا آخرین یهودی، تا آخرین کولی، تا آخرین سرخ پوست رو کشتن …این کار مدت خیلی خیلی زیادی طول کشید، ولی وقتی تموم شد، همه مردم جهان صددرصد آریایی بودن، و همه خیلی خیلی خوشحال. کتابهای درسی دیگه به هیچ نژادی به جز آریایی، هیچ زبانی به جز آلمانی، هیچ مکتبی به جز هیتلریسم و هیچ سیستمی به جز حزب نازی اشاره نمیکرد. دلیلی هم براش وجود نداشت. بعد از چند نسل، هیچ کس حتی اگه میخواست هم نمیتونست چیز متفاوتی تو کتابها بنویسه، چون اساسا چیز متفاوتی نمیدونست. ...