ساحت زیست ۱۰:۳۷ ۱۳۹۵/۱۱/۰۸ محیطی چیست؟.. قسمت دوم یکی از نمودهایهنر محیطی، هنر خیابانی است که اگر در خدمت انتقال پیامهای محیط زیستی قرار بگیرد میتواند توجه عموم مردم را به پدیدههای موردنظر هنرمند جلب کند …🔵پروژه نورپردازی جنگلهای آمازون توسط هنرمند خیابانی فیلیپ اشارو در جنگلهای بارانی آمازوناجرا شد …. در اینپروژه هنرمند با نورپردازی تصاویری از مردم قبیله سورو بر درختان در پی القای این نکته بود که «قطع درختان همانند کشتن انسان هاست». اولین پروژه در نوع خود است که هم به کشتار مردم قبیله سورو و هم به از بین رفتن طبیعت و درختان جنگلهای بارانی اشاره دارد و این دو را در یک سطح از اهمیت پیش چشممخاطبان قرار میدهد. ادامه عکسهای بیشتری را با هممی بینیم …برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت زیر مراجعه نمایید:. ...
ساحت زیست ۱۱:۳۵ ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ 🖋، دکتری جامعه شناسی محیط زیست و کمک محقق اسبق دانشگاه کیوتو: منظور از اجتماعی شدن مسائل محیطزیستی چیست؟ و در چه حالتی میتوان گفت یک مسئله، اجتماعی شده است؟. فرآیند اجتماعی کردن مسائل محیطزیستی از آنجایی شروع میشود که ما به زحمتی [زیست محیطی] روبهرو میشویم و متوجه میشویم تعداد زیادی از افراد با این مسئله روبرو هستند. سپس راهحلی خوشبینانه و [تلاش برای] تغییر منطقی برای تغییر وضعیت موجود از سوی افراد و گروههای مختلف شکل میگیرد. ...
ساحت زیست ۱۰:۳۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ ⭕️هنر محیطی چیست؟ …🔹هنر محیطی نوعی هنر ترکیبی است که طی آن هنرمند فضایی سه بعدی را که از پیش برنامه ریزی شده یا به صورت مکانیکی متحرک شده را خلق میکند و اساسا مبتنی بر درگیر کردن بیننده با اثر هنری است …🔹در کلیترین حالت میتوان گفت که هنر محیطی روشی است برای بهبود و ارتقای رابطهی ما با طبیعت. 🔹از اهداف و ویژگیهای هنر محیطی میتوان به این موارد اشاره کرد:. - تفسیر و اطلاع رسانی درباره طبیعت و فرایندهای آن. - خلق آثار هنری متاثر از نیروها و عناصر طبیعی مثل باد، باران، صاعقه، درخت، حیوانات و …. - ارائه راهکارهایی نو برای همزیستی با محیط اطراف. - احیا و بازآفرینی محیطهای آسیبدیده. اول:. پروژه «دیدن یخ» توسط هنرمند مشهور الافور الیاسون و همکارش در ۳-۱۲دسامبر۲۰۱۵ در پاریس برگزار شد …. هدف این پروژه جلب توجه عموم مردم به پدیده گرمایش جهانی بود و در آن از ۸۰تن بلوک یخ استفاده شده بود. ...
ساحت زیست ۱۰:۳۳ ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ ✅چارچوب مفهومی فرآیند کشف، پژوهش و اجتماعی کردن مسائل محیطزیستی.. منبع: تارنمای شمس 🖋، دکتری جامعه شناسی محیط زیست کمک محقق اسبق دانشگاه کیوتو:. قسمت اول: مفهوم اجتماعی شدن محیط زیست. ۵۰ سال پیش، به دنبال بروز بحرانهای محیطزیستی و منابع طبیعی همچون تخریب لایه اوزون، انقراض گونهها و افزایش دما، مردم آگاه جهان آغازگر حرکتی چشمگیر و نوینی بودند تا مسائل محیطزیستی را از مفهوم مسائل علمی صرف، به بطن مسائل اجتماعی تزریق کنند و جنبشی را به نام محیطگرایی رونمایی کردند. ولی این رویکرد متحدکننده علوم طبیعی و اجتماعی، با استقبال کمتری از جانب علوم اجتماعی مواجهه شد. طبق گفته ژرژتومه، به ویژه جامعهشناسان، به خاطر توهم مستقل دانستن جامعهشناسی از محیططبیعی، مسائل محیطزیستی را سوژه اصلی خود حساب نکردند و به تقویت نظریات اجتماعی درباره محیطزیست نپرداختند. بههرحال، حدود ۲۰ سال بعد از ظهور محیطزیستگرایی، جامعهشناسی متوجه مسائل محیطزیستی و پیوند و رابطه تخریب محیطزیست و پیامدهای اجتماعی آن میشود و سعی در اجتماعیشدن مسائل محیطزیستی میکند. با این وجود هنوز هم ما ایرانیها در کشف، پژوهش و اجتماعی کردن مسائل محیطزیستی با کاستیهای بسیاری روبرو هستیم. پاسخ اصلی به چ ...
ساحت زیست ۱۰:۲۰ ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ معرفی کتاب هبوط: سوار بر قطار وحشت با اسماعیل قارونی: کتاب حاضر، با هیچ معیار متعارفی یک رمان به حساب نمیآید. «اسماعیل» سیزده سال روی میز نویسندهاش خاک خورد چون هیچ ناشری حاضر به چاپش نبود، اما پس از چاپ، جایزهی نیم میلیون دلاری ترنر («حامی آثار داستانیای که راهکارهای سازندهای برای بحرانهای جهانی پیشنهاد میدهند») را از آن خود کرد، بیش از یک میلیون نسخه فروخت، و به سی زبان برگردانده شد. بدون نام این اثر، نویسندهی دههی شصتیِ کمالگرا اما سرخوردهای است که پس از دیدن یک آگهی روزنامه («معلمی شاگرد میپذیرد… شخصاً حضور یابید.») با گوریلی به نام اسماعیل ارتباط برقرار میکند. کویین تلاش کرده است تا گفتگوهای میان گوریل و راوی، در عین آسانفهمی، با تأسی از الگوی سقراطی، مواضع فلسفی مخاطب را به چالش بکشد و او را به بازنگری در پیشفرضهای خود وا دارد. برگردان فارسی همین کتاب «اسماعیل» نوشتهی «دنیل کویین» هست که در زمستان سال ۱۳۹۰، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد چاپ شده است … …. ...
ساحت زیست ۱۰:۱۹ ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ اسماعیل؛ روایت نانوشته تاریخ طبیعت.. همه چیز با یک آگهی روزنامه شروع میشود: «معلمی شاگرد میپذیرد داوطلبان باید صمیمانه علاقه مند به نجات جهان باشند.»، این آغاز، شروع دیالوگهای جذاب بین راوی داستان و موجودی است ظاهرا در اسارت «من یه جایی در جنگلهای استوایی غرب افریقا متولد شدم. هرگز تلاش نکردم بفهمم اون جا دقیقاٌ کجاست و الان هم دلیلی برای این کار نمیبینم. راستی چیزی درمورد جمع آوری حیوانات برای باغ وحشها و سیرکها میدونی؟».های تاریخی بحران بوم شناختی دستمایه اصلی کتاب پیش روست. محاوره میان انسان و چیزی شبیه وجدان بوم شناختی، تجزیه و تحلیلی هوشمندانه از سیرتاریخ طبیعی انسان در این کتاب ارائه میدهد. پرسش هایی ژرف واساسی نظیر آنکه آیا جهان صرفا به انسان تعلق دارد؟ «به اطرافت نگاه کن میتونی موجوداتی را ببینی که طوری رفتار میکنن که انگار جهان به اونا تعلق داره و موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار اونها به جهان تعلق دارن. میتونی از هم تفکیکشون کنی؟ موجوداتی که طوری رفتار میکنن که انگار به جهان تعلق دارن از قانون پاسدار صلح تبعیت میکنن و چون این قانون را رعایت میکنن به سایر موجودات هم این فرصت رو میدن که در مسیر تکامل پیش برن.» طرح تفکرات بوم شناختی مبنی بر اینکه طبیعت ...
ساحت زیست ۱۰:۱۸ ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ قسمت هایی از کتاب اسماعیل ترجمه شده به اسم هبوط: یه بار وقتی دانشجو بودم مقالهای برای یک کلاس فلسفه نوشتم. درست یادم نیست موضوع درس چی بود، چیزی مربوط به معرفت شناسی. به طورکلی متنی که من نوشتم از این قرار بود: حدس بزن چی شده؟ نازیها آخر جنگ رو نباختن. پیروز شدن و گسترش پیدا کردن. چهان رو گرفتن و تا آخرین یهودی، تا آخرین کولی، تا آخرین سرخ پوست رو کشتن …این کار مدت خیلی خیلی زیادی طول کشید، ولی وقتی تموم شد، همه مردم جهان صددرصد آریایی بودن، و همه خیلی خیلی خوشحال. کتابهای درسی دیگه به هیچ نژادی به جز آریایی، هیچ زبانی به جز آلمانی، هیچ مکتبی به جز هیتلریسم و هیچ سیستمی به جز حزب نازی اشاره نمیکرد. دلیلی هم براش وجود نداشت. بعد از چند نسل، هیچ کس حتی اگه میخواست هم نمیتونست چیز متفاوتی تو کتابها بنویسه، چون اساسا چیز متفاوتی نمیدونست. ...
ساحت زیست ۱۰:۱۷ ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ معرفی کتاب اسماعیل اثر دانیل کویین: این کتاب به فارسی تحت عنوان هبوط منتشر شده است.. 🖋 هبوط، نوشته دنیل کویین، رمانی درباره ریشههای بحران فلسفی محیط زیست معرفی شده است. این اسم شاید برای بعضی، تداعی کننده روایتی آبکی برای تشویق مخاطب به نریختن زباله در خیابان تعبیر شود. اما این طور نیست …این کتاب شما را دچار وحشت معرفت شناسانه میکند. مخاطب را به سرزمینهای ناشناختهای از جهان هستی میبرد که لحظه لحظه خواندش همراه با شگفتی میشود, در حقیقت نویسنده , درست یا غلط , با منتسب دانستن بسیاری از معضلات زیست محیطی به تفکر اشرف مخلوقات بودن انسان سعی در به چالش کشیدن این اسطوره اپیستومولوژیکال دارد و برای این کار اساطیر دوران پیشاتاریخ را وا میکاود. اگر بخواهیم کتاب را متعلق به ژانر مشخصی معرفی کنیم مضحک مینمایاند, ادبیات و تاریخ و فلسفه و روانشناسی و جامعه شناسی و حتی خود دغدغههای محیط زیستی هیچ کدام متعلق این کتاب نیستند, که البته همه نیز در آن سهیم اند!. نویسنده با قلمی شیوا و داستانی روان به دنبال یافتن این پرسش است که چرا ما با طبیعت چنین میکنیم و مخاطب را برای یافتن پاسخ به بخشهای تاریک فلسفه اساطیر و ادیان میبرد, و حتی روایتهای علمی مثل داروینیسم از خلقت انسان را به ...
ساحت زیست ۱۰:۰۰ ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ «در دیوارهای ارگی قدیمی جنازه ۶۸ بچه پیدا شده است، دلیل دفن بچهها در دیوار مشخص نیست، سرباز نگهبان ارگ خوابی میبیند؛ سدی ساخته م یک وکیل، یک شکارچی، و یک باستانشناس میگویند از سرنوشت او اطلاع دارند؛ جادهای از میان جنگلی میگذرد، کامیونی با ماده پلنگی که از جاده میگذشته تصادف میکند. سینهی پلنگ شیر داشته است، گروهی به جستجوی تولهپلنگهای احتمالی راهی میشوند؛ آخرین اسپهبد کوههای رویال، زمانی که با فریب از سربازان دشمن شکست میخورد، همسر و فرزندانش را در غاری پنهان میکند و برای گرد آوردن سپاه دور میشود، سپاه دشمن غار را محاصره میکند، پیکی در میان سپاهیان دشمن هست …». این جملات حال و هوای کتاب «اینجا خانه من است» نوشته مسعود بربر را نشان میدهد. نویسنده در این مجموعه داستانی به طرح دغدغههای محیط زیستی خویش در قالب داستان پرداخته است. کتاب را نشر آمه منتشر کرده است که به نظر منتقدان انتخاب سوژههای بکر و تازه، طرح چالشهای محیط زیستی، انتخاب شخصیتهایی از بافتهای مختلف فرهنگی در کشور و محدود نبودن به کافهها و آپارتمانها از ویژگیهای این مجموعه به شمار میرود. ...
ساحت زیست ۱۷:۱۸ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ دعوت به همکاری:. یک الی چند نفر جهت همکاری در کانال ساحت زیست با شرایط زیر:. سن: مهم نیست جنسیت: مهم نیست. مهارتها: تسلط کامل به نرم افزار تلگرام کفایت میکند. آشنایی با زبان انگلیسی: خیلی مهم نیست. مقطع تحصیلی: فقط تا سطح تسلط کامل به خواندن و نوشتن. ساعت کاری: در حدود نیم الی یک ساعت در روز به انتخاب همکار. حقوق و مزایا: هیچ در دنیا صد در آخرت. ...
ساحت زیست ۱۷:۰۳ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ پوستر خلاقانه مدافعان حقوق حیوانات در مخالفت با استفاده از حیوانات در باغ وحشها و سیرکها: حیوانات دلقک ما نیستند! ساحت زیست.
ساحت زیست ۱۲:۵۲ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ چه کسی میتواند تضمین دهد بعد از شیوع منطق عقیم سازی نابهنجارها اعم از حیوانات ولگرد و بعد از آن روسپیان خیابانی و معتادان کارتن خ و بعد آرام آرام کار به جایی برسد که مثلا افرادی با کشیدن ده نخ سیگار در روز، استفاده یک بار در سال از مشروبات الکلی، درآمد کمتر از پایه حقوق، تحصیلات کمتر از سوم دبستان، طرفداران فلان حزب و مسلک سیاسی و … نابهنجار شمرده شوند و برای جلوگری از انتشار ژنهای ضعیف و بازتولید افراد نابهنجار دست به عقیم سازی زنجیرهای آنان زده نشود؟. ...
ساحت زیست ۱۲:۴۶ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ سگ کشی یک امر سیاسی است... منبع: تارنمای روزنامه بهار …. ۱ در چند سال گذشته اظهار نظر افراد شناخته شده در باره عقیم سازی افرادی که همه آنها را میتوان زیرعنوان کلی «نابهنجار» و «کج رو» قرارداد، مایه مناقشات بسیاری درباره نسبت این عمل با «امر اخلاقی» شده است. سرنوشت ناخوشایند و تقریبا محتمل فرزندان این افراد و احتمال بازتولید کجروی و یا شیوع امراض مختلف توسط آنان، خمیرمایه اصلی منطق موافقین عقیم سازی است. من مایلم این مباحث را به دلایلی که ذکر خواهم کرد ادامه بحثهای گذشته در باره عقیم سازی سگان ولگرد یا طرحهای مختلف سگ کشی فرض کنم با این توضیح که این نوشتار نه به دنبال نفی یا اثبات «اخلاقی بودن یا نبودن» این امور، بلکه به دنبال پیش بینی دنباله منطقی این برخوردها در آینده است. ۲. در منطق با موضوعی روبرو هستیم به نام «تالی فاسد» به این معنی که یک امر مطلوب میتواند در اثر پیامدهای بعدی آن نامطلوب تلقی گردد. برای مثال برای انسان تشنه خوردن آب یک امر بسیار مطلوب است اما اگر به علت مشکلات فیزیولوژیکی نتواند ادرار خود را دفع کند و یا از سرویس بهداشتی محروم باشد همین امر مطلوب برای او نامطلوب میشود. بسیاری از از امور در زندگی ما نیز چنین اند. «عوا ...
ساحت زیست ۱۲:۴۵ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ وقایع نگاری یک فیلسوف اخلاق (پیترسینگر) از دامداریهای صنعتی. قسمت دوم: اخلاق خورد و خوراک منبع: تارنمای صدانت. این شیوه از تولید گوشت (دامداریهای صنعتی) استدلال میکنند که این شیوهها هرچند مایه تاسف هستند اما پاسخی ضروری به درخواست غذا برای جمعیت در حال افزایش است. و این در حالیست که، زمانیکه ما حیوانات را در مزارعِ کارخانهای محصور میکنیم، باید برای پرورششان غذا تولید کنیم. حیوانات بیشتر انرژی حاصل از مصرف خوراکشان را تنها برای تنفس و گرم نگه داشتن بدنشان میسوزانند، از اینرو کسر بسیار اندکی از ارزش غذاییِ خوراکی که آنها میخورند-معمولا کمتر از یک سوم و گاهی اوقات نیز کمتر از یک دهم-نصیب ما میشود. به عکس، گاوها با چریدن در مراتع، غذایی را میخورند که ما نمیتوانیم هضم کنیم، که این بدان معناست که آنها به مقدار غذای موجود برای ما میافزایند. تاسف است که کشورهایی همچون چین و هند، همچنانکه مرفهتر میشوند، از روشهای غربی کپی برداری کرده و با قرار دادن حیوانات در مزارعِ صنعتیِ بزرگ گوشت و تخم مرغ بیشتری را برای طبقه متوسطِ در حال فزونی شان تدارک میبینند. اگر این روش ادامه یابد، نتیجه آن رنج بیشتر برای حیوانات در مقیاسی حتی بزرگتر از آنچیزی است که اکنون در غرب وجود دارد، و ...
ساحت زیست ۱۲:۴۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ روز چهارشنبه ۲۹ دیماه در برنامه جیوگی شرکت کردم و درباره سیاست و محیط زیست گفت و گو کردم این برنامه روز سه شنبه از شبکه ۲ بعد از خبر بیست و سی پخش میشود.
ساحت زیست ۱۲:۴۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ [Forwarded from Mostafa Mohammadi Rauf]. دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان اینجا کانالی است جهت اطلاع رسانی اخبار دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش جوانان.
ساحت زیست ۱۷:۴۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ بحران جنسی ایران به روایت حجت الاسلام زائری و یاسرعرب نویسنده و کارگردان مستند یک پیشنهاد ساده سه شنبه ۵ بهمن ساعت ۲۰: ۳۰. چهارشنبه ۶ بهمن ساعت ۹. جمعه ۸ بهمن ساعت ۱۳: ۳۰.
ساحت زیست ۱۷:۴۴ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ در!. پخش مستند همراه گفتگوی حجت الاسلام زائری و یاسرعرب کارگردان مستند.. سه شنبه ساعت بیست و سی … مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:23, 4.8 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۱۱:۲۵ ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ جامعه پویا دوهفته نامهای اجتماعی سیاسی است که مسائل محیط زیستی یکی از بخشهای اصلی آن را تشکیل میدهد جامعه پویا در این شماره گزارشی ویژه ار خلیج رو به زوال گرگان تهیه کرده است.. آدرس کانال جامعه پویا:. از گزارش جامعه پویا، تکرار تراژدی دریاچه ارومیه این بار در گرگان:. نام خلیج گرگان شاید زیاد به گوش آشنا نباشد؛ اما اگر فکری برای خشکی آن نکنند، به زودی مانند دریاچه ارومیه، در صدر اخبار قرار خواهد گرفت. تغییر اقلیم، کاهش سطح بارندگی، کاهش ورود آب از «ولگا» و ورود رسوبات از رودخانههای داخلی، اتفاقی تلخ را در بستر جنوبی دریای خزر و در سواحل گلستان رقم زده است؛ اتفاقی که به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان، فاجعه «دریاچه ارومیه» دیگری پدید خواهد آورد، فاجعهای که کاهش تولید ماهیان خاویاری ایران، ازرونق افتادن صید و صیادی و گردشگری دریا و برهم خوردن اکوسیستم طبیعی دریا فقط بخشی از آسیبهای آن خواهد بود. گزارشی درباره خلیج گرگان را در شماره ۲۳ بخوانید …. ...