🌷کانال تـافــت🌷 مخفّف: تاریخ،ادبیات،فلسفه،فرهنگ،تمـدّن #تاریخ #ادبیات #فلسفه #فرهنگ_و_تمدن هشتگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید


در حین سخنرانی که سالن مملو از جمعیت بود ناگهان فردی خطاب به خروشچف فریاد زد:

پس تو آن زمان کجا بودی؟. سالن ساکت شد؛ خروشچف رو به جمعیت گفت:. چه کسی این سوال را پرسید؟. هیچ‌کس جواب نداد؛ ولی او دوباره گفت:. کسی که این سؤال را کرد بایستد،. اما هیچ‌کس بلند نشد …خروشچف در حالی که لبخند بر لب داشت، گفت:. در آن زمان من جای تو نشسته بودم!! … ...
  • گزارش تخلف

‍.. 🌷آن خطاط سه‌گونه خط نوشتی🌷

شمس با دیدن مولانا آن کسی را که می‌خواست یافته بود و حالا می‌توانست هر آنچه در دل داشت و دیگران از فهمش عاجز بودند با او در میان بگذارد. او که ظاهرا مردی درشت خو، دیرجوش و کم حوصله بود، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما گوش و دل‌های زیادی برای شنیدن و پذیرفتن آنها نمی‌یافت. به قول خودش:. «من گنگ خواب دیده و خلقی تمام کر، من عاجز از گفتن و خلق از شنیدنش». (خط سوم). و درباره‌ی وجود مبهم و سر در گم خود در مقالات شمس ازخطاطی سخن می‌گوید که سه گونه خط می‌نوشته است، یکی از آنها را خود او و دیگران می‌توانستند بخوانند، دومی را فقط خود او می‌خوانده و سومی را نه خطاط می‌توانست بخواند و نه دیگران، و شمس می‌گوید: «این خط سوم منم». «چنان که آن خطاط سه گونه خط نبشتی؛. یکی او خواندی لا غیر،. یکی هم او خواندی و هم غیر،. ...
  • گزارش تخلف

#تاریخبه اين نتيجه رسيدم که بايد تاريخ‌مان را از نو بخوانيم و بسنجيم، پذيرفتم که به نوعى خانه تکانى

به این نتیجه رسیدم که باید تاریخ‌مان را از نو بخوانیم و بسنجیم، پذیرفتم که به نوعى خانه تکانى تاریخ محتاجیم. به نظرم رسید که فرضیات و گمان‌ها و جزمیات پیشین را وا باید گذاشت و شناخت هر‌کس را از نو با پیروى از روش پیشنهادى دکارت بیاغازیم؛. او مى‌گفت در جستجوى روش علمى لازم دانستم که همه‌ی فرضیات پیشین را نادیده و نپذیرفته بگیرم و در همه چیز شک کنم جز در وجود ذهنیتى شکاک. جملات فوق با گفته‌ی فردریک نیچه مطابقت دارد:. «خاطره مى‌گوید: چنین کردم، غرور مى‌گوید: ممکن نیست چنین کرده باشم، بالاخره خاطره چاره‌اى جز تسلیم ندارد». ما نیز در ارزیابى ذهن و زندگى هرکس باید به گمانم با این فرض شروع کنیم که هیچ چیز قابل اعتنا و اعتمادى درباره‌اش نمى‌دانیم، باید این فرض را بپذیریم که دانسته‌ها و شنیده‌هاى پیشین‌مان شاید به قصد گمراهى‌مان بوده و تنها با ذهنى پالوده از رسوبات گذشته مى‌توان به گرته‌اى از حقیقت دست یافت …. دکتر. معمای هویدا. ...
  • گزارش تخلف

#فلسفهیک راهِ مناسب برای این که خودتان را از انواعِ خاصّی از تعصّب خلاص کنید، این است که از عقایدِ

یک راه مناسب برای این که خودتان را از انواع خاصی از تعصب خلاص کنید، این است که از عقاید مخالفی که دوستان و آشنایان دارند آگاه شوید. وقتی که جوان بودم سال‌های زیادی را دور از کشورم در فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده به سر بردم، فکر می‌کنم این قضیه در کاستن از شدت تعصبات ابلهانه بسیار مؤثر بوده است. اگر شما نمی‌توانید مسافرت کنید، به دنبال کسانی بگردید که دیدگاه‌هایی مخالف شما دارند. روزنامه‌های احزاب مخالف را بخوانید، اگر آن افراد و روزنامه‌ها به نظرتان دیوانه، فاسد و دورغگو می‌آیند، به یاد داشته باشید که شما هم از نظر آن‌ها همین‌طور به نظر می‌رسید. با این وضع هر دو ممکن است بر حق باشید …. این طرز فکر، مولد نوعی احتیاط است!. …نبرد دین با علم. ...
  • گزارش تخلف

‍.. 🌷من ندانم به نگاه تو چه رازیست نهان🌷.. چکامه‌ای از دکتر «غلامعلی رعدی آذرخشی»

(تولد: ۱۲۸۸ خورشیدی، وفات: ۱۳۷۸). شاعر این شعر را برای برادر لال خود سروده است، که از بهترین قصیده‌های زبان فارسی به شمار می‌رود: …. من ندانم به نگاه تو چه رازیست نهان. که مر آن راز توان دیدن و گفتن نتوان. که شنیده‌ست نهانی که درآید در چشم. یا که دیده‌ست پدیدی که نیاید به زبان؟. یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه. در دو چشم تو فرو خفته مگر راز جهان؟. چو به سویم نگری لرزم و با خود گویم. ...
  • گزارش تخلف

🌷هرم مازلو یا مخروط وارونه؟ 🌷 …تولید علم برای ملتی که شکم خالی دارد، بیشتر شبیه یک طنز است؛

زندگی با ارضاء نیازهای اولیه‌ی انسان آغاز می‌شود، با تولید ثروت ادامه پیدا می‌کند، با تولید علم توسعه پیدا می‌کند و با تکیه به معنویت، غنی می‌شود …این ترتیب را نمی‌شود به سادگی تغییر داد …اما امروز، بخش عمده‌ای از جامعه‌ی انسانی قربانی تفکری است که می‌کوشد این مخروط را وارونه روی زمین قراردهد، یعنی با معنویت آغاز کند، با علم، معنویت را تثبیت کند؛ با ثروت از علم و معنویت دفاع کند و در نهایت پس از مرگ، در بهشت به ارضاء نیازهای اولیه‌ی خود بپردازد!. ...
  • گزارش تخلف

‍.. «سگ‌ها و گرگ‌ها» از ناب‌ترین اشعار. زنده یاد مهدی اخوان‌ثالث

«بند اول»:. هوا سرد است و برف آهسته بارد. ز ابری ساکت و خاکستری رنگ. زمین را بارش مثقال مثقال. فرستد پوشش فرسنگ فرسنگ. سرود کلبه‌ی بی روزن شب. سرود برف و باران است امشب. ولی از زوزه‌های باد پیداست. که شب، مهمان توفان است امشب. ...
  • گزارش تخلف

#فرهنگ_و_تمدنمتخصّصان علوم مغزی نشان داده‌اند که هرچه مغز در معرض اطلاعات زیادتر قرار گیرد ظرفیّتش

متخصصان علوم مغزی نشان داده‌اند که هرچه مغز در معرض اطلاعات زیادتر قرار گیرد ظرفیتش برای تحلیل کاهش می‌یابد، چون با ورود هر اطلاع جدید به مغز، مغز یک‌بار باید همه داده‌های قبلی را با این داده‌ی جدید هماهنگ کند و این، هم زمان‌بر است و هم انرژی‌بر؛. و به همین خاطر مغز مجبور است بیشتر ظرفیت و انرژی خود را برای این داده‌آمایی به کار بگیرد و بنابراین فرصتی برای تحلیل و تعلیل و تعمیق داده‌ها پیدا نمی‌کند. بنابراین ما ایرانیانی که هر روز با هجوم خرد کننده‌ی اطلاعات و اخبار نگرانی‌آور درست و نادرست روبه‌رو هستیم، نه تنها امید اجتماعی‌مان ذره ذره آب می‌شود بلکه فرصتی برای آن که دانش‌ خود و توانایی تحلیلی خود برای شناخت دقیق‌تر اوضاع را بالا ببریم پیدا نمی‌کنیم. به همین خاطر است که فضای مجازی ما انباشته از دعوا و تخاصم است، چون کسی تحلیل ندارد؛. همه، اخبار و اطلاعات دارند و می‌خواهند با زور همان اخبار، طرف مقابل را مجاب یا محکوم کنند … …. ...
  • گزارش تخلف

صبح چون جیب آسمان بگشاد. هاتف صبحدم زبان بگشاد

پر فرو کوفت مرغ صبح‌دمی. دم او خواب پاسبان بگشاد. نفس عاشقان و ناله‌ی کوس. نفخه‌ی صور در دهان بگشاد. چشمه‌ی دل فسرده بود مرا. ز آتش صبح در زمان بگشاد. دل من بی‌میانجی از پی صبح. کیسه‌ها داشت، از میان بگشاد. صبح بی‌منت از برای دلم. ...
  • گزارش تخلف

‍.. چرا از مرگ می‌ترسید؟.. چرا زین خواب جان آرام شیرین روی گردانید؟

چرا آغوش گرم مرگ را افسانه می‌دانید؟. مپندارید بوم نا‌امیدی باز به بام خاطر من می‌کند پرواز. مپندارید جام جانم از اندوه لبریز است. مگویید این سخن تلخ و غم انگیز است. مگر می‌این چراغ بزم جان، مستی نمی‌آرد؟. مگر افیون افسونکار. نهال بیخودی را در زمین جان نمی‌کارد؟. مگر این می‌پرستی‌ها و مستی‌ها. برای یک نفس آسودگی از رنج هستی نیست؟. ...
  • گزارش تخلف

اگر مرگ پایان عادی و منطقی همه‌چیز است، پس برای چه باید مانع مردن مردم شد؟

چه سودی دارد که فلان کاسب یا کارمند پنج یا ده سال بیشتر زنده بماند؟ اگر هدف پزشکی را در این بدانیم که به کمک دارو از رنج‌ها کاسته شود، بی‌اختیار این سؤال در ذهن شکل می‌گیرد: برای چه باید از این رنج‌ها کاسته شود؟ اولا می‌گویند رنج انسان را به سوی تکامل سوق می‌دهد، ثانیا اگر بشریت واقعا یاد بگیرد که رنج‌های خود را به وسیلهٔ قرص و قطره تخفیف دهد، پس حتما مذهب و فلسفه را که تا امروز از‌ همهٔ بلاها به آن‌ها پناه می‌برد، و حتی خوشبختی را کنار خواهد گذاشت …. اتاق شمارهٔ ۶ … (از کانال جامعه‌شناسی. ( ...
  • گزارش تخلف

‍.. 🌷شعری در وصف بزرگداشت امیر کبیر🌷. از استاد فریدون مشیری: …

رمیده از عطش سرخ آفتاب کویر،. غریب و خسته رسیدم به قتلگاه امیر،. زمان، هنوز همان شرمسار بهت‌زده،. زمین، هنوز همین جان‌سخت لال شده،. جهان هنوز همان دست بسته‌ی تقدیر!. هنوز، نفرین می‌بارد از در و دیوار. هنوز، نفرت از پادشاه بد کردار. هنوز وحشت از جانیان آدمخوار!. هنوز لعنت بر بانیان آن تزویر. ...
  • گزارش تخلف

…این عکس، صبح اولین روز تغییر جهت رانندگی از سمت چپ به سمت راست در سوئد می‌باشد (سال ۱۹۶۷. م)

_ تغییر، در ابتدا سخت و گاها دردناک است _. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇. 🌷در بیان درد و طلب که زاینده‌ی عیسای درون است🌷. درد است که آدمی را راهبر است. در هر کاری که هست، تا او را درد آن کار و هوس و عشق آن کار در درون نخیزد، او قصد آن کار نکند و آن کار بی‌درد، او را میسر نشود – خواه دنیا، خواه آخرت، خواه بازرگانی، خواه پادشاهی، خواه علم، خواه نجوم و غیره. تا مریم را درد زا پیدا نشد، قصد آن درخت بخت نکرد. تن همچون مریم است، و هریکی عیسی داریم:. اگر ما را درد پیدا شود، عیسای ما بزاید، و اگر درد نباشد، عیسی هم از آن راه نهانی که آمده، باز به اصل خود پیوندد، الا ما محروم مانیم و از او بی بهره …. جان از درون به فاقه و طبع از برون به برگ،. ...
  • گزارش تخلف