سرو سخنگو کانال دکتر محمّدعلی اسلامینُدوشن 📖عُصارهی "تاریخ،ادبیات،فرهنگ و تمدّن" در جهانبینی و اندیشههای: استاد محمّدعلی اسلامینُدوشن 💎سـلطان نثــر معاصــر و 💎سـرو سُخنگوی ایـران سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱ در هیچ یک از کتابهایی که راجع به ایران نوشتهاند، چه خود ایرانیها و چه خارجیها، تاکنون متذکر این معنی نشده و روشن نکردهاند که ریا و تزویر از چه زمانی وارد تاریخ ایران شده است، چرا آمده است و کم و کیف آن چیست؟ ریا و زرق، تزویر، تلبیس، سالوس و مرادفهای دیگرش عبارت است از: تغییر رنگ، خود بودن و دیگر بودن، دو سیمائی بودن، و این به منظور کسب قدرت یا منفعتی است در زمینهی مادی یا معنوی (مال، جاه، مقام، وجاهت ملی) و یا دفع مضرتی که شخص را از بلایی در امان نگاه دارد. آیا این یک عارضهی شرقی است؟ گمان میکنم که در شرق بیشتر از غرب دیده شده است، و در ایران قدری بیشتر از جاهای دیگر؛. در ادب فرانسه ما یک شخصیت «تارتوف» میشناسیم (قهرمان نمایشنامهی مولیر به همین نام) که مردی است حقهباز و خود را مقدس و مؤمن نشان میدهد تا دختر جوان و متمکن خانوادهی ساده دلی را تصاحب کند و سرانجام مچش باز میشود؛. اما در ادب فارسی، بهخصوص از قرن پنجم به این سو هیچ کتاب معتبری در زمینهی فکر و اجتماع نیست که بگشاییم و نشانهای یا اشارهای یا شکایتی از ریا در آن نبینیم، و آنچه عجیب است آن است که در میان همهی ... سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 چهارم، جدا کردن حسابها در امر دین است، و این درست بر اثر آمیختگی بیش از حد دین و دنیا پدید میآید. منظور آن است که ما در طی تاریخ خود هر چه جلوتر میآییم، این گرایش بیشتر دیده میشود که بین ظاهر و کنه دین ارتباطی نباشد، بدین معنی که فرائض خواسته شده به جا آورده شود، و از آن پس دیگر خیالها راحت گردد که ما هر چه بوده است، کردهایم و دلیلی نیست که بندهی صالح خدا نباشیم!. کمکم قسمت دیگر که روح و جوهر دین است (پرهیزگاری، برادری، شفقت، ترک حرص) در بوتهی فراموشی میافتد. این طرز تلقی کمکم دستورهای دینی را به دو دستهی صرفکننده و صرفنکننده تقسیم میکند:. آنچه را به سود میبیند، نگاه میدارد و آنچه را به زیان میبیند، کنار میگذارد؛. فیالمثل شخص میتواند تا حد افسانهای ثروت بیاندوزد و. دل خود را خوش کند که خمس و زکاتش را داده است، یا گران بفروشد و بگوید که خریداران با رضا و رغبت خریدهاند و از این قبیل …. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇) ... سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ . بخش ۲ شعر معروف ناصر خسرو (حاجیان آمدند با تعظیم…) هر چه را در این باره گفتنی است، گفته است و بهخوبی نمایانگر این تقسیمبندی میشود. ناصرخسرو از رفیقش که از حج بازگشته است، میپرسد که آیا در برابر مناسک بیرونی، مناسک درونی را نیز به جا آورده است، مثلا: «عارف حق و منکر خود شده است، از شر نفس ایمن گشته، عادتهای بد را از خود دور ساخته، خود را به صدق سپرده، و از این نوع…؟» و چون جواب همهی آنها را «نه» میشنود، سرانجام میگوید:. گفتم: ای دوست، پس نکردی حج. نشدی در مقام محو مقیم. رفته و مکه دیده، آمده باز. محنت بادیه خریده به سیم. از این رو میبینیم که میان دین دیواری کشیده شده است، این سوی دیوار همه جمعاند: حکام جبار، علمای بیعمل، سوداگران سودجو، اربابان بیمروت، و همهی اینها هم دلخوش بودهاند که واجبات و مستحبات را مو به مو انجام دادهاند، و البته در تفسیر و تعبیر هم که چهارطاق باز بوده است. وقتی ربا حرام باشد، میشود خانه را رهن کرد که منعی ندارد؛ شراب میشود خورد و پشت آن نماز خواند، فقط نباید فراموش کرد که دهان را آب بکشند؛ میتوان در حال تعقیب نماز با اشارهی انگشت حکم اجرای قتل داد (آ ... سرو سخنگو ۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ دکتر اسلامیندوشن در کتاب «دیروز، امروز، فردا» بحث مفصلی درمورد ریا، و علت شیوع آن در ایران (از گذشته تا حال) دارند که از جالب توجهترین نوشتههای ایشان است. کمتر کتابی را میتوان یافت که این عارضهی زیانبار را با این ظرافت و دقت ریشهیابی کرده باشد،. مرحوم مهندس مهدی بازرگان در دوران زندان، کتاب «روح ملتها» از آندره زیگفرید جامعهشناس فرانسوی را مطالعه نموده و سپس مقالهای با عنوان _. «سازگاری ایرانی» مینویسند که در چاپهای جدید روح ملتها (چاپ داخل کشور) ضمیمهی آن میشود. (مقالهای زیبا و ارزشمند که بیشتر حالت کلی گویی دارد و به سبک آندره زیگفرید نوشته شده است). اما دکتر اسلامیندوشن، گذشته از کلیات، علل و عوامل این عارضه را ریشهیابی و مقالهای ماندگار در زمینهی روانشناختی جامعه خلق کردهاند …*به دلیل طولانی بودن، مقاله در چهار بخش تقسیم شده که بخشهای ۱ و ۲ در پست زیر و بخشهای ۳ و ۴ در پست آینده خواهد آمد. *. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ... سرو سخنگو ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ایراندوست واقعبین: تأملی در ایراننگری استاد محمدعلی اسلامیندوشن 2pAbbasi-3.4IranNamagWinter2019.pdf ( 391.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام سرو سخنگو ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ فصلنامهی ایران نامگ. جدیدترین شمارهی خود (زمستان ۱۳۹۷) را به دکتر اسلامیندوشن اختصاص داده است؛ مقالهای با عنوان «ایراندوست واقعبین: تأملی در ایراننگری استاد محمدعلی اسلامی ندوشن» از آقای دکتر جواد عباسی در این شماره آمده است که از زیباترین مقالهها دربارهی اندیشههای دکتر اسلامیندوشن میباشد …جواد عباسی (دانشآموختۀ دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهران، ۱۳۷۹) دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد و متخصص تاریخ ایران در دورهی فرمانروایی مغولان و تیموریان است. ایشان از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ استاد مدعو دانشگاه ایالتی اوهایو بودهاند … دکتر جواد عباسی را در پست زیر بخوانید. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ... سرو سخنگو ۰۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ بر بستر ناز آنکه خفته است تویی. رؤیا بدو زلف در نهفته است تویی. با مژه ره نیاز رفته است تویی وین راز مگو بکس نگفته است تویی. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷.. سرو سخنگو ۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ اگر ما دنیایی در پیش داشته باشیم که در آن پول و زور، قدرتی بیحساب و مانع ناپذیر داشته باشند در اینصورت؛ تبلیغ، جانشین حقیقت خواه از هم اکنون نیز کشمکش مرگباری بین حقیقت امور و وانمود شدهی امور میبینیم …در این نبرد بین اصل و قلب، بین واقعیت و ریا، همهی مردان و زنان با حسن نیت باید جانب ضعیفتر، یعنی «اصل» را بگیرند. انسانیت را وجدان مشترکی است، اگر این وجدان مشترک که متعلق به همهی بشریت است، بیدار شود و در راه راست افتد، میتوان به پیشرفت واقعی جهان امید بست، وگرنه افق آینده، تیره و تار خواهد بود …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. چهارم. ... سرو سخنگو ۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ «داد» در شاهنامه، به منزلهی شیشهی عمر قوم ایرانیست؛ اگر شکست برداشت، زوال این قوم فرا رسیده است، ممکن است ظلم و تباهی بر کشور حاکم گردد - مانند دورهی ضحاک - ولی این مهم نیست، از نو کشور کمر راست خواهد کرد؛ سر «داد» سلامت باشد که اگر نیم جانی داشت سرانجام همه چیز به حال عادی بازخواهد گشت. «داد» اندیشه و اعتقادی است در دل مردم ایران که نباید گذاشت فرو میرد …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها. ... سرو سخنگو ۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ اعتراض و عصیان جوانان همیشه پسندیده است ولی به شرط آنکه از فرهنگ و حساسیت و سرزندگی مایه گرفته باشد؛ وگرنه اگر در اعتراض، شعار. «کار هرچه کمتر و مزد هرچه بیشتر» مشی زندگی قرار گیرد و فهم، روز به روز لاغرتر و گردن ادعا روز به روز کلفتتر گردد در اینصورت در اوج جوانی، پیری و درماندگی و افتادگی روح فرا رسیده است …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. فرهنگ. ... سرو سخنگو ۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ اگر بخواهند در دو کلمه نصیحتی طلایی به حکام جهان سوم بکنند، باید بگویند:. «کمتر گفتن و قدری شنفتن» 🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم. سرو سخنگو ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ جمشید بزرگترین شاه شاهنامه است؛. از هر جهت کامگار، دوران او یک دوران بهشتآسا است … جمشید مغرور میشود و ادعا میکند که همهی اینها از برکت وجود اوست! در نتیجه پروردگار بر او خشم میگیرد و به ذلتش میافکند،. بعد از دوران جمشیدی یک دوران ضحاکی بر ایران مستولی میگردد. در این میان مردم چه تقصیر داشتهاند که باید به ظلم ضحاک دچار گردند؟. شاید بشود این گونه تعبیر کرد که خوشگذرانی طولانی در نزد یک قوم، غفلت میآورد و غفلت، خود مستوجب کیفر است. در زندگی نباید «موازنه» به هم بخورد، اگر خورد، مصیبت پیش میآید. این اصلی بوده است که در تاریخ نمونهها یافته است …. 🌷دکتر محمدعلی اسلامیندوشن🌷.. ... سرو سخنگو ۰۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ آن جان جهان مرا قلم بود قلم. وان روی نگارگون و آن زلف بخم. در صبح امیدبخش و در شام دژم وینها همه رفتند و عدم ماند عدم. *دکتر اسلامیندوشن*. 🌷🌷. حضور نویسندهی محترم و صاحب قلم توانمند. «خانم ناهید کهنهچیان». خالق رمانهای. (تهمینه در راه) و (زیر یک سقف). را در کانال سرو سخنگو عرض خیر مقدم و شادباش داریم. 🌷🌷. ... سرو سخنگو ۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ فرجامهای دردآور میتواند در انتظار حکومتگرانی باشد که با علم به آنکه از عهده بر نمیآیند، در حفظ آن پافشاری داشتهاند …🌷دکتر اسلا ها_را_بشنویم. سرو سخنگو ۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ حکومتها اگر خیر خود را بخواهند باید جز به نوع «همگانی» حکومت که همان دموکراسی باشد به چیزی گردن ننهند، زیرا این است که مسئولیت آنها را سبک میکند. این دیگر نوعی امتیاز دادن به مردم نیست بلکه امتیاز گرفتن از آنهاست به سبب آنکه بار ادارهی کشور بر دوش همه نهاده میشود …. 🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم. ... سرو سخنگو ۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ آن صبح که بر پنجره زد، صبح نبود. وآن پنجره رخ به روشنایی نگشود. هم چشم بهدر ماند و کس از ره نرسید هم دل بهطلب رفت و کس او را نربود …🌷دکتر محمدعلی اسلامیندوشن🌷.. سرو سخنگو ۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ مغناطیس تمدن غرب و شیوهی زندگی غربی، سراسر جهان را گرفته؛. اش سرو سخنگو ۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ در گذشته این حداقل صداقت و جوانمردی رعایت میشده که هرچیز را به اسم خود بنامند، و منتی نیز بر سر کسی نگذارند؛ امروز حتی حق قضاوت دربارهی خود را هم از شخص میگیرند، اگر کسی بدبخت بود، میگویند:. «نه، تو اشتباه میکنی تو خوشبختی،. چون ما میگوییم تو خوشبختی، پس خوشبختی» …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. چهارم. سرو سخنگو ۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ راه آنست که کسانی که ادعای رهبری جامعه دارند و در مقام حکومت هستند، زندگی خود را سرمشق قرار دهند کشور فقیر نباید به خود اجازهی مخارج تجملی و زائد بدهد …دکتر اسلامیندوشن. سرو سخنگو ۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ نظریهی نیمکوف، جامعهشناس آمریکایی. و تشابه آن با. جملهی دکتر اسلامیندوشن ‹ 9 10 11 12 13 14 15 ›
سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱ در هیچ یک از کتابهایی که راجع به ایران نوشتهاند، چه خود ایرانیها و چه خارجیها، تاکنون متذکر این معنی نشده و روشن نکردهاند که ریا و تزویر از چه زمانی وارد تاریخ ایران شده است، چرا آمده است و کم و کیف آن چیست؟ ریا و زرق، تزویر، تلبیس، سالوس و مرادفهای دیگرش عبارت است از: تغییر رنگ، خود بودن و دیگر بودن، دو سیمائی بودن، و این به منظور کسب قدرت یا منفعتی است در زمینهی مادی یا معنوی (مال، جاه، مقام، وجاهت ملی) و یا دفع مضرتی که شخص را از بلایی در امان نگاه دارد. آیا این یک عارضهی شرقی است؟ گمان میکنم که در شرق بیشتر از غرب دیده شده است، و در ایران قدری بیشتر از جاهای دیگر؛. در ادب فرانسه ما یک شخصیت «تارتوف» میشناسیم (قهرمان نمایشنامهی مولیر به همین نام) که مردی است حقهباز و خود را مقدس و مؤمن نشان میدهد تا دختر جوان و متمکن خانوادهی ساده دلی را تصاحب کند و سرانجام مچش باز میشود؛. اما در ادب فارسی، بهخصوص از قرن پنجم به این سو هیچ کتاب معتبری در زمینهی فکر و اجتماع نیست که بگشاییم و نشانهای یا اشارهای یا شکایتی از ریا در آن نبینیم، و آنچه عجیب است آن است که در میان همهی ...
سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 چهارم، جدا کردن حسابها در امر دین است، و این درست بر اثر آمیختگی بیش از حد دین و دنیا پدید میآید. منظور آن است که ما در طی تاریخ خود هر چه جلوتر میآییم، این گرایش بیشتر دیده میشود که بین ظاهر و کنه دین ارتباطی نباشد، بدین معنی که فرائض خواسته شده به جا آورده شود، و از آن پس دیگر خیالها راحت گردد که ما هر چه بوده است، کردهایم و دلیلی نیست که بندهی صالح خدا نباشیم!. کمکم قسمت دیگر که روح و جوهر دین است (پرهیزگاری، برادری، شفقت، ترک حرص) در بوتهی فراموشی میافتد. این طرز تلقی کمکم دستورهای دینی را به دو دستهی صرفکننده و صرفنکننده تقسیم میکند:. آنچه را به سود میبیند، نگاه میدارد و آنچه را به زیان میبیند، کنار میگذارد؛. فیالمثل شخص میتواند تا حد افسانهای ثروت بیاندوزد و. دل خود را خوش کند که خمس و زکاتش را داده است، یا گران بفروشد و بگوید که خریداران با رضا و رغبت خریدهاند و از این قبیل …. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇) ...
سرو سخنگو ۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ . بخش ۲ شعر معروف ناصر خسرو (حاجیان آمدند با تعظیم…) هر چه را در این باره گفتنی است، گفته است و بهخوبی نمایانگر این تقسیمبندی میشود. ناصرخسرو از رفیقش که از حج بازگشته است، میپرسد که آیا در برابر مناسک بیرونی، مناسک درونی را نیز به جا آورده است، مثلا: «عارف حق و منکر خود شده است، از شر نفس ایمن گشته، عادتهای بد را از خود دور ساخته، خود را به صدق سپرده، و از این نوع…؟» و چون جواب همهی آنها را «نه» میشنود، سرانجام میگوید:. گفتم: ای دوست، پس نکردی حج. نشدی در مقام محو مقیم. رفته و مکه دیده، آمده باز. محنت بادیه خریده به سیم. از این رو میبینیم که میان دین دیواری کشیده شده است، این سوی دیوار همه جمعاند: حکام جبار، علمای بیعمل، سوداگران سودجو، اربابان بیمروت، و همهی اینها هم دلخوش بودهاند که واجبات و مستحبات را مو به مو انجام دادهاند، و البته در تفسیر و تعبیر هم که چهارطاق باز بوده است. وقتی ربا حرام باشد، میشود خانه را رهن کرد که منعی ندارد؛ شراب میشود خورد و پشت آن نماز خواند، فقط نباید فراموش کرد که دهان را آب بکشند؛ میتوان در حال تعقیب نماز با اشارهی انگشت حکم اجرای قتل داد (آ ...
سرو سخنگو ۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ دکتر اسلامیندوشن در کتاب «دیروز، امروز، فردا» بحث مفصلی درمورد ریا، و علت شیوع آن در ایران (از گذشته تا حال) دارند که از جالب توجهترین نوشتههای ایشان است. کمتر کتابی را میتوان یافت که این عارضهی زیانبار را با این ظرافت و دقت ریشهیابی کرده باشد،. مرحوم مهندس مهدی بازرگان در دوران زندان، کتاب «روح ملتها» از آندره زیگفرید جامعهشناس فرانسوی را مطالعه نموده و سپس مقالهای با عنوان _. «سازگاری ایرانی» مینویسند که در چاپهای جدید روح ملتها (چاپ داخل کشور) ضمیمهی آن میشود. (مقالهای زیبا و ارزشمند که بیشتر حالت کلی گویی دارد و به سبک آندره زیگفرید نوشته شده است). اما دکتر اسلامیندوشن، گذشته از کلیات، علل و عوامل این عارضه را ریشهیابی و مقالهای ماندگار در زمینهی روانشناختی جامعه خلق کردهاند …*به دلیل طولانی بودن، مقاله در چهار بخش تقسیم شده که بخشهای ۱ و ۲ در پست زیر و بخشهای ۳ و ۴ در پست آینده خواهد آمد. *. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ...
سرو سخنگو ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ایراندوست واقعبین: تأملی در ایراننگری استاد محمدعلی اسلامیندوشن 2pAbbasi-3.4IranNamagWinter2019.pdf ( 391.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
سرو سخنگو ۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ فصلنامهی ایران نامگ. جدیدترین شمارهی خود (زمستان ۱۳۹۷) را به دکتر اسلامیندوشن اختصاص داده است؛ مقالهای با عنوان «ایراندوست واقعبین: تأملی در ایراننگری استاد محمدعلی اسلامی ندوشن» از آقای دکتر جواد عباسی در این شماره آمده است که از زیباترین مقالهها دربارهی اندیشههای دکتر اسلامیندوشن میباشد …جواد عباسی (دانشآموختۀ دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهران، ۱۳۷۹) دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد و متخصص تاریخ ایران در دورهی فرمانروایی مغولان و تیموریان است. ایشان از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ استاد مدعو دانشگاه ایالتی اوهایو بودهاند … دکتر جواد عباسی را در پست زیر بخوانید. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ...
سرو سخنگو ۰۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ بر بستر ناز آنکه خفته است تویی. رؤیا بدو زلف در نهفته است تویی. با مژه ره نیاز رفته است تویی وین راز مگو بکس نگفته است تویی. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷..
سرو سخنگو ۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ اگر ما دنیایی در پیش داشته باشیم که در آن پول و زور، قدرتی بیحساب و مانع ناپذیر داشته باشند در اینصورت؛ تبلیغ، جانشین حقیقت خواه از هم اکنون نیز کشمکش مرگباری بین حقیقت امور و وانمود شدهی امور میبینیم …در این نبرد بین اصل و قلب، بین واقعیت و ریا، همهی مردان و زنان با حسن نیت باید جانب ضعیفتر، یعنی «اصل» را بگیرند. انسانیت را وجدان مشترکی است، اگر این وجدان مشترک که متعلق به همهی بشریت است، بیدار شود و در راه راست افتد، میتوان به پیشرفت واقعی جهان امید بست، وگرنه افق آینده، تیره و تار خواهد بود …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. چهارم. ...
سرو سخنگو ۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ «داد» در شاهنامه، به منزلهی شیشهی عمر قوم ایرانیست؛ اگر شکست برداشت، زوال این قوم فرا رسیده است، ممکن است ظلم و تباهی بر کشور حاکم گردد - مانند دورهی ضحاک - ولی این مهم نیست، از نو کشور کمر راست خواهد کرد؛ سر «داد» سلامت باشد که اگر نیم جانی داشت سرانجام همه چیز به حال عادی بازخواهد گشت. «داد» اندیشه و اعتقادی است در دل مردم ایران که نباید گذاشت فرو میرد …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها. ...
سرو سخنگو ۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ اعتراض و عصیان جوانان همیشه پسندیده است ولی به شرط آنکه از فرهنگ و حساسیت و سرزندگی مایه گرفته باشد؛ وگرنه اگر در اعتراض، شعار. «کار هرچه کمتر و مزد هرچه بیشتر» مشی زندگی قرار گیرد و فهم، روز به روز لاغرتر و گردن ادعا روز به روز کلفتتر گردد در اینصورت در اوج جوانی، پیری و درماندگی و افتادگی روح فرا رسیده است …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. فرهنگ. ...
سرو سخنگو ۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ اگر بخواهند در دو کلمه نصیحتی طلایی به حکام جهان سوم بکنند، باید بگویند:. «کمتر گفتن و قدری شنفتن» 🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم.
سرو سخنگو ۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ جمشید بزرگترین شاه شاهنامه است؛. از هر جهت کامگار، دوران او یک دوران بهشتآسا است … جمشید مغرور میشود و ادعا میکند که همهی اینها از برکت وجود اوست! در نتیجه پروردگار بر او خشم میگیرد و به ذلتش میافکند،. بعد از دوران جمشیدی یک دوران ضحاکی بر ایران مستولی میگردد. در این میان مردم چه تقصیر داشتهاند که باید به ظلم ضحاک دچار گردند؟. شاید بشود این گونه تعبیر کرد که خوشگذرانی طولانی در نزد یک قوم، غفلت میآورد و غفلت، خود مستوجب کیفر است. در زندگی نباید «موازنه» به هم بخورد، اگر خورد، مصیبت پیش میآید. این اصلی بوده است که در تاریخ نمونهها یافته است …. 🌷دکتر محمدعلی اسلامیندوشن🌷.. ...
سرو سخنگو ۰۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ آن جان جهان مرا قلم بود قلم. وان روی نگارگون و آن زلف بخم. در صبح امیدبخش و در شام دژم وینها همه رفتند و عدم ماند عدم. *دکتر اسلامیندوشن*. 🌷🌷. حضور نویسندهی محترم و صاحب قلم توانمند. «خانم ناهید کهنهچیان». خالق رمانهای. (تهمینه در راه) و (زیر یک سقف). را در کانال سرو سخنگو عرض خیر مقدم و شادباش داریم. 🌷🌷. ...
سرو سخنگو ۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ فرجامهای دردآور میتواند در انتظار حکومتگرانی باشد که با علم به آنکه از عهده بر نمیآیند، در حفظ آن پافشاری داشتهاند …🌷دکتر اسلا ها_را_بشنویم.
سرو سخنگو ۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ حکومتها اگر خیر خود را بخواهند باید جز به نوع «همگانی» حکومت که همان دموکراسی باشد به چیزی گردن ننهند، زیرا این است که مسئولیت آنها را سبک میکند. این دیگر نوعی امتیاز دادن به مردم نیست بلکه امتیاز گرفتن از آنهاست به سبب آنکه بار ادارهی کشور بر دوش همه نهاده میشود …. 🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم. ...
سرو سخنگو ۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ آن صبح که بر پنجره زد، صبح نبود. وآن پنجره رخ به روشنایی نگشود. هم چشم بهدر ماند و کس از ره نرسید هم دل بهطلب رفت و کس او را نربود …🌷دکتر محمدعلی اسلامیندوشن🌷..
سرو سخنگو ۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ در گذشته این حداقل صداقت و جوانمردی رعایت میشده که هرچیز را به اسم خود بنامند، و منتی نیز بر سر کسی نگذارند؛ امروز حتی حق قضاوت دربارهی خود را هم از شخص میگیرند، اگر کسی بدبخت بود، میگویند:. «نه، تو اشتباه میکنی تو خوشبختی،. چون ما میگوییم تو خوشبختی، پس خوشبختی» …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. چهارم.
سرو سخنگو ۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ راه آنست که کسانی که ادعای رهبری جامعه دارند و در مقام حکومت هستند، زندگی خود را سرمشق قرار دهند کشور فقیر نباید به خود اجازهی مخارج تجملی و زائد بدهد …دکتر اسلامیندوشن.
سرو سخنگو ۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ نظریهی نیمکوف، جامعهشناس آمریکایی. و تشابه آن با. جملهی دکتر اسلامیندوشن