@sociology_of_sport یادداشتها, نظرات, تحلیلهای اجتماعی و پیشنهادهای سازنده شما را در خصوص جامعه شناسی ورزش و جامعه شناسی بدن در نشانی زیر چشم به راهیم: @Moidfar @madanibita


♨️جوگرفتگی فرهنگی و فوتبال♨️

✍مسعود زالی زاده.۱۳۹۷/۱۱/۸ …🔰امروز با دیدن بازی ایران و ژاپن، سریعا ذهنم به سمت نقش الگوهای فرهنگی و اجتماعی در پدیده‌ی فوتبال و شکست تیم ملی ایران معطوف شد. اصولا هر جامعه‌ای در کنار مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی مشترک با سایر جوامع، دارای روانشناسی اجتماعی مختص به خود بوده که متمایز از سایر فرهنگ‌ها و جوامع می‌باشد. بر این اساس می‌توان از خلقیات و ویژگی‌های رفتاری جامعه ایران سخن به میان آورد که در آثار و نوشته‌های برخی از پژوهشگران لیست بلند بالایی از این ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی بیان شده است …🔰یکی از پدیده‌های مهمی که می‌توان در ارتباط با جامعه ایران به کار برد، جوگرفتگی فرهنگی می‌باشد. برای این پدیده می‌توان ویژگی‌های زیر را برشمرد:. -چنین فرهنگی که خود را در هیجانات، خلق و خو و نظام رفتاری نشان می‌دهد، شدیدا وابسته به موقعیت و شرایط بوده و فاقد ویژگی‌های پایدار و الگوهای مشخص برای برخورد با موقعیت‌های گوناگون می‌باشد …-احساسات و هیجانات در آن نقش اساسی دارند و چندان خبری از عناصر عقلانی در آن نیست. به همین خاطر سریعا با خشونت و پرخاشگری همراه می‌شود و طبیعتا در چنین شرایطی گفت و گ ...
  • گزارش تخلف

🔰اولین و آخرین اشتباه: سقوط دسته جمعی. ✍سید رضا فیض آبادی

سال۱۹۸۴ سنگاپور تا دقیقه نود مقابل عربستان در نیمه نهایی پیش بودیم که شاهین بیانی یک لحظه اشتباه کرد و گل به خود زد و تمام!. سال ۲۰۰۰ تا دقیقه ۸۸ از کره پیش بودیم و آمدیم دفع توپ کنیم توپ دادیم به حریف و خلاص!. اما اینبار امشب در العین دقیقه ۶۰ توپ را ول کردیم و ریختیم روی سر بازیکن ژاپن و داور که اخطار به بازیکن حریف بدهد همان بازیکن بلند شد و در حالی که ۶- ۷ بازیکن ما داشتند کروکی می‌کشیدند توپ را ریخت رو دروازه و اولین اشتباه, آخرین اشتباه تیم ایران شد و گل اول دوم و سوم و خلاص!. این یک اشتباه فردی نبود. ربطی هم به مربی و داور و استکبار جهانی هم نداشت. این یک سکته دسته جمعی بود. تفاوت فرهنگی ما و ژاپنی‌ها در همین صحنه نمایان شد …ما در همه امور خود را صاحب نظر و کارشناس می‌دانیم و همه دنبال مقصر جلوه دادن دشمنیم ولی همان یک بازیکن ژاپنی وظیفه شناس بلند شد و رفت و توپ را ریخت رو دروازه و گل شد و ما تازه دست به سر گرفتیم …تفاوت فرهنگی همین است. قبول کنیم که در دنیای امروز همین اشتباهات لحظه‌ای است که یک تیم را پیروز می‌کند و یک تیم سقوط آزاد می‌کند. این اشتباه باعث پایمال شدن آمال میلی ...
  • گزارش تخلف

❇️ فرهنگ برد و باخت.. 📻 گفت‌وگوی رادیو ورزش با احمد بخارایی

🗓 شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ساعت ۱۳:۲۰ | برنامه‌ی فرهنگ و ورزش. 🎧 پخش فایل شنیداری …. بخش هایی از این گفت و شنود:. … طبیعی است که در هر رقابت و مسابقه‌ای، افراد از باخت ناراحت می‌شوند اما چرا در ایران، این مواجهه، افراطی و هیجانی‌تر است؟ …. … هر پدیده‌ی اجتماعی در بستر و متن اجتماعی خود قابل تحلیل و فهم است و برخوردهای هیجانی با برد و باخت‌ها در مسابقات به ویژه در فوتبال در ایران هم مرتبط با بستر فرهنگی است …. … در فرهنگ‌هایی که عنصر عقلانیت پررنگ‌تر است هر باختی در مسابقات، به عنوان یک تجربه، مقدمه‌ی تدارکات و آموزش‌های بعدی است و برخورد با آن از سوی اعضای جامعه، کمتر احساسی است اما در جامعه‌ی برخوردار از فرهنگی که دارای عناصر احساسی و عاطفی غالب است و نیز در فرهنگی که تقدیرگرایی و شانس‌محوری مطرح است برخوردها با باخت‌ها، هیجانی و گاه توأم با خشونت و اهانت است، زیرا گاه احساس می‌شود که توان‌مندی برای بازسازی، اندک است …. … در فرهنگ‌های تقدیرگرا و قهرمان‌محور، افراد به کارایی و توان‌مندی خود باور لازم و کافی را ندارند و علاقه‌مندند همیشه برنده باشند و اگر ببازند احساس شکست عمیق و غیر قابل جبر ...
  • گزارش تخلف

‍ ‌_زاد، از نخستین زنان

فاطمه حبیبی‌زاد ملقب به گردآفرید، از معروف‌ترین شاه‌نامه‌خوانان و نخستین نقال زن ایرانی است. حبیبی زاد در تعریف نقالی می‌گوید: «نقالی یعنى نمایشى که بر اساس داستان‌هاى ملى (شاهنامه) و داستان‌هاى بومى برگزار و اجرا مى‌شود، همراه با حرکات رزمى و نمایشى مثل دست‌زدن‌، پا کوبیدن، رجز خواندن و معرکه‌گرفتن، چم و خم‌ها، چرخیدن‌ها، عصا به دست گرفتن و کمند انداختن و …». بهرام بیضایی می‌گوید که «واقعه‌خوانی در ایران پیش از اسلام، قصه‌سرایی موزونی هم‌راه با ساز بوده است. همین قوالی پس از اسلام ساز را کنار نهاد و تنها نقل واقعه شد.». نقالی در یونسکو و در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو در سال ۲۰۱۱ به ثبت جهانی رسیده است. در سند پشتیبانان پرونده‌ی ثبت نقالی در یونسکو نام دو نفر از زنان نقال ایران به چشم می‌خورد، ساقی عقیلی و فاطمه حبیبی‌زاد. فاطمه حبیبی‌زاد در هفتم بهمن‌ماه ۱۳۵۵ در شهر اهواز به دنیا آمد. او کارشناس موزه از دانشکده میراث فرهنگی است و از نخستین زنانی است که در جشنواره‌ها و فستیوال‌های هنری خارج از کشور به اجرای نقالی و نمایش‌های فولکلور ایرانی پرداخته است. فاطمه حبیبی‌زاد هم‌اک ...
  • گزارش تخلف

🔹لغو نشست «جامعه‌شناسی بدن با تاکید بر بدن زنانه»

ضمن عرض پوزش، به اطلاع اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران و علاقمندان محترم می‌رساند برگزاری نشست روز یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ گروه جامعه‌شناسی ورزش با عنوان «جامعه‌شناسی بدن با تاکید بر بدن زنانه» لغو و به تاریخ دیگری که متعاقبا اعلام خواهد شد، موکول می‌شود … ...
  • گزارش تخلف

🔷فراخوان چهارمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران

جامعه ایران همانند هر جامعه دیگری برای دست ­یافتن به توسعه، نیازمند همبستگی اجتماعی است. در عین حال همانند هر جامعه در حال گذار دیگری، سرشار از انواع تضادهای اجتماعی نیز است. از سویی این تضادها می­‌توانند عمیق شوند و شکاف‌های اجتماعی مخربی ایجاد کنند و از دیگر سو، برخی از مدل ­های سنتی همبستگی اجتماعی به جای تقویت یکپارچگی، تضادها و فاصله­‌ها را تشدید می­‌کنند. اینکه چگونه تضادهای اجتماعی درک و مدیریت شوند و حد لازمی از انسجام اجتماعی حفظ شود و جامعه در مسیر توسعه حرکت کند، مساله‌ای بسیار جدی هم از حیث نظری و هم از حیث عملی بشمار می‌آید …در همین راستا انجمن جامعه شناسی ایران تصمیم دارد چهارمین همایش کنکاش­‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران را با موضوع «توسعه جامعه ایران و مساله همبستگی و تضاد اجتماعی» در خرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار نماید …محور‌های اصلی همایش از این قرارند:. ✔️بنیان‌های همبستگی اجتماعی در جامعه ایران. ✔️عوامل تضعیف کننده همبستگی اجتماعی در جامعه ایران. ✔️نقش نهادها و فرایندهای مختلف اجتماعی (خانواده، آموزش، دین، اقتصاد، سیاست، رسانه‌ها و …) در تحکیم یا تضعیف همبستگی اجتماع ...
  • گزارش تخلف

قدرت و زیست جنسی! …✅قدرت آقایان یا خانمها؟ قدرت حاکمان یا محکومان؟

قدرت بدنی یا ذهنی؟ منظور از قدرت چیست؟ و هر چه هست چه ارتباطی با زیست جنسی دارد؟. اینها اولین سوالاتی است که وقتی به تیتر ارائه‌ی سرکار خانم آذر تشکر بر می‌خوریم، ممکن است در ذهنمان نقش ببندد. اما توصیف او فراتر است!. ✅حتما شما هم بعضی جملات را به شکل ویژه به یاد دارید. برشی در گفتگویی که به هر دلیل در ذهنتان ماندگار شده و بعضا قابل تعمیم باشد. برای من شاه کلید ارائه‌ی قدرت و زیست جنسی جمله‌ای است که در ذهنم چنین نقش بسته؛ «تجاوزاتی که می‌بینیم، ناشی از اعمال قدرت یک آدم بی قدرت است!». ✅آذر تشکر در این ارائه نشان می‌دهد چگونه جامعه وقتی از اعمال قدرت در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی ناتوان می‌شود به سمت سائقه طبع اولیه کشیده شده و فرصتهای تغییر و اعمال قدرت را در حوزه زیست جنسی خود می‌جوید؟ ...
  • گزارش تخلف

درباره ادعاهای پزشکانی که به کودکان درمعرض ازدواج زودهنگام ستم می‌کنند

سیمین کاظمی| پزشک و جامعه شناس. 🔸توضیح: در جامعه پزشکی ایران، پزشکانی هستند که اعتبار پزشک بودن و مرجعیت علمی شان را در خدمت ایدئولوژی مسلط و دیدگاه سنت گرایانه قرار داده‌اند و گاه با اظهار نظرها و مشاوره‌های شان سلامت جامعه و از جمله بی دفاع‌ترین بخش آن یعنی کودکان را به خطر می‌اندازند. این شرکای جریان تباهی زندگی و آینده کودکان، که از قرار معلوم، طرف مشاوره برخی دست اندرکاران قانون گذاری در مورد سن ازدواج هستند و موافقان کودک-همسری به نظرات شان استناد می‌کنند و البته هویت شان هم مشخص نیست، منکر تبعات ازدواج و بارداری در سنین پایین شده و حتی فوایدی دست کاری شده هم برای آن بر شمرده‌اند. در پاسخ سوال‌های دوم و سوم گفتگوی زیر پاسخی به این ادعاها داده شده است:.۱_ از دیدگاه پزشکی اهم خطرات این آسیب اجتماعی چیست؟. ✅ مهمترین این خطرات ناشی از بارداری و زایمان زیر ۱۸ سال است. از آنجا که رشد جسمی شامل رشد استخوانی و دستگاه تولید مثل دختران کامل نشده، بارداری پرخطر و زایمان سخت و طولانی و پرعارضه را متحمل می‌شوند. آنها در معرض خطر تجمعی متشکل از خطر بارداری در سنین پایین و خطرات بارداری اول قرا ...
  • گزارش تخلف

دیگری در اندرونی؛ واکاوی فضای جنسیتی. مرضیه بهرامی برومند

چگونگی برساخت اجتماعی فضای خانه، فرصت‌های متفاوتی را جهت رؤیت‌پذیری زنانگی-مردانگی در اختیار زن و مرد قرار می‌دهد که به‌نوبهء خود تأثیری تعیین‌کننده در بازنمایی هویت جنسیتی ایفا می‌کنند. سبک معماری خانه‌های درون‌گرای قاجاریه علاوه بر بازتولید قاعدهء تفکیک فضای جنسیتی و تعیین اندرونی به عنوان محدوده‌ای زنانه، زنان را دراین مکان‌بخشی و توزیع بدن‌ها آماده می‌کند تا برای مادرانگی و همسربودگی تربیت شوند. در پرتو شرحی- وصیفی از فضای جنسیتی، اینکه چگونه زنانگی در گفتمان حاکم و فضای انضباطی و مرزبندی فضای خانه‌های عصر قاجار دیده‌خواهدشد، با الهام از آرای فوکو، مورد تحلیل قرار گرفته و چگونگی برساخت فضای عمومی و خصوصی را در پیوند با مناسبات قدرت نظام حاکم، مورد مطالعه قرار می‌دهد. فوکو در تحلیل خود از قدرت-دانش مبتنی بر نظریهء دیده‌شدگی، در جست وجوی این است که بفهمد چه سوژه‌ها ابژه‌هایی نشان داده‌شده و چه مواردی به غیاب رانده ‌می‌شود. _________________. برای دیدن اطلاعات کتاب👇🏻. دریافت نسخهٔ الکترونیکی کتاب👇🏻. goo. gl/jeN۴jP. ...
  • گزارش تخلف

📔تابوی زنانگی. 🖊منصوره موسوی

📄نیازهای بیولوژیک و سازوکارهای فرهنگی و اجتماعی به شدت در هم تنیده شده‌اند؛ چندان که زنان نمی‌توانند نسبت به نیازهای بیولوژیک بدن خویش احساس خشنودی کنند و از آزادی عمل و فاعلیت برخوردار باشند …ساختارهای پدرسالارانه و مردسالارانه باعث می‌شوند آناتومی، سرنوشت زنان باشد …این ساختارها، علاوه بر آن، مانع می‌شوند که زنان بتوانند آزادانه و به اختیار، بدن خویش را شخصا مدیریت کنند و درباره‌ی نیازهای آن تصمیم بگیرند. این ساختارها، نشان می‌دهند که بدن زن نمود واقعی سلطه است …زیرا سبب شده‌اند در زنان احساس نوعی انفعال، دیگربودگی، انزجار و بی قدرتی نسبت به بدنشان شکل بگیرد و بدن زن چونان قاره‌ای تاریک، ناشناخته، وهم انگیز، ترسناک و از همه مهمتر بیگانه از خود درآید.. 📚نشر و پخش اندیشه احسان. آی دی سفارش👇👇👇. ...
  • گزارش تخلف