@sociology_of_sport یادداشتها, نظرات, تحلیلهای اجتماعی و پیشنهادهای سازنده شما را در خصوص جامعه شناسی ورزش و جامعه شناسی بدن در نشانی زیر چشم به راهیم: @Moidfar @madanibita
✍️ «فتیان، لوطیها و خودسرها» یادداشتی از - «بخش اول»
✍️«فتیان، لوطیها و خودسرها» یادداشتی از #سعید_حجاریان - «بخش اول»
✅ منتقدان سینما، فیلم قیصر را سرفصل نوینی در فیلمفارسی تلقی کرده و بر همین مبنا سینمای ایران را به ماقبل و مابعد قیصر تقسیم میکنند. این نگاه متعاقبا در جامعه نیز وجود داشته است، چنانکه دیدیم پس از اکران فیلم، تیپ قیصری شامل مدل مو، کفش پاشنهخواب و... میان بعضی جوانان تبدیل به مد روز شد.
✅ من این فیلم را چندان قابل تمیيز با سایر فیلمفارسیها نمیبینم اما معتقدم آقای کیمیایی نویسنده و کارگردان قیصر، در اثر خود بصیرتهایی به انسان داده است که مایلم درباره آنها نکاتی را ذکر کنم.
✅ صاحب این اثر سعی داشته فیلم را در بستری از فرهنگ جاهلی و عیاری تهیه کند. فرهنگی که برای مردم ما ملموس است. گذر لوطی صالح، عیار، زورخانه، خالکوبی، حمام عمومی، قهوهخانه، آب توبه، نشانده، تیزی، طوق-پاتوق، نخل-پانخل، علامتکشی و بسیاری از مفاهیم دیگر در فرهنگ ما وجود داشته و کیمیایی از این سمبلها استفاده کرده است و برای تأثیر بیشتر از موسیقی همراه با زنگ و تنبک زورخانه اسفندیار منفردزاده کمک گرفته تا بیننده جامعه آن روز ایران را هرچه بیشتر با فیلم مأنوس کند.
✅ اما به نظر من نکته مهم این فیلم نشاندادن تغییر نسلی است که در میان لوطیها رخ داده است. کیمیایی تلاش کرده است سه نسل از لوطیها را به بیننده معرفی کند.
✅ نسل اول، «خاندایی» با بازی جمشید مشایخی است که در زمره عیاران بهشمار میرود. وی بهکلی غلاف کرده است و در گوشه خانه روزگار سپری میکند؛ شاهنامه میخواند و دیگران را به فتوت و جوانمردی نصیحت میکند. وی زمانی سردمدار محله بوده و به قول خود آجر را از داخل دیوار بیرون میکشیده اما با تغییر رویکرد، سالهاست که بهعنوان محتشمی در محله شناخته میشود و به امر خیر و رتق و فتق امور مردم میپردازد. شاید بتوان گفت مثال اعلای او پوریای ولی است که همه این صفات را در خود جمع کرده است. البته کتاب داشآکل صادق هدایت نیز همین تصویر را از این نسل از لوطیها نمایش میدهد.
✅ نسل بعدی، «فرمان» با بازی ناصر ملکمطیعی است. وی قصاب محله است. فرمان به زیارت خانه خدا رفته و عهد کرده است که دیگر دست به چاقو نبرد اما هنوز رگ انتقامجویی در وجودش هست و سعی دارد با روشهای منصفانه اما غیرقانونی حق خود را بستاند. البته محیط آنها نیز بهگونهای نیست که قانونبردار باشد؛ زیرِ گذر جایی است که پلیس در آنجا نقشی ندارد و اگر دارد سیستم قضائی بهحدی فاسد است که امیدی به آن نمیرود و هرکس به خود حق میدهد رأسا داد خود را بستاند بنابراين هرکس برای خود قاضی، دادستان و مأمور اجرای حکم است. نمونه این وضعیت را در شیکاگو دهه ٢٠ میلادی، سیسیل پیش از جنگ دوم جهانی یا بعضی کشورهای آمریکای لاتین و آسیایی امروز مشاهده میکنیم. فرمان در فیلم با افرادی مواجه میشود که مقید به هیچ قراردادی ولو نانوشته نیستند و او که میخواهد منصفانه و با اصول جدید خود با آنها دربیفتد، بدل به قربانی فیلم میشود.
✅ نسل سوم، «قیصر» با بازی بهروز وثوقی است که دیگر نمیتوان به او لوطی گفت. وی مرزهای لوطیگری را رد کرده و عملا لاشخور شده است. وی به هیچ ادبی پایبند نیست و همه ملاهی و مناهی را مرتکب میشود ،عملا با خاندایی نیز در میافتد و متلکبارانش میکند و شاید هم در گوشه ذهنش او را بیغیرت، بزدل و ترسو میداند.
قیصر به پیگیری قانونی قتل خواهر و برادرش تن نمیدهد و خود رأسا دست به کار شده و با چاقو مرتکب سه قتل میشود و دشمنان خانوادگی را به طرز فجیعی از پای درمیآورد که عبرت سایرین شود.
📣 کانال «ورای حد تقریر»
@vht2017