شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅ عکس یادگاری با فقر.. پس از آن، دیگر سراغی از انان نمیگیرند
✅ عکس یادگاری با فقر
هر چهار سال یکبار عدهای پدیدار میشوند که در کنار مردم فقیر قرار میگیرند با آنان نان و ماست میخورند و با فقر آنها عکس یادگاری میگیرند. پس از آن، دیگر سراغی از انان نمیگیرند. این مواجهه غیرانسانی، کرامت فقرا را بشدت مخدوش میکند.
◀️در سال گذشته به همراه برخی از دوستان به شهر قلعه گنج در جنوب کرمان رفتیم و همراه با تنی چند از مسئولان بنیاد مستضعفان از نقاط مختلف بازدید کردیم؛ فقر در آنجا اندک نبود اما آنچه بیش از آن دردناک مینمود "ابژه شدگی فقرا" بود؛ آنها به منفعلانی بدل شده بودند که همان چیزی را نمایش میدادند که تماشاگران انتظار داشتند. آنها آموخته بودند که هر فرد کت و شلواری یا عبا و عمامهای که وارد روستا میشود باید بیدرنگ از بدبختیها گفت، بدین امید که رخداد مثبتی روی دهد. و این مسئله به مرور زمان خودباوری را از مردمان فقیر گرفته است.
◀️مردمان فقیر و سختکوشی که پیش از یارانهها در گرمای سوزان بندرعباس و قشم و... برای کسب روزی حلال سخت کار میکردند و مفهوم "کرامت انسانی" را با تمام وجود لمس میکردند، به دام سراب رفاه یارانه افتادند و خانهنشین شدند؛ از همه ابعاد توسعه شخصی خود زدند تا در سایه محدود یارانه و مستمری کمیته امداد پوست سوختهشان را آسایش دهند.
◀️ما با یارانه کرامت آنها را مخدوش کردیم آنگاه توریسم فقر به راه انداختیم و به تماشایشان نشستیم.
◀️اگر در پی حفظ کرامت فقرا هستیم، چاره نه در تشدید یارانهها بلکه در استقرار و توسعه "مشاغل عمومی" است؛ بدین معنا که دولت خود یا پیمانکاران طرف قرارداد خود را وادار کند تا بسیاری از کارهای ساده خود را به فقرا دهند؛ به شرط "حقوق کمتر، کارگر بیشتر و کار کم فشارتر".
حفظ کرامت در گرو نان خوردن از بازو و فکر خود است، نه یارانه بیشتر.
◀️نباید در مواجهه با رخدادهای تلخ عکسهای یادگاری با فقر، توریسم فقر، نان سازی و رای سازی از فقر مردم سکوت کرد.
◀️ باید از دولت دوازدهم هم بخواهیم تا مسیر دیگری بگشاید و "مشاغل عمومی" نسبتا پایدار ایجاد کند؛ پس از آن، مردم را میان دریافت یارانه و شاغل بودن در آنجا مختار بگذارد. و در درازمدت هر نوع یارانه نقدی به افراد توانمند را قطع کند و آن را تنها به ناتوانان و سالخوردگان اختصاص دهد.
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#سیاستگذاری #اجتماعی
🔰از کانال سیاستگذاری اجتماعی
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxbY7Ab5PtgsmQ