سرو سخنگو کانال دکتر محمّدعلی اسلامینُدوشن 📖عُصارهی "تاریخ،ادبیات،فرهنگ و تمدّن" در جهانبینی و اندیشههای: استاد محمّدعلی اسلامینُدوشن 💎سـلطان نثــر معاصــر و 💎سـرو سُخنگوی ایـران سرو سخنگو ۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ کسی که اندکی ادعای شرافت و فهم کند، باید گاهگاه بتواند از خود بپرسد: آیا من به نانی که میخورم میارزم؟. این برای یک انسان، عادیترین و مهمترین سؤال است؛ اما چند نفر از ما این سؤال را حتی یکبار از خود کردهاند؟. 🌷 دکتر اسلامی ندوشن 🌷.. سرو سخنگو ۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🌷🌷پاسخ به یک چرای بزرگ🌷🌷. شد_که_نظامشاهی_فروریخت.. بخش دوم ۲.pdf ( 272.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام سرو سخنگو ۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🌷🌷پاسخ به یک چرای بزرگ🌷🌷. شد_که_نظامشاهی_فروریخت.. بخش اول ۱.pdf ( 208.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام سرو سخنگو ۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ 🌷🌷 گناه اکنون بینی 🌷🌷 چون محمود غزنوی ری را به تصرف میآورد و مجدالدوله_ امیر دیلمی_ اسیر او میشود، محمود از او میپرسد:. «آیا کتاب شاهنامه را خواندهای که تاریخ ایران است و طبری که تاریخ مسلمانان؟». جواب میدهد: «آری»، محمود میگوید:. «پس چرا خود را اسیر آنکه نیرومندتر از توست کردی؟» (ابن اثیر، وقایع سال ۴۳۰). مقصود شاه غزنوی آن بود که اگر از این کتابها پند گرفته بودی، به این سرنوشت دچار نمیشدی. کسانی که به دیروز و فردا نیندیشند، مستوجب مجازاتهای سخت میگردند؛ چه، همواره در طاس لغزندهی «اکنون بینی» سرگردان خواهند ماند. در ایران باستان این اعتقاد بود که چون سران قومی گناه بکنند، همهی مردم کشور کفارهی آن را خواهند پرداخت، شاید برای آنکه تحمل حکومت سران خطاکار را کردهاند …🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم. ... سرو سخنگو ۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ (از ویژگیهای روحی ایرانی) تسلط افراط و تفریط بر امور است، یا به عبارت دیگر نقص توازن؛ این عارضه موجب گردیده که ایرانی یا چیزی را زیاد دوست بدارد و یا زیاد دشمن، و توقف در حد وسط برایش بسیار دشوار بشود …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها. سرو سخنگو ۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ 🌷🌷بیادب با هزار کس تنهاست🌷🌷.. گفتار معتبری از قدیم آمده که میگوید: «کشور با کفر بر جای میماند ولی با ظلم نمیماند». و اینکه ظلم را ویرانگرتر از کفر دانسته، برای آن است که ظلم، هم کفرآور است و هم چیزی دیگر آور. ادب نیز اگر از میان برداشته شود، آن هم در یک جامعهی فشرده و پر جمعیت، تأثیر سوئش نه از کفر کمتر است، نه از ظلم. وقتی دنیای پر مشغلهی امروز، بسیاری از دلخوشیها را گرفته، چگونه بشود زندگی کرد، بی یک حداقل ادب، بی یک لبخند؟. سعدی فرمود:. یکی را تب آمد ز صاحبدلان. کسی گفت شکر بخواه از فلان. بگفت ای پسر تلخی مردنم. به از جور روی ترش بردنم. ... سرو سخنگو ۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ طرد یک فرهنگ دلیل بر تسلط آن است، او باز میگردد و خسارت هم مطالبه میکند، مگر آنکه فرهنگ بهتر و زندهتری جایگزینش شده باشد برد نهایی با فرهنگی خواهد بود که با روح زمان و سرشت انسانی سازگارتر است …🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ی_سفر_چین. سرو سخنگو ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ _ «پسرخاله ونسان میدانید، شما با آنکه مدت کمی به مدرسه رفتهاید بسیار باسواد هستید، تعجبآور است آیا هنوز زیاد مطالعه میکنید؟». + «نه، دوست دارم مطالعه بکنم، ولی به خود اجازهی آن را نمیدهم، برای آنکه احتیاجی به مطالعه ندارم، تمام این چیزها در کلمات مسیح هست، و در آنجا به مراتب زیباتر و کاملتر از هر کتاب دیگری بیان شده». کی، روی دو پایش بلند شد و فریاد زد: «اوه، ونسان، این حرف از شما خیلی بعید است.». ونسان با حیرت بر او نگاه دوخت:. «هر چند پدرم میگوید شما نباید فکر خود را جز تحصیل خود به چیز دیگری متوجه دارید، با اینحال، وقتی که نقاشی» تیس ماریس «را با» تاریخچهی جنگهای صلیبی «مقایسه میکنید، به مراتب عالیتر از موقعی هستید که مثل کشیش دهاتی خشک مغزی حرف میزنید.».. ترجمه: دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. ... سرو سخنگو ۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ . شماره ۱۰ … (ماجرای زندگی ونسان وانگوگ نقاش هلندی).. نوشته: ایروینگ استون ترجمه: دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🌷🌷🌷🌷🌷. شور زندگی؛ آمیختهی دلپذیری از افسانه و حقیقت است که سرگذشت زندگی «ونسان وانگوگ» نقاش هلندی را در قالب داستان عرضه میکند. با آنکه قسمتهایی از کتاب از روی تخیل پرداخته شده، میتوان پنداشت که روح و جوهر واقعیت در آن گم نیست. «ایروینگ استون» نویسندهی آمریکایی، با شکیبایی فراوان، مدارک معتبر را دربارهی وانگوگ گرد آورده، به همهی نقاطی که اقامتگاه یا گذرگاه او بوده است، سفر کرده و وضع محل را به چشم دیده است، با همهی کسانی که خاطرهای یا روایتی از زندگی نقاش هلندی داشتند، گفتگو نموده و کوشیده است تا حتیالمقدور تصویری شبیه به اصل از ماجرای او بپردازد. نامههای ونسان به برادرش «تئو» منبع گرانبهایی برای پژوهش در حال اوست. این نامهها نه تنها راهنمای صادقی برای وقوف به نحوهی زندگی و احساس و افکار او هستند، بلکه از نظر ادبی نیز خود شاهکار لطف و سادگی به شمار میروند. 🌷🌷🌷🌷🌷. ونسان وانگوگ را تنها بدان سبب نمیشناسند که نقاش چیره دستی بوده است؛ بزرگی زندگی او کمتر از بزرگی آثار او نیست. ... سرو سخنگو ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ خیال میکنم که بیابان تنها گریزگاهی است که بر جای مانده، تا اگر روزی عرصه بر بشر شهر نشین، بشر متمدن تنگ شد، بدان پناه ببرد …🌷دکتر ها. سرو سخنگو ۰۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ آنچه مایهی تأسف است آن است که نه تنها هنر یاد گرفتن و فکر کردن در نزد جوانان ما ضعیف است، بلکه هنر خوش گذارندن هم تعریفی ندارد، ی دگر نیمی ز بهر نیک نامیست. «نظامی». 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها. سرو سخنگو ۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ در هیچ مکتب و «ایسمی» متوقف نگشتهام و هیچ طریقتی بیچون و چرا مرا در بر نگرفته است؛ حتی کسانی که نسبت به آنها احترام دارم چون مولوی، تولستوی، نهرو و غیره … تنها قسمتی از اندیشههایشان را دوست داشتهام …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها. سرو سخنگو ۱۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ هم مادیاندیش هستم و هم معنیگرای، هم مقداری از دکارت را قبول دارم هم مقداری از شیخ اشراق را، هم چیزهایی از مارکس را میپذیرم و هم هم مقداری آرمانگرای (ایده آلیست) هستم و هم قدری واقعپسند (رئالیست)،. هم به قدرت و حقانیت علم معتقدم و هم بیم دارم از این که علم، سرنوشت بشر را به تنهایی به دست گیرد …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها. ... سرو سخنگو ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🌷🌷راه و روش زندگی🌷🌷.. چون عمر کوتاه است، جز این راهی نبود که در همهی زمینهها گزینش بکنم: کتاب، دوست، صرف وقت…. سعیام بر آن بوده که بر سر آنچه میانهحال، کمجوهر یا مشکوک است، توقف نکنم، حتی به قیمت دشمنتراشی. با کسانی که ارزش اجتماعی یا عیار قابل قبول انسانی نداشتند، رابطه برقرار نکردهام؛. این حسابگری را که چه کسی در زندگی به درد میخورد و چه کسی نمیخورد، به خود راه ندادهام. از بخت خود شکرگزارم که در معرض آزمایش یا احتیاجی قرار نگرفتم که ناگزیر به تملقگویی بشوم، تصدیق حرف مصلحتی بکنم، بر وفق مراد شنونده سخن بگویم، تمجمج بکنم، به کسی به سبب مقامش احترام بگذارم، یا تعینهای فاقد اخلاق، چشمم را بگیرد. این را نمیگویم برای آنکه بعد منزهطلبانه به خود ببندم، نه؛ از این رو بود که آن را به مصلحت خود ندیدم. این روش، آرامش خاطر بیشتری به من میبخشید، از تلخکامی، نقشبازی و دوچهرگی معافم میداشت؛. حالتی است که چه بسا عدهای دشمن شناخته و ناشناخته برایم فراهم کرده باشد، ولی اعتنا نداشتهام. برای من مهم آن بوده که مانند تکدرخت قائم به خود بمانم، اگر در زندگی چیزی به دست آوردهام به اعتبار خود بوده است. ... سرو سخنگو ۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ آن چشمهی جوشنده چو در کار آید. بس میوهی نوباوه به بازار آید. آن نیست که هر حریف، دلدار آید باید که گرانترین خریدار آید. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. آقای «سجاد بازگیر» از اعضای عزیز کانال. (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران در تهران)؛. روز گذشته از پایان نامهی خود دفاع و آن را تقدیم به استاد اسلامیندوشن کردند …🌷با آرزوی موفقیت برای ایشان. و تمامی اعضای عزیز 🌷. ... سرو سخنگو ۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ شهادت به جسم محدود نیست؛ به نفس، تسری پیدا میکند و آن شهادتی است که در روح حادث میشود بهصورت کشتن نفس و منی خود، به منظور رسیدن باید «خود» از میان برخیزد؛ تنها حجاب، این «خود» است. وقتی «خود» رفت همهی درها گشوده میشود؛ بشر به انسان پهناور و قادر تبدیل میگردد که دیگر بین او و کل کائنات حائلی نیست،. دیگر چیزی برای خود نمیخواهد زیرا همه چیز در او جای گرفته. چیزی بر او حرام یا ممنوع نیست؛ چه، او در درجهای برتر از این ضوابط جای دارد …. برای چنین کسی واسطهها نیز معنی ندارند زیرا با منبع نور، با منبع قدرت، با منبع فیض پیوند کرده است، جزئی از آن شده است؛ خود، آن شده است …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها. ... سرو سخنگو ۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ در سراسر این اثر (شاهنامه)، خرمن کلمات مانند موج نیرومندی است که ما را در. درست نمیدانم از چه! از مستی زندگی؟ یا از کشش مرگ؟. در چنین حالتی، فاصلهی مرگ و زندگی از میان بر میخیزد؛. نیاز، نوشیدن نور است از پستان خورشید … 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها. سرو سخنگو ۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ . شماره ۹.. ها دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷. داستان داستانها از مهمترین کتابهاییست که در نقد شاهنامه نوشته شده و داستان «رستم و اسفندیار» _ که یکی از برجستهترین وقایع شاهنامه محسوب میشود_ را تحلیل و بررسی میکند. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷. داستان رستم و اسفندیار حاوی مسائل مهمی است که در برابر انسان قرار دارد. تاروپود ماجرا از یک سلسله برخورد: برخورد آزادی و اسارت، پیری و جوانی، کهنه و نو، تعقل و تعبد، برخورد سرنوشت با ارادهی انسان و در پایان، برخورد زندگی و مرگ، ترکیب یافته است. در این داستان آنگونه که خاص تراژدیهای بزرگ است، روح آدمی به بالاترین حد کشش و تقلای خود میرسد. دو پهلوان اصلی واقعه که نامآورتر از آنها در کتاب کسی نیست، مانند دو گردباد به هم در میآیند و در طی سه روز همهی ذخایر روح خود را به کار میگیرند؛ چنانکه گوئی در همین سه روز به اندازهی یک عمر زندگی کردهاند. جنگ رستم و اسفندیار بیش از هر جنگ دیگری در شاهنامه، جنگ معنوی است؛ برخورد دو طبیعت و دو عالم درون است. ... سرو سخنگو ۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. در سن ۱۸ سالگی؛. دوران دبیرستان و شاعری (سال ۱۳۲۲) سرو سخنگو ۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ انسانی که بفهمد و نتواند، انسان خطرناکی است؛ زیرا آنگاه که بتواند، دیگر آن که بوده، نخواهد بود …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷.. ‹ 6 7 8 9 10 11 12 ›
سرو سخنگو ۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ کسی که اندکی ادعای شرافت و فهم کند، باید گاهگاه بتواند از خود بپرسد: آیا من به نانی که میخورم میارزم؟. این برای یک انسان، عادیترین و مهمترین سؤال است؛ اما چند نفر از ما این سؤال را حتی یکبار از خود کردهاند؟. 🌷 دکتر اسلامی ندوشن 🌷..
سرو سخنگو ۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🌷🌷پاسخ به یک چرای بزرگ🌷🌷. شد_که_نظامشاهی_فروریخت.. بخش دوم ۲.pdf ( 272.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
سرو سخنگو ۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🌷🌷پاسخ به یک چرای بزرگ🌷🌷. شد_که_نظامشاهی_فروریخت.. بخش اول ۱.pdf ( 208.8 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
سرو سخنگو ۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ 🌷🌷 گناه اکنون بینی 🌷🌷 چون محمود غزنوی ری را به تصرف میآورد و مجدالدوله_ امیر دیلمی_ اسیر او میشود، محمود از او میپرسد:. «آیا کتاب شاهنامه را خواندهای که تاریخ ایران است و طبری که تاریخ مسلمانان؟». جواب میدهد: «آری»، محمود میگوید:. «پس چرا خود را اسیر آنکه نیرومندتر از توست کردی؟» (ابن اثیر، وقایع سال ۴۳۰). مقصود شاه غزنوی آن بود که اگر از این کتابها پند گرفته بودی، به این سرنوشت دچار نمیشدی. کسانی که به دیروز و فردا نیندیشند، مستوجب مجازاتهای سخت میگردند؛ چه، همواره در طاس لغزندهی «اکنون بینی» سرگردان خواهند ماند. در ایران باستان این اعتقاد بود که چون سران قومی گناه بکنند، همهی مردم کشور کفارهی آن را خواهند پرداخت، شاید برای آنکه تحمل حکومت سران خطاکار را کردهاند …🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ها_را_بشنویم. ...
سرو سخنگو ۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ (از ویژگیهای روحی ایرانی) تسلط افراط و تفریط بر امور است، یا به عبارت دیگر نقص توازن؛ این عارضه موجب گردیده که ایرانی یا چیزی را زیاد دوست بدارد و یا زیاد دشمن، و توقف در حد وسط برایش بسیار دشوار بشود …. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها.
سرو سخنگو ۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ 🌷🌷بیادب با هزار کس تنهاست🌷🌷.. گفتار معتبری از قدیم آمده که میگوید: «کشور با کفر بر جای میماند ولی با ظلم نمیماند». و اینکه ظلم را ویرانگرتر از کفر دانسته، برای آن است که ظلم، هم کفرآور است و هم چیزی دیگر آور. ادب نیز اگر از میان برداشته شود، آن هم در یک جامعهی فشرده و پر جمعیت، تأثیر سوئش نه از کفر کمتر است، نه از ظلم. وقتی دنیای پر مشغلهی امروز، بسیاری از دلخوشیها را گرفته، چگونه بشود زندگی کرد، بی یک حداقل ادب، بی یک لبخند؟. سعدی فرمود:. یکی را تب آمد ز صاحبدلان. کسی گفت شکر بخواه از فلان. بگفت ای پسر تلخی مردنم. به از جور روی ترش بردنم. ...
سرو سخنگو ۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ طرد یک فرهنگ دلیل بر تسلط آن است، او باز میگردد و خسارت هم مطالبه میکند، مگر آنکه فرهنگ بهتر و زندهتری جایگزینش شده باشد برد نهایی با فرهنگی خواهد بود که با روح زمان و سرشت انسانی سازگارتر است …🌷دکتر اسلامی ندوشن🌷. ی_سفر_چین.
سرو سخنگو ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ _ «پسرخاله ونسان میدانید، شما با آنکه مدت کمی به مدرسه رفتهاید بسیار باسواد هستید، تعجبآور است آیا هنوز زیاد مطالعه میکنید؟». + «نه، دوست دارم مطالعه بکنم، ولی به خود اجازهی آن را نمیدهم، برای آنکه احتیاجی به مطالعه ندارم، تمام این چیزها در کلمات مسیح هست، و در آنجا به مراتب زیباتر و کاملتر از هر کتاب دیگری بیان شده». کی، روی دو پایش بلند شد و فریاد زد: «اوه، ونسان، این حرف از شما خیلی بعید است.». ونسان با حیرت بر او نگاه دوخت:. «هر چند پدرم میگوید شما نباید فکر خود را جز تحصیل خود به چیز دیگری متوجه دارید، با اینحال، وقتی که نقاشی» تیس ماریس «را با» تاریخچهی جنگهای صلیبی «مقایسه میکنید، به مراتب عالیتر از موقعی هستید که مثل کشیش دهاتی خشک مغزی حرف میزنید.».. ترجمه: دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. ...
سرو سخنگو ۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ . شماره ۱۰ … (ماجرای زندگی ونسان وانگوگ نقاش هلندی).. نوشته: ایروینگ استون ترجمه: دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🌷🌷🌷🌷🌷. شور زندگی؛ آمیختهی دلپذیری از افسانه و حقیقت است که سرگذشت زندگی «ونسان وانگوگ» نقاش هلندی را در قالب داستان عرضه میکند. با آنکه قسمتهایی از کتاب از روی تخیل پرداخته شده، میتوان پنداشت که روح و جوهر واقعیت در آن گم نیست. «ایروینگ استون» نویسندهی آمریکایی، با شکیبایی فراوان، مدارک معتبر را دربارهی وانگوگ گرد آورده، به همهی نقاطی که اقامتگاه یا گذرگاه او بوده است، سفر کرده و وضع محل را به چشم دیده است، با همهی کسانی که خاطرهای یا روایتی از زندگی نقاش هلندی داشتند، گفتگو نموده و کوشیده است تا حتیالمقدور تصویری شبیه به اصل از ماجرای او بپردازد. نامههای ونسان به برادرش «تئو» منبع گرانبهایی برای پژوهش در حال اوست. این نامهها نه تنها راهنمای صادقی برای وقوف به نحوهی زندگی و احساس و افکار او هستند، بلکه از نظر ادبی نیز خود شاهکار لطف و سادگی به شمار میروند. 🌷🌷🌷🌷🌷. ونسان وانگوگ را تنها بدان سبب نمیشناسند که نقاش چیره دستی بوده است؛ بزرگی زندگی او کمتر از بزرگی آثار او نیست. ...
سرو سخنگو ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ خیال میکنم که بیابان تنها گریزگاهی است که بر جای مانده، تا اگر روزی عرصه بر بشر شهر نشین، بشر متمدن تنگ شد، بدان پناه ببرد …🌷دکتر ها.
سرو سخنگو ۰۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۸ آنچه مایهی تأسف است آن است که نه تنها هنر یاد گرفتن و فکر کردن در نزد جوانان ما ضعیف است، بلکه هنر خوش گذارندن هم تعریفی ندارد، ی دگر نیمی ز بهر نیک نامیست. «نظامی». 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها.
سرو سخنگو ۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ در هیچ مکتب و «ایسمی» متوقف نگشتهام و هیچ طریقتی بیچون و چرا مرا در بر نگرفته است؛ حتی کسانی که نسبت به آنها احترام دارم چون مولوی، تولستوی، نهرو و غیره … تنها قسمتی از اندیشههایشان را دوست داشتهام …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها.
سرو سخنگو ۱۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ هم مادیاندیش هستم و هم معنیگرای، هم مقداری از دکارت را قبول دارم هم مقداری از شیخ اشراق را، هم چیزهایی از مارکس را میپذیرم و هم هم مقداری آرمانگرای (ایده آلیست) هستم و هم قدری واقعپسند (رئالیست)،. هم به قدرت و حقانیت علم معتقدم و هم بیم دارم از این که علم، سرنوشت بشر را به تنهایی به دست گیرد …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها_و_ناگفتهها. ...
سرو سخنگو ۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ 🌷🌷راه و روش زندگی🌷🌷.. چون عمر کوتاه است، جز این راهی نبود که در همهی زمینهها گزینش بکنم: کتاب، دوست، صرف وقت…. سعیام بر آن بوده که بر سر آنچه میانهحال، کمجوهر یا مشکوک است، توقف نکنم، حتی به قیمت دشمنتراشی. با کسانی که ارزش اجتماعی یا عیار قابل قبول انسانی نداشتند، رابطه برقرار نکردهام؛. این حسابگری را که چه کسی در زندگی به درد میخورد و چه کسی نمیخورد، به خود راه ندادهام. از بخت خود شکرگزارم که در معرض آزمایش یا احتیاجی قرار نگرفتم که ناگزیر به تملقگویی بشوم، تصدیق حرف مصلحتی بکنم، بر وفق مراد شنونده سخن بگویم، تمجمج بکنم، به کسی به سبب مقامش احترام بگذارم، یا تعینهای فاقد اخلاق، چشمم را بگیرد. این را نمیگویم برای آنکه بعد منزهطلبانه به خود ببندم، نه؛ از این رو بود که آن را به مصلحت خود ندیدم. این روش، آرامش خاطر بیشتری به من میبخشید، از تلخکامی، نقشبازی و دوچهرگی معافم میداشت؛. حالتی است که چه بسا عدهای دشمن شناخته و ناشناخته برایم فراهم کرده باشد، ولی اعتنا نداشتهام. برای من مهم آن بوده که مانند تکدرخت قائم به خود بمانم، اگر در زندگی چیزی به دست آوردهام به اعتبار خود بوده است. ...
سرو سخنگو ۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ آن چشمهی جوشنده چو در کار آید. بس میوهی نوباوه به بازار آید. آن نیست که هر حریف، دلدار آید باید که گرانترین خریدار آید. 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. آقای «سجاد بازگیر» از اعضای عزیز کانال. (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران در تهران)؛. روز گذشته از پایان نامهی خود دفاع و آن را تقدیم به استاد اسلامیندوشن کردند …🌷با آرزوی موفقیت برای ایشان. و تمامی اعضای عزیز 🌷. ...
سرو سخنگو ۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ شهادت به جسم محدود نیست؛ به نفس، تسری پیدا میکند و آن شهادتی است که در روح حادث میشود بهصورت کشتن نفس و منی خود، به منظور رسیدن باید «خود» از میان برخیزد؛ تنها حجاب، این «خود» است. وقتی «خود» رفت همهی درها گشوده میشود؛ بشر به انسان پهناور و قادر تبدیل میگردد که دیگر بین او و کل کائنات حائلی نیست،. دیگر چیزی برای خود نمیخواهد زیرا همه چیز در او جای گرفته. چیزی بر او حرام یا ممنوع نیست؛ چه، او در درجهای برتر از این ضوابط جای دارد …. برای چنین کسی واسطهها نیز معنی ندارند زیرا با منبع نور، با منبع قدرت، با منبع فیض پیوند کرده است، جزئی از آن شده است؛ خود، آن شده است …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها. ...
سرو سخنگو ۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ در سراسر این اثر (شاهنامه)، خرمن کلمات مانند موج نیرومندی است که ما را در. درست نمیدانم از چه! از مستی زندگی؟ یا از کشش مرگ؟. در چنین حالتی، فاصلهی مرگ و زندگی از میان بر میخیزد؛. نیاز، نوشیدن نور است از پستان خورشید … 🌷دکتر اسلامیندوشن🌷. ها.
سرو سخنگو ۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ . شماره ۹.. ها دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷. داستان داستانها از مهمترین کتابهاییست که در نقد شاهنامه نوشته شده و داستان «رستم و اسفندیار» _ که یکی از برجستهترین وقایع شاهنامه محسوب میشود_ را تحلیل و بررسی میکند. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷. داستان رستم و اسفندیار حاوی مسائل مهمی است که در برابر انسان قرار دارد. تاروپود ماجرا از یک سلسله برخورد: برخورد آزادی و اسارت، پیری و جوانی، کهنه و نو، تعقل و تعبد، برخورد سرنوشت با ارادهی انسان و در پایان، برخورد زندگی و مرگ، ترکیب یافته است. در این داستان آنگونه که خاص تراژدیهای بزرگ است، روح آدمی به بالاترین حد کشش و تقلای خود میرسد. دو پهلوان اصلی واقعه که نامآورتر از آنها در کتاب کسی نیست، مانند دو گردباد به هم در میآیند و در طی سه روز همهی ذخایر روح خود را به کار میگیرند؛ چنانکه گوئی در همین سه روز به اندازهی یک عمر زندگی کردهاند. جنگ رستم و اسفندیار بیش از هر جنگ دیگری در شاهنامه، جنگ معنوی است؛ برخورد دو طبیعت و دو عالم درون است. ...
سرو سخنگو ۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ دکتر محمدعلی اسلامیندوشن. در سن ۱۸ سالگی؛. دوران دبیرستان و شاعری (سال ۱۳۲۲)
سرو سخنگو ۲۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ انسانی که بفهمد و نتواند، انسان خطرناکی است؛ زیرا آنگاه که بتواند، دیگر آن که بوده، نخواهد بود …🌷دکتر اسلامیندوشن🌷..