ساحت زیست ۱۰:۵۴ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ به گفته انستیتوی پژوهش در سیاست زنان، در سطح سیاست کشوری مشارکت و نقش رهبری زنان در سازمانهای بزرگ اکولوژیست کمتر از مردان است: سازمانهای بزرگ اکولوژیست کشوری عمدتا مردانه است. در سطح محلی اما، در گروههایی که برای مبارزه علیه یک تهدید مشخص علیه محیط زیست، بهداشت یا امنیت جامعه تشکیل شدهاند، شرکت زنان به عنوان عضو و راهبر از آن مردان بیشتر است. نزدیک به نیمی از گروههای شهروندان را که در واکنش به فجایع زیست محیطی همچون نشتهای مواد خطرناک از کارخانهها یا حوادث هستهای تشکیل میشوند یا زنان مدیریت میکنند یا اکثریت اعضایشان زن اند. آیا باید همه این رخدادها را دلیل وجود یک تفاوت جوهری دانست و کلیشههای مردسالارانه را دوباره زنده کرد؟ آیا باید پذیرفت که مردان در رأس جنبشهای اکولوژیست کشوری مسلط باشند، یا که زنان به تنهایی وظایف مربوط به رسیدگی به دیگران را بر عهده بگیرند؟. ...
ساحت زیست ۱۰:۴۵ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟ قسمت پایانی: بازگشت به «حوزههای جداگانه»؟. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیست. ایالات متحده به تازگی و پس از فروپاشی مالی ناشی از آزمندی وال استریت، تفسیر رمانتیک از رابطه میان زن و طبیعت بار دیگر جان گرفته: شانون هیس در کتابش درباره زنان خانه دار رادیکال مینویسد «زنان به روابط و استراتژیهای بلند مدت که برای نسلهای آینده اولویت قائل میشوند تمایل دارند». تجسمهای نوین زمین مادر اند که از منافع اقتصادی ای که تحصیلات بالا و یک زندگی حرفهای میتوانست برایشان به ارمغان بیاورد میگذرند: انتخابشان این است که در خانه بمانند تا به خانوادهشان برسند و با استفاده از مواد غذایی گوارایی که در باغچه شان پرورش میدهند برای کودکانشان تغذیه سالمی فراهم کنند. این زنان روابطشان را با دیگران بسط میدهند و برای سادگی و اصالت اهمیت قائل میشوند. کانون خانوادگی آنان خودکفاست و بنابراین تور نجاتی است در برابر احتمال یک فاجعه اقتصادی و سهم آن در تولید گازهای گلخانهای نیز ...
ساحت زیست ۱۰:۲۹ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ چند خبر در یک قاب، بیابید پرتغال فروش را!. مسئولان شهری منویات رهبری را زیرپا میگذارند! تهران نصف پارک ارمغان جردن را برای ساخت و ساز برج ۱۰ طبقه فروخته است!. زمین آنلاین. قالیباف به دادستان درباره ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران: امتیاز ویژه به مدیران ندادیم/ به پرسنل ضعیف و زحمتکش زمین دادیم. خبرگزاری عصر ایران. وزیر کشور درباره پرونده واگذاری «املاک در شهرداری». وزیر کشور درباره پرونده واگذاری املاک گرانقیمت به برخی مدیران شهری از دستور خود به معاون عمرانی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداریها برای بررسی این پرونده خبر داد. خبرگزاری الف. زیست. ...
ساحت زیست ۱۳:۱۶ ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ ادوارد سعید یک بار در گفتوگو با یکی از همکارانش حمایت از محیطزیست را اینطور توصیف کرده بود: «دلخوشی آدمهای لوسِ عشقِ طبیعت که …. در خاورمیانه هنوز هم معضلات زیستمحیطی را مسائلی ثانوی یا اهدافی تفننی تلقی میکنند. دلیل این مسئله ناآگاهی یا بیتفاوتی نیست؛ مسئله فقط داشتنِ تأخیر در دریافت اطلاعات است. تغییرات آبوهوایی تهدیدهایی جدیاند؛ اما دهشتناکترین تأثیراتشان را در میانمدت بروز میدهند و همیشه در کوتاهمدت تهدیدهایِ بسیار فوریتری وجود دارد که باید با آنها دستوپنجه نرم کرد: اشغال نظامی، حملۀ هوایی، تبعیضِ نظاممند، تحریم اقتصادی. هیچ چیز نمیتواند با این قبیل تهدیدهای فوریفوتی رقابت کند؛. زیست. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۶ ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ استخراج سوخت فسیلی گونهای خشونت است.. منبع: تارنمای ترجمان قسمت اول:. سعید، بنیانگزار نظریۀ شرقشناسی، باعثِ متدوالشدنِ لغتِ عربیِ صُمود شد. این لغت بهمعنی خودداری ثابتقدمانۀ فرد از ترک سرزمین خویش است؛ حتی وقتی که در محاصرۀ خطرات پیدرپی باشد. امروزه میتوان این لغت را بر ساکنان سواحل لوئیزیانا نیز اطلاق کرد که خانههایشان را روی پایههای چوبی ساختهاند تا مجبور نشوند بهخاطر بالاآمدن سطح آب دریا تخلیهشان کنند. همچنین میتوان صُمود را بر ساکنان جزایر اقیانوس آرام اطلاق کرد که شعارشان این است: «ما غرق نمیشویم؛ میجنگیم». آنها میدانند که افزایش سطح دریا آنقدر اجتنابناپذیر است که کشورهایشان احتمالاً هیچ آیندهای ندارند. بااینحال به مناطق دیگر نقل مکان نکردهاند. ادوارد سعید از آن آدمهای عشقِ طبیعت نبود. از نسل تاجران، صنعتگران و متخصصان بود و یک بار خودش را «نمونهی افراطیِ یک فلسطینیِ شهرنشین» خوانده بود «که رابطهاش با زمین اساساً استعاری است». ...
ساحت زیست ۱۳:۴۶ ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ در توصیف یک خبر: در وجود مردم استان چهارمحال و بختیاری چنان نفرتی از پروژههای انتقال آب این استان به اصفهان و مسئولان مرتبط با آن نهادینه شده که حتی خبر برکناری استاندار اصفهان باعث شادی و پخش شیرینی و شربت در شهرهای بزرگ این استان مثل شهرکرد شده است. این اتفاق را میتوان از جهت تاریخی بی سابقه دانست، زیرا نگاهی به تاریخچه پخش شیرینی و شربت به عنوان یک «حرکت نمادین» از طرف مردم یا کسبه بازار در ایران نشان میدهد که معمولا جز جشنهای مذهبی، پدیده دیگری نتوانسته است مردم یک شهر را به صورت خودجوش به توزیع شربت و شیرینی ترغیب کند. این که عدم وجود آن چه آن را «حکمرانی آب» میخوانند و همچنین شیوع مدیریتهای مقطعی و با اهداف دم دستی و انتخاباتی، باعث شده تا وضعیت آب کشور به جایی برسد که نفرتهای قومی این چنین پدید بیایند، خود مطلب مفصل و مجال مفصلتری از این نوشتار کوتاه میطلبد اما آنچه مسلم است این است که هیچ گاه زنگهای «مجادلات آبی» این چنین از نزدیک به گوش نرسیده است. راستی اگر مردم چهارمحال بختیاری بدانند که مردم اصفهان نیز همسو با استاندار اصفهان فکر میکنند همین نفرت را متوجه آنان خواهند کرد؟ آن وقت ...
ساحت زیست ۱۱:۰۰ ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ گیدنر میگوید عدالت زیست محیطی اهمیت دارد، یعنی تشخیص میدهد که کسانی که در فقر زندگی میکنند؛ به نسبت بیشتری از تغییرات آب و هوای اما همان طور که مک گرگور اشاره میکند آنچه گیدنز در اعلام آن شکست میخورد، این است که بیشتر فقرا، زن هستند و بنابراین، زنان و کودکان هستند که بیشتر تاثیر خواهند پذیرفت. به این معنا که تغییر اقلیم از اساس جنسیتی است. یعنی موضوعی که از دید بیشتر جامعه شناسان محیط زیست دور مانده است. زیست. طبیعت، جامعه و بحران محیط زیست؛ باب کارتر و نیکی چارلز، ص ۳۷. ...
ساحت زیست ۱۰:۵۹ ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ بلاهای ناشی از دگرگونی اقلیمی نیز در درجه نخست بر زنان نازل میشوند: فرودستی موقعیت آنان و نقشهای اجتماعی متفاوتی که دارند بر آسیب بر یک گزارش سازمان شبکه زیست محیطی زنان (ون) که سازمانی است مستقر در انگلستان، سالانه بیش از ده هزار زن در اثر بلایای مرتبط با آشفتگیهای اقلیمی میمیرند، در مقابل چهار هزار و پانصد مرد. ۸۰٪ آوارگان بلایای طبیعی زنان هستند؛ از کل ۲۶ میلیون نفری که محل سکونت و منابع گذران زندگیشان را به سبب دگرگونی اقلیمی از دست دادهاند بیست میلیون نفرشان زن اند. عنوان نمونه هنگامی که در سال ۱۹۹۱ در بنگلادش گردبادی مردم را از خانه هایشان بیرون راند شمار زنانی که جان باختند پنج برابر مردان بود. پوشاک زنان دست و پا گیر بود؛ برخی بیش از آنکه باید در انتظار خویشاوند مردی که بتواند همراهیشان کند در خانه مانده بودند، در حالی که مردان که در مکانهای بازتری بودند یکدیگر از خطر آگاه میکردند و گاه به زنان که در خانه مانده بودند هیچ خبری نمیدادند. ...
ساحت زیست ۱۰:۵۳ ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟ قسمت سوم: آرمان جنبشی به نام چیپکو. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیست. چیپکو نیروی تخیل اکوفمینیستهای غربی را شعله ور ساخت و آنچه به واقع در اجتماع میگذشت غنابخش عرفان زن-زمین شد. واندانا شیوا و دیگران توضیح دادند که در مناطق روستایی آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین باغبانی و پرورش سبزیجات کار زنان است و آنان شناسایی عمیقی از فرایندهای طبیعت دارند. «توسعه نامطلوب» مردانه، تنها به عنوان کالای بالقوه در اقتصاد بازار است که برای منابع ارزش قائل میشود؛ اما زنان بومی می دانند که باید این منابع را ارج نهاد تا استفاده نسلهای آینده از آنان نیز تضمین گردد. در نتیجه زنان به طوری غریزی اولویت بیشتری برای حفاظت از محیط زیست طبیعی قائل میگردند. در این شیفتگی به جنبش چیپکو تقریباً کشاورزی برای بقا را آرمانی جلوه میداد. ...
ساحت زیست ۱۱:۱۲ ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ نگاه به محیط زیست و تلاش منسجم و مستمر در جهت شناساندن اولویت آن به دیگران نیازمند صرف وقت و وجود دغدغه است از آن جا که برخلاف دغدغه، وقت کالایی تقسیم شدنی است از همه دوستانی که فکر میکنند میتوانند اوقاتی هر چند اندک را صرف به عینیت رساندن دغدغههای زیست محیطی خود کنند دعوت میشود تا با ارسال مطلب یا تنظیم خبر یا هر فعالیت دیگری ساحت زیست را یاری نمایند … ...
ساحت زیست ۱۱:۰۳ ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ مارکسیسم بوم شناختی میگوید که تولید سرمایه داری نه تنها طبقه کارگر بلکه طبیعت را هم استثمار میکند طبیعت و محیط زیست هم منبع مواد خام است و هم انبار زباله، استعاره هایی مثل «گورستان زباله سمی» برای توصیف این رابطه به کار رفته اند. …ازآن جا که سرمایه داری «نظام خودگستر رشد اقتصادی» است، هیچ گاه نمیتواند به شیوهای عمل کند که محیط زیست پایدار بماند. بنابراین میتوان گفت سرمایه داری منشا کنونی بحران زیست محیطی است. جامعه و بحران محیط زیست؛ باب کارتر و نیکی چارلز، ص ۳۱. ساحت زیست. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۱ ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ دیروز سد کوچیری آبگیری شد. مثال زمین آن لاین مینویسد: ◀️امزور تاریخ کشور را به آبی میسپاریم که حلقوم وطن درعطش آن نای ناله ندارد. سدکوچری آبگیری شد وسنگ نگارههای باستانی غرق درآن. ۸/۶/۹۵. مسعود امیرزاده. زمین آنلاین. صدای پای آب گزارش میدهد:. ◀️امروز ۸ شهریور با آبگیری از سد کوچری ۲۰۰۰ سنگ نگاره باستانی به زیر آب رفت، کلیت فرهنگ ایرانی در معرض هجوم تاتار گونه مافیای آب و شرکای آن در قدرت است. این اخبار صحت داشته باشد آنگاه باید پرسید چه تفاوتی بین تخریب مجسمه بودا با جنگ افزارهای مستقر بر نیسانهای القاعده یا تخریب معابد پالمیرا توسط بمبهای داعش با تخریب آرام آرام آثار باستانی در اثر سدسازی وجود دارد؟. آیا معیار اخلاقی قضاوت درباره از بین بردن آثار تمدنی یک فرهنگ، صرفا وسیله استفاده شده برای تخریب است؟. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۶ ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ جهان نیازمند کاهش عقلانیت ویرانگر طبیعت بود زنان اگر هم غریزیتر و عاطفیتر از مردان باشند بسیار عالی است: آنان پادزهرند. زنان با داشتن حس پیوند با ریتمهای طبیعت به طور غریزی پیوستگی میان این ریتمها و انسانها را در مییابند. واکنش به نابودی محیط زیست دقیقا بسته به همین پیوند ویژه بود. بدین ترتیب بود که زنان را با طبیعت یکی دانستن پروژهای مثبت شد که آنان را به مقام پاسداران پیام اکولوژیست ارتقا میداد. …. اما، آنانی که برای پیشبرد حقوقشان مبارزه میکنند، از شنیدن این حرفها بیزار شده بودند. فریادشان برخاست که اکوفمینیسم کلیشههای مردسالارانه را دستکاری و غالب میکند: یک دشنام بسیار کهنه را گرفته و حالا به عنوان خوشامدگویی جا میزند. این کلیشهها در سده نوزدهم به کار توجیه ایدئولوژی «حوزههای جداگانه» آمده بودند. ایدئولوژی ای که گزینههای زندگی زنان را به دنیای خانگی محدود کرده بود، در عین آنکه میلههای قفس آنان را با تعارفهای اغراق آمیز درباره برتری اخلاقی شان آراسته بود. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۶ ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟ قسمت دوم: زنان بر علیه زنان؛ بازتولید کلیشههای جنستی توسط اکوفمنیسم. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیست. این نابودی محیط زیست مردانی بودند که طبیعت را به مجموعهای از منابع قابل بهره برداری و تبدیل شدنی به کالا فرو میکاستند. چند هزار سال پیش ارسطو عقلانیت را مردانه دانست، او گمان میکرد که زنان کمتر مستعد اندیشه ورزی اند و به همین سبب انسانیت شان کمتر است. به مدت دو هزار سال پس از او، فرهنگ اروپایی زنان را معلول ذهنی تلقی کرده بود و به پیروی از اصول مندرج در سفر پیدایش کوشیده بود در زمین چیرگی یابد. سپس روشنگری، که آن هم پروژهای مردانه بود، با استفاده از دانش و فن آوری و کارخانهها راههای تازهای برای غارت طبیعت یافته بود. مسببان این نابودی محیط زیست مردانی بودند که طبیعت را به مجموعهای از منابع قابل بهره برداری و تبدیل شدنی به کالا فرو میکاستند. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ رابطه ای ویژه میان زنان و طبیعت وجود دارد. زنان میتوانند افسون گرانی «وحشی» باشند دشنامی که صورت خوش آمدگویی به خود گرفت. عکس، نیروهایی که میکوشیدند «طبیعت را رام نمایند» و «به زمین تجاوز کنند» از آن دانش، فن آوری و عقلانیت بودند: اینها همه پروژه هایی مردانه اند. چند هزار سال پیش ارسطو عقلانیت را مردانه دانست، او گمان میکرد که زنان کمتر مستعد اندیشه ورزی اند و به همین سبب انسانیت شان کمتر است. به مدت دو هزار سال پس از او، فرهنگ اروپایی زنان را معلول ذهنی تلقی کرده بود و به پیروی از اصول مندرج در سفر پیدایش کوشیده بود در زمین چیرگی یابد … زیست. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۲ ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ پیدایش دوباره یک کلیشه. میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟ قسمت اول: سقط جنین در خدمت اکوفمنیسم. منبع: لوموند دیپلماتیک. نویسنده: Janet Biehl جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیستJanet Biehl, Rethinking Eco-feminist politics, South End Press, Cambridge (Massachusetts) , ۱۹۹۱. موارد زایش در منزل، ستایش تغذیه نوزاد با شیر مادر … در چند سال اخیر برآمدن اکولوژی نگرش حاکم بر وظایف مادرانه را دگرگون کرده است. از به پرسش گرفتن افراط در مداخلات پزشکی یا لابیهای صنعتی که بگذریم، گاه شاهد آنیم که ایده مورد مناقشه «ذات زنانه» روی مینماید. برگردان: Vida AMIRMOKRI ویدا امیرمکری. آیا زنان از مردان «سبز» ترند؟ آیا رابطه ویژهای با طبیعت یا دیدگاهی ممتاز درباره مشکلات زیست محیطی دارند؟ ...
ساحت زیست ۱۲:۴۱ ۱۳۹۵/۰۶/۰۶ اخلاق و فلسفه محیط زیست وضرورت توجه به نقش آن درجهان امروز.. سید محمدرضا علوی مقدم؛ اعظم قاسمی ۱عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،، تهران، ایران. ۲پژوهشگر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ازمسائلی که درسالهای اخیرمورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است این است که علیرغم صرف هزینههای کلان برای پروژههای عظیم محیط زیستی نتایج چندان رضایت بخشی حاصل نمیشود. این موضوع متفکران را به این فکر رهنمون کرد که حل مسائل محیط زیستی جدای از امور فنی نیازمند رویکرد جدیدی شامل رویکردهای جامعه شناختی، اخلاقی، فلسفی و …. میباشد. اخلاق زیست محیطی شاخه جدیدی ازمبحث اخلاق فلسفی است و در خصوص روابط اخلاقی بین انسانها و دنیای پیرامون آنها بحث میکند. هدف این مقاله، آشناکردن متخصصان محیط زیست با دیدگاههای مختلف اخلاق و فلسفه محیط زیست در جهان امروز است. ضمن شرح مختصری از مکاتب مختلف اخلاقی به بیان مکاتب اخلاقی زیست محیطی مانند مکتب انسانمدارانه و خداباورانه پرداخته میشود. در این میان لازم است متفکران کشور ما نیز با توجه به پیشینههای مذهبی و فرهنگی دیدگاههای اخلاقی و فلسفی خود را در خصوص محیط زیست ارائه دهند تا پروژههای مهندسی و محیط زیستی در عر ...
ساحت زیست ۱۳:۰۵ ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ قناری گفت: کرهی ما. که هر بهار متبلور میشود … کرکس گفت: سیارهی من. سیارهی بی همتایی که در آن. مرگ. مائده میآفریند … کوسه گفت: زمین. سفرهی برکت خیز اقیانوسها …. انسان سخنی نگفت. تنها او بود که جامه به تن داشت. و آستینش از اشکتر بود … زیست. ...
ساحت زیست ۱۳:۰۳ ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ گوشهای از اعتقادات زیبای سرخپوستان …🍀 ما جزئى از طبیعت هستیم نه رئیس آن 🍀 ما هیچگاه گیاهى را با ریشه از خاک جدا نمیکنیم. 🍀 ما موقع ساختن خانه، خاک را زیاد جابجا نمى کنیم. 🍀 ما در فصل بهار، آرام روى زمین قدم بر مى داریم چون ((مادر طبیعت)) باردار است. 🍀 ما هرگز به درختان آسیب نمى رسانیم. ما فقط درختان پیر و خشک را قطع مى کنیم و قبل از قطع کردن، براى آرامش روحش دعا مى کنیم. 🍀 حتى حیواناتى که براى مایحتاج غذایى در حد نیاز از آنها استفاده مى کنیم را نیز با اجازه و دعا براى آرامش روحش او را از چرخه ى هستى جدا میکنیم. 🍀 به اندازه ى مصرفمان درخت مى بریم و گوشت تهیه مى کنیم. 🍀 هرگز هیزمها را إسراف نمى کنیم. 🍀 اگر حتى یک درخت جوان و سرسبز را قطع کنیم، همه ى درختان دیگر جنگل، اشک مى ریزند. ...
ساحت زیست ۱۱:۱۸ ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ «Earth provides enough to satisfy every man&aposs needs, but not every man&aposs greed.» زمین به اندازه تامین نیازهای ما توان دارد. نه ارضای آزهای ما. گاندی.