محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


معرفی کتاب اسماعیل اثر دانیل کویین: این کتاب به فارسی تحت عنوان هبوط منتشر شده است.. 🖋ایمان معمار

هبوط، نوشته دنیل کویین، رمانی درباره ریشه‌های بحران فلسفی محیط زیست معرفی شده است. این اسم شاید برای بعضی، تداعی کننده روایتی آبکی برای تشویق مخاطب به نریختن زباله در خیابان تعبیر شود. اما این طور نیست. کتاب شما را دچار وحشت معرفت شناسانه می‌کند. مخاطب را به سرزمین‌های ناشناخته‌ای از جهان هستی می‌برد که لحظه لحظه خواندش همراه با شگفتی می‌شود, در حقیقت نویسنده , درست یا غلط , با منتسب دانستن بسیاری از معضلات زیست محیطی به تفکر اشرف مخلوقات بودن انسان سعی در به چالش کشیدن این اسطوره اپیستومولوژیکال دارد و برای این کار اساطیر دوران پیشاتاریخ را وا میکاود. اگر بخواهیم کتاب را متعلق به ژانر مشخصی معرفی کنیم مضحک می‌نمایاند, ادبیات و تاریخ و فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و حتی خود دغدغه‌های محیط زیستی هیچ کدام متعلق این کتاب نیستند, که البته همه نیز در آن سهیم اند!. نویسنده با قلمی شیوا و داستانی روان به دنبال یافتن این پرسش است که چرا ما با طبیعت چنین می‌کنیم و مخاطب را برای یافتن پاسخ به بخش‌های تاریک فلسفه اساطیر و ادیان می‌برد, و حتی روایت‌های علمی مثل داروینیسم از خلقت انسان را به چال ...
  • گزارش تخلف

به نظر می‌آید اگر اشخاصی درباره وسوسه قضای حاجت در کوچه و خیابان مقاومت می‌کنند نه به دلیل وجه غیر بهداشتی آن بلکه به دلیل «حرمت ر

به ظاهر اغراق آمیز این گزاره این است که آن‌ها که مثلا پوست پرتغال را از شیشه ماشین، یا ظروف یک بار مصرف را به جوی خیابان پرتاب می‌کنند، اما در خیابان ادرار نمی‌کنند نه به دلیل «بهداشتی‌تر» بودن این حرکت نسبت به قضای حاجت در خیابان بلکه به دلیل خلاف عرف و مذهب بودن این رفتار در انظار عمومی است! به این معنا هرگاه انظار عمومی و مذهب به صورت خاص حذف شوند، انگاه تخلیه فضولات انسانی یا کارخانه‌ای، فارغ از هرگونه پیامدهای فاجعه بار بهداشتی پدیده‌ای رایج و شایع خواهد شد_ یعنی وضعیتی که دچارش هستیم_. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

نظام ارزشی ناکارآمد: از قضای حاجت در خیابان تا حیوان آزاری.. قسمت اول:. 🖋ایمان معمار

۱_دوستی در سفر به هند, متعجب از قضای حاجت هندوان در انظار و اماکن عمومی , به این نتیجه رسیده بود که حتی فرودست‌ترین طبقات اجتماعی و اقتصادی ایران نیز از عموم مردم هند با فرهنگ ترند …۲_هر کدام از ما با کمی دقت در سفرهای درون شهری یا برون شهری , هموطنان بی شماری را خواهیم دید که زباله‌های متنوع خود را از شیشه‌های ماشین هایشان, از دست هایشان , از دهانشان و از هرجای دیگرشان که بتوانند درخیابان رها می‌کنند. از واژه رها استفاده می‌کنم تا تاکید کنم این عمل برای آنان نه همراه با شرمساری بلکه همانند رها کردن بازدم تنفس به بیرون به سادگی و به راحتی انجام می‌شود, در حقیقت به همان راحتی رها می‌شود که یک هندی فضولات خود را در خیابان رها می‌کند. به نظر نگارنده زباله‌ها در ایران عموما «رها» می‌شوند نه این که «انداخته» یا «ریخته» یا «تخلیه» شوند. نگاه یک جامعه شناس عمل یک هندی با عمل یک ایرانی هر دو عملی فرهنگی است, زیرا هر دو به هنجارهای متعارف جامعه خود عمل می‌کنند. باورداشتها و عملکرد‌های هر فرد می‌بایست در بافت فرهنگی جامعه خودش مورد قضاوت قرار بگیرد , مگر آنکه ابتدا یک جامعه آرمانی به عنوان استان ...
  • گزارش تخلف

ایسکا نیوز: سنگسار یک گوزن توسط بازدیدکنندگان

فاجعه‌ای که بازدید کنندگان باغ وحش کاسیت خرم آبادآفریدند/ مردم گوزن زرد باردار را با پرتاب سنگ کشتند!. گوزن زرد ایرانی باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرده و دچار شکستگی گردن شده و تلف می‌شود. به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس به دنبال مرگ یک گوزن زرد باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد، ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن ابراز تاسف از مرگ این گوزن زرد گفت: گوزن زرد ایرانی باردار باغ وحش که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرد و دچار شکستگی گردن شد که متاسفانه با تنفس مصنوعی هم نتوانستیم این گونه باارزش و در خطر انقراض و جنین نارسش را نجات دهیم. ...
  • گزارش تخلف

سایر ساکنان سیاره.. قسمت اول: ترس و تنفر کداممان بیشتر است؟ حیوانات از ما یا ما از حیوانات!

🖋زینب یوسف زاده. را دیده اید؟ من تا به حال فقط یکبار قدم به سرزمین عجایب گذاشته‌ام. ولی چیزهایی از آن سفر در خاطره‌ام نقش بسته است که شوک حاصل از دانستنشان، همچنان با من خواهد بود. به غیر از تمام آنچه که به عنوان شگفتی هند بارها و بارها شنیده ایم: از ساختمانهای مغولی زیبا و قلعه‌ها و معابد باشکوه هندو گرفته تا لباسهای محلی و آداب و سنن مردمان، مطلب عجیبی در کوچه‌ها و خیابانهای هند ساری و جاریست. آنجا برای دیدن مناظری که توصیف می‌کنم لازم نیست زحمت خاصی بکشید. سگی در زیر شعاع آفتاب تابیده بر کف پیاده رو، دراز کشیده است و هیچ لگد ناگهانی، خواب آرامش را نمی‌آشوبد. میمونی در حالیکه فرزندش از گردنش آویزان است از شاخه این سمت خیابان به روی شاخه آن سمت خیابان می‌پرد. طوطیها، مانند دنباله دار سبز زیبایی در پارک مرکزی شهر از بالای سرت می‌گذرند. ...
  • گزارش تخلف

تک-کشتی (Monoculture): نوعی کشاورزی که در آن تنها یک نوع محصول در مزرعه کشت می‌شود؛ در مقابل شیوه سنتی چند-کشتی (Polyculture) که د

تک-کشتی علی رغم اینکه معمولا روشی برای افزایش میزان محصول تلقی می‌شود، به شدت باعث فرسایش خاک می‌شود و همچنین برای پایدار نگه داشتن عناصر مورد نیاز در خاک به شدت به استفاده از کودهای شیمیایی وابسته است.. ...
  • گزارش تخلف

تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟.. قسمت هشتم.. 🖋 مترجم: مسلم یوسف زاده

۳. جهانی سازی سیستم تامین غذا را به یکی از عوامل اصلی تغییرات اقلیمی تبدیل می‌کند. در کل، برآوردهای سهم بخش غذا در انتشار گازهای گلخانه‌ای بالغ بر ۱۹ تا ۲۹ درصد است. جهانی سازی مسئول قسمت بزرگی از این میزان است؛ زیرا:. الف) جهانی سازی به شرحی که در بالا آمد باعث تجارت موازی مواد غذایی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از هزاران کیلومتر حمل نقل مازاد بر نیاز می‌شود؛. ب) اقتصاد جهانی شده غذا بسیار بیشتر از سیستم‌های تامین غذای محلی نیازمند فرآوری و بسته بندی مواد غذایی است. به عنوان مثال در آمریکا بیش از یک سوم انرژی مصرف شده در سیستم تامین غذا به مصرف بخش‌های فرآوری و بسته بندی رسیده است. جهانی سازی به صورت ساختاری به کشاورزی تک-کشتی* وابسته است. بازارهای جهانی نیازمند ارقام معدودی از کالاهای غذایی تجاری جهان در مقادیر عظیم هستند و برای آنها آسانتر است که این مواد غذایی را از یکی دو مزرعه تک-کشتی بسیار بزرگ تامین کنند تا اینکه به سراغ صدها یا هزاران مزرعه متنوع بروند. ...
  • گزارش تخلف

شرایط رشد درخت سرو آن را به عنوان سمبلی ملی بسیار مناسب ساخته بود چرا که درخت سرو در هرنوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهک

چیزی که می‌توان قرینه فرهنگی یک ملت در برخورد با مهاجمان قلمداد شود. گویا دوره تاریخی بدون وجود نماد سرو در ایران وجود ندارد و این درخت همیشه با این اقلیم پیوند داشته است. ساحت زیست.
  • گزارش تخلف

بازنمایی سرو در فرهنگ ایرانی اسلامی

قسمت سوم: آقادار‌های جنگل‌های شمال، همسان انگاری سرو با امام زادگان …. شرایط رشد درخت سرو آن را به عنوان سمبلی ملی بسیار مناسب ساخته بود چرا که درخت سرو در هرنوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهکشی خوب باشد، رشد می‌کند، گرما و یخبندان سبک را تحمل می‌کند، ولی به انجماد طولانی مدت حساس است. چیزی که می‌توان قرینه فرهنگی یک ملت در برخورد با مهاجمان قلمداد شود. بعد از ورود اسلام به ایران سرو نیز همچون بسیاری از نمادهای دیگری ایرانی راه خود را در میان نشانه‌های اسلامی گشود و حتی برخی از مورخان معتقدند آن نخلی که امروزه در بخش‌های مرکزی ایران به هنگام عزای امام حسین (ع) بلند می‌کنند همان نماد سرو است. درخت تاقوک یا درخت تاگوک یا داغداغان. یا تَگوک Taghouk نیز یکی از درختانی است که به همراه درخت سرو نزد ایرانیان باستان از تقدس برخوردار بوده و معمولاً صاحبان حاجت بر آن پارچه‌ای می‌بستند و برای رفع بلا و یا بر آورده شدن حاجات از آن کمک می‌طلبیدند. این سنت در بعضی از مناطق ایران به خصوص نواحی شمالی حفظ شده‌است. نام این درختان که بر آن باریکه‌های پارچه بسته شده است در فرهنگ سنتی این نواحی «آ ...
  • گزارش تخلف