محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra


این مطلب قسمت‌های از اصل مقاله‌ای می‌باشد که در کانال تلگرامی ترجمان به آدرس معرفی شده است …جیمز هنسن؛ تلفیق اندیشه‌های زیست محیطی

در فیلم‌های علمی-تخیلی همیشه وقتی جهان با فاجعه‌ای مرگبار مواجه می‌شود، دانشمندانی ازجان‌گذشته و همه‌چیزتمام از راه می‌رسند و جهان را از نابودی نجات می‌دهند. اما آیا در دنیای واقعی هم چنین دانشمندانی پیدا می‌شوند؟ احتمالاً جیمز هنسن، «پدرِ علمِ تغییراتِ آب‌و‌هوایی» یکی از آن‌هاست. دانشمند پرآوازه‌ای که همه‌چیز خود را در راه نجات زمین در مقابله با بحران جهانی محیط زیست گذاشته است … او سی سال پیش یکی از مدل‌های اولیۀ آب‌وهواییِ جهان را صورت‌بندی کرد که «مدلِ صفر» لقب‌گرفته است. بر اساسِ همین مدل قریب‌به‌اتفاقِ رخدادهای آب‌وهواییِ این مدت را پیش‌بینی کرده بود. گاهی وقت‌ها او را «پدرِ گرمایشِ جهانی» خطاب می‌کنند و گاهی پدربزرگ آن. اعتراضی از جنبِ عمارتِ کنگره در پارکِ اسپریت آو جاستیس شروع شد. وقتی هَنسن رسید، هزاران نفر از معترضان پیش از او در آن حوالی جمع شده بودند و کلاه‌های سبزرنگ سرشان بود و پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آن‌ها چیزهایی نوشته بودند؛ مثلِ «اجتماع علیهِ صادرات زغال‌سنگ» یا «زغال‌سنگِ پاک مثلِ آبِ خشک است». دوربین‌های تلویزیونی بلافاصله دورِ هَنسن جمع شدند.. ...
  • گزارش تخلف

حکایت ۳۰ نفر باغ‌کُش در پایتخت.. منبع: خبرگزاری دنیای اقتصاد

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که یکی از افراد موثر راه‌اندازی «‌کمپین حفاظت از باغات‎» پایتخت است روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران از فعالیت ۳۰باغ‌کُش در پایتخت خبر داد. این افراد کسانی هستند که فضای باغات خصوصی را از طریق قطع، خشک کردن یا سوزاندن درختان تبدیل به باغات متروکه یا مخروبه می‌کنند تا مالکان این باغ‌ها بتوانند مجوز ساخت‌و‌ساز بگیرند. محمد حقانی با بیان اینکه یک جمعیت ۲۰ تا ۳۰ نفری وجود دارد که باغ‌های تهران را نابود می‌کنند، گفت: شهری که به باغ‌شهر مشهور بود به برج شهر تبدیل شده است. کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به قطع درخت در باغی در محدوده دروس در ایام تعطیلات نوروز گفت: در باغ دروس ۴۷ اصله درخت از مجموع ۱۴۴ اصله درخت وجود ندارد، باید برای این باغ چاره‌ای اندیشیده شود و مسوولان شهرداری بگویند که این ۴۷ اصله درخت کجا است.؟. ساحت زیست. تزیینی است. ...
  • گزارش تخلف

جهانی سازی فواصل حمل و نقل را افزایش داده است؛ با انتقال پیوسته صنایع به جنوب جهانی، بسیاری از تولیداتی که در کشورهای شمالی به مصر

همانطور که بسیاری از آمریکایی‌ها متوجه شده اند، تقریبا تمام تولیدات کارخانه‌ای – حتی آنها که تحت برند ابرشرکت‌های «آمریکایی» هستند – در چین تولید شده و نیمی از دنیا را تا آمریکا سفر کرده اند. به این ترتیب شگفت انگیز نیست که رشد ناشی از جهانی سازی در تجارت بین المللی به افزایش موازی انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر شود. ...
  • گزارش تخلف

تغییر اقلیمی یا تغییر سیستم؟.. قسمت ششم.. 🖋 مترجم: مسلم یوسف زاده

در برخی موارد تنها برای کاستن چند سنت از هزینه تولید یا برای افزودن چند سنت به قیمت فروش، غذا به وسیله کشتی به آن سوی دنیا حمل می‌شود. شرکت غذاهای دریایی آمریکا، Trident، یکی از این نمونه هاست: این شرکت برای صرفه جویی در هزینه‌های نیروی انسانی سالانه در حدود ۳۰ میلیون پوند ماهی را برای تولید فیله به چین حمل می‌کند و سپس محصول را برای فروش به آمریکا بر می‌گرداند. تجارت کالاهای کارخانه‌ای برخلاف غذا به صورت موازی انجام نمی‌گیرد، ولی جهانی سازی فواصل حمل و نقل را در این بخش نیز افزایش داده است. با انتقال پیوسته صنابع به جنوب جهانی، بسیاری از تولیداتی که در کشورهای شمالی به مصرف می‌رسند – از پوشاک گرفته تا اسباب بازی و قوری و ماهیتابه – دیگر نه به صورت محلی یا منطقه‌ای که در جنوب جهانی تولید می‌شوند. همانطور که بسیاری از آمریکایی‌ها متوجه شده اند، تقریبا تمام تولیدات کارخانه‌ای – حتی آنها که تحت برند ابرشرکت‌های «آمریکایی» هستند – در چین تولید شده و نیمی از دنیا را تا آمریکا سفر کرده اند. این ترتیب شگفت انگیز نیست که رشد ناشی از جهانی سازی در تجارت بین المللی به افزایش موازی انتشار گازهای ...
  • گزارش تخلف

کتاب کودک و طبیعت؛. درسنامه مدرسه طبیعت

کتاب «کودک و طبیعت»، درسنامه مدرسه طبیعت، پژوهش‌های روانی، اجتماعی-فرهنگی و تکاملی، ویراسته پیتر کان و استفن کلرت، ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده و آرش حسینیان از انتشارات جهاددانشگاهی مشهد به عنوان کتاب برگزیده یازدهمین دوره‌ی کتاب سال خراسان رضوی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران در مشهد معرفی شد. کتاب کودک و طبیعت که چاپ اول آن زمستان ۱۳۹۲ بوده و هم اکنون به چاپ دوم رسیده است یکی از آثار برگزیده این نمایشگاه بود. در این کتاب به مسائل پیرامون محیط زیست و ارتباط کودکان دیروز و امروز با طبیعت پرداخته شده است. در متن این کتاب می‌خوانیم:. «تا چندی پیش تقریباًهمه‌ی ما در دوران کودکی خود با محیط‌های ساخته‌نشده، زمین‌های رها، محیط‌های روستایی و یا حداقل باغچه‌ی کوچکی در حیاط خانه در تماس بوده‌ایم. خاطرات پررنگ کودکی ما سرشار از چنین تجربیاتی است: بالارفتن از درخت، گرفتن پروانه و حشرات دیگر، بازی درگل‌ ولای و ساختن چیزی با آن، پرورش و نگه‌داری حیوانی در خانه، قایم باشک، برف‌بازی، خوابیدن در مهتابی زیر آسمان پرستاره، تجربه‌ی سرما، عرق‌ریزان وبی‌شمار تجربه‌های دیگری از این دست. همه ...
  • گزارش تخلف

چیزی را فراموش نکرده‌ای؟. درختی، تپه‌ای یا صدای جیرجیرک را …

(سندروم مخرب فراموشی نسلی زیست محیطی را می‌شناسید؟). 🖋زینب یوسف زاده. -فصل بهار برای ریواس. از این آبراهه به بعد … ما از همینجاها کوهنوردی رو شروع می‌کردیم یادش بخیر تا اون بالا‌ها می‌رفتیم …- توهم زدی پدرم؟ تا کدوم بالاها؟ …اینجا که تا چشم کار می‌کنه خیابون کشی و ساختمونه …مشابه این مکالمه را شنیده اید؟ شاید حتی خط دوم را در ذهن خود گفته باشید. اگر جواب شما مثبت است شما در مواجهه با موضوع مهمی به نام «فراموشی نسلی زیست محیطی» قرار گرفته اید … منظور از «فراموشی نسلی زیست‌محیطی» آن است که متر و معیار فرد در مورد سلامت طبیعت و محیط زیستش آن چیزی است که در دوران حساس کودکی خود ادارک کرده است. او آن را به عنوان طبیعت و محیط پاک می‌شناسد. ...
  • گزارش تخلف

توصیه هایی برای طبیعت گردان:. غارها مکان‌های جالبی هستند

هر قدر هم انسان سعی کند که با احتیاط در داخل آن حرکت کند، خیلی ساده و سریع از خود رد پا باقی می‌گذارد. در غارها مکانیسم «مرمت کردن» وجود ندارد؛ آن چه که شکسته است یا نامی که بر روی دیوار نوشته شده است، همان طور باقی می‌ماند.‌ها به دلایل مختلفی از غارها دیدن می‌کنند، اما برای حیوانات، غار محل زندگی و غذا است. در ضمن غارها یک راه برای حفظ آب‌های طبیعی است. هر آلودگی می‌تواند باعث سمی شدن منابع، برای ما انسان‌ها شود. این امر کاملا به خود ما بستگی دارد که غارها را، هنگامی که از آن‌ها بازدید می‌کنیم، حفظ کنیم. در ادامه فهرستی از کارهائی که می‌بایستی انجام دهیم که کمتر به غارها آسیب برسد را، مشاهده می‌کنید:. ۱/غارها را به همان وضعیتی که هنگام ورود شما بود، ترک کنید. البته اگر شما زباله‌های بازدید کنندگان قبلی را دیدید با خود به بیرون ببرید. قبل از ورود به غار در مورد تمام این نکات با همراهان خود صحبت کنید. ...
  • گزارش تخلف

نگاه به محیط زیست و تلاش منسجم و مستمر در جهت شناساندن اولویت آن به دیگران نیازمند صرف وقت و وجود دغدغه است

از آن جا که برخلاف دغدغه، وقت کالایی تقسیم شدنی است از همه دوستانی که فکر می‌کنند می‌توانند اوقاتی هر چند اندک را صرف به عینیت رساندن دغدغه‌های زیست محیطی خود کنند دعوت می‌شود تا با ارسال مطلب یا تنظیم خبر یا هر فعالیت دیگری ساحت زیست را یاری نمایند … ...
  • گزارش تخلف

سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می‌شود

سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده می‌شود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشی‌های این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند یا این که ایرانیان خود به این وسیله شکست خود در برابر اعراب را به تصویر کشیده اند …ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

این زندگی حلال کسانی که همچو سرو. آزادزیست کرده وآزادمی روند

درخت سرو درادبیات فارسی مظهربی مرگی وآزادی، استقلال وایستادگی درمقابل سختی‌های چهارفصل است وهمیشه برخلاف درختان که درپائیزبرگ‌های آن هامی ریزد سروباقامتی استوار سرسبزی خودراحفظ می‌نماید. نقل ازکتاب، درشهرنی سواران، دکترابراهیم باستانی پاریزی، نشر، علمی، چاپ سوم، ۱۳۸۷-. ساحت زیست. مربوط به تصویرگری درخت سرو در باغ شاهزاده ماهان می‌باشد …. ...
  • گزارش تخلف

این که درخت و درخت کاری به عنوان المان هایی منحصر به فرد در حفظ محیط زیست تا چه حد ریشه در تاریخ ایرانی _اسلامی دارد، هدف مطلبی سه

بازنمایی سرو در فرهنگ ایرانی اسلامی. قسمت اول: درختی که زرتشت کاشت. درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. این درخت که به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری می‌کند نزد آیین‌های کهن ایرانی مقدس شمرده می‌شده است و این تقدس هنوز هم نزد روستاییان خراسان اعتبار خود را حفظ کرده است. ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می‌شود. سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده می‌شود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشی‌های این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند. اکنون نیز نمونه‌های کهنسالی از درخت سرو در جاهای دیگر ایران همچنان استوار است که مهم‌تر از همه، سرو کهنسال چند هزارساله، در شهر ابرکوه یزد است که کهنسال‌ترین سرو جهان به شمار می‌رود. یکی از ذخیره ‌گاه‌های کم‌مانند سروهای کهنسال ایران بیش از ۲۲ اصله سرو ۲۶۰۰ ساله، در استان ایلام است که آن‌ها را به نام سروهای «زربین» می‌شناسند. ...
  • گزارش تخلف

شیوا تلاش کرد تا ملاحظات نژادپرستی و استعماری را به جنبش اکوفمینیسم وارد کند

«زنده ماندن»، عصاره تلاش‌های او در این زمینه بود. انتشار این کتاب رخداد مهمی در توسعه تحلیل‌های اکوفمینیسم به شمار می‌رود. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که نه تنها رابطه میان سلطه بر زن و طبیعت، ناشی از دوگانگی مفهومی غربی است، که این دوگانگی به سرکوب دیگری نیز مرتبط است، و از همین روست که انسان غربی به نژادپرستی و استعمار دست می‌زند. ساحت زیست. ...
  • گزارش تخلف

اکوفمینیسم هندی و واندانا شیوا. قسمت دوم. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه می‌باشد

🖋 سیمین یکتایی. شیوا تلاش کرد تا ملاحظات نژادپرستی و استعماری را به جنبش اکوفمینیسم وارد کند. «زنده ماندن»، عصاره تلاش‌های او در این زمینه بود. انتشار این کتاب رخداد مهمی در توسعه تحلیل‌های اکوفمینیسم به شمار می‌رود. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که نه تنها رابطه میان سلطه بر زن و طبیعت، ناشی از دوگانگی مفهومی غربی است، که این دوگانگی به سرکوب دیگری نیز مرتبط است، و از همین روست که انسان غربی به نژادپرستی و استعمار دست می‌زند. (Hobgood-Oster, ۲۰۰۵). در این کتاب علم و فناوری مدرن را به عنوان یک پروژه غربی، پدرسالارانه و استعماری مورد نقد قرار داده، که ذاتاً خشونت بار بوده و بر زنان و طبیعت اعمال خشونت می‌کند. وی بیان می‌کند که اگر هند بخواهد این مدل توسعه را به کار بندد، باید از فلسفه سنتی هندی دور شود. فلسفه سنتی هند، نگاهی متفاوت به طبیعت دارد، این نگرش، پراکریتی (طبیعت) را به عنوان یک فرایند زنده و خلاق می‌بیند، طبیعت «اصل زنانه» است، که تمام زندگی‌ها از وی برمی خیزد. ...
  • گزارش تخلف

فراخوان. جایزه «قهرمانان زمین». مهلت: ۳۰ آوریل ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

جایزه «قهرمانان زمین»، بالاترین افتخار زیست محیطی سازمان ملل متحد است که افراد و سازمان‌های دوراندیش نمونه رهبری و طرفدار اقدام در مورد آرمان‌های توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی، و زندگی با شرافت برای همه هستند را در سراسر جهان به رسمیت می‌شناسد. محیط زیست نقشی حیاتی در دستیابی به ۱۷ آرمان توسعه پایدار ایفا می‌کند. حدودی نیمی از آرمان‌های توسعه پایدار و بیش از ۸۶ هدف آن با پایداری زیست محیطی مرتبط هستند. جایزه «قهرمانان زمین» بر افراد و سازمان‌هایی تأکید می‌کند که دستیابی به بُعد زیست محیطی دستورکار توسعه پایدار را در رهبری و بینش خود به نمایش می‌گذارند. «برنامه محیط زیست ملل متحد» از افراد و سازمان‌هایی که رهبری و حمایت از اقدام در مورد توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی را در سطوح ملی، منطقه‌ای، و جهانی از خود نشان می‌دهند به منظور نامزدی برای دریافت جایزه «قهرمانان زمین» دعوت می‌کند. سه حامی که می‌توانند دستاوردهای نامزد جایزه را مورد تأیید قرار دهند باید از نامزدها پشتیبانی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوند زیر مراجعه یا به آدرس ایمیل (championsoftheearth ارسال کنید:. ...
  • گزارش تخلف