🔅.. 🖊خلیل _ عباس زاده

🔅#نظریه_ی_تلاقی

🖊خلیل #میرزایی _ عباس #لطفی زاده

📍#نظریه_های_تلاقی کار خود را با فهم این قضیه آغاز می کنند که زنان ستم دیدگی را با صورت بندی ها و شدت های متفاوتی تجربه می کنند.... تبینی برای این تفاوت ارائه می شود و این تبیین، موضوع اصلی نظریه ی تلاقی این است که گرچه همه ی زنان به صورت بالقوه ستم دیدگی را بر مبنای #جنسیت تجربه می کنند اما با وجود این، آنها در نتیجه #تلاقی_های مختلف چیدمان های دیگری از نابرابری را می توان به عنوان بردارهای ستمدیدگی و امتیاز (یا به تعبیر کالینز، "ماتریس سلطه" ) توصیف کنیم که نه تنها #جنسیت، بلکه طبقه، نژاد، موقعیت مکان جهانی، گرایش جنسی و سن را نیز در بر می گیرند. گوناگونی این #تلاقی_ها تجربه ی زن بودن را به لحاظ کیفی دچار تنوع می سازد؛ و این نوع تغییر و تنوع بایستی در تئوریزه کردن تجارب "زنان" مورد توجه قرار گیرد. استدلال #نظریه_ی_تلاقی این است که خود الگوی #تلاقی تجربه ی خاصی از ستمدیدگی را به بار می آورد و صرفا برجستگی هر یک از متغیرهای حاضر بر روی یک بردار نیست که اهمیت دارد.... #نظریه_ی_تلاقی پیوند بنیادی ایدئولوژی و قدرت را مورد تایید قرار می دهد، پیوندی که به سلطه گران امکان می دهد تا به واسطه ی ایجاد سیاستی که در آن تفاوت به صورت ابزاری مفهومی برای توجیه چیدمان های ستمدیدگی در ما آید بر زیردستان اعمال نظارت کنند. سلطه گران از طریق تفسیر تفاوت های بین انسان ها به عنوان الگوهای فرادستی /فرودستی، رویه های ستمگرانه در قالب عرف اجتماعی را توجیه می کنند؛ انسان ها در رابطه با تفاوت به گونه ای اجتماعی می شوند که آن را نه به عنوان منبعی برای تنوع ، منفعت و ثروت فرهنگی، بلکه به صورتی ارزش گذارانه و بر حسب "بهتر" یا "بدتر" بودن درک می کنند...

📚کتاب: #نظریه_جامعه_شناسی_مدرن
🖊نویسنده:#جورج_ریتزر_داگلاس_جی_گودمن
📚انتشارات: #جامعه_شناسان

🌐جامعه‌شناسی علامه
@Atu_Sociology