@sociology_of_sport یادداشتها, نظرات, تحلیلهای اجتماعی و پیشنهادهای سازنده شما را در خصوص جامعه شناسی ورزش و جامعه شناسی بدن در نشانی زیر چشم به راهیم: @Moidfar @madanibita
✅ آیتالله: با دوچرخهسواری بانوان موافقم! ✅
✅ آیتالله #احمد_عابدینی: با دوچرخهسواری بانوان موافقم!✅
🇮🇷: @darvishnameh
1⃣ اینجانب شخصاً با #دوچرخهسواری_بانوان موافقم؛ زیرا در شرع دلیلی که بانوان را از دوچرخهسواری منع کند، نیافتم. از نظر اجتماعی هم فواید فراوانی دارد و تفاوتی در اینگونه موارد میان خانمها و آقایان ندیدم. بنابراین اگر برای مردان جایز است که دوچرخه سوار شوند، برای بانوان نیز جایز است؛ به ویژه در زمان ما که باید گفت دوچرخهسواری باید کاری مثبت تلقی شود و به آن تشویق شود و زیرساختهای آن مهیا شود، زیرا اولاً تردد همیشگی با ماشین سواری موجب آلودگی هوا و هدر رفت انرژی میشود؛ ثانیاً در زمانهای گذشته، افراد اعم از زن و مرد کار بدنی میکردند و انرژی آنان تخلیه میشد، ولی امروزه بیشتر کارها به وسیله ماشین انجام میشود و نیروهای بدن در آن باقی میماند و اگر تخلیه نشود، مشکلات فراوانی برای فرد و جامعه به وجود میآورد. ثالثاً افراد بسیاری امروزه دچار انواع بیماریهای جسمی، روانی هستند و ورزشهای بدنی از جمله دوچرخه سواری میتواند تا حد زیادی برای سلامت جامعه مفید باشد. متخصصان باید موضوع را از تمامی ابعاد بررسی کنند، زیرا فقه فی نفسه در این مسأله نظری ندارد و اگر بخواهد نظر دهد با توجه به فواید و زیانهای آن است. بنابراین شهرداریها باید برنامهریزی کنند که برخی خیابانها مخصوص دوچرخهسواری باشد و در سایر خیابانها نیز قسمتی به دوچرخه سواری اختصاص یابد تا افراد برای رفتن به محل کار و دید و بازدید و برای ورزش و خرید از #دوچرخه استفاده کنند.
2⃣ در فقه هیچ دلیلی برای حرمت دوچرخهسواری خانمها وجود ندارد، زیرا در زمانهای سابق دوچرخه وجود نداشته است تا شرع حکمی بر آن بار کند. آنچه بوده الاغ، شتر، اسب و... بوده که زنان و مردان، هر دو بر آنها سوار ميشده و از آنها بهره میبردند. بله افراد ثروتمند در سفرهای طولانی روی شتر، کجاوهای میبستند تا زنان در آسایش باشند و در آفتاب داغ نسوزند و افراد کم بضاعت با پوشش، از سوختگی بدن جلوگیری میکردند.
باز کسانی که ثروتمند بودند مرد بر مرکبی و زن بر مرکب دیگری سوار میشد. ولی افراد فقیر معمولاً دو نفر بر یک مرکب سوار میشدند و در اینگونه موارد گاهی زن جلو و مرد پشت سر مینشست و گاهی برعکس بود، و در دست داشتن افسار مرکب امر مهمی نبوده است. کما اینکه به دست چه كسي بودنِ فرمانِ دوچرخه یا موتور نیز چیز مهمی نیست.
بله در برخی روایات که حوادث آخر الزمان را بیان کرده، قرار گرفتن فروج بر سروج را مطرح کرده است که صرف نظر از سند و صرف نظر از اینکه در زمان قدیم نیز با سوار شدن بر مرکب، فروج بر سروج قرار میگرفته است، حوادث آخرالزمان همه حرام نیست، بلکه تعجببرانگیز است و تازه سلفیگری در هر چیزی مطلوب نیست.
3⃣ به نظر میرسد احتیاطِ بیش از حد، و در امور غیر مرتبط به فقه، جامعه را به انفجار و حرمتشکنی وامیدارد. امروزه بسیاری از جوانها حتی به شرابخواری، زنا و قماربازی روی آوردهاند، یکی از علتهای این فسادهای مهارگسیخته را میتوان سختگیری بیجا در امور غیر حرام دانست. اگر آنچه به مراجع تقلید نسبت دادید صحیح باشد باید خانمها را از آمدن به کوچه و خیابان و رفتن به مدرسه و... نیز منع کرد و حتی در خانه نیز وقتی که مهمان میآید آنان را در اتاقی حبس کرد. علاوه بر این بیشتر وسایل امروزی از همین قبیل هستند، پس باید تمامی وسایل صوتی، تصویری، تلفن، موبایل و... تحریم گردد و به عصر حَجَر برگردیم.
برای جلوگیری از فحشا باید علاوه بر آسانسازی شرایط ازدواج، با اعمال اخلاقی، جامعه را اخلاقی نمود و پس از آن طبق آیه 60 سوره احزاب با مردان هرزه و شهوتران برخورد کرد نه بر بانوان سخت گرفت و بالاخره نظر متخصصان در این باب را مد نظر قرار داد.
4⃣ میان هر چیز و هر چیزی میتوان رابطهای یافت و یقیناً اگر زنان در خانه بمانند و هیچ مردی هیچ خانمی را نبیند، احتمال شهوترانی افراد با همجنس خود وجود دارد. اگر کسانی دنبال عفاف کامل هستند باید تمامی زنان را نابود و تمامی مردان را اخته کنند.
حجاب در حدی که قرآن به زنان مؤمن سفارش کرده کافی است و برای ایجاد عفاف، تنگ نظریها و خشک مقدسیهای افراطی نه تنها مشکلی حل نمیکند، بلکه بر مشکلات میافزاید.
البته سزاوار است که دوچرخههای خانمها متفاوت از دوچرخههای آقایان باشد به گونهای که احتمال زمین خوردن آنان کمتر باشد و در صورت زمین خوردن کمتر آسیب ببینند و در حین دوچرخه سواری محفوظتر باشند، همانگونه که در سایر موارد رعایت حال آنان مطلوب است نه محروم نمودن آنان.
https://t.me/darvishnameh/7455