کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن
💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۳).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی
💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (113)
⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی
🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (6)
#پاورقی
#تمدن_اسلامی
#جستارهای_نظری
🔸۳- ۲) رویکرد انسجام گرایانه
ساختارگرایی در سده اخیر، مقبولیت فراوانی در میان مجامع علمی جهان پیدا کرده. ساختارگرایی در مقابل مبنا گرایی، حقیقت علم را در ریشههای فرهنگی و گرایشهای مختلف انسانی بازگردانیده و مبنای ثابت و پایداری برای علوم قایل نیست. این دیدگاه که در مبانی فلسفی خود، به تفسیرگرایی در علم بازگشت دارد، بر سر سفره فلسفه پدیدارشناسانه مینشیند و در تفکر «وبر» وبعدها «مرتن»، تبدیل به یک آموزه اجتماعی میگردد. این نگرش در فلسفه علم، به رشد انباشتی علوم اشکال وارد کرده و پارادایم های علمی را مطرح میکند. دورههای رشد علمی، متناسب با مبانی و اهداف جدید علمی شکل میگیرد و از این روی، علم رشد خطی ندارد و بسته به هر فرهنگی، متفاوت میشود. علومی که در دوران ایران باستان، مصر باستان و حتی اصفهان صفویه در دست دانشمندان بود، [با توجه به این دیگاه] ذاتاً با علم کنونی متفاوت است و میراثی برای علم امروزین محسوب نمیشود. بنابراین، علم تک نسخهای نبوده و هدف تحقیق علمی هم کشف قوانین نیست. قواعد علمی، متناسب با پیش فرضها، تخیّلات واهداف دانشمند، تولید شده و جامعه و طبیعت، در برابر فهمهای متنوع، منفعل است. این دیدگاه میان علوم اجتماعی و علوم طبیعی تفاوت قایل شد و علوم طبیعی را در فرآیند معنابخشی انسان تحلیل میکند. در این نگرش، انسان به کنشهای خویش معنا میدهد و از طریق همین معانی و قواعد، زندگی خویش را ترسیم میکند. پس بیشک جامعه قانون ثابتی ندارد و وابستگی عمیقی به وضعیت فرهنگی و قراردادهای اجتماعی خواهد داشت. در [این] دیدگاه تفسیری، نه تنها علوم انسانی که علوم طبیعی هم ناشی از معنادهی و معنابخشی انسان است. در واقع انسان است که طبیعت، #جامعه و #تمدن را بر حسب التفات و توجه خویش می سازد. امری خارج از آگاهی آدمیان وجود ندارد و همه علوم در فرآیند معنابخشی انسان محقق میشود.
#ادامه_دارد...
🔹#منبع:
متولی امامی، سیدمحمدحسین؛
جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی،
قم، نشر معارف. چاپ 1394، ص 122 و 123.
ا—--------------------------—ا
https://telegram.me/tamadone_novine_islami