‍ 🔵ریشه یابی گیاهخواری ایرانیان بر اساس اسطوره خلقت نخستین جفت انسان، مشی و مشیانه، در متن کهن بندهشن

‍ 🔵ریشه یابی گیاهخواری ایرانیان بر اساس اسطوره خلقت نخستین جفت انسان، مشی و مشیانه،در متن کهن بندهشن
@sahatzist
🔸آيا اسطورة ايراني تغذية گياهي را عالي ترين شكل غذايي مي داند و گوشت خواري را نماد مرگ مي شناسد؟
با بررسي روايت هاي ياد شده از بندهشن و ديگر نمونه هايي كه خواهد آمد، پاسخ ما "آری"خواهد بود.

🔸این مطلب برشی از است از مقاله "ساختار تغذیه در اسطورة مشی و مشیانه براساس متون زبان‌های باستانی ایران" نوشته بهار مختاریان
استاد‌یار دانشگاه هنر اصفهان که در نشریه پژوهشگاه علوم انسانی و مالعات فرهنگی نشر یافته است.

🔻يكي از روايت هاي مهم اساطير ملل، موضوع پيدايش انسان و موضوع ناگزير وابستة آن،يعني چگونگي پراكندگي نسل و اقوام آدمي بر كرة خاكي است. اسطورة ايراني چنين بن مايه اي را با داستان جفت نخستين ،مشي و مشيانه (مهلي و مهليانه) گزارش مي كند. متون فارسي ميانه همگي آفرينش اين جفت نخستين را به سيماي گياه (ريواس) گزارش ميكنند. اما كامل ترين گزارش از اين روايت در متن فارسي ميانة بندهش آمده است
@sahatzist
🔻نمونة ای از ارزش گذاري گیاهخواری كه به خصوص در فرهنگ ايراني (به ويژه تحت تأثير آموزه هاي زرتشتي) زياد به چشم مي خورد، داستان چگونگي تغذية ضحاك در شاهنامه به تشويق ابليس است. در روايت شاهنامه هم، پيش از آمدن ابليس نزد ضحاك، تغذيه گياهي است و ابليس، با آموزش تغذية گوشتي، ضحاك را به حد اسفل انسان خواري رهنمون
مي سازد. در اين روايت هم تغذيه بهترين عنصري است كه م يتوان ارزش گذاري اخلاقي را با آن نشان داد:

فراوان نبود آن زمان پرورش
كه كمتر بد از كٌشتنيها خورش
@sahatzist
[اهریمن در لباس آشپز ضحاک ابتدا با گوشت مرغ و کبک و بره ضحاک را شیفته خود می کند و در نهایت ممنوع ترین حیوان ممکن یعنی گاو را بر سر سفره ضحاک می آورد. ضحاک از خوردن وشت گاو چنان به هیجان می آید که از اهریمن در لباس آشپز درآمده می خواهد که آرزویی کند و اهریمن آرزوی بوسیدن کتف ضحاک را می کند و ...این قسمت توضیحات ساحت زیست است که از متن مقاله تلخیص شده است]

🔻در فرهنگ پيش از زرتشت، قرباني كردن گاو بسيار مرسوم بود و
زرتشت با چنين كاري به مبارزه برخاست و اصلاحات گسترده اي در اين زمينه ايجاد كرد. از همين روست كه در روايت شاهنامه هم آموزش تغذية گوشتي از سوي بيگانه (اهريمن ) و باور مردود پيروان او برمي خيزد. پس، الويت و ارزش گذاري تغذيةگياهي و لبني از چنين برداشتي ريشه مي گيرد و جاي پاي آن را، در اكثر روايت هايي كه موضوع تغذيه در آنها مطرح مي شود، مي توان ديد .

🔻الويت تغذيه، در فرهنگ ايراني، تغذية گياهي است و شير يا تخم مرغ نيز
صورت واسطي نسبت به گوشت تلقي مي شود.

@sahatzist
ساحت زیست
اصل مقاله را می توانید از فایل زیر دریافت کنید👇