شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
🔵چرا قانونگرایان سر ندارند؟!. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس)
🔵چرا قانونگرایان سر ندارند؟!
✍🏻فردین علیخواه(جامعه شناس)
🔹در کنار پلّه های یک پل عابر پیادۀ شهر ایستاده ام و به آدم هایی نگاه می کنم که برای رفتن به آنطرف خیابان از رو یا زیرِ پل تردّد می کنند. کسانی که از زیرِ پل به آنطرف خیابان می روند راحت اند. نگاهی به چپ ، نگاهی به راست و رسیدنِ به مقصد! دیگران هم می بینند که چگونه آنان این کار را راحت انجام می دهند. بدون هیچ رودربایستی! حتّی برخی از آنان سوت می زنند و می روند!
به کسانی نگاه می کنم که برای رفتن به آن طرف خیابان از پل عابر استفاده می کنند. اینان کسانی هستند که زحمت بالا رفتن از پله های آهنی پل عابر را به جان می خرند. بعضی از آنها در بین راه نفس شان می گیرد. می ایستند و نگاهی به پله های طی شده انداخته و پله های باقی مانده را می شمارند. آنان را دنبال می کنم. ناگهان در بین راه ناپدید می شوند! هستند و ناگهان نیستند! یک جای کار اشکال دارد. زانو به بالای آنها کات می شود! می شمارم. حدود 9 جفت پا در حال تردد اند! گویی آدم ها را از زانو به بالا با ارّه برقی دو تکه کرده باشند! از پایبندان به قانون فقط « پا » می ماند!! قانون گرایان را در زمان استفاده از پل عابر از فرمِ انسان بودن خارج می کنند. آنان را نصفه و نیمه و ناقص می کنند. آنان سانسور می شوند! گویی آنان نباید دیده شوند! آنچه بدآموزی دارد دیدن اینهاست و نه آنان که سوت¬زنان قانون را زیر پا می گذارند! قانون شکنان با خیال راحت راست راست راه می روند.
آدم های قانون گرا با تابلوهای تبلیغاتیِ غول پیکر پوشانده شده اند. برای تابلوهای تبلیغاتی کولرهای گازی هم نصب کرده اند تا مبادا گرمشان شود! یکی از این تابلوها حاوی پیام قابل تأملی است: « تارو مار : محافظ پرقدرت! » . کلمۀ تارو مار در یک طرف و محافظ پرقدرت در طرف دیگر! دومی نتیجۀ اولی است. قانون گرایان این شهر به همین شکل محافظت می شوند: با تارو مار!
#جامعه
🌐شبکه جامعهشناسی علامه
@Atu_Sociology