💡شرحی بر کلیپ بالا.. اگر آن برنامه را نمی‌ساخت اکنون دوشنبه هایمان با «نود» بود

💡شرحی بر کلیپ بالا

🔰بحث دوشنبه های بی "نود", از نگاه جامعه شناختی اساسا بحث فردوسی پور یا فروغی یا دغدغه ظهور یا حضور یک ستاره نیست.

🔰بحث حذف فردوسی پور مشخصا پرده برداری از فساد نهادینه پشت قضیه بلیط فروشی استادیوم بود. اگر آن برنامه را نمی ساخت اکنون دوشنبه هایمان با "نود" بود. فیلم افشاگرانه آن هم پخش و دم خروس معلوم شد.

🔰پس حذف و ناک اوت کردن افراد به همان گستردگی و مخاطراتی تداوم می یابد که افشای شبکه در هم تنیده ای از نظام سلطه رخ دهد. یک جایی شادروان دکتر سید امامی, یک جایی عادل فردوسی پور, در جاهای دیگر افراد به نسبت چوبی که در لانه زنبور می کنند, به قوت و ضعف از گردونه الیگارشی به بیرون پرتاب می شوند و مثل برگ درخت می ریزند.

🔰در شرایط کنونی که اصلاح طلبان "مجلسی مان" هم سبزقبا شدند و ته مانده های legitimacy خود را بر چاه ویل نظام پیچیده و حلقه های سلطه آن ریختند, نشان دادند که از ته مانده های این نهاد "انتخابی" هم تدبیر و امیدی برای احقاق حقوق مردم ساخته نیست. به این ترتیب در پیچ تاریخی دیگری پس از جنبش های مطالبه گرانه قومیتی, کارگری و صنفی, مطالبات اجتماعی جنسیتی, در بحث دختران انقلاب, حصر, در بند افتادن نسرین ستوده, مرگ و زیست هنرمندان و سرمایه های نمادین, مسائل خرد و کلان مرتبط با سیل خانمان برانداز فروردین, و ... خاک سکوت بر سر داشتند و تعطیل بودند. اما sensor هایشان که سمت کاخ سفید تنظیم شده خوب کار کرد. به محض صدور فرمان تحریم خود را چون مترسک بزک کردند جلوی دوربین رفتند, اطلاعیه های "هارت و پورت" صادر کردند تا نشان دهند در کدام فضا و در چه فاصله ای از مطالبات کف جامعه قرار دارند. حق هم دارند البته, نیاز به تأیید صلاحیت دارند خب!

🔰و چه "سبزند" امروز!
آنان که به خیال خام حمایت از کیان مملکت و "مدافعین" آن, "حماسه" آفریدند. بلاتکلیفان خاموش و سست عنصری که به نام دفاع از انسجام ملی بر بخشهای نهادینه پنهان و آشکار قدرتی فاسد صحه گذاشتند تا اینچنین منافع راستین ملت در خانه ملت به ثمن بخس و به کمک یک تولیدی لباس فرم, بر باد رود. چه غریبند این مردم در خانه خود و در برابر مراسم پاگشای سبزپوشان به خانه ملت و احتمالا دولت و ...

‼️و سخنی هم با جناب "ایرنا"!

🔰این آگاهی کاذبی که می کوشی ایجاد کنی و به خورد افکار عمومی دهی, حنای رنگ باخته ایست. اینها را بازتولید نکن! دریغ از آن هنگام که تو نیز به سیاهچاله تاریخ بپیوندی. پسینیان قضاوتت خواهند کرد همچنانکه پیشینیان کیهان و اطلاعات و سلام و ... را دانستند.

🔰پس سخن از خصومت شخصی فروغی با فردوسی پور یا زندگی رسانه ای یا عشقی کسی نیست. در این باره پیش تر بحث شده بود. سخن از نفسهای به شماره افتاده یک ملت است. سخن از زیست اجتماعی مردم در رویارویی با نظام سلطه است: از ارز و پیاز ... تا سیل و نماز!
@sociology_of_sport