ساحت زیست محیط زیست نیازمند نظریه پردازی است. نشرو بازنشر مطالب در این کانال به معنای تایید آن ها نیست. صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/sahat_zist?utm_source=ig_profile_share&igshid=oiuzhhz712pw تماس و پیشنهادات: @sahatzistadmin @AnooshehZahra ساحت زیست ۱۷:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ نقش سرو در طراحی ایرانی: پارچه قلمکار ساحت زیست ۰۹:۴۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ تقدسی ریشه در درخت، درختی ریشه در اسطوره ساحت زیست ۰۹:۳۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت سوم: … شرایط رشد درخت سرو آن را به عنوان سمبلی ملی بسیار مناسب ساخته بود چرا که درخت سرو در هرنوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهکشی خوب باشد، رشد میکند، گرما و یخبندان سبک را تحمل میکند، ولی به انجماد طولانی مدت حساس است. چیزی که میتوان قرینه فرهنگی یک ملت در برخورد با مهاجمان قلمداد شود … بعد از ورود اسلام به ایران سرو نیز همچون بسیاری از نمادهای دیگری ایرانی راه خود را در میان نشانههای اسلامی گشود و حتی برخی از مورخان معتقدند آن نخلی که امروزه در بخشهای مرکزی ایران به هنگام عزای امام حسین (ع) بلند میکنند همان نماد سرو است. درخت تاقوک یا درخت تاگوک یا داغداغان. یا تَگوک Taghouk نیز یکی از درختانی است که به همراه درخت سرو نزد ایرانیان باستان از تقدس برخوردار بوده و معمولاً صاحبان حاجت بر آن پارچهای میبستند و برای رفع بلا و یا بر آورده شدن حاجات از آن کمک میطلبیدند. این سنت در بعضی از مناطق ایران به خصوص نواحی شمالی حفظ شدهاست. نام این درختان که بر آن باریکههای پارچه بسته شده است در فرهنگ سنتی این نواحی «آقادار» است. بعضی به اشتباه گمان میکنند که دلیل دخیل بستن زنان روستا ب ... ساحت زیست ۰۹:۲۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ چشم و نظر در دل ترمه، سرو پاسدار ایرانیان ساحت زیست ۰۹:۲۸ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ترمه؛ سرو سر خمیده، روایت یک شکست؟ ساحت زیست ۰۹:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت دوم: ….. حتی حکایت بریدن این درخت نیز شنیدنی است: «پس خواجه ابوالطیب امیر عتاب ورقالشاعر الشیبانی را بدین عمل نصب کرد و استادی درودگر بود. در نیشابور که مثل او نبود او را حسین نجار گفتندی. مدتی روزگار صرف کردند تا اره آن بساختند و اسباب آن را مهیا کردند و استداره ساق این درخت چنانکه در کتب آوردهاند مساحت بیست بیست و هفت تازیانه بودهاست. در سایه آن درخت زیادت از هزار گوسفند گرفتی و وقتی که آدمی نبودی و گوسفند و شبان نبودی و حوش و سماع آنجا آرام گرفتندی و چندان مرغان گوناگون بر شاخها مأوی داشتند که اعداد ایشان کسی در ضبط حساب نتواند آورد. چون بیفتاد در آن حدود زمین بلرزید و کاریزها و بناهای بسیار خلل کرد و نماز شام انواع و اقسام مرغان بیامدند چندانکه آسمان پوشیده گشت و به انواع اصوات خویش نوحه و زاری میکردند بر وجهی که مردمان از آن تعجب کردند و گوسفندان که در ضلال آن آرام گرفتندی همچنان ناله و زاری آغاز کردند. پانصد هزار درم صرف افتاد در وجوه آن تا اصل آن درخت از کشمر به جعفریه بردند و شاخها و فروع آن بر هزار و سیصد اشتر نهادند.». این چنین گفته شده بود که اگر کسی دستور به بریدن یکی از این دو سرو دهد و یا ریشه آنرا ببیند (آنرا قطع ک ... ساحت زیست ۰۹:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ میشکفتم ز طرب زان که چو گل بر لب جوی. / بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود ساحت زیست ۰۹:۴۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ آب … آقای رنگو! آب! بدون اون، چیزی جز گرد و خاک و تباهی نیست! اما با آب … زندگی هست! این قانون غیر قابل تغییر صحراست. ساحت زیست ۰۹:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ «رنگو»، آفتاب پرست متظاهر یا فیلسوفی که ریشه بحرانهای زیست محیطی را میکاود؟.. آب … آقای رنگو! آب! بدون اون، چیزی جز گرد و خاک و تباهی نیست!. اما با آب … زندگی هست!. این قانون غیر قابل تغییر صحراست …انیمیشن بلند «رنگو» در سال ۲۰۱۱ و توسط دو شرکت Blind Wink- GK Films – Nickelodeon Movies و به کارگردانی گور وربینسکی ساخته شده است. این فیلم جایزهٔ اسکار بهترین فیلم انیمیشن، ۲۰۱۲ م. · گور وربینسکی، جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین انیمیشن۲۰۱۲م.، جایزهٔ بفتای بهترین فیلم بلند انیمیشن ۲۰۱۲ م. · گور وربینسکی، جایزهٔ برگزیدهٔ مردم برای صدای فیلم سینمایی انیمیشن محبوب۲۰۱۲ م. · جانی دپ و جایزهٔ برگزیدهٔ نوجوانان برای فیلم برگزیده: صدا۲۰۱۱ م. · جانی دپ را دریافت نموده است.. آمیگو (آفتاب پرست) بر اثر یک تصادف در جادهای از ماشین صاحب خویش به بیرون پرتاب میشود. ... ساحت زیست ۰۹:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ «رنگو»، آفتاب پرست متظاهر یا فیلسوفی که ریشه بحرانهای زیست محیطی را میکاود؟ ساحت زیست ۲۲:۵۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ لیستی که در ادامه مشاهده میکنید در جهت معرفی و حمایت از کانالهای محیط زیستی و فرهنگی ارائه شده است …✅ساحت زیست اخبار محیط زیست. حیوانات خانگی ایران «پتینجا». قرارهای محیط زیستی. زیست بوم ایران. کانون مهرورزان طبیعت. طبیعت گردی (سفر به طبیعت بکر). پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه. جمعیت همیاران محیط زیست خوانسار. دوست داران محیط زیست (نهضت سبز زاگرس). ... ساحت زیست ۱۸:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ رییس جمهور گفت: «پس محیط زیست و صنعت، توسعه، و …چه میشود؟» ساحت زیست ۱۸:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ نکتهای در باب سخنرانی امروز رییس جمهور:.. « رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید بگذاریم خانه ملت آئینه ملت باشد، اظهارداشت: مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترینها به مجلس بروند. رییس جمهوری در ادامه افزود: این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه میشود؟. رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که میخواستند، حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اینها توجه میکردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار میدادند؟، اظهار داشت: اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین (ع) برتر بود؟ چرا حضرت علی (ع) او را فرماندار نکردند؟ …». جدا از این که رییس جمهور متعلق به چه جناحی است و سخنرانی ایشان ناظر به چه اهدا ... ساحت زیست ۱۲:۱۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ سروابرکوه: درختی که زرتشت کاشت ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت اول: درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژهای در میان مردم دارد. این درخت که به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری میکند نزد آیینهای کهن ایرانی مقدس شمرده میشده است و این تقدس هنوز هم نزد روستاییان خراسان اعتبار خود را حفظ کرده است …سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف میشود. سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده میشود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشیهای این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند. اکنون نیز نمونههای کهنسالی از درخت سرو در جاهای دیگر ایران همچنان استوار است که مهمتر از همه، سرو کهنسال چند هزارساله، در شهر ابرکوه یزد است که کهنسالترین سرو جهان به شمار میرود. یکی از ذخیره گاههای کممانند سروهای کهنسال ایران بیش از ۲۲ اصله سرو ۲۶۰۰ ساله، در استان ایلام است که آنها را به نام سروهای «زربین» میشناسند. این سروها به علت عدم ثبت و ناشناخته ماندن، و در پی سوزانده شدن و بریده شدن، در معرض ... ساحت زیست ۱۲:۱۲ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ جایگاه سرو در ایران باستان: حکاکی سرو ۵۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارههای پرسپولیس ساحت زیست ۱۲:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ جایگاه سرو در اسطورههای ایرانی اسلامی ساحت زیست ۱۴:۰۳ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ مرحوم اینانولو: قربانی زبان، قهرمان محیط زیست.. 🖋ایمان معمار. قسمت دوم … ۳) بی کفایتی زنان از منظر نظریههای کلامی:. بر طبق نظریه کنش کلامی هر سخن وکلام ما میتواند جنبه عینی به خود گرفته و به فعلیت برسد. از همین مجرا مناسبات قدرت از طریق زبان تبدیل به کردار و امر عینی میشوند. این رویکرد بر نقش زبان در ساخت دهی به روابط اجتماعی به شدت تاکید داشته و آن را امری تاثیر گزار در مناسبات قدرت میداند. وقتی من مستقیما به شخصی بیان میکنیم که «درس بخوان» یا «خوب کار کن» پاسخ مخاطب در قالب کنشی که معطوف به تبعیت از کلام من است ظهور میکند و مخاطب درس میخواند یا بهتر کار میکند. اما گاهی کنشهای کلامی غیر مستقیم هستند یعنی بیان میکنیم که «نمره هایت پایین است» یا «کارها انجام نشده است». در این وقت ما به دنبال این هستیم تا به صورت غیرمستقیم دیگری را مجاب کنم که باید درس بخوانی و یا بهتر کار کنی. سخن اینانلو در باره بی کفایتی زنان درمدیریت طبیعت هم به صورت مستقیم جایگاه آنان را در اشغال مناصب محیط زیستی به چالش میکشد و هم به صورت غیر مستقیم تصرف هر جایگاه مدیریتی که مجموعهاش شامل صفت کلی «خشن» باشد را توسط زنان به زیر سوال میبرد. طبق این چشم انداز دور از انتظار نی ... ساحت زیست ۱۴:۰۲ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ مرحوم اینانولو: قربانی زبان، قهرمان محیط زیست.. 🖋ایمان معمار. قسمت اول ۱) عرض احترام به اینانلو:. هدف این نوشتار نه زیر سوال بردن خدمات مرحوم اینانلو به محیط زیست بلکه نگاهی زبان شناسانه به جمله ایست که در گفت و گو با یکی از خبرنگاران بیان کرده و نظر خود را درباره ریاست خانم معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست بدین صورت ابراز کرده بود: «سالها پیش هم گفته بودم که محیط زیست تنها محیطی است که باید مدیریتش با مرد باشد زیرا این محیط زیست جای سوسولبازی نیست، زیرا طبیعت خشن است.». ۲) مفعول واقعگی زنان در زبان اینانلو:. یکی از مفروضات اصلی تحلیل گفتمان این است که هیچ متن خنثی یا بی طرفی وجود ندارد و تمامی متنها بار ایدئولوژیک دارند، در تحلیل گفتمان نه با افراد و کنشگران، بلکه با پدیدهها و امور اجتماعی ای سروکار داریم که اتفاقا حضور آنها در مسیر گفت و گو متجلی میگردد. بسیاری از زبان شناسان معتقدند گفتمان در شکل گفتگو، جلوه مستقیم باورها و اندیشههای فرد است، زیرا متن غیر گفتگویی ممکن است در معرض تحریف یا تفسیر قراربگیرد. با این نگاه جملاتی از نوع بیانات اینانلو نه صرفا نظری شخصی بلکه واقعیتی اجتماعی در باره نوع نگاه به زنان است که گفتار آن مرحوم را به عنوان تجل ... ساحت زیست ۰۹:۵۹ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ مرکز نگهداری حیوانات بی پناه (وفا) ‹ 207 208 209 210 211 212 213 ›
ساحت زیست ۰۹:۳۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت سوم: … شرایط رشد درخت سرو آن را به عنوان سمبلی ملی بسیار مناسب ساخته بود چرا که درخت سرو در هرنوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهکشی خوب باشد، رشد میکند، گرما و یخبندان سبک را تحمل میکند، ولی به انجماد طولانی مدت حساس است. چیزی که میتوان قرینه فرهنگی یک ملت در برخورد با مهاجمان قلمداد شود … بعد از ورود اسلام به ایران سرو نیز همچون بسیاری از نمادهای دیگری ایرانی راه خود را در میان نشانههای اسلامی گشود و حتی برخی از مورخان معتقدند آن نخلی که امروزه در بخشهای مرکزی ایران به هنگام عزای امام حسین (ع) بلند میکنند همان نماد سرو است. درخت تاقوک یا درخت تاگوک یا داغداغان. یا تَگوک Taghouk نیز یکی از درختانی است که به همراه درخت سرو نزد ایرانیان باستان از تقدس برخوردار بوده و معمولاً صاحبان حاجت بر آن پارچهای میبستند و برای رفع بلا و یا بر آورده شدن حاجات از آن کمک میطلبیدند. این سنت در بعضی از مناطق ایران به خصوص نواحی شمالی حفظ شدهاست. نام این درختان که بر آن باریکههای پارچه بسته شده است در فرهنگ سنتی این نواحی «آقادار» است. بعضی به اشتباه گمان میکنند که دلیل دخیل بستن زنان روستا ب ...
ساحت زیست ۰۹:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت دوم: ….. حتی حکایت بریدن این درخت نیز شنیدنی است: «پس خواجه ابوالطیب امیر عتاب ورقالشاعر الشیبانی را بدین عمل نصب کرد و استادی درودگر بود. در نیشابور که مثل او نبود او را حسین نجار گفتندی. مدتی روزگار صرف کردند تا اره آن بساختند و اسباب آن را مهیا کردند و استداره ساق این درخت چنانکه در کتب آوردهاند مساحت بیست بیست و هفت تازیانه بودهاست. در سایه آن درخت زیادت از هزار گوسفند گرفتی و وقتی که آدمی نبودی و گوسفند و شبان نبودی و حوش و سماع آنجا آرام گرفتندی و چندان مرغان گوناگون بر شاخها مأوی داشتند که اعداد ایشان کسی در ضبط حساب نتواند آورد. چون بیفتاد در آن حدود زمین بلرزید و کاریزها و بناهای بسیار خلل کرد و نماز شام انواع و اقسام مرغان بیامدند چندانکه آسمان پوشیده گشت و به انواع اصوات خویش نوحه و زاری میکردند بر وجهی که مردمان از آن تعجب کردند و گوسفندان که در ضلال آن آرام گرفتندی همچنان ناله و زاری آغاز کردند. پانصد هزار درم صرف افتاد در وجوه آن تا اصل آن درخت از کشمر به جعفریه بردند و شاخها و فروع آن بر هزار و سیصد اشتر نهادند.». این چنین گفته شده بود که اگر کسی دستور به بریدن یکی از این دو سرو دهد و یا ریشه آنرا ببیند (آنرا قطع ک ...
ساحت زیست ۰۹:۴۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ آب … آقای رنگو! آب! بدون اون، چیزی جز گرد و خاک و تباهی نیست! اما با آب … زندگی هست! این قانون غیر قابل تغییر صحراست.
ساحت زیست ۰۹:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ «رنگو»، آفتاب پرست متظاهر یا فیلسوفی که ریشه بحرانهای زیست محیطی را میکاود؟.. آب … آقای رنگو! آب! بدون اون، چیزی جز گرد و خاک و تباهی نیست!. اما با آب … زندگی هست!. این قانون غیر قابل تغییر صحراست …انیمیشن بلند «رنگو» در سال ۲۰۱۱ و توسط دو شرکت Blind Wink- GK Films – Nickelodeon Movies و به کارگردانی گور وربینسکی ساخته شده است. این فیلم جایزهٔ اسکار بهترین فیلم انیمیشن، ۲۰۱۲ م. · گور وربینسکی، جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین انیمیشن۲۰۱۲م.، جایزهٔ بفتای بهترین فیلم بلند انیمیشن ۲۰۱۲ م. · گور وربینسکی، جایزهٔ برگزیدهٔ مردم برای صدای فیلم سینمایی انیمیشن محبوب۲۰۱۲ م. · جانی دپ و جایزهٔ برگزیدهٔ نوجوانان برای فیلم برگزیده: صدا۲۰۱۱ م. · جانی دپ را دریافت نموده است.. آمیگو (آفتاب پرست) بر اثر یک تصادف در جادهای از ماشین صاحب خویش به بیرون پرتاب میشود. ...
ساحت زیست ۰۹:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ «رنگو»، آفتاب پرست متظاهر یا فیلسوفی که ریشه بحرانهای زیست محیطی را میکاود؟
ساحت زیست ۲۲:۵۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ لیستی که در ادامه مشاهده میکنید در جهت معرفی و حمایت از کانالهای محیط زیستی و فرهنگی ارائه شده است …✅ساحت زیست اخبار محیط زیست. حیوانات خانگی ایران «پتینجا». قرارهای محیط زیستی. زیست بوم ایران. کانون مهرورزان طبیعت. طبیعت گردی (سفر به طبیعت بکر). پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه. جمعیت همیاران محیط زیست خوانسار. دوست داران محیط زیست (نهضت سبز زاگرس). ...
ساحت زیست ۱۸:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ نکتهای در باب سخنرانی امروز رییس جمهور:.. « رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید بگذاریم خانه ملت آئینه ملت باشد، اظهارداشت: مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترینها به مجلس بروند. رییس جمهوری در ادامه افزود: این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه میشود؟. رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که میخواستند، حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اینها توجه میکردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار میدادند؟، اظهار داشت: اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین (ع) برتر بود؟ چرا حضرت علی (ع) او را فرماندار نکردند؟ …». جدا از این که رییس جمهور متعلق به چه جناحی است و سخنرانی ایشان ناظر به چه اهدا ...
ساحت زیست ۱۲:۱۳ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت اول: درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژهای در میان مردم دارد. این درخت که به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری میکند نزد آیینهای کهن ایرانی مقدس شمرده میشده است و این تقدس هنوز هم نزد روستاییان خراسان اعتبار خود را حفظ کرده است …سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف میشود. سرو در تصویرگریهای پس از ورود اسلام به ایران به شکل سرشکسته دیده میشود. به روایتی این گونه تصویرگری از سرو در نقاشیهای این دوره نشان از این دارد که اعراب به این وسیله در پی نشان دادن از بین رفتن صلابت ایرانیان پس از حمله به ایران بوده اند. اکنون نیز نمونههای کهنسالی از درخت سرو در جاهای دیگر ایران همچنان استوار است که مهمتر از همه، سرو کهنسال چند هزارساله، در شهر ابرکوه یزد است که کهنسالترین سرو جهان به شمار میرود. یکی از ذخیره گاههای کممانند سروهای کهنسال ایران بیش از ۲۲ اصله سرو ۲۶۰۰ ساله، در استان ایلام است که آنها را به نام سروهای «زربین» میشناسند. این سروها به علت عدم ثبت و ناشناخته ماندن، و در پی سوزانده شدن و بریده شدن، در معرض ...
ساحت زیست ۱۲:۱۲ ۱۳۹۴/۱۱/۰۱ جایگاه سرو در ایران باستان: حکاکی سرو ۵۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارههای پرسپولیس
ساحت زیست ۱۴:۰۳ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ مرحوم اینانولو: قربانی زبان، قهرمان محیط زیست.. 🖋ایمان معمار. قسمت دوم … ۳) بی کفایتی زنان از منظر نظریههای کلامی:. بر طبق نظریه کنش کلامی هر سخن وکلام ما میتواند جنبه عینی به خود گرفته و به فعلیت برسد. از همین مجرا مناسبات قدرت از طریق زبان تبدیل به کردار و امر عینی میشوند. این رویکرد بر نقش زبان در ساخت دهی به روابط اجتماعی به شدت تاکید داشته و آن را امری تاثیر گزار در مناسبات قدرت میداند. وقتی من مستقیما به شخصی بیان میکنیم که «درس بخوان» یا «خوب کار کن» پاسخ مخاطب در قالب کنشی که معطوف به تبعیت از کلام من است ظهور میکند و مخاطب درس میخواند یا بهتر کار میکند. اما گاهی کنشهای کلامی غیر مستقیم هستند یعنی بیان میکنیم که «نمره هایت پایین است» یا «کارها انجام نشده است». در این وقت ما به دنبال این هستیم تا به صورت غیرمستقیم دیگری را مجاب کنم که باید درس بخوانی و یا بهتر کار کنی. سخن اینانلو در باره بی کفایتی زنان درمدیریت طبیعت هم به صورت مستقیم جایگاه آنان را در اشغال مناصب محیط زیستی به چالش میکشد و هم به صورت غیر مستقیم تصرف هر جایگاه مدیریتی که مجموعهاش شامل صفت کلی «خشن» باشد را توسط زنان به زیر سوال میبرد. طبق این چشم انداز دور از انتظار نی ...
ساحت زیست ۱۴:۰۲ ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ مرحوم اینانولو: قربانی زبان، قهرمان محیط زیست.. 🖋ایمان معمار. قسمت اول ۱) عرض احترام به اینانلو:. هدف این نوشتار نه زیر سوال بردن خدمات مرحوم اینانلو به محیط زیست بلکه نگاهی زبان شناسانه به جمله ایست که در گفت و گو با یکی از خبرنگاران بیان کرده و نظر خود را درباره ریاست خانم معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست بدین صورت ابراز کرده بود: «سالها پیش هم گفته بودم که محیط زیست تنها محیطی است که باید مدیریتش با مرد باشد زیرا این محیط زیست جای سوسولبازی نیست، زیرا طبیعت خشن است.». ۲) مفعول واقعگی زنان در زبان اینانلو:. یکی از مفروضات اصلی تحلیل گفتمان این است که هیچ متن خنثی یا بی طرفی وجود ندارد و تمامی متنها بار ایدئولوژیک دارند، در تحلیل گفتمان نه با افراد و کنشگران، بلکه با پدیدهها و امور اجتماعی ای سروکار داریم که اتفاقا حضور آنها در مسیر گفت و گو متجلی میگردد. بسیاری از زبان شناسان معتقدند گفتمان در شکل گفتگو، جلوه مستقیم باورها و اندیشههای فرد است، زیرا متن غیر گفتگویی ممکن است در معرض تحریف یا تفسیر قراربگیرد. با این نگاه جملاتی از نوع بیانات اینانلو نه صرفا نظری شخصی بلکه واقعیتی اجتماعی در باره نوع نگاه به زنان است که گفتار آن مرحوم را به عنوان تجل ...